Vilja-allergia

Kysyjä

Epäilen itselläni vilja-allergiaa (ei keliakiaa). Lueskelin joitakin nettisivuja, joilla väitettiin että se on pikkulasten sairaus. Olen itse jo kypsässä iässä.

Talvella puhkesi ripuli, jota olen ihmetelly puoli vuotta, kunnes mieleen tuli että syy pitää jo lopulta selvittää. On otettu verikokeet joissa on selvitetty ettei keliakiaa ole. Laktoosi-intoleranssi on ennestään, enkä käytä mitään maitotuotteita.

Vatsahaavan vaihtoehto oli lääkärin ensimmäinen ehdotus. Kahvi on jätetty pois ja happolääkitys meneillään. Ei vain tunnu auttavan. En syökään oikein mitään kun yritän selvittää mikä sen aiheuttaa. Olen laihtunut aika lailla näitä vaihtoehtoja tutkiessani. Nyt olen jättänyt pois ruisleivän, ja tuntuu että siinä olisi syyllinen.

Onko kellään kokemusta aikuisiän vilja-allergiasta?

35

33101

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli samoja oireita

Hakeudu paikkakuntasi terveyskeskukseen helikobakteeritestiin. Nykyään on mahdollista todeta se jopa puhallustestinä, eli kivuton menetelmä.Jos näin saat siihen tarvittaván lääkekuurin!

• Vilja-allergikko

Hyvä "Kysyjä" Vilja-allergiaa todella esiintyy aikuisillakin ja on usein yhteydessä laktoosi-intoleranssiin. Olen itse 19-vuotias ja kärsinyt samanlaisista oireista kuin sinä jo vuosia, kunnes tänä syksynä selvisi vaivojen syy. Koska olet huomannut olevasi allerginen rukiille kannattaa sinun tarkkailla myös vehnän ja ohran mahdollisesti tuottamia oireita, koska näiden kolmen viljan valkuaisaine on saman tyyppinen. Itse nimittäin olen allerginen näille kolmelle viljalle ja sen lisäksi vielä kauralle. Mutta lohdutuksen sanaksi kaupoista löytyy luontaisesti gluteenittomia jauhoseoksia ja leipiä (pakasteosastolta)ja ne ovat varsin maukkaita. Vilja-allergia voi mennä ohi muutamassa vuodessa tai sitten ei, sitä pitää kokeilla itse.

• M.E

Hei!

On aivan mahdollista, että Teillä on vilja-allergia iästänne huolimatta. Olen itsekkin aikuisikään ehtinyt henkilö ja sairastan tätä kyseistä sairautta. Itselläni on ollut oireita koko elämäni mutta sairaalassa tätä ei osattu aluksi todeta ja sen vuoksi jouduin kärsimään 17 vuotta ennen kuin erikoislääkäri selvitti asian gliadiinivasta-aineiden mittauksella ja vertaamalla saatuja tietoja vanhoihin veriarvoihin.

Ainoa hoito on LUONTAISESTI GLUTEENITON (ei vehnää, ohraa, kauraa tai ruista vähäisinmmässäkään määrin, tyyliin jauhopölyn hengittäminenkin aiheuttaa riskin) ruokavalio tai muuten riskinä on suolistosyöpä ja häiriöitä immuunipuolustuksessa.

Tähän asiaan liittyy kuitenkin Teidän kohdallanne "valoisa puoli" sillä vilja-allergian sivuoireena esiintyy usein Laktoosi-intoleranssia, joka poistuu kun henkilö on siirtynyt oikeanlaiseen ruokavalioon ja suolisto on ehtinyt parantua.

Yleisesti ottaen käsitin lääkäriltäni, että aikuisiänvilja-allergia on hyvin harvinainen ja että se tavallisesti esiintyy alle 6-vuotiailla lapsilla. Sairaus on todennäköisesti perinnöllinen ja se saattaa esiintyä suvussa myös piilevänä (siis aikuisiänvilja-allergia). Omilla isoäideilläni sekä tädilläni on keliakia ja minun riesakseni tuli sitten vilja-allergia.

Suosittelen Teitä konsultoimaan lääkäriänne ja jos kunnallisessaterveyskeskuksessa kieltäydytään tekemästä tarvittavia tutkimuksia, suosittelen hakeutumista yksityispuolelle, kuten minä lopuksi tein.

Toivotan omasta puolestani pikaista paranemista ja selvitystä terveydentilaanne.

• Hoitsu ;>

Jos nuo tiedot pitävät paikkansa, sinulla on KELIAKIA eikä vilja-allergia. Jossain on väärinkäsitys...
        Huomaa kuitenkin, ettet saa keliaakikoille tarkoitettua Kela-korvausta (21e/kk), jos sinulle ei tehdä mahan tähystystä( koepalat).

Terveisin sisätauteihin&kirurgiaan erikoistunut sairaanhoitaja (ja aviomieheni on lääkäri, tarkistin asian myös häneltä)

• M.E
        Hoitsu ;> kirjoitti:

Jos nuo tiedot pitävät paikkansa, sinulla on KELIAKIA eikä vilja-allergia. Jossain on väärinkäsitys...
        Huomaa kuitenkin, ettet saa keliaakikoille tarkoitettua Kela-korvausta (21e/kk), jos sinulle ei tehdä mahan tähystystä( koepalat).

Terveisin sisätauteihin&kirurgiaan erikoistunut sairaanhoitaja (ja aviomieheni on lääkäri, tarkistin asian myös häneltä)

Hei!

Kiitos palautteesta. Nyt olen kyllä hämmentynyt, sillä lääkärini nimenomaan painotti, että minulla on vilja-allergia eikä keliakia.

Gastroskopinen tutkimus ei paljastanut näkyviä vahinkoja. Lisäksi kävin SPR:n geenikartoitustestissä, jossa ilmeni, että minulla ei ole keliaakikolle tyypillistä kudostyyppiä. Sen perusteella erikoislääkäri sulki pois keliakian. on myös totta, etten ole oikeutettu saamaan korvausta ja koska gastroskopia oli negatiivinen, en sitä myöskään saamaan.

Voisitteko täsmentää, mitä olen ymmärtänyt väärin. (Yritin tiedustella Keliakialiitosta mutta sieltä ei saanut helposti tietoa.) Oma lääkärini nimenomaan painotti, että minun tapauksessani on kyseessä vilja-allergia ja että vaikka se onkin lastensairaus, niin osalla ihmisistä se on perinnöllistä, eikä lähde iän myötä. Lääkärini tosin piti myös keliakiaa mahdollisena kudostyypityksestä huolimatta (ei kuulemma 100%) mutta oli vakuuttunut siitä, että minulla on ainakin vilja-allergia. (Gastroskopiassa olisi pitänyt näkyä jotakin poikkeavaa, mutta jälleen sekin on epävarma menetelmä.)

Olisin kiitollinen täsmennyksestä, sillä nyt alan itsekkin epäilemään kumpi sairaus minulla on (vai peräti molemmat).

• A.T.
        M.E kirjoitti:

Hei!

Kiitos palautteesta. Nyt olen kyllä hämmentynyt, sillä lääkärini nimenomaan painotti, että minulla on vilja-allergia eikä keliakia.

Gastroskopinen tutkimus ei paljastanut näkyviä vahinkoja. Lisäksi kävin SPR:n geenikartoitustestissä, jossa ilmeni, että minulla ei ole keliaakikolle tyypillistä kudostyyppiä. Sen perusteella erikoislääkäri sulki pois keliakian. on myös totta, etten ole oikeutettu saamaan korvausta ja koska gastroskopia oli negatiivinen, en sitä myöskään saamaan.

Voisitteko täsmentää, mitä olen ymmärtänyt väärin. (Yritin tiedustella Keliakialiitosta mutta sieltä ei saanut helposti tietoa.) Oma lääkärini nimenomaan painotti, että minun tapauksessani on kyseessä vilja-allergia ja että vaikka se onkin lastensairaus, niin osalla ihmisistä se on perinnöllistä, eikä lähde iän myötä. Lääkärini tosin piti myös keliakiaa mahdollisena kudostyypityksestä huolimatta (ei kuulemma 100%) mutta oli vakuuttunut siitä, että minulla on ainakin vilja-allergia. (Gastroskopiassa olisi pitänyt näkyä jotakin poikkeavaa, mutta jälleen sekin on epävarma menetelmä.)

Olisin kiitollinen täsmennyksestä, sillä nyt alan itsekkin epäilemään kumpi sairaus minulla on (vai peräti molemmat).

Keliakia on yliherkkyys viljan gluteenille, eli se on gluteeniallergia. Se on 10 000 suomalaisella ja yleensä se todetaan vasta aikuisiällä.
        Vilja-allergiassa herkistyminen johtuu viljan PROTEIINISTA, ei gluteenista. Se on pikkulapsilla yleinen, ja paranee oikein hoidettuna iän myötä, kuten lasten maitoallergiakin. Aikuisilla se on harvinainen, koska se yleensä todetaan jo neuvolassa ja hoidetaan lapsuusiässä pois.
        Minulla on vilja-allergia, jota ei todettu eikä hoidettu lapsena, ja se on jäänyt riesakseni aikuisiälle. Olen siis allerginen viljan (vehnä, kaura, ruis, ohra) proteiinille, en gluteenille. Tämän lisäksi minulla on myös toinen "pikkulasten" sairaus eli lapsena hoitamatta jäänyt maitoallergia, joka on yliherkkyys maidon proteiinille, mikä on eri asia kuin laktoosi-inotleranssi, jossa yliherkkyyden aiheutta maidon laktoosi.

Oireet vilja-allergiassa ovat aika samantyyppiset kuin keliakiassa, mutta omat veriarvoni säilyivät normaaleina, joten en ollut aneeminen allergian seurauksena, vaan ainoastaan tosi "kipeä ja surkea": kutiavaa vetistävää taiveihottumaa joka "leimahtaa" esim. vehnäpohjaisen pizzan syönnin jälkeen, jatkuvaa pistävää ja särkevää mahakipua, ajoittaista ripulia ja ilmavaivoja, jatkuvaa päänsärkyä, poskionteloiden särkyä,ihon kuivumista ja hilseilyä, kutinaa ja punoitusta nielussa, tolkutonta väsymystä kesät talvet, imusuonten turvotusta, aikuisiän aknea, mahan turpoaminen "palloksi" viljaa sisältävän ruoan jälkeen, krapulaa muistuttava jäsenten särkeminen ja puutuminen viljaa sisältävän ruoan jälkeen, sekä huono yleiskunto jota "terveellinen" ruoka ja vitamiinien napsiminen ei kohenna. Myös psyykkisiä oireita, kuten apaattisuutta, keskittymisongelmia ja muistiongelmia, sellaista epämukavasta olosta johtuvaa "pääkopan sumuisuutta" huomasin, jotka paranivat lähes välittömästi kun lopetin viljojen syönnin. Keliakia minultakin on tutkittu, ei löytynyt gluteiiniyliherkkyyttä. Luontaisesti gluteenittomat tuotteet tosin ovat minullekin korvaavia tuotteita, koska ne eivät sisällä viljaa eivätkä siksi viljan proteiinejakaan. Toisin kuin keliakiasta, viljaproteiiniallergiasta voi parantua, kun pitää muutaman vuoden tiukasti kiinni viljattomasta ruokavaliosta.

• mitä vielä
        A.T. kirjoitti:

Keliakia on yliherkkyys viljan gluteenille, eli se on gluteeniallergia. Se on 10 000 suomalaisella ja yleensä se todetaan vasta aikuisiällä.
        Vilja-allergiassa herkistyminen johtuu viljan PROTEIINISTA, ei gluteenista. Se on pikkulapsilla yleinen, ja paranee oikein hoidettuna iän myötä, kuten lasten maitoallergiakin. Aikuisilla se on harvinainen, koska se yleensä todetaan jo neuvolassa ja hoidetaan lapsuusiässä pois.
        Minulla on vilja-allergia, jota ei todettu eikä hoidettu lapsena, ja se on jäänyt riesakseni aikuisiälle. Olen siis allerginen viljan (vehnä, kaura, ruis, ohra) proteiinille, en gluteenille. Tämän lisäksi minulla on myös toinen "pikkulasten" sairaus eli lapsena hoitamatta jäänyt maitoallergia, joka on yliherkkyys maidon proteiinille, mikä on eri asia kuin laktoosi-inotleranssi, jossa yliherkkyyden aiheutta maidon laktoosi.

