comprex d

mazda

mazda 2.0 d comprex:in viritys. auto on siis varustettu remmiahtimella. niin viritys potentiaali kiinnostas. saako noihin jotain viri satseja? eikö asia mene näin ku vaihtaa remmiturboo pienemmän rullan turbon päähän niin ahdot nousee? eli mistä sais tarvittavat osat eli pienemmän rullan ja lyhemmän remmin? tarviiko syöttöjä säätää? paljonko on vakio ahtopaineet kyseisessä koneessa?

4

4032

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Topias

Comprex ei ole remmiahdin, vaikka siinä hihnapyörä onkin. Comprex-ahdin on paineaaltoahdin: pakokaasujen kineettinen energia siirretään siinä suoraan moottorin ahtopaineeksi.

Remmi ainoastaa pyörittää solapyörää, pyörimisliike ei itsessään vaikuta ahtopaineeseen millään tavalla. Ahtimen pitää oikeastaan vain "olla vireessä" järkevällä kierroslukualueella, ja hihnapyörän koon muuttaminen voi sekoittaa ahtimen toiminnan niin, että siitä ei olekkaan mitään hyötyä.

Comprex-ahdinta muuten käytti ensimmäisenä kaupallisessa moottorissa tunnettu suomalainen moottorivalmistaja, sitä markkinoitiin silloin superahtimen nimellä.

• Jeternal

Mikähän muuten on ettei ahdin ole saanut pahemmin suosiota..?

• Topias
        Jeternal kirjoitti:

Valmet kokeili comprex-ahdinta traktorimoottoreissa 1970-luvulla. Monet muistavat vielä sen tyypillisen äänen josta superahdetun moottorin tunnisti kilometrien päähän.

Comprex-ahtimesta on muuten keskusteltu traktoripalstalla pari kuukautta sitten:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=1000000000000021&posting=22000000004305274

On sitä kyllä soviteltu Katikan moottoriinkin ja Pratt & Whitney ja Allison puuhastelevat myös jotakin comprexin parissa...

http://www.eng-tips.com/viewthread.cfm?qid=102838

• Suosiota
        Jeternal kirjoitti:

Koska on kallis ja hankala saada toimimaan kunnolla. Jos menee syöttöjä muuttamaan niin pakokaasupaineet muuttuu joka taas sotkee pakokaasut imuilman sekaan ja se taas tarkoittaa että moottori ei toimi. Mutta itse virittämisestä kannattaa kysellä vaikka paikallisesta dieselhuoltamosta. Mutta itse kun selvittelin pari vuotta sitten tätä ongelmaa niin sain joka paikasta sen käsityksen että ei kannata.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      88
      1737
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1242
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1123
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      71
      937
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      102
      884
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      828
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      732
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      731
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      671
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      663
    Aihe