Kokemuksia narsistin pomon alaisuudessa olemisesta?

Apua tarvitaan

Minä olen joutunut pitkälle sairaslomalle narsistipomon vuoksi. Töihin paluu pelottaa tosi paljon, miten muut olette selvinneet?

56

1954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerran sen kokenut

      Tässä minun tarinani. Olin työuupunut, sairaslomalla narsistisen pomon syntipukkikohun vuoksi. Luulin että minussa oli kaikki vika. Etsin sopivaa terapeuttia, mutta rahapulassa en sinne voinut mennä, sillä kelan omavastuu psykoterapiassa oli sekin silloin liian iso sairaslomalaisen budjettiin. Sitten mun eläkevakuutusyhtiö ohjasi minut katjanoposelle ammatilliseen kuntoutukseen ja siellä sellaisen oman valmentajan kanssa kaiken muun ohessa yhdessä järkkäiltiin mulle oppisopimuskoulutus uuteen työhön. (Ihan eri alalle kuin missä olin!!) Mä koin, että se oli mulle parempi ratkaisu kuin yksikään psykoterapeutti missä oon käyny, vaikka se ei siis ollu mitään terapiaa. Toki paljon juteltiin asioista ja tää valmentaja tuki mua ja sain purkaa siellä pahaa oloani ja pelkojani työelämää ja esimiestäni kohtaan. Luotin tähän jotenkin enemmän kuin terapeuttiin tai ystäviin.

      Oon tosi tyytyväinen siihen, että sain ihan oikeaa apua, minulle se toimi terapiaa paremmin ja bonuksena tuli uusi duunipaikka, sillä yksin en olisi varmaan uutta työtä löytänyt tai edes jaksanut sitä etsiä. Nyt vasta pitkän ajan päästä tajuan, että on olemassa mukavia työpaikkoja ja minä olen oikeasti ihan hyvä työntekijä. Tämän kaiken kokeneena voin todella sanoa, että kannattaa poistua narsistisesta työyhteisöstä ennen kuin on liian myöhäistä! Näin jälkikäteen ajateltuna työpaikan vaihto oli kaikkein tärkeintä toipumisessani.

      • samoja kokenut!!!

        Tuo on hyvä vinkki, itsekin mietin terapiaa, mutta tuntuu että en ole ihan vielä siinä kunnossa. En ollut kuullutkaan ammatillisesta kuntoutuksesta vaikka sairaslomia on pitkät pätkät ja todennäköisesti en tule palaamaan entiseen työhön koskaan.


      • Anonyymi

        Kannattaa vaan sanoa mahdollisimman pian työterveyshuoltoon tästä, pitkä sairasloma ja sit tietysti vaan hakupaperit eläkevakuutusyhtiölle. Näin mulle ainakin sanottiin. Varma työeläkeyhtiön maksama ammatillinen kuntoutus myös katja noponen oy:llä oli minulle hyvä kokemus. En aluksi oikein tiennyt mistä on kyse ja menin epäillen tapaamiseen. Pari ekaa tapaamista oli melko turhia, käytiin läpi mun taustoja ja sitä mitä työtä haluisin tehdä. Sitten alkoi tapahtumaan ja minulle järjestyi työkokokeilupaikka jo parin viikon päästä ja sinne työpaikkaan olen nyt työllistymässä tämän noposen neuvottelemana kuuden kuukauden työkokokeilun jälkeen. Kaiken tämän jälkeen voisin sanoa että kannatti mennä ja kaikille epäilijöille että olen ihan oikea ihminen, minusta tehty haastattelu, joten todistettakoon sitäkin kautta. Olen yksi näistä, narsismista en uskaltanut kyllä videollapuhua on sen verta arka aihe vielä:

        https://www.katjanoponen.fi/todellisia-onnistumisia-2/


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa vaan sanoa mahdollisimman pian työterveyshuoltoon tästä, pitkä sairasloma ja sit tietysti vaan hakupaperit eläkevakuutusyhtiölle. Näin mulle ainakin sanottiin. Varma työeläkeyhtiön maksama ammatillinen kuntoutus myös katja noponen oy:llä oli minulle hyvä kokemus. En aluksi oikein tiennyt mistä on kyse ja menin epäillen tapaamiseen. Pari ekaa tapaamista oli melko turhia, käytiin läpi mun taustoja ja sitä mitä työtä haluisin tehdä. Sitten alkoi tapahtumaan ja minulle järjestyi työkokokeilupaikka jo parin viikon päästä ja sinne työpaikkaan olen nyt työllistymässä tämän noposen neuvottelemana kuuden kuukauden työkokokeilun jälkeen. Kaiken tämän jälkeen voisin sanoa että kannatti mennä ja kaikille epäilijöille että olen ihan oikea ihminen, minusta tehty haastattelu, joten todistettakoon sitäkin kautta. Olen yksi näistä, narsismista en uskaltanut kyllä videollapuhua on sen verta arka aihe vielä:

        https://www.katjanoponen.fi/todellisia-onnistumisia-2/

        "Kaiken tämän jälkeen voisin sanoa että kannatti mennä ..."

        Niin joskus on kiva lukea näitä onnistumisen kokemuksia, joita myös selviytymistarinoiksi kutsutaan.

        Elämä vie eteenpäin ja tulee uusia mahdollisuuksia


    • Palkkaturvat.. .

      Sana kiertoon niin kyseisillä firmoilla hankaluuksia saada suomesta työntekijöitä.
      Kusettakoon ulkomaalaisia. Niinhän ne tekeekin.

      • Kylmä fakta

        Ei suomalainen tavisjuntti usko narsisteihin, ennenkuin on myöhäistä.


      • narsistinpomonkokenut
        Kylmä fakta kirjoitti:

        Ei suomalainen tavisjuntti usko narsisteihin, ennenkuin on myöhäistä.

        SE on niin totta. Sitä yrittää vaan selviytyä.


    • hyvän pomon alainen

      Se on valitettavaa, jos pomo ottaa jonkun silmätikukseen. Se vaikuttaa sen henkilön suorituskykyyn todella paljon, ja sitten onkin helppo ajaa työntekijä niin ahtaalle, että hän joko itse poistuu, tai irtissanotaan jostain syystä, tai joutuu pitkälle saikkukierteelle.
      On pomoja, jotka huutavat naama punaisena alaisilleen, vaikka asiallisesti keskustellen asiat paljon paremmin tulisivat hoidetuksi. Nämä huutajapomot eivät pidä omaa käytöstään mitenkään vääränä, päinvastoin, syy on aina sen työntekijän, tietenkin! Samaiset pomot voivat saman päivän aikana olla mitä aurinkoisimpia ja naureskellen vistailla, vaikka aiemmin kiroten huusivat. Anteeksipyyntöä ei kuulu, eikä mitään kommenttia, että pomo olisi ollut väärässä ja toiminut väärin! He pitävät oikeutenaan huutaa alaisilleen.
      Ajattelen, ettei tällaisilla pomoilla ole johtamisen kykyä, vaan aiheuttavat itse työpaikallaan ongelmia ihan omalla käytöksellään. Syy ei aina suinkaan ole työntekijässä eikä hänen työpanoksessaan. Syy toki voi olla firman vaikeassa taloudellisessa tai muussa tilanteessa, joka heijastuu pomon käytökseen. Sitä voi kysyä pomolta, meneekö jotenkin huonosti, kun pitää huutaa!
      Työntekijöiden, jotka joutuvat tällaisen raivopäisen pomon pompoteltavaksi, pitäisi ottaa asia rohkeasti käsittelyyn ja jos uhkailua tulee, niin poistua pitkälle sairaslomalle, vedota työpaikkakiusaamisen takia työsuojeluun ja pahimassa tapauksessa käräjille viedä asia.
      Ei kenenkään pidä alistua luonnehäiriöisen pomon pompoteltavaksi!!!
      Pomo on vastuussa sekä firman menestymisestä että työntekijöidensä työhyvinvoinnista. Palkkapomo on helppo saada asialliseen ruotuun, mutta firman omistajat hankalampia. Paha kello kauas kuuluu ...

      • oletväärälläpalstalla

        Ottaa jonkun silmätikukseen? Olet väärällä palstalla. Ei se tarkoita että pomo olisi narsisti. Valitettavasti et ymmärrä ollenkaan mikä on narsisti. Se EI ole sama asia kuin narsistinen, luonnehäiriöinen, itsekeskeinen.


    • tukkanuottasilla

      Sitä ei monikaan voi ymmärtää,kuinka paljon tuommosia narsisti paskijaisia on työpaikoilla myrkyttämässä/sairasttuttamassa työpaikan ilmapiiriä !!! Jos se paskijainen on vielä pomo/esimies....Joka ei työnohjauksesta ymmärrä hölkäsenpölökäystä......En ihmettele yhtään,jos työyhteisössä sairastetaan,henkilökunta uupuu.....Varsinkin hoitoalalla tätä ilmiötä on paljon.....

    • apua tarvitaan

      Kiitos tuhannesti kannustuksesta. Työskentelen juurikin hoitoalalla.. työpaikan ja jopa alan vaihto alkaa kiinnostamaan, tuo ammatillinen kuntoutus oli ihan uusi asia minulle, täytyy selvittää sitä lisää. t. apua tarvitaan

      • nasunenä

        Jos esim kiusaamista esiintyy, niin otan pomon esimieheen yhteyttä tai jos ei auta niin työsuojeluvaltuutettuun /liittoon. Ehkäpä muutkin ovat kärsineet samaisen pomon käytöksestä ja ehkäpä pitäisi arvioida, että tarvitaanko uusi pomo nykyisen tilalle. Voimia joka tapauksessa!


      • apua tarvitaan
        nasunenä kirjoitti:

        Jos esim kiusaamista esiintyy, niin otan pomon esimieheen yhteyttä tai jos ei auta niin työsuojeluvaltuutettuun /liittoon. Ehkäpä muutkin ovat kärsineet samaisen pomon käytöksestä ja ehkäpä pitäisi arvioida, että tarvitaanko uusi pomo nykyisen tilalle. Voimia joka tapauksessa!

        Pomon esimieheen on otettu, mutta ei apua. Muutkin kärsivät, mutta sellaista se on kuulemma hoitoalalla. Liittokaan ei voinut oikein auttaa, sillä kirjeet sieltä eivät muuttaneet mitään käytännössä. Omin voimin uuden työpaikan haku ei taida onnistua, haluaisin vaihtaa alaa, joten tuo ammatillinen kuntoutus vaikuttaa juuri sopivalta minulle. Kiitos siitä vinkistä tuhannesti!


      • pikkupuljun ääni
        nasunenä kirjoitti:

        Jos esim kiusaamista esiintyy, niin otan pomon esimieheen yhteyttä tai jos ei auta niin työsuojeluvaltuutettuun /liittoon. Ehkäpä muutkin ovat kärsineet samaisen pomon käytöksestä ja ehkäpä pitäisi arvioida, että tarvitaanko uusi pomo nykyisen tilalle. Voimia joka tapauksessa!

        "ehkäpä pitäisi arvioida, että tarvitaanko uusi pomo nykyisen tilalle."

        Jos sellaista ei ole?


      • enkäratkaisuanää
        nasunenä kirjoitti:

        Jos esim kiusaamista esiintyy, niin otan pomon esimieheen yhteyttä tai jos ei auta niin työsuojeluvaltuutettuun /liittoon. Ehkäpä muutkin ovat kärsineet samaisen pomon käytöksestä ja ehkäpä pitäisi arvioida, että tarvitaanko uusi pomo nykyisen tilalle. Voimia joka tapauksessa!

        Eikö kaikilla työpaikoilla ole nollatoleranssi kiusaamisen suhteen?

        HEHEHE

        Narsisti osaa tehdä tuosta fraasista pelkkää sanahelinää.

        Kiusatut lähtee, narsistit jää, näin toimii homma tää.


    • 13+2

      vaihda heti työpaikkaa. narsisti kykenee, jopa murhaamaan, joten mitä jäät odottamaan seuraavaa kiusaamista?

      • Myös uhri

        Kun kysymyksessä on narsisti, eipä ole juurikaan mitään tehtävissä. Narsistilla on kanavansa ja lakimiehensä ja hän saa kyllä haluamasa läpi. Jopa ylin työsuojeluviranomainen oli sitä mieltä, että oletko varma, että asia laitetaan vireille, koska henkilö mitä todennäköisimmin raivostuu siitä silmittömästi ja tilanteesi pahenee. Narsisti ei tunne olevansa väärässä ja häntä vastaan täytyy olla todellinen narsismin asiantuntija, eikä sekään todennäköisesti johda parempiin työoloihin, vaikka häntä "rankaistaan" jos jatkatte työntekoa samassa paikassa. Tilanne muuttuu vain ovelammaksi ja piilotellummaksi kiusanteoksi. Näitä narsistin aiheuttamia hankaluuksia ei kukaan halua käsitellä, jokainen haluaa olla positiivinen ja pitää kiinni omasta työpaikastaan ja palkastaan. Helppo on sanoa: eroa, kun itsellä palkka juoksee ja homma toimii. Työn loppumisen jälkeen ei tule olemaan helppoa, mietit olisitko sittenkin voinut teeskennellä olevasi narsistin "hovia" ja näin pitää toimeentulosi... Kun olet työtön vatvot kuitenkin asiaa edestakaisin ja mietit "syyllisyyttäsi" ja epäoikeudenmukaista kohtelua ja tuen puutetta. Se on juuri narsismin aiheuttama seuraus, vaikka olisit kuinka vahva ja päättäväinen, narsisti on saanut siemenen itämään... Kuvittelisin, että tähän vaivaan on vain yksi lääke: kokemus terveestä ja toimivasta työyhteisöstä ja sen oivaltamisesta, että narsisti ei voi viedä osaamistasi pois vaikka sitä olisi mitätöinytkin. Kenenkään ei pitäisi alistua, mutta raha ja valta puhuvat toista kieltä. Narsisti kyllä järjestää tarvittaessa myös itse vapautuksen työstäsi jos alat olla sairauslomilla työuupumuksen vuoksi, hän kyllä löytää keinot ja kanavat.


      • 15+15
        Myös uhri kirjoitti:

        Kun kysymyksessä on narsisti, eipä ole juurikaan mitään tehtävissä. Narsistilla on kanavansa ja lakimiehensä ja hän saa kyllä haluamasa läpi. Jopa ylin työsuojeluviranomainen oli sitä mieltä, että oletko varma, että asia laitetaan vireille, koska henkilö mitä todennäköisimmin raivostuu siitä silmittömästi ja tilanteesi pahenee. Narsisti ei tunne olevansa väärässä ja häntä vastaan täytyy olla todellinen narsismin asiantuntija, eikä sekään todennäköisesti johda parempiin työoloihin, vaikka häntä "rankaistaan" jos jatkatte työntekoa samassa paikassa. Tilanne muuttuu vain ovelammaksi ja piilotellummaksi kiusanteoksi. Näitä narsistin aiheuttamia hankaluuksia ei kukaan halua käsitellä, jokainen haluaa olla positiivinen ja pitää kiinni omasta työpaikastaan ja palkastaan. Helppo on sanoa: eroa, kun itsellä palkka juoksee ja homma toimii. Työn loppumisen jälkeen ei tule olemaan helppoa, mietit olisitko sittenkin voinut teeskennellä olevasi narsistin "hovia" ja näin pitää toimeentulosi... Kun olet työtön vatvot kuitenkin asiaa edestakaisin ja mietit "syyllisyyttäsi" ja epäoikeudenmukaista kohtelua ja tuen puutetta. Se on juuri narsismin aiheuttama seuraus, vaikka olisit kuinka vahva ja päättäväinen, narsisti on saanut siemenen itämään... Kuvittelisin, että tähän vaivaan on vain yksi lääke: kokemus terveestä ja toimivasta työyhteisöstä ja sen oivaltamisesta, että narsisti ei voi viedä osaamistasi pois vaikka sitä olisi mitätöinytkin. Kenenkään ei pitäisi alistua, mutta raha ja valta puhuvat toista kieltä. Narsisti kyllä järjestää tarvittaessa myös itse vapautuksen työstäsi jos alat olla sairauslomilla työuupumuksen vuoksi, hän kyllä löytää keinot ja kanavat.

        Siinä selvästi kokemus puhuu! Tuollaista se on.


      • paha kokemus!!
        Myös uhri kirjoitti:

        Kun kysymyksessä on narsisti, eipä ole juurikaan mitään tehtävissä. Narsistilla on kanavansa ja lakimiehensä ja hän saa kyllä haluamasa läpi. Jopa ylin työsuojeluviranomainen oli sitä mieltä, että oletko varma, että asia laitetaan vireille, koska henkilö mitä todennäköisimmin raivostuu siitä silmittömästi ja tilanteesi pahenee. Narsisti ei tunne olevansa väärässä ja häntä vastaan täytyy olla todellinen narsismin asiantuntija, eikä sekään todennäköisesti johda parempiin työoloihin, vaikka häntä "rankaistaan" jos jatkatte työntekoa samassa paikassa. Tilanne muuttuu vain ovelammaksi ja piilotellummaksi kiusanteoksi. Näitä narsistin aiheuttamia hankaluuksia ei kukaan halua käsitellä, jokainen haluaa olla positiivinen ja pitää kiinni omasta työpaikastaan ja palkastaan. Helppo on sanoa: eroa, kun itsellä palkka juoksee ja homma toimii. Työn loppumisen jälkeen ei tule olemaan helppoa, mietit olisitko sittenkin voinut teeskennellä olevasi narsistin "hovia" ja näin pitää toimeentulosi... Kun olet työtön vatvot kuitenkin asiaa edestakaisin ja mietit "syyllisyyttäsi" ja epäoikeudenmukaista kohtelua ja tuen puutetta. Se on juuri narsismin aiheuttama seuraus, vaikka olisit kuinka vahva ja päättäväinen, narsisti on saanut siemenen itämään... Kuvittelisin, että tähän vaivaan on vain yksi lääke: kokemus terveestä ja toimivasta työyhteisöstä ja sen oivaltamisesta, että narsisti ei voi viedä osaamistasi pois vaikka sitä olisi mitätöinytkin. Kenenkään ei pitäisi alistua, mutta raha ja valta puhuvat toista kieltä. Narsisti kyllä järjestää tarvittaessa myös itse vapautuksen työstäsi jos alat olla sairauslomilla työuupumuksen vuoksi, hän kyllä löytää keinot ja kanavat.

