Valintakokeet ja niihin panostaminen

14142

Minkälainen on juuri sinun lukusuunnitelmasi, jolla varmistat oman sisäänpääsysi? Haluaisin lähinnä tietää, miten paljon ihmiset ovat valmiita lukemaan valintakokeisiin ja mistä päivästä ko. urakka alkaa.

Aina silloin tällöin kuulee sellaisista ihmisistä, jotka alkavat lukea 5-6 tuntia per päivä ihan siitä päivästä lähtien, kun valintakoekirjat julkaistaan. Oletan kuitenkin, että tuollaiset henkilöt ovat poikkeus, ei sääntö. Tuollainen tuntimäärä per päivä on nimittäin ihan käsittämättömän suuri, ja käsittääkseni suurimmalla osalla ihmisistä on kuitenkin ylioppilaskirjoitukset, työ, lapsia, tms. tekijöitä, jotka estävät tuollaisen miltei kokopäiväisen omistautumisen.

Eli, miten on, miten paljon sinä opiskelet saadaksesi unelmiesi opiskelupaikan, minkälaisia opiskelutekniikoita käytät jne.? Ja, tämähän lienee pakollinen kysymys, mille alalle haet?

8

255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *yawn*

      Ei 5-6 tuntia/päivä ole edes paljon tietyille aloille haettaessa... Joillekkin toisille aloillle se taas on aivan naurettavan paljon. Eli se on poikkeus joillekkin, sääntö joillekkin. Myös tuo "kokopäiväisen omistautuimisen" tarvittavuus riippuu hakukohteesta, osaan aloista ei ole oikein realistista toivoakaan päästä ilman sitä.

    • yoyo1

      Ainakaan abiturienteista läheskään kaikilla ei ole töitä ja vielä harvemmalla on lapsia.

      • Sivullinen123asc

        "Ainakaan abiturienteista läheskään kaikilla ei ole töitä ja vielä harvemmalla on lapsia."

        Missä vaiheessa vuotta ylioppilaskirjoitukset muuten ovat? Mietin vain, että missä vaiheessa lukiosta valmistuvat yleensä aloittavat lukemisen valintakokeisiin. Valintakoekirjathan tälle vuodelle on nimittäin julkaistu jo melkein joka paikkaan, tai niin olen käsittänyt... Ainakin Turun yliopistoon ne julkaistuun jo viime vuoden marras-joulukuun taitteessa, ja Helsingin yliopiston valintakoekirjat julkaistiin viime viikon tiistaina.


    • 14142

      Kiitän vastauksistanne! Ne ovat korjanneet yhden virheellisen käsityksen, joka minulla oli. Ilmeisesti tuollainen kokopäiväinen valmistautuminen onkin yleisempää kuin käsitin.

      Mistä sitten johtuu, että minulle on syntynyt tuollainen virheellinen käsitys? Minulla on asiasta jonkinlainen aavistus.

      Ehkä olen kerännyt ympärille hieman sellaisia ns. lyhyen juoksu ihmisiä, sillä hyvin harva tuttavistani tai ystävistäni jaksaisi panostaa joka päivä tai edes miltei joka päivä usean kuukauden ajan 5-6 tuntia samaan asiaan, ja juuri tämän takia minun on vaikea kuvitella, miten moni loppujen lopuksi jaksaa ryhtyä tuollaiseen urakkaan. Vaikeus kuvitella tuollaista kasvaa entisestään, kun ihmisillä on kuitenkin yleensä myös muuta elämää, kuten lapsia, töitä tai ystäviä. Toki, kuten eräs tuossa ylempänä totesi, harvalla abilla on lapsia, mutta joillain joka tapauksessa on, ja työ puolestaan on ihan yleinen juttu ainakin minun tuttavapiirissäni. En sitten tiedä, vaikuttaako perhetausta ja yhteiskunnallinen luokka siihen, käykö abi töissä vaiko ei.

      "Ei 5-6 tuntia/päivä ole edes paljon tietyille aloille haettaessa... Joillekkin toisille aloillle se taas on aivan naurettavan paljon."

      Haluatko hieman täsmentää? Oletettavasti esim. oikeustieteelliseen tai lääketieteelliseen haettaessa tarvitaan enemmän sellaista kokopäivästä omistautumista kun taas esim. amk-koulutuksiin haettaessa tuollainen ei ole tarpeen; onko käsityksen oikea? Toinen juttu: minkälaista omistautumista pitäisi näyttää jollekin humanistiselle taikka yhteiskuntatieteelliselle alalle hakiessa?

      PS Kaikki te, jotka olette joskus hakeneet jonnekin - pääsittepä sisään tahi ette - voisitte kertoa, miten paljon luitte silloin aikoinaan. Toki jos luet tällä hetkellä valintakokeisiin, niin kerrohan paljon luet per päivä noin suurin piirtein. Ymmärrän kuitenkin, että moni pääsykokeisiin valmistautuva ei täällä Suomi24:sen palstalla välttämättä kovin paljon istu juuri nyt, ja siksi odotan enemmän vastauksia ensimmäiseen kategoriaan kuuluvilta ihmisiltä.

      • *yawn*

        No täsmennetään :) Olen itse lääkiksessä, kerralla jolla pääsin sisään luin päivässä 6-10h/pv 5-6pv/viikko n.5kk ajan. Viikkotunteja tuli aika vakiona ensimmäiset 3kk:ta n. 40h ja viimeiset 2kk n. 50h. Eipä sillä, ei se lukuaika vaan se lukutekniikka...mutta vaikka olisi kuinka hyvä lukutekniikka, niin kyllä sen lukemisen aika kokopäiväistä on oltava. AMK:sta sen verran, että sekin on aika alakohtaista...joihinkin vaikea päästä, joihinkin pääsee kun vain ilmoittaa haluavansa tulla.

        "Muu elämä" uhrataan aika lailla noiksi pariksi kuukaudeksi. Jos ei ollut valmis uhraamaan sitä muuta elämää tuossa kohtaa noinkin lyhyeksi ajaksi, et selvästikkään halunnut tarpeeksi päästä sisään. En tunne kyllä ketään, joka olisi ollut kokopäiväisessä työssä tuona aikana ja päässyt sisään...mutta tunnen erään 35-vuotiaan joka otti lainaa, sai järjestettyä itselleen puolen vuoden paussin töistä ja luki itsensä myös lääkikseen sisään. Yhtieskuntatausta on sivuseikka, abi asuu vielä usein kotona, joten niin kauan kun vanhemmat maksavat katon pään päälle ja ruoan kotona on työskentely vain oman rahan keruuta varten.

        "Humanistinen ala" kattaa aika paljon eri linjoja, samoin "yhteiskuntatieteellinen ala"... ei näistäkään voi sanoa mitään yksiselitteistä vastausta. Täytyisi tietää tarkalleen mihin hakee, jotta voi saada mitään käsitystä sisäänpääsyn vaikeudesta.


    • f16441911

      Ite haen eräälle humanistiselle allalle, jonne on korkeat pisterajat ja vaikea päästä. Monet aloittavat tälle alalle lukemisen jo joulukuun puolella, joten niin minäkin.
      Luettavaa on n. 800 sivua.

      Luen nyt 5 päivää/vko; kolme päivä viikosta n.8h/päivä (sisältää tauot) ja kaksi työpäivää aamulla ennen töitä 4-6h. Tällaisella suunnitelmalla jatkan lähes koko kevään, tosin nostan maaliskuussa kahdeksan tuntia yhdeksään ja pidän neljän viikon lukuloman ennen koetta, jolloin luen vähintään 6 päivää viikossa. Itse käyn töissä elättääkseni itseni. Onneksi on pieni vuokra, niin ei tarvitse paljoa käydä töissä saadakseen tarpeeksi rahaa elämiseen.

      Samaa mieltä ylempänä olevan kanssa siitä, että jos ei ole valmis uhraamaan hetkeksi muuta elämää, ei ole tarpeeksi halua päästä sisään.

      Toivottavasti tällä pääsisi sisään tänä vuonna, viimeksi en päässyt.
      (Tosin lukutekniikkani oli silloin ihan hukassa)

    • Leira

      Sosiaalityöhön hain (Helsingin yliopisto) ja kolmannella kerralla pääsin sisään. Monta tuntia luin joka päivä n. 4 kk ajan. Nopeasti se aika lopulta meni ja lukeminen kyllä kannatti.

    • Tästä lähtee

      Viikko sitten sain pääsykoekirjan eteen ja nyt olen noin 8 tuntia päivässä lukenut viikon ajan. Voi olla että jossain vaiheessa lasken tuntimäärän johonkin 5-6 paikkeille, mutta tavoitteena on että maaliskuun loppuun mennessä osaisin kirjan asiat jo aika sanasta sanaan. Nyt on neljäs lukukerta menossa ja seuraavalla kerralla aion jo alkaa tekemään muistiinpanoja ja tiivistelmiä asioista paperille. Jos aika lailla koko kirjan saisi kirjoitettua uudestaan paperille niin olisi varmasti hyvä. Valtiotieteellinen ala kyseessä ja sisäänpääsyprosentit tälle alalle ollut noin 15% kokeessa olleista Helsingissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      7839
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4482
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      27
      2188
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2099
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1915
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1765
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1669
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1623
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe