Miten valmistautua yritykseen?

vauvahaaveita2014

Hei,

Suunnittelemme piakkoin aloittavamme yrittää lasta, tässä ihan muutaman kk:n kuluttua. Olisiko siis jotain vinkkejä, mitä kannattaisi ottaa huomioon ja ns. valmistautua? Elän ja elämme nyt jo terveellisesti (ruoka ja liikunta), kumpikin normaalipainossa, mutta mietin lähinnä esim. raskauteen valmistettuja vitamiineja, stressin vähennystä (jollakin konstilla jos se onnistuisi?) jne. sanokaapa te kokeneet onko jotain mitä kehottaisitte tekemään? Tietysti e-pillereiden poisjättö yksi keskeinen seikka.. :) Oletteko muuten jättänyt ns. taukoa tai lopettanut pillereitä vähän etukäteen?
kiitos vastauksista :)

4

139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi haaveilija kans

      Mitä nyt mieleen tälleen itsekin vielä lasta omaamattomana (mutta siitä haaveilevana) niin ainakin vitamiineistahan on se, että foolihappoa kannattaa alkaa syömään jo ennen yritystä, sen aikana ja vielä raskaudenkin ensimmäisen kolmanneksen aikana. Vaikuttaa lapsen keskushermoston kehittymiseen. Muutoinkin vitamiineja kannattaa popsia, lähinnä lisänä D-vitamiinia jos ravinto on monipuolista ja muut vitamiinit tulevat sieltä.

      Toinen kanssa mitä olen ymmärtänyt noista pillerien poisjättämisestä on se, että heti silloin jättäessä voi olla parhain mahis tärpätä. Tottakai koko homma riippuu ihan siitä, että miten kroppasi käyttäytyy lopettamisesta. Palautuuko oma kierto heti samanlaiseksi ennen pillereitä vai meneekö se niin sekaisin, että sitä pitää vähän herätellä. Kierron tasaantumiseen voi helposti (huonossa lykyssä) vierähtää pidempikin aika, monta kuukautta tai vuosikin.

      Itse jännään kanssa sitä hetkeä, ku pillerit lopetan ja yritys alkaa, että miten tuo oma kierto palautuu. Tai on palautumatta pikemminkin, koska jo ennen pillereitä mokoma oli epäsäännöllinen ja todennäköisesti on sitä lopettamisen jälkeen. Se eka kaksi kiertoa homma voi toimia, mutta sen jälkeen alkaa menemään yhä pidemmäksi odotteluksi itsellä mikäli vertaan asiaa edelliseen poisjättöön (tuolloin suhteen loppumisen vuoksi). :D

      Tsemppiä yrittämiseen!

    • Elona123

      Kannattaa myös varautua odottamiseen ja malttiin. Vaikka en itse pillereitä käyttänyt ehkäisynä vaan kondomia, niin silti yritystä 3v kunnes tärppäsi. Ja minä suunnittelin jo että jouluna olisi oma vauva kainalossa, mutta aina joulu joulun perään ei mitään.. Mutta siis ei pidä yrittämällä yrittää vaan ottaa rennosti ja tulee jos on tullaksen. Jatkaa normaalielämää, näin lääkäri minulle neuvoi :) tsemppiä tulevaan!

      • alkup.

        Kiitos kommenteista! Vitamiineja voisikin alkaa (foolihappo ym.) popsia jo etukäteen! :) Tottahan se on, koskaan ei tiedä! Enkä haluakaan liian itsestään selvästi suhtautua! Se on tärkeää pitää mielessä!


    • Syystuuli1

      Moikka
      Yritys olis tarkoitus aloittaa tuossa huhtikuussa. Jätin pillerit pois jo lokakuussa ja nyt ehkäisynä vain kondomi. Pillereitä takana 13 vuotta.
      Kävin tuolloin myös yksityisellä gynellä, joka kehotti odottamaan kierron tasaantumista väh. 3kk, ennen kuin alkaisimme yrittää. Sain myös neuvon aloittaa hiukan ennen yritystä raskaanaoleville tarkoitetun vitamiinikuurin, multitabsilta ainakin löytyy. Ajattelin, että aloitan kuurin tuossa maaliskuussa ja jatkan kunnes tärppää.
      Kierto on ollut suht.tasainen nyt 3 kiertoa välillä 29-32 päivää, joten olen aika toiveikas. On sitten helpompi arvioida ovulaatiotakin kun kierto on tasainen. =)
      Tsemppiä yrityksellenne!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      280
      3104
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1565
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1291
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1207
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe