Kaasarien säätäminen 2t koneessa?

Kone säätöön

Miten säädetään kaasarien seokset 2t koneessa synkroniin?
Mitataanko läppien yhtäaikainen avautuminen jollain konstilla?
Kyseessä 80hp mercury kahdella kaasarilla.

19

490

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vm 41

      Yleensä ylimmäisen kaasarin läppäakselissa oleva vipu aukaisee alemman kaasarin läpän. Alemmassa kaasarissa on siten vastavipu läppäakselilla, jossa on säätöruuvi johon ylemmän kaasarin vipu osuu ja jolla liike yhdennetään.
      Liikkeen voi tarkistaa jos mahdollista, läppien liikkeistä, tai muista liikkuvista ulkoisista osista, eri kaasarityypeistä eri tavalla.

    • vm 41

      Joissakin konetyypeissä kaasarit on jo tehtaalla varustettu seoksen oikeillisuudella, kiinteällä pää sekä tyhjäkäyntisuuttimella, ei edes ns. ilmaruuvia ole.
      Itse olen tulppien värin mukaan seoksen kolmipyttyisissä koneissani säätänyt.
      Olen huomannut sen, että alimmat pytyt saavat yleensä helpommin enemmän "tavaraa" ylempiin verrattuina, joten pieni seuranta voisi kohdallasi olla paikallaan, sekä sen myöden säätää seosta, jos mahdollista.

    • Kone säätöön

      Kiitos vastauksesta!
      Sen verran iäkäs kone, joten seosruuvit löytyy molemmista kaasareista.
      Eli molempia seosruuveja yhtä paljon auki ja tarkkaillaan tulppia jonkin aikaa?

      • vm 41

        Eipä niihin paljon muuta niksiä ole kuin vertailla seoksen oikeellisuutta tulppien väristä. Tietenkin jotkut hienojen mittariensa kanssa hääräilijät ovat eri mieltä, mutta itse olen näin tehnyt 70 luvulta asti kolmisylintereisten ruotsalais koneiden kanssa.
        Jos puristukset on vain pytyissä samat, pärjää näillä nikseillä kummasti.


    • Kone säätöön

      Pitääkö kaasuttimien imukaulan laakeri myös uusia samalla? Luulen että se on loppu, koska kaasarit heiluu vaikka kiristin kovasti.

      • vm 41

        Imusarja on tiukasti tiivisteen avulla lohkossa kiinni, kaasarit taasen imusarjassa joko suoraan tai väliasennus kappaleen avulla. Kaikki on tiivisteiden myötä toisiinsa tiukasti yhdistetty, joten jos löysyyttä ilmenee, ei seosta saada säädettyä.
        Imusarjan ja kaasarin välissä oleva sovitin kappele, jossa joissakin konemerkeissä on imuilman säätöläppä, voi esiintyä akselin läpiviennissä väljyyttä joka heikentää imutehoa.Hyvin epätodennäköistä.
        Jos kiinnityspultteja on uusittu, on mahdollista että kierreosuudet on liian lyhyet, jolloin pultti ei pysty kiristämään osia kiinni, tai on kierteet menneet rikki vastakappaleesta, joten ruuvien ja pulttien tarkistus.
        Kaasarit irti, imusarjan tarkistus, sekä mahdollinen kiristys tarvittaessa.
        Seuraavan osan tarkistus ja kiristys ja lopuksi kaasari kunnolla tiiviisti kiinni, ei pitäisi olla vaikea toimenpide.


    • Cat asentaja

      Väärä neuvo. Kaasarien imukaulan kiinnitys ei pidä, mikäli ei ole laakerointi imukaulassa kunnossa. Hajoavat yleensä melko helpolla.

    • liitin

      Terve,

      Minulla on 3,3hp evinrude, ja kaasarilla ei ole tarpeaksi imutehoa imeä bensaa kaasariin. kestää matalat kierrokset mutta korkeita ei. Mitä kannatta eka käydä läpi?
      Koneessa on kiinteä tankki. Ja kaasari on yhdellä puristimille kiinni imukaulassa.

      • Onko siinä tankki

        Kopan alla ?

        Puhdista tai uusi kaikki bensaletkut, ja liittimet. Jos jossain ahtaassa liittimessä on vain roska, niin ei muuta tarvi. Ja erittäin helposti tankatessa pääsee joku töhnä menemään.

        Myös kaasuttimen puhdistus on aiheellinen, pääsuutin voi olla roskan tukkima.


    • liitin

      Joo on kiinteä tankki. Letku uusittu, kaasari käyty läpi paine ilmalla.
      Pitää vielä katella niitä liittimiä tarkemmin.

      • jos vaikka ?

        Mittauta puristukset, jos vaikka ei ole imu eikä puristusvoimaa, jää pensat kaasariin.
        Jos on kovin vanha kone, jossa on kampiakselille pronssilaakerit, voivat olla kuluneet myös väljiksi. Vauhtipyörä ensin irti, niin voit jo kampiakselia heiluttelemalla todeta väljyyden. Voi kyllä vauhtipyörääkin keikuttelemalla huomata onko välystä ilman pois-ottoa.


    • liitin

      Kone tuntuu narusta vetämällä aika tosi väljätä, eli varmaan ei saa imettyä polttoainetta. Eikä tuon 1980 luvun koneissa ole helpotettua käynnistystä.

    • sampui

      Miten säätäisitte 80 hv vm 89 mercuryn 3-pyttyistä konetta joka meinaa tukehtua kun laittaa kaasua? hiljakseen kun kaasua lisäilee niin pääsee "tukehtumisen yli". Tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla välillä sammuilee ja kylmänä kun käynnistää niin savupilvi on valtava... vinkkejä kiitoostaa!

      • Ehkä näin

        Neula tai koho jumittelle jossain kaasarissa.


    • seppo säätelijä

      Seosruuvit kiinni ja sitten 1 1/2 kierrosta auki on hyvä perussäätö. Tulppien väristä et näe mitään jos et käytä lyijybensaa ja todella et enää käytä.

    • sampui

      98 bensaa aina käyttäny ja veneilyyn tarkotettua nesteen 2t nautica öljyä. Lähetää seppo säätelijän vinkeillä kokeilemaan!

      • vm 41

        Kyllä minun koneiden tulpat saavat värin jos seokset ovat oikeat tai väärät vaikka käytänkin nykypensaa (98E)???


      • seppo säätelijä
        vm 41 kirjoitti:

        Kyllä minun koneiden tulpat saavat värin jos seokset ovat oikeat tai väärät vaikka käytänkin nykypensaa (98E)???

        Näkee onko mustat vai vaaleat. Ennen oli n. kahvin ruskea oikea väri. Sitä lyijyttömällä näe


      • vm 41 kirjoitti:

        Kyllä minun koneiden tulpat saavat värin jos seokset ovat oikeat tai väärät vaikka käytänkin nykypensaa (98E)???

        Älkää nyt hyvät veitikat ruvetko puhumaan pehmosia.

        Tulpan väri voi riippua käyntilämpötilasta, tulpan lämpöarvosta, öljyn märästä tai laadusta, polttoaineen koostumuksesta, ilman kosteudesta ym. ym.

        Kukaan järkevä ei ryhdy vaihtelemaan kasarin suuttimia tulppien värin mukaan.

        Uskokaa hyvällä, se aika kun lyijy ilmoitti värillään lämpöarvon osumisen , on ohi, seosta silloinkaan ei tulpan väristä nähnyt, eikä sen mukaan ole koskaan säädetty kaasuttimia, korkeintaan tulpan lämpöarvoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      236
      4115
    2. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      47
      2857
    3. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      240
      1820
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      107
      1738
    5. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      99
      1711
    6. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      16
      1559
    7. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      52
      1530
    8. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      15
      1470
    9. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      173
      1447
    10. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1252
    Aihe