Miten totuttaa rotta veteen?

Pissahissa

Minulla on nyt n. 2 kuukauden ikäiset rottapojat, ja haluaisin kylvettää niitä mutta kun ne pelkää vettä. Aina kun yritän saada ne lavuaariin, ne tietävät mitä tapahtuu ja tarrautuvat minuun kiinni...

Miten saisin ne totuteltua veteen?

5

128

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • geh

Rotta käteen, hanan alle, shampoo, hanan alle, kuivaus.
      Ei sitä tarvii rotilta kysellä haluavatko mahdollisesti tänään kylpeä. Useimmat oppivat sietämään tai jopa pitämään vedestä kun niitä vain pesee tarpeeksi.

• surhym

Vanhojen poikien kanssa laitan nahkaisen puutarha hansikkaan käteen. Pysyy paremmin kädessä, kun alkaa potkiin lavuaarista vauhtia. Muutenkin ei tarvi varoa kynsiä niin paljon. Ne on liukkaita pikku prkleitä shampoon jälkeen. Totta on se ettei rottia pysty totuttamaan oikein mitenkään veteen. Täällä on ehkä kaksi ollut(kymmenistä) jotka eivät kauheasti olleet pahoillaan suihkusta. Kaikki muut ovat hanan auetessa saneet pikku "mä en haluu" kohtauksen. Mutta kyllä se helpottuu vähitellen, joko itse oppii tai rotat tottuu.

• geh
        surhym kirjoitti:

Vanhojen poikien kanssa laitan nahkaisen puutarha hansikkaan käteen. Pysyy paremmin kädessä, kun alkaa potkiin lavuaarista vauhtia. Muutenkin ei tarvi varoa kynsiä niin paljon. Ne on liukkaita pikku prkleitä shampoon jälkeen. Totta on se ettei rottia pysty totuttamaan oikein mitenkään veteen. Täällä on ehkä kaksi ollut(kymmenistä) jotka eivät kauheasti olleet pahoillaan suihkusta. Kaikki muut ovat hanan auetessa saneet pikku "mä en haluu" kohtauksen. Mutta kyllä se helpottuu vähitellen, joko itse oppii tai rotat tottuu.

Minä tyydyn toivomaan, että jos nyt ei ihan valtimo aukeaisi kun repivät kättä kynsillään. :D
        Niin, siis ihan hyvä idea on leikata rottien kynnet ennen pesua (häntäpesu tai kokopesu). Ei se estä raapimia, mutta ainakaan kynnet eivät ole sellaiset kamalat neulat jotka uppoavat syvälle ihmislihaan.

Tänään pesin kaksi junnuhäntää, eikä tullut kuin pari raapimajälkeä. Rauhallisia tapauksia. :) Ovat näyttelyeläimiä tosin, joten olen aika tarkka niitten häntien kunnon kanssa, eli häntäpesu on molemmille tuttua puuhaa.

• Mä en ole koskaan pessyt mun rotilta muuta kuin häntiä (naaraita), mutta vesileikkejä meillä kyllä harrastetaan! Laitan usein dunan pohjaan (tai lasten kylpyammeeseen, myös pienempi astia toki käy) lämmintä vettä, jotkut tikkaat menemään sinne, ja heittelen veteen auringonkukansiemeniä ja kaikkia leluja kuten kiviä, narunpätkiä, sormuksia jne. Sitten rotat saa mennä tutkimaan. Yleensä ne "sukeltelee" herkkuja vaan reunalta, mutta joku uskaltautuu aina ihan kahlaamaankin. En usko että toi kauheesti pesuja helpottaa, mutta hauska virike yhtä kaikki sekä rotille että omistajalle :D

http://www.youtube.com/watch?v=7end071b3zA

• surhym

Juu olen huomannut että jos veteen meno on vapaaehtoista niin silloin ihan ok, mutta jos pesulle mennään niin se on ihan kauheeta. Viimestään kun hanan aukasee tulee paniikki. Hanska on oikeastaan sitä varten ettei luista kaveri kädestä. Varsinkin isoilla herroilla on niin järkyttävän hyvät takajalkojen voimat, että jos alkavat poukkoamaan(lavuaarista saa hyvän vauhdin)niin saa kyllä pitää todella lujaa kiinni:D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1439
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      67
      1225
    3. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      202
      1213
    4. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      219
      1204
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1049
    6. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      999
    7. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      926
    8. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      913
    9. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      798
    10. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      78
      783
    Aihe