Kattilalta päin ensimmäinen patteri on eteisessä joka lämpenee hyvin.. Seuraava on keittiössä mikä ei lämpene ollenkaan?? Ilmausruuvistakin tulee vaan kylmää vettä(ei ilmaa ollenkaan) ja paluupuolelta olen venttiilistä avannut, niin kylmää vettä tulee sieltäkin. Eli eikai sielä mikään putki tukossa voi olla kun vesi virtaa hyvin läpi?? Tästä seuraava patteri taas on ihan vieressä toisessa eteisessä ja se lämpenee ihan hyvin, niinkuin kaikki seuraavatkin patterit... missä vika?
patteri ei lämpene
27
4682
Vastaukset
- f9994
Mistä tiedät että vesi virtaa läpi? Sulje paluupuolen venttiili ja avaa ilmausruuvi, jos tulee vettä niin se pitäisi muuttua lämpöiseksi, jos ei niin syöttö on tukossa.
- teronpoika
Ok. Ei tunnu muuttuvan vesi lämpöiseksi... Oon aiemmin laittanu termarin kiinni ja paluupuolen venttiilin kiinni, ottanu auki yhdistäjän paluupuolelta ja sitten kääntäny termarin auki, niin paluupuolen yhdistäjästä on alkanu tulemaan vettä... Eikö se silloi virtaa läpi?? Missä se tukos voi olla? Katon rajassa menee runkolinja, mistä lähtee patterille putket alaspäin... Runkolinja on ihan lämmin , mutta meno puoli on vaan 10cm matkan lämmin ja muuttuu täysin kylmäksi...? Otin syksyllä patterin irtikin ja kokeilin huuhtoa vettä läpi ja hyvin näytti virtaavan... Eli se tukos olisi jossain tuola menopuolen putkessa vai?
- 10+1
Ota termostaatti irti ja tarkista ettei patteriventtiilin kara ole jumittunut pohjaan.
- Sitkeä pirulainen
Sitkeä ilmakupla siellä katonrajassa olevassa putkessa.
-Paluupuolen venttiili patterin liitoksesta (hatun alta) kiini.
- Termostaatti kiini ja irroitus patterin kartioliittimestä
-Varmista että verkostossa on riittävästi paineita
- laske termostaatin kautta vettä sankoon tai muuhun astiaan (käytä jotain letkunpätkää apuvälineenä, jollet halua pestä seiniä )
- Varmista paineitten riittävyys kyllin usein eli lisää vettä verkostoon
-Kun jossain vaiheessa tulee sitä lämmintä vettä, niin laske se ämpärillinen varmuudenvuoksi, sillä ilmakuplat ovat joskus sitkeitä.
-Termari liitos patteriin kiini ja nuppi kaakkoon eli täysille, sitten ilmaus
-ala venttiili auki
-Ilmaus uudestaan.
Toisinaan joutuu tuon saman tekemään muutaman kerran että alkaa toimimaan- teronpoika
Ok täytyy kokeilla tänään tuota...
- teronpoika
teronpoika kirjoitti:
Ok täytyy kokeilla tänään tuota...
Nyt lähti ainakin vähän lämpeemään, kun laaskin termarista sangollisen vettä...
Kiittoksia... Paluupuoli tuntuu vieläkin kylmältä,toivottavasti rupeaa lämpenemään...
- Sitkeä pirulainen
Joskus etsinyt sitä siirtyvää ilmakuplaa sen reilu 30 tuntia eräästä rivarista. P**ka homma, mutta johtuu liian pitkistä kannatin väleistä tai muuten vaan asentajat laittaneet vedelle ylä ja alamäkejä. Vaatii vain kärsivälisyyttä.
- teronpoika
Ei hemmetti... taas on patteri ihan kylmä vaikka vettä silloi laskin ja ilmaa ei tule patterin ilmaruuvista yhtään, vaan kylmää vettä... Ei hittttooooooo.... Kannattaako sitä ilmata muualta kun tuosta yhestä patterista mikä ei lämpene?? Ei kai kun kaikki muut patterit lämpenee...,? Sen ymmärtäis jos viimeinen patteri ei lämpenisi , mutta kun tää on keskellä linjaa... Kannattaako sitä vettä laskea sitten paluupuoleltakin pois samalla jos termarista laskee??
- niin niin
No mutta onko se todella niin vaikeeta seurata miten lämmin vesi kulkee putkessa ja eikö kulje !!?
ja onko kyse yksputkisysteemistä vaiko muunlaisesta.- teronpoika
Joo jakapatterista tuli lämmintä vettä paitsi tosta yhestä mikä ei lämmennyt.. Nyt sekin lämpenee kun laskin reilusti vettä ulos,kaisielä oli joku tukos...
- ammattilaiset apuun
suosittelen kääntymään alan ammattilaisen puoleen. Esimerkiksi autossa jos sisätilat eivät lämpene se yleensä viedään merkkikorjaamoon eikä itse yritetä pähkäillä missä voisi olla vika.
- Sitkeä pirulainen
Teronpoika osaa jo sen keinon millä saa sen ilmakuplan pois, mutta luovutti vain kesken.
Siis ammatilainen apuun? En tiedä teronpojan palkkoja, mutta jos joutuu tekemään puolipäivää töitä että saa edes maksettua sen että putkarin tulee paikalle, saatikka se reilun 50€ tuntitaksa per ukko. Ja nuo on juuri sellaisia kahdenmiehen töitä, ettei sotke paikkoja. Eli 500-800 euroa tulee se putkarin tilaaminen kyseiseen työhön maksamaan. Tai tehdä itse - Kallista!
Sitkeä pirulainen kirjoitti:
Teronpoika osaa jo sen keinon millä saa sen ilmakuplan pois, mutta luovutti vain kesken.
Siis ammatilainen apuun? En tiedä teronpojan palkkoja, mutta jos joutuu tekemään puolipäivää töitä että saa edes maksettua sen että putkarin tulee paikalle, saatikka se reilun 50€ tuntitaksa per ukko. Ja nuo on juuri sellaisia kahdenmiehen töitä, ettei sotke paikkoja. Eli 500-800 euroa tulee se putkarin tilaaminen kyseiseen työhön maksamaan. Tai tehdä itseOho-hoh! Onpa kallista!
- ei noin
Sitkeä pirulainen kirjoitti:
Siis ammatilainen apuun? En tiedä teronpojan palkkoja, mutta jos joutuu tekemään puolipäivää töitä että saa edes maksettua sen että putkarin tulee paikalle, saatikka se reilun 50€ tuntitaksa per ukko. Ja nuo on juuri sellaisia kahdenmiehen töitä, ettei sotke paikkoja. Eli 500-800 euroa tulee se putkarin tilaaminen kyseiseen työhön maksamaan. Tai tehdä itseÄlä höpötä. Jos kerran runko on lämmin ja siitä välistä alaspäin otettu haara ei lämpene, niin ei siellä mitään ilmaa ole.
- ei noin
ei noin kirjoitti:
Älä höpötä. Jos kerran runko on lämmin ja siitä välistä alaspäin otettu haara ei lämpene, niin ei siellä mitään ilmaa ole.
Sen verran vielä, että mitä jos aloittaja ottaisi nyt sen termarin pois, laittaisi esisäädön täysille, tarkastaisi neulan toiminnan ja avaisi paluupuolen venttiilin, joka jäi syksyllä kiinni.
- teronpoika
ei noin kirjoitti:
Sen verran vielä, että mitä jos aloittaja ottaisi nyt sen termarin pois, laittaisi esisäädön täysille, tarkastaisi neulan toiminnan ja avaisi paluupuolen venttiilin, joka jäi syksyllä kiinni.
Voi helv... Olen ottanut termarin pois eikä siinä ole vikaa... On pari vuotta sitten vaihettu uuteen venttiili ja termari... Ja olen nuorenpana putkihommia parivuotta tehnyt,kyllä mä ny tommoset hommat osaan tehä sanomattaki ja ole tehnytki ihan ekaksi... Just otin patterin irti,laskin vettä termarista ja ja paluupuolen venttiilistä,aluksi tuli kylmää vettä ämpärin pohjalle ja sitte rupes tulee lämmintä janyt patteri lämpenee... Jos EI NOIN nimimerkillä ei ole muuta keinoa selvittää patterin kylmänä olo kuin tuo,niin ei oikeen ole hommahanskassa... On kyllä keinot vähissä,toiv et ole putkimies,tai jos oletniin ota tästä oppia...
- teronpoika
ei noin kirjoitti:
Älä höpötä. Jos kerran runko on lämmin ja siitä välistä alaspäin otettu haara ei lämpene, niin ei siellä mitään ilmaa ole.
Niin ei olekkaan,sitähän tuossa sanoinkin että patterin ilmaruuvista ei tule kuin kylmää vettä,eikä ilmaa ollenkaan,Osaatko lukea?
- ei noin
teronpoika kirjoitti:
Voi helv... Olen ottanut termarin pois eikä siinä ole vikaa... On pari vuotta sitten vaihettu uuteen venttiili ja termari... Ja olen nuorenpana putkihommia parivuotta tehnyt,kyllä mä ny tommoset hommat osaan tehä sanomattaki ja ole tehnytki ihan ekaksi... Just otin patterin irti,laskin vettä termarista ja ja paluupuolen venttiilistä,aluksi tuli kylmää vettä ämpärin pohjalle ja sitte rupes tulee lämmintä janyt patteri lämpenee... Jos EI NOIN nimimerkillä ei ole muuta keinoa selvittää patterin kylmänä olo kuin tuo,niin ei oikeen ole hommahanskassa... On kyllä keinot vähissä,toiv et ole putkimies,tai jos oletniin ota tästä oppia...
No kun noita tekstejäsi lukee, niin en olisi yhtään varma, että ymmärrät mitään. Sen takia lähdetään helpoimmasta liikkeelle, paha sitä on yhteen viestiin kaikkia neuvoja laittaa, kun ei tiedä tilannetta. Ja toisekseen sinun aikaisempien viestien perusteella et ole joka suunnasta laskenut vettä, etkä ole kirjoittanut esisäädöistä ym mitään. Kannattaisi sitten yehdä itse eikä kysellä jos tiedät asioista itse enemmän.
Pari vuotta vanha venttiili ei tarkoita että se olisi ehjä. - ei noin
teronpoika kirjoitti:
Niin ei olekkaan,sitähän tuossa sanoinkin että patterin ilmaruuvista ei tule kuin kylmää vettä,eikä ilmaa ollenkaan,Osaatko lukea?
Kirjoitin tälle yhdelle sitkeän ilmakuplan etsijälle, jonka mielestä siellä on. Mutta tajuatko idiootti, että jos siellä olisi ilmakupla, ei se tule ilmaruuvista pois, koska patteri on putkitettu yläkautta. Sen takia sieltä täytyisi laskea kovalla virtauksella vettä, jotta ilma tulisi veden mukana pois.
- teronpoika
ei noin kirjoitti:
No kun noita tekstejäsi lukee, niin en olisi yhtään varma, että ymmärrät mitään. Sen takia lähdetään helpoimmasta liikkeelle, paha sitä on yhteen viestiin kaikkia neuvoja laittaa, kun ei tiedä tilannetta. Ja toisekseen sinun aikaisempien viestien perusteella et ole joka suunnasta laskenut vettä, etkä ole kirjoittanut esisäädöistä ym mitään. Kannattaisi sitten yehdä itse eikä kysellä jos tiedät asioista itse enemmän.
Pari vuotta vanha venttiili ei tarkoita että se olisi ehjä.Juu sori on vähän huonosti kirjoitettu mitä on tehty ja mitä ei... Esisäätöihin en ole kyllä koskenut, enkä niitä ole koskaan säätänytkää... Niitä vois kokeilla kääntää vähän kovemmalle...w
- teronpoika
ei noin kirjoitti:
Kirjoitin tälle yhdelle sitkeän ilmakuplan etsijälle, jonka mielestä siellä on. Mutta tajuatko idiootti, että jos siellä olisi ilmakupla, ei se tule ilmaruuvista pois, koska patteri on putkitettu yläkautta. Sen takia sieltä täytyisi laskea kovalla virtauksella vettä, jotta ilma tulisi veden mukana pois.
Jep jep, näin olen tehnytkin... Enkä mä noista hommista puoliakaan varmaan muista, mitä aikanaan tein.. Mutta ei sielä varmaan ilmaa voi olla kun putket lähtee alaspäin...
- €€#@f
Eikö patteri lämpene ilman termostaattiakaan?
- teronpoika
Ei lämmennyt ilman termariakaan, ennenkuin laskin kunnolla vettä termarista pois..rf
- apinankassi
teronpoika kirjoitti:
Ei lämmennyt ilman termariakaan, ennenkuin laskin kunnolla vettä termarista pois..rf
Mistä noita esisäätö avaimia saa ostettua?? Saako k-raudasta? Ventiilit vaihdettu viimekesänä ok taloon, eikä lämpene patterit yhtä hyvin ku ennen?? Vai voiko esisäätöarvoja kääntää isommalle ilman avainta??s
- 10+1
Vedä numeroitua rengasta ulospäin ja käännä auki Numerot 1-7 ja N on kiinni ,
Patterin kohinasta kuulee milloin vesi kiertää kunnolla .
patteriventtiilin karatappiin kannattaa laittaa tippa öljyä , vaikkapa kerran vuodessa ettei tappi jumitu- 1+10
Pätee danfossiin, paitsi että N on auki. Oraksessa on numerot, A auki ja TA säädetään avaimella.
- koneet kuntoon
Onkohan se patteri kytketty väärinpäin eli menoon paluu? Sellaiseenkin on törmätty.
Jos se on joskus lämmennyt normaalisti niin ilmavaiva.Toimi näin:Kaikki termarit irti ja paluun säätötulpat auki ja linjan viimeisestä patterista liittimet auki ja kummastakin menosta ja paluusta päästät pari litraa vettä astiaan. Oletan että lämpiää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483080Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272884- 1212316
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111296
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802