Oireet vilja-allergiassa ovat aika samantyyppiset kuin keliakiassa, mutta omat veriarvoni säilyivät normaaleina, joten en ollut aneeminen allergian seurauksena, vaan ainoastaan tosi "kipeä ja surkea": kutiavaa vetistävää taiveihottumaa joka "leimahtaa" esim. vehnäpohjaisen pizzan syönnin jälkeen, jatkuvaa pistävää ja särkevää mahakipua, ajoittaista ripulia ja ilmavaivoja, jatkuvaa päänsärkyä, poskionteloiden särkyä,ihon kuivumista ja hilseilyä, kutinaa ja punoitusta nielussa, tolkutonta väsymystä kesät talvet, imusuonten turvotusta, aikuisiän aknea, mahan turpoaminen "palloksi" viljaa sisältävän ruoan jälkeen, krapulaa muistuttava jäsenten särkeminen ja puutuminen viljaa sisältävän ruoan jälkeen, sekä huono yleiskunto jota "terveellinen" ruoka ja vitamiinien napsiminen ei kohenna. Myös psyykkisiä oireita, kuten apaattisuutta, keskittymisongelmia ja muistiongelmia, sellaista epämukavasta olosta johtuvaa "pääkopan sumuisuutta" huomasin, jotka paranivat lähes välittömästi kun lopetin viljojen syönnin. Keliakia minultakin on tutkittu, ei löytynyt gluteiiniyliherkkyyttä. Luontaisesti gluteenittomat tuotteet tosin ovat minullekin korvaavia tuotteita, koska ne eivät sisällä viljaa eivätkä siksi viljan proteiinejakaan. Toisin kuin keliakiasta, viljaproteiiniallergiasta voi parantua, kun pitää muutaman vuoden tiukasti kiinni viljattomasta ruokavaliosta.

minäkin olen varmaankin allerginen rukiille ja vehnälle.Harmikseni ei ruoka-aineita testattu allergiakokeissa (verestä). Mutta olin allerg. lepälle, pajulle, koivulle, nurminadalle , timoteille,pujolle ja kissalle ja huonepölypunkilleJos syön nemmän kuin kolme viipaletta paljon vehnää sisältävää leipää tai muuta vehnätuotetta illalla ranteiden ja nilkkojen nivelet ovat tulikuumat ja särkevät lisäksi sekä ruis, että vehnästä menee nenä tukkoon syödessä ja kirkas lima alkaa valumaan nenästä ja vatsa turpoaa ja ripuloin ja ilmavaivat ovat ankarat. Keliakia koe on otettu sitä ei ole. Mutta isänikin oli samoille allerginen kuin minä.

• Vilja-allergikkokin
        A.T. kirjoitti:

Allergia on histamiinireaktio vierasaineille, kun taas keliakia on autioimmuunisairaus kuten reuma tai sokeritauti. Ei pidä sekoittaa asioita.

Molemmat ovat toki yliherkkyyksiä ruoka-aineille, mutta keliakia ja vilja-allergia ovat eri sairauksia. Hoito tosin on usein melko samanlainen. Vilja-allergikot ovat allergisia viljojen valkuaisaineille, eli lähinnä juuri gluteenille. Samainen gluteeni aiheuttaa keliaakikoille autoimmuuni-reaktion. Vaikka aiheuttaja on sama, reaktio on erilainen. Oireet tosin usein muistuttavat toisiaan.

Keliakia minulla on tutkittu varmuuden vuoksi vielä sen jälkeen kun vilja-allergia selvisi, eikä sitä ole. (Alunperin kuvittelin olevani ehkä vain vehnälle allerginen /yliherkkä, mutta testeissä selvisivät myös ohra ja ruis). Olen yleisallerginen, eli allergiaa on myös koivu-leppä ( ristiallergiat) sekä maapähkinälle.

Allergian myötä moni erikoinen oire (mm. refluksitauti) sai selityksensä. Näitä oireita ei keliaakikoilla ole. Allergiakin voi aiheuttaa tulehdustiloja ruoansulatuselimistössä.

• Vatsavaivainen

Hei! Minulla on vastaavia ongelmia! Laktoosi-intoleranssi todettu, mutta ei ole todettu keliakiaa niissä otetuissa testeissä! Kun minä syön laktoosittomia tuotteita, niin muuten kyllä pysyy vatsa hyvässä kunnossa, mutta laktoosittoman leivän suhteen, niin joudun käymään tosi usein vessassa, kun vatsa löysällä ja kipeäksi vähän tulee! Mietin, että saattaa johtua viljasta tai jos vaikka on hiivasyndrooma!

• Vilja-allergikkokin

Oireet vaikuttaa aika samantapaisilta kuin itselläni. Kannattaa kokeilla viikko pari ilman viljaaa. Vaikutus alkaa vähitellen, mutta melko pian alkaa tuntua paremmalta. Testit vahvistavat tilanteen. Ne kannattaa hoitaa pois pian.

• Terveyden pilaajat

A.T:lle ja muille selvennykseksi että sekä vilja-allergioissa että keliakiassa puhutaan molemmissa proteiineista. Tarkemmin sanottuna keliakiassa autoimmunisairautta aiheuttaa yksi proteiini nimeltä gluteeni kun vilja-allergiassa niitä aiheuttaa muut proteiinit viljoissa. Toisin sanoen viljoissa on useita proteiineja eli valkuaisaineita. Lisäyksenä että keliakia ja allergiat kuuluvat molemmat autoimmuniteettisairauksiin mutta keliakia ei ole teknisesti edes gluteeni-allergiakaan sillä mekanismit on eri.
      Itsellä todettu keliakia parikymppisenä lievän laktoosi-intorelanssin kanssa, voimakkaita siite ja eläinpöly allergioita lapsesta saakka ja nyt 10 vuoden perään edelleen jatkunutta yleiskutinaa tutkittaessa löytyi reilut näytöt myös vilja-allergiaan, vehnä, ohra, ruis ja kaurakin. Kumma kyllä kukaan ei ollut koskaan tutkinut sitä minulta tätä ennen. Ruokavalio on ollut tiukka gluteeniton aina ja puhdasta kauraakin äärimmäisen harvoin käyttänyt. Mutta kehon kutinan vilja-allergia saattaa selittää jos katsoo Fazerin sivulta jossa lukee:

"Keliaakikoille nämä nk. kotimaisista viljoista valmistetut tärkkelys ja tärkkelyssiirappi/glukoosisiirappi sopivat, koska niissä viljan proteiinimäärä on hyvin pieni (siirapissa alle 0,05 %, vehnätärkkelyksessä alle 0,3%). Sitä vastoin vilja-allergikoille ja herkimmille ihokeliaakikoille ne voivat aiheuttaa oireita. "

Se mikä voi tuntua hiiva-kutinalta iholla (jos ei hiiva ihottumaa) voikin selittyä karkkien ja sokeripitoisten syömisellä eli tärkkelys ja glukoosisiirapin esiintymisellä ruokavaliossa jolloin viljojen muut kuin gluteeni proteiinit saattavat aiheuttaa ihon kutinaa.

Teoriassa on kai mahdollista että sokerituotteet tai niiden hajoamis/palamistuotteet kehossa saattavat vapauttaa kehossa olevia histamiinia joka näin aiheuttaa allergiasta reaktiota, kutinaa ja kenties herkistymistä siitepöly ja eläinpöly allergioille. Viisaammat tutkikaa....

....ja olisi kiva tietää esiintyykö keliakiaa, vilja-allergiaa, siite- ja eläinpöly allergiaa niillä joita ei ole rokotettu lapsena ja tai aikuisena.....

Faktana vielä sen verran että ruokamme ei ole enää luonnollista vaan se on jalostettu. Niin teollisuusjalostuksessa kuin siemenjalostuksessa ja koko länsimainen nyky kulttuuri pohjautuu siihen että jo ennen rooman valtakuntaa ihminen muutti elämäntapansa paikallaan olevaksi eli alkoi viljellä viljoja ja näin ollen ns.kotimaiset viljat ovat jalostettu jo ties kuinka monia satoja ellei tuhansia vuosia, mutta onko se tarpeeksi pitkä aika ihmiskunnalle alkuunkaan sopeutua kemialliselta kaavaltaan muuttuneisiin viljoihin. Onko ylipäätään ihminen tarkoitettu viljan syöjäksi ? Elämme vieläkin niinkuin Rooman valtakunnan peräistä vehnäkulttuuria, mutta niin ei ole aina ollut.

Ihminen on antropologisesti samanlainen kuin toiset kädelliset eli simpanssit. Hammasluusto rakenne ja suoliston pituus ja sen entsyymit vastaavat toisiaan. Fysiologisesti ihmisen ruokavalio olisi ihanteellisesti siemenet, pähkinät, hedelmät, kasvinosat eli versot ja juurimukuloita tekevät kasvit. Emme ole ruohon syöjiä emmekä lihan syöjiä hampailtamme emmekä maha-suolikanavan rakenteeltakaan. Luonnollinen karppausdieetti tapahtuu jättämällä niitä viljoja, vehnää, ruista, kauraa ja ohraa vähemmälle tai kokonaan pois.
      Suuret ihmis joukot kuten afrikka ja aasia eivät syö ja juo maitotuotteita juuri ollenkaan sitten rinnalta vieroittamisen jälkeen,myös etelä-amerikka ei ole kovin suurikulutuksinen maitomanner. On ihmiskeholta poikkeus tilanne jos se pystyy tuottamaan laktaasi-enstsyymiä vielä aikuisiälläkin eli pystyy nauttimaan maitoa ilman laktoosi-intorelanssia.

• SandraKoo

Hei,

Itse pohdin täällä monien vuosien vatsavaivojen jälkeen, että pitäisikö käydä noissa vilja-allergiatesteissä, mutta mitään iho-oireita minulla ei ole..? Laktoosi-intoleranssi on todettu ja keliakia otettiin verikokeilla, mutta sitä ei ollut.

Yleisin oireiden aiheuttaja on kuulemma vehnä..? Minä kuitenkin omalta osaltani kallistun rukiin puolelle, oikein prosessoitua vehnämössöä kroppani kestää vielä hieman, mutta ruista ei oikeastaan lainkaan..?

Monta vuotta vatsavaivoista kärsineenä, alkaa olla jo vähän luulosairas olo. Alkaa itsekin epäilemään onko vika sittenkin päässä, eikä ruoansulatuksessa tai jossain muussa..

• Pirullista

Ei tarvitse silti olla vilja-allergiaa vaikkei esim. ruis ja vehnä sovi ja keliakia on jo tutkittu. Minulla sama tilanne, yhtään en voi ruista syödä, vehnää ja kauraa syödessäkin vatsa kärsii. Minulla ei ole keliakiaa eikä ihokeliakiaa eikä vilja-allergiaa, on tehty gastroskopia, kolonoskopia, keliakiavasta-ainetesti, vilja-allergiatestit prick -kokeella sekä Igg vasta-aineet verestä. Silti viljojen syöminen, myös luontaisesti gluteenittomien esim. tattarin aiheuttaa vatsavaivoja ja turvotusta ja vehnästä taas viimemainittujen vaivojen lisäksi tulee rakkuloita kämmeniin. Helikobakteeriakaan ei ole. Olen ratkaissut tämän niin etten syö ollenkaan viljaa.

Jotta näin, hiilihydraatti-intoleranssin kun laittaa hakukoneeseen voi lukea josko se olisi jotain muuta kuin keliakiaa tai allergiaa.

• Prick says no

Prick-testit näyttävät vain yhdenlaisen allergiareaktion, nimittäin nopean ihoreaktion. Hitaita iho-oireita ja suolioireita ne eivät paljasta, kuten eivät verikokeetkaan. Itse olen suolioireinen kaura-allergikko ja lapseni suolioireinen maito- ja papuallergikko. Ainoa täysin varma allergiatesti on välttämis-altistustesti.

• viljaton

Nimenomaan. Jättää jotain pois, niin nopeasti huomaa auttaako vai ei.

Kaikkea ei voi lääkärikään todeta millään kokeilla.

• ~vieras~

Hei! tytölläni on ollut kans mahan kans oireta jo pidemmän aikaa, ja nyt todettiin maitoallergia, mutta OSA oireista jäänyt edelleen, niin olen alkanut miettiä olisiko vilja-allergia. Ja luin netistä kans, että yleensä maito- ja vilja-allergiat kulkevat lapsilla käsi kädessä..
      Ja lääkäri nimenomaan painotti asiaa, että keliakia ja vilja-allergia on kaks eri asiaa!!!

• Pallomaha_

Hei! Saanko kysyä, että minkälaisia oireita tarkalleen ottaen ovat saaneet ne, joilla aikuisiän keliakia/vilja-allergia on puhjennut?

Itse olen viime aikoina saanut kivuliaita vatsakramppeja, jotka ovat saattaneet kestää monta tuntia, maha on koko ajan kipeä ja sekaisin. Kipu tuntuu alavatsassa, varsinkin vasemmalla puolella. Varsinkin aamulla menee maha sekaisin ja on ripulilla, kun satun syömään aamulla puuroa (speltti-kaura).

Itselläni on myös useita allergioita, kuten pöly, kissa, pujot, timotei, koivu ja verikokeessa todettu vehnän ja rukiin jauhopölyallergia. Suvussani on myös laktoosi-intoleranssia ja vaikka sitä itseltäni ei ole todettu vaikka joskus olen testissä käynyt, olen huomannut että maitotuotteita on paras välttää ellei halua vatsavaivoja.

Mutta alan epäillä itsellänikin keliakiaa/vilja-allergiaa, koska pahat mahaoireet ovat alkaneet vasta viime aikoina kun siirryin syömään "terveellisemmin" eli aamulla puuroa. Paljon on myös ilmavaivoja ja maha tuntuu koko ajan olevan turvonnut.

• lilleriliiiiii

Itselläni ei löydetty prick testillä allergiaa viljoille.

Ilmeisesti vilja yliherkkyys ei kummiskaan edes näy tuollaisissa testeiissä.

kun ei aiheuta allergista reaktiota vaan ennemminkin suolistovaivoja ja pahoinvointia.

• rosmariini4

Keksisiköhän joku viisas tutkia mun elimistölle semmosen huijaus lääkkeen että mun elimistö luulisi että olen raskaana!! Vilja-allergiasta kärsin ja olen 38 vuotias. Vuosia raavin ja rasvasin, välillä olin sairaalassa rasvattavana, söin silti viljaa.Raskausaikana iho rauhottu.Viidennen lapsen jälkeen iho meni niin hurjaks että oli pakko jättää viljat pois. Repsahduksia sattu ja kyllä kutitti, kunnes meni jo hengitykseen (astma löytyy myös). Kuudes raskaus alkoi ja ei kutittanu kun munkin söin, mahtavaa, mutta taas pian synnytettiin ja aika pian kutitti (ja ärsytti). Aikoinaan kun altistus kokeilla viljoille allergia selvis(yli 20 v sitten), en kummempia diagnooseja ole hakenu. Nyt myös maha mukavasti kouristelee ja on sekasin jos vähän viljaa menee, joten koitan vaan olla reipas ja järkevä, olla viljatta.

• mystinen juttu

Onkohan mulla vilja-allergia vai keliakia. Verikokeen mukaan ei keliakiaa mutta toisen mukaan vilja-allergia. Painoindeksi ollut 16 koko elämäni ajan eikä paino nouse millään syömisellä. Ei kai vilja-allergia aiheuta alipainoa vaan se keliakia?

• viljaton.

Viljat ei välttämättä sovi ja se EI näy missään kokeissa.

Suolinukka eheytyy ja uudistuu n. 2-4 viikossa eli sen ajan kun pystyy oleen ilman viljoja, niin tietää johtuuko oireet viljoista.

Ja aniharva lääkäri tietää näistä yhtään mitään eikä heitä edes kiinnosta.

Suomi on täysin kehitysmaa, kun ennaltaehkäistään tai hoidetaan eri sairauksia ravinnolla ja korjaamalla ravintoainepuutokset. Vastavirtaa kulkevia tutkijoita ja lääkäreitä on pidetty tärähtäneinä kummajaisina ja vastuuttomina kansankiihottajina. Niinpä lääkärikoulutuksessa onkin pitkään, siihen pakollisena sisältyvässä yhden opintoviikon laajuisessa ravitsemustieteen osiossa käytetty Diabetesliiton ja Leipätiedotus ry:n kustantamaa virallista ravitsemusoppia.

• alipainoinen

Minulla on vilja-allergia ollut 12 vuotiaasta saakka. Kun vilja-allergia todettiin olin ainakin kaksi vuotta alipainoinen vaikka söin hyvin ja monipuolisesti! Nyt olen 19 vuotias ja olen normaalipainoinen. Vilja-allergia aiheuttaa myös alipainoa!!

• tiedättekö

Voiko vilja-allergia vaikuttaa jotenkin imeytymiseen? Olen nyt päättänyt kokeilla gluteenitonta ruokavaliota, että saisin painon nousemaan. Painoindeksi 16. Mulla todettiin allergia rukiille, vehnälle ja ohralle. Lääkärin mukaan ei keliakiaa.

• Minä olen ollut viljattomalla ruokavaliolla vaihtelevalla menestyksellä ja aina kun pystyy olemaan täysin viljavapaa vatsan turvotus häviää. Pyrin syömään spelttiä ja kauraa, jos on jotain viljatuotetta saatava. (vaikka kaura aiheuttaakin aivastelua) Nyt mietin, liittyykö keliakiaan tai vilja-allergiaan peräpukamat ja verinen uloste? Pukamia minulla on ollut aikaisemminkin, mutta nyt tuntuu että niitä on todella pajon. Hetken aikaa maha on parempana, kunnes sitten tulee taas 2 vkon jakso jolloin on verta ulosteessa ja paljon.. Mikähän neuvoksi.

• Vilma-allergia

Kyllä liittyy! Itselläni oli verisiä ulosteita ja pahaa ummetusta, ennenkuin löytyi vilja-allergia. Jätin viljat pois ruokavaliosta ja sehän auttoi :)

• viljaton.
        Vilma-allergia kirjoitti:

Kyllä liittyy! Itselläni oli verisiä ulosteita ja pahaa ummetusta, ennenkuin löytyi vilja-allergia. Jätin viljat pois ruokavaliosta ja sehän auttoi :)

Mulla läks krooninen ummetus, kun jätin sen täysjyvän.

Onneksi uskoion Antti Heikkilää.

Läks moni muukin vaiva.

• Vaivoihin selitys

Olen nyt 39-vuotiaana todennut, että olen tietämättäni kärsinyt vilja-allergiasta koko elämäni. Lähdin testaamaan kokeeksi asiaa, koska ihmettelin, mistä 7-vuotiaan poikani (suolioireinen multiallergikko) allergiat periytyvät. Minulla "ei ole koskaan ollut mitään allergioita" ja olin koko ikäni syönyt rajoituksitta kaikkea. 70-luvulla lääkäreillä ei tullut mieleenkään epäillä allergoita vaikka vauvana painoni putosi ylimmältä käyrältä alimmalle, kun siirryttiin rintamaidosta lisäruokiin (maito ja viljat). Kärsin koko lapsuuteni hirvittävistä ilmavaivoista ja olin laiha ja pieni. N. 18-vuotiaana alkoi joka päiväinen ripuli, jota opin pitämään normaalina. Ripuli auttoi ilmavaivoihin, kun suoli tyhjeni tehokkaasti joka aamu. Olen saanut aina syödä isoja äijän ruoka-annoksia ilman että lihon, kiitos elinikäisen imeytymishäiriöni. 23-vuotiaana tehtiin gastro- ja kolonoskopiat, joissa oli normaali tulos. Ei keliakiaa, ei tulehduksellista suolistosairautta. Laktoosi-intoleranssi oli poissuljettu jo aiemmin. Oireet eivät näyttäneet liittyvän mihinkään ruokaan, söinhän viljoja joka päivä elämässäni. Diagnoosiksi laitettiin roskakoppadiagnoosi: ärtynyt paksusuoli.
      N. 10 -11 kk sitten kokeilin huvikseni gluteenitonta ruokavaliota. "Kaura ja venhätäkkelys sopivat keliaakikolle". Söin niitä edelleen satunnaisesti, jos niitä gluteenittomassa tuotteessa sattui olemaan. Ripuli väheni vähitellen selvästi mutta suoli oli entistä ailahtelevampi (syy oli siinä, että söin edelleen kauraa ja vehnätärkkelystä mutta harvemmin, jolloin kohtausoireet tulivat paremmin esiin). Asia selvisi kun satuin kolmena aamuna viikon välein syömään aamiaiseksi gluteenitonta kaurapuuroa ja 3 h kuluttua töissä sain joka kerta räjähdysmäisen vesiripulin. Jätin kauran pois ja rupesin välttämään vehnätärkkelystäkin. Kaikki ripuli poistui ensimmäistä kertaa elämässäni! Noin kuukausi sitten jouduin kohteliaisuuttani syömään pari pientä palaa anopin minulle leipomaa kakkua (Pirkan gluteenittomista jauhoista, jotka ovat lähinnä pelkkää vehnätärkkelystä). Hän ei ollut ymmärtänyt, että pelkkä "gluteenittomuus" ei riitä. Vatsakipu alkoi tunnissa, järkyttävä koko päivän kestävä norovirusmainen vesiripuli alkoi 3 tunnissa. Tällöin minulle valkeni, että diagnoosin täytyy olla vilja-allergia. Muuten en voisi reagoida gluteenittomalle vehnätärkkelykselle noin rajusti.
      Olin koko ikäni siedättänyt itseäni viljoille ja näennäinen sieto niille oli kehittynyt. Vasta tämä välttämis-altistustesti paljasti taudin ja sen vaikeusasteen. Painoni rupesi heti nousemaan silloin, kun vajaa vuosi sitten jätin viljat pois.
      Uskon, että aikuisiän vilja-allergia ei ole lainkaan niin harvinainen kuin luullaan. On varmasti paljon epämääräisistä suolioireista kärsiviä ihmisiä, kuten minäkin olin koko ikäni ollut, joilta löytyisi vastaavalla välttämiskokeilulla vilja-allergia.
      Mainitsen vielä, että 2kk:n gluteenittoman dieetin jälkeen palautin viikoksi viljat takaisin, koska en ollut vakuuttunut muutoksesta vielä silloin. Kävikin niin, että niveleni kipeytyivät parissa päivässä. Kolmen päivän pahenevien niveloireiden jälkeen lopetin takaisin viljat, koska olin aika varma, että muuos johtui viljoista. Niveloireet hävisivät heti, eivätkä koskaan ole tulleet takaisin. Myös vas reidessä ollut 10 v ajan aina välillä toistunut ihottuma on hävinnyt viljojen poisjätön myötä.
      Koululääketiede ei tunnista tällaisia sairauksia vielä. Vain harvat lääkärit ovat kiinnostuneita tällaisista asioita tai uskovat potilasta. Onneksi heitäkin on.

• Murmelim

Kokemusta on myös täällä siitä ettei viljat sovi.

• Murmelim

Ripulia yms vatsaoireita ja läjäpäin erilaisia ihottumia/ ihotautia joihin lääkäriltäen oke apua saanut: sen sijaan lääkkeet joita on määrätty ovat tehneet kipeämmäksi ja sekoittaneet enemmän kroppaa. Nyt kun taas niveloireet ja ripuli palanneet eikä lääkäristä apua alan uskoa että viljat on kokonaan jätettävä pois. Lapsena ripuloin jatkuvasti ja muistan kouluiässä saaneeni vatsanväänteitä maidosta. Edelleen maitoja vilja ovat vatsalleni myrkkyä. Kaura Ja ruis pahimpia. Nyt 39 vuotiaana, luettuani muiden kokemuksia ja muistellessani omia avunhakureissujani eri lääkäreiltä (eivät ole tuottaneet tulosta yhdessäkään vatsa/ihottuma/nivelkipuoireissa) olen vakuuttunut siitä, että jonain päivänä lääketieteessl tapahtuu vallankumous. Nyt on jo uskallettu ja osattu tunnistaa ravinnon, ympäristömyrkkyjen ja lääkkeiden toksisuuden osuus autoimmuunisairauksien kehittymisessä. Se halutaanko lääketeollisuus muokata/ vaihtaa kokonaan toimivammaksi ratkaisuksi tulee ajankohtaiseksi vasta sitten, kun sairastelu aiheuttaa riittävästi tappiota kansantaloudessa. Ihmetyttää vaan tämä lääkeusko, vaikka suurin osa lääkkeistä parantaa yhden ja aiheuttaa toisen vaivan. Onneksi on vapaus valita.

• Murmelim
        Murmelim kirjoitti:

Ripulia yms vatsaoireita ja läjäpäin erilaisia ihottumia/ ihotautia joihin lääkäriltäen oke apua saanut: sen sijaan lääkkeet joita on määrätty ovat tehneet kipeämmäksi ja sekoittaneet enemmän kroppaa. Nyt kun taas niveloireet ja ripuli palanneet eikä lääkäristä apua alan uskoa että viljat on kokonaan jätettävä pois. Lapsena ripuloin jatkuvasti ja muistan kouluiässä saaneeni vatsanväänteitä maidosta. Edelleen maitoja vilja ovat vatsalleni myrkkyä. Kaura Ja ruis pahimpia. Nyt 39 vuotiaana, luettuani muiden kokemuksia ja muistellessani omia avunhakureissujani eri lääkäreiltä (eivät ole tuottaneet tulosta yhdessäkään vatsa/ihottuma/nivelkipuoireissa) olen vakuuttunut siitä, että jonain päivänä lääketieteessl tapahtuu vallankumous. Nyt on jo uskallettu ja osattu tunnistaa ravinnon, ympäristömyrkkyjen ja lääkkeiden toksisuuden osuus autoimmuunisairauksien kehittymisessä. Se halutaanko lääketeollisuus muokata/ vaihtaa kokonaan toimivammaksi ratkaisuksi tulee ajankohtaiseksi vasta sitten, kun sairastelu aiheuttaa riittävästi tappiota kansantaloudessa. Ihmetyttää vaan tämä lääkeusko, vaikka suurin osa lääkkeistä parantaa yhden ja aiheuttaa toisen vaivan. Onneksi on vapaus valita.

Mobiilinetti: ei paras väline kirjoittamiseen joten tuo edellinen tekstini myös valitettavasti näyttää siltä.

• vettä janoon

Viljat ja/tai maitotuotteet pois 4-8 viikoksi. Kokeile kumpi oireet aiheuttaa. Voi olla, että kumpikaan ei sovi.

Jos jopa kolmasosa suomalaisista kärsii vatsa- ja suolisto-oireista tai muista ongelmista joissa viljojen välttäminen auttaa, niin sinä voit olla niistä yksi. Lisäksi viljojen gluteiini (vehnä, ruis ja ohra), peruna sekä maito tuottavat limaa elimistöön, joka pahentaa allergioita, astmaa, infektioita, lasten korvatulehduksia ja reuman oireita.
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

Maitotuotteet ovat monella yksi keskeisistä syistä suolisto-oireisiin, allergioihin, astmaoireisiin sekä erilaisiin iho-ongelmiin. Maitotuotteiden eliminointi helpottaa usein näitä oireita, ja moni vuosia oireista kärsinyt pääsee pysyvästi eroon sekä ongelmasta että lääkityksestä. Lisäksi maitotuotteet keräävät limaa ja ovat usein merkittävänä tekijänä kroonisissa ylähengitystieinfektioissa.
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm

Kannattaa huomioida, että mitään koetta ei ole olemassa, joka näyttäisin yliherkkyyden viljoille.

Ainoa koe on oma välttämiskoe, jolla saa selville, jos viljat ja/tai maito ei sovi.

Itse kärsin 30 vuotta.

Luin ja kuuntelin Antti Heikkilää ja kas vaivat hävisi viljojen myötä.

Lääkärit eivät mitään löytäneet. Lääkkeitä oikein tuputettiin, jotka vain pahensivat oireita.

50 gluteenin (intoleranssin) sävyä
      http://www.magneettimedia.com/50-gluteenin-intoleranssin-savya/

Mihin perustuu kuidun saantisuositus? Maksimaaliseen leivän/viljan syömiseen vai mihin? Miksi suurimmassa osassa maapalloa ihmiset eivät kuole paksu- ja peräsuolen syöpään tai saa II-tyypin diabetesta, vaikka eivät edes tiedä, mitä ruis, kaura ja ohra ovat? Mutta meitä täällä pelotellaan, että jos ei syö 6-9 palaa ruisleipää joka päivä, niin noutaja saapuu takapuolisyövän ja vaikka minkä taudin takia. II-tyypin diabetesta on Euroopassa eniten Suomessa. Kuitenkin kaupassa 3/4 osa leipävalikoimasta on valkoista lisäaineistettua ja ylimääräisellä gluteiinilla höystettyä "pullaa" eli ei ihmiset niin kauhiasti sitä täysjyvää syö. Lukuisat suomalaiset pääsevät vaikka mistä oireistaan, kun jättävät viljat kokonaan ruokavaliosta.

• Nuori keliaakikko

Mä en nyt ihan oikeasti enää tajua, mikä sun ongelmasi on. Sama kaveri pistää samaa karppaus-mainostuslitaniaa joka ikiseen keliakia- ja vilja-allergia keskusteluun.

Himokarppaajat voisivat ymmärtää, että teillä kyse on VALINNASTA. Keliakiassa ja vilja-allergiassa taas SAIRAUDESTA.
        Joten josko menisitte niille omille palstoillenne kauhistelemaan viljojen kammottavuutta ja jättäisitte sairaiden neuvomisen lääkärille.

"Mihin perustuu kuidun saantisuositus? Maksimaaliseen leivän/viljan syömiseen vai mihin? Miksi suurimmassa osassa maapalloa ihmiset eivät kuole paksu- ja peräsuolen syöpään tai saa II-tyypin diabetesta, vaikka eivät edes tiedä, mitä ruis, kaura ja ohra ovat? Mutta meitä täällä pelotellaan, että jos ei syö 6-9 palaa ruisleipää joka päivä, niin noutaja saapuu takapuolisyövän ja vaikka minkä taudin takia."

Lapsikulta, näissä muissa maissa, joissa ei kotimaisia viljoja tunneta, saadaan kuitu muualta. Ravitsemussuositus, joka terveille suosittelee leivän päivittäistä syöntiä, on siksi kun ette te sitten sitä muualta tajuaisi ottaa.
        Keliaakikoille heti diagnoosin jälkeen neuvotaan ja ohjataan, mistä muualta kuitua sitten saa. Itse käytän pellavansiemeniä ja sokerijuurikaskuitua kuitulisinä (kun olen siis keliaakikko, enkä voi vehnää, ohraa tai ruista käyttää), lisää pitäisi kyllä ottaa mutta nämä on tähän hätään parempi kuin ei mitään.

Kyllähän sitä lääkärit jo arvelevat, että tämä karppausbuumi tulee näkymään vuosien päästä lisääntyneenä peräsuolisyövän muodossa. Tsemppiä teille.

Ja muuten, josko myös lopettaisit tuon maailman huonoimman neuvon "jättäkää viljat pois 4-8 viikoksi".
        Kyllä se lääkärillä pitäisi käydä todentamassa, mikä on tilanne. Vilja-allergiasta en juurikaan tiedä miten toimitaan (tärkeää silti, vakava allergia kun voi pahimmillaan aiheuttaa altistuessa kertakupsahduksen), mutta ainakin keliakiasta olisi hyvä saada diagnoosi (verikoe koepala ohutsuolesta), joka takaa sitten jatkoseurannan (jotta varmasti ohutsuoli paranee) ja pääsyn ravitsemusterapiaan jotta saadaan käypä ruokavalio kuntoon. Niin, ja saahan sitten kelalta sitten se kuukausittaisen kafferahan 23,60€/kk.
        Mikäli noudattaa noita sinun ohjeitasi ja aloittaa viljattoman ennen tutkimuksia, niin veriarvot ja suolisto voi ehtiä paranemaan niin, ettei varmaa diagnoosia voida antaa. Eikä näinollen myöskään jatkoseurantaa.

PS. Se on muuten gluteeni, ei gluteiini.

• Persoona

Itse olen kolme vuotta juossut lääkäreillä eivätkä he tienneet mikä minua vaivasi, ennen kuin selvitin asian itse. Vilja-allergia ja keliakia ovat toki sairauksia, mutta voihan jokainen itse valita mitä suuhunsa laittaa. Eikö näin ole?

Vilja-allergia ei välttämättä näy missään testeissä. Parhaiten selviää kokeilemalla. Jokaisen tulisi sen verran kunnioittaa itseään että kuuntelisi kehoaan ja miettisi, mikä on se oikeanlainen ravinto jota itse henkilökohtaisesti tarvitsee. Jatkuvasti toitotetaan sitä että jokainen ihminen on persoona. Mitäpä jos näin onkin myös ravinnon suhteen?

En tarvitse enää mitään "höpö höpö kuitulisiä" kun olen jättänyt pullamössöt syömättä - ei mene suolikaan solmuun kun syö järkevästi. Vatsa toimii siten ettei sen toimintaa tarvitse miettiä, eli hyvin.

Kuunnelkaa siis itseänne. Voiko joku muu tietää paremmin, mikä on parhaaksesi, kuin sinä itse?

• eloVaiVehnää

Itselläni on ollut epämääräisiä vatsaoireita noin nelisen vuotta. Syönnin jälkeen vatsa oli kuin pallo, ripulia, kauheita vatsakipuja jne. Välillä oli jopa sellainen olo, ettei kestänyt fyysistä rasitusta ollenkaan, heti pomppi sydän kurkussa. Myös närästystä esiintyi, johon lääkäri määräsi lääkkeetkin. Keliakia ja maitoallergia on testattu ja niitä ei ollut. Gluteenittomalla ruokavaliolla olotila hieman koheni, mutta ei kokonaan parantunut. Nyt olen ollut parisen kuukautta täysin viljattomalla ruokavaliolla. Päätin kokeilla vielä tätä ennenkuin lähden tarkempiin tutkimuksiin. Jo ekan viikon jälkeen olo oli parempi ja nyt loistava! Normaalia elämistä hankaloittavat oireet on poistuneet ja ei tarvitse varotoimenpiteenä olla aina jonkun vessan läheisyydessä jos hätä sattuu yllättämään. Mitään lääkkeitä en koskaan alkanut närästykseen syömään, ja nyt nekin oireet ovat poissa.

Netistä löytyy nykyään hyviä sivuja, joista voi katsoa ohjeita esimerkiksi viljattomaan leipään. Ruokavalio on muutenkin monipuolisempi nykyään kun tulee viljojen sijaan tutustua erilaisiin vihanneksiin ja kasviksiin. Pientä vaivaa kehtaa nähdä, jos muuten saa elää normaalia elämää.

Olen jälkikäteen miettinyt mistä nämä oireet alkoivat ns. aikuisiällä. Totuuttahan ei koskaan saa tietää, varsinkaan kun mitään tutkimuksia ei ole tehty. Itse olen miettinyt, että oireet voivat liittyä siihen, että aloin noin nelisen vuotta sitten syödä lounaani ravintoloissa (työn puolesta lounassetelit). Lounaalla tuli syötyä varmastikin einesten myötä piiloviljaa jeri muodoissa ja lisäaineita. Siihen vielä leivät yms. päälle. Elimistö ei varmaankaan päässyt oikein koskaan tästä altistuksesta toipumaan vaikka välillä oli parempiakin kausia.

En osaa sanoa onko omani vilja-allergiaa vai mitä, mutta aion jatkaa tällä tiellä. Uskon, että monilla oireilla on yhteyksiä siihen mitä suuhun laitamme.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4659
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      272
      2376
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2247
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1642
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe