mazda 6 mps

matukka6

tuli myytyä v40 t4 pois ja nyt on käyny mieles et jos hommais mazda 6 mps vm 04----> niin mitä mieltä ootte kyseisesta autosta onko hankkimisen arvoinen ?

14

6509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 16+18

      Ihan mukava peli ajella, ei mikään hirmuinen raketti koska painoakin on. Kiihtyvyyttä kyllä löytyy ja irtoaa viivalta hyvin ainakin kuivalla kelillä. Omasta mielestäni moottorissa on aika kapea käyttöalue nykyajan tekniikalla. Paras veto hiipuu nopeasti aivan kuin ahdot putoaisivat liikaa huippuväännön jälkeen. Monissa testeissä kuitenkin mitatut tehot ovat olleet paljon suurempia kuin tehtaan ilmoittamat. Moottorin päälle asennettu välijäähdytin kyllä kärsii kuumilla ilmoilla ja vaikuttaa varmasti huipputehoihin. Liukkaalla kelillä yhtenä miinuksena voisi pitää nelivetoa, on ennalta arvaamaton kun ei tiedä kumpi pää vetää. Etenkin jos ajelee ilman ESP:tä niin voi tulla yllätyksiä.

      Ulkonäön puolesta maltillisesti muotoiltu ja ei eroa paljoakaan tavallisesta kutosesta, keulassa ja perässä suurimmat erot. Takapuskurissa pakoputkien läpiviennit ovat näyttävät, kunnes huomaa pienet oikeat putket niiden sisällä. Sisältä samanlainen kuin perus kutonen mutta nahkapenkeillä jotka voisivat olla paremmin muotoillut. Takapenkit ei kaadu joten pitkää tavaraa konttiin ei mahdu ja on aavistuksen pienempi kuin tavallisessa sedanissa.

      • KuskinVika

        "Paras veto hiipuu nopeasti aivan kuin ahdot putoaisivat liikaa huippuväännön jälkeen."

        Johtuu siitä että useimmat mazdan moottorit ovat tehty enemmän väännön kuin huipputehon ehdoilla. Yleisesti mazdan moottoreita on typerää ja turhaa huudattaa punarajalle asti. Monissa mazdan 2.0l ja suuremmissa bensamoottoreissa, kierrosluvun pitää pysyä alle 5800-5900rpm parhaan kiihtyvyyden aikaan saamiseksi. jos huudatat yli 5900rpm niin poltat vain turhaan bensaa koska teho ja vääntö loppuvat siinä kohdalla vaikka moottori suostuisikin kiertämään enemmän.
        Parhaan kiihdytyksen aikaan saamiseksi kierrosluvun tulisi pysyä välillä 3500-5800rpm. Suurinosa ihmisistä eivät tiedä tätä, siksi he haukkuvat mazdan autoja hitaasti kiihtyviksi koska he eivät osaa kiihdyttää oikein mazdoilla.


      • testailuatehty
        KuskinVika kirjoitti:

        "Paras veto hiipuu nopeasti aivan kuin ahdot putoaisivat liikaa huippuväännön jälkeen."

        Johtuu siitä että useimmat mazdan moottorit ovat tehty enemmän väännön kuin huipputehon ehdoilla. Yleisesti mazdan moottoreita on typerää ja turhaa huudattaa punarajalle asti. Monissa mazdan 2.0l ja suuremmissa bensamoottoreissa, kierrosluvun pitää pysyä alle 5800-5900rpm parhaan kiihtyvyyden aikaan saamiseksi. jos huudatat yli 5900rpm niin poltat vain turhaan bensaa koska teho ja vääntö loppuvat siinä kohdalla vaikka moottori suostuisikin kiertämään enemmän.
        Parhaan kiihdytyksen aikaan saamiseksi kierrosluvun tulisi pysyä välillä 3500-5800rpm. Suurinosa ihmisistä eivät tiedä tätä, siksi he haukkuvat mazdan autoja hitaasti kiihtyviksi koska he eivät osaa kiihdyttää oikein mazdoilla.

        2000-4000 vääntää parhaiten.


    • ämpeeässä

      Pakko kommentoida: " Liukkaalla kelillä yhtenä miinuksena voisi pitää nelivetoa, on ennalta arvaamaton kun ei tiedä kumpi pää vetää"
      Eihän tuo pidä ollenkaan paikkaansa.Itse olen ajanut MPS kutosella kohta 4 vuotta ja talvikeleillä auto on kuin juna menisi raiteilla.Enkä oikein ymmärrä miksi ESP pitäisi kytkeä pois koska auto on erittäin helposti hallittavissa ja käyttäytyy hienosti pienissä luistoissa jotka korjautuu hetkessä ja auto on todella kuskin ajettavissa koko ajan.Tekniikkahan jakaa voimaa sinne missä sitä tarvitaan.
      Jos yhtään miettii MPS kutosen ostoa ei voi muuta kuin suositella.Tehoa nimittäin padassa löytyy ja ainoana miinuksena öljyn kulutusta kannattaa seurata aika ajoin eli joskus sitä johonkin häviää mutta on kai ihan tyypillistä näille tehoturboille.
      Jos jokin autossa mietityttää kommentoin kyllä mielelläni ajokokemuksia.

    • etuveto vai neliveto

      Pakko kommentoida:

      " Enkä oikein ymmärrä miksi ESP pitäisi kytkeä pois koska auto on erittäin helposti hallittavissa ja käyttäytyy hienosti pienissä luistoissa jotka korjautuu hetkessä ja auto on todella kuskin ajettavissa koko ajan "

      Autohan ei ole silloin kuljettajan hallinnassa jos ESP on päällä, vaan tietokoneen hallinnassa ja se ne luistot korjaa ja pitää auton hallinnassa. Tottakai auto on helposti hallittavissa kun tietokone tekee työn puolestasi.

      " Liukkaalla kelillä yhtenä miinuksena voisi pitää nelivetoa, on ennalta arvaamaton kun ei tiedä kumpi pää vetää"

      Jos olet ajanut Mitsun tai Subarun nelivetoja on ero kuin yöllä ja päivällä. Niissä ajokäytös ja voimansiirron toiminta on ennalta arvattavaa ja johdonmukaista.

      Mazdassa tämä voi muuttua yllättäen vaikka kesken mutkan jolloin niitä yllätyksiä tulee. Tämähän ei tietenkään koske normaalia ajoa ESP päällä jolloin auto on täysin kuljettajan hallinnassa ja menee kuin juna.

    • ämpeeässä

      Täytyyhän valmistajan ESP- tekniikkaan luottaa ja kun se parantaa ajo-ominaisuuksia niin hyvä niin.
      Poiskytkentä ok silloin jos ollaan todella kinoksessa.
      Eihän kukaan tietokoneessakaan käytä enää putkinäyttöä ajatuksella että "taitaa olla liian paljon uutta tekniikkaa tuossa litteässä näytössä".
      Vanha sääntö : kerran neliveto aina neliveto.
      Ja kehitys menee takuulla eteenpäin niinkuin autokin joka raapii kaikilla tassuilla.

    • spm6

      Minäkin voisin omalta osaltani kommentoida vielä tuota ESP-järjestelmää ko. auton omistavana. Itse olen vain "wanna-be" rallikuski, joten taitoa ei oikeastaan mihinkään hienoihiin sivuluisuihin löydy. ESP-päällä järjestelmä sallii kuitenkin perän heitot mutkissa kaasua antaessa, mutta jos perä heittää rajummin niin että pyörähdys vaarana niin tässä vaiheessa ESP nopeasti nappaa perän jälleen hallintaan. Itse ainakin olen tämän talven ajanut ihan suosiolla ESP-päällä parin viime talven "ei esp-läheltäpiti" tilanteiden jälkeen. Ei tuo järjestelmä silti estä hauskaa pitämästä..

    • ämpeeässä

      Juuri noin kuin edellinen kommentoija sanoo " ESP-päällä järjestelmä sallii kuitenkin perän heitot mutkissa kaasua antaessa, mutta jos perä heittää rajummin niin että pyörähdys vaarana niin tässä vaiheessa ESP nopeasti nappaa perän jälleen hallintaan". Omat ajokokemukset aivan samanlaisia eli auto on mukavasti kuskin hallinnassa koko ajan vaikka antaakin pienet luistot tehdä ESP päällä.Oma ohjekin on että pitäkää se myös päällä hyvät MPS 6-kuskit.

    • Määki haluun

      Voisitteko kertoa onko teillä ollut vikoja, ruostetta ja isompia huoltoja? Kaikenlaista turbon tiiviste ja nelivedon monilevykytkin rikkoa yms. kuullut... Joka paikassa ylistetään nelivetoa ja tehoa, mutta harvemmassa kerrotaan penkkien huonon sivuttaistuen lisäksi vioista ja "kenkää kestämisestä".

      • Oooppooo

        Ilmeisesesti ei näissä mitää vikoja oo:D olis kivakyllä kuulla kun kyseinen auto kinnostaisi itseäkin


    • ämpeeäs

      Itse ajanut nyt vajaa 5 vuotta -07 kutos MPS:llä. Tein merkkihuollot 100th asti merkkihuollossa ja nyt mittarissa 120th eli pari öljynvaihtoa "vapaassa korjaamossa".
      Mitään suurempaa ongelmaa autossa ei ole ollut,jarrupalat taakse ja koiranluut eteen.
      Ja tietenkin normaalit suodattimien vaihdot. Tulpat kannattaa vaihtaa 75th välein vaikka hunajaa maksaakin (4kpl noin 200e). Parasta autossa on ettei Mazdan kutosmallin ruosteongelmat näytä koskevan MPS mallia,onneksi. Auto täysin ruosteeton vaikka mitään lisä ruostesuojauksia ei ole tehty matkan varrella.
      Öljynpintaa kannattaa tarkkailla silloin tällöin ja kokemuksesta sitä saa lisätä noin puolilitraa 5th välein.Mielestäni aika normaali kulutus tehoturbolle (valmistaja ilmoittaa 260hv mutta vakioteho on kuitenkin lähempänä 280hv). Itse olen pitänyt auton täysin vakiokunnossa eikä tähän oikeastaan olekaan mitään lisättävää.Suosittelen.

    • nojaaentiiämitää

      talvella on aika jees peli kun saa sen nelivedon päälle

    • RMB

      Kantsuu tarkastaa ovien sisäkittisaumat ja takalokasuojien kaarien kunto ja mahdollisia maalipinnan pullistumia.

    • jj6jj

      mps siitä hyvä että saa napista painamalla etuvedon tai nelivedon päälle

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1857
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1553
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1134
    Aihe