Things to do in Gambia

16+19

Heittäkääs ilmoille teidän top 3 -aktiviteetit Gambiassa! Keräillään niistä itsemme näköiset niin eipähän tarvitse määränpäässä enää hukata aikaa turistiopas kädessä :)

Huhujen mukaan ainakin muutama hotla vuokraisi vesiskoottereita, se kiinnostaa, samoin kuin leijonien silitys, krokotiilien pällistely, isot markkinat, pyöräily pienempiin kyliin, ruokailu paikallisissa ja paikallisten suosimissa ravintoloissa ja tottakai rannalla makoilu.

Kiitos asiallisista vastauksista.

22

341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 28x...

      En haluaisi ilkeillä enkä olla tungetteleva mutta tuossa viestin alapuolella on laatikko minne saa jokainen kirjoittaa jos huvittaa.
      Ensinnäkin kaikki maalla ja vedessä asustelevat alkuperäiseläimet on nälkäisen kansan toimesta syöty. Ajatelkaa minkälainen paratiisi Gambia- joki on ollut aikoinaan villieläimille. Nykyisin kaikki turisteille esiteltävät eläimet ovat tuontitavaraa. Jos sieltä nyt hampaattomia ja rauhoittavilla huumattuja villieläimiä jostain löydätte niin kiva. Markkinoita nyt on joka hemmetin maassa joka päivä.
      Samoin kuppiloita; niitäkin riittää aivan missä tahansa.
      Tuo rannalla rauhassa makoilu hoituu kaikkialla muualla maailmassa mutta ei Gambiassa. Bumsterit kyttäävät seuranhaluisia ja jos nukahdat niin veska lähtee aivan varmasti.

      • 8+2

        Onko todella näin 28x...? Vaikutat tasapainoiselta yksilöltä, joten mikäli uskomme sanomisiasi, niin lomastamme tulee huono. Toisaalta, miksi emme uskoisi? Pohdimme lomavaihtoehtoina Intiaa ja Gambiaa, mutta nyt kyllä kaduttaa. Kiitos ajastasi 28x...


    • hermolepoa

      Itse vuokrasimme pyörät ja pyöräilimme syrjemmälle josta löysimme hyvän ravintolan. Ruoka oli todella hyvää,samoin palvelu.
      Teimme porukalla myös retken paikalliseen sairaalaan,kouluun sekä krokotiilipuistoon.
      Kaikki olivat näkemisen arvoisia paikkoja. Maksoimme tutulle oppaalle retken hinnan.Opas tuli vielä perässämme sanoen että olimme antanut liikaa rahaa joten palautti ylimääräisen.
      Rannalla myös allasalue jossa olemme loikoilleet paljon.
      Veskaa ei tarvita rannalla koska makoilu ei maksa mitään ja drinkit voi laskuttaa suoraan huoneen piikkiin. Siinä oli kiva ottaa vaikka torkut kun kukaan ei tullut häiritsemään.

    • Jussipussi

      Tuossahan ne aktiviteetit sinulla tulikin jo mainittua. Leijonat ovat Senegalin puolella että sinne paikallinen opas mukaan ja varatkaa aikaa ja varautukaa yllätyksiin mutta ehdottomasti kannattaa käydä. Samassa paikassa on myös villieläinpuisto missä tietenkin kannattaa samalla käydä. Se on pitkän päivän retki.
      Krotiilipuistoon pääsette omiksenne kun otatte keltaisen taxin mutta neuvotelkaa hinta etukäteen. Taxi maksaa muutamia euroja tai kympin, riippuen tietenkin mistä ajatte.
      Albert-market on iso pasaarialue. Sinnekkin pääsette taxilla hyvin vaivattomasti.
      Minä en siellä vesiskootterteita nähnyt ja aallokko oli niin suurta, ettei varmaan skootterilla voi ajella mutta uimaan kyllä pystyi. Hotellien rannat olivat siistejä ja turvallisia ja ei siellä oikeastaan muita rantoja ollutkaan kuin hotellien rantoja. Minua ilahdutti, niin rannoilla oli tilaa ja sai aurinkotuolin lähes miltä rannalta vain ja kun tilasi jotain juomaa joka oli hyvin halpaa, rantatuolista ei peritty mitään.
      Rannoilla bumstereista ei ollut mitään haittaa eikä muuallakaan. Ne jättivät kyllä rauhaan kuin sitä heiltä pyysi ja oli heistä monesti hyötyäkin, monessa asiassa.
      Ravintoloita on hyvin monen tasoisia ja hintaisia. Halvimmillaan eurolla sai ison ruokaannoksen ja täydellisen ateria juomineen viidellä eurolla. Ruoka oli erirttäin maittavaa ja annokset hyvän kokoisia, isollakin miehellä nälkä lähti.Syötiin myös ihan paikallisissa pienissä peltikojuissa eikä minkäänlaisia vatsavaivoja.
      Oiken hyvää lomaa ja hyvän paikan olette valinneet lomakohteeksi. Kyllä tekisi itselläkin mieli lähteä Afrikan aurinkoon ja lämpöön täältä pakkasen keskeltä mutta täytyy välillä töitäkin tehdä ja tienata seuraavaan Gambian reissuun.

    • 28x...

      8 2; uskon ja toivon että lomastanne tulee hieno. Onhan Gambiassa toki ne elementit mitä hermolomaan tarvitsette. Aurinko, ranta ja meri. Vanhana sotilaana pidän parhaana keinona ylimääräisten tyyppien kauemmashätistelyyn 9 millistä.

      Mutta jos olette harkinneet myös Intiaa niin menkää ihmeessä! Tämä ei ole matkailumainos. Olen käynyt siellä ainoastaan 3 x mutta joka kerta se salpaa hengityksen. Aivan uskomaton maa länsi- ihmiselle. Se on pakko itse kokea eikä mikään hienoinkaan matkakertomus tekisi tekisi oikeutta jos sitä vertaa omakohtaisiin kokemuksiin.
      Ekamatkaksi suosittelen varovaista Delhi- Agra- Jaipur- lähestymistä. Toisella matkalla jos rohkeutta riittää niin suosittelen rautatiematkaa vaikka Delhistä Kalkutaan vai Kolkatako on nykyjään nimenään. Jos olette hyvin iäkkäitä niin menkää lentäen. Maan sisäiset lennot ovat niin halpoja että ne maksaa niillä kolikoilla mitä taskunpohjalla on. Kolmannen x:n kiersimme ex- vaimon kanssa koko Intian niemimaan. Sen matkan tulen muistamaan koko ikäni. Oli järkyttävän hieno ja kestoltaan n. 5 viikkoa. Muutama suurkaupunki ja 2 rantalomakohdetta siihen mahtui eikä maksanut nyt oikein yhtään mitään.

    • 28X
      ehkä aihe viistää keskustelua....mutta kysymys kuuluu...Mikäon 28x:n ongelma...
      Kauhean kova matkamies,tietää kaikesta kaien...mutta on vaan negatiivisin ihminen mitäolen ikinä kuulut...

    • 28x...

      Voihan hittovie hyvä satuanita66! Olet asian ytimessä mihin en osaa vastata.
      Tilanne on tragikoominen kuten koko elämäni. Olen elänyt elämäni niin värikkäästi etteivät sitä ulkopuoliset usko ikinä koskaan. Olen aina ollut kekseliäs kotiuttamaan rahaa mikä on sitten mahdollistanut joskus aivan älyvapaidenkin ideoitteni toteuttamisen. Niissä ei tietenkään useimmiten ole ollut mitään järkeä jos asioita sillä tavalla tarkastella haluaa. Läheiseni ja lapseni minut toki tuntevat. Minulla on 5 tunnustettua lasta, aivan täysipäisiä, pari minua älykkäämpiä. Eivät nyt kuitenkaan minua ole neuvomassa koska olen tehnyt sen selväksi jo aikojen alusta että faija on nääs tällainen ja tätä tätä mieltä asioista. Siksi ei suuria yhteentörmäyksiä ole sattunut. Hienosäätöä tietysti on pitänyt tarkentaa.
      Negafiilikseni johtuvat siitä että tiedän maailman olevan parempi paikka ihmiselolle aivan pienillä säädöillä mutta niin ei tule koskaan tapahtumaan.

      Tästä jos hiemankin syvemmälle kaivaudutaan joudumme niin syvään mutaan ettemme sieltä enää ylös pääse. Tarkoitan filsofisia pohdiskeluja joita olen käynyt aivan liiankin kanssa.

      Kiitän vielä kerran nimimerkkiä jonka muutamat viisaat sanat saivat aikaan näinkin suuren auringonpurkauksen....Mutta minun päätäni ovat koettaneet avata
      ammattilaisetkin siinä onnistumatta :)) ehkäpä ruumiinavaajan tölkinavaaja tuo vastauksen kysymykseesi. Minä olen jo etukäteen hieman nega.. ei sieltä mitään löydy.....

    • isis2

      Uskon sinua 28x...olen itsekin seikkailija,viimeksi pääsin rahoistani ja melkein hengestäni Nigeriassa ja Senegalissa.Muuten suosittelisin Senegalin safariretken sijaan että yksinkertaisesti menisitte kunnon safarimatkalle Keniaan tai Tansaniaan.Senegal ei ole vaivan ja rahan väärti sinne matkustaa.
      Yksin matkustavalle naisihmiselle Intian rautatiet ja kaupungit ovat tuskin suositeltavia kuten olemme joukkoraiskausuutisista kuulleet.Muuten varmasti kokemisen arvoinen maa,mutta meitä on moneksi ja monet juurikin tykkäävät Gambian pienuudesta ja jotenkin siellä on kotoisa olo.Yksin matkustelevana naisena ei minua ole häiritty eikä ole tarvinnut pelätä Gambiassa.Kukin tyylillään...

      • Niakh niakhal

        Hei hei, minä vietän noin kolmekuukautta vuodessa Senegalissa jo
        Viidettä vuotta.
        Ei ikinä mitään harmeja , missä täällä sait harmeja, oletko
        Seksituristi luuska , pysy Gambiassa .
        Nyt tänä talvena täällä on Gambia rikollisjengejä jus kun nigerialaisista päästiin
        Eroon.

        Sene on kymmenien tuhansien ranskalais belgialais eläkeläisten talvitukikohta,
        ikäväkyllä svedujakin on .

        Toivottavasti Gambiassa harmaat puumat pysyy kumiranikollaan ja pitävät rattopoikansa poissa Suomesta.


    • Onnekas

      Minun top 3 on varmaankin perheissä vierailu, ihana löytämäni rauhallinen ranta, siellä ei turisteja näy ja myös Gambian joella veneilystä tykkään. Viikon päästä lähdössä jälleen ja tällä kertaa haluaisin käydä Kubunehissa, sekä viettää maaseudulla ainakin yhden yön paikallisen perheen luona. Illalla istutaan hämärässä jutellen ja juoden atayaa ja aamulla sytytetään tulet kiireetöntä aamiaista varten.

      • 4+7

        Mistäs rannasta kyse? Koitin vähän katsella parhaita rantoja, joissa ei aivan kaikki brittituristit olisi, mutta hiljaista oli Senkin suhteen matkailuun keskittyvillä forumeilla :/


      • Sunshine2
        4+7 kirjoitti:

        Mistäs rannasta kyse? Koitin vähän katsella parhaita rantoja, joissa ei aivan kaikki brittituristit olisi, mutta hiljaista oli Senkin suhteen matkailuun keskittyvillä forumeilla :/

        Brufut beach on rauhallinen, ei turisteja ollenkaan. Aurinkopeti juoma n 35-40 D. Joku saattaa tulla kaupittelemaan hedelmiä, mikä on mielestäni pelkästään positiivinen asia. Muita kauppiaita en ole nähnyt.
        Rannan läheisyydessä on myös vanha woodoo paikka, jossa 400 vuotta vanha baobao puu ja moskeija. Paikan löytää kysymällä. Ihmiset käyvät siellä parantuakseen kuka mistäkin. Toiset saattavat jopa yöpyä moskeijassa.


      • Prrrr
        Sunshine2 kirjoitti:

        Brufut beach on rauhallinen, ei turisteja ollenkaan. Aurinkopeti juoma n 35-40 D. Joku saattaa tulla kaupittelemaan hedelmiä, mikä on mielestäni pelkästään positiivinen asia. Muita kauppiaita en ole nähnyt.
        Rannan läheisyydessä on myös vanha woodoo paikka, jossa 400 vuotta vanha baobao puu ja moskeija. Paikan löytää kysymällä. Ihmiset käyvät siellä parantuakseen kuka mistäkin. Toiset saattavat jopa yöpyä moskeijassa.

        Voisin suositella Sanyang beachia noin 25 km etelään turistirysistä. Vaikka rannalla on hyvä ruoka-juomabaari ja jonkinmoinen pikku majatalokin lähistöllä, niin ihmisiä on hyvin vähän, tilaa riittää. Ranta on hyvä. Sinne kannattaa tehdä päiväretki, eikä eväitä tarvitse mukaan, koska edellista ruokaa saa paikan päältä.
        Itse olen käynyt 4 kertaa, sekä helmi että maaliskuulla eikä mitään väenpaljoutta ole ollut rauhaa häiritsemässä.


    • Jussipussi

      Gabe Pointin niemenkärki on tosi rauhallinen ja tilava ranta, erikoisuutena siellä on krotiiliallas ja on myös oikeen mukava ravintola jossa on pieniä pyöreitä olkikattoisia katoksia, joissa voi nauttia kylmiä virvokkeita. Hotelleja on pari ja niiden rantatuoleja saa vapaasti lainata. Samoin koko ranta etelään on semmoista, että hotellien rantojen välissä n. 1 km:n matkalla on rantakaistaleita, joilla ei ole auringonottajia. Hotellien rannat ovat myös sellaisi, että niille mahtuu lekottelemaan eikä muista turisteista ole haittaa, niitä ei siellä niin paljoa ole.

      • 28x...

        Vai pidetään täällä nyt muutaman mahdollisen brittirouvan paikallaoloa häiritsevänä? Tietysti varakas vanhempi lady vetää puoleensa parhaat bumsterit.
        Ymmärrän hyvin mustasukkaisuutenne. Mutta kyllä sitä mustaa kumimakkaraa kaikille riittää jos on rahaa, rahattomuus taas johtaa takuuvarmaan yksinäisyyteen mikä tietysti on joidenkin mielestä jopa toivottavaa.
        Pidän kauhuskenaariona sitä että tuolla 1 km:n pätkällä istuisi 1 vanhempi rva romaania lukemassa. Veska olisi vieressä vaikka joku älypekka sanoi ettei siellä mitään veskaa tarvita. Silloin ei tietysti olisi pelkoa varastamisesta. Mutta se veska aina naisella on. Ja siellä se nyt istuu. Kuudelta suunnalta lähestyy 9 bumsteria vaanien uhria kuin leijona karitsaa... Punaiset silmänvalkuaiset kiiltävät laskevan auringon hohteesta. Huumeita on saatava lisää..., rouvaparan kultasormuksista katseet eivät irtoa ja välimatka supistuu.....


    • express, no stress

      Höphöpö, Gambiassa on suht turvallista. Silmäpareja on joka puolella ja varkaat yleensä piestään melko nopeasti.

      Järjestäytynyttä rikollisuutta ja taskuvarkaita melko vähän, tosin presidentti kätyreineen onkin sitten eri juttu. Ihmisillä ei ole juuri rahaa ja yksi selviämiskeino on seurustella länkkärin kanssa. Lottovoitto on päästä naimisiin asti. Eivät kaikki bumsterit silti rikolisia ole. Melko harmittomia tyhjäntoimittajia.

      Gambian aktiviteetit:
      -atayan juonti, ihmisten kanssa höpöttely
      -rannalla löhöily ja hengailu
      -monen tunnin ruuan laitto tulella
      -senegambiassa tanssiminen ja reggaebileet bakaussa
      -tankatanka-matkustelu ympäriinsä, marketeille, tanjiin, coconut-saarelle jne.

      Näillä on menty, eikä muuta ole tarvittu. Hyvin on aika aina kulunu.

    • älypekka

      Itse paikalla olleena en kyllä naisilla veskaa rannalla nähnyt,saati sitten kultasormuksia. ja vaikka olisikin saattaa se hävitä vaikka missä maailmankolkassa..Turistipaikoissa täytyy olla aina varovainen.
      Eikä naisten tavitse yksinäisiä olla vaikka ei rahaa olisikaan. Se on miesten ongelma,ei naisten.
      Ei kannattaisi kauheasti kirjoitella jos ei ole kokemusta paikasta.

    • Jussipussi

      Tuo 28x on huumorimiehiä ja heittelee ihan päättömiä juttuja. Älkää vaa häntä tosissaan ottako, ei hän sitä tarkoita itsekkään mitä kirjoittelee "lämpimikseen" .

    • 28x...

      Tännehän tulikin vinha viesti 21.01.14 klo 15.44.
      Siinä rouvashenkilö joka tuntee myös Gambian kertoilee asustelevansa naapurimaassa joita ei nyt ole kuin1. Gambialaiset rosvolaumat (bumsterit) käyvät siellä ryöstöretkillään koska turismi omassa maassaan on vähentynyt dramaattisesti.

      Itse vastustan Gambiaa "verisesti" sen harjoittaman ihmisoikeuksien loukkausten takia. Se näkyy toimittajien pidätyksinä, kidutuksina ja tappoina. Olen pitänyt omat kirjoitelmani hyvinkin sopuisina mutta tiedän aika paljon maan johdon harjoittamasta vastenmielisen raa'asta väkivallasta.

      Pyydän Teitä välttämään maata jonka johto ei ihmisarvoa ansaitse.
      Matkustamalla sinne tuette hirmuhallintoa sekä koko kansan alistamista siihen.

      • express, no stress

        Matkustamalla Gambiaan ei automaattisesti tue presidentin toimia, vaan päinvastoin ihmisiä jotka yrittävän pärjätä diktatuurin alla. Gambian presidentti on hullu ja suurin osa kansasta tietää sen. Asialle on hankala tehdä yhtään mitään, koska presidentti listii jokaisen, joka puhuu pahaa presidentistä.

        Presidentti myös varastaa kansalta maat ja muut omaisuudet. Yrittäminen Gambiassa on todella vaikeaa, jos menestyt, presidentti voi viedä kaiken. Presidentti on jo varastanut suurimman osan rantatontteja itselleen, taloja on puretttu ja ihmiset ovat jääneet ilman kotia.

        Rosvojoukko ei tarkoita samaa kuin bumsterit. Bumsterit ovat työttömiä nuoria, jotka yrittävät selvitä viihdyttämällä turisteja, kantamalla laukkuja jne. Yleensä he tulevat maaseudulta ja heillä ei juuri ole koulutusta. Heidän ainoa keino selvitä ovat turistien antamat pennoset, miksi siis he vaarantaisivat elinkeinonsa varastamalla? Tilaisuus tietenkin voi tehdä varkaan, mutta ei se mitään ammattimaista toimintaa ole.

        Senegalin rajoilla liikkuvia nuorisojengejä voisi kutsua rosvojoukoiksi. He kutsuvat itseään kapinallisiksi, mutta todellisuudessa ryöstävät paikallisia. Näihin en ole ikinä törmännyt, koska jengit eivät liiku turistialueilla eivätkä kaupungeissa. Loppujen lopuksi tälläisiä nuorisojengejä on huomattavasti vähemmän kuin esimerkiksi Helsingissä.


    • karambola2

      Miksi 28x...kostat koko kansalle diktaattorin toimista johtuvia asioita? Eivätkö hekin kärsi niistä jo tarpeeksi. Gambian luonto on kaunis ja ihmiset ystävällisiä, puhumattakaan varmoista lomailmoista. Sinne vaan nauttimaan!

    • 28x...

      Rosvojoukoilla tarkoitan juurikin bumstereita. He ovat tarvittaessa väkivaltaisia.
      Helsingin rikolliset nuorisojengit ovat kaikki maahanmuuttajataustaisia. Heistä vaarallisimmat ovat somaleja. Ainoa ryhmä joka heitä uskaltaa vastustaa on pieni ryhmä kansallismielisiä nuoria. Heitä taas pääjoukko suomalaisista vastustaa ties mistä syystä. Siksi on mielenkiintoista maailman meno joka vain kiihtyy.
      Kohta olemme sellaisessa hullunmyllyssä ettei paremmasta väliä. Toivomaanne lintukotoa ei löydy kohta enää mistään kansojen yhdistyessä mutta uskontojen pitäessä heitä kuitenkin erillään. Veri on virtaava.

      Silloin kun maan johtoa joudutaan vaihtamaan jollakin muulla tavalla kuin mihin länsimaat ovat tottuneet eli äänestämällä, kansa joutuu aina kärsimään. Keinot ovat lähtökohtaisesti aina väkivaltaisia. Sisällisota on niistä julmin.
      Verettömämpiä kansan kannalta ovat salamurhat sekä sotilasvallankaappaukset. Tosin niistä ei ole jatkossa ehkä hyötyä koska vallanpitäjiksi saattaa ilmestyä vielä hullumpia ihmishirviöitä kuin edeltäjänsä.

      hra karambola2 viittasi kauniisti aurinkoisiin päiviin Gambiassa. Minä tällaisena nega- ajattelijana näen maan auringon ainoastaan kuivattavan kukkaset tulevien taistelijoiden haudoilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4955
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3134
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1217
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe