Kysymys kohtauksen kulusta ja peloista

Pelko_pärsiis

Miten migreenikohtaus teillä etenee? Mulla sikäli salakavalasti, että kohtaus saattaa tehdä tuloaan puoli päivää, hiipua kahvinjuonnin jälkeen ja iskeä sitten kuitenkin iltasella. Otan triptaanin vasta siinä vaiheessa, kun oon varma että kyseessä on migreeni (kärsin myös jännityspäänsärystä). Usein triptaanin sivuvaikutus on suoraan verrannollinen sen tehoon: jos puolen tunnin kuluessa alkaa tuntua niskassa kaulalla "suonenvetoa", niin tepsii. Ellei mitään sivuoireita kuulu tai vain hyvin vähäisissä määrin, ei auta triptaani kohtaukseenkaan.

Ellei se auta, otan 600 mg buranan päälle ja sillä yleensä taittuu. "Suonenveto" tulee usein buranan jälkeen, oletan että tunne johtuu verisuonten kaventumisesta (?).

Onko kenelläkään muulla pelkoja tai esim. aivoverisuonisairauksia suvussa? Mun useammalla sukulaisella on ollut aivovaltimon aneurysma, joka on diagnosoitu vasta sen puhjettua. Näitä on edeltänyt kova päänsärky viikkoja ennen varsinaista puhkeamista. Aina, kun triptaani ei tehoa, pelkään hysteerisesti että nyt se on menoa täälläkin. Olen 35 v. ja näitä ikiä muillakin on suoni katkennut. Sikäli pelkoni lienee suhteeton, että pääni on kuvattu kuusi kertaa vuosien varrella. Neljä krt MRI, yhden kerran varjoainetehosteinen TT-kuvaus ja kerran varjoainetehosteinen magneettikuvaus.

Viimeksi kuvattiin vuosi sitten. Nyt jo mietin, kun migreenikohtaukset ovat pahentuneet lisääntyneet, että pitäiskö taas hakeutua kuvattavaksi... Ei ehkä pelottaisi, jos olisin aina sairastanut migreeniä, mutta kun tämä alkoi vasta kolmekymppisenä :-/.

Kommentoikaa, pliis.

3

169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aivo saurauksia suvu

      Ihmettelen kuvaustesi määrää, minun loota kuvattiin kerran. Kaikki näytti olevan kunnossa, sanottiin ettei uusiin kuvauksiin aihetta.

    • Tyhjäpää

      Hei! Luulenpa, että sinulla ei ole aihetta huoleen, kun pääkin on kuvattu noin monta kertaa. Kyllä ne pullistumat olisi siellä jo näkyneet jos niitä olisi. Veljellä on kova migreeni ja siitä syystä kuvattiin pää ja sieltä löytyi aneyrusma, joka leikattiin. Minäkin pääsin sen takia sitten kuvaukseen, koska pullistuma voi olla perinnöllinen ja itsellänikin on migreeni. Ei löytynyt pullistumia.

    • ap.

      Kiitos vastauksista.

      Omalla kustannuksella olen yleensä kuvauksissa käynyt. Kahdesti kuvattu julkisella, kun olen joutunut sairaalaan halvausoireiden vuoksi - oireiden syytä ei löytynyt, diagnoosi niskaongelma migreeni.

      Ei varmaan olisi tarvinnut kuvata noin montaa kertaa, mutta kun olen hypokondriaan taipuvainen (kuten aloituksesta ehkä voi arvata..) niin mielenrauhan vuoksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe