Heips, aloittelen RAW kuvailemista. Työnkulku on nyt hakusessa. Tuonko kuvat muistitikulta ensin windowsin kansioon ja siitä Elements (11) raw editoriin. Ja mikä on se tapa että en muokkaile alkuperäisiä. Teenkö heti kopion jotka sitten avaan, vai miten ?
RAW kuvien työnkulku kansioon
6
234
Vastaukset
Talleta korjattu kuva uudella nimellä niin alkuperäinen säilyy. Tee se vaikka näin jos alkuperäinen on vaikka _DSC1000.jpg tai DSC1000.nef niin lisää siihen versio vaikka näin DSC1000_1.jpg niin alkuperäinen säilyy muuttamattomana.
Kaikki kansiot windows koneella ovat windows kansioita. Itse laitan kuvat kansioon jonka nimeän aina kuvauspäivän ja aiheen mukaan esim. "20140121 naapurin katti" jos siis olen kuvannut tuota luontokappaletta. Päivämäärän kirjoittaminen muotoon vvvvkkpp saa ne automaattisesti aikajärjestykseen.- jhjhghg
Vaihtoehto 2: Hanki kunnollinen kuvankäsittelyohjelma Elementtien tilalle.
Sellainen ei tee mitään muutoksia originaaliin ja kaikki tehdyt säädöt voi nollata myös yksittäin erikseen. - kuvailijaoppilas
jhjhghg kirjoitti:
Vaihtoehto 2: Hanki kunnollinen kuvankäsittelyohjelma Elementtien tilalle.
Sellainen ei tee mitään muutoksia originaaliin ja kaikki tehdyt säädöt voi nollata myös yksittäin erikseen.Mikähän sellainen olisi ?
- kuvailijaoppilas
Onko järjestys oikea;
1. muistitikulta RAW-ohjelmistoon, meneekö se koneen kansioon samalla ?
(minne)
2. muokkaus ja tallennus DSC1000.nef ja toinen tallennus DSC1000_1.jpg
Vai teenkö kuvatiedostoihin ihan ensimmäiseksi kansion johon kuvat tallennan ? - mhfnsdghf
kuvailijaoppilas kirjoitti:
Mikähän sellainen olisi ?
Täällähän niitä mainostetaan kokoajan.
Tuossa muutamia:
http://www.twin-pixels.com/best-photo-raw-converters/
Tuokaan ei muuta originaalia, vaan tallettaa säädöt tekstitiedostoon, jonka voi vaikka poistaa talletuksen jälkeen:
http://www.corel.com/corel/product/index.jsp?pid=prod4670071
Yleensäkään kunnolliset Convertterit ei muuta eikä talleta RAW-tiedostoon, vaan erilliseen ohjaustiedostoon, jolloin originaali säilyy aina samana.
Esim. Lightroom ja DxO vaatii exportin. Ne ei suostu tallettamaan (Save, Save As), mikä on aiheuttanut hämmennystä ensikertalaisille.
- työnkulku+
Mitä tarkoittaa ”kuvien työnkulku kansioon”?
Onko se vastaava kuin sanojen työnkulku kansioon?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1068313- 1135796
- 565317
- 2895226
- 783891
- 583061
- 662767
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222568Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292542- 452511