Lapsen koulupaikka

TeeZee

Olen 6 ja 5 vuotiaiden lasten isä ja olen eronnut n. 3 vuotta sitten ja meillä on yhteishuotajuus. Lapset vuoroviikoin minulla ja äidillään. Äidillä on lähivanhemmuus, koska muutin pois omistusasunnostamme erossa ja jouduin olemaan vuokralla väliajan kunnes sain osuuteni yhteisasunnostamme ostaakseni oman asunnon. Lasten kannalta se oli silloin paras ratkaisu.

Sen jälkeen hankin lasten hoitopaikan läheltä. Matka: 300m päiväkotiin ja 300m esikouluun ja kouluun. Äiti asuu n. 4km päässä tällä hetkellä. Asiat toimineet hyvin tähän asti ja esikoulupaikka ja tuleva koulupaikka sovittiin äidin kanssa yhteisymmärryksessä tuohon minun lähelle, jossa lapset ovat ikänsä olleet hoidossa ja nyt siis vanhempi eskarissa. Kavereitakin ovat saaneet mukavasti ja viihtyneet hyvin. Tuleva koulupaikkakin sovittiin vuosi sitten kun eskaria mietittiin ja minulla siitä käyty sähköpostivaihto tallessa.

Nyt kuitenkin tilanne muuttui niin, että hän aikoo muuttaa kesällä poikaystävänsä luokse naapurikunnan puolelle 20km päähän maalle, jossa lähin koulu on 10km päässä. Meiltä siis 20km matka uudelle koululle. Äiti haluaa pojan tähän kouluun, jossa ei ole ketään tuttua. Tämä tieto tuli minulle vasta viime viikolla kun koulun hakuun aikaa kolme viikkoa. Tähän asti olen ollut siinä uskossa, että koulupaikka on sopimassamme paikassa ja ollaan pojan kanssa katsottu ja harjoiteltu koulumatkaakin.

Oma mielipide on se, että kun poika on vasta selvinnyt vanhempien erosta, siirtynyt viime vuonna uutena eskariryhmään toisesta päiväkodista, johon on sopeutunut hyvin ja saanut hyviä ystäviä, en haluaisi hänen vielä tämän perään kokea taas uutta muutosta jossa taas joutuu uuteen ympäristöön. Äidin mielestä koulupaikka pitää siirtää hänen mukanaan, koska hän on lähivanhempi ja hänen poikaystävänsä ei suostu muuttamaan sieltä mihinkään. Lisäksi pikkusisko on tuossa lähipäiväkodissa. En tiedä ollaanko häntäkin siirtämässä pois vai aikooko hän tosiaan pikkutyttöä ajattaa 20km päähän joka päivä hoitoon?

Käytiin eilen lastenvalvojalla neuvottelemassa ja hän ei suostunut ehdotukseeni, että lasten lähivanhemmuus siirrettäisiin minulle, jotta he eivät joutuisi kouluympäristöään ja kaveripiiriään menettämään. Myöskään koulumatkana 10km on 6-vuotiaalle aika pitkä ja toki minun luotani 20km vielä pitempi. Perusteluna minulla oli koulumatkat, tuttu ympäristö ja isän (minun) nykyinen asuinpaikka. Hänellä ei perusteluja ollut muita kun se että hän on lähivanhempi ja hän haluaa.

Lopputulos oli se, että katsoin olevani velvoitettu lasten edun nimissä riitauttamaan nykyisen lastenhuoltajuussopimuksen jotta lasten koulupaikka saataisiin turvattua.

Seuraava neuvottelu lasten huoltajuudesta lastenvalvojalla on kahden viikon päästä, jonka jälkeen koulun haun eräpäivään on enää 4 päivää aikaa. En tiedä edes voiko hakea kouluun toissijaiseen koulupaikkaan noin kauas nykyisestä asuinpaikasta. Nykyinenkin koulupaikka minun lähelläni olisi myös toissijainen, koska äidin asunnosta on toinen koulu yhtä kilometriä lähempänä. Soitettuani kuitenkin koulun rehtorille, hän sanoi perustelujen olevan hyvät jotta poika pääsisi tuohon lähikouluun. Äiti ei kuitenkaan suostu hakemaan kouluun jossa poika on esikoulunsa käynyt (on siis samaa koulukompleksia) ja jossa on hänen kaikki kaverinsa.

Mitkä mahdollisuudet minulla on tilanteessa saada lasten lähivanhemmuus, jos tässä joudutaan käräjille?

2

615

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • henni3

Hae lapsesi siihen lähikouluun vain. Sen voi tehdä sähköisesti ilman molempien allekirjoituksia.

Ainakin olet sitten hakenut ajoissa, vaikka teidän vanhempien kesken ei sopimukseen lähivanhemmuudesta olisi vielä päästykään.

Lasten etu on säilyttää tuttu ympäristö sekä hoito-/koulupaikat. Eli lähivanhemmuuden siirto isälle on yllä mainituin perustein parempi ratkaisu.

Aja vain asiaasi äidin vastusteluista huolimatta, sillä sinulle isänä on paremmat perusteet.

• TeeZee

Ilmeisesti tuo koulun haun määräpäivä ei olekaan tässä kovin tärkeä, sillä jos sopimukseen ei päästä seuraavassa neuvottelussa ja käräjille mennään, jää huoltajuus auki (väliaikaishuoltajuus) ja koulupaikka määräytyy sitten sen mukaan kummalle huoltajuus määrätään.

Minulla ei ole ex-vaimoani vastaan mitään henkilökohtaista, mutta valitettavasti näyttää siltä että lasten etu ei ole hänen päätöksissään eniten merkitsevä asia.

Olen ajatellut sitäkin, että jos häviän käräjillä, olen valmis muuttamaan naapurikuntaan lasten koulupaikan perässä. Aikuiset selviävät aina ja pystyvät sopeutumaan (tai näin ainakin pitäisi olla), mutta lasten takia tässä joutuu kiistelemään, jotta eivät joutuisi turhaan käymään läpi uutta muutosta.

Pakko myöntää, että suututtaa, mutta voi olla että mitään ei voi. Surullista jos ex-vaimon itsekkäällä päätöksellä on negatiivinen vaikutus lasten loppuelämään. Voihan olla että kaikki menee hyvin, mutta mielestäni on vähän turhan rankkaa uhkapeliä lasten kustannuksella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      84
      4562
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      85
      4411
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3483
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2764
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2701
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2083
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1748
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      103
      1291
    Aihe