Pakkanen paukkuu tuvannurkissa ja mittari näyttää parinkympin paremalla puolella olevan.
Olen ihmetellyt tota ilmiötä,minkätähden toi eteläinen pääty paukkuu,mutta luultavasti aurinko sitä senverran lämmittää päivänaikana,että puulaudoituksessa tapahtuu jokin lämpöreaktio ja se saa sen elämään ja paukkumaan,
paukkuuhan puutkin metsässä.
Sain vihdoin verkot kalattua,ketuille meni 3,5kg ja parikilonen hauki,kun olivat kuolleet verkkoon.
Jääkelit ovat tällä leveysasteella nyt mitä parhaimmat.
Eilen aamulla hurautin potkurilla aamutuimaan kolme kilometriä tonne toiseen päähän järveä ja hyppäsin linjaautoon,hampilääkäri paikkas yhden lohjenneen hampaan ja terveyskeskuksessa sain polveeni kortisoonia ja vähän nestettä siitä poistettiin.
Nyt ovat nesteet taas tasapainossa,en siis ole nesteessä,vaikka "lirissä"olenkin
Kyyti on taas kylmää aman pihapiirissä
Sisäpiiritietoa aman pihapiiristä
28
163
Vastaukset
Kyllä pakkanen paukkuu puutaloissa, jopa sisätiloissa olen huomannut suurten huonkalujen paukahtavan ilman muuttuessa kuivemmaksi.
Puukin vetää kosteutta, kaipa niillä jokin yläraja on, vaikka Siperiassa selviävät - 60° saakka.
Täällä etelämpänä oli eilen oikein sopiva pakkassää, aurinko se paistoi siniseltä taivaalta, ja ihmeen hyvä oli kävellä.
Jääpeitettä en ole kokeillut, niin vähän aikaa on talven tulosta!
Pakastimen sulatus on tänään edessä, onkin kerännyt ylätasolleen jääkautta.
Potkukelkallako, vai lumiskootterilla pyyhälsit järven yli? No, ei sielläkään sitten lunta paljon ole jos kelkalla pääsee.
Tuolla saaristossa tuttu kalastaja osti moottorikelkan ja huristeli kauppareissut sillä.
Kerran sai vaimonsakin istumaan vempeleeseen, ja Ninni nauroi, että tietty hurjasteli niin, että Ninni sinkosi kelkasta hankeen:D
Meillä nuorimmaiseni täyttää 50v. parin viikon päästä, joten tyttärillä on pientä vipinää suunnitellessaan tarjottavat.
Itse osallistun pienen matkakassan myötä, keväämmällä kun lähtee etelänlomalle.
Talviset maisemat ja näkymät järvelle, varmaan ilahduttaa silmää näinä aurinkoisina päivinä, --- siellä kotorannalla. moiKyllä sinun kelpaa!
Pystyt liikkumaan reippaasti ja vaivoihisi saat vielä hoitoakin.
Toista on täällä Raisiossa. Tuo deformoitunut (vääränlaiseksi muotoutunut) selkäni on ruvennut ylikivuliaaksi, syksyisen operaation vuoksi. Liikkuva ja reipas olen, eilenkin kävelin n. 100m läheiseen apteekkiin, loppumetrit kaksin kerroin kipujen takia, kotiin ajoin taksilla n.300m. Tanssi on vain unelmissa ja kahvikupinkin otan vain pöydältä kun kurkotus astiahyllyyn on liian kivulias.
Hoitoakin yritin saada kuin rituliini ikään. Meillä on nyt Raisiossa UUSI SYSTEEMI, ilmoitti reipas vastaanottoapulainen Raision terveyskeskuksessa. hoitoon pääsee syntymäajan mukaan, eli kun te (minä) olette syntyneet toukokuussa, voitte hakea tutkimusaikaa maaliskuussa.
Kun hiukan tiedätte minkälainen sananvääntäjä olen, niin tästäkin olisin voinut kirjoittaa vaikka pienen romaanin. Nauroimme iloisesti tyttösen kanssa tilanteesta, aikajänteeellä syntymästä hautaan.
Jos joulupukki ja tontut ovat syntyneet "omassa kuussaan" on näillä varausaikaan 10kk vuoden alusta.Ruuneperi kirjoitti:
Kyllä sinun kelpaa!
Pystyt liikkumaan reippaasti ja vaivoihisi saat vielä hoitoakin.
Toista on täällä Raisiossa. Tuo deformoitunut (vääränlaiseksi muotoutunut) selkäni on ruvennut ylikivuliaaksi, syksyisen operaation vuoksi. Liikkuva ja reipas olen, eilenkin kävelin n. 100m läheiseen apteekkiin, loppumetrit kaksin kerroin kipujen takia, kotiin ajoin taksilla n.300m. Tanssi on vain unelmissa ja kahvikupinkin otan vain pöydältä kun kurkotus astiahyllyyn on liian kivulias.
Hoitoakin yritin saada kuin rituliini ikään. Meillä on nyt Raisiossa UUSI SYSTEEMI, ilmoitti reipas vastaanottoapulainen Raision terveyskeskuksessa. hoitoon pääsee syntymäajan mukaan, eli kun te (minä) olette syntyneet toukokuussa, voitte hakea tutkimusaikaa maaliskuussa.
Kun hiukan tiedätte minkälainen sananvääntäjä olen, niin tästäkin olisin voinut kirjoittaa vaikka pienen romaanin. Nauroimme iloisesti tyttösen kanssa tilanteesta, aikajänteeellä syntymästä hautaan.
Jos joulupukki ja tontut ovat syntyneet "omassa kuussaan" on näillä varausaikaan 10kk vuoden alusta.Nyt minusta alkaa tuntumaan,elänkö jossain "satumaa"kunnassa,kun hoitoa sain näinkin lyhyellä varoitusajalla.
Soitin keskiviikkona hammashoitolaan,kun hampaastani amlgaami alkoi etsimään ulospääsyä.
Sain päivystysajan perjantai aamuksi klo kahdeksan reikäreikä,koska torstana ei lekuria ollut edes paikalla.
Hammashoitolasta vapauduttuani soitin terveyskeskukseen ja löin faktat tiskiin,siis kerroin olevani omaishoitaja ja nyt on pakko saada itse hoitoa ja nopsaan.
Tunnin jouduin odottamaan päivystyksessä ja homma hoitui.rituliini_38 kirjoitti:
Nyt minusta alkaa tuntumaan,elänkö jossain "satumaa"kunnassa,kun hoitoa sain näinkin lyhyellä varoitusajalla.
Soitin keskiviikkona hammashoitolaan,kun hampaastani amlgaami alkoi etsimään ulospääsyä.
Sain päivystysajan perjantai aamuksi klo kahdeksan reikäreikä,koska torstana ei lekuria ollut edes paikalla.
Hammashoitolasta vapauduttuani soitin terveyskeskukseen ja löin faktat tiskiin,siis kerroin olevani omaishoitaja ja nyt on pakko saada itse hoitoa ja nopsaan.
Tunnin jouduin odottamaan päivystyksessä ja homma hoitui.Kyllä sinä, ritu, olet selvästi etuoikeutetussa asemassa itseeni nähden ja niin oikein onkin.
Minähän olen vain riippa tässä yhteiskunnassa, josta pitää paremminkin päästä irti.Ruuneperi kirjoitti:
Kyllä sinä, ritu, olet selvästi etuoikeutetussa asemassa itseeni nähden ja niin oikein onkin.
Minähän olen vain riippa tässä yhteiskunnassa, josta pitää paremminkin päästä irti.Täytyyhän täällä korvessa jotain luksustakin olla ja kaiketi muistavat vielä siellä terv.keskuksessa,kun myyräkuumeisena ja keuhkoputkentulehduskin vielä oli päällä,messusin etten lähde kotiin ennenkun keuhkot on kuvattu.
Omaishoitajuus kaiketi otetaan huomioon,kun kerroin että ukko jäi yksin sinne susirajalle.Onnittelut vaan nuorimmaisesi synttäreiden johdosta.Sinä olet saanut lapsesi aikuiseksi.Minulla toi pahnanpohjimmainen täyttää vasta 39vuotta.
Penskana,kun vielä oli risuaitoja,nehän paukkuivat todella äänekkäästi.Tuvanlaipio paneelitkin elävät,kun täytyy nyt enemmän lämmittää.Lämmitän huoneet aina aikaisin aamulla,niin eivät ole liian lämpimiä yöllä.Sähköpatterit varmistavat tasaisen lämmön.Ilmalämpöpumppu olisi hyvä,mutten ole löytänyt sen ostoon puuttuvaa summaa.
Kyllä on hienoa,että olette suuripiirtein tyytyväisiä terveyskeskuskuksiin.
Kyllähän Ritulin topakka on oltava ,muuten ei täällä maailmassa pärjää..olet
kyllä erittäin reipas kalasteletkin vielä.. Olemme saman ikäsiä ,mutta toiseksi
touhuissa jään. Vaikka tytön ja pojan pyynnöistä reissussa olinkin,en erikoisemmin nautintoa kokenut,mutta taksi oli halpaa. Aina sinnittelin 4-5km
kävellen, syömään ja ostoksille takaisin edullinen taxi toi hotellille..
Kyllähän tähän Suomen pakkaseen vaihtelua toi,kun läksimme oli vihreä maa ,nyt 22 astetta pakkasta ja huoneiston lämmön olivat 2 astetta alentaneet.
Kova taantuma kaikki asiamme muuttuu, vaatetta niskaan vaan.
Hotelli oli hieno ja palvelu hyvä,söimme aamupalan hotellilla,paikka oli saaren etelä osassa... Tulipa kaikkea vaihtelua teille kerrottua,ilmeisesti olemme yhtä perhettä,ilman kritisöintiä. hetapa heissuli....- !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- kusti kutostie
Päheä pilkkihaalari, sopivan väljä että allekin mahtuu lämmintä pitää kyllä kylmän viimankin poissa.
On kyllä iholaatujakin erilaisia. Niihin kylmä viima hanakasti tarttuu. Vedetöntä voidetta poskille ja nenään niin vähemmän viima leikkaa.
Hyville meren pilkkiapajille on matkaa 30 km. Innokkaille automiehille tuo ei oe matka eikä mikään. Komeankokoista ahventa tuolta nostavat.
Olen välttänyt näitä hyviä, minulle liian etäisiä kalapaikkoja ettei kalastamisaddikti iskisi. Pian se vein kaiken ajan.
Rituliini on tosiaan reipas nainen. Paikalleen jäänyt ikätoverinsa olisikin ehkä jo jäänyt toisten autettavaksi.Terveyskeskuspalveluja ei tule käytettyä. Jos joskus täytyy käydä lääkärissä tai hammaslääkärissä, menen yksityislääkärille.
Eri asia olisi tietenkin jos olisi syytä käydä usein vastaanotolla.
Täysin päteviä lääkärit ovat kunnassamme, mutta saimme tänne reippaan ja miellyttävän yksityislääkärin, jonka pakeille pääsee melko lyhyellä odotusajalla.
Rituliinin pirteys ja reippaus panee ajattelemaan, että vaikka meikäläinen on saanut olla terveenä, niin ei ole tullut annettua sille arvoa. En nimittäin liikkuisi kuin välttämättömät matkat autotalliin ja kaupan pihalta kauppaan. Sittenkin olen ostosmatkan jälkeen väsynyt. Päivittelen, että niin kuin olisin raskaan työpäivän tehnyt asioilla käynnin jälkeen.
Lupaisikohan alkaa liikkua enemmän kun säät lämpenevät? No, ei sentään! Sittenhän tulee sateinen ilma mikä on hyvä tekosyy jäädä sisätiloihin:)anlis3 kirjoitti:
Terveyskeskuspalveluja ei tule käytettyä. Jos joskus täytyy käydä lääkärissä tai hammaslääkärissä, menen yksityislääkärille.
Eri asia olisi tietenkin jos olisi syytä käydä usein vastaanotolla.
Täysin päteviä lääkärit ovat kunnassamme, mutta saimme tänne reippaan ja miellyttävän yksityislääkärin, jonka pakeille pääsee melko lyhyellä odotusajalla.
Rituliinin pirteys ja reippaus panee ajattelemaan, että vaikka meikäläinen on saanut olla terveenä, niin ei ole tullut annettua sille arvoa. En nimittäin liikkuisi kuin välttämättömät matkat autotalliin ja kaupan pihalta kauppaan. Sittenkin olen ostosmatkan jälkeen väsynyt. Päivittelen, että niin kuin olisin raskaan työpäivän tehnyt asioilla käynnin jälkeen.
Lupaisikohan alkaa liikkua enemmän kun säät lämpenevät? No, ei sentään! Sittenhän tulee sateinen ilma mikä on hyvä tekosyy jäädä sisätiloihin:)Kaiketi toi liikuntageeni on mummoltani periytynyt.Hän oli oikea ikiliikkuja,kuoli 85v ja oli teräväpäinen,itse pilkkoi hellapuutkin ja kantoi vedet sisälle ja ulos.Hän oli oikea teräsmummo,jotain hokmannin ja kanfeeritippoja sokeripalassa otti ja eikun menoksi.
Hänellä ei ollut minkäänlaisia lääkärinmääräämiä lääkkeitä,kaiketi senvuoksi pääkin pysyi freesinä.
Minulle toi liikunta on pakonsanelemaa,jos kiikkustuoliin jämähtäisin,en siitä ylös pääsis on niin paha nivelrikko.
Alzheimerintautiakin yritän siirtää hamaan tulevaisuuteen liikkumalla,riittää,kun yhdelle perheenjäsenelle se diagnoosi on tehty.
Tänään ei verkoissa ollut,kuin yksi lahna,pilkille en päässyt,kun toukat olivat menneet pilalle.
- fiiuliin*
Kuinka jossain päin Suomea tuntuu pääsevän terveyskeskuksiin viikonloppuisinkin.
Meillä on niin tarkasti ovet kiinni että turha ajatellakaan sisäänpääsyä.
Taitaa sekin jotain vaikuttaa kun meidän kunnan terveydenhoito kuuluu tuonne naapuripitäjään (ruunen luo, heh).
Se on taas senverran kaukana että ei ihan pienen vaivan takia viitti taxsia ottaa.
Nekin kun ovat nostaneet tuon omavastuu osan, niin kalliikksikin tulee. Tai eihän ne taksit sitä nosta, Kelahan se....
Meilläkin oli eilen hieno aurinkoinen sää niin että oli mukava rollaattoria työnnellä,
Mutta kyllä minä vaan väsyn.
On vaivannut jo joulusta asti tuo selkä, en ole sängystäkään meinannut pois päästä ja rollaattorin kahvoista oli sisätiloissakin kiinni pideltävä.
Nyt hieman hellittää, mutta aamuisin on kuin olisi selkäänsä saanut..
Mitäpä muuta----
No kävipä taas se mustalais nainen varastelemassa, mutta olin valppaampi kuin vuosi takaperin, ei ehtinyt mitään sujauttaa kassiinsa.
Kyllä se niin äkisti oli kassini kimpussa, ja minä kun olin loikomassa, niin meinas ehtiä kolttosensa saada tehtyä.
Naapurin mies oli saanut saman muijan vieraakseen , ja tuli minua varoittelemaan, mutta olin jo kokenut jutun ennen häntä.
Tämmöistä täällä, kalasoppaa oli mullakin.Tämä maailma on muuttunut kovaksi ja ihmiset epärehellisiksi.
Vanhusten ryöstely on alaarvoisinta mitä tiedän.Täällä korvessa on onneksi ollut vielä turvassa.
Ei täällä viikonloppupäivystystä enää terveyskeskuksessa ole.
Käyn paljon yksityisellä minäkin,kerran tilasin aikaa tekstiviestillä ja sain ajan lauantaille,kun polvi taas reistaili.
Ihmettelin ja sanoinkin,että missä ne sun muut potilaat ovat?
Ei minulla ole vastaanottoa,otin sinut vipasiakkaana,kyllä hävetti.Senjälkeen en ole kehdannut vastaanottoaikaa tilata.- tyhjätaskuna usein
Fiiuliin. Pidä ulko ovesi lukittuna ja käsilaukku ja kassi komerossa. Heti eteisessä ne ovat rosville helppo saalis, pieni käden hailautus ja kukkarosi on toisessa taskussa.
Minulle eivät pääse romaanit sisälle, ei ole myytävää ja ostettavaakaan he eivät minulle pakolla tarjota. Oveani vain raotan ja sanon kiitos ei!
Aikoinaan jopa karviaismarjat varastivat pensaista, liki tietä kun asuin.
Tänne syrjään eivät ole vielä ovelleni osuneet, mutta kaupassa juuri eilen heitä hiukan seurailin. Taisi sinne pussiin taas sujahtaa jotain ilmaista, mutta mitäpä se minulle kuuluu, eikä myymälässä ole henkilökuntaa tarpeeksi pidättelemään pikku rosvoja. Koteihin murtautuvat ja vanhuksia ryöstelevät rosvoajat kiinni pitäis saada, sekä nuo vanhuksilta käsilaukkuja sieppaavat nuoret, kaupunki alueilla niitäkin yhä enemmän liikkeellä. Jos se kukkaro olis aina enemmän tyhjä kuin täysi ja tarpeeksi monen vetoketjun takana taskussa, jäisivät pikaryöstäjät ilman saalista.
Onnekseni olen säästynyt ulkomaillakin noilta taskuvarkailta jotka ovat kyllä nopeita liikkeissään. - miesmännöösauhujääp
Viikonloppupäivystykset on nykyään keskitetty kuntakeskuksiin. Meiltäkin sinne on matkaa 35km. Autoilevalle pieni askel, mutta autottomalle iso koska yleisiä kulkuneuvoja liikkuu harvakseltaan.
Jouduin tuonne ajamaan äkillisen tulehdussairauden yllättäen iskiessä päälle. Yhdellä päivystyslääkärillä päivän yli sata potilasta; uskon, että päivystävälle ei tule vuorolääkäriä.
En tiedä voiko tätä yleistää, mutta omat tulehdukset eivät poistu ilman antibioottikuuria. Voineeko näitä tilata netistä ja määrätä itselleen?
Kylillä on hiljaista. Autoja liikkuu vain tarpeellisissa ajoissa. Mopoikäiset katsovat kokoontumiset liian kylmällä asiattomiksi.
Maatekäydessä kuulin jäiden parskuvan, rannalla asuvana kun pakkanen tekee halkeamia kiristyneeseen järven jääkanteen.
Joku luontotoimittaja äänitti näitä jään ääniä. Kuulin niitä radiostakin. rituliini_38 kirjoitti:
Tämä maailma on muuttunut kovaksi ja ihmiset epärehellisiksi.
Vanhusten ryöstely on alaarvoisinta mitä tiedän.Täällä korvessa on onneksi ollut vielä turvassa.
Ei täällä viikonloppupäivystystä enää terveyskeskuksessa ole.
Käyn paljon yksityisellä minäkin,kerran tilasin aikaa tekstiviestillä ja sain ajan lauantaille,kun polvi taas reistaili.
Ihmettelin ja sanoinkin,että missä ne sun muut potilaat ovat?
Ei minulla ole vastaanottoa,otin sinut vipasiakkaana,kyllä hävetti.Senjälkeen en ole kehdannut vastaanottoaikaa tilata.Hei, Rituliini! Kiva nähdä sinun palstalle palanneen!
Tuosta varastelusta tuli mieleen, pienenä muistan
mustalaisten varastelut, ja kyllä niitä pelättiinkin, kun ovethan olivat maalla auki, tai siis ei ''auki'' mutta ilman lukitsemista kuiteskin päivisin. Yöksi jossain, missä ei ollut lukkoa, laitettiin ovi sisäpuolelta säppiin, se 'säppi' oli raskas puu.
Olin joskus yökylässä parhaan ystävättäreni luona, ja siellä näin sen.
Kerran kun siihen taloon tuli yöllä mustalaiset kolkuttamaan,
niin se isäpappa ei jaksanut sitä puuta nostaa, kun se oli mennyt niin tiukkaan, niin se huusi: "Hei muksut, tuokaa kirves, täällä on mustalaisia!"
Kun hän sitten kirveen hamaralla koputtelemalla sai oven auki, ei takana ollut ketään.
.liisa.sal kirjoitti:
Hei, Rituliini! Kiva nähdä sinun palstalle palanneen!
Tuosta varastelusta tuli mieleen, pienenä muistan
mustalaisten varastelut, ja kyllä niitä pelättiinkin, kun ovethan olivat maalla auki, tai siis ei ''auki'' mutta ilman lukitsemista kuiteskin päivisin. Yöksi jossain, missä ei ollut lukkoa, laitettiin ovi sisäpuolelta säppiin, se 'säppi' oli raskas puu.
Olin joskus yökylässä parhaan ystävättäreni luona, ja siellä näin sen.
Kerran kun siihen taloon tuli yöllä mustalaiset kolkuttamaan,
niin se isäpappa ei jaksanut sitä puuta nostaa, kun se oli mennyt niin tiukkaan, niin se huusi: "Hei muksut, tuokaa kirves, täällä on mustalaisia!"
Kun hän sitten kirveen hamaralla koputtelemalla sai oven auki, ei takana ollut ketään.
.Olipahan hyvä juttu,arvaa naurattiko?Täällä ei juuri kaupustelijoita poikkea,viimeinen noin kymmenen vuotta sitten.
Minulla oli silloin kolme koiraa bulmastiffi,säfer ja sekarotuinen porokoira,uroksia,paitsi säfer.
Minulla oli kieltotaulu puomilla kujan suussa,mutta kieltoja uhmaten kaupustelijat tulivat koputtelemaan ulkoovelle.
Koirat olivat sisällä,onneksi.
Nainen oli pienen tytön kanssa liikenteessä rähjäisellä autolla,kirkolla he ajelevat hienolla mersulla.
Myyntikkoja on moneksi.
Kaiketi informaatio meni perille,senjälkeen ei kaupustelioita
ole näkynyt
Meilläpäin kun soittaa Terveyskeskuksen hoidontarpeenarvioitsijattarelle niin heti viiden viikon sisään pääsee vastaanotolle jos vaiva on katsottu sen arvoiseksi!
Me asumme Senioritalossa uudehkossa,jossa alaoveen on laitettu ei kaupustelua ja lukossa alaovi. Vain soittamalla siihen numeroon ,johon on tulossa kyläilelemään.. Taomme on laitetettu turvallisuus,vaikka kaikki olemme viellä omin jaloin liikkuvia.. Silloin,kun tätä on myyty ehtona 55v ja yli myytävänä.
Näinpä olomme on rauhallinen,mutta naisleskiä on jo liian monta miksiköhän?
Nyt taas pakkasta 22 astetta,joten kotipäivä tästä luulisin tulevan.
Voikaa hyvin ja syökää rasvaisia ruokia -kertoi iltasanomat noin 5 päivää sitten,kun Lanzarotella luin, vanhoille punaista maitoa ja voita niveliin....- käytännöllisyys
Kaipa Heta on tietoinen siitä, että naiset elävät miehiä pidempään.
Yksinäinen naisleski jää monesti avuttomammaksi, ehkä kokee itsensä turvattomaksi? Hyvä asumismuoto tuo juuri heille onkin.
Miesleskiäkö Heta naapureiksi kaipaa, eikös se kumppani ole itsellä jo, pariskunnat harvemmin valitsee tuon asumismuodon. - hetaa ihaileva
Äläpäs ole noin kitkerä hetalle, hän on siro kaunis keijukainen kyllä hänessä varmasti naapurien ukkomiestenkin silmä lepää. Tervetuloa palstan piristeeksi sieltä Lantsarotelta !!
Mukavaa heta,että olet tullut sieltä lämpimästä tanne pakkaseen .Me täällä ollaan kärvistelty,joskin päivällä jo tuo aurinko saa ihmeitä aikaan,siedettäviä ulkoilukelejä on ollut.
Oli nekin aikoja kun nylonit kintuissa paineltiin tanssimaan,hui kamalaa.Nyt pukeutuminen on todella terveellä pohjalla,on lämpösaappaita ja käsineitä.
Keltasirkkuja pyrähti jo pihapiiriin täytyy mennä kauroja jakamaan- aamun selaaja
Minä taas tulkitsin vain järjen sanelemana tuon vastauksen. Tuskin siinä sen enempää, kuin pientä terveellistä kritiikkiä.
- äksender
rituliini_38 kirjoitti:
Mukavaa heta,että olet tullut sieltä lämpimästä tanne pakkaseen .Me täällä ollaan kärvistelty,joskin päivällä jo tuo aurinko saa ihmeitä aikaan,siedettäviä ulkoilukelejä on ollut.
Oli nekin aikoja kun nylonit kintuissa paineltiin tanssimaan,hui kamalaa.Nyt pukeutuminen on todella terveellä pohjalla,on lämpösaappaita ja käsineitä.
Keltasirkkuja pyrähti jo pihapiiriin täytyy mennä kauroja jakamaanHarmittaa kun ei enää kannata laittaa keltasirkuille kauraa maahan, josta ne sitä mieluimmin söisivät. Vaikka peitin jälelle jääneet jyvät yöksi miten niin myyrät tulivan jäisen maan alta katetulle aterialle.
Myös hiirillä oli yllinkyllin muonaa - ja sitten hyviin piilopaikkoihin ulkorakennusten alle. Niistä tuli ongelma.
Sain viisi siimahäntää avolosseilla. Toki kauraa edelleen laitan isolle puulavalle, jonka voi peittää yöksi pellillä. Tämä ei ole sirkkujen mieleen.
Valitan lovipyrstöt. Mieluummin jyrsijät pois kuin 50 keltasirkkua keinoruokinnalla omppopuiden alla. - ???
aamun selaaja kirjoitti:
Minä taas tulkitsin vain järjen sanelemana tuon vastauksen. Tuskin siinä sen enempää, kuin pientä terveellistä kritiikkiä.
? Mitä se sinulle kuuluu?
äksender kirjoitti:
Harmittaa kun ei enää kannata laittaa keltasirkuille kauraa maahan, josta ne sitä mieluimmin söisivät. Vaikka peitin jälelle jääneet jyvät yöksi miten niin myyrät tulivan jäisen maan alta katetulle aterialle.
Myös hiirillä oli yllinkyllin muonaa - ja sitten hyviin piilopaikkoihin ulkorakennusten alle. Niistä tuli ongelma.
Sain viisi siimahäntää avolosseilla. Toki kauraa edelleen laitan isolle puulavalle, jonka voi peittää yöksi pellillä. Tämä ei ole sirkkujen mieleen.
Valitan lovipyrstöt. Mieluummin jyrsijät pois kuin 50 keltasirkkua keinoruokinnalla omppopuiden alla.Onhan niitä ruokintaputkia läpinäkyviä, jossa on aukot pienellä pinnalla istua, joihin ei pääse narunnokassa riippuessaan hiirulaiset ja myyrät!
Kannellinen 7-8 sm. leveä ruokintalaite, on helppo täyttääkin ja lumi ei pääse kastelmaan pahasti jyviä.sini-sirkku kirjoitti:
Onhan niitä ruokintaputkia läpinäkyviä, jossa on aukot pienellä pinnalla istua, joihin ei pääse narunnokassa riippuessaan hiirulaiset ja myyrät!
Kannellinen 7-8 sm. leveä ruokintalaite, on helppo täyttääkin ja lumi ei pääse kastelmaan pahasti jyviä.Keltasirkut eivät syö muualta,kuin maasta ja vain kauroja.
Mies levitti puoli säkkiä auringonkukansiemeniä pitkin raittia,kun sanoin että vie sirkuille siemeniä.
Meillä menee noi vellit ja jauhot välillä sekaisin.
Jouduin taas testaamaan terveyskeskuksen ajanvarausta eilenaamulla,kun pulssi ei noussut neljästäkymmenestä ylös vaikka kuntopyörällä ajoin.
Sydänfilmi oli ihan terveenoloinen,joten en joutunu ees lääkäriä odottelemaan,kun porhalsin hoitotehtäviini.
Konjamiinipullon hain Alkosta jospa toi laiska pumppu tarvitsee voitelua näin pakkaskelillä,ajattelin- hyvä & paha
sini-sirkku kirjoitti:
Onhan niitä ruokintaputkia läpinäkyviä, jossa on aukot pienellä pinnalla istua, joihin ei pääse narunnokassa riippuessaan hiirulaiset ja myyrät!
Kannellinen 7-8 sm. leveä ruokintalaite, on helppo täyttääkin ja lumi ei pääse kastelmaan pahasti jyviä.Hiiri on juonekas eineen etsijä. Olen nähnyt hiiren laskeutuvan narua pitkin linnunsyöttötörpölle.
Nämä leveät mökkimäiset, päältä avattavat syöttöpaikat on osoittautunut käytännössä hyviksi.
Mökin keskeltä kulkee naru josta on helppo laittaa vaikka rautalanka läpi vaikka oksaan roikkumaan.
Kun tämä laite on matalalla, myös keltasirkut niitä näkyvät käyttävän. Harakat ovat pihan riesa. Ne yrittävät pudottaa syöttötörpön alas.
Kaupasta voi ostaa myös pieniä ravintorakeita. Ellei niitä kanaverkolla peitä, harakat eivät jätä pienemmille mitään mahdollisuuksia.
Tintti ja varpuset menevät läpi kanaverkon silmistä syömään. Näin ruokapaikan rauha pysyy paremmin.
Avopaikoilla linnut ulostavat jyvien päälle. Hyvän tekeminen muuttuu salmonellan saantipaikaksi ja lintujen surmiksi.
Jokaisessa paratiisissa on ikävä käärmeensä. Ikävä raamatullinen vertaus, koska käärmeilläkin on olemassaolo-oikeutensa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin262656Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee242032Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1081531- 761289
Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71198Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1381166- 641016
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I10934Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.70881- 102867