poistoilma autotalliin ?

ei harakoille

voisiko poistoilman ohja autotalliin ? Vaatii varmaan palopellin kanavaan, mutta lämpiäisi talli ilmaiseksi ja tuuletus olisi hyvä auton alustalle ?
Onko kukaan rakentanut tällaista ?

50

2910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vieläkö lisää?

      Tarkoitatko jäteilmaa? Toivottavasti kukaan ei ole rakentanut tuollaista. A) se on kiellettyä B) on järjetöntä ylipaineistaa autotallia C) vielä järjettömämpää on tehdä se likaisella ja kostealla ilmalla D) nykyaikaisilla lto-koneilla ilma ei ole lämmintä

      • kdkdkkdkd

        Tuskin hän jäteilmaa tarkoitti ... jäteilmahan on usein lämmintä tai hyvin kosteaa jos on saunailta.
        Muuten kyllä ihan hyvä pointti ohjata yksi tuloilmaputki koneelta eli haaraputki autotalliin ... kyllä siihen peruslämpöä menisi luulisin, en ihan varma. mitäs ammattilaiset sanoo.


      • kdkdkdkdkdd
        kdkdkkdkd kirjoitti:

        Tuskin hän jäteilmaa tarkoitti ... jäteilmahan on usein lämmintä tai hyvin kosteaa jos on saunailta.
        Muuten kyllä ihan hyvä pointti ohjata yksi tuloilmaputki koneelta eli haaraputki autotalliin ... kyllä siihen peruslämpöä menisi luulisin, en ihan varma. mitäs ammattilaiset sanoo.

        Sori .. tarkoitin kylmää tuo jäteilma !


      • ei pysty
        kdkdkkdkd kirjoitti:

        Tuskin hän jäteilmaa tarkoitti ... jäteilmahan on usein lämmintä tai hyvin kosteaa jos on saunailta.
        Muuten kyllä ihan hyvä pointti ohjata yksi tuloilmaputki koneelta eli haaraputki autotalliin ... kyllä siihen peruslämpöä menisi luulisin, en ihan varma. mitäs ammattilaiset sanoo.

        Tuskin tarkoitti tuloilmaa, kun ajatteli lämmittää ilmaiseksi. Tuloilmaankin pätee kohdat a ja b.


    • 4+20

      Onhan se jäteilma ainakin plus 4 asteista jos kyseessä kuutiokone eli kyllä sillä pitäs tallin sen verran lämpösenä ettei pakkaselle mene.
      Jos nyt välttämättä haluaa laittoman ja järjettömän systeemin tehdä niin autotalliin täytyy laittaa vielä yksi poistopuhallin joka varmistaa että se pysyy lievästi alipaineisena.

      • Jääkukat on hienoja

        Saahan tuolla nätisti huuruun tallin.


    • ilmansiirrin

      Pakko myöntää, että samaa joskus mietin.. Toteutus olisi vaan mennyt niin ntyölääksi, että luovuin. Luvallinen tuollainen viritys ei ole, mutta en ymmärrä, miksei se toimisikin. Kuivaahan se sisäilma pääsääntöisesti on, eikä se ulkoilmaa kuivemmaksi mene kuin saunottaessa ja sekin hetkellisesti. Talvella meillä on pakko pitää kostutinta päällä, muuten menee ilmankosteus muuten reilusti alle 30 %.

      Mitäpä se pieni ylipainekaan autotallissa haittaisi ja postoreikähän siellä pitäisi tietysti olla - eihän ilma muuten vaihtuisi.. Maalatut kipsilevyt seinissa ja alla tiivis höyrynsulku, mikä rakenne siellä kastuisi?

      Eihän tuollainen viritys poikkeaisi käytännössä ilman siirtämisestä huonetilasta toiseen, muuten kuin palomääräysten osalta.
      http://www.pavunvarsi.fi/product_info.php?products_id=767&osCsid=781f37656d296a8b7cc5bc5df4eec590

      • Ja taas.

        Aina välillä tulee ihmeteltyä näitä tarinoita Suomen hienosta koulutusjärjestelmästä.


      • > Talvella meillä on pakko pitää kostutinta päällä,
        > muuten menee ilmankosteus muuten reilusti alle 30 %.

        Ja huppista, heti onkin ilma sisällä sitten ulkoilmaa kosteampaa. Ei ehkä prosenteissa, mutta niitä ei ehkä pitäisi miettiä, jos tuota ilmaa aikoo jäähdyttää ja sitten puhaltaa autotalliin.

        Hyviä puolia? Uuden auton saa nopeammin, kun vanha ruostuu mukavasti. Muuta ei tuosta juuri keksi.


    • ei ylipainetta

      Usko nyt hyvä mies ja laita se ylimääräinen poistopuhallin sinne autotalliin.

    • se siitä

      Eiköhän suomessa ole jo ihan omiksi tarpeeksi näitä homeratkaisuja. Ei pliis enää yhtään lisää, jookosta.

    • ilmansiirrin

      Testasin mielenkiinnosta sisä- ja ulkokosteuksia kahdella digitaalimittarilla ja samat oli lukemat molemmissa 2% tarkkuudella. Molemmat kohtuuasiallisia, alle vuoden vanhoja Suomen Lämpömittarin laitteita.

      Eilen illalla:
      - ulkona pakkasta -10 ja ilman kosteus 77% (nyt -6,5 ja 76%)
      - sisällä lämmintä 22 ja ilman kosteus 27 %
      Ilmankostutin päälle ja täysille, niin saan kosteuden 33 % tuntumaan - vaikutus ei tosin riitä kuin olohuoneeseen. Kostuttimia pitäisikin olla pari lisää, jotta niistä olisi todellista apua sisäilman kuivuuteen.

      Jos tuollaista kosteudeltaan - 30 % jäteilmaa puhaltaisi autotalliin, niin mikä siinä mukavasti ruostuttaisi autoa? Ja mitä muutakaan se voisi aiheutaa, jos autotalliin puhalletun ilman poistuminen on järjestetty toimivalla tavalla?
      En oikeasti ymmärrä.

      • > Jos tuollaista kosteudeltaan - 30 % jäteilmaa
        > puhaltaisi autotalliin, niin mikä siinä mukavasti
        > ruostuttaisi autoa?

        Se viilenee. Matkalla ja viimeistään autotallissa. Samalla sen suhteellinen kosteus nousee. Auto siis kuivuu hitaammin, tai kun ajat sen pakkasesta sisään, sen pintaan tiivistyy enemmän kosteutta. Siksi se ruostuu nopeammin.

        Jos autotalliin tuodaan ulkoilmaa ja lämmitetään se, on autotallissa olevan ilman absoluuttinen ilmankosteus sama kuin ulkoilmankin. Tällöin ulkoa tuodun auton pintaan ei tiivisty juurikaan kosteutta. Päin vastoin, ilma on suhteellisesti varsin kuivaa, joten auton pinnalla jo oleva kosteus (lumi, etc.) haihtuu nopeammin. Auto ruostuu hitaammin.


      • Melkein ikiliikkuja

        "Jos tuollaista kosteudeltaan - 30 % jäteilmaa puhaltaisi autotalliin, niin mikä siinä mukavasti ruostuttaisi autoa?"

        Lyhyesti: Vesi.

        "Ja mitä muutakaan se voisi aiheutaa, jos autotalliin puhalletun ilman poistuminen on järjestetty toimivalla tavalla?"

        Lyhyesti: Lahottaa autotallin puurakenteet.


        Jos puhallat RH30% ja 22 asteista ilmaa autotalliin, niin kastepiste löytyy 4:stä asteesta. Ruostuminen ja lahominen tapahtuu jo aikaisemmin.

        Toisaalta omahan on autosi ja autotallisi.

        Aivan näin vastakysymyksenä utelisin. Tiedätkö mikä ero on suhteellisella- ja absoluuttisella kosteudella?


      • absoluuttinen kosteu

        > ulkona pakkasta -10 ja ilman kosteus 77% (nyt -6,5 ja 76%)

        Siis ilmassa kosteutta 1,7 g/m³ (absoluuttinen kosteus = veden määrä). Siis varsin vähän, vaikka ollaan jo suht lähellä kastepistettä (100 % suhteellinen kosteus). Kylmä ilma ei suurta määrää kosteutta pysty sitomaan.

        > sisällä lämmintä 22 ja ilman kosteus 27 %

        Siis ilmassa kosteutta 5,3 g/m³. Yleensä sisäilman absoluuttinen kosteus on vain gramman tai kaksi (per kuutio) ulkoilman absoluuttista kosteutta korkeampi, joten tämä lienee saatu aikaa kostutuksella. 33 % tekee jo 6,4 g/m³.

        > Jos tuollaista kosteudeltaan - 30 % jäteilmaa puhaltaisi autotalliin, niin mikä siinä mukavasti ruostuttaisi autoa?

        Kun iv-koneen LTO jäähdyttää sen sun 30 % RH ilmasi 22 -> 5 °C, niin siinä on edelleen kosteutta 5,8 g/m², mutta suhteellinen kosteus onkin nyt 86 % RH.

        Jos tallia oli tarkoitus "lämmittää" tällä ilmalla, niin eihän sitä lämpöä talliin siirry watin murto-osaakaan, ellei tallin lämpötila ole < jäteilman lämpötila. Jos talli on saman lämpöinen, tapahtuu ei mitään. Jos talli on lämpimämpi, niin jäteilma jäähdyttää tallia.

        Jos leikitään, että iv-kone pukkaa talliin 5°C ilmaa 50 l/s (0,06 kg/s) ja tallin lämpötila on 3 °C, niin jäähtyessään tallissa jäteilma luovuttaa sinne päätä huimaavan 120 W lämpötehon.

        Ei ehkä riitä? Tosin jos ilma jäähtyy enemmän, niin sitten sitä lämpöäkin saadaan huomattavasti reilummin. Jäteilman kastepiste on vajaat 3 °C ts. tätä viileämmille pinnoille tiivistyy vettä. Mikä, kuten fysiikan tunneilta muistamme, luovuttaa lämpöä. ;-D

        Näyttäsi 60 % olevan raja, jonka alapuolella korroosio ei etene raudassa ts. olosuhteet tallissa ovat oivat ruostumiselle. Myös itse tallin rakenteet ovat vaarassa, koska >85 % kosteus maistuu myös homeille ja em. syistä tapahtuu väistämättä kosteuden tiivistymistä tallin oveen, ulkonurkkiin yms. viileimmille pinnoille.


      • painu jo siitä
        absoluuttinen kosteu kirjoitti:

        > ulkona pakkasta -10 ja ilman kosteus 77% (nyt -6,5 ja 76%)

        Siis ilmassa kosteutta 1,7 g/m³ (absoluuttinen kosteus = veden määrä). Siis varsin vähän, vaikka ollaan jo suht lähellä kastepistettä (100 % suhteellinen kosteus). Kylmä ilma ei suurta määrää kosteutta pysty sitomaan.

        > sisällä lämmintä 22 ja ilman kosteus 27 %

        Siis ilmassa kosteutta 5,3 g/m³. Yleensä sisäilman absoluuttinen kosteus on vain gramman tai kaksi (per kuutio) ulkoilman absoluuttista kosteutta korkeampi, joten tämä lienee saatu aikaa kostutuksella. 33 % tekee jo 6,4 g/m³.

        > Jos tuollaista kosteudeltaan - 30 % jäteilmaa puhaltaisi autotalliin, niin mikä siinä mukavasti ruostuttaisi autoa?

        Kun iv-koneen LTO jäähdyttää sen sun 30 % RH ilmasi 22 -> 5 °C, niin siinä on edelleen kosteutta 5,8 g/m², mutta suhteellinen kosteus onkin nyt 86 % RH.

        Jos tallia oli tarkoitus "lämmittää" tällä ilmalla, niin eihän sitä lämpöä talliin siirry watin murto-osaakaan, ellei tallin lämpötila ole < jäteilman lämpötila. Jos talli on saman lämpöinen, tapahtuu ei mitään. Jos talli on lämpimämpi, niin jäteilma jäähdyttää tallia.

        Jos leikitään, että iv-kone pukkaa talliin 5°C ilmaa 50 l/s (0,06 kg/s) ja tallin lämpötila on 3 °C, niin jäähtyessään tallissa jäteilma luovuttaa sinne päätä huimaavan 120 W lämpötehon.

        Ei ehkä riitä? Tosin jos ilma jäähtyy enemmän, niin sitten sitä lämpöäkin saadaan huomattavasti reilummin. Jäteilman kastepiste on vajaat 3 °C ts. tätä viileämmille pinnoille tiivistyy vettä. Mikä, kuten fysiikan tunneilta muistamme, luovuttaa lämpöä. ;-D

        Näyttäsi 60 % olevan raja, jonka alapuolella korroosio ei etene raudassa ts. olosuhteet tallissa ovat oivat ruostumiselle. Myös itse tallin rakenteet ovat vaarassa, koska >85 % kosteus maistuu myös homeille ja em. syistä tapahtuu väistämättä kosteuden tiivistymistä tallin oveen, ulkonurkkiin yms. viileimmille pinnoille.

        ja taas on joku paskan tärkeä inssi laskelmineen ! käytännössä sen sitten näkee miten pelaa moisilla hömpötyksillä ennenkään ole saatu aikaiseksi kuin vahinkoa ja ylimääräistä laskua ! ei kuule sodan jälkeen jälleen rakentamis aikoina tarvittu mitään ilmeen paskan tärkeitä pöllistelijöitä vaan tehtiin oikeaa työtä.

        ja parempia edelleen sen ajan rakennukset kuin nykyiset. jaa niin missä vika. no missäköhän. juuri näissä laskemis perkeleissä jotka nostaa kovaa palkkaa moisesta paskasta eikä voi tehdä enään kunnolla edes saatanat! vittu että vituttaa. turpaan pitäisi antaa.


      • Melkein ikiliikkuja
        painu jo siitä kirjoitti:

        ja taas on joku paskan tärkeä inssi laskelmineen ! käytännössä sen sitten näkee miten pelaa moisilla hömpötyksillä ennenkään ole saatu aikaiseksi kuin vahinkoa ja ylimääräistä laskua ! ei kuule sodan jälkeen jälleen rakentamis aikoina tarvittu mitään ilmeen paskan tärkeitä pöllistelijöitä vaan tehtiin oikeaa työtä.

        ja parempia edelleen sen ajan rakennukset kuin nykyiset. jaa niin missä vika. no missäköhän. juuri näissä laskemis perkeleissä jotka nostaa kovaa palkkaa moisesta paskasta eikä voi tehdä enään kunnolla edes saatanat! vittu että vituttaa. turpaan pitäisi antaa.

        Tuo on hyvä linja. Kaikki ovat idiootteja, jotka ovat sinua viisaampia :) :) :) :)

        Mennään muuten tuollaisella yläkoulun ja lukion välimaaston fysiikalla vasta :) :) :) :)

        On se vaikeaa, on se vaikeaa....


      • kokemuksia kehiin
        painu jo siitä kirjoitti:

        ja taas on joku paskan tärkeä inssi laskelmineen ! käytännössä sen sitten näkee miten pelaa moisilla hömpötyksillä ennenkään ole saatu aikaiseksi kuin vahinkoa ja ylimääräistä laskua ! ei kuule sodan jälkeen jälleen rakentamis aikoina tarvittu mitään ilmeen paskan tärkeitä pöllistelijöitä vaan tehtiin oikeaa työtä.

        ja parempia edelleen sen ajan rakennukset kuin nykyiset. jaa niin missä vika. no missäköhän. juuri näissä laskemis perkeleissä jotka nostaa kovaa palkkaa moisesta paskasta eikä voi tehdä enään kunnolla edes saatanat! vittu että vituttaa. turpaan pitäisi antaa.

        "käytännössä sen sitten näkee miten pelaa"

        Niin no ei muuta kuin kokeilemaan. Muista kertoa tuloksista.

        "moisilla hömpötyksillä ennenkään ole saatu aikaiseksi kuin vahinkoa ja ylimääräistä laskua"

        Ja tuolla sinun ideallasi ei sitten haeta tätä samaa?

        "ei kuule sodan jälkeen jälleen rakentamis aikoina tarvittu mitään ilmeen paskan tärkeitä pöllistelijöitä vaan tehtiin oikeaa työtä. "

        Ymmärrettiin silti kosteudesta ja ilmanvaihdosta enemmän kuin sinä.

        "ja parempia edelleen sen ajan rakennukset kuin nykyiset"

        Ja millä mittapuulla?


      • ilmansiirrin
        kokemuksia kehiin kirjoitti:

        "käytännössä sen sitten näkee miten pelaa"

        Niin no ei muuta kuin kokeilemaan. Muista kertoa tuloksista.

        "moisilla hömpötyksillä ennenkään ole saatu aikaiseksi kuin vahinkoa ja ylimääräistä laskua"

        Ja tuolla sinun ideallasi ei sitten haeta tätä samaa?

        "ei kuule sodan jälkeen jälleen rakentamis aikoina tarvittu mitään ilmeen paskan tärkeitä pöllistelijöitä vaan tehtiin oikeaa työtä. "

        Ymmärrettiin silti kosteudesta ja ilmanvaihdosta enemmän kuin sinä.

        "ja parempia edelleen sen ajan rakennukset kuin nykyiset"

        Ja millä mittapuulla?

        oo ja koo. Kiitos vaan kaikille sivistyksestä :-) Kuitenkin poistoilman lämpö näyttää pysyvän (uudella) Valloxilla 10 asteen tuntumassa. Ottaako joku kone tosiaan noinkin tehokkaasti lämmön talteen, että 5 asteen lukemille pästään.

        Leikitään vielä ajatuksella ja unohdetaan lämmön talteenotto.
        Entäs, jos onkin vain pelkkä koneellinen poisto kanavapuhaltimella tms, niin voisiko sen puhaltaman ilman ohjata autotallin lämmitykseen. Siis ajatellen, ettei autotalliin syntyisi ylipainetta ja senhän voisi eliminoida suht. helposti.. Ei varmaan ole laillista ilman palosulkuja, sun muita osastointimääräyksiä, mutta siis niin kuin periaatteessa.


      • fakta pöytään nro1
        ilmansiirrin kirjoitti:

        oo ja koo. Kiitos vaan kaikille sivistyksestä :-) Kuitenkin poistoilman lämpö näyttää pysyvän (uudella) Valloxilla 10 asteen tuntumassa. Ottaako joku kone tosiaan noinkin tehokkaasti lämmön talteen, että 5 asteen lukemille pästään.

        Leikitään vielä ajatuksella ja unohdetaan lämmön talteenotto.
        Entäs, jos onkin vain pelkkä koneellinen poisto kanavapuhaltimella tms, niin voisiko sen puhaltaman ilman ohjata autotallin lämmitykseen. Siis ajatellen, ettei autotalliin syntyisi ylipainetta ja senhän voisi eliminoida suht. helposti.. Ei varmaan ole laillista ilman palosulkuja, sun muita osastointimääräyksiä, mutta siis niin kuin periaatteessa.

        Eli meinaat työntää kosteuden rakenteisiin. Hjuva hjuva, tehdään lisää näitä hometaloja suomeen.

        Tiedätkö miksi suomen oloissa täytyy tehdä pieni alipaine asuntoon? Nähtävästi et tiedä. Syytä olisi miettiä.


      • 12+10
        ilmansiirrin kirjoitti:

        oo ja koo. Kiitos vaan kaikille sivistyksestä :-) Kuitenkin poistoilman lämpö näyttää pysyvän (uudella) Valloxilla 10 asteen tuntumassa. Ottaako joku kone tosiaan noinkin tehokkaasti lämmön talteen, että 5 asteen lukemille pästään.

        Leikitään vielä ajatuksella ja unohdetaan lämmön talteenotto.
        Entäs, jos onkin vain pelkkä koneellinen poisto kanavapuhaltimella tms, niin voisiko sen puhaltaman ilman ohjata autotallin lämmitykseen. Siis ajatellen, ettei autotalliin syntyisi ylipainetta ja senhän voisi eliminoida suht. helposti.. Ei varmaan ole laillista ilman palosulkuja, sun muita osastointimääräyksiä, mutta siis niin kuin periaatteessa.

        Siis minkä lämpöisessä ulko ilmassa uusi Vallox työntää 10c ilmaa pihalle ?
        Pyörivä kenno tuuppaa -3c ulkolämpötilassa 5c ilmaa pihalle ja -20c pakkasessa jäteilma on peräti -10c.


      • Melkein ikiliikkuja
        ilmansiirrin kirjoitti:

        oo ja koo. Kiitos vaan kaikille sivistyksestä :-) Kuitenkin poistoilman lämpö näyttää pysyvän (uudella) Valloxilla 10 asteen tuntumassa. Ottaako joku kone tosiaan noinkin tehokkaasti lämmön talteen, että 5 asteen lukemille pästään.

        Leikitään vielä ajatuksella ja unohdetaan lämmön talteenotto.
        Entäs, jos onkin vain pelkkä koneellinen poisto kanavapuhaltimella tms, niin voisiko sen puhaltaman ilman ohjata autotallin lämmitykseen. Siis ajatellen, ettei autotalliin syntyisi ylipainetta ja senhän voisi eliminoida suht. helposti.. Ei varmaan ole laillista ilman palosulkuja, sun muita osastointimääräyksiä, mutta siis niin kuin periaatteessa.

        Hyvä kone ottaa lämmön niin tehokkaasti talteen, että jäteilman lämpötila voi olla vaikka -10 astetta. Jäteilma on siis pakkasen puolella.

        Kuten nimimerkki "painu jo siitä" ystävällisesti kirjoittaa, niin kokeilemallahan tuon näet. Kirjoitustahan et selvästi ymmärrä, jota yllä moni on jo yrittänyt.


      • lämmönsiirrin
        fakta pöytään nro1 kirjoitti:

        Eli meinaat työntää kosteuden rakenteisiin. Hjuva hjuva, tehdään lisää näitä hometaloja suomeen.

        Tiedätkö miksi suomen oloissa täytyy tehdä pieni alipaine asuntoon? Nähtävästi et tiedä. Syytä olisi miettiä.

        Sinulla on ehjä pussi, johon puhallat ilmaa. Pussi täyttyy ja tulee ylipaineiseksi, lopulta sinne ei mahdu enempää ilmaa.
        Leikkaat pussista kulman pois ja puhallat sinne ilmaa. Jos leikattu aukko on suhteessa tarpeeksi suuri, niin pussi ei tule koskaan ylipaineiseksi, etkä saa sitä mitenkään täyteen ilmaa.

        Laita tuohön tekstiin pussi sanan tilalle autotalli, tilanne on ihan sama. Tarpeeksi iso poistoreikä / sopiva imuri, niin millä ihmeellä talli tulisi ylipaineiseksi? Tässä kuvitteellisessa tilanteessa poistoilmaputki vain laajenisi hetkellisesti autotallin kokoiseksi ja jatkuisi sitten putkella pihalle.

        Kosteus rakenteisiin? Jos talli on alle 30 vuotta vanha ja se on tehty suunnitelmien ja piirustusten mukaan, niin siellä on teipatut höyrynsulkumuovit katossa ja seinissä. Täytyisi olla melkoinen ylipaine ja kosteus, jotta yhtään mitään menisi läpi.. Tallissa ei yleensä ole myöskään ihmeemmin ilman mentäviä läpivienteja, joten sekään ei olisi ongelma. Ja vaikka olisikin, niin nekin ovat ilmanpitäviä. Edellyttäen toki, että läpiviennit on tehty huolella.

        10 lukemissa on lukemat olleet -10-20 pakkasilla. Ei ole aiempaa kokemusta tuosta eikä mistään muustakaan LTO-laitteesta. Kahdessa aiemmassa talossa ollut vain koneellinen poisto.
        Edelliseen taloon sitä autotallin lämmittämistä poistoilmalla mielessäni kehittelinkin. Tuli kuitenkin lopulta uusittua ja muutettua systeemiä hieman, eli suorasähkö-käyttövesivaraajan tilalle tuli poistoilmaläpöpumppu-käyttövesivaraaja. Malli oli Nibe 310 fighter, tai jotain sinne päin. Oli muuten sen verran iso savotta, että mitään järkeä hommassa tuskin oli. Iv-systeemin muutostyö olisi maksanut teetettynä maltaita ja itsehän se oli lopulta tehtävä. Vain putki- ja sähkömiestä tarvittiin kytkennöissä, onneksi on pari tuttua..


      • ilmansiirrin
        12+10 kirjoitti:

        Siis minkä lämpöisessä ulko ilmassa uusi Vallox työntää 10c ilmaa pihalle ?
        Pyörivä kenno tuuppaa -3c ulkolämpötilassa 5c ilmaa pihalle ja -20c pakkasessa jäteilma on peräti -10c.

        Näin siinä käyttöpaneelissa näkyy:

        ulko -8
        tulo 18
        sisä 20
        jäte 11

        Tuossa - 10 asteessa jäteilman lukemat ovat olleet pakkaskeleillä -20 saakka, kylmempää ei ole vielä ollutkaan..

        En tiedä kuinka oikeita lukemat ovat. Enkä tiedä onko normaalia, mutta saunaa lämmittäessä jäteilman lämpö nousee vielä paljon korkemmalle ja laskee sitten saunan jäähdyttyä.
        Sisällä on tällä hetkellä lämpötila 22. Ulkolämpö näyttää aina samoja lukemia kuin digitaalimittarikin, tuloilman lämpöä en ole mittaillut..


      • se on paljon
        ilmansiirrin kirjoitti:

        Näin siinä käyttöpaneelissa näkyy:

        ulko -8
        tulo 18
        sisä 20
        jäte 11

        Tuossa - 10 asteessa jäteilman lukemat ovat olleet pakkaskeleillä -20 saakka, kylmempää ei ole vielä ollutkaan..

        En tiedä kuinka oikeita lukemat ovat. Enkä tiedä onko normaalia, mutta saunaa lämmittäessä jäteilman lämpö nousee vielä paljon korkemmalle ja laskee sitten saunan jäähdyttyä.
        Sisällä on tällä hetkellä lämpötila 22. Ulkolämpö näyttää aina samoja lukemia kuin digitaalimittarikin, tuloilman lämpöä en ole mittaillut..

        Aika paljon menee valloxissa energiaa hukkaan, ei mikään ihme että tekee mieli ottaa se talteen.
        Jos ajatellaan et ulkona on -20c ja jäteilma on 10c niin 50 litraa/sekunnissa virtauksella puhutaan 1800 watin menetetystä energiasta.


      • Jotkut eivät tajua
        lämmönsiirrin kirjoitti:

        Sinulla on ehjä pussi, johon puhallat ilmaa. Pussi täyttyy ja tulee ylipaineiseksi, lopulta sinne ei mahdu enempää ilmaa.
        Leikkaat pussista kulman pois ja puhallat sinne ilmaa. Jos leikattu aukko on suhteessa tarpeeksi suuri, niin pussi ei tule koskaan ylipaineiseksi, etkä saa sitä mitenkään täyteen ilmaa.

        Laita tuohön tekstiin pussi sanan tilalle autotalli, tilanne on ihan sama. Tarpeeksi iso poistoreikä / sopiva imuri, niin millä ihmeellä talli tulisi ylipaineiseksi? Tässä kuvitteellisessa tilanteessa poistoilmaputki vain laajenisi hetkellisesti autotallin kokoiseksi ja jatkuisi sitten putkella pihalle.

        Kosteus rakenteisiin? Jos talli on alle 30 vuotta vanha ja se on tehty suunnitelmien ja piirustusten mukaan, niin siellä on teipatut höyrynsulkumuovit katossa ja seinissä. Täytyisi olla melkoinen ylipaine ja kosteus, jotta yhtään mitään menisi läpi.. Tallissa ei yleensä ole myöskään ihmeemmin ilman mentäviä läpivienteja, joten sekään ei olisi ongelma. Ja vaikka olisikin, niin nekin ovat ilmanpitäviä. Edellyttäen toki, että läpiviennit on tehty huolella.

        10 lukemissa on lukemat olleet -10-20 pakkasilla. Ei ole aiempaa kokemusta tuosta eikä mistään muustakaan LTO-laitteesta. Kahdessa aiemmassa talossa ollut vain koneellinen poisto.
        Edelliseen taloon sitä autotallin lämmittämistä poistoilmalla mielessäni kehittelinkin. Tuli kuitenkin lopulta uusittua ja muutettua systeemiä hieman, eli suorasähkö-käyttövesivaraajan tilalle tuli poistoilmaläpöpumppu-käyttövesivaraaja. Malli oli Nibe 310 fighter, tai jotain sinne päin. Oli muuten sen verran iso savotta, että mitään järkeä hommassa tuskin oli. Iv-systeemin muutostyö olisi maksanut teetettynä maltaita ja itsehän se oli lopulta tehtävä. Vain putki- ja sähkömiestä tarvittiin kytkennöissä, onneksi on pari tuttua..

        >> Täytyisi olla melkoinen ylipaine ja kosteus, jotta yhtään mitään menisi läpi..

        Et vain tajua, että kosteus olisi iso.


      • nupit kaakkoon
        Melkein ikiliikkuja kirjoitti:

        Hyvä kone ottaa lämmön niin tehokkaasti talteen, että jäteilman lämpötila voi olla vaikka -10 astetta. Jäteilma on siis pakkasen puolella.

        Kuten nimimerkki "painu jo siitä" ystävällisesti kirjoittaa, niin kokeilemallahan tuon näet. Kirjoitustahan et selvästi ymmärrä, jota yllä moni on jo yrittänyt.

        Olisikohan koneen mittauksissa tai asetusarvoissa häikkää? Tässä on nyt selvästi jokin uudempi, elektronisesti ohjattu härpäke kyseessä, mutta myös ex kämppäni Vallox 75 mätti pihalle 9... 10 °C jäteilmaa kovillakin pakkasilla. Elikkä siinä oli huurteenestotermostaatin asetus ihan perseellään. Tehtaan jäljiltä. Asetusarvon olisi manuaalien mukaan pitänyt olla 3 tai 4 °C ja jonnekin 3 asteen pintaan tuon sitten säätelinkin, minkä jälkeen LTO:n sulatusjaksot harvenivat huomattavasti.

        Periaatteessa ristivirtaLTO:llakin voi vetää poistoilman pakkasen puolelle, mutta vaarana on siirtimen huurtuminen umpeen. Pitäisi olla kunnollinen sulatusohjaus, käytännössä paine-eromittaukseen perustuva sellainen (valokennojen idea on hyvä, mutta käytännössä noissa kuuluu olleen usein ongelmia).


      • kastepiste.

        22 ja ilmankosteus 27%

        Kannattaa ensin laskea mikä on kastepiste autotallin lämpötilassa ja sitten miettiä miten sisäilman kosteus käyttäytyy autotallin lämpötilassa.

        Näitä asiaa ymmärtämättömiä kokeiluja kutsutaan hometaloiksi.


    • sama edelleen

      En häikästä tiedä, mutta ohjekirjan mukaan olen yrittänyt säädellä ja ne säädöt eräs iv-mieskin tarkisti. Hankala ohje mattimeikäläiselle, joka ei ole koskaan kuullutkaan mistään hystereeseistä, kaskadisäädöistä ja kennon ohituksista.
      Muutenkin sellaista pirun kapulakielta, josta saanee selvää ensi lukemalla vain saman alan insinööri. Jotenkin käsittämätöntä, kun kyseessä on kotimainen laite ja käyttöohjekin lienee jo alkujaan suomeksi kirjoitettu..

      En ole huomannut mitään sulatusjaksoja, miten ja mistähän nekin näkee..

      Tämä teksti ohjekirjasta on varmaan minulle tarkoitettu:
      "Laitetta ei ole tarkoitettu lasten (alle 8 v.) tai sellaisten henkilöiden käyttöön, joiden aistit, fyysiset ominaisuudet, henkiset ominaisuudet tai tiedon ja kokemuksen puute rajoittavat laitteen turvallista käyttöä.
      Nämä henkilöt voivat käyttää laitetta turvallisuudestaan vastaavan henkilön valvonnassa tai ohjeiden mukaisesti."

      Laite on Vallox Digit 2 SE MLV. Saapi neuvoa, jos osaa ja huvittaa.

      • MLV-nestepatteri

        Mitä sulla kiertää tossa etulämmitysyksikössä ? ilmeisesti joku maalampö systeemi.
        Sehän se pitää ton jäteilman lämmön tuolla 10c paikkeilla.


    • maalämpöhän se

      Maalämpöneste siinä etulämmitys / viilennyspatterissa kiertää. Pakkasella lämmittää tuloilmaa ja hellesäällä pitäisi viilentää. Siis pitäisi viilentää, ihan huuhaata.

      Vielä alle

      • MLV-nestepatteri

        Jep samaa olen lukenut aikaisemminkin et ihan huuhaata, mut tolla systeemillä ei ainakaan LTO-kenno pääse jäätymään oikeestaan missään tapauksessa.
        On siinä joku yrittänyt tosissaan suunnitella jotain hienoa, mut todellisuudessa maasta otetaan energiaa ja jäteilman mukana taas tuhlataan, no voiton puolelle kuitenkin varmaan loppupelissä päästään.
        Paljonko on muuten sähkönkulutus vuodessa ja paljon on lämmitettäviä kuutioita yhteensä ?
        Mulla menee noin 15500kwh vuodessa ja kuutioita 365m3, on ILP ja pyöriväkennoinen LTO mikä muuten jäähdyttää aika tehokkaasti helteellä tuloilmaa.


      • sama vielä
        MLV-nestepatteri kirjoitti:

        Jep samaa olen lukenut aikaisemminkin et ihan huuhaata, mut tolla systeemillä ei ainakaan LTO-kenno pääse jäätymään oikeestaan missään tapauksessa.
        On siinä joku yrittänyt tosissaan suunnitella jotain hienoa, mut todellisuudessa maasta otetaan energiaa ja jäteilman mukana taas tuhlataan, no voiton puolelle kuitenkin varmaan loppupelissä päästään.
        Paljonko on muuten sähkönkulutus vuodessa ja paljon on lämmitettäviä kuutioita yhteensä ?
        Mulla menee noin 15500kwh vuodessa ja kuutioita 365m3, on ILP ja pyöriväkennoinen LTO mikä muuten jäähdyttää aika tehokkaasti helteellä tuloilmaa.

        En osaa vielä sanoa sähkönkulutuksesta vuositasolla, koska 1. vuosi tulee täyteen vasta touko-kesäkuun vaihteessa. Kaikki yhdessä tasossa, asuinkuutioita on n. 300 ja autotalli-työtilassassa 90 m3.
        Maalämpö lattialämmityksella molemmissa, tallissa pidän talvella n. 13 asteen lämpöä. Tallissa on myös läpivirtaus-sähköpatteri ja kun pikalämpöä tarvitsen, niin napsautan sen päälle.
        Lisäksi keskikokoinen varaava takka, jossa pakkasten alettua on tullut poltettua lähes päivittäin kantokopallinen sekalaista laudanpätkää..
        Ehkä takkaa tulisi poltettua harvemmin, mutta olisi pakko päästä jätepuusta eroon, sillä pino on ystävällisen naapurimme tontilla :-)


    • R oi

      Siirtoilmaa käytetään autotallien ilmavaihtoon joissakin autohalleissa. Tällin ilma ohittaa LTO:n joten se on lämmintä ja määrä riittävän suuri. Siirtoilmana käytetään vain puhdasta poistoilmaa, ei wc tai kosteiden tilojen.

      Asuinrakennuksessa ei wc ja kosteiden tilojen ilmoja eroteta vaan ilmat yhdistetään, joten jäteilman laatu on huonompi.

      Arvoin karkeasti, että jos autotallin lämmönkulutus on esim luokkaa 30W/K , 10 asteen jäteilmalla talli pysyisi plussan puolella lähelle -20C ulkolämpötilaan saakka. Toisaalta jos poistuva ilma olisi kosteudeltaan 5g/kg kondensoituisi tällöin jonnekin 1g/kg eli n 5 litraa vuorokaudessa. Seinät ikkuna ja ovet valuisivat vettä, todennäköisesti jäätyisivät kiinni, samoin sisäänajettu auto olisi hetkessä huuurteessa..

      Voisi yhtä hyvin ajatella, että heittää iv-kojeen LTO:n roskikseen ja lämmitttää jäteilmalla talli. Em oletuksilla tallin lämpötila olisi -20 ulkolämpötilalla vielä n 7 astetta, jolloin kondensoitumista ei juurikaan tapahdu.

      Jos tuollaisia virityksiä haluaa tehdä, on syytä ottaa seuraukset huomioon. ...

      • R oi

        .....Em oletuksilla tallin lämpötila olisi -20 ulkolämpötilalla vielä n 7 astetta, jolloin kondensoitumista ei juurikaan tapahdu....
        .... paitsi tietysti se auto olisi yhtä lailla huurteessa heti


    • Anonyymi

      Mulla on talossa vain koneellinen poisto,ei mitään lämmöntakaisinjuttuja...miksi sitä ilmaa ei voisi osin johdattaa autotalliin?

      • Samasta syystä, kuin miksi se olisi ollut ongelma alkuperäiselle kysyjälle viisi vuotta sitten: poistoilmassa on paljon kosteutta. Kun ajat kylmän auton talliin, se kosteus tiivistyy auton pintaan ja ruostuminen lähtee kivasti käyntiin. Bonarina auto kuivuu hitaasti.

        Kakkossyy: jos et myös koneellisesti johda sitä ilmaa pois, saat autotallistasi ylipaineisen. Kosteus tungetaan rakenteisiin ja ongelmat syntyvät muutamassa vuodessa.

        Kolmossyy: se on laitonta.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Samasta syystä, kuin miksi se olisi ollut ongelma alkuperäiselle kysyjälle viisi vuotta sitten: poistoilmassa on paljon kosteutta. Kun ajat kylmän auton talliin, se kosteus tiivistyy auton pintaan ja ruostuminen lähtee kivasti käyntiin. Bonarina auto kuivuu hitaasti.

        Kakkossyy: jos et myös koneellisesti johda sitä ilmaa pois, saat autotallistasi ylipaineisen. Kosteus tungetaan rakenteisiin ja ongelmat syntyvät muutamassa vuodessa.

        Kolmossyy: se on laitonta.

        Jep, kannattaa kommentoida, kun ei asiasta mitään ymmärrä.

        On nääs aivan eri juttu johtaa talliin poistoilmaa, josta ei ole otettu lämpöä talteen. Tällaista on taannoin harrastettu isommassakin mittakaavassa eli on vaikkapa toimistorakennuksen poistoilma pyöräytetty pysäköintihallin kautta. Se oli sitä aikaa, kun lämmöntalteenottoa ei ollut ja näin saatiin edes jolloin tapaa "hukkalämpöä" hyödynnettyä.

        Asunnoissa tosin haasteena se, että poistoilma voi ajoittain olla hieman kostempaakin. Riippuu varmaan aika paljon talon koostakin, että tuleekö melkein kaikki poistoilma sieltä kylppäristä vai "laimennetaanko" sitä muualta otettavalla, kuivemmalla ilmalla.

        Ei ole periaatteessa nykyäänkään "tekemätön paikka", vaikka palo-osaston raja onkin välissä. Vaan se hyöty vs. kustannus... maksaa nimittäin nykypäivän vaatimusten mukaan tehtynä jonnii verran -> mieluummin lämmöt talteen tulo&poistokoneella tai PILPillä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jep, kannattaa kommentoida, kun ei asiasta mitään ymmärrä.

        On nääs aivan eri juttu johtaa talliin poistoilmaa, josta ei ole otettu lämpöä talteen. Tällaista on taannoin harrastettu isommassakin mittakaavassa eli on vaikkapa toimistorakennuksen poistoilma pyöräytetty pysäköintihallin kautta. Se oli sitä aikaa, kun lämmöntalteenottoa ei ollut ja näin saatiin edes jolloin tapaa "hukkalämpöä" hyödynnettyä.

        Asunnoissa tosin haasteena se, että poistoilma voi ajoittain olla hieman kostempaakin. Riippuu varmaan aika paljon talon koostakin, että tuleekö melkein kaikki poistoilma sieltä kylppäristä vai "laimennetaanko" sitä muualta otettavalla, kuivemmalla ilmalla.

        Ei ole periaatteessa nykyäänkään "tekemätön paikka", vaikka palo-osaston raja onkin välissä. Vaan se hyöty vs. kustannus... maksaa nimittäin nykypäivän vaatimusten mukaan tehtynä jonnii verran -> mieluummin lämmöt talteen tulo&poistokoneella tai PILPillä.

        Toimistorakennuksissa hieman erilaiset ilmamäärät ja kosteusrasitteet, ja silti aika kosteita talleja usein. Nykyäänkin kun talvipakkasilla firman talliin auton ajan, oikein näkee miten kosteus tiivistyy pintaan (joskin suurin osa taitaa olla muista autoista tulleista sulamisvesistä peräisin).

        Lto-kennon kautta johdettu ilma on muuten kuivempaa kuin suoraan poistosta vedetty. Jos välttämättä haluaa leikkiä, niin mielummin siten sen kennon läpi ensin. Ja sitten lämmitys jollain. Lisäksi.


    • Anonyymi

      Olihan tuo jo aika nostaa tämäkin ketju

    • Anonyymi

      Tietyistä tiloista tai melkein kaikista on mahdollista siirtää poistoilmaa autotalliin, onko se sitten sen lisäkustannuksen arvoista, koska teknisille tiloille ei ole mitään muita vaatimuksia kuin paloturvallisuus.

      D2:sta löytyi näköjään omakotitaloon viittaava seuraava maininta:
      "
      Koneellisen ilmanvaihdon poistoilmavirta on:
      - tiloissa, joissa tapahtuu keskimäärin yksi ajo autopaikkaa kohden
      vuorokauden vilkkaimman 8 tunnin jakson aikana, vähintään 0,9
      (dm3/s)/m2. Tällaisia ovat esimerkiksi asuintalojen paikoitustilat;
      "

      Eli tuo 90m3/h taitaa juuri riittää tuollaisella vajaan 30m2 autotallille.

    • Anonyymi

      Omakotitalon autotalli ja asuintilojen paikoitustilat
      (johon yllä olevalla tekstillä viitataan ) ovat aivan eri asioita.
      okt autotallin iv voi olla vaikka painovoimainen.

      Autotalli on luonnollisesti oma palo-osasto muuhun taloon nähden.
      Siirtoilman käyttö voisi? olla ainoa vaihtoehto.
      Eli siirtoilmaputki asuntopuolelta palopellillä (osaston rajaan) varustettuna= tuloilma talliin pätkä kanavaa ja lautasventtiili.
      Poisto tallista huipparilla vesikatolle (ei siis painovoimaisena).

      Luonnollisesti tässä tapauksessa lto-koneen ilmamäärät katsottava uudelleen balanssiin kun kaikki ei menekään enään lto koneen kautta pihalle.

      Vaihtoehtoisesti poisto iv koneelle osaston rajaan asennettavalla venttiilillä:
      https://www.jukira.fi/product_details.php?p=65405

      Tässä tapauksessa ei lto koneen tulo- ja poistoilmamäärät muutu alkuperäisestä.

      E30 on 160 kanavakokoon saakka vaatimus, suuremmat kanavat EI vaatimuksella.

      Vähän on kuitenkin "pelle peloton" hommaa, kannattaa varmistaa paikalliselta viranomaiselta ennen kun alkaa askarrella.

      Luonnolisesti siirtoilmaa ei kosteista tiloista vaan jostain käytävän päästä tms.... eli ei varmaan edes sovellu yleisesti

      • Anonyymi

        Tottakai näitä sovelletaan autotalleihinkin, moottoriajoneuvosuoja- eli lähinnä autotalli.

        Näitä ohjeita sovelletaan pääasiassa paikoitukseen tarkoitettuihin moottoriajoneuvosuojiin. Jos suojien yhteydessä on huolto- ja korjaustiloja, lastaus- ja linja-autoterminaaleja tai muita tiloja, joissa työskennellään jatkuvasti, ei näitä ohjeita voida suoraan soveltaa.


    • Anonyymi

      Omakotitalon autotallia ei pidä lämäyttää tässä mainitulla tavalla, koska luvan saaminen vaileutuu varmasti.

    • Anonyymi

      Poistoilman kierrättäminen autotalliin ei kannata missään tapauksessa.

      OKT:n hyvän LTO:n jälkeen ei lämpöä jää hyödynnettäväksi mutta jäteilman kosteus% lähentelee 100% talvikaudella.

      Parempi hankkia edullinen LTO laite myös autotalliin ja jos haluaa lämmityksessä säästää niin edullinen ILP kaveriksi.

      Itellä odottaa ilmaiseksi saamani toimiva Vallox sitä että jaksan / kerkiän ottaa sen käyttöön autotallissa.
      Koska ilmavirran tarve on pieni, poislukien auton pesu tms. tilanne, koetan kikkailla IVK tehon minimille ja jos vielä on liian tehokas, käytän 12V PC puhaltimia kanavissa.
      (autotallin kuivatusta tehostaa 250€ ilmankuivain)

      -raksaaja(sh)

      • Anonyymi

        Tuntuu olevan asiantuntijoilla termit sekaisin.
        Poistoilma on ilmaa joka viedään päätelaitteelta koneelle, sitä ei kannata kierrättää minkään tilojen kautta.
        Siirtoilma on ilmaa joka johdetaan tilasta toiseen enne kun siitä tulee poistoilmaa.
        Esim makkariin tulee raitista ilmaa ja se siirtoilmana johdetaan (yleensä asunnon käytäviä pitkin .) vessaan, kodinhoitohuoneeseen, kylpyhuoneeseen jne... missä poistoventtiilit on.
        Kylppäristä, vessasta jne poistettaessa se on poistoilmaa.
        Jäteilma on ilmaa joka poistuu koneesta ulos, sitäkään ei todellakaan kannata johtaa enää muihin tiloihin/niiden kautta.
        Siirtoilma (makkareiden, olkkareiden ym... vielä enimpiä likaantumaton tuloilma) on ainoa mitä voi ehkä harkitusti kierrättää, tapauskohtaisesti.


      • Ei autotallissa välttämättä tarvita ilmanvaihtoa juuri lainkaan, poislukien auton käyttäminen tallissa sisällä ovi kiinni (joka lienee vähän ei-ei noin muutenkin).

        Kosteudenpoistoa varten sitä tarvitsisi talvella ja autoa pestessä, mutta molemmat noista hoituvat kyllä ilmalämpöpumpullakin. Tietysti jos on ilmainen kone, niin voihan sen tuonne asentaa ja pyörittää minimiasetuksella. :)


    • Anonyymi

      Ollen nähnyt autotallin johon ilmanvaihtokoneen läpi puhallettu jäteilma oli johdettu. Talli oli kuin kasvihuone ja seinät homekasvustossa. Syynä oli se että jäteilma iv-koneessa oli jäähtynyt ja sen suhteellinen kosteus oli lähes 100 %, tallin seinät oli vielä vähän kkylmmemmmät ja ilmanvaihdon vesi tiivistyi siihen. Lopputulloksena oli hommekasvuusto.

      • Tuota voi kompensoida lämmittämällä tallia kunnolla. Kunhan sen vetää sitten samoihin lämpötiloihin kuin sisällä, niin kosteusprosentti on korkeintana sisäilman kosteusprosentin verran. Toki edelleen seiniin ja varsinkin oveen (ja kylmänä sisään ajettuun autoon) saattaa kosteutta ikävästi kondensoitua...


    • Anonyymi

      ILP ja alipaine toimii myös autotallissa. Oven raosta tulee korvaavaa ilmaa, tai vaihtoehtoisesti seinässä olevan venttiilin kautta. Poistoilmalle oma kattoon ja siihen vaikka kosteustunnistin, ILP hoitaa loput. Niin mulla on tehty.
      Ensin koetin lämmittää autotallia lattialämmityksellä. Sähkölasku pomppasi taivaisiin ja autot valuivat vettä vielä aamullakin. Ilma ei kiertänyt mihinkään. ILP korjasi ongelmat samantien ja vuotuinen sähkölaskukin putosi n. 10.000kWh.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      36
      2536
    2. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      37
      2441
    3. Onko kaivattusi perään

      Moni muukin?
      Ikävä
      95
      1759
    4. Olen aina vain

      Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?
      Ikävä
      51
      1310
    5. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      86
      1301
    6. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      5
      1195
    7. Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen

      Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?
      Maailman menoa
      281
      1092
    8. Nainen jos pitää sanoa

      Ne huonot puolet mitä omaat niin kestätkö kritiikin.
      Ikävä
      56
      1038
    9. Kumpi teistä rakastui ensin?

      Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi
      Ikävä
      38
      769
    10. Niin se vain on

      Haluatko kuulla salaisuuden mies rakastan sua.
      Ikävä
      27
      760
    Aihe