Raymarine e90w + gps antenni 799 eur.

huikee tarjous

kovat on tarjoukset. Tämä siis Saksassa, lisäksi tulee jokusen euron postimaksut.
www.proaina.blogspot.com

50

2260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • halpavoiollahyvaa?

      Olisiko tämä Ray e90w hyvä ostos?

      • On, hyvä ostos ja superhinta. En käsitä mistä ovat saaneet noita tuohon hintaan, mutta kone on soiva peli.


      • ei yhteyttä
        vanhami kirjoitti:

        On, hyvä ostos ja superhinta. En käsitä mistä ovat saaneet noita tuohon hintaan, mutta kone on soiva peli.

        Kertokaahan asiantuntijat miten tuo rs130 gps antenni kytketään? Ainakaan gepsin mukana tulleella piuhalla suoraan ei pelitä, ei myöskään mukana tulevan sea-talk converter johtohässäkän kautta löydy yhteyttä.


    • Viilausta
    • hintatietoinen

      Haiskahtaa tosiaan vähän levikkimarkkinoinnilta.

      Tuon svb:n merkkasin itselleni ylös, niin voi vähän verrata kotimaista hintatasoa saksalaiseen. Jotenkin tutunomainen tuo niiden valikoima, mahtaako joku suomalainen nettikauppa myydä suoraan noiden tuotteita vain pikku Suomi-lisällä hintaan ja toimitusaikaan? Kivaa kamaa joka tapauksessa.

    • Kukaan suomalainen jälleenmyyjä ei osta SVB:ltä tuota kamaa. SVB myy isoja brändejä, joilla on maahantuojia suomessa. Iso osa suomen markkinoista menee suomalaisten maahantuojien kautta. Osa perussälästä tulee Hollantilaisen Lankhorstin kautta, jota voisi tukkurina käyttää vaikka "Euroopan Maritim" Esimerkiksi monille tuttu TALAMEX sarja tulee sieltä.

      Raymarinen kamat tulevat sensijaan kaikille suomalaisille jälleenmyyjille Raymarinen oman mailmanlaajuisen organisaation kautta. Suomessa on kyllä myyntikonttori, mutta kama tulee suoraan euroopan keskusvarastolta. Noita laitteita tarjottiin suomenkin jälleenmyyjille vielä keväällä, toki -IHAN- eri hinnalla kuin millä SVB nyt myy. Nyt Raymarine on ilmeisesti tyhjentänyt kaapin perukan isolle saksalaiselle kaupalle. Tuolla hintaa voisi jo ostaa koko hännän sieltä pois ja myydä ihan hyvällä siivulla niitä täällä. 799€ on naurettava hinta tuosta koneesta. Saapa SVB kävijöitä sivuilleen.

      Suomalaisten hinnat ei ole kauppiaiden ahneudesta kiinni. 5% hintaero tulee aina saksaan verrattuna jo pelkästä ALV erosta. Valtavien eurooppalaisten sisäänostot on julmetun paljon isompia kuin suomalaisten jälleenmyyjien, samoin tietysti alennusprosentit. Tällä businesmallilla vähänkin isommat laitteet myydään käytännössä pian kaikki jostain muualta.

      • Vanhempipurjehtija

        Kyseinen e90 on ollut nk poistuvan mallisarjan laite jo pari kolme vuotta sitten ja nyt lopullisesti kuopattua vanhentunutta tekniikkaa. SVB:llä on on jo vuosia ollut tapana myydä noita vanhenevia malleja pilkkahintaan. Ostaa ken haluaa, mutta uudet Lighthouse käyttiksellä varustetut (uuden) E-sarjan laitteet ovat paljon helppokäyttöisempiä ja toiminnoiltaan loogisempia. Elektroniikan ikä on nykyisin valitettavan lyhyt.

        Svb on ihan hyvä toimija alalla vaikkakin nykyisin kallis. Ensimmäiset ostokseni tein sieltä jo vuonna (noin) 2001 ja silloin olivat 35% halvinta kotimaista toimijaa edullisempia yleisimpien merkkien osalta. Kymppitonneja olen tuonne Svb:lle yhteensä vuosien mittaan ostoksistani maksanut :)


      • hitantietoinen

        Aha, jotenkin tuntui vaan niin tutulta tuo kaikki tavara.

        Ymmärrän ja hyväksyn että Suomen tavara on vähän kalliimpaa. Maksan mielelläni pienen hintaeron siitä että voin käydä hypistelemässä tavaran, ja usein viimeistään rahtimaksu vetää puntit tasoihin. Usein tulee kuitenkin jostain saksansivulta katsottua että kuinkapaljon sitä eroa on. Jos ero on satasia niin sitten menee tilaus ulkomaille. Tämähän se yhteisvaluutan suola ja sokeri on.


      • jo on avutonta
        hitantietoinen kirjoitti:

        Aha, jotenkin tuntui vaan niin tutulta tuo kaikki tavara.

        Ymmärrän ja hyväksyn että Suomen tavara on vähän kalliimpaa. Maksan mielelläni pienen hintaeron siitä että voin käydä hypistelemässä tavaran, ja usein viimeistään rahtimaksu vetää puntit tasoihin. Usein tulee kuitenkin jostain saksansivulta katsottua että kuinkapaljon sitä eroa on. Jos ero on satasia niin sitten menee tilaus ulkomaille. Tämähän se yhteisvaluutan suola ja sokeri on.

        Tä? Siis jos hinta olisi saksan markkoina, et osaisi muuttaa sitä suomen markoiksi?? Et tee kauppoja sitten koskaan Ruotsista, jenkeistä tai Englannista kun siellä ei ole "yhteisvaluutan suolaa"


      • 7+5

        Herätti uteliaisuuttani tuo, että sanot suomalaisten jälleenmyyjien kaman tulevan suoraan Raymarinelta. Siis myös kaupallisesti, niinkö? Tarkoitan sitä, että yksi jälleenmyyjä puhuessamme hinnoista sanoi, että maahantuoja pistää omat prosenttinsa päälle hintaan ja siksi(kin) on vaikea pärjätä verkkokaupalle.

        Silloin hankinnassa olleen laitteen kohdalla hintaero suomalaisen jälleenmyyjän ja englantilaisen verkkokaupan välillä oli muistaakseni 15% luokkaa. Se oli enemmän kuin olin valmis maksamaan.

        ALV:n vaikutusta ostajien valintoihin minusta liioitellaan, eihän tuo viisikään prosenttia merkitse tonnin ostoksesta kuin 50 euroa ja siitä kun vähentää toimituskuluta, niin ALV yksinään ei tee juuri mitään. Paljon isompi vaikutus on varmaankin noilla volyymiekijöillä ja sillä, että kulurakenne esim. toimitilojen suhteen on erilainen.


      • 3+1
        Vanhempipurjehtija kirjoitti:

        Kyseinen e90 on ollut nk poistuvan mallisarjan laite jo pari kolme vuotta sitten ja nyt lopullisesti kuopattua vanhentunutta tekniikkaa. SVB:llä on on jo vuosia ollut tapana myydä noita vanhenevia malleja pilkkahintaan. Ostaa ken haluaa, mutta uudet Lighthouse käyttiksellä varustetut (uuden) E-sarjan laitteet ovat paljon helppokäyttöisempiä ja toiminnoiltaan loogisempia. Elektroniikan ikä on nykyisin valitettavan lyhyt.

        Svb on ihan hyvä toimija alalla vaikkakin nykyisin kallis. Ensimmäiset ostokseni tein sieltä jo vuonna (noin) 2001 ja silloin olivat 35% halvinta kotimaista toimijaa edullisempia yleisimpien merkkien osalta. Kymppitonneja olen tuonne Svb:lle yhteensä vuosien mittaan ostoksistani maksanut :)

        Paljonpa olet veneeseen kamaa ostanut, jos noin paljon olet saanut 13 vuodessa SVB:lle kulumaan :) Pari tonnia vuodessa vähintään...


    • elektroni-ihme

      Jos SVB on kallis, niin mikähän olisi halpa?

      Ainakin viihde-elektroniikan suhteen vaikuttaisi olevan ettei Suomen hinnat kovin suolaisia enää ole, ja useimpia kilkkeitä voi hyvin Suomesta ostaa. Mutta jos nyt karttaplotterin haluaisi niin mistä sitä kannattaisi vilkuilla?

    • 8+1

      E90w On van todella hyvä laite ja maksaa edelleen suomessa 1 400 euroa. Joten turha itkeä että poistuva malli. Elektroniikka purjeveneessä ei todellakaan vanhene yössä. Monessa veneessä on yli 10 v vanhat reiskan laitteet ja mennään edelleen.

      Kysymys on vain siitä mitä uudet laitteet tuovat lisää mitä vanhoissa ei ole. Toki näitä laitteita sitten on taas helppo liittää Seatalkin tai NMEAan kautta vanhaan kun ne ovat taas poistuvia malleja SVB:n hinnoilla eikä Marinean rahastus hinnoilla.

      • Vanhempipurjehtija

        "maksaa Suomessa 1400,-" kallishan toi on jos uuden ARVO on noin puolet kotimaassa pyydetystä. Osa reiskoista on nykyisellään melko kelvottomia leluja. Esim markkinoilta jo poistunut reiskan st60 sarja oli tunnettu erinomaisesta kyvystään imeä kosteutta sisäänsä ja sitten kätevästi hajota uuden mittarimallin ilmestyessä markkinoille. Oliko kyseessä nk jebenbav-33ft-uusveneilijöille suunnattu hinnatalkaen-mallisarja? Kun mittarit risuuntuu samassa tahdissa melamiinisisustuksen ja alimittaisten halpishelojen kanssa ei siihen kiinnitetä huomiota. On niitä kuuskymppisä st sarjalaisia toki noitten valmistajien isommissa hyvinkin kelvollisissa venemalleissa, mutta niiden omistajat ymmärtävät vaihtaa ne parempiin ajoissa.

        Kisa- ja laatuveneiden navigointielektroniikka näyttä olevan aika usein B&G:n tai reiskan kalliimpien sarjojen laitteistoa.

        Kiivastuneiden uusveneilijöiden kommentteja odotellessa ;) tyydyn kyllä jodlarinkin vastaaviin utv-nke-jorinoihin niin saadaan vähän vauhtia tähän keskusteluun!


      • 8+1
        Vanhempipurjehtija kirjoitti:

        "maksaa Suomessa 1400,-" kallishan toi on jos uuden ARVO on noin puolet kotimaassa pyydetystä. Osa reiskoista on nykyisellään melko kelvottomia leluja. Esim markkinoilta jo poistunut reiskan st60 sarja oli tunnettu erinomaisesta kyvystään imeä kosteutta sisäänsä ja sitten kätevästi hajota uuden mittarimallin ilmestyessä markkinoille. Oliko kyseessä nk jebenbav-33ft-uusveneilijöille suunnattu hinnatalkaen-mallisarja? Kun mittarit risuuntuu samassa tahdissa melamiinisisustuksen ja alimittaisten halpishelojen kanssa ei siihen kiinnitetä huomiota. On niitä kuuskymppisä st sarjalaisia toki noitten valmistajien isommissa hyvinkin kelvollisissa venemalleissa, mutta niiden omistajat ymmärtävät vaihtaa ne parempiin ajoissa.

        Kisa- ja laatuveneiden navigointielektroniikka näyttä olevan aika usein B&G:n tai reiskan kalliimpien sarjojen laitteistoa.

        Kiivastuneiden uusveneilijöiden kommentteja odotellessa ;) tyydyn kyllä jodlarinkin vastaaviin utv-nke-jorinoihin niin saadaan vähän vauhtia tähän keskusteluun!

        Mun kisaelektroniikka on langatonta TackTick vehkeitä jotka nykyään on siirtynyt Suunolta Raymarinelle että tällänen näkökulma asiaan.

        Aiemmissa matkaveneissä oli reiskaa ja ei ollut mitään ongelmia mutta 50 v tuli eteen niin piti alkaa kisaamaan.. Vaihdon venetä ja ostin parasta ja kuinka ollakaan taas "reiskaa" on mittaristossa.


      • dftrew3465
        8+1 kirjoitti:

        Mun kisaelektroniikka on langatonta TackTick vehkeitä jotka nykyään on siirtynyt Suunolta Raymarinelle että tällänen näkökulma asiaan.

        Aiemmissa matkaveneissä oli reiskaa ja ei ollut mitään ongelmia mutta 50 v tuli eteen niin piti alkaa kisaamaan.. Vaihdon venetä ja ostin parasta ja kuinka ollakaan taas "reiskaa" on mittaristossa.

        Jaa, että iski viidenkympin kriisi ja piti päästä nuorille pätemään, eiku siis esittään, eiku siis no joo :)


      • 3+1
        Vanhempipurjehtija kirjoitti:

        "maksaa Suomessa 1400,-" kallishan toi on jos uuden ARVO on noin puolet kotimaassa pyydetystä. Osa reiskoista on nykyisellään melko kelvottomia leluja. Esim markkinoilta jo poistunut reiskan st60 sarja oli tunnettu erinomaisesta kyvystään imeä kosteutta sisäänsä ja sitten kätevästi hajota uuden mittarimallin ilmestyessä markkinoille. Oliko kyseessä nk jebenbav-33ft-uusveneilijöille suunnattu hinnatalkaen-mallisarja? Kun mittarit risuuntuu samassa tahdissa melamiinisisustuksen ja alimittaisten halpishelojen kanssa ei siihen kiinnitetä huomiota. On niitä kuuskymppisä st sarjalaisia toki noitten valmistajien isommissa hyvinkin kelvollisissa venemalleissa, mutta niiden omistajat ymmärtävät vaihtaa ne parempiin ajoissa.

        Kisa- ja laatuveneiden navigointielektroniikka näyttä olevan aika usein B&G:n tai reiskan kalliimpien sarjojen laitteistoa.

        Kiivastuneiden uusveneilijöiden kommentteja odotellessa ;) tyydyn kyllä jodlarinkin vastaaviin utv-nke-jorinoihin niin saadaan vähän vauhtia tähän keskusteluun!

        Hiukan ihmettelen tuota ST60:n haukkumistasi. Voihan siinä olla faktapohjaakin, mutta minulla esimerkiksi on veneessä kymmenkunta vuotta vanha ST60 tridata ilman mitään ongelmia. Saman sarjan tuulimittari on uudempi, koska sattui kerran ukonilma väärään paikkaan :)


    • mitä nyky rahalla sa

      Tarjous on varmasti hyvä ja laite sitä en epäile! Mutta ajatusleikkinä niin mikä noissa maksaa? Ajattele minkä laatuisen ipadin saat tuolla hinnalla? Eikä nyt tarvitse puuttua siihen että reiskan kuori pitää vettä, vaan tekniikkaan ja komponentteihin mitä noissa sisällä on.
      Valmistajan kate noissa ainakin on kohdallaan.

      • Volyymi

        Kumpaakohan tehdään enemmän, ipadeja vai mallia X olevia karttaplottereita ? Veikkaisin, että ipadeja ehkä 1000-kertainen määrä. Kun valmistettujen laitteiden hintaan jyvitetään esim. tuotekehitys- ja valmistuksen aloituskulut ja otetaan huomioon valmistuksessa saatava volyymietu, on oikestaan ihme, että plotterin ja ipadin hintaero on noinkin pieni.


      • sähköjänis

        Muutama juttu mitkä saattaa lisätä hintaa:

        1) roiskevesitiiviys - lisää hintaa muutaman euron
        2) laadukkaammat komponentit (en tiedä onko, mutta soisi olevan)
        3) pienet sarjat. Applen(tai muun vastaavan) kannattaa suunnitella laite alusta alkaen ja jopa valmistaa/ostaa uutta elektroniikkaa. Uuden mikropiirin suunnitelu maksaa miljoonia, mutta automatisoitu valmistus jossain kiinan sweatshopissa vain senttejä/kappale. Sama koskee käyttöjärjestelmiä. komponentteja tilataan miljoonia kappaleita, kappalehinta voidaan painaa alas. Laitteen valmistaminen maksaa satkun, myyntihinta seitselmänsataa, kuudella sadalla katetaan firman kiinteät kulut ja vehkeen suunnittelu, noin esimerkinomaisesti.

        Tuollaisen merielektroniikkakäikäleen sisältä löytyy koetellumpaa elektroniikkaa joka on ehkä enemmän ostettu alihankintana. Mallisarja saadaan ulos vähän halvemmalla. Silti, montako tuollaista E90w-laitettakaan myydään Suomessa per kesä, muutamia? Maailmalla, tuhansia?

        Tuohonkaan hintaan myyminen ei löisi leiville. Se, mikä tekee sen mahdolliseksi on että kerralla suunnitellaan kokonainen tuotesarja: tehdään kolmen kokoista koppaa, tilataan kolmenlaista näyttöä ja sisään sama elektroniikka. Saadaan ulos kolme mallia. Kun vielä kaikkia saa ostaa lisäominaisuudella x tai ilman (ominaisuus on piirilevyllä, mutta ei kytkettynä) niin saadaan ulos kuusi mallia.

        sitä helposti ajattelisi että veneilijöiltä pyydetään aika paljon ylimääräistä verrattuna esim. autoilijoihin (samaa sanovat motoristit) mutta jos nuo värkit olisivat kultakaivos, useampi firma tekisi niitä.


    • huikeeta

      Kikkaiilusta en tiedä, mutta joillekkin oman blogini tekstit olivat liian kova pala, koska näyttää siltä, että google sulki koko blogini. Oliko siellä jotain sopimatonta, en tiedä, koska kukaan ei ole siitä minulle ilmoittanut. Jos kehun jotain alennusmyyntiä, on se mielestäni salittavaa ja jos arvostelen jotain , pitää sekin sallia. Nyt ollaan menossa amerikan malliin, jos arvostelet, sinut suljetaan pois palvelusta. Nyt odottelen vastausta googlelta ja sitten tehdään johtopäätöksiä.

      Jos siis blogini on tosiaan suljettu, niin sitten on aika miettiä mitä palvelua käytät????? Tämä varoituksena muille, jotka käyttävät ilmaisia palveluja, niitä ilmaisia ei näytä olevan. Täytyypi miettiä blogille uusi osoite ja palveluntarjoaja, jos kyse ei ole hutiloinnista yms.

      Hienoa, että joku laittoi linkin svb:lle, koittakoot sulkea sitäkin.

      • Vainoharhaa?

        Jos tarkoituksesi oli tuoda palstan lukijoiden tietoon SVB:n tarjous reiskasta, ei linkkaaminen omalle blogille, jossa otsikon asia on upotettu jonnekin blogitekstin sisään ole mitään muuta kuin klikkihuoraamiskalastelua. Eikä tuo blogisi sulkeminenkaan taida pitää paikkaansa.


    • Tabletti on paras

      Luovuin jo ajat sitten erillis GSP laitteista, tavallinen tabletti on paljon parempi minun käyttöön.

      Tabletin näyttö on isompi, 13.3" esiteltiin juuri

      Tablettiin saa erittäin edullisesti lisänäytön, USB:n perään.

      Tabletin resoluutio on parempi

      Tabletista näkee myös sään uutiset TV Radio ohjelmat netti yhteys

      Tabletti merikartoilla 15" lisänäytöllä maksaa vähemmän kuin tämä tarjous gps:stä postimerkin kokoisella näytöllä.


      Ei kiitos, en tarvitse, mutta jos näyttön koko olisi ollut 15" olisin ostanut varakoneeksi, enää 9" näyttö ei kelpaa kun on jo 15" tottunut sen rinnalla on 10.1" tabletin oma näyttö.

      • mammankainalossa

        Niinpä. Sitten kun mennään joko auringonpaisteessa/sateessa/kovassa kelissä kyljellään, niin sitten se sun tablettisi varmaan on parhaimmillaan...

        Sanoisin, että purjevenekäyttöön, silloin kun venettä ajetaan purjeilla ja avotilasta, ei tabletti todellakaan ole mikään superlatiivivaihtoehto. Mennee parhaassa tapauksessa varalaitteesta, mutta taitaa olla parhaimmillaan siellä silitysraudan hytin uumeissa, kun köydet on tiukasti kiinni ja maasähvöt päällä.


      • 1+11

        Oma tabletti ajaa softaa joka kertoo opitminopeuden ajatulla tuulikulmalla ja nykyisen nopeuden suhteessa siihen Tableltti ei kuitenkaan korvaa perämiehen näyttöä joka kertoo purjehdittavan tosituulikulman ja apparent tuulikulman.

        Kipparin tehtävä on pohtia miten purjeta säädetän että päästään maksimaaliseen nopeuteen. Perämies taas pitää huolen että pidetäään se tuulikulma tosituuleen tai apparenttiin mitä kippari määrää.

        Uskoisin että nämä NMEA/Wifi purkit yleistyvät jatkossa kun Suursaaressa ei enää perstuntumalla pärjää.


      • Kysyn vaan??

        Mulla win8.1 tekee noi kaikki ja näyttö veneessä on 24 tuumaa.
        Veneeseen ku lyödään virrat päälle ni kone lähtee käyntiin.
        Ulkona on 17 tuuman näyttö kalvossa.
        Molemmat kosketusnäyttöjä, toki hiiretkin, ulkona teollisuuskäyttöön tehty rullahiiri.
        Miks tihrustaa jollain tabletilla?

        Ja hyvä tabletti maksaa 800€


      • Kysyn vaan??
        mammankainalossa kirjoitti:

        Niinpä. Sitten kun mennään joko auringonpaisteessa/sateessa/kovassa kelissä kyljellään, niin sitten se sun tablettisi varmaan on parhaimmillaan...

        Sanoisin, että purjevenekäyttöön, silloin kun venettä ajetaan purjeilla ja avotilasta, ei tabletti todellakaan ole mikään superlatiivivaihtoehto. Mennee parhaassa tapauksessa varalaitteesta, mutta taitaa olla parhaimmillaan siellä silitysraudan hytin uumeissa, kun köydet on tiukasti kiinni ja maasähvöt päällä.

        Kallistumisella tarkoitat varmaan kuvan kääntymistä, sen voi tabletissa säätää/lukita, mutta pieni se on, sopii lasten räveltämiseen.

        Kiinteä tietokone ja isot näytöt.


      • Kysyn vaan???
        1+11 kirjoitti:

        Oma tabletti ajaa softaa joka kertoo opitminopeuden ajatulla tuulikulmalla ja nykyisen nopeuden suhteessa siihen Tableltti ei kuitenkaan korvaa perämiehen näyttöä joka kertoo purjehdittavan tosituulikulman ja apparent tuulikulman.

        Kipparin tehtävä on pohtia miten purjeta säädetän että päästään maksimaaliseen nopeuteen. Perämies taas pitää huolen että pidetäään se tuulikulma tosituuleen tai apparenttiin mitä kippari määrää.

        Uskoisin että nämä NMEA/Wifi purkit yleistyvät jatkossa kun Suursaaressa ei enää perstuntumalla pärjää.

        Voi jeesus sentään, mitenköhän ajat autoa, näpytteletkö kokoaika tietokonetta keskinopeuden/kulutuksen/matkan ja kaiken muun keskiarvon optimoinniksi?

        Purjehtimisen pitää olla mukavaa ja leppoisaa.


      • kerropa lisää!!
        Kysyn vaan?? kirjoitti:

        Mulla win8.1 tekee noi kaikki ja näyttö veneessä on 24 tuumaa.
        Veneeseen ku lyödään virrat päälle ni kone lähtee käyntiin.
        Ulkona on 17 tuuman näyttö kalvossa.
        Molemmat kosketusnäyttöjä, toki hiiretkin, ulkona teollisuuskäyttöön tehty rullahiiri.
        Miks tihrustaa jollain tabletilla?

        Ja hyvä tabletti maksaa 800€

        Kerrotko vielä mikä on purjehdusreviirisi (sisäjärvet, Saaristomeri, koko Itämeren alue, kaukopurjehdukset)? Miten usein käytät moottoria (aina, vain satamasta lähtöön ja tuloon tms.)?
        Miten 17" ulkonäyttösi on kestänyt merivettä? Eikö häikäise yönavigoinnissa? Näkyykö kirkkaassa auringossa?


      • muttamiten

        W ajattelit kytkeä tuohon tutkan, kaiun aissin ja muun navigointilaitteiston? Minusta aika kova hinta pelkän kartan näyttämiseen tarkoitetusta laitteesta.


      • tai paprukartasta
        muttamiten kirjoitti:

        W ajattelit kytkeä tuohon tutkan, kaiun aissin ja muun navigointilaitteiston? Minusta aika kova hinta pelkän kartan näyttämiseen tarkoitetusta laitteesta.

        koska kartan näkee iphonestakin.


      • 13+11
        1+11 kirjoitti:

        Oma tabletti ajaa softaa joka kertoo opitminopeuden ajatulla tuulikulmalla ja nykyisen nopeuden suhteessa siihen Tableltti ei kuitenkaan korvaa perämiehen näyttöä joka kertoo purjehdittavan tosituulikulman ja apparent tuulikulman.

        Kipparin tehtävä on pohtia miten purjeta säädetän että päästään maksimaaliseen nopeuteen. Perämies taas pitää huolen että pidetäään se tuulikulma tosituuleen tai apparenttiin mitä kippari määrää.

        Uskoisin että nämä NMEA/Wifi purkit yleistyvät jatkossa kun Suursaaressa ei enää perstuntumalla pärjää.

        mikä purkki sinulla muuntaa nmea:n wifiksi? Omassa veneessä on kaikki, mutta muunnin uupuu.

        Entä onko softana iregatta vai joku muu?


      • .....
        Kysyn vaan??? kirjoitti:

        Voi jeesus sentään, mitenköhän ajat autoa, näpytteletkö kokoaika tietokonetta keskinopeuden/kulutuksen/matkan ja kaiken muun keskiarvon optimoinniksi?

        Purjehtimisen pitää olla mukavaa ja leppoisaa.

        Miksi sitten kilpaillaan? Eikö siinäkin pyritä maksimaaliseen nopeuteen? Onko kilpapurjehtiminen väärin purjehtimista?


    • Molempia käyttävä

      Sekä plotterilla että iPadillä on omat etunsa. IPadillä on mukava ja helppo muodostaa kokonaiskuva ja tarvittaessa zoomata kapeassa väylässä hyvällä säällä. Sitten kun tuulee tosissaan, vesi tulee vaakasuoraan ja koko maailma keinuu arvostaa sitä, että plotteri pysyy asetuksissaan, ei sammu ja kestää päälle tallomista silloinkin, kun kaikki menee päin mäntyä tai vesikkoa. Siinä vaiheessa padi on köysikasan seassa ja yrittää jääräpäisesti päivittää jotakin sähköpostia...

      • PerinnePc:llä

        sekä plotterilla että Ipadin "puny" gepsillä seilaneena sanon, että PC dgps mousella pystyy menemään mörkissä myrskyssä suuntaan ja noilla muilla poskelleen.

        Pc konttorin puolella suojassa niin isolla ruudulla, että ruorille näkee, tai välikös sen vielä, jos autopilotti jaksaa. Sillon vaan katsellaan:-)

        Oikeesti ihan pahassa kelissä autopilot sanoo mulla purjeilla piiip, mutta suunta näkyy puuseellä:-)


    • elektroniikan kesto

      Vanhana ja paljon kokeneena purjehtijana kummastelen tätä elektroniikkakeskustelua. Onko oikeasti niin, että esim. svb:n edullisella hinnalla kauppaama reiskan plotteri on jo "liian vanha"?
      Huvivene-elektroniikka on kaikkiaan iso bisnes ja laitteet mielletään jo parissa vuodessa vanhanaikaisiksi.
      Itselleni on kertynyt harmeja lähinnä siitä, että vene-elektroniikka ei kestä avomerikäyttöä. Vesitiiviys on "vesitiiviyttä" ja elektroniikka oikuttelee muutenkin. Jo kolmas plotteri on menossa, koska kaksi edellistä hyytyi kesken pitkää reissua. Takuu ei paljon lohduta, kun lähin rannikko on kaukana. PC-läppäri Cmap- ja Tsunamis-kartastoineen on ollut hyvä back-up, mutta ei siedä suolavesiroiskeita.

      Pointtini on: Jos uuden plotterin saa halvalla, vaikka olisikin "viime vuoden mallia", miksei kannattaisi harkita. Vaikka ostat uusimman ja kalliimman mallin, tuskin se kuitenkaan kestää avomerikäytössä kuin muutaman vuoden. Kesäretkillä saariston suojassa on eri tilanne, kaikenlaiset "elektroniikkalelut" toimivat jopa avotilassa (kunhan näkyvät auringon paisteessa).

      • 211977

        " Kesäretkillä saariston suojassa on eri tilanne, kaikenlaiset "elektroniikkalelut" toimivat jopa avotilassa (kunhan näkyvät auringon paisteessa)."

        Missäs sinun esim. loki , tuulimittari ym. on , sisätiloissa ? Pointistasi olen samaa mieltä !


      • rc400

        Tuli viime viikolla tilattua e90w, tuli alle neljässä vuorokaudessa kotiin. Kuljetusmaksu 7€, ei paha :)
        Sama mieltä siitä että ei ole väliä vaikka olisi vanha malli, kyllä uusikin malli voi ihan hyvin myös mennä rikki.

        Viimeiset kymmenen vuotta olen pärjännyt Raymarinen RC400, pieni käsiplotteri.
        Toiminnut suht hyvin, välillä kaatuu kun siirtyy karttasarjasta toiseen. Nyt se saa jäädä varalaitteeksi.

        Viime kesänä kokeilin myös 7" tabletti ja Navionics karttasarja. Kuten tässä on jo monet sanonneet, niin toimii hyvin jos keli on hyvä eikä aurinko paistaa suoraan näytölle. Mutta kun sää muutuu semmoiseksi että alkaa olla hankala lukea paperikartat niin tabletti on pois pelistä. Eli silloin kun plotterista oikeasti on hyötyä.


      • E90W vs. tabletti
        rc400 kirjoitti:

        Tuli viime viikolla tilattua e90w, tuli alle neljässä vuorokaudessa kotiin. Kuljetusmaksu 7€, ei paha :)
        Sama mieltä siitä että ei ole väliä vaikka olisi vanha malli, kyllä uusikin malli voi ihan hyvin myös mennä rikki.

        Viimeiset kymmenen vuotta olen pärjännyt Raymarinen RC400, pieni käsiplotteri.
        Toiminnut suht hyvin, välillä kaatuu kun siirtyy karttasarjasta toiseen. Nyt se saa jäädä varalaitteeksi.

        Viime kesänä kokeilin myös 7" tabletti ja Navionics karttasarja. Kuten tässä on jo monet sanonneet, niin toimii hyvin jos keli on hyvä eikä aurinko paistaa suoraan näytölle. Mutta kun sää muutuu semmoiseksi että alkaa olla hankala lukea paperikartat niin tabletti on pois pelistä. Eli silloin kun plotterista oikeasti on hyötyä.

        Miten nopea E90W:n kartan liikuttelu ja selailu on verrattuna käyttämääsi 7" tablettiin Navionicsilla? Miten hyvin E90W:n kartan merkeistä saa selvää, riittääkö sen resoluutio? Miten kirkas sen maksimi kirkkaus on verrattuna tablettiin?

        Kiitos.


      • rc400
        E90W vs. tabletti kirjoitti:

        Miten nopea E90W:n kartan liikuttelu ja selailu on verrattuna käyttämääsi 7" tablettiin Navionicsilla? Miten hyvin E90W:n kartan merkeistä saa selvää, riittääkö sen resoluutio? Miten kirkas sen maksimi kirkkaus on verrattuna tablettiin?

        Kiitos.

        Hyvä kysymys. Tällä hetkellä E90W on kotona pöydällä, asentaminen veneseen ehkä kuukauden päästä. :)
        Oletan kuitenkin että se on parempi kun 3" ja 10v vanha RC400. Sen kirkkaus ainakin voitti tabletin 10-0.

        Palaan asian kun asennus on tehty!


      • ei tietoa
        rc400 kirjoitti:

        Hyvä kysymys. Tällä hetkellä E90W on kotona pöydällä, asentaminen veneseen ehkä kuukauden päästä. :)
        Oletan kuitenkin että se on parempi kun 3" ja 10v vanha RC400. Sen kirkkaus ainakin voitti tabletin 10-0.

        Palaan asian kun asennus on tehty!

        Kysyin jo aiemmin miten se mukana tuleva gepsiantenni kytketään laitteeseen ?


      • gdkeo

      • 19+14
        ei tietoa kirjoitti:

        Kysyin jo aiemmin miten se mukana tuleva gepsiantenni kytketään laitteeseen ?

        Jos se E90W mukana tuleva GPS on tyyppiä RS130, niin laitteiden liittämiseen tarvitaan "SeaTalkng backbone"

        Linkissä http://raymarine.ning.com/forum/topics/rs130-gps-receiver ketjun lopussa linkitetyssä PowerPoint-kuvassa on selkeä kaavio asiasta.

        "Needed
        Termintators x 2 a06031
        Power cable a06049
        3 m Spur cable a06040
        Rs130 e32153
        5 way a06064"

        Eikö paketissa tullut kaikkia noita osia?


      • avunpyyntö
        19+14 kirjoitti:

        Jos se E90W mukana tuleva GPS on tyyppiä RS130, niin laitteiden liittämiseen tarvitaan "SeaTalkng backbone"

        Linkissä http://raymarine.ning.com/forum/topics/rs130-gps-receiver ketjun lopussa linkitetyssä PowerPoint-kuvassa on selkeä kaavio asiasta.

        "Needed
        Termintators x 2 a06031
        Power cable a06049
        3 m Spur cable a06040
        Rs130 e32153
        5 way a06064"

        Eikö paketissa tullut kaikkia noita osia?

        Tuli pussillinen johtoja ja liitinpalkki, ihan simppeliä kytkentä ohjetta ei ole.


      • dgfy77
        avunpyyntö kirjoitti:

        Tuli pussillinen johtoja ja liitinpalkki, ihan simppeliä kytkentä ohjetta ei ole.

        Supported connection protocols • SeaTalkng
        • NMEA 2000 (certified) (via
        DeviceNet adaptor)
        Käsittääkseni näiden molempien protokollien kaapelaissa on on liittimet molemmissa päissä.
        Plotterin manuaali löytyy svb24 sivulta.


      • rc400
        19+14 kirjoitti:

        Jos se E90W mukana tuleva GPS on tyyppiä RS130, niin laitteiden liittämiseen tarvitaan "SeaTalkng backbone"

        Linkissä http://raymarine.ning.com/forum/topics/rs130-gps-receiver ketjun lopussa linkitetyssä PowerPoint-kuvassa on selkeä kaavio asiasta.

        "Needed
        Termintators x 2 a06031
        Power cable a06049
        3 m Spur cable a06040
        Rs130 e32153
        5 way a06064"

        Eikö paketissa tullut kaikkia noita osia?

        Tuli kaikki tarvittavat mukaan.

        Huonoa tässä voi tietysti pitää että vaikka haluais vaan simpeli plotteri niin koko SeaTalk backbone tarvitsee rakentaa. Tulee aika paljon kaapeleita ja liittimiä.

        Hyvä on taas että tutka, kaiku, AIS, tuulimittari, autopilootti voi sitten tarvittaessa helposti kytkeä mukaan.

        Itse ajattelin rakentaa plotterin alapuolella/viereen laatikko missä koko johtohässäkkä asuu. :)


      • vaikeeta on
        rc400 kirjoitti:

        Tuli kaikki tarvittavat mukaan.

        Huonoa tässä voi tietysti pitää että vaikka haluais vaan simpeli plotteri niin koko SeaTalk backbone tarvitsee rakentaa. Tulee aika paljon kaapeleita ja liittimiä.

        Hyvä on taas että tutka, kaiku, AIS, tuulimittari, autopilootti voi sitten tarvittaessa helposti kytkeä mukaan.

        Itse ajattelin rakentaa plotterin alapuolella/viereen laatikko missä koko johtohässäkkä asuu. :)

        Mitenkäs tähän masiinaan saa kulku nopeuden näkymään ?


      • rc400
        E90W vs. tabletti kirjoitti:

        Miten nopea E90W:n kartan liikuttelu ja selailu on verrattuna käyttämääsi 7" tablettiin Navionicsilla? Miten hyvin E90W:n kartan merkeistä saa selvää, riittääkö sen resoluutio? Miten kirkas sen maksimi kirkkaus on verrattuna tablettiin?

        Kiitos.

        Eilen sain vihdoinkin plotteri kytketty. En vienyt antenni ulos vaan asensin sen kannen alapuolella (lasikutukansi). Hyvin tuntuu toimimaan.

        Tabletilla saa ehkä nopeammin kartta liikuteltua, mutta ero ei ole kovin paljon. (tabletti Samsung tab2 joka ei ole mikään supernopea) Eri vanhan RC400 ihan valtava.

        Merimerkeista saa hyvin selvää, häiritsevää vaan kun kursori meni merimerkin päälle niin tuli heti selitysteksti. toivottavasti voi konfiguroida pois.

        Jos aurinko paistaa suoraan näytön päälle niin kuva ei ole kovin selvä mutta ihan luettava. Samassa valossa ei voi edes tietää onko tabletti päällä tai ei, eli huomattava ero :)

        Yhteeneto parin tunnin käytön jälkeen:
        tuntuu että oli erittäin hyvä ostos
        näyttö tarpeeksi kirkas ja iso että näkee koko istumalaatikosta
        helppokäyttöinen, pääsin hyvin alkuun ilman ohjekirja

        -kaapelimäärä takana järkyttävä, kun on ulkoinen GPS antenni ja Seatalk ng omalla virransyötöllä.
        - puhallin sisälläå, laite "hurisee"
        - asennuohjeet vähän puutteellisia, vaikka sivuja on paljon. Meni hetki että tajusin että Seatalk väylä tarvitsee oma virransyöttö vaikka on ainoastaan GPS antenni kytkettynä.


      • Bossu
        rc400 kirjoitti:

        Eilen sain vihdoinkin plotteri kytketty. En vienyt antenni ulos vaan asensin sen kannen alapuolella (lasikutukansi). Hyvin tuntuu toimimaan.

        Tabletilla saa ehkä nopeammin kartta liikuteltua, mutta ero ei ole kovin paljon. (tabletti Samsung tab2 joka ei ole mikään supernopea) Eri vanhan RC400 ihan valtava.

        Merimerkeista saa hyvin selvää, häiritsevää vaan kun kursori meni merimerkin päälle niin tuli heti selitysteksti. toivottavasti voi konfiguroida pois.

        Jos aurinko paistaa suoraan näytön päälle niin kuva ei ole kovin selvä mutta ihan luettava. Samassa valossa ei voi edes tietää onko tabletti päällä tai ei, eli huomattava ero :)

        Yhteeneto parin tunnin käytön jälkeen:
        tuntuu että oli erittäin hyvä ostos
        näyttö tarpeeksi kirkas ja iso että näkee koko istumalaatikosta
        helppokäyttöinen, pääsin hyvin alkuun ilman ohjekirja

        -kaapelimäärä takana järkyttävä, kun on ulkoinen GPS antenni ja Seatalk ng omalla virransyötöllä.
        - puhallin sisälläå, laite "hurisee"
        - asennuohjeet vähän puutteellisia, vaikka sivuja on paljon. Meni hetki että tajusin että Seatalk väylä tarvitsee oma virransyöttö vaikka on ainoastaan GPS antenni kytkettynä.

        Tässä vaihtoehdoksi vedenpitävä 10-tuumainen tabletti. Ainakin joskus on tehty niitä myös trans-reflektiivisellä näytöllä, mutta nykyisin ei taida olla markkinoilla ainakaan sopuhintaan.

        http://www.verkkokauppa.com/fi/product/34673/drrcv/Sony-Xperia-Z2-Tablet-10-1-16-GB-WiFi-Android-tablet-musta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      147
      8803
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2579
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2377
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      43
      2371
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      194
      1813
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1807
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1693
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      36
      1199
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1187
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1126
    Aihe