Tyhmiä kysymyksiä veneen siirrosta maanteitse

Tyhymä nyyppä

Jos vene myydään traktoritrailerin kanssa, niin vaaditaanko sen vetämiseen tosiaan traktoria, vai voiko tämän mallista traileria vetää jollain vähän nopeammalla kulkupelillä?

Niin tai näin, kuinka vahvaa autoa 3t painoisen veneen vetämiseen tarvitaan?

Oleellisin kysymys kait olisi, että miten saisi siirrettyä veneen Varsinais-Suomesta PK-seudulle mahdollisimman edullisesti purjehduskauden ulkopuolella.

45

6432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dsfterw23465

      Jos kärryä vedetään muulla kuin traktorilla, pitää sen olla siihen rekisteröity.
      3 tonnin venettä voi vetää autolla jossa vetokyky siihen riittää.

      • sdfgewr32456

        Lisään vielä, että jos vene painaa 3 tonnia ja siihen kärry päälle niin lain mukaan sen vetämiseen ei taida montaa traktoria suomesta löytyä, jos yhtään.

        Traktorilla vetäessä saa kärryn kokonaipaino olla 2x traktorin paino jarruttomassa kärryssä ja 3x jarrullisessa.


      • Onnea matkaan!

        Käytännössä 3 tonnin veneen peräkärry painaa yli 0,5 tn, joten tarvitaan kuorma-auto veturiksi. Traktorille rekisteröity/rekisteröimätön peräkärry ei käy paitsi yöllä ja sivuteillä salaa.


      • käytäntö ≠ teksti
        sdfgewr32456 kirjoitti:

        Lisään vielä, että jos vene painaa 3 tonnia ja siihen kärry päälle niin lain mukaan sen vetämiseen ei taida montaa traktoria suomesta löytyä, jos yhtään.

        Traktorilla vetäessä saa kärryn kokonaipaino olla 2x traktorin paino jarruttomassa kärryssä ja 3x jarrullisessa.

        käytännössä täällä länsirannikolla kyllä lähes kaikki isommat, mukaanlukien minun 8000 kg.n vene siirretään halliin yleistä tietä pitkin traktorilla vetäen.


      • sdgfert2346
        käytäntö ≠ teksti kirjoitti:

        käytännössä täällä länsirannikolla kyllä lähes kaikki isommat, mukaanlukien minun 8000 kg.n vene siirretään halliin yleistä tietä pitkin traktorilla vetäen.

        Käytännössä näin, ja poliisinkin kanta on, että se on erikoiskuljetus eivätkä siihen puutu.


      • Eri Suomiko?
        sdfgewr32456 kirjoitti:

        Lisään vielä, että jos vene painaa 3 tonnia ja siihen kärry päälle niin lain mukaan sen vetämiseen ei taida montaa traktoria suomesta löytyä, jos yhtään.

        Traktorilla vetäessä saa kärryn kokonaipaino olla 2x traktorin paino jarruttomassa kärryssä ja 3x jarrullisessa.

        Kyllä näitä ja vastaavia löytyy joka kylästä: http://johndeeredistributor.fi/Maatalouskoneet/Tuotteet/Traktorit/5R-sarj.

        Kulkee myös vaikka tällä Koska kerroin on jarruttomalle kärrylle 2,6: Valmet 359D 1750 kg. Mallista ja varusteista riippuen, mutta noin suunnilleen.

        Tuolla on paljon tietoa mitä saa kytkeä traktoriin: http://www.taavetti-talli.net/t97-peravaunun-kytkeminen-traktoriin


      • Bossu
        sdfgewr32456 kirjoitti:

        Lisään vielä, että jos vene painaa 3 tonnia ja siihen kärry päälle niin lain mukaan sen vetämiseen ei taida montaa traktoria suomesta löytyä, jos yhtään.

        Traktorilla vetäessä saa kärryn kokonaipaino olla 2x traktorin paino jarruttomassa kärryssä ja 3x jarrullisessa.

        Hä? Nykytraktorit painaa varmaan lähemmäs kymmenen tonnia. Mun 54 vuotta vanhalla pikkutraktorillakin (paino kolme tonnia) vetäisi tuota vaikka ilman traileria maantiellä.


    • Pentti-Eno

      Vain traktorilla saa vetää laillisesti, ja täytyy olla sitten vielä takavalot, hitaan ajoneuvon kolmia ja vilkut asianmukaisesti. Liikennetraktorit kulkee lain mukaan kuuttakymppiä ja todellisuudessa seitsemääkymppiä, niin ei se niin paljon hitaampi ole kuin autokaan.
      Kuorma-autolla homma hoituu siten, että laitetaan vene trailerille, ja sitten auton lavalle, korkeuden suhteen voipi tulla ongelmia, kun laillinen maksimikorkeus on 4,2 metriä.
      Tavallisella maataloustraktorilla homma tietenkin kans hoituu, mutta nopeus (hitaus) 40-45km/h on toki aikaa viepää, päivä suuntaansa

      • Puoliplaanari

        Muutama virhe, liikennetraktorin rakenteellinen nopeus on 50km/h, maataloustraktorin 40km/h. Yleensä ne ovat yksiä ja samoja laitteita jotka on vaan rekisteröity eri tavalla ja rajoitin säädetty eri nopeuteen. Vaikka rajoitin olisi poistettu en lähtisi vetämään omaa venettäni kovin kovaa jousittamattomalla kärryllä jousittamattoman traktorin perässä.

        Suurin korkeus on nykyään 4,4 metriä. Sitä korkeammat menevät hankalaksi, pitää olla luvat reitille. 4,5 metriä mahtuu vielä melkein mistä vaan, sillat, porttaalit ja kaapelit ovat yleensä vähintään sen. 3 tonnia painavan veneen ja trailerin nostaminen lavalle vaatii varsin tuhdin nosturin. Niitä on kyllä mutta eivät välttämättä lähde ihan halvalla. Kysymällä selviää, ei täältä.

        Kannattaa siinä traktoritrailerin vedossa huomioida sellainen seikka että ne harvemmin ovat mitään priimakuntoisia. Voi olla että laakerit tai kumit hajoavat tai kokonainen pyörä irtoaa kun lähdetään vetämään pitkiä matkoja. Akselit ovat yleensä vuosikymmeniä vanhoja kuorma-auton akseleita joille ei ole koskaan tehty mitään, vedetty vaan lyhyt matka pari kertaa vuodessa, todennäköisesti meriveden kautta. Kumitkin ovat saaneet perstua ihan rauhassa. Jos kärry on hyvä tai kiinnostaa ottaa pieni riski niin osaavia traktorimiehiä joiden liikeidea on aurata, ajaa soraa ja siirtää ihmisten veneitä ja kaivinkoneita löytyy kyllä joka kaupungista. Soittokierros heille kertoo hinnoista, saattavat lähteä yllättävänkin edullisesti.

        Oleellisin ero traktorin ja autojen perävaunuissa on se että traktorilla saa vetää rekisteröimätöntä ja varsin raskasta jarrutonta perävaunua. Autojen raskaammat perävaunut täytyy paitsi rekisteröidä myös katsastaa.

        Itse ostin joskus saman kokoisen veneen trailereineen 120km kotisatamasta. Veneen ajoin vesitse ja trailerin toi kuljetusyritys hiab-autolla. Olisin varmaan saanut traktorin lainaan mutta en uskaltanut eikä toisaalta huvittanutkaan lähteä ajamaan tuollaista matkaa edes tyhjällä trailerilla. Voi olla että traileri olisi pettänyt puolessa välissä ja olisin joka tapauksessa tarvinnut sen nosturiauton.


      • Bossu
        Puoliplaanari kirjoitti:

        Muutama virhe, liikennetraktorin rakenteellinen nopeus on 50km/h, maataloustraktorin 40km/h. Yleensä ne ovat yksiä ja samoja laitteita jotka on vaan rekisteröity eri tavalla ja rajoitin säädetty eri nopeuteen. Vaikka rajoitin olisi poistettu en lähtisi vetämään omaa venettäni kovin kovaa jousittamattomalla kärryllä jousittamattoman traktorin perässä.

        Suurin korkeus on nykyään 4,4 metriä. Sitä korkeammat menevät hankalaksi, pitää olla luvat reitille. 4,5 metriä mahtuu vielä melkein mistä vaan, sillat, porttaalit ja kaapelit ovat yleensä vähintään sen. 3 tonnia painavan veneen ja trailerin nostaminen lavalle vaatii varsin tuhdin nosturin. Niitä on kyllä mutta eivät välttämättä lähde ihan halvalla. Kysymällä selviää, ei täältä.

        Kannattaa siinä traktoritrailerin vedossa huomioida sellainen seikka että ne harvemmin ovat mitään priimakuntoisia. Voi olla että laakerit tai kumit hajoavat tai kokonainen pyörä irtoaa kun lähdetään vetämään pitkiä matkoja. Akselit ovat yleensä vuosikymmeniä vanhoja kuorma-auton akseleita joille ei ole koskaan tehty mitään, vedetty vaan lyhyt matka pari kertaa vuodessa, todennäköisesti meriveden kautta. Kumitkin ovat saaneet perstua ihan rauhassa. Jos kärry on hyvä tai kiinnostaa ottaa pieni riski niin osaavia traktorimiehiä joiden liikeidea on aurata, ajaa soraa ja siirtää ihmisten veneitä ja kaivinkoneita löytyy kyllä joka kaupungista. Soittokierros heille kertoo hinnoista, saattavat lähteä yllättävänkin edullisesti.

        Oleellisin ero traktorin ja autojen perävaunuissa on se että traktorilla saa vetää rekisteröimätöntä ja varsin raskasta jarrutonta perävaunua. Autojen raskaammat perävaunut täytyy paitsi rekisteröidä myös katsastaa.

        Itse ostin joskus saman kokoisen veneen trailereineen 120km kotisatamasta. Veneen ajoin vesitse ja trailerin toi kuljetusyritys hiab-autolla. Olisin varmaan saanut traktorin lainaan mutta en uskaltanut eikä toisaalta huvittanutkaan lähteä ajamaan tuollaista matkaa edes tyhjällä trailerilla. Voi olla että traileri olisi pettänyt puolessa välissä ja olisin joka tapauksessa tarvinnut sen nosturiauton.

        Traktorilla tuo tulee yöpymisineen kalliiksi ja hankalaksi. Harva kaveri antaa lainaksi traktoria tuolle matkalle. Halvempien ja vanhempien traktoreiden renkaille tuo on kuluttavaa. Traileri voi tosiaan hyvinkin hajota, ja sitten ollaan suurissa ongelmissa. Hiab-autolla keikka onnistunee muutamalla satasella. Ei vaadi erityisen isoa hiabia. Suosittelen sitä.


    • Tyhymä nyyppä

      Vene onkin vain 2,5 tn joten perävaunun kanssa se 3t, mutta mitäs vaihtoehtoja sitten olisi purjehtia se Raumalta PK-seudulle? Matkaksi tuli n. 180 M, eli noin 26h keikka. Ja kun en ole itse venettä koskaan kipparoinut, ei tuo ole sellainen reissu milla haluaisin omatoimisen harjoittelun aloittaa.

      • Tyhymä nyyppä

        Painovirhe, 36h keikka. Käytännössä siis 3 päivän reissu.


      • egfewr436

        Tuonhan vetää kotiin pajerolla tai lanticalla.

        Jopa vanhemman mallin kia sorento onnistuu.


      • Rantakärry
        egfewr436 kirjoitti:

        Tuonhan vetää kotiin pajerolla tai lanticalla.

        Jopa vanhemman mallin kia sorento onnistuu.

        Mutta ei veneen mukana tulevalla traktoritrailerilla.


    • seilori

      Pyydät jonkun kokeneemman kaveriksi niin ei o paha homma.

      • Tyhymä nyyppä

        Ei ole kokeneempia kavereita, ja vielä vähemmän sellaisia jotka voisivat irroittautua 3 vuorokaudeksi noutokeikkaan. Muuten olisikin varteen otettava vaihtoehto.

        Huonompi juttu tietysti on, että sen saisi huoltoetäisyydelle vasta kauden jo auettua.


      • Eri Suomiko?
        Tyhymä nyyppä kirjoitti:

        Ei ole kokeneempia kavereita, ja vielä vähemmän sellaisia jotka voisivat irroittautua 3 vuorokaudeksi noutokeikkaan. Muuten olisikin varteen otettava vaihtoehto.

        Huonompi juttu tietysti on, että sen saisi huoltoetäisyydelle vasta kauden jo auettua.

        Ostopaikan tai kotipaikkasi maajusseilta kysyt ne vetasee ton ihan helposti (korvausta vastaan tietenki). Kysy ennen kevätkiireitä, silloin ne ei enää lähde!
        Mutta ei tuosta nyt mitään ongelmaa tarvi tehdä.
        Autonosturikikaan ei tarvi olla tuhdeimmasta päästä, pitäis vaan olla riittävän matala kärry tai lava.


      • Sy Möwe
        Eri Suomiko? kirjoitti:

        Ostopaikan tai kotipaikkasi maajusseilta kysyt ne vetasee ton ihan helposti (korvausta vastaan tietenki). Kysy ennen kevätkiireitä, silloin ne ei enää lähde!
        Mutta ei tuosta nyt mitään ongelmaa tarvi tehdä.
        Autonosturikikaan ei tarvi olla tuhdeimmasta päästä, pitäis vaan olla riittävän matala kärry tai lava.

        Tuolla yllä nimim. Puoliplaanari nosti esille tärkeimmän yksityiskohdan, eli perävaunun kunnon. Useimmat rantakärryt eivät kestä ilman kallista remonttia nopeatempoista tielläajoa.
        Laakerit ja renkaat ova usein siinä kunnossa että ongelmia on odotettavissa tien päällä. Luiskalle ajo kallistuneella rantakärryllä jossa painopiste on korkealla nostaa kyllä karvat pystyyn karskimmaltakin veneenomistajalta.
        Liikennetraktorilla siirto ei sinänsä ole ongelma ja erillisellä valopaneelilla saadaan taakse lailliset valot pelaamaan.
        Minusta paras keino siirtoon olisi matala lavetti jonka päälle koko paketin voi sitoa kiinni eikä siitä tule liian korkea kuljettaa.


      • Siirtokokemusta on
        Tyhymä nyyppä kirjoitti:

        Ei ole kokeneempia kavereita, ja vielä vähemmän sellaisia jotka voisivat irroittautua 3 vuorokaudeksi noutokeikkaan. Muuten olisikin varteen otettava vaihtoehto.

        Huonompi juttu tietysti on, että sen saisi huoltoetäisyydelle vasta kauden jo auettua.

        Ilmoitapa sähköpostisi " Tyhymä nyyppä " niin siirretään veneesi vesitse sinne mihin haluat kohtuullisesti heti kun jäät on häipyneet. juha.risto at netti.fi


      • Tyhymä nyyppä
        Siirtokokemusta on kirjoitti:

        Ilmoitapa sähköpostisi " Tyhymä nyyppä " niin siirretään veneesi vesitse sinne mihin haluat kohtuullisesti heti kun jäät on häipyneet. juha.risto at netti.fi

        Pannaan mieleen tulevan varalta. Vielä en ole mitään venettä ostanut, siksi kyselinkin että miten siirtäminen onnistuisi.


    • Erilainen traileri

      Autolla ei voi vetää traktoritraileria, koska painopiste on ihan väärässä paikassa:
      Hyvin suuri osa painosta kohdistuu traktorin vetokoukkuun. Akselihan on aina ihan siellä takapäässä. Eli 3tn veneen trailerin massasta varmasti yli tonni rasittaa traktoria; traktorilla vetämisen kannalta tämä on hyvä, painaa traktorin taka-akselia maata vasten ja helpottaa jarruttamista kun kärryssä ei edes sellaisia ole.

      Siten on ihan sama laittasiko tuon pienen tai ison auton perään, ei siinä vetolaitteet kestäisi (taitaa ainoa autolla vedettävä perävaunutyyppi, jossa suuri osa massasta kohdistuu veturiin, olla rekan puoliperävaunu)

      • Entäpäs

        Erillinen venekuljetuksiin tarkoitettu lava-auto, parhaissa virityksissä köli menee paljon lavan tasoa alemmas ja tuet pelaa hydrauliikalla. Pelkkää traktoritraileria saa vetää ilman kuormaa auton perässä ja traktoripelikoukku tai viritys noista yleensä löytyy?


      • faktaa vai fiktiota
        Entäpäs kirjoitti:

        Erillinen venekuljetuksiin tarkoitettu lava-auto, parhaissa virityksissä köli menee paljon lavan tasoa alemmas ja tuet pelaa hydrauliikalla. Pelkkää traktoritraileria saa vetää ilman kuormaa auton perässä ja traktoripelikoukku tai viritys noista yleensä löytyy?

        Entäpäs kirjoitti: " Pelkkää traktoritraileria saa vetää ilman kuormaa auton perässä"

        Ja mihin pykälään väitteesi perustat?
        Linkkiä siis finlexiin ...


      • Entäpäs
        faktaa vai fiktiota kirjoitti:

        Entäpäs kirjoitti: " Pelkkää traktoritraileria saa vetää ilman kuormaa auton perässä"

        Ja mihin pykälään väitteesi perustat?
        Linkkiä siis finlexiin ...

        Tarkkaan tulkittuna kärryn päällä pitäisi olla esim puusee = laite;-)

        Vanha laite on katsastettava 1.12015 mennessä. Ks Trafi hinattava laite...


    • hakalakelaa

      Moi.

      Onneksi olkoon, siis veneen hankinnasta :)

      Mä olen tätä vähän kans setvinyt, sattuneesta syystä... Rauma - Hesa välillä on pari vaihtoehtoa.

      Meritse. Rohkea rokan syö, yks kaks kaveria mukaan ja matkaan perjantaina. Aja ekana iltana muutama tunti, vaikka Isokariin yöksi. Lauantaina Taalintehdas, Hanko alueelle. Sitten voit kelin ja jaksamisen mukaan jatkaa sunnuntaina kohti Hesaa, tai yhtä hyvin jätät veneen viikoksi vierassatamaan, ja tulet seuraavana vkl jatkamaan. Siinäpä opit samalla veneilyn.. Trailerin saat hijablava-autolla Hesaan noin 2 tai 3 € kilometriä kohden. Toisin sanoen paljon halvemmalla, mitä yleensä valmis traileri maksaa.. paitsi jos osaat itse hitsata trailerin romusta kasaan, silloin se on halvempaa.

      Maitse. Etsi internetin ja yrityshakujen kautta kuorma-autoilijoita. Sellainen kellä on autossa nosturi ja saa peräkärryn, niin ottaa trailerin auton lavalle ja veneen peräkärryyn. Vene tuetaan lankuille ja pölkyille, niin että saadaan sidottua kiinni. Tässä on noin parin tonnin kohdalla painoraja, muutama kuski sanoi minulle, että niiden auton hiijabbi nostaa sen pari tonnia ns kenttäoloissa. Varmaan niitä on isompiakin, mutta näin meidän kulmilla.. Hintaa tarjottin tällaiselle siirolle alkaen 500 €, joskin jäi kutina, että motivaatio tuohon hintaan olisi ollut aika heikko.. Ja kilometrejä tässä noin 250.

      Vene liikkuu mielellään vettä myöten. Samalla pääset sen kanssa sinuiksi, toki se tuntuu hirveältä projektilta, jos ei tiedä juttuja. Mutta nyt ehdit vielä selata merikortit, suunnitella reitit, laskea ajat ja suunnat sekä tehdä ruokalistat.. Ei se ole kumminkaan mitään kuumatkailua.. Tärkeää on, että vene on merikelposesti varusteltu ja merikunnossa vesillelaskun aikaan. Miehistön merikelpoisuutta ehtii vielä nostaa kotonakin, ainakin auttavasti. Jos olet lukumiehiä, mene kirjastoon hakemaan muutama perusopas veneilyyn ja navigointiin. Kyllä, niissä on paljon itsestäänselvyyksiä, mutta siinä sisällysluettelossa on sulle samassa miellekartta ja muistilista, otat joka kohtaan itseksesi kantaa tyyliin "tämän selvitän näin ja näin..." Kyllä se siitä menee.

      No, nämä on fundeerailuja :)

      • 10+11

        Ilman mitään ongelmia nostettiin 4,2 tn painoinen veneeni Hiiapilla. Kait niitä heikompiakin on, mutta yhteisnostossa meillä kaksi hiiappiautoa joiden lavalla veneet kulkevat talvikentälle, ja jos yli 5 tn vene niin nosto nosturiautolla.

        Hiiappiautolla olen tavannut ymmärtää kuorma-autoa jossa on lava ja nosturi. Veneen nostoa varten ei kannattane ottaa autoa joka on tarkoitettu tiililetkojen nostoa varten vaan ihan kunnon nosturilla varustettu. "muutama kuski sanoi minulle, että niiden auton hiijabbi nostaa sen pari tonnia ns kenttäoloissa" - aika heikot nosturit teilläpäin. Tietysti jos "kenttäolot" tarkoittavat alustaa jossa auton tukijalat eivät pidä, niin silloin ei kannata urheilla vaikka nosturi nostaisi.


      • hakalakelaa
        10+11 kirjoitti:

        Ilman mitään ongelmia nostettiin 4,2 tn painoinen veneeni Hiiapilla. Kait niitä heikompiakin on, mutta yhteisnostossa meillä kaksi hiiappiautoa joiden lavalla veneet kulkevat talvikentälle, ja jos yli 5 tn vene niin nosto nosturiautolla.

        Hiiappiautolla olen tavannut ymmärtää kuorma-autoa jossa on lava ja nosturi. Veneen nostoa varten ei kannattane ottaa autoa joka on tarkoitettu tiililetkojen nostoa varten vaan ihan kunnon nosturilla varustettu. "muutama kuski sanoi minulle, että niiden auton hiijabbi nostaa sen pari tonnia ns kenttäoloissa" - aika heikot nosturit teilläpäin. Tietysti jos "kenttäolot" tarkoittavat alustaa jossa auton tukijalat eivät pidä, niin silloin ei kannata urheilla vaikka nosturi nostaisi.

        Joo, onhan niitä hiijabbiautoja varmasti eri kokoisia. Tuo pari tonnia tuli siitä, että kysyin sellaisilta, jotaka ovat ennenkin mun veneitä siirrelleet. Tuttujen kanssa on aina luontevampaa asioida.

        Kuljettajat aika varmasti neuvovat eteenpäin sellaiselle, jolla on kalusto, jos ei omat laitteet riitä. näin ainakin Varsinais-Suomessa. "Kenttäoloilla" tarkoitettiin sitä, että hypätään kuormuriin, ajetaan toistasataa kilsaa maalle pellon reunaan, ja aletaan nostamaan lavalle venettä, jonka painosta ei ole kellään oikein tarkkaa tietoa. Arvioita on sitten 1500 - 3000 kg väliltä. Tähän todellisuuteen autokuski sanoi rajaksi kaksi tonnia. Lyhyellä puomilla ja hyvällä tuella varmaan nousee enempikin, mutta ei jos kuorma täytyy keikauttaa jonkun kuusiaidan yli tai muuta mukavaa... :)


    • hakalakelaa

      jaajuu, tämä taisikin olla purjevene :) Sitten toi kuljetus täytyy tehdä maitse joko oikean purjevenepukin tai trailerin päällä...

      • Eri Suomiko?

        http://api.ning.com/files/D0t*b1wrUvIB7wGmo8CcTOeEnrvCqrJgIsdcjibVNiK7I*EsCK-U3MKZuWMWXk5Aclh9cX7cZo-OKtvLjOmxBRFCOMkHwFuM/Venekuljetus.jpg?width=737&height=491
        Joko lähdit kuskaamaan? :-)


    • 34ft

      Suosittelen tuota siirtopurjehdusta muutaman kokeneemman kera jos ei itsellä paukut riitä. Siinä sitä oppii tuntemaan oman veneensä. Ensimmäinen purjehduskokemus tuli itsellä viime keväänä kun haimme veneemme Hollannista 4 viikkoa. Siinä oli hyvä intensiivinen kurssi aiheeseen moneltakin kantilta hyvän miehistön kanssa.

      • outo suositus?

        Aika outo suositus, jos vastaus liittyi keskustelun avaajan kysymykseen: "miten saisi siirrettyä veneen Varsinais-Suomesta PK-seudulle mahdollisimman edullisesti purjehduskauden ulkopuolella".
        Tietysti kokemusta tulee, jos sitten purjehduskauden aikana tekee vaikkapa edestakaisen reissun Hollantiin - senkin ehtii 4 viikossa. Se on kuitenkin eri juttu!


      • Tyhymä nyyppä
        outo suositus? kirjoitti:

        Aika outo suositus, jos vastaus liittyi keskustelun avaajan kysymykseen: "miten saisi siirrettyä veneen Varsinais-Suomesta PK-seudulle mahdollisimman edullisesti purjehduskauden ulkopuolella".
        Tietysti kokemusta tulee, jos sitten purjehduskauden aikana tekee vaikkapa edestakaisen reissun Hollantiin - senkin ehtii 4 viikossa. Se on kuitenkin eri juttu!

        Ei ollenkaan outo, kun seuraa mihin keskustelu on edennyt ja mitä olen itse jo edellä vastannut. Vesitse purjehtiminen olisi muuten vaihtoehto, mutta ~180 NM oli minusta melko vaativa ensipurjehdus uunituoreelle kipparille ja veneen omistajalle jo ihan kestonsa vuoksi, haastavuudesta puhumattakaan. Jos olisi kokeneempia avuksi niin se muuttaisi asiaa hieman.

        Joka tapauksessa kaikki on toistaiseksi silkkaa spekulaatiota. Vasta minä tässä kartoitan tilannetta, minkälainen haaste ylipäätään olisi siirtää vene Raumalta asti.


      • Ei stressin syytä!
        Tyhymä nyyppä kirjoitti:

        Ei ollenkaan outo, kun seuraa mihin keskustelu on edennyt ja mitä olen itse jo edellä vastannut. Vesitse purjehtiminen olisi muuten vaihtoehto, mutta ~180 NM oli minusta melko vaativa ensipurjehdus uunituoreelle kipparille ja veneen omistajalle jo ihan kestonsa vuoksi, haastavuudesta puhumattakaan. Jos olisi kokeneempia avuksi niin se muuttaisi asiaa hieman.

        Joka tapauksessa kaikki on toistaiseksi silkkaa spekulaatiota. Vasta minä tässä kartoitan tilannetta, minkälainen haaste ylipäätään olisi siirtää vene Raumalta asti.

        Rauma-Helsinki-viikonloppupurjehduksen suurin haaste on varmaankin löytää kokenut kaveri mukaan, jos tuttavapiirissäsi ei sellaista ole! 180 NM sujunee 2 vrk:ssa, jos sinulla on osaava gasti mukana ja vene on kunnossa. Ellet löydä pätevää gastia, varaa siirtoon kaksi viikonloppua.

        On kyllä eri juttu hakea vene Pohjanmeren puolelta kuin kotirannikolta. Siksi en ymmärtänyt, miten Hollanti liittyi asiaan. Tietysti Rauma-Hollanti-Helsinki antaisi kerralla purjehduskokemusta Itämeren ylityksestä, kanava-ajosta ja vuorovedestä ;-)


      • 10+6
        Tyhymä nyyppä kirjoitti:

        Ei ollenkaan outo, kun seuraa mihin keskustelu on edennyt ja mitä olen itse jo edellä vastannut. Vesitse purjehtiminen olisi muuten vaihtoehto, mutta ~180 NM oli minusta melko vaativa ensipurjehdus uunituoreelle kipparille ja veneen omistajalle jo ihan kestonsa vuoksi, haastavuudesta puhumattakaan. Jos olisi kokeneempia avuksi niin se muuttaisi asiaa hieman.

        Joka tapauksessa kaikki on toistaiseksi silkkaa spekulaatiota. Vasta minä tässä kartoitan tilannetta, minkälainen haaste ylipäätään olisi siirtää vene Raumalta asti.

        Jää se kärry sinne Raumalle kuitenkin jos meinaa purjehtimalla siirtää?


      • hakalakelaa
        Tyhymä nyyppä kirjoitti:

        Ei ollenkaan outo, kun seuraa mihin keskustelu on edennyt ja mitä olen itse jo edellä vastannut. Vesitse purjehtiminen olisi muuten vaihtoehto, mutta ~180 NM oli minusta melko vaativa ensipurjehdus uunituoreelle kipparille ja veneen omistajalle jo ihan kestonsa vuoksi, haastavuudesta puhumattakaan. Jos olisi kokeneempia avuksi niin se muuttaisi asiaa hieman.

        Joka tapauksessa kaikki on toistaiseksi silkkaa spekulaatiota. Vasta minä tässä kartoitan tilannetta, minkälainen haaste ylipäätään olisi siirtää vene Raumalta asti.

        Ei taida ihan kahteen vuorokauteen mennä, vaikka joku ehdottikin.

        Käytännössä voi olla aika tyytyväinen, jos rannikolla jaksaa purjehtia kuusikin tuntia yhtä soittoa. Kymmenen tuntia vaatii jo sen, että loppupäässä homma menee aikalailla "automaattiohjauksella" eli tottumuksen tuomalla rutiinilla, ja tähän tietty tarvitaan harjoitusta. Siksi kannattaisi tutkia suosiolla kahden viikonlopun strategiaa. Muuten pitää olla mukana pari kaveria, joista ainakin yksi sellainen, mille huoletta luovutat koko merenkulun mennessäsi lepäämään..

        Mikä vene muuten on kyseessä? Jos nyt puhutaan jostain tyyliin H-veneestä muusta 7-8 metrin retkiveneestä, niin siinä ei välttämättä kulussa ollessa kovin hääviä lepoa tule ns "vapaavahdille". Tai no jos on hyvät unenlahjat ja ei liian kuoppaista. Muutaman kerran olen seilannut turhan tiiviillä aikataululla Saaristomeri - Helsinki välin, ja siinä on tullut toi 6 -10 tunnin rytmi tutuksi. Kesällä meni Hangosta Hesaan sivumyötäisessä just kymmenen tuntia, se oli pelkkää purjehdusta ja reimareita aamusta iltaan. Kaveri nukkuikin välillä, syötiin suklaata, voileipiä ja läjä banaaneja. Oluet jäi koskemattomina reppuihin...


      • 34ft
        Ei stressin syytä! kirjoitti:

        Rauma-Helsinki-viikonloppupurjehduksen suurin haaste on varmaankin löytää kokenut kaveri mukaan, jos tuttavapiirissäsi ei sellaista ole! 180 NM sujunee 2 vrk:ssa, jos sinulla on osaava gasti mukana ja vene on kunnossa. Ellet löydä pätevää gastia, varaa siirtoon kaksi viikonloppua.

        On kyllä eri juttu hakea vene Pohjanmeren puolelta kuin kotirannikolta. Siksi en ymmärtänyt, miten Hollanti liittyi asiaan. Tietysti Rauma-Hollanti-Helsinki antaisi kerralla purjehduskokemusta Itämeren ylityksestä, kanava-ajosta ja vuorovedestä ;-)

        Pointti tuossa Hollannissa oli vain se että ei sitä 180 NM matkaa kannata pelätä jos saa mukaan hyvän miehistön. Hyvää harjoittelua heti kättelyssä kun pääsee kokopäiväisesti purjehtimaan kuin tunti pari silloin tällöin kotisatamasta.


    • kuljetuslogistiikka

      Oleellisinta olisi ensin selvittää veneen pituus, mikäli aiot sitä kuorma-auton lavalla tuoda. Veneen painopiste kun EI voi sijaita lavan takana liinojen varassa maantiellä ajettaessa, ja suurimmalla osalla suomen kuorma-autokalustosta veneen pituus muodostuu rajoittavaksi tekijäksi selvästi aikaisemmin kuin paino, myös purjeveneillä.
      Kuljetuksen hintaan vaikuttaa myös veneen leveys, sillä yli 3m leveä vaatii myös huomio ajoneuvoja => monta kuskia ja ajoneuvoa letkassa => kallista, mutta 2.5...3m leveät kulkevat pelkällä kuorkilla erikoiskuljetuksena lähes samaan hintaan kuin alle 2.5m leveät normaalikuljetuksenakin.

      Seuraavaksi voisit selvittää saako veneen kuorkin perävaunun kyytiin, eli mahtuuko yhdistelmää kääntämään sekä lähtöpaikassa että määränpäässä.
      Tämäkin on oleellista, sillä tarktoritrailerilla tuotu kääntyy paljon ahtaammassa paikassa kuin kuorkki perävaunu yhdistelmä, joten ei ole ollenkaan itsestäänselvää että mahtuu. Jotkut yhdistelmät vaativat 25m kääntöympyrän ja sitä ei jokaisen omakotitalon pihasta löydy.

      • 6+9

        2.5tn purjevene tulee peräkärryllä. Siihen painoon ei helposti löydy liian leveää, pitkää tai korkeaa venettä. Voisin tarjota omaa kärryä vuokralle, mutta siinä on vene päällä.


      • eikös

        olisi leveän kuljetuksen häläriraja 4 m? Ainakin ennenvanhaan veneenteossa näin mietittiin...


      • logistinen ongelma
        6+9 kirjoitti:

        2.5tn purjevene tulee peräkärryllä. Siihen painoon ei helposti löydy liian leveää, pitkää tai korkeaa venettä. Voisin tarjota omaa kärryä vuokralle, mutta siinä on vene päällä.

        Useimpien kuorkkien lavapituus on vain 5 metriä, ja nosturi vie siitäkin osan.
        Aika monen 2.5 tonnin painoisen purkkarin painopiste on yli 4m keulasta, eli tulee liian taakse jos nosturi vie metrin. Sitten kun vielä huomioit kääntyvyysmääräykset, eli sen ettei kuorman taain osa siirry käännyttäessä liikaa ulkokaarteen puolelle verrattuna lain sallimaan maksimiin, ei lavaylitystäkään yleensä saa käytännössä muuten erikoiskuljetuksissa sallittuun neljään metriin ilman varoitusajoneuvoja.
        Siis 4m lavalle, ja kolme sen taakse on käytännössä maksimi, eli max 7m yhteispituus, ja sekin vain jos purkkari kulkee perä edellä...sivusiirtymän minimoimiseksi.

        Laillisella kKärryllä sensijaan tulee helposti, jos yhdistelmä mahtuu kääntymään siellä mihin veneen aikoo viedä, mikä ei siis onnistu joka omakotitalon pihassa.


    • Näin minä tein

      Ostin 10 vuotta sitten n. 3 tonnia painavan m-veneen Tampereelta. Paatti makasi traktoritrailerilla, joka tuli mukana kaupassa. Ei tullut mieleenkään lähteä vedättämään tuota yhdistelmää minkäänlaisella vehkeellä Helsinkiin. Tilasin suosiolla veneiden kuljetuksiin erikoistuneen firman hoitamaan keikan. Vetoautossa järeä hiioppi, puoliperävaunu räätälöity veneiden (myös kölillisten purkkareiden) kuljetukseen. Traileri mahtui tulemaan samassa kyydissä. Siirto maksoi euroissa muutaman satasen ja hoitui täysin ongelmitta.

      Sen virheen tein, että en nuukuuttani nostattanut perillä paattia maihin pohjan myrkkymaalausta varten vaan se laskettiin saman tien suoraan mereen. Oli kesäkuu. Edellinen omistaja oli pärjännyt sisävesillä epokseilla, minulla oli syksyllä edessä pohjan hikinen jynssäys erilaisesta eliökasvustosta!

      Veneen mukana tulleelle trailerille ei minulla ollut käyttöä, koska seurani veneiden nostot ja laskut hoidetaan yhteisnostoina pilkkiautokalustolla. Taisin saada trailerista euroissa laskien kolme-neljäsataa pistäessäni sen kiertoon.

      • eheheh

        Kaipa se vedätettiin sillä kuorma-autolla?


      • Näin minä tein
        eheheh kirjoitti:

        Kaipa se vedätettiin sillä kuorma-autolla?

        Näppärä huomio! Tiesin jo kirjoittaessani odottaa juuri tuota ja ajattelin lisätä tekstiin sanan ”sellaisenaan”. Jätin sen kuitenkin pois, ihan vain mieliksesi.


      • Näin se kävi

      • ja tuolle venholle

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      35
      4313
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      55
      2975
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      46
      2888
    4. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2653
    5. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      340
      2631
    6. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2585
    7. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      2229
    8. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      54
      1985
    9. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1683
    10. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      141
      1527
    Aihe