ongelma opintotukien kanssa! Help!?

mcfool

joo eli mulla on tilanne et alotin syksyllä ammattikorkeakoulussa ja haluisin nyt lopettaa sen ku ei olekkaan mun juttu.. mut nostin kuitenkin opintotukea syyskuusta lähtien ja edelleenkin tuet kilahtaa tilille alkukuusta. miten tää takaisinmaksu nyt menee? koska mul on koko syyskaudelta vissiin 11 vai 12 opintopistettä ku en vaan päässy kursseista läpi ku menin vähän turhan vaikeeseen kouluun itelleni :D asun vuokralla eli verojen jälkeen saan tukea noin 470 kuukaudessa. joudunko maksamaan KAIKEN takaisin vai pelkästään ne parin kuukauden tuet ku oon kuiteki parin kuukauden edest noit pistei saanu ku se rajaha on et vähintään 5op/kk. mut jos joudun maksaa ne kaikki tuet takas ni sehä meinais sit et oisin ihan ilman mitään tukia eläny koko syksyn et kai mulla ainakin johonkin asumistukeen on oikeus ettei ne ihan kaikesta mua voi sakottaa?? vai miten tämä oikeen menee?? apuaaaaa :D kiitos jos joku voisi valaista tyhmää :D

2

284

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

On hyvin mahdollista, että noilla opintopisteillä saat pitää kahden kuukauden tuet ja loput peritään takaisin, jos et voi luotettavasti osoittaa opiskelleesi useamman pisteen edestä. Älä nyt kuitenkaan enää venytä asian hoitamista, voi olla ettet ehdi enää perua edes helmikuun tukia, joten kerrytät itsellesi ihan suotta suurta velkaa.

Jos täytät asumistuen ehdot (lähinnä, että olet pienituloinen), voit hakea sitä. Sitten vaan ilmoittautumaan työkkäriin, niin saat ehkä joskus työttömyyskorvausta. Toimeentulotukea voit hakea sossusta, jos sinulla ei ole tuloja tarpeeksi kattamaan pakollisia elämisen menoja.

• kela on jees

En tiedä onko asiat muuttuneet minun opiskeluajoista, mutta sanoisin ettei peritä takaisin, ei ainakaan syyskauden marras-joulukuun osalta. Katkaise tuki kuitenkin välittömästi!

Eikös kela ryhdy takaisinperintään vain jos on ilmeistä, ettei opiskelija ole oikeasti aikonut edes opiskella ja opinnot eivät ole edistyneet käytännössä lainkaan. (olikos se raja 1 op / kk)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      223
      5052
    2. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      191
      2715
    3. Nimikirjaimet

Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      67
      1582
    4. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      52
      1500
    5. Kohta katson sun kuvaasi

ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      9
      1302
    6. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      104
      1291
    7. VOI TÄTÄ ILON

JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      132
      1247
    8. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      159
      1202
    9. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      109
      1184
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      83
      1170
    Aihe