Heinolasta olisi upeaa kulkea vaikka Helsinkiin junalla. Lahdestakin menee moni toihin Helsinkiin. Kunnostamalla rautatien uudelleen kayttoon Heinolan asuttavuus paranisi kertaheitolla ja yrityksillekin siita tulisi viehattavampi.
Se olisi positiivista politiikkaa.
Rautatie kuntoon
16
297
Vastaukset
- ...
Tuossapa saattaisi olla kehiteltävää!
- Jarmo Laitinen
Olen tuosta puhunut ja kirjoittanut kymmeniä kertoja ja todella kannatettava asia. Tässä viimeisin jonka kirjoittelin facebookkiin jokunen päivä sitten.
20. tammikuuta
Räpelsin tälläisen kirjoituksen aikain kuluksi kun oli keskustelua Heinolan kehittämisestä ja yleensä kuntaliitoksista.
Jarmo Laitinen
20.1.2014 17:24
Täysin samaa mieltä, tässä käy vielä niin, että väkivähenee ja loppujen lopuksi pakkoliitetään riippakunnaksi jonkun harteille meidät.
On siinä se positiivinen puoli, että tulee demokratia takaisin päätöksentekoon mutta monta asiaa muuttaa se myös huononpaan suuntaan sen on nämä kuntaliitokset ja jo yhdistyneet todistaneet esimerkkinä Hämeenlinnan yhdistyminen Lammin kanssa vei peruspalvelut ja muutkin pois Lammilta vaikka niiden säilyttämiseksi luvattiin vaikka mitä, niin vain kävi , palvelut koulut virastot kaikki keskittyy kuntakeskuksiin se on tosi asia.
Ympäristöalueiden osa on olla näivettyvä kylänraitti jonkin isomman kyljessä ja ottaa vastaan mitä saa ja annetaan.
Mikä taas johtaa rakentamisen ja teollisuuden sekä kaupan karkaamiseen lähemmäs olevaa volyymiä ja siten osaltaan tulee autioittamaan näitä alueita ja myös laskemaan mm asuntojen hintoja.
Heinola ei elä matkailusta eikä kulttuurista se on varma. Voimme olla kylpyläkaupunki ja kesäteatteripaikka mutta sen varaan on tulevaisuutta turha laskea, myöskään mökkikuntana ja kesäasukkaiden tuloilla ei tätä pystyssä pidetä.
Eläköityvä asukaskanta lisättynä paluumuttajat tuo tulevaisuudessa merkittävän osan tuloja kaupunkiin mutta tulee myöskin vaatimaan paljon, Eläkeväestö voi olla yksi tukijalka heinolan tulevaisuudelle.
Nuoret karkaa varmasti pois työn ja opiskelun perässä joten niiden varaan on myöskään nykyisellä politiikalla turha laskea.
Heinolan tulevaisuuden kannalta merkittäviä asioita olisi esim ratalinjauksen kuntoonsaaminen ja henkilöliikenteen järjestaminen nopealla yhteydellä ensin Lahteen ja myöhemmässä vaiheessa Mikkeliin.
Pitäisi kiireästi uudelleen selvittää radan rakentamiskustannukset ja unohtaa siitä edellisen laskelman suurin yksittäinen kohde siis silta, ratakeskus voitaisiin sijoittaa helposti nykyisen paloaseman Lahden puolelle ja tulevaisuudessa kehittää sitä siitä eteenpäin.
Tämä yhteys tulisi tuomaan pääkaupunkiseudulta merkittävästi asukkaita Heinolaan. Nythän esim tuttavani esim käy Espoosta töissä Helsingissä työmatkaan menee häneltä yhteen suuntaan reilu tunti, rata yhteys Lahteen toisi Lahden 20minuutin päähän ja sieltä on yhteys 45helsinkiin eli työmatka-aika olisi lähes sama.
Muutto liikettä tukisi Heinolan huomattavasti edullisempi asuntojen hinta sekä runsas tonttitarjonta jota voidaan kaavoituksella lisätä.
Myös Vierumäen kehittäminen tässäyhteydessä olisi syytä huomioida , vastaavasta kehityksestä on näyttöä esim Mäntsälässä jossa ratayhteys räjäytti kuntaan muuttovirran, johon oli kunnan jopa vaikea vastata palvelujen tuottajana, niin suuri oli muuttoliike. Näin tulisi käymään Heinolassakin, ei varmasti samassa suuruudessa mutta saman suuntaisena.
Myös tulevaisuuden kannalta olisi hyvä saada vesiteitse yhteys merelle. Tärkeimpänä kaikista on kuitenkin luoda uskottava kuva Heinolasta keskeisenä yrittäjä ystävällisenä paikkana johon teollisuus olisi valmis investoimaan ja keskittämään toimintaansa.
Nyt olisi ensisijaisen tärkeää lähteä luomaan tätä kuvaa yrityksille, tämä ei kuitenkaan saisi olla jarruna jo olemassa olevien yritysten tukemiselle ja kannustamiselle joiden säilyminen täällä on myöskin hyvin tärkeää.
Vain teollisuuden ja liiketoimminnan kautta voidaan luoda työtä ja sitä kautta lisätä hyvinvointia.
Tätä tukemassa voi olla matkailu ja muu toiminta osana, mutta peruspilari tulisi olla teollisuudessa.
Se tällä kertaa liitoksista. Vielä ei olisi myöhäistä yrittää pelastaa Heinola heinolalaisille mutta se vaatii kovaa tahtoa ja yhteispeliä kaikilta, sen saavuttamiseksi tarvitaan demokratiaa ja kaikkien kuntalaisten huomioimista ja toimimista päättäjiltä siten mikä on Heinolan etu eikä mikä on oma etu. - Ideanikkarinainen
Heinolan kannattaa hakea erivapautta siihen, että bordellit ja thaihierontalaitokset henkilökuntineen olisivat laillisia liikkeitä ja yrityksiä verotusta myöten, se toisi paljon hyvää Heinolalle, tulisi asukkaitakin, mutta ennen muuta asiakkaita aina tungokseen asti etenkin kesäisin. Ja siihen vielä kylpylöitä ja kasinoita ja pesuloita ym. kuten baareja ja ravintoloita kylkiäisinä. Ja hommaatte uuden Titan konsultiksi.
- ja juna kulkee
Rata jo on resiina hommatkaa. Idea on kyllä kannatettava.
- olsa1
Koko kaupunki ja vielä vierumäkikin hyötyisi radasta liian hyvin. Kouvola on sitä vastaan ja paikalliset kansanedustajat ( ehkä Lahtikin) ,niin ei vaan tule onnistumaan. SÄÄLI
- Neuvokaa
Onko kaupungin taholta innokkaasti ajettu asiaa? En ole mitään erityistä toimintaa sen suhteen viimeaikoina huomannut. Oletteko muut? Miten mielestänne kaupungin pitäisi nyt asiaan tarttua?
- Miranol
Neuvokaa kirjoitti:
Onko kaupungin taholta innokkaasti ajettu asiaa? En ole mitään erityistä toimintaa sen suhteen viimeaikoina huomannut. Oletteko muut? Miten mielestänne kaupungin pitäisi nyt asiaan tarttua?
Päättäjät voisi aluksi ihan oikeesti laittaa pensselit santaan ja painua hevonkuuseen, siitä voisi vaikka hyvästit aloittaa.
- Juna meni jo
Valtio ei tule koskaan panostamaan rataan joka ei vie minnekkään. Lisäksi radan päässä asuu vaivaiset alle 20.000 asukasta ja 30 km on vilkas asema, kaiken päälle toimiva linja-auto liikenne. Tavaraliikenteeseen kyllä, mutta ei henkilöliikenteseen. Linjaukset olisi pitänyt tehdä tai saada läpi 60-70 vuotta sitten. Nyt sellaista rahaa ei löydy, joka johtaisi radan Mikkeliin.
- Ruosteenestoa
Ei tuo kaipaa muuta kun maalia pintaan, ym ruostesuojausta..
http://www.itahame.fi/?article=441255- Veeärrä
Koko rata pitää purkaa! Heinolalaiset saattavat levitä sitä kautta...
- Riparuikku
Ei riitä maalaus.....mites pohjatyöt...?
- Ruosteenestoa
Riparuikku kirjoitti:
Ei riitä maalaus.....mites pohjatyöt...?
No eiköhän se maalaus tarkoittaa yleensä kokonaisuutta. Vanhan putsaus.. uuden maalaus.
...Tuo rautatiesillan kaarien hiekkapuhallus, tai millä se aiotaa sitten puhdistaakin voi olla aika haasteellinen työ, Vaatii melkeen koko sillan "pussitusta"
Viherpiipertäjät ei varmaan tykkää, jos puhaltaa maalit kymeen.. - Ihahhaaaaa
Ruosteenestoa kirjoitti:
No eiköhän se maalaus tarkoittaa yleensä kokonaisuutta. Vanhan putsaus.. uuden maalaus.
...Tuo rautatiesillan kaarien hiekkapuhallus, tai millä se aiotaa sitten puhdistaakin voi olla aika haasteellinen työ, Vaatii melkeen koko sillan "pussitusta"
Viherpiipertäjät ei varmaan tykkää, jos puhaltaa maalit kymeen..Otetaan 100 tervettä pakolaista teräsharjoilla putsaamaan silta.
- ferrex
Ruosteenestoa kirjoitti:
No eiköhän se maalaus tarkoittaa yleensä kokonaisuutta. Vanhan putsaus.. uuden maalaus.
...Tuo rautatiesillan kaarien hiekkapuhallus, tai millä se aiotaa sitten puhdistaakin voi olla aika haasteellinen työ, Vaatii melkeen koko sillan "pussitusta"
Viherpiipertäjät ei varmaan tykkää, jos puhaltaa maalit kymeen..Suljetaan siltasaari ensi kesäksi että saamme sillan maalattua.Talkoilla.
- Dr1287
Ratakiskoissa pysyykin maali helevetin hyvin!
- Rata-ajattelija
Oikeasti julkiset liikenneyhteydet paranevat pääkaupunkiseudulle huomattavasti Lahden matkakeskuksen valmistuttua. Pääosa linja-autoista kulkee silloin suoraan Lahden rautatieasemalle/matkakeskukseen ja siitä sopivilla vuoroilla on melko kätevästi Helsinkiin menevässä junassa.
Se että henkilöjunaliikenne toteutuisi Heinolaan, tapahtuu ainoastaan siinä tapauksessa, että rautatieyhteys rakennettaisiin edelleen Heinolasta Mikkeliin ja myös Heinolasta Jyväskylään. Näihin ratahankkeisiin kyllä löytyy järkevät taloudelliset perustelut, mutta vaatisi kyllä hyvää yhteisymmärrystä savolasten ja keskisuomalaisten kesken.
Rata Jyväskylään olisi erityisen järkevä, koska silloin sieltä kulku Helsinkiin nopeutuisi huomattavasti ja liikennemäärien kasvu säästäisi suurilta investoinneilta rataan Jyväskylän ja Tampereen väliltä.
Radat siis erkanisivat Jyväskylään ja Mikkeliin jostain Lusin paikkeilta. Näin tehden henkilöliikenteen junavuorot olisivat meillä täällä Heinolassa hyvin tiheitä, koska junat kulkisivat sekä savoon, että keskisuomeen Heinolan kautta.
Näihin kannattaisi oikeasti panostaa, niin ehkä sitten joskus vuosisadan loppupuolella meidän lastemme lapset voisivat kulkea junallaHelsinkiin koko matkan.
Tietenkin tämä tarkoittaisi sitä, että rata pitäisi käytännössä rakentaa uudestaan lähes kokonaan myös lahteen ja silloinhan se pitäisi rakentaa pääsääntöisesti moottoritien itäpuolelle ja tietenkin pysäkki lähelle Vierumäen urheiluopistoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854598
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864426Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli173612Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402987Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102794En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212711IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392143Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1171332