40 v. kokemus adhd:sta, kysy mitä vain.

Fisu 2

Voinko olla avuksi?
Tarjoan vain yhtä näkökulmaa ja todellisuutta, mutta ne ovat tosia. Elän lääkityksellä nykyään, ihmisenä, isänä ja puolisona jota ei haluta kotiin ilman lääkkeitä.
Ymmärrän tämän hyvin, sillä adhd:n kanssa minulla kulkee käsikädessä myös yli-impulsiivisuus, antiauktoriteettisuus (?sana?) alkoholismi itselääkityksen helpottavassa muodossa ja pari muuta nyanssia, joita tavan ihmiset eivät tiedä olevan olemassakaan.
Olen kokenut paljon, en kaikkea mutta liikaa siihen nähden mitä olisin halunnut jos asia olisi ollut selvillä 30 vuotta sitten. Haluan jakaa tämän kanssasi jos kiinostaa.'
Anna palaa!

4

246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lannistunut emäntä

      Tervehdys fisu!
      7vuotta olen epäillyt miehelläni olevan adhd, mitään ei ole tutkittu eikä diagnosoitu.
      Mieheni on täysin netti ja peliriippuvainen (ei onneksi rahapeleihin)tosin itse ei sitä riippuvuudeksi myönnä, mutta selittää sitä sillä ettei tarvitse ajatella asioita ja edes jossain kokee onnistuvansa kun pelissä pärjää.

      on myös hyvin antiauktoriteettinen :)

      kotona ei saa yhtikäs mitään aikaiseksi ainakaan oma-alotteisesti, joskus käskemällä onnistuu.

      toisinaan ja nykyään usein ärsyyntyy hyvin helposti.

      Puhuu usein päälle, keskeyttää ja vaihtaa aiheita lennosta. Ei malta kuunnella ja puhuu mielellään omista asioistaan.

      On usein hemostuneen oloinen ja tuntuu kuin sen päässä olisi duracel pupu. Ja pitää usein omituista ääntä varsinkin innostuessaan (tic oire tyyppistä) lopettaa sen käskettäessä, ei varmaankaan itse aina tiedosta.

      Välillä tuntuu kuin olisi yksi 40v lapsi lisää..

      kuulostaako yhtään tutulta vai olenkohan ihan hakoteillä epäilyksineni? Vinkkejä otetaan vastaan miten tästä saisi edes jotenkin toimivaa.

      • fisu 2

        Perussetiltä kuulostaa,ainakin minulle. Ääniä päästelin lähinnä lapsena mutta lipsahtaa sitä vieläkin välillä ja onkin itselle jo hauskan puolella välillä kun "seurapiiritilanteessa" älähdät jotain aivan toisesta maailmasta....
        Hermostuneen näköinen kyllä, muttei välttämättä itse tunne olevansa. tämä haittaa lähinnä vain muita, ei itseä.
        Innostuessa olen huomannut toki puhuvani jo päälle vasta kun toinen on lauseensa aloittanut, joskus jopa lopettaen toisen sanoman, mutta usein päin seiniä, koska aivot ovat koko ajan "oletusmoodissa". Ahaa!- on toisille elämys tai yksittäinen tapahtuma, mutta tosi ad-hd:lle se on jatkuva olotila resetoituen noin kolme kertaa sekunnissa.
        Ärsyyntyy helposti; todellakin. Itse syy ei aina ole "tavan" ihmiselle edes mikään syy, mutta minulle on riittänyt aivan mitättömältä tuntuvat asiatkin. Tämä kulkee nimellä impulsiivisuushäiriöön taipuvainen persoona, usein käsi kädessä ad-hd:n kanssa kuten MONI muukin "pikkujuttu"....
        Perheeni alkaa vasta pikkuhiljaa käsittää miten aivoni ovat erilaiset. Voin kertoa että kymmenen vuotta "perehdyttämistä" ei auta vaan omakohtainen kokemus eli perse edellä puuhun ensin.... olen puolellasi kuitenkin!

        Tästä esimerkkinä voisin käyttää vaikka tulitikun sytyttämistä, sillä ensi raapaisun jälkeen "vittu ei syttyny" tulee toinen raapaisu vaikka rikki ei ole kerennyt edes reagoida ensimmäiseen, eli palaa jo mutta olit silti raapaissut jo toisen kerran. Huvittaa itseä jo, mutta näen että siitäkin voi ahdistua.
        Tässä raapaistiin vasta aiheen pintaa. Toivon tarkempia käytökseen liittyviä asioita, ei mielellään henkilökohtaisia kuitenkaan sillä ne sivut on erikseen sitten.
        Vaikuttaa siltä ettei miehesi halua käsittää asian vakavuutta ja uppoutuu peleihin jossa todellakin, saavutetaan jotain mitä kotona ei, valitettavasti. olin itse nettipokeririippuvainen vuosia. Lääkityksen aloitettuani lopetin ja nykyään jos pelaan, voin jopa voittaa...
        Tähän tällä kertaa, kysy ihmeessä lisää mutta suosittelen käymään spesialistilla yksityisellä ehdottomasti.
        Lääkitys on parantanut elämäni ja perheeni elämänlaatua uskomattomalla tavalla.
        Isi ei enää huuda.


    • Sing-along

      http://www.youtube.com/watch?v=lDWP37mysBc

      Free your mind from mis-education, misenterpretation yo they tryna control.
      You and me both with dose after dose.
      dey comatose and roast ya, enslave the culture.

      Insulin shock 10,000 had to die to stop.
      Lobotomy cuttin' up brains 11,000 dropped.
      And you wanna know who gansta? Who da dope man?
      Pack 'em up, pack 'em up, man fast as you can.

      Got the shelves on lock. commercials non-stop.
      Label everybody's problems so they all gon cop.
      Some will scream when they hear that we exposing the wolves screw 'em, let em stand in our way, well run through em.

      Using legality to hide the reality.
      Oh there goes sanity Em don't be mad at me.
      You on my side I see heard it on my TV.
      Together we gon bring out the truth bout ADHD.

    • tietämätön

      jos voisit lukea kysymykseni aloitteella aikuisen adhd. olen täyttä kysymysmerkkiä asiasta kun en tideä johtuuko adhsta vai ei. miten adhd:n parisuhde tunneelämä pelaa? tuntuu kuin ois paljon puitteita, ajattelee enimmäkseen itseään ei näytä kiinostusta... auta minua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2753
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2520
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2111
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1439
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe