Hylätyt

Sen siitä saa

Aloitin viime syksynä opiskelemaan nimeltä mainitsematonta alaa. Tein kovasti töitä, että pääsin sisään.
Alku ei ole ollut ruusuinen loppujen lopuksi. Ensin aloin saamaan hyviä arvosanoja, kunnes sain 3 hylkyä putkeen. En siis ole laiska opiskelija. Luen paljon, teen muistiinpanoja yms.
En tiedä, enkö ymmärrä tenttejä, vastaanko väärin vai mistä kiikastaa? Onko yliopistojen tenteissä, jotain sellaista mikä ei ole minulle vielä valjennut?

On kova itsetunto pala saada näin monta hylättyä ja samalla aloittaa uusia kursseja, kun uusinnat jo pyörivät mielessäni. Ymmärtäisin, jos ottaisin löysin rantein ja saisin silloin hylättyjä, mutta tuntuu väärältä saada niitä nyt. Pelottaa olenko väärällä alalla tai olenko vain oikeasti näin huono.

Arvon veljet ja sisko, miten teidän laitanne? Oletteko saaneet hylättyjä? Miten niihin suhtauduitte, muutitteko opiskelumetodejanne?

23

4165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sen siitä saa

      Ja pyydän jo anteeksi kielioppivirheistä.

    • 12+3

      Asiat pitää sisäistää eli käsittää. Vertailla loogisesti teorioita keskenään, käyttää kritiikkiä ja käydä näin tieteellistä keskustelua.
      Opettelet ilmeisesti asiat pintapuolisesti, jolloin niiden ymmärtäminen jää vähälle. Et keskity kokonaisuuksiin ja asioiden loogisuuteen.
      Kyllä se siitä.

      • Itsetunto meni

        Omalla tieteenalallani luettiin pelkästään nippelitietoa, kokeista ei päässyt läpi, jos ei osannut nippelitietoa loistavasti. Opiskeluaikana tuli paljon hylättyjä ja välillä olin tosi epätoivoinen-joten tutulta kuulostaa. Ja itse yritin vielä opiskella tosi ahkerasti. Kovan lukemisen päätteeksi tuli melkein aina 1. Kyllähän siinä meni itsetunto lopullisesti.


    • Pass or fail

      Millanen sun opiskelutyyli on?? Esim. oletko tottunut pänttäämään asioita ulkoa? Keskitytkö liikaa yksityiskohtiin?

      Itse olen saanut hylsyjä, mutta en tenteistä vaan harjotustöistä ja vastaavista... :B Johtuen siitä että ei ole aina ollut aikaa panostaa ja jotkut opettajat ovat aika tiukkia. Mutta sitten vain olen parannellut töitä vähän ja saanut ne läpi.

    • Sen siitä saa

      Öhöm no pyrin lukemaan usein, mutta vähän kerralla. Koitan selvittää mitä tenttiin suurinpiirtein tulee, mutta se ei sinänsä auta, koska yleensä kysymykset niin soveltavia.

      Haluisin kuulla, miten te lähdette kursseilla toimimaan, aloitatteko suoraan pänttäämisen yms.? Kuinka aloitatte vastaamaan tenttiin?
      Onko vinkkejä luku- tai vastaustekniikoihin? Tai mistä itse olette hakeneet niihin apua?

      • Kehitys kehittyy

        Voin lohduttaa sinua sillä, että tenttien vastaamistekniikkaa kehittyy opintojen aikana. Itse muistelen, että viimeisinä opiskeluvuosina en edes lukenut saati korjaillut kirjoittamiani proosavastauksia, kirjoitin minkä kirjoitin. Laskut tietenkin tarkistin tenteissä sitäkin tarkemmin.


      • näinmeilläpäin

        Minä yritän oppia ja ymmärtää kursseilla mahdollisimman paljon heti alusta. Tenttiin ei sitten tarvitse lukea juurikaan. Missään tapauksessa en puhuisi pänttäämisestä.

        Itsenäisesti, ilman kurssia tenttiin valmistaudun lukemalla kirjojen sisällysluettelon. Silmäilen kirjan, luen kiinnostavia kohtia, ehkä puolet kirjasta. Menen tenttiin, tulos yleensä keskinkertainen. Kursseilta tulokset parempia.


    • Notepad notes

      Jos aikaa on niukasti (kuten yleensä on), mielestäni EI kannata tehdä ainakaan kovin perusteellisia muistiinpanoja, vaan sen sijaan keskittyä itse tekstin lukemiseen, koska siitähän ne kysymykset tulevat. Jos keskityt liikaa muistiinpanojen laatimiseen niin et yksinkertaisesti ehdi lukea tarpeeksi.

      (Muistiinpanot ovat toki hyödyllisiä, mutta ainakaan itse en sellaisiin ehdi juurikaan keskittyä, jos haluan päästä läpi...)

    • 12+2

      Muistiinpanot kannattaa opetella tekemään mindmap-tekniikalla. Eli pääkohdat ylös.
      Yleensäkin kirjat kannattaa lukea ihan kokonaan, ja keskittyä pääasioihin. Jos katsoo vain kannen ja sisällysluettelon ja avaa sivuja sieltä sun tuota, ei tasan tarkkaan läpäise tenttiä.
      Tentissä kannattaa ensin miettiä ja muistella, ja tehdä vastausrunko asioista. Sitten kynä savuamaan ja ulkoistaa ne opitut asiat.

    • Mitä ihmettä?

      Minulla on sellainen ongelma, että kussista pitää saada arvosanaksi vähintään 4 tai 5. Mistä tälläinen täydellisyyden tavoittelu kertoo? Miksi en voi olla tyytyväinen arvosanaan 3?

      Tämä on todellinen ongelma, kun ei ole tyytyväinen itseensä. Nytkin pohdin menenkö korottamaan joidenkin kurssien numeroa tenttimällä.

      En myöskään pidä ryhmätöistä, koska se takaa varman kolmosen. Tuntuu että muut eivät ole kovinkaan kunnianhimoisia opinnoissa, pääasia että pääsevät läpi.

      Ystäväni tosin väittävät, että ei niitä numeroita tarvitsisi niin kytätä.

      Olen aikuisopiskelija ja hoidan opiskelut melko ison perheen ohessa.

      Kuinka siis opin tyytyvmään ihan hyvään keskinkertaisuuteen? En kuitenkaan pidä muita sen huonompina vaikka saisivat juurikin hylättyjä. Muiden kohdalla ymmärrän että arvosanoihin ja opiskeluun yleensäkin vaikuttaa moni seikka opinnoissa, ei kompetenssi.

      • Mitä ihmettä 2

        Sori kirjoitusvirheet (nekin häiritsevät minua), mutta tämä näppäimistö on yliherkkä ja näyttö pieni.


      • Sen siitä saa

        Itselläni oli nuorempana sama 'ongelma' - pyrki mahdollisimman hyviin numeroihin, ja pelkästään siitä jo tuli lisästressiä. Oletko miettinyt, että koet riittämättömyyttä esim. kilpailet kavereiden kanssa?


      • Riittämätönkö?
        Sen siitä saa kirjoitti:

        Itselläni oli nuorempana sama 'ongelma' - pyrki mahdollisimman hyviin numeroihin, ja pelkästään siitä jo tuli lisästressiä. Oletko miettinyt, että koet riittämättömyyttä esim. kilpailet kavereiden kanssa?

        En seuraa mitenkään muiden arvosanoja. Se vain on sellainen juttu, että nelonen vielä menettelee. En koe tilannettani siten että kilpailisin muiden kanssa, mutta tuo riittämättömyyden kokeminen voisi jotenkin liittyä asiaan. Minua ei koskaan kehuttu lapsena, eikä kyllä aikuisenakaan. Pikemminkin osoitettu mikä minun paikkani on. Kiitos hyvästä näkökulmasta. Pitää tutkia asiaa tarkemmin.


      • 13okfds

        se auttaa, kun tajuaa ettei tenttinumerot kerro erinomaisuudesta tai keskinkertaisuudesta. Jotkut eivät sitä koskaan tajua


    • Näin se menee

      Minäpä kerron teille menetelmän, jolla sekä lukemisen voi minimoida ja arvosanan maksimoida. Kannattaa hankkia ainakin kymmenen viimeisintä tenttiä ja tehdä niiden pohjalta analyysi siitä, mistä kohdista tenttimateriaalia on tenteissä kysytty. Sitten opettelee nämä kohdat erittäin hyvin.

      Yksinkertaista ja toimivaa.

      Vielä kannattaa huomata, ettei tämä menetelmä toimi, jos tentinpitäjä vaihtuu.

      • Sen siitä saa

        Tein jo kerran tuon virheen, joten en suosittele muille. Kurssien sisältö ja painotus muuttuvat aina.

        Kiitos upeista vastauksista!
        Miten te lähdette vastaamaan tentteihin. Sanotaan tilanne: olet lukenut hyvin, tunnet että osaat tenttikirjallisuuden, kunnes saat tentin eteesi ja huomaat että kaikki kysymykset ovat erittäin soveltavia. Tuntuu äkkiä katsottuna ettet pysty vastaa omiesi tietojesi pohjalta. Lähdettekö tästä ajattelemaan asiaa paremmin ja koitatte yhdistellä asioita paperille vai suoraan alatte kirjoittamaan? Onko järkevää käyttää aikaa rungon tekemiseen koska sehän aina pois muusta?


      • vaikkana
        Sen siitä saa kirjoitti:

        Tein jo kerran tuon virheen, joten en suosittele muille. Kurssien sisältö ja painotus muuttuvat aina.

        Kiitos upeista vastauksista!
        Miten te lähdette vastaamaan tentteihin. Sanotaan tilanne: olet lukenut hyvin, tunnet että osaat tenttikirjallisuuden, kunnes saat tentin eteesi ja huomaat että kaikki kysymykset ovat erittäin soveltavia. Tuntuu äkkiä katsottuna ettet pysty vastaa omiesi tietojesi pohjalta. Lähdettekö tästä ajattelemaan asiaa paremmin ja koitatte yhdistellä asioita paperille vai suoraan alatte kirjoittamaan? Onko järkevää käyttää aikaa rungon tekemiseen koska sehän aina pois muusta?

        "Miten te lähdette vastaamaan tentteihin."

        Siitä aloitan, mikä ensin tulee mieleen. Sitten vain jatkan, kunnes oleellinen on sanottu (tai se mitä tiedän). En koskaan ole sen kummempia runkoja ja suunnitelmia rakentanut. Hyvin valmistuin maisteriksi ja sain töitä. Nyt lisäopinnot meneillään.

        Mutta jokainenhan tavallaan.


      • Näin se menee
        Sen siitä saa kirjoitti:

        Tein jo kerran tuon virheen, joten en suosittele muille. Kurssien sisältö ja painotus muuttuvat aina.

        Kiitos upeista vastauksista!
        Miten te lähdette vastaamaan tentteihin. Sanotaan tilanne: olet lukenut hyvin, tunnet että osaat tenttikirjallisuuden, kunnes saat tentin eteesi ja huomaat että kaikki kysymykset ovat erittäin soveltavia. Tuntuu äkkiä katsottuna ettet pysty vastaa omiesi tietojesi pohjalta. Lähdettekö tästä ajattelemaan asiaa paremmin ja koitatte yhdistellä asioita paperille vai suoraan alatte kirjoittamaan? Onko järkevää käyttää aikaa rungon tekemiseen koska sehän aina pois muusta?

        Tuota en kyllä usko. Ainakin maisterivaiheen opinnot ovat sen verran vakiintuneet, ettei kurssien sisältö eikä painotus voi kovin kummasti muuttua. Tosin minulla on kokemusta vain luonnontieteistä ja tekniikasta, humanisteilla jo koulukunnan vaihtuminen voi kääntää asiat päälaelleen.


    • Kannattaa miettiä

      "Onko järkevää käyttää aikaa rungon tekemiseen koska sehän aina pois muusta?"

      Kyllä siihen kannattaa ainakin hetki uhrata eikä lähteä suoraan kirjoittamaan, siis omasta mielestäni. Ainakin meillä tenttiaika on aina neljä tuntia eikä aika ole koskaan loppunut kesken. Vaikka luonnostelen kaikkia vastauksia aina ennen kirjoittamista, niin yleensä lähden tentistä jo 2-3 tunnin kuluttua eli aikaa jää ylikin aika reilusti.

    • Viittä vaille valmis

      Keskity oleellisuuksien löytämiseen ja ymmärtämiseen.

      Jos olet vielä fuksi, niin ei voi mitään. Kandikurssit on vaan työläämpiä, kun perusteet pitää ensin hoksata. Maisterivaiheessa on jo mukavampaa, jos tietoa ja taitoa on kertynyt riittävästi.

      Oppimista varten, ei arvosanoja.. Voi käydä niinkin, että vihdoin aloittaessasi pääaineen viimeisiä kursseja, niitä vetääkin sitten joku vittupääproffa. Et saa vitosta vaikka kuin osaat asiat ja olisi näyttöjä muutenkin.

      Pettymyksiin suhtautuminen on myös arvokasta oppia työelämääkin silmällä pitäen. Lunta tulee tupaan joka tapauksessa jossain vaiheessa.

      Tsemppiä ;9)
      Siitä se jatkuu ja reippaasti kohti uusia asioita.

    • Sen siitä saa

      Kiitoksia oivista vinkeistä ja neuvoista.

      Tein hieman yhteenvetoa kommenteista. Eli tentteihin luetaan enemmän kokonaisuuksia kuin yksityiskohtia; ei pyritä ulkoa opettelemaan vaan tehdä kokonaisuuksista työkaluja, joilla voidaan soveltaa.
      Tentteihin olen ottanut opikseni seuraavat: käy kysymykset läpi heti alussa huolella, tee esmes mindmap, joka ei vie kauaa.
      Miten te ajattelette seuraavaa tilannetta: jos on kolme essee kysymystä, onko parempi että teet kaksi kunnolla ja kolmannen vaikkapa ranskalaisilla viivoilla, vai olisko parempi vastata kaikkiin pääkohdat ja sitten alkaa työstämään esimerkkejä tai yksityiskohtia. Tilanne on siis sellainen, jossa aika ei tunnu riittävän.

      • 1+10

        Minä olen huomannut ja suosittelenkin sitä muille, että jos tentti menee huonosti, siis jos siihen on tosissaan valmistautunut ( tämä on kai turhaa jos laiskuuksissaan ei ole edes lukenut tenttiin) mennä katsomaan tenttipaperi ja keskustelemaan vastauksista kurssin vetäjän kanssa. Itse amkissa en tehnyt tuota koskaan, mutta yliopistossa kurssin vetäjiä on useita ja kaikilla omat mieltymykset mallivastauksissa. Ja kandivaiheessa pitää nimen omaan yksityiskohdat olla hanskassa, paljon termien selityksiä tentiessä jne. essee-vastausten tulee olla yleensä lyhyitä, mutta terminologiaa on käytettävä ja tekstin on oltava loogista. Tällaista luonnonvara-alalla. Maisterivaiheessa on jo sitten mielestäni suhteellisen paljon helpommat tentit.


      • 1+11
        1+10 kirjoitti:

        Minä olen huomannut ja suosittelenkin sitä muille, että jos tentti menee huonosti, siis jos siihen on tosissaan valmistautunut ( tämä on kai turhaa jos laiskuuksissaan ei ole edes lukenut tenttiin) mennä katsomaan tenttipaperi ja keskustelemaan vastauksista kurssin vetäjän kanssa. Itse amkissa en tehnyt tuota koskaan, mutta yliopistossa kurssin vetäjiä on useita ja kaikilla omat mieltymykset mallivastauksissa. Ja kandivaiheessa pitää nimen omaan yksityiskohdat olla hanskassa, paljon termien selityksiä tentiessä jne. essee-vastausten tulee olla yleensä lyhyitä, mutta terminologiaa on käytettävä ja tekstin on oltava loogista. Tällaista luonnonvara-alalla. Maisterivaiheessa on jo sitten mielestäni suhteellisen paljon helpommat tentit.

        Eivät ne tentit helppone, vaan osaaminen lisääntyy ja etenkin vastaamistekniikka paranee harjoittelun myötä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6223
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3788
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1965
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1949
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1778
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1636
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      20
      1470
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1458
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe