Milloin on PITKÄAIKAIStyötön?

Kriteerit

Nyt kun kaikkia pitkäaikaistyöttömiä jahdataan, niin kiinnostaisi tietää miten määritellään kuka on pitkäaikaistyötön ja kuka ei?

Mitkä ovat ne perusteet jolla joku katsotaan pitkäaikaistyöttömäksi?

27

5173

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TE-keskus

Pitävätkö nämä paikkansa?

Pitkäaikaistyötön on:
      - työtön työnhakija, joka on ollut yhtäjaksoisesti 12 kk työttömänä
      - useammassa työttömyysjaksossa ollut yhteensä vähintään 12 kk työttömänä työnhakijana
      - työttömyyden toistuvuuden ja kokonaiskeston perusteella rinnastettavissa yhtäjaksoisesti 12 kk:n työttömyyteen

Vaikeasti työllistyvä on:
      työtön työnhakija, joka on saanut joko:
      -työmarkkinatukea työttömyyden perusteella 500 päivää tai
      -työttömyyspäivärahaa (perus tai ansiosidonnaista) 500 päivää ja
      -on siten tuella palkattaessa työmarkkinatukeen oikeutettu

• Työmarkkinatukiset

Ovatko käytännössä kaikki työmarkkinatuella olevat pitkäaikaistyöttömiä?

• Aattelepa_ite

Ajattele vaikka äitiyslomalla ollutta tai koulusta valmistunutta, joka alkaa hakea työtä. Ihan hyvin voivat olla työmarkkinatuella, mutta eivät ole pitkäaikaistyöttömiä.
        Toisinpäin taitaa kyllä päteä eli käytännössä kaikki pitkäaikaistyöttämät ovat työmarkkinatuella.

• Miten katkeaa?

"Pitkäaikaistyöttömyyden määritelmä: vähintään 1 vuoden työttömänä ollut henkilö."

Millä ajalla? Koko elämänsä aikanako? Eli jos kerran olet ollut vuoden yhteensä työttömänä, olet aina pitkäaikaistyötön? Eihän se noin voi mennä!

Millä pitkäaikaistyöttömyyden voi katkaista?

Katkeaako se esim. puolen vuoden työkokeilulla?

• Viim. 16 kkn aikana

Pitkäaikaistyötön: 12 kk yhdenjaksoinen työttömyys (URA-tietojärjestelmä)

Rinnasteinen pitkäaikaistyötön: 12 kk työttömyyttä viimeisen 16 kk aikana (URA)

Laissa julkisesta työvoimapalvelusta (1295/2002) on säädetty esimerkiksi pitkäaikaistyöttömän, vaikeasti työllistyvän ja vajaakuntoisen määritelmät seuraavasti:

Pitkäaikaistyöttömällä tarkoitetaan työtöntä työnhakijaa, joka on ollut yhtäjaksoisesti 12 kuukautta työttömänä työnhakijana sekä työtöntä työnhakijaa, joka on ollut useammassa työttömyysjaksossa yhteensä vähintään 12 kuukautta työttömänä työnhakijana ja joka työttömyyden toistuvuuden ja kokonaiskeston perusteella on rinnastettavissa yhtäjaksoisesti 12 kuukautta työttömänä olleeseen työnhakijaan. (7§, 5 mom.)

Vaikeasti työllistyvällä tarkoitetaan työmarkkinatukeen oikeutettua työtöntä työnhakijaa, joka on saanut työmarkkinatukea työttömyytensä perusteella vähintään 500 päivältä tai jonka oikeus työttömyyspäivärahaan on päättynyt työttömyysturvalain 6 luvun 7 tai 9 §:ssä tarkoitetun enimmäisajan johdosta. (7§, 12 mom.)

Vajaakuntoisella tarkoitetaan henkilöasiakasta, jonka mahdollisuudet saada sopivaa työtä, säilyttää työ tai edetä työssä ovat huomattavasti vähentyneet asianmukaisesti todetun vamman, sairauden tai vajavuuden takia. (7§, 6 mom.)

• Miten suhtaudutaan henkilöön, joka tekee jatkuvaa osa-aika- tai keikkatyötä mutta tarvitsee tulonjatkeeksi soviteltua työttömyysetuutta?

• ytvkykft

hän on ihan selkeästi työssäkävijä

• TyhmäTyöhakija V1.0?

Entä miten määritellään vajaakuntoinen työhakija ?

Päivien perusteella vai lihaskunnon vaiko mikä peruste ?

Kovasti meitä ollaan joka päivä vajaakuntoiseksi syyttämässä, jopa kaveria joka on ollut toistuvasti lomautettuna PITKÄAIKAISESTA työpaikastaan muiden ohessa.

Parannu ilmaistyöllä ja temppukoulutuksella ! Hola senjores ......deal, Yes or No ?

Työ tekijäänsä opettaa, siihen ei pysty mikään tempputyöllistämis TV-SHOP kampanjat 2 yhden hinnalla tyyliin.

-Jospa sillä markkinatilanteella on jokin korrelaatio työvoiman tarvisemisen kanssa ?

• htfdxxch

vajaa kuntoinen on sellainen jolla on jonkin asteinen invalideetti.

• hiukan tähän

Täsmennän riittää lääkärin vahvistama selkeä työrajoite.

• 10 v eläkkeeseen

Paremminkin voi kysyä, milloin taloudellista tilannetta maassa voi kutsua vaikeasti työllistäväksi. Vaikkapa silloin, kun vähintään viisi (?) prosenttia työikäisistä on ollut työnhakijoina vähintään vuoden yhteen menoon.

Lakataan antamasta upota meihin tuon jatkuvan aivopesun, joka yrittää saada meidät uskomaan, että työttömyys on työnhakijoiden oma syy ja että mitä kauemmin joku on ollut vailla työtä, sen syyllisempi hän on. Hän on sitä pahemmin suuryritysten ja huonojen poliitikkojen ja pankkien uhri, siinä kaikki. Ne ovat syyllisiä, ei työnhakija.

• jccccfgjfc

vaikeasti työllistettävä.... johan se sanoo paljon...eli on 'työrajoitteinen', siis epäsosiaalista ainesta, narkki, juoppo tms.....Se tavallinen työtön taas on ihan tavallinen työnsä menettänyt, ei siihen mitään lisäkkeitä tarvita.

• toisinajattelija

Älä puhu soopaa. Opiskelin ansiosidonnaisella tuella uuden ammatin ja tutkinnon suoritettuani tuli 500 päivää täyteen eli siis putosin työmarkkinatuelle. ELI VAIKEASTITYÖLLISTETTÄVÄKSI. En tuntenut itseäni työrajoitteiseksi missään vaiheessa. Nyt olen kaksi vuotta ollut töissä uudessa ammatissani välittömästi valmistumiseni jälkeen.

• ntyj
        toisinajattelija kirjoitti:

Älä puhu soopaa. Opiskelin ansiosidonnaisella tuella uuden ammatin ja tutkinnon suoritettuani tuli 500 päivää täyteen eli siis putosin työmarkkinatuelle. ELI VAIKEASTITYÖLLISTETTÄVÄKSI. En tuntenut itseäni työrajoitteiseksi missään vaiheessa. Nyt olen kaksi vuotta ollut töissä uudessa ammatissani välittömästi valmistumiseni jälkeen.

nimenomaan ansiosidonnaiselta pudonnut on pitkäaikaistyötön

• toisinajattelija
        ntyj kirjoitti:

nimenomaan ansiosidonnaiselta pudonnut on pitkäaikaistyötön

Ylempänä taas todetaan, että PITKÄAIKAISTYÖTÖN on vuoden työttömänä ollut ja vaikeasti työllistettävä on 500 päivää ansiosidonnaista saanut. Eli mikä tässä nyt niin vaikeata ymmärtää. Tuon jcccc...n tarina vaan yleistää kaikki työmarkkinatuelle pudonneet samaan kastiin; juopoiksi yms. epäsosiaalisiksi jätteiksi. Niiden kahden vuoden ajan, joina ansiosidonnaista maksetaan, voi opiskella itselleen uuden ammatin. Onko sellainen joku työtä ja vastuuta pelkäävä luuseri. Kyllä opiskelukin käy ihan työstä näyttötutkintoineen ja työssäoppimisineen.

• Sairas luokittelu

Minä olen työvoimatoimistossa vaikeasti työllistettävä, vaikka olen sosiaalinen, raitis, en edes tupakoi. Työvoimatoimisto voi luokitella työttömän mielensä mukaan miten haluaa. Siellä on aivan sairasta touhua, kunnolliset, hyvin koulutetut ihmiset luokitellaan vaikeasti työllistettäviin ja juopot ym. tavallisiin työttömiin. Näin ainakin meilläpäin.

• Ananas-poimu1

luulin että olet pitkäaikaistyötön jos olet saanut työmarkkinatukea 500 pv. ainkakin siis yhtäjaksoisesti. minulla se tarkoitti sitä et alettiin uhkailla karenssin mahdollisuudella koska kunta saa jonkun sanktion tai menettää jonkun rahan valtiolta tälläaisen henkilön kohdalla niin kuin minä. joku tällainen juttu minkä työkkärin nainen ihan suoraan sanoi minulle.

• ohimän

ansiosidonnaiselta perusturvalle pudonnut on pitkäaikaityötön ja sitten voidaan aloittaa toimenpiteet.Muista en tiedä, mitn määritellään esim. ne jotka ei ikinä töitä ole tehneet.

• 300€ homma?

Tuo kiinnostaa minua sen vuoksi,koska jos pitkäaikaistyötön työllistyy niin VOI saada täyden asumistuen ensimmäiset puoli vuotta.

Olen itse ollut työelämässä viimeksi 3 vuotta sitten. Sen jälkeen sairaspäivärahalla ja työmarkkinatuella vaihtelevasti. Nyt siis työmarkkinatuella yhtäjaksoisesti kohta puoli vuotta,sitä ennen sairaspäivärahalla puoli vuotta. Olenkohan siis kuitenkin pitkäaikaistyötön..vajaakuntoinen työnhakija ainakin olen ollut useamman vuoden fyysisen sairauden vuoksi.

Työkokeiluja on ollut välillä(tämän 3v aikana) ja silloin ei ainakaan ole asumistuki laskenut.

Kelan virkailija ei osannut sanoa suoraan laskisiko asumistuki välittömästi jos pääsisin osa-aikatyöhön koska päätökset tehdään tapauskohtaisesti.

• kohta 59v

Minä olen ollut työttömänä melkeen 10v, mutta säännöllisin väliajoin ollut tukityölistetty, olin eka kerran töissä kaksi vuotta tuella tietty ja toisella ja kolmanella kerralla reilun vuoden jaksoos.Olen myös jakanut sanomalehteä siis sijaisuuksia muutaman kuukauden.
        Olen ent yrittäjä ja jo 58v.

• Kaikki mahdollista

Oman kokemukseni mukaan pitkäaikaistyötön on myös heti töiden loputtua, jos palkka on ollut liian pieni. Olin yhtäjaksoisesti töissä 2,5 vuotta "liian pienellä palkalla" ja näin ollen mulle ei kertynyt työssäoloehtoa, töiden loputtua olin jälleen työmarkkinatuella ja "pitkäaikaistyötön"

• Epätietoisuutta

Työrajoite työtapaturmasta, leikkaavan lääkärin ja työterveyslääkärin toimesta.
      Tästä on lähetetty tietoa TE:hen, kuinka tämä asia huomioidaan aktiivimallin seurannassa, kun työttömyyskassat seuraa tilannetta, lähetetäänkö tämä rajoitetieto myös sinne.

• Käsittelyä

Ei sitä ainakaan automaattisesti lähetetä. Jos on tarvetta, lähetä paprut sinne itse jos on tarvetta.

• epätietoisuutta

Ei työnantaja huoli jo yli 60 vuotta olevaa työrajoitteista riesakseen, kalliiksi tulee.
        Tuntuu erkoiselta ajatus että kaikki työttömät ovat luusereita monen työnsä säilyttäneen mielestä. Toivottavasti työsäilyy eikä aktiivimallin 4,65% tule koskaan kohdallanne.
        Samanlailla veroa maksetaan ja suuremmalla % kuin töissä käydessä.
        Tulee olemaan varmasti pitkäaikais työtön ennen kuin eläkeikä on saavutettu

• Päätä-särkemään

Tarkoittaako työrajoitteinen sitä, että on joku terveydellinen juttu joka rajoittaa mitä töitä pystyy tekemään? Vai sitä, että itse rajoittaa syystä tai toisesta, mitä työtä haluaa tehdä. Vai molempia?

Ajattelisin, että terve 60-vuotias ei ole työrajoitteinen, jollei itse aseta rajoitteita. Poikkeuksena tietysti jotkut hyvin fyysiset työt. Yli 60-kymppisestä ei ole savusukeltajaksi ja varmaan muitakin ammatteja on, joihin ei enää ole asiaa. Tietysti toinen juttu, että löytyy monia rajoitteisia työnantajia, jotka tuijottavat pelkkään ikään.

Työkyvytön, se tarkoittaa varmaan vuodepotilasta, joka ei pysty edes tietokoneella mitään tekemään. Muuten on kai melkein aina jotain työkykyä tai ehkä työkyvyttömyys on tilapäistä (vaikka paha influenssa). Vai mitä muut tuumaatte?

• sresht

Niin en minäkääntiedä mikä pikavippi on.,..ottakaa vaan niitä paskoja ja uliskaa tyhmyyttänne.

• rovastimäki

Minulla on jotain vikaa päässä myönnetään, Kun ei ole osaamista ei ole hommia. yksinkertaisena ihmisenä ei ole edeltyksiä vaikeimpiin juttuihin eikä kouluihin...Mutta olen ajatellu ottaa elämän sillain ihan huolettomasti ja rennosti ilman minkäänlaista stressiä. muut juoksee hirveellä kiirrellä rahan perässä . menen ongelle ulkoilen luonnon helmassa on helppo hengittää . en kaipaa huutavia pomoja enkä kiukuttelevia työkavereita.ei kelloa ei kellokortteja ym..... kuluni pidän pienenä en juo en polta. en harrasta mitään mikä maksaa en omista autoa polkupyöräilen matkani asun lähes ilmaiseksi. ruokaan ehkä sijoitan.Olen miettinyt että kun pääsen eläkkeelle niin muutan thaimaaseen ja hankin naisen mutta harkitaan

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      61
      15147
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      27
      3184
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      267
      2410
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      128
      1743
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      127
      1463
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      354
      1383
    7. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1203
    8. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      12
      1105
    9. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      74
      936
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      115
      895
    Aihe