        Minulla oli juuri tuollaista. Aivan kuin samasta ihmisestä puhuisit.Ahdistaa kun vaan lukeekin tuosta. Itse lähdin paikasta, kesti pitkään saada itseluottamus takaisin.


      • haluan kenkää
        Myös uhri kirjoitti:

        Kun kysymyksessä on narsisti, eipä ole juurikaan mitään tehtävissä. Narsistilla on kanavansa ja lakimiehensä ja hän saa kyllä haluamasa läpi. Jopa ylin työsuojeluviranomainen oli sitä mieltä, että oletko varma, että asia laitetaan vireille, koska henkilö mitä todennäköisimmin raivostuu siitä silmittömästi ja tilanteesi pahenee. Narsisti ei tunne olevansa väärässä ja häntä vastaan täytyy olla todellinen narsismin asiantuntija, eikä sekään todennäköisesti johda parempiin työoloihin, vaikka häntä "rankaistaan" jos jatkatte työntekoa samassa paikassa. Tilanne muuttuu vain ovelammaksi ja piilotellummaksi kiusanteoksi. Näitä narsistin aiheuttamia hankaluuksia ei kukaan halua käsitellä, jokainen haluaa olla positiivinen ja pitää kiinni omasta työpaikastaan ja palkastaan. Helppo on sanoa: eroa, kun itsellä palkka juoksee ja homma toimii. Työn loppumisen jälkeen ei tule olemaan helppoa, mietit olisitko sittenkin voinut teeskennellä olevasi narsistin "hovia" ja näin pitää toimeentulosi... Kun olet työtön vatvot kuitenkin asiaa edestakaisin ja mietit "syyllisyyttäsi" ja epäoikeudenmukaista kohtelua ja tuen puutetta. Se on juuri narsismin aiheuttama seuraus, vaikka olisit kuinka vahva ja päättäväinen, narsisti on saanut siemenen itämään... Kuvittelisin, että tähän vaivaan on vain yksi lääke: kokemus terveestä ja toimivasta työyhteisöstä ja sen oivaltamisesta, että narsisti ei voi viedä osaamistasi pois vaikka sitä olisi mitätöinytkin. Kenenkään ei pitäisi alistua, mutta raha ja valta puhuvat toista kieltä. Narsisti kyllä järjestää tarvittaessa myös itse vapautuksen työstäsi jos alat olla sairauslomilla työuupumuksen vuoksi, hän kyllä löytää keinot ja kanavat.

        Mitä mun pitää siellä lääkärissä oikein itkeä, että niitä saikkuja alkais tippua?! En mä voi irtisanoa itseäni, kun ei ole uudesta työpaikasta tietoa, eikä ole varaa ottaa karenssia, kyllä tässä ihan oikeesti kohta hulluksi tulee,niin kävi jo yhdelle toiselle samassa työpaikassa. Olen toivonut konkurssia ja lopputiliä jo liian kauan, kidutus jatkuu aina vaan. On tosi vaikeeta sanoin alkaa edes kuvailemaan millaista mun työpaikalla eikä kukaan varmaan edes uskoisi, että sellainen on totta.


      • nyt eletään
        haluan kenkää kirjoitti:

        Mitä mun pitää siellä lääkärissä oikein itkeä, että niitä saikkuja alkais tippua?! En mä voi irtisanoa itseäni, kun ei ole uudesta työpaikasta tietoa, eikä ole varaa ottaa karenssia, kyllä tässä ihan oikeesti kohta hulluksi tulee,niin kävi jo yhdelle toiselle samassa työpaikassa. Olen toivonut konkurssia ja lopputiliä jo liian kauan, kidutus jatkuu aina vaan. On tosi vaikeeta sanoin alkaa edes kuvailemaan millaista mun työpaikalla eikä kukaan varmaan edes uskoisi, että sellainen on totta.

        Etsi aktiivisesti uutta työtä tai jos saman firman sisällä on jotain muuta työtä, jossa et ole missään tekemissä tämän kanssa.
        Vain muutos lähtee itsestäsi. Nykyiset pelisäännöt on jo jaettu.
        Ole siis aktiivinen ja etsi ja etsi. Älä pelkää vaihtaa alaakaan. Anna itsellesi vapautus, mutta voit olla järkevä, eli etsiä toinen työ jo valmiiksi.
        Sitten ilmoitat, että otat lopputilin. Sinun ei tarvitse ilmoittaa, että minne menet ( älä puhu missään tapauksessa). Sanot vaan, että uudet tuulet odottelvat sinua.
        Jos pomo on narsku, se kyllä yrittää jotakin, että jäisit uhriksi. Ole siis itsesi herra ja toimi viisaasti .


      • hain ja hyväksi koin
        nyt eletään kirjoitti:

        Etsi aktiivisesti uutta työtä tai jos saman firman sisällä on jotain muuta työtä, jossa et ole missään tekemissä tämän kanssa.
        Vain muutos lähtee itsestäsi. Nykyiset pelisäännöt on jo jaettu.
        Ole siis aktiivinen ja etsi ja etsi. Älä pelkää vaihtaa alaakaan. Anna itsellesi vapautus, mutta voit olla järkevä, eli etsiä toinen työ jo valmiiksi.
        Sitten ilmoitat, että otat lopputilin. Sinun ei tarvitse ilmoittaa, että minne menet ( älä puhu missään tapauksessa). Sanot vaan, että uudet tuulet odottelvat sinua.
        Jos pomo on narsku, se kyllä yrittää jotakin, että jäisit uhriksi. Ole siis itsesi herra ja toimi viisaasti .

        Kysy sitä ammatillista kuntoutusta, vaikkei sinulla olisi sairaslomia, tuossa on jo työkyvyttömyyden uhkaa ihan tarpeeksi. Lääkäriltä tarvitset b-todistuksen.


      • hain ja hyväksi koin
        hain ja hyväksi koin kirjoitti:

        Kysy sitä ammatillista kuntoutusta, vaikkei sinulla olisi sairaslomia, tuossa on jo työkyvyttömyyden uhkaa ihan tarpeeksi. Lääkäriltä tarvitset b-todistuksen.

        Tässä ohjeet, miten sinne haetaan:

        Ammatillisen kuntoutuksen hakemus lääkäriltä b-lausunto.

        http://www.ilmarinen.fi/Production/fi/x_pdf_liitteet/x_pdf_kuntoutus/ETK2125.pdf

        Minä laitoin siihen hakemukseen rastin kohtaan " Suunnitelmaa ei vielä ole" ja sitten sinne toiveen, että pääsisin noposen valmennukseen. Pääsin sinne ja kaikki meni hyvin. Toivoa on sinullakin, ihan varmasti.


    • Väsynyt..

      Narsisti-esimiehen kanssa yksi asia myös unohdetaan helposti: suositukset. Työpaikasta ei uskalla lähteä, koska nykyään uuden saaminen on tiukasti suositusten takana ja narsistipomo kyllä kostaa lähdön estämällä lähtijää saamasta uutta työpaikkaa. Jos työtä hakiessa kertoo tilanteesta, katsotaan viistoon ja uskotaan, että se vika on todellisuudessa työnhakijassa.

      Juuri luin narsismista kirjan, jossa todettiin, että tutkimusten mukaan narsisteja löytyy paljon yksityisyrittäjien ja toimitusjohtajien joukosta. Minun esimieheni on molempia. En usko, että hän olisi pärjännyt päivääkään normaalina työntekijänä.

      Minua tuo ihminen kohtelee hyvin, koska on osaamisestani riippuvainen, mutta herkkänä ihmisenä olen romahtanut ihan täysin jo siitä, kun olen vierestä katsonut silmätikuksi joutuneiden kohtelua.

      • uupunut

        Yksityisessä yrityksessä myös. Johtaja käyttää hoviväkeään välikätenä joka taas käyttää johtajaa jonkinlaisena pelotteena. On näemmä osannut palkata narsun ja toisen ihan perinteisen kiusaajan varsinaisia työntekijöitä pomottamaan. PALKANMAKSU takkuilee jatkuvasti. Talous on muka aina kuralla ja palkat myöhässä. Miksi ei sitten irtisano, kun kerran YT:eet on kerran käyty. Töitä ei juurikaan ole ollut moneen vuoteen enää. Palkanlaskija tekee näemmä omituisen myöhään hommia, kun palkkaa ei näy tilillä maksupäivänä, mutta kun seuraavana katsoo niin se onkin kirjautunut oikeana päivänä.


    • 1+20

      Jos esimiehenä on narsisti ja hän ei ole yrityksen omistaja, niin silloin voi alkaa käymään sotaa häntä vastaan ihan surutta. Koska jos hän on oikeasti narsisti, hän on kiusannut myös muita, vuosien varrella tai toisissa yksiköissä. Hänet saa ahtaalle todella helpolla. Mutta jos hän on vain jotenkin persoonallisuushäiriöinen, se ei ole niin yksinkertaista.

      Narsistin kiusauksesta pääset sillä, että suhtaudut ilmeettömästi hänen puheisiinsa tai toimiinsa. Narsisti hakee sinusta tunteita, draamaa, jännitystä ja jos et niitä anna, niin hänelle ei ole yksinkertaisesti mielenkiintoista kiusata sinua. Älä siis pelkää häntä, äläkä osoita minkäänlaisia tunteita kasvoillasi, äänelläsi tai toiminnallasi, missään tapauksessa älä mielistele. Kun pystyt kohtelemaan häntä ihan hyvällä pokalla, kuin ilmaa niin hän ei enää kiusaa sinua, vaan alkaa kiusaamaan jotain toista, mistä saa näitä tunnereaktioita irti.

      Muista, että kyseessä on sairas henkilö ja hänen sairautensa on muiden kiusaaminen. Hänellä oli vajaavainen imetysikä äitinsä kanssa ja hänelle ei syntynyt rakkaussuhdetta äitiinsä, vaan äiti on kylmä, luotaantyöntävä, masentunut tms. Vauva vetääntyi sisäänsä negatiivisten tunteiden turvaamana, kylmyys, yksinäisyys tms. Hänelle syntyi yksinäisyydestä oma mielikuvitustila, jossa hänen vihareaktionsa eivät saaneet rakkautta vastapainona.

      Narsisti ei tule koskaan parantumaan, koska hänelle ei ole kehittynyt normaaleja tuntemuksia, vaan hän tulee pelaamaan teidän työpaikalla näiden negatiivisten asioiden sävyttämänä, koska ne ovat hänelle luonnollisia, omasta lapsuudestaan.

      Muista, siis että älä näytä hänelle tunteitasi ja kirjaa ylös hänen tekemisensä. Narsisti on myös patologinen valehtelija, joten hän valehtelee koko ajan selkäsi takana, ihan kaikille. Jos teidän työpaikalla ei ole yhtään esimiestä, joka tunnistaa narsistin, niin työsuojeluvaltuutetuissa on. Siksi dokumentoi pitkältä ajalta kiusaaminen, mielellään vuoden verran. Mitä pidempäät dokumentoit, sitä paremmat korvaukset saat yritykseltä, sekä kiusaajalta.

      Pyydä korvauksia, sitten ihan 100 000e eteenpäin. Sillä tavoin, mikä on esim. 10 vuoden palkkasi.

      • hmm ahaa

        Mulla on työpaikalla ollut alusta saakka aistittavissa tosi outo ilmapiiri ja jotenkin selittämättömiä järjen vastaisia käytäntöjä. Olen kuitenkin ollut siellä aikaan pitkään, mutta moni on tosiaankin lähtenyt sairasloman kautta pois. Porukka on tosi ilmeetöntä ja vähäpuheista. Työsuojeluvaltuutettu tuskin tunnistaa yhtään mitään ja työsuojelupäällikkö onkin sitten toinen omistajista. No en taida sentään enää ihan vuotta siellä kestää, mutta voihan sitä aina jotain vielä räpsästä. Kyllä nyt tosiaan on oma terveysja vapaus rahaakin merkityksellisempää. Kyllä suomessa aina jotekin hengissä pysyy...siis sen aikaa kuin on tarpeen.


      • yberihminen

        Ei kukaan jaksa näytellä koko ajan , rankkaa on jos tylsän työn lisäksi joutuu koko ajan pelaamaan jotain peliä. Kyllä ihmisen kuuluu saada olla inhimillinen kaikkine tunteineen. Tosin ei ketään kyllä motivoi järjettömät tai keksityt ja turhat työtehtävätkään. Sellaisia narsistit ja kiusaajat keksivät lämpimikseen teettää.


      • oivaohje

        "Narsistin kiusauksesta pääset sillä, että suhtaudut ilmeettömästi hänen puheisiinsa tai toimiinsa. Narsisti hakee sinusta tunteita, draamaa, jännitystä ja jos et niitä anna, niin hänelle ei ole yksinkertaisesti mielenkiintoista kiusata sinua. Älä siis pelkää häntä, äläkä osoita minkäänlaisia tunteita kasvoillasi, äänelläsi tai toiminnallasi, missään tapauksessa älä mielistele. Kun pystyt kohtelemaan häntä ihan hyvällä pokalla, kuin ilmaa niin hän ei enää kiusaa sinua, vaan alkaa kiusaamaan jotain toista, mistä saa näitä tunnereaktioita irti. "
        Tuo on oikeasti toimiva keino. Itse tein sen ihan vahingossa, ja huomasin, että sehän todella toimii. Ja se vielä tulee minulta luonnostaan, ei tarvitse näytellä, niin paljon narsisti on minua toimillaan kiduttanut.


    • pomossa vikaaaaaa

      Sama juttu meillä, puolet porukasta sairaslomilla, pomon vika, tietää kaikki.

      • Hoitsu saikulla 5kk

        Ollaankohan samalla työnantajalla, hoitoalalla minä Helsingissä ja meillä ihan sama tilanne!!


      • Sivusta seurattua
        Hoitsu saikulla 5kk kirjoitti:

        Ollaankohan samalla työnantajalla, hoitoalalla minä Helsingissä ja meillä ihan sama tilanne!!

        Kuulin yhdestä narskusta, eläkkeelle jäänyt palkan laskija. Tekee "kavereille" edelleen toimiston hommia harrastuksena. Palkat alle minimipalkan sopimuksissa, paljon muutakin missä tekee omat säännöt ja laskelmat. Näyttelee todella virallista, mutta kun selkänsä kääntää, niin hän ottaa omat lakinsa käyttöön.

        Ohittaa (vuosi kymmenet tehnyt näin) neuvottelut ja päättää yksin yhteiset asiat. Jos joku osoittaa halua keskustella yhteisestä asiasta, niin narsku ottaa pahimman vihaisen ilmeen käyttöön. Jos ei vieläkään auta, niin kylmällä äänellä toteaa asian jo selväksi. Se tarkoittaa sitä, että hän on jo asian päättänyt. Kaiken lisäksi tämä änkeää edelleen johtokuntiin ynnä muihin. Keskustelut tyssäävät siihen kohtaan, missä hän on itse ehtinyt päättämään jotakin.

        Samoin tälläkin narskulla on omat laahuksen kannattelijat. Toinen toistaan väsyneempiä ihmisiä, jotka ihmettelevät, että miksi lähes aina tulee turpaan, teki mitä tahansa. Kannattajat uskollisina toteavat, että vika on jossakin muualla, kuin heidän porukassaan. Narsku pitää heitä lujassa otteessaan.


      • pomossa vikaaaaaa
        Hoitsu saikulla 5kk kirjoitti:

        Ollaankohan samalla työnantajalla, hoitoalalla minä Helsingissä ja meillä ihan sama tilanne!!

        Kyllä, hoitoalalla Itä-Helsingissä.


    • Älä reagoi

      Ole yhtä välinpitämätön häntä kohtaan kuin hän on sinua kohtaan.Häntä kun ei kiinnosta pätkänkään vertaa sinun hyvinvointisi.

    • Vielä muistan

      Palkkasin 2000-luvun alussa vahingossa narsistin. Narsku alkoi käyttäytyä kuin yritys olisi hänen, sai hyvin taloutensa siihen asti hoitaneen yrityksen kaaokseen. Päälle tuli yhteydenotot 24/7 puhelimella ja sähköpostilla jossa suunnilleen kaikista postimerkin kokoisista asioista paisui aina megalomaanisia kriisejä ja aina kaikki oli vain ja ainoastaan minun henkilökohtainen syyni. Vainoharhaisuus ja uhkailu vaan kasvoi. Mies rupesi vaatimaan asiakkaidemme salaisia sopimuksia itselleen (ei ollut työnkuvassa) ja tietoja siitä kehen kaikkiin olen yhteydessä. Mitään ei olisi yrityksessä saanut tehdä mikä ei olisi mennyt juuri niin kuin hän haluaa. Siitä saivat kaikki kuulla jos "poikettiin linjalta."

      Oli lopulta todella vaikeaa päästä henkilöstä eroon erilaisista sopimuksellisista syistä johtuen mutta viimein sain ihmisen ulos talosta. Mietin että ilmottaisinko työsuojeluun tapauksen työpaikkakiusaamisena mutta en tehnyt niin koska en yksinkertaisesti jaksanut siinä vaiheessa lähteä taistelemaan oikeuksistani ja keräämään todistusaineistoa.

      Meiltä lähdön jälkeenkin mies jatkoi viestittelyä ja uhkailuaan ja tiedän että kirjoitteli myös sidosryhmiimmekin pitkiä kirjeitä. Meilit ohjasin pois inboxista ja ajattelin että en voi muille kirjoittelua estää mutta riittää että henkilö jatkaa narisista toimintaansa jonkun aikaa niin sidosryhmät itsekin rupeavat vetämään johtopäätöksiään henkilöstä ilman avittamista. Ja niin ovat tehneetkin. Ovat ihan viksua väkeä.

      Takki kyllä tuli tuossa prosessissa aika tyhjäksi. Eniten harmittelen että päästin ihmisen päsmäämään ja en nähnyt tilanetta selkeästi ennen kuin vasta n. 70 % (aika) kohdalla. Luin kirjan narsismista ja kaikki loksahti kohdalleen. Loppu 30 % olikin aikamoista taistelua. Mutta henkisesti henkilö ei enää päässyt samalla tavalla ihon alle vaikka raskasta se lopppukin tietenkin oli.

      Kriiseissä on usein hyvääkin. Mietin paljon elämääni ja hukattua aikaa turhuuteen. Erään ystävän esimerkkiä seuraten aloin kiinnittämään enenmmän huomioita niihin positiivisiin ihmisiin jotka tuovat jotain plusmerkkistä lisää elämäni sisältöön olivat he sitten yksityiselämässä tai töissä. Ns. p-päiden sietokyky on pienentynyt ja näin Internet termiä käyttääkseni joutuvat herkemmin blokkaus-listalle. Elämä on liian lyhyt negatiivisille asioille. Yritän antaa postiivisille ihmisille jotain takaisinkin.

      Ai niin - tärkeätä on myös ottaa aikaa itselle tuollaisen tapauksen jälkeen. Annoin firman pyörittämisen mainiolle työntekijälle ja lähdin kuukaudeksi vaeltamaan. Molemmat olivat tyytyväisiä. Niin minä kuin työntekijä joka pääsi tekemään uusia asioita.

      • kokemus sama!!!

        Tuo on nin totta!! Tuo alku tarinastasi on kuin minun tarinani. Minä vain lähdin vähän aiemmin, oli hyvää tuuria kun tuttu pyysi töihin. Tajusin kaiken vasta jälkikäteen.


      • LÄhdin!
        kokemus sama!!! kirjoitti:

        Tuo on nin totta!! Tuo alku tarinastasi on kuin minun tarinani. Minä vain lähdin vähän aiemmin, oli hyvää tuuria kun tuttu pyysi töihin. Tajusin kaiken vasta jälkikäteen.

        Myös minulla, jälkikäteen vasta aukeni kaikki kauheus mitä joutyui kestämään. Kannattaa lähteä ajoissa.


      • narsistipomon alla
        kokemus sama!!! kirjoitti:

        Tuo on nin totta!! Tuo alku tarinastasi on kuin minun tarinani. Minä vain lähdin vähän aiemmin, oli hyvää tuuria kun tuttu pyysi töihin. Tajusin kaiken vasta jälkikäteen.

        Tai mun tarina!! Meitä on satoja jos ei tuhansia saman kokeneita


    • ihan saman koken.

      Töihin paluu pelotti minuakin niin paljon, etten palannut. Ammatillisen kuntoutuksen avulla uusi ala ja ammatti ja työpaikka.

      • Apua tarvitaan

        Eläkeyhtiö otti asiani todesta ja tein sinne ammatillisen kuntoutuksen hakemuksen. Toivotaan, että saan sieltä apua uuden työn löytymiseen, lupailivat sitä jo, mutta uskon vasta kun nään päätökset. Kiitos teille avusta, ilman tätä en olisi ammatillisesta kuntoutuksesta tiennyt yhtään mitään, ei sitä kukaan ole minulle tarjonnut!!


    • virkailija 128

      Narsistilla on paljon kontakteja ja hän antaa myös ymmärtää että hän on tunnettujen tai vaikutusvaltaisten henkilöiden suosima. Kukapa sellaista kuninkaallista uskaltaisi uhmata.
      Ystäväni oli yhden hirvittävän ihmisen (museonjohtajatar) alaisuudessa monia vuosia sitten ja puhuu vieläkin miten kammottavaa aikaa se hänelle oli.
      Hoitoalalla on paljon ongelmia johtamisessa, johtotehtävissä toimii paljon narsisteja. Olisi Jyrki Sukulalle töitä silläkin alalla, hän on ohjelmissaan esitellyt sitä, miten ihmiset toimivat vuosia, jopa vuosikymmeniä hirvittävässä ilmapiirissä.
      Avoimuus kannattaa. Jos menettää työnsä tilanteen tervehdyttämisyrityksen vuoksi, niin olisikohan se työttömyydestä huolimatta jonkinlainen pelastus? Muutokset ovat vaikeita, yleensä kaikki kuiskivat nurkissa epäkohdista, mutta jos joku nostaa asian esiin, hänet uhrataan ja kaikki kärsijät työntävät päänsä pensaaseen.

    • Nää on niin nähty

      Kokemusta löytyy ja tuota työsuhdetta riittää kuvaamaan hyvin lyhykäinen lausahdus: "Kun mikään ei riitä".

      Kyseessä oli muka kolmivuorotyö 24h liikenneasemalla. Käytännössä ne vuorot oli ihan mitä sattuu, aamua, iltaa, päivää ja yötä sikin sokin sekaisin vailla mitään logiikkaa. Muutamassa kuukaudessa tuollainen sekavuorotyö sai pääkopan totaalisesti jumiin, unirytmiä ei kertakaikkiaan ollut ja pahimmillaan yövuoro loppui aamulla 6:n aikaan, samana iltapäivänä 14:n aikaan alkoi iltavuoro..

      Tuo oli vielä pientä. Lisäksi tuli huomautuksia ja valituksia joka asiasta, erityisti kaikesta missä olin hyvä. Pieniä juttuja, mutta kun tuossa väsymystilassa pukersi parhaansa ja asiakkaat tykkäsi yli kaiken, niin siitä kiitoksena sai haukkuja, varoituksia, nalkutusta.. "hajoita ja hallitse" -taktiikka tuntui olevan avainsana tuolla esimiehellä. Lisäksi palkanmaksu tuntui olevan yhtälailla hyvä lyömäase, ekasta koko kuukauden tilistä jäi puuttumaan 1/3 ja kun tuota aloin selvittelemään, sain ensimmäisenä haukut ja arvostelua, tavallinen duunari ei kuulemma voi osata laskea palkkaansa. Myöhemmin useamman puhelun jälkeen asia selvisi ja tuo puuttumaan jäänyt viikko pari pyhää aiottiin maksaa seuraavan palkan yhteydessä. Alkoi olla jo melkoisen hajonnut tunnelma, fyysisesti ja henkisesti loppuunpalanut, sitten vielä talous paukkui miinuksella jo kolmatta kuukautta. Kuinka ollakaaan, pääsin viimein tuosta piinasta, kun eräänä kauniina päivänä töihin mennessä käännytettiin ovelta suoraan toimistoon ja lyötiin työsuhteen purkuilmoitus kouraan, pitkän koeajan viimeisenä päivänä tietysti. Ensin tuo oli melkoinen shokki, mutta myöhemmin olen oppinut näkemään tapahtuneen lähinnä pelastuksena.

      Tuosta työpaikasta opin sen, että jos vielä joskus haastattelussa tulee vastaan samankaltaisia juttuja, keskeytän haastattelun itse toteamalla, ettei kyseinen paikka ole minua varten. Toista kertaa elämässäni en vastaavanlaiseen pyöritykseen halua joutua ja jos sellainen vahinko pääsee kaikesta huolimatta tapahtumaan, niin onneksi koeaikana voi työsuhteen purkaa ilman irtisanomisaikaa myös työntekijä itse! Vaikka tuosta seuraisikin 3kk:n karenssi, niin sekin on silti inhimillisempi tilanne, kuin jatkaa luonnevikaisen esimiehen johtamassa työyhteisössä =)

    • apua...77

      Mulle narsisti uhkaili, että jos otat asian puheeksi et ikinä enää työllisty mihinkään.

      • Karita_Lahdesta

        Voi apua. Mulla tänään ihan sama juttu. En tiedä mitä tekisin.


      • paskaahiekkalaatikossa

        Myös minua narsisti uhkaili. Ensin ihan yleisesti lupasi järjestää hankaluuksia ja niin hän tekikin. Myöhemmin n kertoi pitäneensä huolen, etten saa töitä mistään muualta. Hoveineen hän mustamaalasi minua ympäriinsä. Apuja ei ollut saatavissa. En voinut muuta kuin tehdä työni hyvin ja pitää ilmeettömän pokan. Kun suhtauduin nasseen eleettömästi, hän valitti, että kiusaan häntä. Heh Heh! Työpsykologi valisti häntä ja hänen joukkoaan, että riittää, kun työkaveri tervehtii ja puhuu työhön liittyvät jutut. Enempää ei keneltäkään voi vaatia. Sittemmin nasse löysi uusia, antoisampia uhreja. Lopulta hänen hovinsa haihtui luonnollisen poistuman kautta, kuten lopulta myös nasse itse.


    • Fieosu

      Mä olin myös noposella ja niiden valmentaja rohkaisi minua oikeasti riuhtaisemaan itseni narsistin työnantajan ikeestä irti. TYöeläkeyhtiö maksoi, sillä olin jo ehtinyt sairastua uupumukseen enkä voinut palatatakaisin entiselle työnantajalle. Suosittelen, jos ei itsenäisesti pysty!

      • työnantajanieimaksa

        Maksoiko tuon Noposen työnantaja vai työeläkeyhtiö?


    • eiikinäenäätakaisin

      Sama peli jatkuu. Hän vain kihertelee kun palaat töihin. Ainoa vaihtoehto on vaihtaa paikkaa. Minä myös irtisanoin itseni kahden vuoden työrupeaman jälkeen. Nyt etsin uutta paikkaa työttömänä. Täytyy vain pinnistää kulut pienemmäksi, mutta mikä parasta, terveenä ollaan! nim. entisessä elämässä 20 vuotta narsistin uhrina tunnistaa jo merkit (valitettavasti uusi toimitusjohtaja oli samanlainen)

      • eiikinäenäätakaisin

        Lähtiessä hän vaati allekirjoittamaan lapun jossa sanotaan että en puhu hänestä pahaa. Todella huono ihmisten johtaja.


      • ymmärränhyvinettetpalaa

        Aivan sairasta tuommoinen lappu..


    • muutentuleehulluksi

      Sanoin itseni irti. Se oli ainoa ratkaisu. Muuten olisin sairastunut. Muutama jo oli jäänytkin haukkaamaan vähän happea. Ja loppuja "ohjailtavia" hän laittoi pakkolomalle. Vain "parhaat" jäivät hänen piiriinsä pyörimään piiri pieni pyörii...

      • samankokenut

        Niin tyypillistä!!!


      • fdfyegh

        Ollaankohan me oltu samassa duunissa, ihan kuin meillä. Itse allekirjoittamassa huomenna uutta työsopimusta, mä niin odotan että pääsen eroon tästä kaikesta.


    • Näinsemeneetiedän

      Aiva helppoa on. Kannattaa käsitellä ensin omat tunteet.

    • Anonyymi

      Vaihda työpaikkaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2891
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2051
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe