Miten säädetään kaasarien seokset 2t koneessa synkroniin?
Mitataanko läppien yhtäaikainen avautuminen jollain konstilla?
Kyseessä 80hp mercury kahdella kaasarilla.
Kaasarien säätäminen 2t koneessa?
19
490
Vastaukset
- vm 41
Yleensä ylimmäisen kaasarin läppäakselissa oleva vipu aukaisee alemman kaasarin läpän. Alemmassa kaasarissa on siten vastavipu läppäakselilla, jossa on säätöruuvi johon ylemmän kaasarin vipu osuu ja jolla liike yhdennetään.
Liikkeen voi tarkistaa jos mahdollista, läppien liikkeistä, tai muista liikkuvista ulkoisista osista, eri kaasarityypeistä eri tavalla. - vm 41
Joissakin konetyypeissä kaasarit on jo tehtaalla varustettu seoksen oikeillisuudella, kiinteällä pää sekä tyhjäkäyntisuuttimella, ei edes ns. ilmaruuvia ole.
Itse olen tulppien värin mukaan seoksen kolmipyttyisissä koneissani säätänyt.
Olen huomannut sen, että alimmat pytyt saavat yleensä helpommin enemmän "tavaraa" ylempiin verrattuina, joten pieni seuranta voisi kohdallasi olla paikallaan, sekä sen myöden säätää seosta, jos mahdollista. - Kone säätöön
Kiitos vastauksesta!
Sen verran iäkäs kone, joten seosruuvit löytyy molemmista kaasareista.
Eli molempia seosruuveja yhtä paljon auki ja tarkkaillaan tulppia jonkin aikaa?- vm 41
Eipä niihin paljon muuta niksiä ole kuin vertailla seoksen oikeellisuutta tulppien väristä. Tietenkin jotkut hienojen mittariensa kanssa hääräilijät ovat eri mieltä, mutta itse olen näin tehnyt 70 luvulta asti kolmisylintereisten ruotsalais koneiden kanssa.
Jos puristukset on vain pytyissä samat, pärjää näillä nikseillä kummasti.
- Kone säätöön
Pitääkö kaasuttimien imukaulan laakeri myös uusia samalla? Luulen että se on loppu, koska kaasarit heiluu vaikka kiristin kovasti.
- vm 41
Imusarja on tiukasti tiivisteen avulla lohkossa kiinni, kaasarit taasen imusarjassa joko suoraan tai väliasennus kappaleen avulla. Kaikki on tiivisteiden myötä toisiinsa tiukasti yhdistetty, joten jos löysyyttä ilmenee, ei seosta saada säädettyä.
Imusarjan ja kaasarin välissä oleva sovitin kappele, jossa joissakin konemerkeissä on imuilman säätöläppä, voi esiintyä akselin läpiviennissä väljyyttä joka heikentää imutehoa.Hyvin epätodennäköistä.
Jos kiinnityspultteja on uusittu, on mahdollista että kierreosuudet on liian lyhyet, jolloin pultti ei pysty kiristämään osia kiinni, tai on kierteet menneet rikki vastakappaleesta, joten ruuvien ja pulttien tarkistus.
Kaasarit irti, imusarjan tarkistus, sekä mahdollinen kiristys tarvittaessa.
Seuraavan osan tarkistus ja kiristys ja lopuksi kaasari kunnolla tiiviisti kiinni, ei pitäisi olla vaikea toimenpide.
- Cat asentaja
Väärä neuvo. Kaasarien imukaulan kiinnitys ei pidä, mikäli ei ole laakerointi imukaulassa kunnossa. Hajoavat yleensä melko helpolla.
- liitin
Terve,
Minulla on 3,3hp evinrude, ja kaasarilla ei ole tarpeaksi imutehoa imeä bensaa kaasariin. kestää matalat kierrokset mutta korkeita ei. Mitä kannatta eka käydä läpi?
Koneessa on kiinteä tankki. Ja kaasari on yhdellä puristimille kiinni imukaulassa.- Onko siinä tankki
Kopan alla ?
Puhdista tai uusi kaikki bensaletkut, ja liittimet. Jos jossain ahtaassa liittimessä on vain roska, niin ei muuta tarvi. Ja erittäin helposti tankatessa pääsee joku töhnä menemään.
Myös kaasuttimen puhdistus on aiheellinen, pääsuutin voi olla roskan tukkima.
- liitin
Joo on kiinteä tankki. Letku uusittu, kaasari käyty läpi paine ilmalla.
Pitää vielä katella niitä liittimiä tarkemmin.- jos vaikka ?
Mittauta puristukset, jos vaikka ei ole imu eikä puristusvoimaa, jää pensat kaasariin.
Jos on kovin vanha kone, jossa on kampiakselille pronssilaakerit, voivat olla kuluneet myös väljiksi. Vauhtipyörä ensin irti, niin voit jo kampiakselia heiluttelemalla todeta väljyyden. Voi kyllä vauhtipyörääkin keikuttelemalla huomata onko välystä ilman pois-ottoa.
- liitin
Kone tuntuu narusta vetämällä aika tosi väljätä, eli varmaan ei saa imettyä polttoainetta. Eikä tuon 1980 luvun koneissa ole helpotettua käynnistystä.
- sampui
Miten säätäisitte 80 hv vm 89 mercuryn 3-pyttyistä konetta joka meinaa tukehtua kun laittaa kaasua? hiljakseen kun kaasua lisäilee niin pääsee "tukehtumisen yli". Tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla välillä sammuilee ja kylmänä kun käynnistää niin savupilvi on valtava... vinkkejä kiitoostaa!
- Ehkä näin
Neula tai koho jumittelle jossain kaasarissa.
- seppo säätelijä
Seosruuvit kiinni ja sitten 1 1/2 kierrosta auki on hyvä perussäätö. Tulppien väristä et näe mitään jos et käytä lyijybensaa ja todella et enää käytä.
- sampui
98 bensaa aina käyttäny ja veneilyyn tarkotettua nesteen 2t nautica öljyä. Lähetää seppo säätelijän vinkeillä kokeilemaan!
- vm 41
Kyllä minun koneiden tulpat saavat värin jos seokset ovat oikeat tai väärät vaikka käytänkin nykypensaa (98E)???
- seppo säätelijä
vm 41 kirjoitti:
Kyllä minun koneiden tulpat saavat värin jos seokset ovat oikeat tai väärät vaikka käytänkin nykypensaa (98E)???
Näkee onko mustat vai vaaleat. Ennen oli n. kahvin ruskea oikea väri. Sitä lyijyttömällä näe
vm 41 kirjoitti:
Kyllä minun koneiden tulpat saavat värin jos seokset ovat oikeat tai väärät vaikka käytänkin nykypensaa (98E)???
Älkää nyt hyvät veitikat ruvetko puhumaan pehmosia.
Tulpan väri voi riippua käyntilämpötilasta, tulpan lämpöarvosta, öljyn märästä tai laadusta, polttoaineen koostumuksesta, ilman kosteudesta ym. ym.
Kukaan järkevä ei ryhdy vaihtelemaan kasarin suuttimia tulppien värin mukaan.
Uskokaa hyvällä, se aika kun lyijy ilmoitti värillään lämpöarvon osumisen , on ohi, seosta silloinkaan ei tulpan väristä nähnyt, eikä sen mukaan ole koskaan säädetty kaasuttimia, korkeintaan tulpan lämpöarvoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2364115Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t472857Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2401820- 1071738
Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus991711Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin161559Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e521530- 151470
Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1731447Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251252