COP(BOOP)

SS45

Sairastuin COP-keuhkosairauteen ja löytyisikö muita tautia sairastavaa? Olisi mukava jakaa kokemuksia ja saada tietoa enemmän tästä sairaudesta.

24

9195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsv69

      Moikka SS45,
      sairastuin ensin pneumoniaan ja sen jälkeen COP:iin. Kieltämättä aika harvinainen sairaus. Kortisoniannostani on pikkuhiljaa vähennetty 140mg:sta 7,5mg.aan 4kk:n aikana ja lääkitys jatkuu vielä ainakin syksyyn asti. Olisin kiinnostunut tietämään, miten voit nyt ja miten sairautesi huomattiin?

      • COP 11/2013

        HEI tsv69
        Minun historiani - pitkään sitkeä kuiva yskä , ei kuumetta , ei mitään muuta. Hoidettiin elokuusta lokakuulle 2013 astmana ja lokakuussa jouduin sairaalaan tarkkaamoon - olin lähes tajuton , eikä yskä hellittänyt. Hoitoa kortisonein takana jo 8 kk - valitettavasti nyt ilmeisesti kortisoni laskettiin liian aikaisin liian alas ja vointini on romahtanut lähes sille tasolle jolla se oli kun COP diagnoosoitiin. Odottelen uutisia ja uusia hoitosuunnitelmia.
        Happisatiuraationi laskee edelleenkin pienimmästäkin rasituksesta 80:een jopa alla ja pulssi sykkii 120-140.
        Miten itse voit - joko paremmin , toivottavasti.
        Ilmeisesti edessä on kuitenkin pitkä toipuminen.
        Ja tästä COP:sta on vaikeaa saada mistään tietoja ja/tai vertaistukea. Tsemppiä sinullekin.


    • COP 11/2013

      Hei kohtalotoveri
      Olen itsekin etsinyt vertaisiani - ilmeisesti todella harvinainen sairaus. Olen ollut erilaisilla kortisoniannoksilla lokakuusta 2013 , paremmalla ja huonommalla menestyksellä. nyt on annos ollut kolmisen kuukautta 15mg/vrk ja muutoksia kontrolliröntgenissä huolestuttavasti. TT-kuvista odotav vastauksia tänään.
      Onko sinulla saatu paraneminen alkuun ?
      Tsemppiä - matka on ilmeisesti pitkä :(

      • ttsv69

        Moikka COP 11/2013, Kiva kun kirjoitit!! En muista omaa salasanaani, joten kirjoitan nyt vierailijana.....Jouduin alkuvuodesta teho-osastolle ja olin tajuttomana hengityskoneessa, kun toinen keuhkoista ei toiminut lainkaan....ensin tosiaan sain antibiootteja erilaisia, ennenkuin keuhkokuume alkoi laantua. COP-tauti diagnosoitiin vasta muutamien viikkojen jälkeen, kun totesivat, ettei kuume ota laskeakseen.. Tulehdusarvoni olivat huipussaan melkein 500.... Makoilin teholla muutaman vkn ja toiset mokomat keuhko-osastolla. Nyt kotona ja paraneminen on lähtenyt kivasti käyntiin. 2,5 mg menee nyt ja ke-kuvat ovat olleet siistiytymässä. Kunto on kyllä mennyt huonoksi, vaikka mulla on urheilutausta ja kunto oli hyvä ennen sairastumistani. Happisaturaationi kyllä pysyy kiitettävästi siellä 90-94 paikkeilla rasituksessakin, kun tehtiin ns. kävelytesti.
        Onko sulla kortisoni aiheuttanut kovastikin muutoksia elimistössä? Mua kyllä huolettaa vaikutukset niveliin ja luustoon....Olen ottanut d-vitam. ja kalkkia, ettei osteoporoosi pääsisi yllättämään. Jo 6kk on pitkä aika käyttää kortisonia sisäisesti. Miltä sun tt-kuvat näyttivät? On kyllä pitkäaikainen sairaushistoria sulla, kun ei mitenkään ota helpottaakseen...


      • COP 11/2013
        ttsv69 kirjoitti:

        Moikka COP 11/2013, Kiva kun kirjoitit!! En muista omaa salasanaani, joten kirjoitan nyt vierailijana.....Jouduin alkuvuodesta teho-osastolle ja olin tajuttomana hengityskoneessa, kun toinen keuhkoista ei toiminut lainkaan....ensin tosiaan sain antibiootteja erilaisia, ennenkuin keuhkokuume alkoi laantua. COP-tauti diagnosoitiin vasta muutamien viikkojen jälkeen, kun totesivat, ettei kuume ota laskeakseen.. Tulehdusarvoni olivat huipussaan melkein 500.... Makoilin teholla muutaman vkn ja toiset mokomat keuhko-osastolla. Nyt kotona ja paraneminen on lähtenyt kivasti käyntiin. 2,5 mg menee nyt ja ke-kuvat ovat olleet siistiytymässä. Kunto on kyllä mennyt huonoksi, vaikka mulla on urheilutausta ja kunto oli hyvä ennen sairastumistani. Happisaturaationi kyllä pysyy kiitettävästi siellä 90-94 paikkeilla rasituksessakin, kun tehtiin ns. kävelytesti.
        Onko sulla kortisoni aiheuttanut kovastikin muutoksia elimistössä? Mua kyllä huolettaa vaikutukset niveliin ja luustoon....Olen ottanut d-vitam. ja kalkkia, ettei osteoporoosi pääsisi yllättämään. Jo 6kk on pitkä aika käyttää kortisonia sisäisesti. Miltä sun tt-kuvat näyttivät? On kyllä pitkäaikainen sairaushistoria sulla, kun ei mitenkään ota helpottaakseen...

        Hei ttsv69
        Kiitos vastauksestasi !
        Minulla tämä kirjoittelu viivästyi kun sain huonompia uutisia TT kuvista...Nyt onkin epäilynä NSIP jossa mukana COP. NSIP ennuste huonompi , mutta kaipa senkin kanssa voi elää jollei satu olemaan nopeasti etenevä muoto - diagnoosi ei vielä varma joten "löysässä hirressä" roikkumista tämä on :( Olen edelleen 15mg/vrk Prednisolonilla.
        Kortisonin kovin sivuoire minulla painon nousu (ekana kk tuli 5 kg , yhteensä 10 josta nyt osa saatu pois - kovalla taistolla) Myös kasvot turposivat pyöreiksi ja ovat sitä edelleen ja sain myös n. futispallon kokoisen ylävatsan...nestettä sekin. Sokeri noussut odotan päätöstä aloitetaanko kortisonin aikainen sokerilääkitys. Äsken kävin Meilahdessa polkemassa Spiroergometria-rasitustestin (keuhkot/sydän) ja toive oli jaksaa polkea 6-10 min mutta jaksoi vai viitisen min. Sydän ja verenpaineet OK muuten "sairaassa" ihmisessä...jotain hyvää sekin. Hurjaa kuulla sun sairaalareissusta - onneksi taidat olla jo paranemaan päin. Mulle sanottii COPin vievä vähint. 9-12 kk. Ja olet onneksi myös jo aika pienellä kortisonilla ;)


      • COP 11/2013
        ttsv69 kirjoitti:

        Moikka COP 11/2013, Kiva kun kirjoitit!! En muista omaa salasanaani, joten kirjoitan nyt vierailijana.....Jouduin alkuvuodesta teho-osastolle ja olin tajuttomana hengityskoneessa, kun toinen keuhkoista ei toiminut lainkaan....ensin tosiaan sain antibiootteja erilaisia, ennenkuin keuhkokuume alkoi laantua. COP-tauti diagnosoitiin vasta muutamien viikkojen jälkeen, kun totesivat, ettei kuume ota laskeakseen.. Tulehdusarvoni olivat huipussaan melkein 500.... Makoilin teholla muutaman vkn ja toiset mokomat keuhko-osastolla. Nyt kotona ja paraneminen on lähtenyt kivasti käyntiin. 2,5 mg menee nyt ja ke-kuvat ovat olleet siistiytymässä. Kunto on kyllä mennyt huonoksi, vaikka mulla on urheilutausta ja kunto oli hyvä ennen sairastumistani. Happisaturaationi kyllä pysyy kiitettävästi siellä 90-94 paikkeilla rasituksessakin, kun tehtiin ns. kävelytesti.
        Onko sulla kortisoni aiheuttanut kovastikin muutoksia elimistössä? Mua kyllä huolettaa vaikutukset niveliin ja luustoon....Olen ottanut d-vitam. ja kalkkia, ettei osteoporoosi pääsisi yllättämään. Jo 6kk on pitkä aika käyttää kortisonia sisäisesti. Miltä sun tt-kuvat näyttivät? On kyllä pitkäaikainen sairaushistoria sulla, kun ei mitenkään ota helpottaakseen...

        jatkan viestiä tais tulla max merkit täyteen. Syön myös n. 40mikrogr. D vitam./vrk ja kalkkia. Luustontiheysmittaus tiedossa kk päästä. Sun urheilutaustasi varmaan positiivinen asia. Minäkin kuntoilin kovin kunnes 07/2011 katkaisi toisen säären erittäin pahasti/sirpaleisesti. Todett. luutuneeksi 01/2014 , olis voinut alkaa kuntoilla mutt sitt tuli tää keuhkojuttu. Lisätutkimuksia tässä siis odottelen ja yritän jaksaa olla positiivinen vaikka mustat syöverit välillä mukaansa tempaaki . Kiva kun kirjoitit - kaikkea hyvää. Kuulumisiasi olisi kiva kuulla jatkossakin.


    • jule56

      Heps! Minun COP diagnosoitiin 11/2012. Ensiarvio oli keuhkokuume ja sitä yritettiin hoitaa ensin 8 eri antibiootilla. Lääkärin vaihtumisen myötä sain diagnoosin ja oikean lääkityksen, kortisonia rapeasti. Vankan urheilutaustani ansiosta (ilmeisesti) olen päässyt taas jonkinlaiseen kuntoon ja painokin on ok, ei kuunassua... vielä. Tauti on päässyt päälle kolme kertaa uudelleen kun lääkeannosta on tiputettu 5-7.5 mg:an. Nyt annos ollut 6 kk 10 mg ja kaikki ok. Olen huomannut uusiutumisen ajoissa, koska liikun edelleen suhteellisen aktiivisesti ja keuhkot kyllä kertovat kuinka happi liikkuu. Tästä johtuen ei aina ole tarvinnut aloittaa pohjalta, enkä ole joutunut olemaan sairauslomalla ensi kerran jälkeen. Tuskin pääsen kortisonista kokonaan eroon koskaan, ellei uusia "mömmöjä" keksitä. Tsemppiä kaikille kohtalotovereille, liikkukaa oman kuntonne mukaan, se kannnatta aina.. :)

    • Herttako

      Sairastuin COP- keuhkosairauteen nyt alkuvuodesta 2017. Todennäköisesti sain tämän taudin mykoplasman jälkitautina.
      Toipuminen on ollut hidasta, takapakkia tuli jo heti alkuun, ilmeisesti kortisoniannos oli alkuaan jo liian matala, sekä annos pienennettiin ehkä liian nopeasti, joten kontrollikuvat 2 kk sairastumisesta kertoivat, ettei toipumista ole tapahtunut keuhkoissa juuri lainkaan.
      Tämän tiedon jälkeen hoito alkoi ikäänkuin alusta; kortisoniannos nostettiin korkeammalle ja sen purkaminen tapahtuu nyt eri kaavalla entä viimeksi.
      Vointini on nyt suht hyvä tilanteeseen nähden, hengenahdistusta on enää fyysisesti raskaissa asioissa. Alun perin, ennen diagnoosia hengästyminen alkoi jo postilaatikolle kävellessä.
      Kontrollit keuhkopolilla ovat kerran kuussa, Labrat ja CT.
      Täydellistä toipumista toivon, ilmeisemmin realistinen toipumisaika on 6-12 kk.
      Tästä sairaudesta löytää hirveän vähän tietoa mistään, eikä oikein vertaistukeakaan saa muualta kuin satunnaisilta keskustelupalstoilta ja niitä ei montaa ole.

    • omahoitoa

      Miten tuette kuntoutumista ruokavaliolla jne.
      Miten pitkäaikaisen kortisonin haittoja ja sivuoireita voi lieventää?

      Mikä on tuo NSIP, miten eroaa oireiltaan?

    • Anonyymi

      Löytyykö kyseistä sairautta sairastavia/toipuneita vielä palstalta?

    • Anonyymi

      Isälläni epäillään olevan COP, kiinnostaisi tietää että onko se sama sairaus kuin COPD ja onko tämä sairaus kuolemaan johtava sairaus? Kiitos vastauksesta.

      • Anonyymi

        Ei ole sama sairaus. COPD on keuhkoahtauma, mutta COP harvinaisempi, tavallaan krooninen keuhkokuume.


      • Anonyymi

        Hei.Vähän aiheeseen liittyvää. cop ei sama kuin copd. Cop paranee kyllä, mutta ei hetkessä. Voi viedä vuosiakin niin kuin minulla. Minulla oireet alkoivat v 1998 ja lääkitys loppui 2014. paria taukoa lukuunottamatta. Aluksi minulla oli muutaman viikon erimerkkisiä antibiootteja ja sitten alotettiin Medrol kortisoni, pian pääsin sairaalasta, jolloin tulehdusarvot olivat laskussa, mutta liian pienen kortisoniannoksen takia tauti iski kovasti, jolloin taas jouduin sairaalaan. jossain vaiheessa kysyin lääkäriltä, että voiko tämä tauti parantua, jolloin hän sanoi. että kyllä se voi sammua. Terveisiä kaikille ja tsemppiä Riitu


    • Anonyymi

      Mieheni joutu 3kk sitten sydänleikkaukseen jossa treenin kautta sai virus bakteerin.joka nyt hiljan on todettu cop ksi on laihtunut syömäthän on tullu sokerit koholle on tehty dialyysiä on ollu teholla ym.muuttunut itkuisuus ja jotenkin alkaa muuttua laitosmaiseksi.huoli on kova kuin tästä selvitään.

    • Anonyymi

      Olen vasta saanut COP diagnoosin. Alkoi kuukausi sitten lievänä lämpöilynä ja nousi päivittäin. Kuumeen jatkuessa tutkimuksia tehtiin ja alettiin hoitaa keuhkokuumeena antibiootein. Suonensisäinen ja tablettilääkitys. Korkea kuume ja korkeat tulehdusarvot vaan jatkui. Paljon keuhkokuvauksia ja paljon veritutkimuksia. Lääkkeiden vaihdot jne. Kuume vaan jatkui. Sitten menin osastolle keskussairaalaan ja aloitettiin tutkimuksia. Keuhkojen tähystyksen jälkeen päästiin aloittamaan kortisoni. Kuume hellitti kahdessa päivässä ja yks tulehdusarvo alkoi laskea. Sairaalassa olin 9pv. Kontrollikäynti tutkimuksineen oli kolmen päivän päästä kotiutumisesta. Patologian vastaukset pelotti, mut mitään pahanlaatuista ei ole. Suuri helpotus! Näin ollen päädytty COP diagnoosiin. Tiheät seurannat ja pitkä toipuminen edessä. Sairaus edelleen niin tuntematon lääkäreille, että ainut tieto vertaistuki ja tulevaisuus näyttää mikä tämä on.

      • Anonyymi

        Elokuun 2021 puolessa välissä minulle alkoi hengenahdistus liikkuessa. Ennen sitä kävelin/sauvakävelin päivittäin reipasta vauhtia vaihtelevassa maastossa. Sitten hidastui vauhti 1/4, happi ei riittänyt. Muita oireita ei ollut, ei kuumetta, ei yskä, kokeissa crp 4, ei keuhkoembolia, happi 95-97 istuessa. Vointi on hyvä, paikalla istuessa ei mitään oireita, en tunne olevani sairas. Corona 2 x neg, rokotettu 2. Viikon antibioottikuuri ei tehonnut. Uudelleen lääkäriin ja sitten keuhkopolille, lisää kokeita, kuvia ja keuhkoputken tähystys. Keuhkolääkärin vahva epäily COP ja kortisonia 3×20 mg aamuisin. Kolmas päivä menossa. Kaikki tähystyksen tulokset eivät vielä tulleet, mutta ei tub. ei kasvaimia. Nyt vaan odottelen miten jatkossa tulee tapahtumaan. Lääkäri soittaa parin viikon päästä. Lääkärit ja hoitohenkilökunta saavat tässä tapauksessa kiitokset hyvästä ja nopeasta sekä asiantuntevasta hoidosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elokuun 2021 puolessa välissä minulle alkoi hengenahdistus liikkuessa. Ennen sitä kävelin/sauvakävelin päivittäin reipasta vauhtia vaihtelevassa maastossa. Sitten hidastui vauhti 1/4, happi ei riittänyt. Muita oireita ei ollut, ei kuumetta, ei yskä, kokeissa crp 4, ei keuhkoembolia, happi 95-97 istuessa. Vointi on hyvä, paikalla istuessa ei mitään oireita, en tunne olevani sairas. Corona 2 x neg, rokotettu 2. Viikon antibioottikuuri ei tehonnut. Uudelleen lääkäriin ja sitten keuhkopolille, lisää kokeita, kuvia ja keuhkoputken tähystys. Keuhkolääkärin vahva epäily COP ja kortisonia 3×20 mg aamuisin. Kolmas päivä menossa. Kaikki tähystyksen tulokset eivät vielä tulleet, mutta ei tub. ei kasvaimia. Nyt vaan odottelen miten jatkossa tulee tapahtumaan. Lääkäri soittaa parin viikon päästä. Lääkärit ja hoitohenkilökunta saavat tässä tapauksessa kiitokset hyvästä ja nopeasta sekä asiantuntevasta hoidosta.

        Miten on kortisoni toiminut? Onko parantumista ollut keuhkokuvissa ja voinnissa? Ollaan samoihin aikoihin alettu oireilemaan. Itsellä kortisoni nyt 15mg/vrk. Keuhkot on siistiytyneet lähtötilanteesta, mutta vielä muutoksia on ja ilmeisesti arpeutumista. Hengästyn edelleen tosi vähästä. Toipuminen hyvin kesken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elokuun 2021 puolessa välissä minulle alkoi hengenahdistus liikkuessa. Ennen sitä kävelin/sauvakävelin päivittäin reipasta vauhtia vaihtelevassa maastossa. Sitten hidastui vauhti 1/4, happi ei riittänyt. Muita oireita ei ollut, ei kuumetta, ei yskä, kokeissa crp 4, ei keuhkoembolia, happi 95-97 istuessa. Vointi on hyvä, paikalla istuessa ei mitään oireita, en tunne olevani sairas. Corona 2 x neg, rokotettu 2. Viikon antibioottikuuri ei tehonnut. Uudelleen lääkäriin ja sitten keuhkopolille, lisää kokeita, kuvia ja keuhkoputken tähystys. Keuhkolääkärin vahva epäily COP ja kortisonia 3×20 mg aamuisin. Kolmas päivä menossa. Kaikki tähystyksen tulokset eivät vielä tulleet, mutta ei tub. ei kasvaimia. Nyt vaan odottelen miten jatkossa tulee tapahtumaan. Lääkäri soittaa parin viikon päästä. Lääkärit ja hoitohenkilökunta saavat tässä tapauksessa kiitokset hyvästä ja nopeasta sekä asiantuntevasta hoidosta.

        Samanlainen tarina täällä tämän vuoden 2022 alusta. Ensin tuli vaan koronasairastuminen, josta vaikutin toipuvani. Viikon kuumeettoman kotonaolon jälkeen kuume nousi kuitenkin takaisin 39,5:een. Keuhkokuumeeseen sain myös sulfaa koska muut kuurit eivät auttaneet. Sulfasta sain allergisen reaktion, mikä vei vastustuskyvyn alas. Lopulta COP—epäily, ja sellaisena hoidetaan. Kortisoniannos alkoi 70mg:sta, ja nyt 35mg. Painoa tullu 8kg lisää vaikka teen paria kävelylenkkiä päivittäin ja yritän muutoinkin yritän liikkua. Eka kerran elämässäni olen saanut kunnon pallomahan jykevät leukaperät ja paksun kaulan itselleni 55 v iässä. Koko ajan keuhkoäänet olleet normaalit, happisaturaatio 94-98, mutta keuhkokuvissa näkyi selkeitä muutoksia jotka nyt hieman korjaantuneet. Yskä ollut kuivaa koko ajan ja lima ei nouse ylös. Eniten hoidossa potuttanut painonnousu ja se että kortisoni vie yöunet. Yöhikoilu myös sitä luokkaa että varapaidan saa ottaa vaihtopaidaksi sängyn viereen yöksi. Edelleen väsyy ja hengästyy helposti ja esimerkiksi maskin käyttö tuo tosi äkkiä tukalan olon.

        Veriarvot heitelleet jonkun verran. Suunta tosin nyt hyvä, mutta maksa ehkä eniten ottanut ”osumaa”. Kovasti toivoo, ettei kroonistu nämä vaivat.


    • Anonyymi

      SAIRASTUIN NSIP FIBROOSIIN ,TODETTIN VUOSI SITTEN NYT LISÄKSI COP.KOTONA HAPPIRIKASTIN JA LIIKUNTAHAPPIHOMMAT ULKOILUUN.KORTISONI MENNYT VUODEN.MUITA LÄÄKKEITÄ KOKEILTU VAAN MAKSAARVOT NOUSEE-OLEN 68V NAINEN.ELÄNKÖHÄN ENÄÄ KAUAN.TOIVONSA MENETTÄNYT MUMMU.

      • Anonyymi

        SAIRASTUIN 2020 LOKAKUUSSA RAJULLA TAVALLA NSIP FIBROOSIIN.TOIVEITA EI ANNETTU KUN VIIKKOJA.TULI VIELÄ ILMARINTA VIRHEHOITONA.OYKSISSA YLI 2 KUUKAUTTA.LIIKUNTAKYKY MENI KOKONAAN.TAHDOIN JOULUKSI KOTIIN,TUOTIIN AMBULANSSILLA BAAREILLA.HAPPIRIKASTIN MUKANA LÄÄKÄRI SANOI ETTÄ LOPPUELÄMÄN HAPPIHOITO.PIKKUHILJAA ALOIN LIIKKUA KOTONA ROLLAATTORIN AVULLA ILMAN APUA.USEITA LÄÄKKEITÄ KOKEILTU NYT KORTISONON LISÄNÄ CELLECEPT ELINSIIRTOLÄÄKITYS.MUITA SAIRAUKSIAKIN ON PÄIVÄSSÄ 20 TABLETTIA.USEIN VERIKOKEITA JA KUVAUKSITAA.EI TAIDA KEUHKOMUUTOKSET PARATA.NYT TILANNE MIELESTÄNI KOHTALAINEN KÄYN PÄIVITTÄIN NOIN 4KM LENKIN LIIKUNTAHAPEN KANSSA.HAPPIRIKASTIN HARVOIN ENÄÄ KÄYTÖSSA.MEHÄN ELETÄÄN TOIVOA EI KANNATA HEITTÄÄ LASTEN LASTEN TAKIA.TOMAATIN TAIMET KASVAA JA KESÄ TULOSSA,PÄÄSEE ONGELLE.MUMMU 68V


    • Anonyymi

      Itse sairastin kotonan tammi-helmikuun vaihteessa 2021 ja siitä alkoi kierre, oli myös keuhkokuume. Kevään olin väsynyt ja kesäkuussa taas kova kuume, siinä meni koko kesä 11 vkoa. Syksyllä elokuussa aloitettiin kortisoni, COP diagnoosilla. Ct kuvien jälkeen. Kortisonia söin 11 kk, keuhkomuutokset olivat parantuneet hyvin kesään 22. Kortisoni lopetettiin pikkuhiljaa heinäkuu -22. Nyt taas keuhkoissa muutoksia, tauti uusiutunut, aloitettiin kortisoni 30 Mg/pvä 2 vkoa ja sitten 20 Mg/pvä 2 vkoa sit uudet kuvat ja verikokeet ja lääkäri, taitaa olla pitkä tauti. ParantumisIhmettä odottelen. Niin ja tuossa välissä oli vielä toinen korona keuhkokuumeineem helmikuussa 2022.

    • Anonyymi

      Hei kaikille,

      Täällä uusi jäsen COP- keuhkosairauteen.
      Miten voitte nyt?
      Yritän toivoa etsiä parantumiselle.
      Onko mahdollista parantua kokonaan?

      • Anonyymi

        Hei, minulla oli Cop viisitoista vuotta sitten, huomattiin yllättäen keuhkokuvista, lähes ilman muita oireita. Tehtiin keuhkojen tähystys, joka sen varmisti. No sairaus parani tosi nopeasti kortisonilla ja lääkäri epäili sen olleen kerta lehahdus, eikä minua tuskin enään vaivaa. Epäily oli, että reagoin käyttämiini reumalääkkeisiin näin. Asia on jo unohtunut, kunnes nyt terveyskeskuksessa huomattiin happisaturaatio olevan 85-87. Siitä heräsi epäily, josko tauti olisi uusiutumassa. Mitään oireita ei ole, keuhkokuviin huomenna.....


    • Anonyymi

      Kuinka pian kortisonin lopettamisen jälkeen COP voi uusiutua? Lopetin kortisonin käytön 6 kk hoidon jälkeen, pari viikkoa on kulunut ja nyt henkeä ahdistaa rasituksessa. Muita oireita ei vielä ole ilmennyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5700
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      212
      1765
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1722
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      93
      1188
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1145
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      876
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe