Toinen lapsi haaveissa, vaan synnytys jätti pelon..

vieläköUskallan??

Ensimmäinen synnytys oli jotakuinkin hirveä.Vaikka kesto oli siedettävä 7 tuntia, ei kipulääkkeinä ( piikki, spinaali ja epiduraali, emättimen sisään pistettävävä puudutus) tms auttanut lainkaan.
Ensinnäkin sain kinua epiduraalia ensimmäiset 2 tuntia hirveissä tuskissa, kunnes kätilön vuoro vaihtui ja toinen kätilö suostui kutsumaan anestesialääkärin. Synnytys eteni nopeammin mitä kätilöt olivat arvelleet ja lääkäri laittoikin samantein spinaalin sekä jätti selkään epiduraalivarauksen, eli sen katetrin mistä voi vaan suoraan pistää lääkettä. Spinaali auttoi 10 minuuttia ( jea) ja helvetilliset kivut palasivat. Itkemisen päätteeksi mulle suostutaan antamaan eka annos epiduraalia katetriin ja paskat, ei mitään tehoa. Lopulta kätilöt miettivät josko anestesialääkäri tulisi asentamaan uuden epiduraali "letkun", mutta synnytys oli jo tuolloin niin pitkällä, ettei se käynyt. Sain pudendaali (?) vai mikälie kipupiikin suoraan emättimen sisään ja siitäkään ei kyllä apua ollut. Ponnistusvaihe kesti 2 tuntia ja repeämät olivat isot, verta menetin paljon. Mua ommeltiin kansaan reilu tunti ja tikkejä tuli n.30kpl
Mulla kesti toipua synnytyksestä aika kauan, kivut pilasivat aikapitkälti ensimmäiset kuukaudet vauvan kanssa. jälkivuoto kesti 9 viikkoa ( raivostutti).

Nyt on hirveä vauvakuume päällä ja toinen lapsi todella haaveissa, mutta se synnytys :( Kuinka osaan nauttia raskaudesta, kun lähestyvä synnytys saa verenpaineen nousemaan ja muistot pintaan?

4

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yllätysvauva ulkom.

      Hei! Sain esikoisen alkusyksystä. Synnytyksen oli epäsäännöllinen, kesto 28h. Oksitosiinikäynnistys ei toiminut kunnolla ensimmäisenä päivänä. Synnytin K-S Keskussairaalassa. Ensimmäisenä päivänä synnytyssalin puolella sain Oxanest-pistoksen lihakseen, auttoi hyvin mutta vähän heikensi supistuksia. Toisena päivänä synnytys lähti edistymään, viimeiset 6 tuntia olivat tositoimia ja ponnistamiseen meni 1h 14 min. Jos synnytyksen kulku on epävarmaa, epiduraalia ei voi käyttää. Minulle laitettiin kohdunkaulan puudute kun olin 7 cm auki, joka toimi tosi hienosti puolitoista tuntia! Viimeiset 2 tuntia olivat sitten ilman kivunlievitystä. Pudendaalipuudutuksesta puhuttiin, mutta en sitten tarvinnut sitä. I-II asteen repeämä ja muutama tikki, toivuin tosi nopeasti.

      Kohdunkaulan puudute (paraservikaali) laitetaan emättimen kautta, saitkohan sen? Käytetään siis avautumisvaiheessa, ei tehoa jos laitetaan liian myöhään.

      http://www.vauva.fi/artikkeli/raskaus/synnytys/kivunlievitys_synnytyksessa

    • tinnu4

      Jokainen synnytyskerta on erilainen. Itselläni oli kauhukuvia esikoisen synnytyksestä. Se oli niin kivuliasta. Sain kivunlievitystä, mutta niitä ei ehditty antamaan oikeaan aikaan - sinnittelin turhan pitkään. Mutta toinen synnytys oli lopulta aivan erilainen!

      Esikoisesta muistan, että ponnistaminen oli aivan kamaa, vaikka kestikin vain 20minuuttia. Huusin ja se sattui niin kamalasti!
      Kakkosen ponnistusvaihe kesti vain 8minuuttia ja olin rauhallinen, en huutanut ja keskityin hengittämiseen. Kokemus oli aivan erilainen! Kun tyttö syntyi, hihkuinkin miehelle ääneen: "mä en huutanut yhtään, se ei edes sattunut!".

      Ja onhan se kropalle aikamoinen muutos kun se ensimmäinen syntyy. Toista varten paikat on jo pehmenneet eritavalla, kokemus on erilainen ja jokainen synnytys etenee eritavalla.

      Peloista kannattaa puhua avoimesti neuvolassa ja synnytyssairaalaan!

    • menossa kohta

      Mitä olen muiden juttuja ja kokemuksia kuunnellut, tuntuu että mitä enemmän on puudutuksia, sitä enemmän myös repeämiä. Itseäni on alkaneet pelottaa puudutukset ja repeämät supistuskipuja enemmän.

    • ghkddbn

      Onneksi se ensimmäinen on raivannut jo sen tien sille toisellekin, joten yleensä toinen synnytys on helpompi. VArmaksihan ei voi tietysti sanoa, aina voi mennä jotain vikaan. Mutta jos kävisit pelkopolilla juttelemassa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe