Kaasarien säätäminen 2t koneessa?

Kone säätöön

Miten säädetään kaasarien seokset 2t koneessa synkroniin?
Mitataanko läppien yhtäaikainen avautuminen jollain konstilla?
Kyseessä 80hp mercury kahdella kaasarilla.

19

459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vm 41

      Yleensä ylimmäisen kaasarin läppäakselissa oleva vipu aukaisee alemman kaasarin läpän. Alemmassa kaasarissa on siten vastavipu läppäakselilla, jossa on säätöruuvi johon ylemmän kaasarin vipu osuu ja jolla liike yhdennetään.
      Liikkeen voi tarkistaa jos mahdollista, läppien liikkeistä, tai muista liikkuvista ulkoisista osista, eri kaasarityypeistä eri tavalla.

    • vm 41

      Joissakin konetyypeissä kaasarit on jo tehtaalla varustettu seoksen oikeillisuudella, kiinteällä pää sekä tyhjäkäyntisuuttimella, ei edes ns. ilmaruuvia ole.
      Itse olen tulppien värin mukaan seoksen kolmipyttyisissä koneissani säätänyt.
      Olen huomannut sen, että alimmat pytyt saavat yleensä helpommin enemmän "tavaraa" ylempiin verrattuina, joten pieni seuranta voisi kohdallasi olla paikallaan, sekä sen myöden säätää seosta, jos mahdollista.

    • Kone säätöön

      Kiitos vastauksesta!
      Sen verran iäkäs kone, joten seosruuvit löytyy molemmista kaasareista.
      Eli molempia seosruuveja yhtä paljon auki ja tarkkaillaan tulppia jonkin aikaa?

      • vm 41

        Eipä niihin paljon muuta niksiä ole kuin vertailla seoksen oikeellisuutta tulppien väristä. Tietenkin jotkut hienojen mittariensa kanssa hääräilijät ovat eri mieltä, mutta itse olen näin tehnyt 70 luvulta asti kolmisylintereisten ruotsalais koneiden kanssa.
        Jos puristukset on vain pytyissä samat, pärjää näillä nikseillä kummasti.


    • Kone säätöön

      Pitääkö kaasuttimien imukaulan laakeri myös uusia samalla? Luulen että se on loppu, koska kaasarit heiluu vaikka kiristin kovasti.

      • vm 41

        Imusarja on tiukasti tiivisteen avulla lohkossa kiinni, kaasarit taasen imusarjassa joko suoraan tai väliasennus kappaleen avulla. Kaikki on tiivisteiden myötä toisiinsa tiukasti yhdistetty, joten jos löysyyttä ilmenee, ei seosta saada säädettyä.
        Imusarjan ja kaasarin välissä oleva sovitin kappele, jossa joissakin konemerkeissä on imuilman säätöläppä, voi esiintyä akselin läpiviennissä väljyyttä joka heikentää imutehoa.Hyvin epätodennäköistä.
        Jos kiinnityspultteja on uusittu, on mahdollista että kierreosuudet on liian lyhyet, jolloin pultti ei pysty kiristämään osia kiinni, tai on kierteet menneet rikki vastakappaleesta, joten ruuvien ja pulttien tarkistus.
        Kaasarit irti, imusarjan tarkistus, sekä mahdollinen kiristys tarvittaessa.
        Seuraavan osan tarkistus ja kiristys ja lopuksi kaasari kunnolla tiiviisti kiinni, ei pitäisi olla vaikea toimenpide.


    • Cat asentaja

      Väärä neuvo. Kaasarien imukaulan kiinnitys ei pidä, mikäli ei ole laakerointi imukaulassa kunnossa. Hajoavat yleensä melko helpolla.

    • liitin

      Terve,

      Minulla on 3,3hp evinrude, ja kaasarilla ei ole tarpeaksi imutehoa imeä bensaa kaasariin. kestää matalat kierrokset mutta korkeita ei. Mitä kannatta eka käydä läpi?
      Koneessa on kiinteä tankki. Ja kaasari on yhdellä puristimille kiinni imukaulassa.

      • Onko siinä tankki

        Kopan alla ?

        Puhdista tai uusi kaikki bensaletkut, ja liittimet. Jos jossain ahtaassa liittimessä on vain roska, niin ei muuta tarvi. Ja erittäin helposti tankatessa pääsee joku töhnä menemään.

        Myös kaasuttimen puhdistus on aiheellinen, pääsuutin voi olla roskan tukkima.


    • liitin

      Joo on kiinteä tankki. Letku uusittu, kaasari käyty läpi paine ilmalla.
      Pitää vielä katella niitä liittimiä tarkemmin.

      • jos vaikka ?

        Mittauta puristukset, jos vaikka ei ole imu eikä puristusvoimaa, jää pensat kaasariin.
        Jos on kovin vanha kone, jossa on kampiakselille pronssilaakerit, voivat olla kuluneet myös väljiksi. Vauhtipyörä ensin irti, niin voit jo kampiakselia heiluttelemalla todeta väljyyden. Voi kyllä vauhtipyörääkin keikuttelemalla huomata onko välystä ilman pois-ottoa.


    • liitin

      Kone tuntuu narusta vetämällä aika tosi väljätä, eli varmaan ei saa imettyä polttoainetta. Eikä tuon 1980 luvun koneissa ole helpotettua käynnistystä.

    • sampui

      Miten säätäisitte 80 hv vm 89 mercuryn 3-pyttyistä konetta joka meinaa tukehtua kun laittaa kaasua? hiljakseen kun kaasua lisäilee niin pääsee "tukehtumisen yli". Tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla välillä sammuilee ja kylmänä kun käynnistää niin savupilvi on valtava... vinkkejä kiitoostaa!

      • Ehkä näin

        Neula tai koho jumittelle jossain kaasarissa.


    • seppo säätelijä

      Seosruuvit kiinni ja sitten 1 1/2 kierrosta auki on hyvä perussäätö. Tulppien väristä et näe mitään jos et käytä lyijybensaa ja todella et enää käytä.

    • sampui

      98 bensaa aina käyttäny ja veneilyyn tarkotettua nesteen 2t nautica öljyä. Lähetää seppo säätelijän vinkeillä kokeilemaan!

      • vm 41

        Kyllä minun koneiden tulpat saavat värin jos seokset ovat oikeat tai väärät vaikka käytänkin nykypensaa (98E)???


      • seppo säätelijä
        vm 41 kirjoitti:

        Kyllä minun koneiden tulpat saavat värin jos seokset ovat oikeat tai väärät vaikka käytänkin nykypensaa (98E)???

        Näkee onko mustat vai vaaleat. Ennen oli n. kahvin ruskea oikea väri. Sitä lyijyttömällä näe


      • vm 41 kirjoitti:

        Kyllä minun koneiden tulpat saavat värin jos seokset ovat oikeat tai väärät vaikka käytänkin nykypensaa (98E)???

        Älkää nyt hyvät veitikat ruvetko puhumaan pehmosia.

        Tulpan väri voi riippua käyntilämpötilasta, tulpan lämpöarvosta, öljyn märästä tai laadusta, polttoaineen koostumuksesta, ilman kosteudesta ym. ym.

        Kukaan järkevä ei ryhdy vaihtelemaan kasarin suuttimia tulppien värin mukaan.

        Uskokaa hyvällä, se aika kun lyijy ilmoitti värillään lämpöarvon osumisen , on ohi, seosta silloinkaan ei tulpan väristä nähnyt, eikä sen mukaan ole koskaan säädetty kaasuttimia, korkeintaan tulpan lämpöarvoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      133
      2616
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1514
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      137
      1357
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      353
      1288
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      108
      1198
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1085
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      13
      781
    8. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      46
      779
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      749
    10. 55
      734
    Aihe