Eli onko?
Ite oon saanu Oulusta just ainakin sellasen kuvan ja tuntemistani ihmisistä jotka asuu pohjosessa päin. On elämänkoulua, vitusti kaljaa, viinaa kuvioissa, huumeita ja jonkinlaista ihmisten kylmyyttä ja kovuutta. Siltä ainakin tuntuu kun tulee itse Itä-Suomesta, että on aivan erillainen kun ne ihmiset siellä. Ei löydä jonkinlaista yhteenkuuluvuutta ja mua ahdistaa se jos ihmisen elämä pyörii pelkästään tollasen "ganstailun" ympärillä... siel taitaa oikeesti olla kovempaa se meno mitä Itä-Suomessa. Itä-Suomessa oon tottunu ystävällisiin ja lepposiin ihmisiin ja ettei rikollisuus oo tuntunu rehottavan nuin pahana mitä Oulussa ja sit lapissa ylipäätään vaikka niitä elämänkoululaisiakin on tullu tavattua.
Panama Rayohan on ainakin siellä. Muutama kavereistani tuntee hänet ja kun kahtoo näiden ihmisten fb:tä ja päivityksiä niin kaikki tuntuu liittyvän johonkin rikollisuuteen, väkivaltaan, huumeisiin, oikeesti kovaan elämään...
Tulee ihan ahdistunut olo. :S
Oulu - rikollinen paikka?
44
6876
Vastaukset
- Ahistavvaako..?
Niin... No - itsehän sinä porukat valitset joissa pyörit... Jos valitset alamaailman tyyppejä, niin toki se siltä tuntuu ettei muita olekaan, mutta jos valitset "tavikset" niin silloin sinusta tuntuu ettei täällä muunlaisia olekaan... Yleisesti ottaen oululaisia kyllä pidetään rentoina ja huumorintajuisina ihmisinä.
- RentoOulu
ANNA MUN NAURAA!!!!!!!!
Et oo tainnu sit ikinä matkustaa yhtää mihinkää Oulusta!!!!
- PΕRSE
80-luvulla tamperelaisessa Frendi-ravintolassa Oulussa käynyt tamperelainen sanoi seuraavaa: KYLLÄ OLI SITTEN NIIN VΙTTUMAISTA VÄKEÄ.
Olen osin samaa mieltä, ja naiset varsinkin: täysiä Ƥaskoja. - ap.
No kiitos vastauksista. :) no mie kyllä yritän et pystysin olee monenlaisten kaveri.
- ap.
Ainakin se on Itä-Suomessa kannattanu, tiiä sit onko niin kannattavaa muualla. Et täytyskö joko olla tietynlainen ja pyörii tietyis porukois tai sit tietynlainen ja pyörii toisis porukois vai voiko olla puolueeton.
En oikeen itsekkään tiedä mitä mie oon. Tavallaan minussa on tuo tuhmakin tytön puoli ja ihastun sellasiin miehiin, tavallaan taas tavalliset kunnon miehetkin kiinostaa. Kuhan on sellanen perus jämäkkäkin se mies, et ei oo liian nyhverö.. koska mie oon naisena jo todellakin se herkempi osapuoli :D
- onni löytyi muualta
Oulussa naiset tykkää kaikenmaailman narkkareista ja rikollisista miehestä. Plussaa on vielä se, että on jättänyt koulut kesken ja työt ei kiinnosta.
- ap.
Hyi mitä akkoja... mä en voi käsittää tollasia. Siis et EHDOIN THDOIN ois kiinostunu jostain narkkarista ja pistetään rikolliset sen jälkeen. Koska narkkari on nyt musta pahempi kun rikollinen. Narkkaaminen tuhoo nimittäin terveyttä ja aivoja kivasti, rikollisuus ei. Kyllä se homma pitäis lähtee siitä, et se toinen EI olis sitä..
Ja sitten tuo et jättää ehdoin tahdoin koulut kesken tai työt ei kiinosta... nii hyi, luuleeko ne kaikki et sossu elättää niitä muuten vaan? sossun pitäis elättää vasta sitten kun ei oo oikeesti muita keinoja mut ei se ensimmäinen tulonlähde. Itsekin jätin koulut kesken mut mulla oli oikeesti syy siihen, masennus esimerkiksi. Mut nyt kun oon parantumaan päin oon pyrkimässä takaisin kouluun ja haluun hyvään ammattiin!
... Jotta, mä kykenisin esim olemaan hyvä äiti lapsilleni.
Pitääks myös sekin lapissa/Oulussa paikkaansa et lapset hankitaan siellä päin aika nuorina? - onneksi löytyi
Oulu on paskapaikka, kun kaikenmaailman juntit mustamaalaavat toisia.
- sitroen.
Se nyt ainakin on suurena erona esimerkiksi Pohjois-Karjalaisiin, että Oulussa ei käydä kylässä tuttujen tai sukulaistenkaan luona vuosikymmeniin eikä soitella eikä nähdä kuin hautajaisissa. Syynä lienee perinjuurin vittuuntunut luonne ja se ettei haluta pilata toisen oloa omilla murheilla. Maailma on koulinut kovin kourin siihen, että älä luulekaan että kukaan olisi sinusta pätkänkään vertaa kiinnostunut. Korkeintaa rahasi kiinnostaa oli niitä sitten tai ei.
- ap.
Tuo on aika harmi ettei olla sosiaalisia... ps. oon savolainen
ja tätä nyt joudut hieman selventämään: Maailma on koulinut kovin kourin siihen, että älä luulekaan että kukaan olisi sinusta pätkänkään vertaa kiinnostunut. Korkeintaa rahasi kiinnostaa oli niitä sitten tai ei.
Ai siis Oululaisia kiinostaa ulkopuolisissa ihmisissä vaan tollaset asiat?
Mainittakoon myös nyt se että kuulun nuorisoon, jos sillä on mitään merkitystä. - onni löytyi muualta
Tuo oli tosissaan totta, että ainoastaan hautajaisista nähdään sukulaisia. Oulussa lapset hankitaan nuorena ja annetaan sossun elättää. Ei sieltä sossusta kuitenkaan suuria summia saa mutta niitten varaan moni sitten jääkin.
- ap.
onni löytyi muualta kirjoitti:
Tuo oli tosissaan totta, että ainoastaan hautajaisista nähdään sukulaisia. Oulussa lapset hankitaan nuorena ja annetaan sossun elättää. Ei sieltä sossusta kuitenkaan suuria summia saa mutta niitten varaan moni sitten jääkin.
Hyi helkatti...
ja mitähän niistä lapsistakin tolla samalla asenteella tulee. Tota samaa, toivon mukaan ei... mut niin varmaan aika monelle käy.
Sitäkään en pidä niinku pahana et lapset hankitaan nuorena jos kuitenkin yli täys-ikäsenä ja ne syntys sit hyville vanhemmille ja niistä lapsista osattais huolehtia, mut jos nuo kaikki jutut uupuu niin ompa aika surkeeta...
Mitenkähän Oulusta on muodostunu tollanen?
- onni löytyi muualta
Ouluun muuttaa Kainuun ja Lapin peräkylillä kaiken maailman syrjäytyneet ja peräkammaripojat niin tulos on sitten tälläistä.
- ap.
No kai sinne roistakin muuttaa porukkaa, ei kai se esim peräkylä ole vaan kaupunki..?
- onni löytyi muualta
ap. kirjoitti:
No kai sinne roistakin muuttaa porukkaa, ei kai se esim peräkylä ole vaan kaupunki..?
No muuttaa muuttaa ja myös Suomen Kemistäkin muuttaa väkeä.
- riippuu katsojasta
ap. kirjoitti:
Keski-euroopasta katsottuna Hesakin on peräkylä, ja euroopan mittakaavassa vielä tuppu sellainen.
- Voi, voi...
Vähän ihmetyttää tuo sinun asennoitumisesi ihmisiin, halveksit narkkareita ja narkkareitten vaimoja. Miksi, mikä tekee sinusta niin hyvän, että sinulla on oikeus asettua kenenkään yläpuolelle? Sanot olleesi koulukiusattu ja jättäneesi opintosi kesken sen takia. Mistä sinä tiedät mitä kaikkea sille narkkarille on tapahtunut, joka on aiheuttanut sen missä jamassa hän on, ei kukaan päätä vain yhtenä päivänä, että alanpa narkkariksi! Tai edes että alanpa rikolliseksi, niihin ajaudutaan. Ajaudutaan kun haetaan kokemuksia ja jännitystä elämään, mitä sinäkin selvästi olet nyt hakemassa. Sieltä suosta halutaan myös pois, mutta kun sinne kerran joudut, ei se niin helppoa olekaan jättää taakseen. Huumekoukusta ei ihan helpolla irti pääse. Myös rikosrekisteri seuraa aina perässä, ja vaikka periaatteessa tuomion suoritettuaan pitäisi olla mahdollisuus alkaa ns. puhtaalta pöydältä, niin ei se mene niin. Et saa välttämättä töitä ikinä tai mitään mahdollisuuksia päästä taas normaaliksi jäseneksi yhteiskuntaan.
Puheesi siitä että narkkarit ja rikolliset ovat eri asia on hieman kummallisia. Miten luulet narkkareiden rahoittavan huumeensa? Mistä syystä vankilassa olevilla on päihdeongelmat hyvin yleisiä? Miksi huumeiden ympärillä pyörii hyvin paljon rikollisuutta ja miten luulet, että niihin piireihin pääsee mukaan? Miksi juuri sinun kotopuolessasi asiat olisivat eri tavalla, kuin kaikkialla muualla maailmassa, mille perustat tuon väitteesi? Miksi olet kiinnostunut juuri Oulun rikollisista, eikö sieltä kotopuolestasi löydy tarpeeksi pahoja poikia?
Sanot olevasi vielä nuori ja hakevasi itseäsi, et tiedä oletko hyvä vai paha tyttö, ja siksi tunnet vetoa pahiksiin. Luuletko sinä ihan oikeasti, että rikolliset poikkeaa keskiverto sukankuluttajasta loppujen lopuksi niin hirveästi? Mitä jos päätätkin olla paha tyttö ja löydät sen pahan pojan ja menette naimisiin, arki astuu kuvioihin ja sinä huomaat että se röhnöttää sohvalla tuijottamassa urheilua kaljaa juoden, kaivaa nenää, pieree kuolaa ja kuorsaa nukkuessaan, mussuttaa ruokaa suu auki niin että sylki roiskuu, sairastaa toisinaan ripulia tai jotain muuta tautia, lukee jotain typerää sarjakuvaa ja nauraa höröttää sille, heittää paskaa ja noloa läppää julkisella paikalla, pelaa pleikkaria tuntikaudet, ei suostu viemään roskia tai tiskaamaan jne. jne. eli onkin ihan tavallinen ihminen, jopa ärsyttävä ja nolo toisinaan. Katoaako silloin kaikki glooria hänen ympäriltään? Hän ei olekaan joku aina cool gangsteri, joka slow motionina ilmassa lentää luoteja väistellen ja kilpailevan jengin tyyppejä lahdaten... Katsos tyttö -pieni, elämä ei ole elokuvaa. - ap.
Ei mikään tee musta niin hyvää että pystysin asettumaan jonkun yläpuolelle niin kauan kun itekkin oon ihminen mut se miksi noita narkkareita ja niiden vaikka sitten niitä vaimoja halveksitaan niin syy siihen on se et yleensä kun puhutaan narkkarista niin se kuva millanen siitä ihmisestä tulee on hyvin epähygieeninen ja se on kai se suurin syy miksi ihmiset ovat silleen " hyi vittu ". Mutta onko tämä ainoastaan paha asia? eikö tollanen voi olla myös potku persiille? että haluaa nousta siitä, eikä olla aina narkkari, koska kaikkia ei auta se pelkkä päänsilittelykään. Kyllä sitä moni potkujakin persiille tarvii noustakseen esimerkiksi siitä suosta. Tulitko tätä ajatelleeksi?
Ja tiedän että sille narkkarillekin on ja on voinut tapahtua pahoja asioita, esim mielenterveys sortua jonka takia on alkanut narkkaamaan koska on ehtinyt pelastusta siitä kamasta että saisi hetkeksi edes sen pahan olon pois, mitä vaan että saa sen pois, miettimättä sitä millaseen oravan pyörään taas sen kaman takia voi sitten joutua. Juuri tänäänkin juttelin tälläsen ihmisen kanssa ja koitan auttaa häntä, tukea lopettamispäätöksessä, kun hän on tällä hetkellä katkolla. Työn ainoastaan hän voi tietysti vaan tehdä itse, mutta minä voin tukea. Joskus olen aikaisemminkin tästä asiasta keskustellut ja tuonut ilmi juuri näitä kulmia, MIKSI joku ihminen on voinut alkaa narkkaamaan, että siihen voi olla joku syvempikin syy. Mutta kaikki asiat mitä en nyt ilmeisesti kirjoita tai tuo ääneen julki, käännetään minua vastaan? eikö näin? sitähän sinäkin yritit tai sitten sanoit muuten vaan kun et tiennyt minun ajattelevan tästä asiasta myös tällä tavalla ja mulle se on aivan sama kun tämä on suomi24 oulu palsta että uskotko sinä minua että ajattelin nuin vaiko et, se on aivan sama se. Koska tällä keskustelupalstalla ja näillä ihmisillä mitä nämä täällä ikinä sanookaan, ei ole kovin suurta merkitystä minun henkilökohtaiseen elämään.
Monet narkkarit tietysti rahoittavat huumeensa tekemällä rikoksia. Tietysti jos olette reindeerspottingia katsoneet. Mutta on myös työssä käyviä narkomaaneja, jotka rahoittavat käyttönsä tekemällä rehellistä päivätyötä. Tälläsiäkin ihmisiä minä tiiän, vaikka se niin utopiselta kuulostaakin... ja harvemmin varmaan tälläsiä on jotka normaalilla työllä rahoittaa käyttönsä, mutta tosiaan näitäkin myös on! kaverini oli myyntipäälikkönä tai johtajana, en muista nyt kumpi se oikea sana on, mutta yhdessä puhelinmyynti firmassa, hän käytti myös suonensisäsiä huumeita samaan aikaan, suht rehti kaveri joka rahoitti käyttönsä käymällä töissä. Se rahoittaminen loppui kuitenkin siihen kun hän veti överit, lääkkeistä ja alkoholista tekemällä liuoksellaan ja tuikkasi suoraan suoneen... ei enää aamulla herännyt sängystä. Keho sanoi sopimuksen irti. Kyllä minä tiedän millaista tämä elämä voi olla, vaikken itse olekkaan sitä elänyt, mutta lähimmäisiä on elänyt..
Vankilassa olevilla päihdeongelmat voivat olla yleisiä vaikka siksi kun jos he ovat niin masentunutta porukkaa.. kun sehän masennus voi johtaa myös agressiiviseen häiriökäyttäytymiseen. Masentunut ihminen voi juuri siksi pahoinpidellä tai tehdä rikoksia, koska voi niin huonosti ja sellainen ihminen sortuu myös helposti päihteiden väärinkäyttöön. Kunnes huomataan että ollaan vaikka koukussa siihen aika yleiseen alkoholiin ja sekös taas syventää tuota suota.. Et varmaan jonkinlaisesta pahasta olostakin henkisesti kielii tällänen käytös. Mikä siihen ikinä onkaan sitten johtanut, on jokaisen tarina erillainen mutta aivan oikeassa olet myös siinä että ihan jännityksen haku elämään voi johtaa tollaseen käyttäytymiseen.
Ja varmaan huumeiden ympärillä pyörii rikollisuutta just sen takia paljon että siinä on mukana hommassa toi rahoituskuvio. Koviakin bisneksiä. Ulkomailta jopa huumeidentuomista suomeen jne... ja jos itse haluaa samanlaiseen hommaan kiinni, täytyy varmaan alkaa pyörittämään kanssa niitä "bisneksiä".
Kaikkialla mailmassa on varmaan paljon samantapasuutta näissä huume ja rikollisuuspiireissä, mut vaikuttaahan sekin MISSÄ sinä asut. Joten maassa maan tavalla ja suomessakin erialueilla asuvat ihmiset voivat olla hieman erillaisia.. sitähän tässäkin ketjussa käsiteltiin ellet pistänyt merkille, mitä muutama kirjoittaja kertoi esim. oululaisten ja itä-suomalaisten eroista ihmisinä ja käytöksessä, luonteessa jne. vaikka ne eivät nyt välttämättä niin suuria olekkaan kun asutaan kuitenkin samassa maassa asuisit sitten Utsjoella tai Helsingissä. Joten sitä minä tarkoitin. On sillä väliä.
Ja Oulu siksi, koska olen tulossa töihin sinne.
Ja eivät ne rikollisetkaan ole kuin ihmisiä. Kai sinäkin sen tiedät? ja kyllä mulla on tapana jos rakastan jotain ihmistä niin rakastan häntä arjessakin. :D mites sulla toi parisuhde elämä sujuu kun arjessa pitäisi olla koko ajan jotain glöymöyriä kuin johanna tukiaisella? Sinullako on miehenä sitten aina joku cool nörtti?
Katsos nuoretkin voi osata ihan elää tätä elämää, hyvä aikuinen ihminen. Elämä ei ole aina niin mustavalkoista. - Voi, voi...
Aika monta kertaa sanoit hyi, liittyen narkkareihin ja heidän vaimoihin. Kyllä se mielestäni kertoo siitä, että asettuu toisten yläpuolelle. Tuskinpa niillä jotka sinä miellät narkkareiksi, eli joku kadulla asuva epäsiisti tyyppi edes on mitään naista, ellei sitten hänkin elä kadulla.
Eihän tietenkään joku kadulla asuva juoppo tai narkkari haise ja näytä kovin miellyttävälle, mutta tarviiko silti ääneen sanoa mitään, tai oikeastaan edes ajatella? Itse pidättelen hengitystä ja tiputan taskunpohjalta ja lompakosta löytyneet lantit kouraan, jos joku tällainen tulee pyytämään. Ei sitä ikinä tiedä mihin elämä vie ja onko joku päivä itsekin kadulla likaisena ja haisevana. Siinä tilanteessa jos joku kommentoi että "hyi vittu" ei se ole mikään lempeä ja kannustava potku persuksille ja saa ihmistä "huomaamaan" että "kappas! Olenpas minä pohjalla!" ja nousemaan ylös. Kyllä he tajuavat oman jamansa, mutta sieltä on vaikea pois päästä, ja jos ei ole riippuvuuksien kanssa kamppaillut itse, ei voi tietää mitä se on ja on ihan turhaa naureskella ja hyikäillä.
Nuo kaikki puheet oululaisista, mitä joku sinulle kirjoitteli ja mitkä sinä otit tosissasi, on pelkkää provoilua, vai luuletko sinä todella että oululaiset naiset on niitä ainoita maailmassa joiden ihannemies on joku kadulla asustava ja pahan hajuinen likainen narkkari? Ihmset on loppujen lopuksi aika samanlaisia olipa kyseessä mikä maa ja valuutta hyvänsä. Eikä se sinun kotopuoli ole mikään erillinen saareke, jossa eletään ihan erilaista elämää. Kyllä siellä on ihan samat kuviot, toki jossain perähikiällä (tai mistä sitten kotoisin oletkaan) on vähän pienemmät piirit, mutta ne jotka isompiin ympyröihin tahtoo lähtevätkin pois, vaikkapa tänne "suureen ja mahtavaan" Oulu -cityyn rikastamaan meidän elämää. Kuitenkin siellä teilläkin haistellaan liimaa, poltetaan pilveä, heitetään nappia huuleen ja tykitetään suoneen ihan samalla tavalla kuin muuallakin. Se jos tunnet yhden yliannostukseen kuolleen ihmisen tai muutaman liiman haistelijan, ja olet katsonut Reindeerspottingin ei tee sinusta varsinaisesti minkään sortin asiantuntijaa kotopuolesi asioista. Sinä olet nähnyt vain saman pintaraapaisun, mitä suurin osa jotka ei ns. kuvioissa mukana henkilökohtaisesti ole, on nähneet ja tietävät. Kaikki me tunnetaan jo noita surullisia tapauksia, että et sinä ainut ole. Ja kyllä ne päihdeongelmat on vankilaan joutuneilla olleet jo ennen, eikä ilmaantuneet jonkun pikku masennuksen jälkeen tiilenpäitä lukiessa.
Minun arjessa ei ole mitään glamouria, enkä sellaista kaipaa tai ole koskaan kaivannut. Olen tavallinen keski-ikäinen perheenisä ja maailmaa ihan riittävästi nähnyt. Sinä vain tunnut romantisoivan noita alamaailman jätkiä melko kovasti, joten yritin herätellä huomaamaan, että samanlaisia ne loppujen lopuksi on, ja jos jotain jännitystä elämään olet hakemassa tai jostain erikoisuuden tavoittelusta kyse on, niin tulet pettymään. Ainut jännitys on todennäköisesti erittäin ikävät kontaktit viranomaisten kanssa. Onhan se tosi jännittävää kun poliisit tulevat ties mihin aikaan kotiisi ja penkovat koko kämpän. Kaivavat alusvaatelaatikkosi ja kaatavat kaiken hujan hajan pitkin lattioita. Onhan se myös tosi jännittävää, kun aletaan puuhata lasten huostaanottoa, kun katsotaan ettei kotiolot ole oikein turvalliset ja sopivat. Kyllä silloin voi jo alkaa tuntua, ettei se paha poika olekaan niin ihana, ja tasaisempi "tavis" -elämä olisikin ehkä ollut kivempaa.
Sen vielä sanon, että naiiviudestasi kertoo paljon tuo, kun sanoit ettet vielä tiedä oikein oletko hyvä vai paha tyttö. Ei sinusta mitään coolia pahista tee se, jos lyöt hynttyyt yhteen rikollisen kanssa. Ylipäänsä on kovin lapsellista ja typerää miettiä "olenkohan minä hyvä vai paha... Toisaalta olisi kivaa olla pikkuinen kiltti kullannuppu, mutta toisaalta - olishan se niin coolia olla tollainen paha rikollisen vaimoke jota kaikki pelkää..." Eikö riitä olla ihan oma itsensä? Et sinä muutu muuksi sen johdosta missä seurassa kuljet.- ap.
Mua huvittaa niin tää koko keskustelu. :D
Mut joo kai se on pakko sitten myöntää et miellän itseni vähän narkkarien yläpuolelle, koska en itse ole sellainen, mut näinhän tekee moni muukin joka ei narkkaa, vaikkei se mikään selitys nyt sille asialle olekkaan. Pakko myöntää että törkeää käytöstä minulta.
Ääneen mä en ikinä olekkaan millekään narkkarille tai juopolle huudellut tuollasia, mutta sille en voi mitään että omassa mielessäni olen saattanut niin ajatella.. mutta kai mulla on oikeus kuitenkin omiin ajatuksiini? onkos sulla sitten jotain omia henkilökohtasia kokemuksia tälläsestä elämästä kun noin syvällisesti siitä puhut, siis narkkauksesta? en sano että sinun olisi pitänyt kadulla asua, mutta ylipäätään tuosta narkkaamisesta ja rikollisuudesta ja itse oon tällä hetkellä niin köyhä, että mulla ei ole pahemmin rahaa lahjotella kaikille jotka sitä tarviis.. joskus oon osallistunu kyllä niihin konsertteihin joita on aina tullu esim maikkarilta että lahjota vaikka 20e soittamalla lastensairaalan hyväksi tai jotain eläimien hyväksi, niin sellaseen oon elämässäni nyt muutaman kerran osallistunu mut jos voittaisin vaikka lotossa 13 miljoonaa, on se jo niin suuri raha et siitä voisin kanssa ihan muutaman miljoonan lahjottaa joihinkin hyväntekeväisyyskohteisiin.. oli ne sit köyhille, vähävarasille, syrjäytyneille, päihdeongelmaisille, eläimille, mille tahansa mikä nyt ikinä itseä kiinostaakaan. Mutta nyt olen vielä niin nuori ja rahaa ei ole kauheasti, joten menee viimestäkin euroa yleensä myöten että saa itselle ruokaa uukaudessa.
Nuo kaikki puheet oululaisista, mitä joku sinulle kirjoitteli ja mitkä sinä otit tosissasi, on pelkkää provoilua, vai luuletko sinä todella että oululaiset naiset on niitä ainoita maailmassa joiden ihannemies on joku kadulla asustava ja pahan hajuinen likainen narkkari? < ja tähän. Kun mä en oululaisia pahemmin tiedä/tunne, oo ikinä ite asunu siellä päin ja ne tyypit mitä just tunnen tai no tiiän.. ei oo ihan ollu niitä pyhäkoulu tyttöjä ja poikia joten mulle on herkästi jääny tollanen kuva sit niistä ihmisistä ja huhuista joita oon kuullu et mimmosta siellä on asua ja millasta porukkaa siellä asuu... ei tietenkään voi yleistää että kaikki ja ihmisellä on sellanen väärä tapa sanoa, että no kun kaikki, vaikka vaan tarkottaa sillä monia ihmisiä. Koskaan ei tietenkään Oulussa asuvista kaikki voi olla rikollisia. Mutta joillain paikkakunnilla voi olla rikollisuutta enemmän kuin toisilla.
Kuitenkin siellä teilläkin haistellaan liimaa, poltetaan pilveä, heitetään nappia huuleen ja tykitetään suoneen ihan samalla tavalla kuin muuallakin. Se jos tunnet yhden yliannostukseen kuolleen ihmisen tai muutaman liiman haistelijan, ja olet katsonut Reindeerspottingin ei tee sinusta varsinaisesti minkään sortin asiantuntijaa kotopuolesi asioista. Sinä olet nähnyt vain saman pintaraapaisun, < ja tää on kanssa ihan totta. Tähän mulla ei ole lisättävää, kuin vaan myöntyminen.
Ainut jännitys on todennäköisesti erittäin ikävät kontaktit viranomaisten kanssa. Onhan se tosi jännittävää kun poliisit tulevat ties mihin aikaan kotiisi ja penkovat koko kämpän. Kaivavat alusvaatelaatikkosi ja kaatavat kaiken hujan hajan pitkin lattioita. Onhan se myös tosi jännittävää, kun aletaan puuhata lasten huostaanottoa, kun katsotaan ettei kotiolot ole oikein turvalliset ja sopivat. < ja tätähän mä en kanssa elämääni halua. Ei tollanen ois kovin mukavaa..
Eikö riitä olla ihan oma itsensä? Et sinä muutu muuksi sen johdosta missä seurassa kuljet. < sitähän mä yritän kanssa olla. :D hyvä kun ei vaan tiiä itekkään oikeen minkälainen on. En tiedä sit et mistä syystä...? ja tuon jälkimmäisen jutun tiesin kans.
Kiitos nyt kuitenkin sinulle näistä hyvistä vastauksista! oli pitkiä ja kattavia, ehkä mä sain taas jonkinlaista elämänoppia näistäkin omaan nuoraan. - ap.
ap. kirjoitti:
Mut joo kai se on pakko sitten myöntää et miellän itseni vähän narkkarien yläpuolelle, koska en itse ole sellainen, mut näinhän tekee moni muukin joka ei narkkaa, vaikkei se mikään selitys nyt sille asialle olekkaan. Pakko myöntää että törkeää käytöstä minulta.
Ääneen mä en ikinä olekkaan millekään narkkarille tai juopolle huudellut tuollasia, mutta sille en voi mitään että omassa mielessäni olen saattanut niin ajatella.. mutta kai mulla on oikeus kuitenkin omiin ajatuksiini? onkos sulla sitten jotain omia henkilökohtasia kokemuksia tälläsestä elämästä kun noin syvällisesti siitä puhut, siis narkkauksesta? en sano että sinun olisi pitänyt kadulla asua, mutta ylipäätään tuosta narkkaamisesta ja rikollisuudesta ja itse oon tällä hetkellä niin köyhä, että mulla ei ole pahemmin rahaa lahjotella kaikille jotka sitä tarviis.. joskus oon osallistunu kyllä niihin konsertteihin joita on aina tullu esim maikkarilta että lahjota vaikka 20e soittamalla lastensairaalan hyväksi tai jotain eläimien hyväksi, niin sellaseen oon elämässäni nyt muutaman kerran osallistunu mut jos voittaisin vaikka lotossa 13 miljoonaa, on se jo niin suuri raha et siitä voisin kanssa ihan muutaman miljoonan lahjottaa joihinkin hyväntekeväisyyskohteisiin.. oli ne sit köyhille, vähävarasille, syrjäytyneille, päihdeongelmaisille, eläimille, mille tahansa mikä nyt ikinä itseä kiinostaakaan. Mutta nyt olen vielä niin nuori ja rahaa ei ole kauheasti, joten menee viimestäkin euroa yleensä myöten että saa itselle ruokaa uukaudessa.
Nuo kaikki puheet oululaisista, mitä joku sinulle kirjoitteli ja mitkä sinä otit tosissasi, on pelkkää provoilua, vai luuletko sinä todella että oululaiset naiset on niitä ainoita maailmassa joiden ihannemies on joku kadulla asustava ja pahan hajuinen likainen narkkari? < ja tähän. Kun mä en oululaisia pahemmin tiedä/tunne, oo ikinä ite asunu siellä päin ja ne tyypit mitä just tunnen tai no tiiän.. ei oo ihan ollu niitä pyhäkoulu tyttöjä ja poikia joten mulle on herkästi jääny tollanen kuva sit niistä ihmisistä ja huhuista joita oon kuullu et mimmosta siellä on asua ja millasta porukkaa siellä asuu... ei tietenkään voi yleistää että kaikki ja ihmisellä on sellanen väärä tapa sanoa, että no kun kaikki, vaikka vaan tarkottaa sillä monia ihmisiä. Koskaan ei tietenkään Oulussa asuvista kaikki voi olla rikollisia. Mutta joillain paikkakunnilla voi olla rikollisuutta enemmän kuin toisilla.
Kuitenkin siellä teilläkin haistellaan liimaa, poltetaan pilveä, heitetään nappia huuleen ja tykitetään suoneen ihan samalla tavalla kuin muuallakin. Se jos tunnet yhden yliannostukseen kuolleen ihmisen tai muutaman liiman haistelijan, ja olet katsonut Reindeerspottingin ei tee sinusta varsinaisesti minkään sortin asiantuntijaa kotopuolesi asioista. Sinä olet nähnyt vain saman pintaraapaisun, < ja tää on kanssa ihan totta. Tähän mulla ei ole lisättävää, kuin vaan myöntyminen.
Ainut jännitys on todennäköisesti erittäin ikävät kontaktit viranomaisten kanssa. Onhan se tosi jännittävää kun poliisit tulevat ties mihin aikaan kotiisi ja penkovat koko kämpän. Kaivavat alusvaatelaatikkosi ja kaatavat kaiken hujan hajan pitkin lattioita. Onhan se myös tosi jännittävää, kun aletaan puuhata lasten huostaanottoa, kun katsotaan ettei kotiolot ole oikein turvalliset ja sopivat. < ja tätähän mä en kanssa elämääni halua. Ei tollanen ois kovin mukavaa..
Eikö riitä olla ihan oma itsensä? Et sinä muutu muuksi sen johdosta missä seurassa kuljet. < sitähän mä yritän kanssa olla. :D hyvä kun ei vaan tiiä itekkään oikeen minkälainen on. En tiedä sit et mistä syystä...? ja tuon jälkimmäisen jutun tiesin kans.
Kiitos nyt kuitenkin sinulle näistä hyvistä vastauksista! oli pitkiä ja kattavia, ehkä mä sain taas jonkinlaista elämänoppia näistäkin omaan nuoraan.Mutta tähän loppuun vois nyt sanoo sen et, tuskin oon näillä näkymin Ouluun muuttamassa...
Ei tää tunnu ihan omalta ja muutenkin tuntuu etten tuu oikeen toimeen noiden ihmisten kanssa jotka pohjosessa päin asuu.
Löytyy niitä töitä muualtakin.
Ja mä en nyt tiedä onko mitkään nuo muut vastaukset tässä ketjussa oikeen varteen otettavia... et onko niihin uskominen siitä, millanen paikka oulu on ja millanen ei, millasii ihmiset on tai ei..
Mutta samapa se on. Kun se on nyt viimenen suunta minne lähden. - Voi, voi...
ap. kirjoitti:
Kiitos nyt kuitenkin sinulle näistä hyvistä vastauksista! oli pitkiä ja kattavia, ehkä mä sain taas jonkinlaista elämänoppia näistäkin omaan nuoraan.En jotenkin itse ole koskaan ymmärtänyt tuota joidenkin nuorten syvällistä pohdintaa siitä keitä he ovat. Omalla kohdalla tai ystävienkään kohdalla ei tuollaista ollut ikinä. Jotenkin kamalan itsekeskeistä touhua miettiä vaan että mikä, kuka ja millainen olen, kai sen nyt tietää ilman miettimisiäkin, ellei sitten tahdo väen vängällä löytää itsestään jotain suurta ja erikoista persoonaa. Voin kertoa että ne suuret ja erikoiset persoonat, vaikkapa lahjakkuudet tai super älykkäät ihmiset kyllä tietävät omat vahvuutensa ja ei ne jää muiltakaan huomaamatta. Ei siinä mitään syvällisiä pohdintoja omasta itsestä tarvita.
Jos sinua ns. pahat pojat kiinnostaa, niin silloin tulet tutustumaan viranomaisiin erittäin "läheisesti."
Kummallista perustaa käsityksensä jostain kaupungista ja sen asukkaista jonkun räppärin lyriikoihin (suurimmaksi osaksi varmaan liioittelua ja uhoa), Reindeerspottingiin ja tämän palstan trollailijoihin.
- tyytyväinen
Itse oulussa kymmenen vuotta asuneeno olen oikein tyytyväinen valintaani. Ihmiset on rehellisiä ja ystävälisiä.
En ole tavannut yhtään narkkia, rikollista tai muutenkaan kylmää ihmistä. Tosin en kulje missään lähiöbaareissa yms.
Lisäksi asun omakotitaloalueella.
Mutta joo - itse se ihminen itselleen paikan ja kodin tekee. Asui sitten missä tahansa. Toki varmasti täälläkin on vaikka millaisia nistejä ja alkoholisteja jos vaan heidän seuraan haluaa hakeutua. Aivan kuten ihan tahansa missä muuallakin. Varsinkin yllättäen hieman pienemmillä paikkakunnilla löytyy yllättävän paljon rikollisia, nistejä ja alkoholisteja ja heistä on hankalaa päästä eroon, koska paikkakunta on niin pieni.
En sitä sano ettäkö Oulu iso olisi - ei toki. Mutta hieman isompi kuin vaikkapa 20 000 asukkaan paikkakunnat.- ap.
Kiitos vastauksesta! tätä voisi luonehtia ehkä tämän ketjun yksiksi asiallisimmista vastauksista. :)
Juu mulla on kyllä isän puolesta karjalaiset sukujuuret ja olemma asuneet myös pienessä kylässä, joten tiedän mitä pienelläkin paikkakunnalla asuminen on..
Mutta eikö Oulu tosiaan ole iso? eikö siellä asu lähemmäs 200 000 ihmistä kuitenkin? - PaskaKaupunni
Iso asukasluku johtuu siitä, että ympäristökunnat liitettiin Ouluun ja niiden takaperukoiden asukkaat lasketaan nykyään Suur-Oulun asukaslukuun.
- 10+1
Ihmisr ovat totta puhuen jotenkin "kylmiä ja kovia" Oulussa. Täällä myös elää sellainen tietynlainen pessimismi ja porukkaa tuntuu enemmän kiinnostavan oma napa, kuin kanssaihmisensä.
Oulussa ei ole myöskään sellaista yhteis- eli "me" henkeä vaan kaikesta pitää vääntää kättä (kuten esim. Kallioparkki tai vaikkapa tuo viimeaikoina otsikoissa ollut huvipuistohanke). Täällä ei tästä syystä tapahdu kehitystä, ja esim siitä syystä Oulun keskusta on kuin museo menneiltä vuosikymmeniltä.
Moni oululainen Helsinkiin tai Tampereelle muuttanut sanookin, että kun etelään menee, niin tuntuu ihan kuin "ulkomaille" menisi. No tieten se siltä tuntuu, kun Oulussa ei paljon muuta ole kuin prismoja ja lähiöä pitkin karua männikköä rakennettuna. Tietyllä tapaa tämä muistuttaakin enemmän Espoota tai Vantaata kaupunkirakenteeltaan.
Mutta, on Oulussa hyviäkin puolia. Nimittäin ihmisiin on täällä todella helppo tutustua verrattuna vaikka Etelä-Suomen ihmisiin. Ehkä porulkka on myös jonkin verran rennompaa. - clusterfckk
Onpa jännän erilaisia mielipiteitä ihmisillä täällä. :D Mulla sama kuin tuolla ylempänä "tyytyväinen"-nimimerkillä; en todellakaan koe Oululaisia ( tai muutenkaan "pohjoisen ihmisiä" ) "kylmiksi" tai "koviksi" muussa kuin pakkasensietokyvyssä. Itsehän siihen eniten vaikutat millaista kohtelua saat - jos oot ystävällinen ja mukava muille, niin mitä luultavimmin metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan. En tiedä mitä elämäänsä kyllästynyttä/kurkkuaan myöten maailmaan vittuuntunutta sakkia täällä sitten on kirjoittelemassa kun kaikki on niin huonosti ja "etelässä on kaikki niin paljon paremmin". :D
- Samaa mieltä
Täysin samaa mieltä kanssasi. Muutama vuosi sitten kun vielä olin opiskelemassa etelästä tulleet oppilaat, joita oli muuten paljon, olivat sitä mieltä että Oulussa ja ylipäänsä pohjoisessa ihmiset ovat paljon ystävällisempiä ja avuliaampia kuin etelässä, ja kavereita on helpompi saada... Mutta jos väen vängällä hakeutuu johonkin rikollis- ja huumeporukoihin, niin kai se sitten tuntuu ettei muunlaisia ihmisiä olekaan... Ja jos väkisin kulkee kaikkialla naama norsunvitulla ja on vittumainen kaikille vastaantulijoille, niin kyllähän sitä alkaa saada takaisin itsekin. Se on tosiaan niin, että "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan."
Tämä on sanottu aloittajalle jo muidenkin toimesta, mutta toistanpa minkäkin vielä, että aika kummallista perustaa koko käsityksensä jostain kaupungista ja sen ihmisistä jonkun lyriikoihin. Lapsellista uskoa että ne on 100% totta edes. Eiköhän räpissä ole tapana hieman liioitella asioita, ja suurin osa tähän ketjuun vastanneista Oululaisten käsittämättömästä vittumaisuudesta höpöttävät on selviä trolleja, miten noihin kukaan enää uskoo? - Jatkoa...
Samaa mieltä kirjoitti:
Täysin samaa mieltä kanssasi. Muutama vuosi sitten kun vielä olin opiskelemassa etelästä tulleet oppilaat, joita oli muuten paljon, olivat sitä mieltä että Oulussa ja ylipäänsä pohjoisessa ihmiset ovat paljon ystävällisempiä ja avuliaampia kuin etelässä, ja kavereita on helpompi saada... Mutta jos väen vängällä hakeutuu johonkin rikollis- ja huumeporukoihin, niin kai se sitten tuntuu ettei muunlaisia ihmisiä olekaan... Ja jos väkisin kulkee kaikkialla naama norsunvitulla ja on vittumainen kaikille vastaantulijoille, niin kyllähän sitä alkaa saada takaisin itsekin. Se on tosiaan niin, että "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan."
Tämä on sanottu aloittajalle jo muidenkin toimesta, mutta toistanpa minkäkin vielä, että aika kummallista perustaa koko käsityksensä jostain kaupungista ja sen ihmisistä jonkun lyriikoihin. Lapsellista uskoa että ne on 100% totta edes. Eiköhän räpissä ole tapana hieman liioitella asioita, ja suurin osa tähän ketjuun vastanneista Oululaisten käsittämättömästä vittumaisuudesta höpöttävät on selviä trolleja, miten noihin kukaan enää uskoo?Niin ja jos siellä etelässä on kaikki niin paljon paremmin, niin toki täältä voi lähteä poiskin, kukaanhan ei kiinni ole pitelemässä. Kummasti nuo elämäntapavalittajat ja -murjottajat täällä vain viihtyy edelleen, että ehkä tämä ei niin vittumainen paikka sittenkään ole...
- oululainen
Oulu
- hepe80
Onkos Panama Rayo elänyt nykyisin rikkeetöntä elämää, ainakin jotain käyttörikoksia taustalla ja osalla HCR musalafkan tyypeillä samantyylisiä tuomioita, onko kukaan heistä tuomittu ihan vankilaan asti(no Rayo tais pikkukakun lusia joskus oisko 2013-2014 aikana,sekä tietysti efta joka taitaa olla kiinni aika usein), meno oli ainakin kun Oulussa asuin satunnaisesti 2014-2016 ja tuli kyllä tota PR:n tyyppien touhua katseltua aika läheltäkin. Subbarit oli ainakin tosi suosittuja nappeja Oulussa. Onkos tää murhamies Janne V sukua Panama Rayolle?
- Yökkönen82
On kumma että pitää vetelehtiä ja toikkaroida näiden kriminaalien kanssa. Luullaan että sieltä kautta ilkeyksiä tekemällä löytyy jotain hyvää mistä voi pitää kiinni, mutta ei jää turvapaikkaa eikä leposijaa pahantekijälle, koska oma mielikin häntä piiskaa orjamestarin lailla ja on kuin kävelevä keskitysleiri tai aaveiden täyttämä tyhjä talo... mutta jos ylipäätään selviää hengissä semmoisista "kaveri"-porukoista yli 30:seksi, eikä ole alkoholisti tai narkkari, niin mitkä on mahdollisuudet siihen? Olisikohan yksi sadasta tuhannesta?
- awrjiowjeiorvar
Oululaisista huokuu viha ja pahansuopaisuus, olen asunut oulussa 10v ja olen kotoisin itä suomesta. Se vihaisuus on tarttunut itseenikin aina kun Oulussa olelen.
- addadad
Totta mitä oulusta sanotaan. Pitkään oulussa asuneena ei voi kun ihmetellä.Junttien kylä.
- iOulu
Se on luultavasti lähinnä kateus ja pelko kanssaihmisiä kohtaan. Sitä ei tietenkään paranna se että käyttäytyy vihamielisesti tuntemattomia kohtaan. Nykyinen maailmanmeno on johtanut siihen, että luulen että jokainen oululainen luulee olevansa maailman napa. Sitä ei tietenkään paranna se että yhteiskunnassa ja TV:ssä ihaillaan ja kannustetaan narsistiseen käytökseen. Toki omasta asenteesta riippuu miten ihmiset näkee, koska sehän perustuu kuvitteluun.
- Lessut-syynä
iOulu kirjoitti:
Se on luultavasti lähinnä kateus ja pelko kanssaihmisiä kohtaan. Sitä ei tietenkään paranna se että käyttäytyy vihamielisesti tuntemattomia kohtaan. Nykyinen maailmanmeno on johtanut siihen, että luulen että jokainen oululainen luulee olevansa maailman napa. Sitä ei tietenkään paranna se että yhteiskunnassa ja TV:ssä ihaillaan ja kannustetaan narsistiseen käytökseen. Toki omasta asenteesta riippuu miten ihmiset näkee, koska sehän perustuu kuvitteluun.
Lestat on Oulussa kateuden ja ennakkoluulojen aiheuttajia. Ne kun kasvaa isoissa perheissä niin niistä tulee kateellisia ja ahneita. Muut omaksuu saman, Nehän on itsensä ylentäneet ja muut alentaneet. Ja ne näköjään saa täällä Oulussa tehdä mitä haluavat? Ei niitä koske edes samat lait.
- MieliPois
iOulu kirjoitti:
Sitä jos lähtee liikenteeseen vasta hereänneenä viakka päiväunilta, niin ei silloin ahdista kenenkään negatiivisuus. Koska mieli keskittyy yhä levolliseen kehon-uni-tilaan osittain. Toisin sanoen, ei ole ajatuksia päässä vaan kaikki aivotoiminta on mukavasti jämähtänyt paikoilleen, kuin kuivunut savi. Sellaisessa olotilassa on siunauksellista liikkua. Eikä ahdista mikää liikenteessä eikä ihmisissä. Harmi vain ettei se koskaan kestä kauaa. Ainoastaan silloin tällöin päiväunien jälkeen. Sitten alkaa pikku hiljaa myrkky hiipiä jotain kautta ajatuksiin ja alkaa tulkita erilaisia asioita jotenkin henkilökohtaisina tarinoina.
- Muutamme-etelämmäksi
Oulussa on lestoja, ja ne kuppaa kaikki etuudet ja palvelut, kun niillä viiraa, niiinpä mitä muille jää? Pahimpia hulluja ja hampuuseja on entiset lestat ja pikkukylien sisiitetyt lahkolaisuuteen tai sellaisen historiassa tai välittömästi vaikuttaesa kasvaneet. Ja kun Oulussa ei laiteta hulluja hoitoon, niin kuin muualla! Ihan halleluujaa pössis täällä.
- Säätiö
Olihan tuo pari vuotta mukavaa, kun Rayo yritettiin väkisillä lavastaa rikollisjengiläiseksi, sekä savustaa valheita levittämällä pois omasta kaupungistaan. Rayo on muuten Oulun 2000luvun alun parhaiten menestynyt skeittaja ja 90luvun lumilautailija Oulusta, sekä parhaiten menestynyt 2000-luvun hiphop musiikin tuottaja samaisesta kaupungista. Hänen punk rock tyylinen käytöksensä aiheutti ilmeisesti ihmisissä mielipahaa ja häntä yritettiin mustamaalata oikein urakalla kateellisten ihmisten toimesta. Minä kiitän oikein urakalla, teitä tästä toiminnastanne, jolla yrititte savustaa ja vangita Panama Rayon, koska me olemme saaneet nyt heidät kiikkiin, jotka tällaista touhua harrastavat julkisuuden henkilöitä kohtaan. Hän ei laulanut vieläkään ja uusi levy on tulossa, joten jättäkää kulttuuritekijät rauhaan tässä maassa ja kyllä, kuinka monesti teitä pitää muistuttaa samasta asiasta. TV. Toinen entinen vihainen naapuri, joka ymmärsi yskän
- oululainen2
Tunne köyhyys ei tee ihmisestä kovempaa.
Oulu on paskin paikka elää sitten Kouvolan.- Shadie
Jahas. Löysin tämmösen keskustelun vahingossa. Te jotka ootte sitä mieltä, että Oululaiset on kylmiä tms. Ovat väärässä. Juma menee pk-seudulle niin kaikki on ku ois niitten eväät varastanu. Muinoin kävin Lahes ja Hesaa ja molemmissa paikoissa tultiin toteamaan etten taida olla paikallisia, kun hymyilen niin paljon. Onhan se jo rikos näin Oululaisena saaha kehuja. 😀
- Tyrnäväntorpedo
Oulussa on näitä idioottiteinejä ja muuta gangsta-joumään älykääpiöitä ihan just saman verran kuin jossain itäsuomessakin. Jos semmosissa piireissä liikut niin kertoo se aika paljon sinustakin. Mä en ole tuommosen paskasakin kanssa missään tekemisissä eikä ole kukaan muukaan normaali ihminen.
- SRK.Keskusyhdistys.Oulu
jumalanlapsetko sielä Oulusa rietastelloo?
- TodellinenSyy
On se kumma että pitää ostaa kaikkea kallista jos menee niin hyvin...
Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938696
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264858- 504308
- 623867
- 513246
- 503060
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.542790Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422415