raitis alkoholisti

alkoholisti

Alkoholismi on sairaus ja valitettavasti se on parantumaton sairaus. Mutta toivottomaksi ei kenenkään alkoholismiin sairastuneen ihmisen tarvitse vaipua. Vaikka alkoholismi on parantumaton sairaus, niin siitä voi toipua. Alkoholismiin sairastunut ihminen tarvitsee vertaisryhmän ja omaa halua jotta voi nousta ylös kaikesta ’ravasta ja liejusta’ jonka tämä sairaus ihmiselle aiheuttaa. Lääketieteellä ei ole vielä keinoa tämän sairauden hoitamisessa. Kun tämä sairaus iskee, se ei katso, niin kuin muutkaan sairaudet ihmisen sosiaalista luokkaa tai yhteiskunnalista asemaa. Alkoholisteja löytyy aina työmiehistä tuomareihin ja lääkäreistä pappeihin saakka.            Miten sairaus ilmenee
Alkoholismi on tunne-elämän sairaus , josta on olemassa aivan selvät ennusmerkit. Niitä täytyy vain osata lukea. Lähes jokainen alkoholia nauttinut ihminen tietää aluksi että hän hallitsee alkoholin. Ottaa vain sen verran kuin on suunnitellut. Mutta kun tulee se vaihe, että aamulla herätessään huomaa ottaneensa huomattavasti enemmän kuin oli aikonut ja muisti on karannut, on selvä merkki alkoholisoitumisesta. Jos ryyppäämisen jälkeen tulee selviä vaikeuksia saada unta ja jos tulee vielä henkisiä vaikeuksia ja tuskatiloja, se on selvä merkki alkoholismista. Seuraavaksi ihminen tarvitsee rohkaisuryypyjä kohdatakseen muita ihmisiä tai asioita silloin alkoholismi on selvääkin selvempi.Tästä tilasta ei kukaan alkoholisti nouse ominvoimin.
         Toipuminen
Alkoholismista toipuminen on ihmisestä itsestään kiinni, Jos ihminen pystyy nöyrtymään ja myöntämään voimattomuutensa alkoholin suhteen ja on valmis hakemaan apua ongelmaansa, niin hänellä on mahdollisuus toipua. Mutta valitettavasti suurin osa alkoholisteista ei pysty tähän koska he eivät näe eivätkä tunnista tilannetta vaan vaakuttavat itselleen ja muille ihmisille että tilanne on hallinassa,tämä johtaa yleensä ennenaikaiseen kuolemaan.
         Mistä apua saa?
Kaksi pelastavaa kirjainta,vuonna 1935 kaksi Amerikkalaista alkoholistia tapasivat toisensa ja rupesivat miettimään syitä alkoholismiinsa ja sen seurauksia. Tähän ryhmään liittyi lisää alkoholisteja ja näin syntyi kerho, joka sai nimekseen AA suomeksi nimettömät alkoholistit. Nämä pelastavat kirjaimet ovat pelastaneet miljoonia ihmisiä ennenaikaiselta kuolemalta.
         Mitä AA on?
AA on miesten ja naisten toveriseura jossa he voivat jakaa kokemuksensa keskenään ja näin he saavat tukea toinen toiseltaan, AA-kerhoon liittyminen ei maksa mitään se ei velvoita mihinkään se ei anna käskyjä kenellekkään . AA on täysin omavarainen se ei ota vastaan rahaa ulkopuolisilta järjestöiltä tai laitoksista koska ’se joka maksaa viulut, määrää mitä soitetaan’. AA ei ole yhteydessä mihinkään aattelliseen, uskonnolliseen tai poliittiseen suuntaukseen, järjestöön tai laitokseen.AA-n ainoa tarkoitusperä on raittius.
         Oma kokemukseni AA-sta
Minä itse alkoholisoiduin jo murrosiässä, luultavasti tämä sairaus oli minussa jo syntymästäni saakka. Kun ensi kerran nautin alkoholia tuli minulle tunne että nyt olen oma itseni, kaikki estot, alenmuudentunteet, arkuus hävisivät kuin tuhkana tuuleen, ’olin paras ihminen koko maailmassa’
aloin odottaa seuraavaa kertaa että pääsisin tuohon taivaalliseen olotilaan se oli minulle erittäin hyvä lääke. Mutta vuosien kuluessa huomasin että se ei enää toiminutkaan kuten aikaisemmin, viina oli muuttunut ’itkuviinaksi’päätin vähentää juomistani päätin jopa lopettaa sen kokonaan mutta kuningas alkoholi oli eri mieltä, sain aina turpiin siltä kun otin ensimmäisen ryypyn, olin tullut sekä fyysisesti että psyykkisesti täysin riippuvaisesksi alkoholista, en kyennyt tekemään mitään töitä tai asioita ilman viinaa. Yritin parhaan kykyni mukaan salata tämän asian muilta ihmisiltä mutta kulissit alkoivat kaatua ja totuus tuli esiin.Ystävät ja lääkärit yrittivät auttaa minua ja tekivät varmaan parhaansa mihin he kykenivät mutta juomiseni vain yltyi.Lopulta asiat olivat siinä mallissa että minulla ei ollut kuin kaksi vaihtoehtoa, kuolla tai raitistua,löysin AA-n ja sain uuden elämän, sellaisen elämän jota en voinut edes kuvitella että sellaista olisi edes olemassakaan.

4

809

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • utelee

Tekeekö sinun koskaan viinaa (känniä) mieli?

• alkoholisti

viimeisen 7vuoden aikana ei ole tehnyt mieli viinaa...mutta huomisesta en voi sanoa mitään..elän vain tätä päivää eli päivän kerrallaan..viina käy mielessä joka päivä, mutta sen pitää käydäkkin jotta muistan joka päivä mikä sairaus minulla on..en taistele viinaa vastaan 'olen luovuttanut'yritän elää AA-ohjelman mukaisesti..se tuo minulle mielenraittiuden ja sen myötä myös raittiin päivän. (en ole täydellinen) ;-)

• raskas...

Itsekin käyn AA:ssa, olen reilusti alkkis. Oma tie on ollut kivinen, retkahduksia aika usein. Vaikka juoma-ajan kokemukset olivat karmeita ja johtivat suuriin vaikeuksiin, on alkoholistin muisti ainakin minulla todella lyhyt. Pian alkaa taas tekemään viinaa mieli, kävipä palavereissa tai ei.

Kyse ei ole pelkästä fyysisestä alkoholinhimosta, vaan henkisestä olotilasta. Itselläni on niin vahvana muistot lähiöpubien railakkaista karaoke-illoista, rempseistä naisista joita sai kännissä kiikutettua kotiinsa, rennoista kaljaporukoista pubien nurkkapöydissä ja tiskillä, jne. Koska pub oli toinen olohuoneeni, niin kuinka vanhan vahvan elämäntavan voisi noin vain unohtaa? Ja kun vielä lisätään tunteeni siitä, että olen aina normaaliporukoissa jotenkin ulkopuolinen, lisää se yksinäisyyden, itsesäälin, katkeruuden ja vihan määrää ja johtaa itselläni hallitsemattomiin "itselääkityskertoihin".

Sitten on kentällä on käynyt ja selvinnyt, on olo jopa 2 viikkoa ahdistunut, masentunut ja yhä vaikeampi. Vasta useamman viikon raittius ja AA-palaverit palauttavat olotilan tasaisemmaksi, kunnes jälleen ajan kanssa viinahimo, ravintolankaipuu ja muut muistot vievät voiton ajatusmaailmassani, ja retkahdusprosessi on taas valmis.

Tämmöistä kierrettä elämäni on, enkä oikein pysty asiasta edes vaimoni kanssa juttelemaan. Herää siis epätoivo, kuulunko siihen holistiryhmään joka ei saa pysyvää otetta AA:sta. Pelottaa.

• alkoholisti

en vältämättä osaa sanoa mistä jatkuva retkahtelu voisi johtua mutta tunnen kavereita AA-ssa joille käy samalla tavalla suin sinullekkin..olen vetänyt sen johtopäätöksen kavereista jotka toistuvasti rethkahtelevat että heillä on jotain positiivisia muistoja kapakka tai pubireissuilta..minulla itselläni ei ole yhtään positiivista muistoa retkahduksesta..minä tipahdin kentälle v.96..koska olotilani oli erittäin masentunut ja ahdistunut..ja minulla ehkä oli vielä jotain positiivisia muistoja juoma-ajoiltani tai sitten olin unohtanut ne negatiiviset asiat, niin tai näin tuo retkahdus oli minulle tarpeellinen (kertausharjoitus)join noin 4kk. koska en uskaltanut kohdata elämää selvin päin, tuli niin valtavat tunnetilat syyllisyys,masennus,yksinäisyys,...minun kohdallani meni ainakin 3 kuukautta ennen kuin tunne-elämäni oli normaalisoitunut...uskon silti että et sinä ole toivoton tapaus..voit kirjoitella jos haluat [email protected]

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      75
      5914
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      27
      5297
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      21
      3098
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      182
      2568
    5. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      223
      2339
    6. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      19
      2186
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      103
      1551
    8. Elokapinan mielenosoitussarja alkaa

Varma kesän merkki on, kun planeetastamme huolestuneet ihmiset alkavat pitää tilaisuuksia muistuttaakseen ihmisiä siitä,
      Maailman menoa
      348
      1416
    9. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      75
      1313
    10. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1206
    Aihe