Volvo Penta AQ 115/130

Pelle peloton

Antiikkisia asioita mielessä!Olisiko jollakulla heittää linkkiä tai ohjetta miten toteuttaa merivesi kiertoisen koneen muutos suljettuun kiertoon=glykoli kiertoiseksi.Lauhdutin löytyy jo mutta tuo kierron järjestys hakusessa.Koneen kierron ajattelin toteutta auton pumpulla ulkopuolisena pumppuna.Origenelli jakopäässä oleva kierrättää merivettä.

14

866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sportage

      Kyllä siinä edelleenkin sitä merivettä tarvitaan sitä
      lämmönvaidinta jäähdyttämään. Eikös siinä lämmönvaitimessa
      ole letkulähdöt joista selviää miten se kytketään.

      Vaihtimen jäähdytydvesi poistuu pakosarjan kautta takaisin
      mereen tai järveen.

    • Kokemusta on

      Onko koneessasi -lienee B-20- auton kansi? Jos on mallia merimoottori niin kaksoispumppu lienee se helpoin ratkaisu, jos taas on auton kansi niin voihan siihen laittaa auton vesipumpun mutta se ei taida riittää veden kierrättämiseen eli taas tarvitaan siipipyöräpumppua tms. joka jaksaa edes vähän siirtää sitä jäähdytysnestettä. Minkälaisen / kokoisen lämmönvaihtimen meinasit koneeseen laittaa, jäähtyykö myös pakosarja makealla vedellä? Jos koneesi on aiemmin ollut raakavesijäähdytteinen ja käytetty merivedessä niin laita ainakin makeanveden kiertoon kunnollinen suodatin joka estää edes osan irtoavista ruostekokkareista tukkimasta lämmönvaihdinta.
      Ei niiden letkujen kytkeminen mikään amerikantemppu ole - vesien virtaukset vastakkaisiin suuntiin. Laita järjestelmään mahdollisimman suuri paisuntasäiliö ja yritä saada makeanveden määrä suureksi ettei kaikki jäähdytysvesi ole pilssissä kun koneesi taatusti keittää viimeistään antaessasi sille hiukan enemmän kierroksia (pääsee vielä nilkuttamalla laituriin ja voi aloittaa uusien teorioiden pohtimisen että mikä meni pieleen :) ).

      Lopuksi toteaisin että unohda koko projekti .. säästyy paljon rahaa ja hermoja kun ajelet raakavesikoneella tai hommaat sellaisen koneen, joka on suunniteltu makeavesijäähdytteiseksi.

      • Pelle Peloton

        Hei
        Koneessa on ihan ok. Pentan kansi.Kone on aikanaan rempattu mutta jäänyt 4v. latoon seisomaan kuten venekin.Pelastin projektin,lauhdutin on pösön omasta merikoneesta.Koska nuo raakavesipumput Jonhssonilla yms.maksavat hunajaa ja niissä kuitenkin on kierrosluvut kampuran päähän pienen sorttisia tuumailin josko 230 pentan pumppu koteloituna=onhan tuollaiseen auton pumppuun takalaippa helppo tehdä.Riittää kierrokset ja teho.En viitsisi tuhota hyvää pentan kantta tai hankkia auton kantta tässä kohden kun nykyiset riittää mutta pakko avata pitkän seisonnan takia.Noista glygoli b18/20 koneista ei oikein löydy kuvia?


      • Kokemusta on
        Pelle Peloton kirjoitti:

        Hei
        Koneessa on ihan ok. Pentan kansi.Kone on aikanaan rempattu mutta jäänyt 4v. latoon seisomaan kuten venekin.Pelastin projektin,lauhdutin on pösön omasta merikoneesta.Koska nuo raakavesipumput Jonhssonilla yms.maksavat hunajaa ja niissä kuitenkin on kierrosluvut kampuran päähän pienen sorttisia tuumailin josko 230 pentan pumppu koteloituna=onhan tuollaiseen auton pumppuun takalaippa helppo tehdä.Riittää kierrokset ja teho.En viitsisi tuhota hyvää pentan kantta tai hankkia auton kantta tässä kohden kun nykyiset riittää mutta pakko avata pitkän seisonnan takia.Noista glygoli b18/20 koneista ei oikein löydy kuvia?

        Minkä tehoisesta `pösöstä` tuo lämmönvaihdin on kotoisin? Jos on suunniteltu alle 130 heppaiseen dieseliin niin tuskin riittää bensa-Volvoon. Öljynjäähdytin lienee B-20 koneessa olevan jo merivesijäähdytteisenäkin. Öljyn jäähdytin tulee olla jatkossakin merivedellä (tai järvivedellä) jäähtyvä eli sitä ei sotketa suljettuun kiertoon, sehän on jotain messinkiä joka harvemmin ruostuu.

        Vielä kerran: unohda koko juttu jos haluat veneillä niin että katselet vaikka maisemia moottoriveden lämpömittarin sijaan.
        Ps, millaisessa veneessä ko. moottori on .. onko vetolaitteella .. jos on vanha 100-tyyppinen vetolaite, niin sen vedenottoreiät eivät riitä tuohon yritelmään vaan joudut tekemään jäähdytysveden sisääntulolle isomman läpiviennin.


    • Se moottorimies

      Neljä vuotta maannut ja sitä ennen parikymmentä vuottako ajettu meressä? Saattaa vesitilat olla täynnä ruostetta ja töhkää. Nekin pitäisi ensin sada rassattua auki. Mitään järkisyytä enää koneen kannalta et siitä muutoksesta saa. Se käyttövuosikerta on tekosensa tehnyt blokiin, eikä glykolikierto sitä pelasta enää.
      Itse ajaisin raakakierrolla sen 7-9 vuotta mitä se vielä ehkä kestää.

      • Joo ei kannata

      • Pelle Peloton

        Lohko on vaihdettu autopuolelta,kone tehty koneistamo/korjaamolla!Olisivatko jättäneet kannen putsaamatta mahdollisimman hyvin?Pakosarja on uusi.Mikäli kyseessä olisi vanha umpiruostunut motti en edes harkitsisi koko projektia mutta kun tarve aineet on melkein kävellyt vastaan niin ajatus tuli mieleen.Jos sitä ruostetta pelkää niin kyllähän se öljyn jäähdytinkin on suojattava lämmönvaihtimen lisäksi jos sitä pelkää.Jäähdytti konetta miten tahansa.Koko projekti on vasta hautomassa joten mieli kerkiää vielä muuttumaan varsinkin kun konetta avatessa totuus paljastuu!


      • ujymyujmjymui
        Pelle Peloton kirjoitti:

        Lohko on vaihdettu autopuolelta,kone tehty koneistamo/korjaamolla!Olisivatko jättäneet kannen putsaamatta mahdollisimman hyvin?Pakosarja on uusi.Mikäli kyseessä olisi vanha umpiruostunut motti en edes harkitsisi koko projektia mutta kun tarve aineet on melkein kävellyt vastaan niin ajatus tuli mieleen.Jos sitä ruostetta pelkää niin kyllähän se öljyn jäähdytinkin on suojattava lämmönvaihtimen lisäksi jos sitä pelkää.Jäähdytti konetta miten tahansa.Koko projekti on vasta hautomassa joten mieli kerkiää vielä muuttumaan varsinkin kun konetta avatessa totuus paljastuu!

        Miten se on autopuolelta merivesikiertoisena voitu veneeseen laittaa?


      • Pelle Peloton
        ujymyujmjymui kirjoitti:

        Miten se on autopuolelta merivesikiertoisena voitu veneeseen laittaa?

        Vene on jäänyt aikanaan rannalle koneen hajottua.Puhki ruostunut pakosarja=vedet pesään.Kone purettu,samalla uusi lohko hommattu autosta.Koko paska koneistamoon ja koottu.Konetta vaan ei koskaan laitettu paikalleen koska veneprojekti on jäänyt kesken.En tiedä oliko kysymykseni alun alkaen metsästä mutta ajattelin että joku täällä on projektin kanssa joskus paininut koska noita koneita maailmalla on.Vinokoneissahan olikin jo glykoli jäähdytys.


      • oi.oplp.o9po9
        Joo ei kannata kirjoitti:

        Usko asiantuntijaa, kannattaa laittaa vaikka häkäpönttö, sillä saa enerkiaa paljon enemmän ku mitä siinä onkaan, se on se vety jota tulee kamalasti.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11657215#comment-63027728

        Niin välittäjä, sinähä "tiesit" että vetyä ja häkää ei kukaan suomenkielinen voi moottorissa käyttää. Edk taisi vielä säestää takaapäin?


      • voplvpenta
        Pelle Peloton kirjoitti:

        Vene on jäänyt aikanaan rannalle koneen hajottua.Puhki ruostunut pakosarja=vedet pesään.Kone purettu,samalla uusi lohko hommattu autosta.Koko paska koneistamoon ja koottu.Konetta vaan ei koskaan laitettu paikalleen koska veneprojekti on jäänyt kesken.En tiedä oliko kysymykseni alun alkaen metsästä mutta ajattelin että joku täällä on projektin kanssa joskus paininut koska noita koneita maailmalla on.Vinokoneissahan olikin jo glykoli jäähdytys.

        Merivesi koneessa on kylmempi termostaatti, se kannattaa vaihtaa lämpöisempään, muutenhan tuossa ei ole muuta kuin putkitöitä ja kiertovesipumpun asennus.


      • Jurpo2000
        Pelle Peloton kirjoitti:

        Vene on jäänyt aikanaan rannalle koneen hajottua.Puhki ruostunut pakosarja=vedet pesään.Kone purettu,samalla uusi lohko hommattu autosta.Koko paska koneistamoon ja koottu.Konetta vaan ei koskaan laitettu paikalleen koska veneprojekti on jäänyt kesken.En tiedä oliko kysymykseni alun alkaen metsästä mutta ajattelin että joku täällä on projektin kanssa joskus paininut koska noita koneita maailmalla on.Vinokoneissahan olikin jo glykoli jäähdytys.

        Mikäli kansi on merikoneesta, siinä ei ole valmiina reikiä vesipumppua varten. Kannattaa siis vaihtaa autokoneen kansi ja laittaa normaali volvon vesipumppu. Itselläni on auton kansi merilohkossa, siitä piti tukkia nuo vesipumppua varten olevat reiät ja avata yksi uusi reikä raakavesijäähdytykselle.Tuossa kuvia merikoneista:
        http://www.marinepartseurope.com/en/e-volvo-penta-345-AQ130D.aspx
        Tässä kuvia auton moottorista:
        http://forums.swedespeed.com/showthread.php?73764-VOLVO-B20-ENGINE
        Nettiveneessä on silloin n ollut myynnissä vinokoneiden lämmönvaihtimia, sellaista ehkä kannattaisi soveltaa.


      • Jurpo2000
        Pelle Peloton kirjoitti:

        Vene on jäänyt aikanaan rannalle koneen hajottua.Puhki ruostunut pakosarja=vedet pesään.Kone purettu,samalla uusi lohko hommattu autosta.Koko paska koneistamoon ja koottu.Konetta vaan ei koskaan laitettu paikalleen koska veneprojekti on jäänyt kesken.En tiedä oliko kysymykseni alun alkaen metsästä mutta ajattelin että joku täällä on projektin kanssa joskus paininut koska noita koneita maailmalla on.Vinokoneissahan olikin jo glykoli jäähdytys.

        PS. voisin muuten ostaa sen ehjän merikoneen kannen, saat vaihdossa ehjän autokannen.


      • Pelle Peloton
        Jurpo2000 kirjoitti:

        Mikäli kansi on merikoneesta, siinä ei ole valmiina reikiä vesipumppua varten. Kannattaa siis vaihtaa autokoneen kansi ja laittaa normaali volvon vesipumppu. Itselläni on auton kansi merilohkossa, siitä piti tukkia nuo vesipumppua varten olevat reiät ja avata yksi uusi reikä raakavesijäähdytykselle.Tuossa kuvia merikoneista:
        http://www.marinepartseurope.com/en/e-volvo-penta-345-AQ130D.aspx
        Tässä kuvia auton moottorista:
        http://forums.swedespeed.com/showthread.php?73764-VOLVO-B20-ENGINE
        Nettiveneessä on silloin n ollut myynnissä vinokoneiden lämmönvaihtimia, sellaista ehkä kannattaisi soveltaa.

        Ajattelin ihan käyttää volvon auton vesipumppua 2.3 vinokoneen vesipumppua(reikiä vähempi kuin b20 pumpussa)Pumppuun laippa(kansi)taaakse ja kiinnitys korva koneen sivulle polttoainepumpun puolelle.Pumppu kierrättäisi glygolit.Alkuperäinen merivesipumppu hoitaisi meriveden lämmönvaihtimen läpi.Ensin ajattelin laittaa kampuran päähän kumisiipi pumpun mutta..ne kierrosnopeudet ja hinta:Auton pumppu edullinen ja toimiva.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8443
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      66
      4704
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4363
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3962
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3503
    6. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3480
    7. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3378
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3133
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2881
    10. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2644
    Aihe