joo eli mulla on tilanne et alotin syksyllä ammattikorkeakoulussa ja haluisin nyt lopettaa sen ku ei olekkaan mun juttu.. mut nostin kuitenkin opintotukea syyskuusta lähtien ja edelleenkin tuet kilahtaa tilille alkukuusta. miten tää takaisinmaksu nyt menee? koska mul on koko syyskaudelta vissiin 11 vai 12 opintopistettä ku en vaan päässy kursseista läpi ku menin vähän turhan vaikeeseen kouluun itelleni :D asun vuokralla eli verojen jälkeen saan tukea noin 470 kuukaudessa. joudunko maksamaan KAIKEN takaisin vai pelkästään ne parin kuukauden tuet ku oon kuiteki parin kuukauden edest noit pistei saanu ku se rajaha on et vähintään 5op/kk. mut jos joudun maksaa ne kaikki tuet takas ni sehä meinais sit et oisin ihan ilman mitään tukia eläny koko syksyn et kai mulla ainakin johonkin asumistukeen on oikeus ettei ne ihan kaikesta mua voi sakottaa?? vai miten tämä oikeen menee?? apuaaaaa :D kiitos jos joku voisi valaista tyhmää :D
ongelma opintotukien kanssa! Help!?
2
188
Vastaukset
- ----
On hyvin mahdollista, että noilla opintopisteillä saat pitää kahden kuukauden tuet ja loput peritään takaisin, jos et voi luotettavasti osoittaa opiskelleesi useamman pisteen edestä. Älä nyt kuitenkaan enää venytä asian hoitamista, voi olla ettet ehdi enää perua edes helmikuun tukia, joten kerrytät itsellesi ihan suotta suurta velkaa.
Jos täytät asumistuen ehdot (lähinnä, että olet pienituloinen), voit hakea sitä. Sitten vaan ilmoittautumaan työkkäriin, niin saat ehkä joskus työttömyyskorvausta. Toimeentulotukea voit hakea sossusta, jos sinulla ei ole tuloja tarpeeksi kattamaan pakollisia elämisen menoja. - kela on jees
En tiedä onko asiat muuttuneet minun opiskeluajoista, mutta sanoisin ettei peritä takaisin, ei ainakaan syyskauden marras-joulukuun osalta. Katkaise tuki kuitenkin välittömästi!
Eikös kela ryhdy takaisinperintään vain jos on ilmeistä, ettei opiskelija ole oikeasti aikonut edes opiskella ja opinnot eivät ole edistyneet käytännössä lainkaan. (olikos se raja 1 op / kk)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik185223MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1152714- 102234
Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5872006Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1221729Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s411299Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja691299Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31078Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641037Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt2211028