valtiollisen kirkon sisällä. Siellä oli mm. erään kirjoituksen lopussa päätelmiä:
... munan kuoret(valtion, yhteiskunta ja kirkko) ovat kananmunassa itsestään kuolleita,
niissä ei ole elävää kristillisyyttä, kuoret kuitenkaan ei ole tarpeettomia. Vaan pikemmikin välttämättömiä elävänkristillisyyden suoja. Tästä syystä lestadiolaisuus ei ole halunnut erota kirkosta. Vaikka lestadiolaisuus ei katsokkaan kirkon uskon elkämän olevan oikeaa ja elävää.
Eri lestadiolaissuuntia on ainakin yhdeksä.
Esikoislestadiolaisseuroissa:
Naiset
Aikuisilla naisilla tulee olla huivi päässä. Huivi sidottuna leuan alle.
Koruja ja meikkiä ei saa olla.
Hiukset tulee olla pitkät
Naisten tulee käyttää hametta tai mekkoa.
Miehet.
Miehillä tulee olla siisti asu päällä. Pukua ei vaadita.
Solmion käyttöä ei hyväksytä.
Paita napitetaan ylös asti.
Rukoushuoneella ei saa olla ruukkukukkia.
Eikä kukkakaupan leikkokukkia.
Luonnonkukat voi hyväksyä.
Mitään soittimia ei käytetä.
Ovatko nämä "lestdiuksen lait" vielä käytössä?Mitä seuraa jos ei lakia noudateta. Ja kuka valvoo, ja miten rankaistaan?
Nyt olen avannut keskustelun lestadiolaisuudesta asiallisesti.
Hain koneeltani sen tietoja lestadiolaisuudesta.
44
213
Vastaukset
Avaus on asiallinen ja ansaitsee tulla arvokkaasti kommentopiduksi. Itse olen ollut viitisentoista vuotta suurinpiirtein ulkopuolella, joten viimeistä päivitystä m inulla ei ole.
Mitä tulee ulkonaiseen esikuvaan, niin muoti, jota noudatettiin aiemmin, vastasi viimevuososadan alkupuolen tavallisen kansan muotia. Se ei ole sen kummempaa. Eivät pientilalliset keikaroineet kovissa kauluksissa ja ravateissa. Samoin naisilla on ollut hameet ja mekot ja pitkät sileät hiukset päähineenä liina.Yksinkertaisuus ja tarkoituksenmukaisuus ovat ne kaksi laatusanaa, jotka sopinevat tähän yhteyteen.- meillä ei lakeja
Ensinnäkään "su", nämä eivät ole mitään lakeja ja toiseksi
Kaikki alkupäässä luetellut ovat raamattuun perustuvia, mutta rukoushuoneen kukkasääntöä en ole kuullut, enkä sitä, että "Paita napitetaan ylös asti." Harvemmin minulla on ylänappi kiinni, eikä kukaan ole sanonut mitään. Joukossa on monenlaisia ihmisiä, toiset huomauttelevat pienemmistäkin, mutta mitään sanktiota ei mistään tule. Ainostaan joku voi loukkaantua ja jättää rukoushuoneen oven avaamatta joksikin aikaa ja avaaavat taas kun ovat leppyneet. Raamatun neuvoja:
Pään peittäminen jumalanpalveluksessa
1 Seuratkaa minun esimerkkiäni, niin kuin minäkin seuraan Kristusta. [1. Kor. 4:16 ]
2 Kiitän teitä siitä, että aina muistatte ja noudatatte niitä opetuksia, jotka olen välittänyt teille. [2. Tess. 2:15]
3 Teidän tulee kuitenkin tietää, että jokaisen miehen pää on Kristus, naisen pää on mies ja Kristuksen pää on Jumala. [Ef. 5:23]
4 Jos miehellä on päähine päässään, kun hän rukoilee tai profetoi*, hän häpäisee päänsä. [Profetoiminen ei ole tässä ennustamista vaan Hengen välittömästä vaikutuksesta syntyvää selväsanaista puhetta, vrt. 14:3.]
5 Sen sijaan jos nainen on avopäin, kun hän rukoilee tai profetoi, hän häpäisee päänsä, sillä sehän on samaa kuin hän olisi antanut ajaa hiuksensa pois.
6 Ellei nainen peitä päätään, hän voi yhtä hyvin leikkauttaa hiuksensa. Mutta jos kerran hiusten leikkaaminen tai pois ajaminen on naiselle häpeällistä, hänen tulee peittää päänsä.
7 Miehen ei pidä peittää päätään, koska hän on Jumalan kuva ja heijastaa hänen kunniaansa. Nainen taas heijastaa miehen kunniaa. [1. Moos. 1:26, 1. Moos. 5:1, 1. Moos. 9:6]
13 Päätelkää itse, onko naisen sopivaa rukoilla Jumalaa avopäin.
14 Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi
15 mutta naiselle kunniaksi. Pitkät hiukset on annettu naiselle hunnuksi.
16 Jos joku kuitenkin väittää vastaan, niin sanon hänelle, ettei meillä ole sellaista tapaa eikä yleensäkään Jumalan seurakunnilla.
3 Älkää pitäkö tärkeänä ulkonaista kaunistusta, älkää hiuslaitteita, kultakoruja tai hienoja vaatteita.
9 Samoin tahdon, että naisten kaunistuksena on hillitty esiintyminen, vaatimattomuus ja säädyllisyys -- eivät tukkalaitteet, kultakorut, helmet tai kalliit vaatteet
15 Älkää rakastako maailmaa, älkää sitä, mikä maailmassa on. Jos joku rakastaa maailmaa, Isän rakkaudella ei ole hänessä sijaa. [Matt. 6:24; Room. 12:2; Jaak. 4:4]
16 Sillä mitä kaikkea maailmassa onkin, ruumiin halut, silmien pyyteet ja mahtaileva elämä, se kaikki on maailmasta, ei Isästä.
17 Ja maailma himoineen katoaa, mutta se, joka tekee Jumalan tahdon, pysyy iäti.
Sanotaan, että se vain on synti mitä raamattu sanoo synniksi. edelläkin on sanottu, että maailman rakkaus ja kaikki mitä tulee maailmasta. Eiköhän krakakin ole sieltä, vai käyttikö Jeesus ja Apostolit sellaista? Raamattu sanoo vielä:
21 Koetelkaa kaikkea ja pitäkää se mikä on hyvää.
22 Pysykää erossa kaikesta pahasta. - teu,
On todellä tarkaa kuvausta , olin su:taina viimeksi kokouksissa ja tein
heti "su". listalta havaoinnon noin HAN SE ON , MITEN MENEEKIN
aika tarkasti .. Mutta "vihneen " esittämän 1800 alun muoti on jo ainakin
periaatteessa monta kertaa pikkusen muuttunut , vuosisadan vaihteen
jä'lkeen 1902 -20 sekä 1921--1939. sota aika . ja 1945-55. nämä on
karkeesti ,,sitten 1970 paikkeilla sanotiin että sellaisia vaatteita ei misään
myydä, joten ostakaa maltillisesti (ei mitään muotia ).
Paidan napitus , on minun kohdalla ollut että ylin nappi on saanut olla auki
siis Ripiltä asti puku ja valkoinen paita , ehkä napitin ylös kirkon menojen ajaksi
Siis sitä on laistettu jo noin 54, vuotta ,,ja nyt on Maailman miehet ottanut
saman laisen mallin ,sellaista..
1965. jolloin leevilä'iset erosivat Es /Lestoista jäi sinne niin tiukka isäin sääntö
että oksat pois , Naisilla tuli olla iso esiliina noiden jo sääntöjen lisäksai .
Miehillä tuli olla Linja autoilijan kiiltävä lippainen lakki ,josta oli leikatrtu
kaikki kruusaukset pois ,jos se oli vaikea hankkia , Harmaa Frefriksonin lippa-
lakki kelpasi , jos oli puku sen piti olla tumman sinen tai miltei musta , näitä
on varmasti lisätty , jälkeen päin . joten en minäkään heistä kaikkia lainkaan
tiedä. minun tietoni on ainakin 40 vuoden takaa . - su***
Kiitos asiallisista vastauksistanne. Kun asiallisesti kysyy, asiaa, kuin asiaa, niin kun siihen asiallisesti vastataan. Kaikilla on perin asiallinen mieli.
ps. Luulisin todella, että lestadiolaiset ajan mukaa muuttaa myös pukeutumistapojaan, etteivät tulisi liiakaa leimatuiksi erikoisiksi ihmisiksi. Ei silti ei tosisuskovalla häpeämistä ole vaikka uskonsa näyttää. Mutta onhan se heille itselleenkin hyvä mukautua virralla soluviin veneisiin.- su***
...jatkan. Aikoinaan kun minä ripille pääsin joskus 40 luvulla piti pojilla olla tummapuku.
Sodan jälkeen se oli vaikeaa kovin hyvää pukua saada vaatepulan takia. Mutta kaikilla
yleensä oli. Tytöillä valkoinen puku. Sen helmat vaihtelivat pituudeltaan 20-30- 40-50 luvuilla. Ripillelasku oli siihen aikaan tärkeä nuorelle miehelle. Silloin aina isommat sanoivat, että olet saanut akan ottoluvan.
Tänään kai se rippikoulu ja "ripillelasku" on vähä läpihuutojuttu, jotka sen käyvät.
Ei tarvitse ostella pukuja sitä varten. - teu,
su*** kirjoitti:
...jatkan. Aikoinaan kun minä ripille pääsin joskus 40 luvulla piti pojilla olla tummapuku.
Sodan jälkeen se oli vaikeaa kovin hyvää pukua saada vaatepulan takia. Mutta kaikilla
yleensä oli. Tytöillä valkoinen puku. Sen helmat vaihtelivat pituudeltaan 20-30- 40-50 luvuilla. Ripillelasku oli siihen aikaan tärkeä nuorelle miehelle. Silloin aina isommat sanoivat, että olet saanut akan ottoluvan.
Tänään kai se rippikoulu ja "ripillelasku" on vähä läpihuutojuttu, jotka sen käyvät.
Ei tarvitse ostella pukuja sitä varten." s u "
Ei ne ole Lä'pihuuto juttuja , vaikka ne on käytävä . Nuorimmaan tytön poika
ei voinut mennä koulukiusauksiaen ja sellaisten kaverien takia omaan Rippi-
koululaisten kanssa ..vaan näytti siltä' että hän jäisi 2013, paitsi ,
kun kysyimme p -joen tilanetta ,oli täyttä , sitten haimme tietoja ja löytyihän
paikka .Lohjan Vilamossa . Siellä oli rippikoulua pidetty jo ehkä n.20 vuotta
Ja se oli todella mielen mukainen hänelle . toki se ylöspitoineen maksoi n.
300e jopa yli . ehkä se kannatti katsotaan nyt .
nä'kemiin .
- kirkko kirkon sisäll
Kirkko kirkon sisällä oppi ei ole alkujaan lestadiolaisuutta, vaan herrnhutilaisuutta, ja pietismiä jota lestadiolaisuus edustaa.
Herrnhutilaisuus on kristillinen herätysliike, jonka katsotaan olevan lähtöisin pietismistä. Herrnhutilaisuus syntyi kreivi Nikolaus Ludwig von Zinzendorfin maatilalla Böömissä. Herrnhut tarkoittaa suomeksi ”Herran katseen alla” (tai ”Herran suoja”). Zinzendorf otti vastaan vainottuja kristittyjä eri liikkeistä. Hänen maatilalleen tuli bööminveljiä, hussilaisia, metodisteja ja schwenckfeldiläisiä.
Veljeskunta syntyi noin vuonna 1722. Liike alkoi vuonna 1731 julkaista Päivän Tunnussanaa, jossa oli arvottuja Raamatun jakeita. Herrnhutilaisuus erkani opillisesti ortodoksiluterilaisista ja pietismistä ja se alkoi saada omia painotuksiaan. Se erkaantui myös läheisestä toiminnasta metodistien kanssa.- teu,
"kirkko kirkon sisäl "
Haluan pikkuisen ajoittaa (kun Jan Huss. oli poltettu 1415. ) hänen seuraajansa
alkoivat perustaa seurakuntaa : heille tärkeätä että se seurasi alkukristillisyyden
perus linjoja Joita Huss. oli kirjoittanut Wycklifftgin Raamatuin omaankieleen ..
Raamattu siis oli , ja he saivat 1430 perustettua Böömin veljeskunnan, siis n.
60 v. ennen Lutherin syntymää Ja hänetkin he tavoitti jossakin välissa ..
Böömin veljet Uskonnollinen liike meinäsi lakata olemasta , silloin kreivi Zinzen -
dorf, perusti maatilalleen tuki ja turva paikan 1727 Entiset Bööminveljet oli
TUKIRYHMÄ siinä Herrnhutissa sillä nimellä sitä alettiin , ja se rakenettiin
melko nopeasti , siellä oli sen vuoden lopussa n.200 as. ja 1732 . heitä oli jo
n.20,000as. Kreivi v ihittiin 1736 Piispaksi .
Ensimmäinen . Lähetys matka on tehty 1728. jonnekkin puolan ..
Ja toinen 1729 . Ahvenanmalle ,sekä turkuun ja Tukholmaan
kolmas oli 1730 , yletyttiin Ruotsisasa ..ja aika pian suomessa kemiin.
- multaa oomme kaikki
v. 1965 minulla, tai siis meillä kaikilla, oli jo albat päällä rippijuhlassa.
Muistelen meitä olleen kaikkiaan 96 ripille pääsevää.
Olen monesti ennenkin muistellut täällä ruokataukoja jolloin kiertelin hautuumalla ja katselin kun hauturi heitti pääkalloja multakasaan.
Muistakin nyt erään Oton joka oli jehovantodistaja. Miksi hän aloitti rippikoulun, en tiedä? Ei siinä kauaa mennyt kun Otto oli väittänyt
kirkkoherralle että "sielu kuolee". Kirkkoherra kertoi tämän meille muille. Nykyisin olen nähnyt vanhempieni haudalla käydessäni
Oton hautakiven saman kirkon kirkkomalla. Aina se puhuttelee, kun vanhojen tuttujen ikätovereiden hautoja näkee.
Mutta nämä pääkallot hatuumaalla kertoivat jo silloin minulle 15 vuoden ikäisenä sen, kuinka paljon pineen kallon sisäiseen mullanpalaseen voi luottaa.Ei yhtään!
Kiitos Jumalan olen saanut elää Kristuksessa Jeesuksessa koko ikäni. Se on lahja, jonka arvon tajuaa vasta kun sydän on lyönyt viimeisen lyöntinsä. Monien vaiheiden kautta tie on käynyt.
Omassa vanhurskaudessa, ahkerana parannuksen tekijänä, meni useita vuosikymmeniä elämästäni, siksi tiedän niin hyvin sen kivun, pelon syyllisyyden ja häpeän jota moni sisar ja veli joukossamme kantaa edelleen. Hukkaan tuo koettelemusten aika ei ole mennyt, mutta minun lunastajani, pyhittäjäni ja sovittajani Jeesuksen Kristuksen arvo on noussut arvoon arvaamattomaan. Samaa siunausta toivon jokaiselle.- muuttis
Omassa vanhurskaudessa, ahkerana parannuksen tekijänä, meni useita vuosikymmeniä elämästäni, siksi tiedän niin hyvin sen kivun, pelon syyllisyyden ja häpeän jota moni sisar ja veli joukossamme kantaa edelleen. Hukkaan tuo koettelemusten aika ei ole mennyt, mutta minun lunastajani, pyhittäjäni ja sovittajani Jeesuksen Kristuksen arvo on noussut arvoon arvaamattomaan. Samaa siunausta toivon jokaiselle
-multaa oomme kaikki-
Kirjoittamasi on kuin oma elämäni. Kävin kuitenkin väsyttyäni mutkan maailman ns iloissa ja ne muuttivat karvaiksi kun sain armon herätä.
Ja voin sanoa, että "minun lunastajani, pyhittäjäni ja sovittajani Jeesuksen Kristuksen arvo on noussut arvoon arvaamattomaan. Samaa siunausta toivon jokaiselle. Aamen.
- teu,
Yhdun ,Muutytiksen sanmoihin ,,luin mys ne sanat Omassa vanhurfskaudessa
jotka ei kuulu krstityn elämään mitenkään noin ..vaan pelkästään vanhurskauden
joka on LAHJA VANHURSKAUS ja se saadaan JEESUKSELTA. - su***
Juu, kyllä elämäni varrella on iloja ja suruja ollut. Kun olin maailman mies. Kapakat olivat houkuttelevia jos vähänkin ovi oli raollaan, niin sinne vaan. Tänä päivän vihaan kaikkea, mikä haiskahtaakaan alkoholilta. Olen saanut jo rauhan, ei siinä ole tarvinnut suurta herätystä, kun ei ihan ojassa nenällään ollut. Pitää vain tutkia itseään, mitä on tehnyt hyvää ja mitä on tehnyt pahaa. Ne kun saa ajatuksissaan tasapainoon, voi alkaa parantaa itseään. Olen pyyhkinyt Herramme kanssa pöydän puhtaaksi. Ja kun pääsee näistä pahoista ajatuksista ulos, voi sanoa itselleen olevansa suoremalla tiellä, vaikka iltarusko alkaa ruskottaa.Sen tienpäässä oletan olevani samalla aterialla, niin lestadiolaisten kuin kaikkien muidenkin ihmiskohtaloiden kanssa. Pöytävarauksen olen pyrkinyt Herraltamme varamaan, ja varmistaen sen joka paivä.
En ole vanhurskas, en edes teko-tai itsevanhurskas. Vaan juuri sellainen, miksi Herramme on minut teoillaan halunnut, seestyvään iltaan. - vanha ei kelpaa
Ilman uudestisyntymää ei kukaan ole näkevä Herraa.
Mikä siinä on ettei tästä asiasta puhuta täällä juuri mitään !
Ei kai joku vaan kuvittele että jotkin rituaalit tekevät ihmisestä uudestisyntyneen !
no tuskin kukaan sentään niin hassua.- ajan kello
Lupasit poistua, mutta yhä täällä esität tietäväsi kuka on uudestisyntynyt ja kuka ei. Tiedoksesi kerron että täällä kirjoittaa moni uudestisyntynyt esikoiskristitty.
Älä ole niin kerkeä huutelemaan kun et tiedä. Kuka sinut on nostanut syyttäjäksi ja tuomariksi?
Jos itse joskus oletkin syntynyt uudesti, siitä ei näy jälkeäkään täällä.
Rakkaus on tuntomerkki ja kristittyjen yhteys. Sinä kuljet waatijan ja syyttäjän agenttina. Oletko unohtanut Herrasi? Kirkastatko Kristuksen kunniaa?
- su***
Säälin sinua hevosmies!
- en sano enempää
En minä nuita viestejä ole kirjoittanut. En tiedä tosin keitä kaikkia hevosmiehiksi sanot. Vävy on ammatiltaan hevosmies, raviohjastaja, minä en.
Luin kyllä selostuksesi, mutta en vastannut. Olihan se rehellistä
puhetta siitä miten sinä uskot. Et myöskään halveksinut viestissäsi
muita. Joku kristitty on tuossa kertonut mikä Jumalan ilmoittama tie on. Karitsan Jeesuksen Kristuksen veri, jolla synnit pestään pois,
uskon kautta.
Sääliä saat tietysti minuakin, mutta voisit kadehtiakkin kyllä, nimittäin tällaista osaa kuin minulle on tulossa Jumalan perillisenä, on hyvin harvoilla ja valituilla. Ikävä kyllä, sillä soisin saman osan kaikille. - ajan kello
viesti oli tarkoitettu nimimerkille >vanha ei kelpaa
- su***
Mikä sinua nyt harmittaa. Huutelet nurkan takaa, ei tiedetä kuka kulloinkin itseänsä kehuu pelastetuksi ja toisia paremmaksi. Tuomarit jotka luulevat hallitsevansa tätäkin palstaa ja ovat vain aivan tavallisia syntisiä. Onko se tuomiointia jos näin sanon. Mutta se on tuomiointia syyttelemällä agentiksi ja lasket päiviä su:n loppuun jonka toivot ja hänelle pahoja elämän jälkeisiä aikoja.Te vain olette harmissanne kun minä sanelen teistäkin joskus totuuksia. Ette ole siihen tottuneet. Olette kasvaneet rukoushuoneisiinne ainutlaatuisina Jeesuksen sylilapsina ikiomina. Kun joku sitten näkee teissäkin heikkoja kohtia, se tietysti kirpaisee ja panee sisällänne tuonioinnin, pilkan toisia kohtaan. Ei se paranna Herramme silmissä vaikka kuinka haluatte poistaa sen, joka kivenä teidän kengissänne hiertää ja tulee edelleen hiertämään. Ette ole yhtään pelastuneimpia kuin juoppo katuojassa. Te vain luulette. Herra armahtaa" katuojassa makaavan"siinä kuin uskon insestiveljeään puolustavan täydelliseksi Jeesuksen lapseksi luulevan. Nyt sitä sitten tulee lunta tupaan ja porstuaa. Se että aloin väistyä vähän vasemmalle näistä jutuista, mutta minun uskon oikeuskäsitteeni panee sanomaa silloin vastaan kun tekopyhyyttä ja ulkokultaisuutta kaupataan tuomioin kaikkea ulkopuolista kohtaan ja pidetään itsensä ainoa oikeana sanojana miten eletää ja ollaan Herraallemme mieliksi. Täällä on paljon hyviä ihmisiä, mutta kun heille sanotaan, että "oletko todella täysin hyvä"silloin nousee se vanha aatami piruinee sisältänne. Siinä silloin unohtuu ne Jeesuksen neuvot ja opit. Mitä?
Minä en kehu itseäni, olen syntisistä syntisin ja Herrammekin sen huomaa kuten sinunkin rakas lestadiolainen. Keskustelen nyt lestadiolaisuudesta, ja uskon, että taas sovitaan, ettei vastata tähän ja se on hyvä jääköön se teidän sisällänne kytemään vihana kaikkia ulkopuolisia kohtaa. Olen purkanut itseni serifi voi poistaa jos on kanttia. Tämä mene lähinnä tällä kertaa ajan kellolle! Kun ei oikein tiedä, onko täällä kuinkakin paljon "hevosmiehiä"kaikki he vain eivät siedä minua.- ajan kello
Jokainen uskova toivoo ja odottaa että savon ukkokin tunnustaisi Jeesuksen vapahtajaksi synneistään. Jolla ei ole Jeesusta, ei ole yhteyttä Jumalaankaan. Ei tarvitse olla lestadiolainen, mutta kristitty eli Jeesus Herrana täytyy olla, muuten ei ole toivoa.
- se haukuttu
Harmittaa? Eihän se mukavalta tunnu kun yksi mies nimittelee kaikkia kirjoittajia hevosmiehiksi ja luulee kymmentä kirjoittajaa samaksi henkilöksi.
Pysytään nyt jatkossa asiassa. Vastailet viesteihin sisällön perusteella, etkä ryhdy spekuloimaan kirjoittajilla, joista et kuitenkaan tiedä mitään.
Jeesuksen omat vastaavat aina samalla tavalla henkilöstä riippumatta, koska Pyhä Henki ohjaa kirjoituksia. - tiatoa savvoon päin
se haukuttu kirjoitti:
Harmittaa? Eihän se mukavalta tunnu kun yksi mies nimittelee kaikkia kirjoittajia hevosmiehiksi ja luulee kymmentä kirjoittajaa samaksi henkilöksi.
Pysytään nyt jatkossa asiassa. Vastailet viesteihin sisällön perusteella, etkä ryhdy spekuloimaan kirjoittajilla, joista et kuitenkaan tiedä mitään.
Jeesuksen omat vastaavat aina samalla tavalla henkilöstä riippumatta, koska Pyhä Henki ohjaa kirjoituksia.Maailmankaikkeudessa ei ole kuin YKSI pelastaja. Ja kaikki Jumalan lapset puhuvat vain hänestä.
Kristitty ei koskaan sano, "en ole huora ja varas" "en sellainen kuin muut ihmiset". Tästä tunnet oikeat kristityt savon ukko ja erotat Jumalan lapset tekopyhistä, joita tälläkin palstalla on useampiakin, omaa tyhjäänsä jauhamassa..
- su***
Olet oikeassa, maailmassa ei ole kuin yksi pelastaja, jota te eikä koko kristikunta tunnusta. VAIN SUURIMMASKSI, ON OLLUT IKUISESTI, JA TULEE OLEMAAN MEIDÄN JUMALAMME, JOKA OLI MYÖS JEESUKSENKIN JUMALA.
Ihmisiä on harhautettu. Ensimäinen ja vaikuttavin harhauttaja oli apostoli Paavali.
Häntä seurasi Luther, ja kaiken huipuksi Lestadius, joka sotki koko seurakuntaelämän, joka jotenkin yritti raamatun tekstien kanssa tulla toimeen.
Vielä kerran, te olette vain omanvanhurkautenne omia.- joksä taas lankesit
Sinä olet edelleen väärässä, Jeesuksella ei ole Jumalaa, hän on itse kaikkivaltias Pyhä Jumala.
Joko sä nyt taas aloitit Jeesuksen Kristuksen todistajien pilkkaamisen? Tuo mitä sanoit Paavalista, takaa sinulle
100% varmuudella ikuisen he'lvetin tuomion, ellei parannusta tule armon ajassa.
Lestadius on hyvin pieni tekijä pohjoiskalotissa, pieni pietistis/herrnhutilainen herätysliike kantaa hänen nimeään ja sekin pirstaloitunut 23 pienksi porukaksi. Luthrin kanssa hänestä ei voi puhua samalla viikollakaan.Ja ennen Lutheriakin on monta johdattajaan Kristus-uskoon. Pohjois Afrikassa 300 luvulla vaikuttanut piispa Aurelius Augustinus lienee heistä tunnetuin.
- SYNTIÄ
Tietäkäät te siioninlapsilauma että pelikortit on syntiä.
- su***
No niin jo alko tulla mitta taas täyteen. Niskaa niin pakottaa....
- ajan kello
su*** tieto lisää tuskaa.
Mitenkään et voi puolustautua viimeisellä tuomiolla pyhän Jumalan edessä sanomalla *en minä tiennyt*
- niin että
Jos minä kirjoitan että ilman uudestisyntymää ei kukaan ole näkevä Herraa, niin kertokaas nyt mikä siinä on väärää ja miksi minua siitä säälitään ?
Sanokaa nyt, mikä suorassa Raamatun lainauksessa on säälittävää !- su***
Käy hevosmies välillä heittämässä kaurapussi hevosellesi ja lointa selkään Kato tulee kylmä yö. Huomenna on taas kovat täydet kuormat ajettavana. Juo itse jotain lämmintä, ennen nukkumaan menoa. Se rauhoittaa ja antaa hyvän unen.
- yx KissanPoikanen
Taidatpa kirjoittaa jotahi muutahhii. Tuo on totta että ilman syntymistä vedestä ja Hengestä uudesti ei ole elämää.
- Kauhistus one
"Mitä seuraa, jos ei lakia noudata?" Hölmö kysymys; kyllähän sää sen tirät, että hilit tulee kinttuihin. Son tuomio helvetin vaivaan! Luuleks sä, että laki on annettu vain vitsiksi sinunlaisillesi. Kerran kuuluu Ylimmäiseltä Tuomarilta lopullinen tuomio: "Menkää pois te KIROTUT, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu Perkeleelle ja hänen enkeleillensä. Siellä pitää oleman itku ja hammasten kiristys!" Tästä tuomiosta ei muuten ole valitusoikeutta; ja mihinkäs valittaisit. Itku ja valitus kuuluu helvettiin.
Mieti siis tätäomallekin kohdalles, että missä sä haluut viettää pitkän iankaikkisuuden! - su***
Hyvää huomenta.
...juu että sinäkin kissan poikanen todistat tuo Alikersantti Lahtisen sanonnan, että ihminen on alkujaan ollut kala. Vedestä se on syntynyt. Juu...
Olkaa te muut lestadiolaiset rauhallisia, älkää välittäkö vaikka nää hevosmiehet innostuu liikaa. Heillä on vain paha olo ja he haluavat jakaa sen ulkopuolisten kanssa. - rauhaa ukolle
Näyttää siltä että savon ukko kohdistaa tykkinsä yhteen henkilöön.
Ilokseni olen huomannut että on tullut useampiakin työtovereita todistamaan parannuksen tarpeesta savon ukolle. :-)
Itse mielessäni päätin että heräämättömälle ei lain saarnat ja uhkaukset mitään auta, hän puhuu vain hevosista ja hevosen loimista ja appeista.
Minua tämä hevosjuttu hieman huvittaa siksi koska nämä asiat ovat tyttäreni perheessä arkea, ja joskus saattaa huoneessakin olla komeita loimia jotka on raveissa voitettu, jotakin tuttua lemua on siis savon uskon viesteissä.
Hän luulee että olen/olemme kovasti vihaisia hänelle, hän varmaan yllättyisi tavatessaan livenä iloisia hyväntahtoisia ihmisiä, joiden kanssa voi keskustella mistä asiasta hyvänsä ystävällisessä hengessä, pelotta ja ilman uhkaa. Tällaisia me olemme tässä maailmassa ja sen keskellä touhutessamme.
Mutta kun puhumme siitä hetkestä jolloin elämän lankamme katkeaa, niin silloin on vakava paikka, koska tiedämme tien taivaaseen. Ja näemme viesteistä heti ne jotka eivät tällä tiellä vielä kulje. Ajatukset viipyvät päivittäin myös siinä, että koemme itsemme niin alimittaisiksi ja vähävoimaisiksi rakkaan Vapahtajamme ja Herramme Jeesuksen Kristuksen todistajina.
Näemme huolestuneina niiden henkilöiden tilanteen, joilla ei vielä ole uskoa Kristukseen, ja olemme siksi hyvin huolissamme.
***) Pärinä johtuu siis herätyskellon äänestä ei vihasta ei mistään paremmuuden tunteesta tai viisauden näyttelemisestä.
Me jotka Kristuksessa Jeesuksessa elämme, ei meillä ole minkäänlaisia kuvitelmia siitä, että olisimme hyviä ihmisiä, puhumattakaan siitä että olisimme jollakin tavalla muita parempia. Jos näin olisi emme olisi uskossa emmekä tuntisi Jeesusta.
Sen sijaan meillä on murhe sydämissämme kaikkien niiden puolesta jotka eivät vielä tunne Jeesusta, kaikista eniten tietenkin niistä jotka ovat verisukulaisia ja läheisiä, mutta kaikista muistakin. Emme voi ajatella että menkööt, sinneppähän ovat itse halunneet!
Savon ukolle siis tiedoksi ettei täällä ole vain joku hevosmies äänessä, vaan kristityt veljet ja sisaret seuraavat huolestuneina, nähdessään Jumalan sanan pilkkaamista, Jeesuksen omia halveksivaa kirjoittelua, Jeesuksen pyhän veren maahan tallaamista ja halveksimista. Tällaiset asiat vievät varman tuhoon ja ikuiseen vaivaan.
Ei ihminen omin voimin pelastua. Jumala ei tuomitse ketään väärin. Emmekä me voi kenellekkään antaa pelastavaa uskoa.
Tässä on lohdutus meille lähimmäistemme huolettomuudesta huolestuneille. Tahtoisimme kaikkien pelastuvan, ja mittailemme monesti avuttomina omaa osuuttamme, mitä minä voisin tehdä.
Tiedämme että kauniitkaan puheet ja teot eivät auta, jos Jumala ei anna herätystä. Suurin mysteerio on valitsemisen armo, miksi toinen otetaan ja toinen jätetään. Miksi toinen vähät välittää Jumalan kutsusta, ja toinen ottaa sen vastaan, vaikka tietää ettei edessä ole helppo tie?
Room. 8:27 Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.
Room. 8:28 Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.
Room. 8:29 Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;
Room. 8:30 mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut. - su***
Turhaa höpötystä. Jos sinullekin sanotaan, joka ei todella tunne itseään eikä lähimmäistään, että olet täysin "pa.ska". Uhkailee lähimäistään kuoleman jälkeisellä pahalla.
Pitäisikö tässä tapauksessa, tulla nuolemaan "kengän kärkiä", että oletpa todella lähimmaisesi oikea ystävä, ja kaikki sinun opetukseisi on Jumalasta.
Ettekö vieläkään käsitä. Tässä ei ole kysymyksessä Jumala eikä Jeesuksen pilkka, vaan sellaisten ihmisten arvioiti ja totuuden heistä kertominen, kuinka he itse pitävät Jumalaa välikappaleena ottaessaan opettajan ja tuomarin oikeuden sellaisille, jotka näkevät asiat toisin. Myöskin näkevät teen syntiä, saan anteeksi, teen syntiä, saan anteeksi oletuksen, ja sitten ratsastetaan uskon harjalla.Oletteko varma, että keskuudessanne on ehjiä ihmisiä, täysin tyytyväisiä uskonne kahleisiin. Se on "kommunismi" maista tiedotusta, että meillä kaikki hyvin, teillä kaikki huonosti. Kysyn vaan? Tutkikaa vielä kerran sitä raamattua, jos sieltä löytyisi, miten teidän myös tullisi elää. Ettekö todella tunnusta omia virheitänne, joita ei vaan noin maalaisaarnamiehen kautta saada kohta anteeksi. Nämä veikkoset ovatkin sellaisia ku alkaa kuuma pelti polttaa persukisa niin erotaan kaikessa kunniassa pöntöstä pölisemästä. Ole hyvä serifi, poista jos on tästä tuli paha olo.
Älkää kuvitelko, että olette vain ainoita Herramme mitallin saaneita.Joku kaheli kertoilee, että su pilkkaa Jeesuksen omia. mitä? Te ja me emme ole kenenkään omia. Vaan itsemme synnin teon orjia. Uskonhumalasta tulee myös haittavaikutuksia kuten humalasta yleensä.- ajan kello
Jos todella olet tyytyväinen ja varma uskossasi, etkä tahdo tietää mitä raamattu siitä sanoo, jätän sinut rauhaasi. Sinun tiesi on vaivaan vievä, koska ilman Vapahtajaa ei ole pelastusta Jumalan tuomiosta.
Se on surku ja sääli, mutta kuten toinen viesittäjä sanoi, uskoa emme voi antaa, etkä sinä ottaa, jos Jumala sinua ei auta. - teu.
"" s u """
Kyllä ,me olemme sitä Raamattua tutkineet , sen 7 :itsemän kertaa.
Oledmme tutkineet virheitämme , mutta su ei ole sillä iailla , vaan
hänelle on jäänyt ajatus , että hän saa alka hetikailottaa kun on
asia tuillut mieleen , Niin ei missään sanota eikä' kehoiteta miksi
siksi kun Ihminen ei ole tuomari .
Toivon että Sefu pitää tämän näytillä ,mitä ei saa oikeesti kirjoittaa.
Tämä on vallan mainio esimerkki ..
Tuo loppu kaneetti on "SU" ja ei ole sellainen jonka uskovainen voi
todellisuudessa hyväksyä ..Vai olet sitä mieltä että olemme Vaan
itsemme Synnin teon orjia . Kun olemme Uskossa olemme jo nyt
saaneet synnit anteeksi , miksi Siksikun Jeesus on lunastanut minun
Ristillä , ja miksi : Kun JUMALA oli alussa niin päättänmyt .
Luomisen , Syntiinlankeemuksen , LUNASTUKSEN ..Tämä on Raamatun kulainen langa ..Jota myös punaiseksi langaksi sanotaan . .
Raamatun 10-11 luikua lasketaan Ovat otsikko tietoja , ja luvusta 12 on
varsinaista Raamattutietoa ja JUMALAN SANAA..
- valitse elämä
"Uhkailee lähimäistään kuoleman jälkeisellä pahalla." :-))))))
Luuletko sinä aikuinen mies todellakin, että joku ihminen voi vaikuttaa sinun tulevaan kohtaloosi?
Yksi sinulta puuttuu savon ukko, se on USKO JUMALAN SANAAN.
Siitä johtuu ettet sinä tiedä minne olet menossa kun maallinen elämäsi päättyy.
Me jotka uskomme Jumalan sanaan, näemme heti sieltä, - sinun viesttejäsi luettuamme -, mikä on tilanne. Se on nyt tehty selväksi mikä sinua odottaa, jos parannusta ei tule. Tässä on siis koko ajan ovi auki, ja "työntösuunta" on kohti taivasta. Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut.
Sinä teet päätöksen.- tältä se nyt näyttää
Peräti surkeata jumalanpilkkaa on tuon ressukan teksti, kun sitä nyt tarkemmin silmäilin.
Kyllähän häneltä sellaisia sanoja on tullut jo aiemminkin, ettei inhimillisesti katsottuna ole toivoa pelastuksesta. SE on aina järkyttävää kun pilkka suuntautuu häneen joka olisi ainoa
mahdollisuus ihmiselle.
Paljon on ihmisiä kiitos Jumalalle, joilla ei toistaiseksi ole uskoa, mutta heillä on syvä kunnoitus Jumalan sanaan. Savon ukon ylpeys ja ylimielisyys Pyhän Jumalan edessä on ennen näkemättömän pöyristyttävää. Kyllä hän varmaankin on Matti Simonaho joka tiedetään hyvin vaikeana tapauksena. (hengellisten asioiden sotkijana)
Mistä kummasta tämä Jeesuksen veritodistajaa Paavalia vastaan nouseminen johtuu? Joku okkultistinen järjestö tässä on takana, ilman muuta. Muuten ei näin röyhkeä voi kukaan olla. En tunne ketään tuon kaltaista. - su***
teu, älä viitsi, että sinäkin....tuntuu siltä, että lestadiolaisetkin tarvitsevat työntöapua taivaasen menonsa kanssa.
- paikkasi on muualla
su*** kirjoitti:
teu, älä viitsi, että sinäkin....tuntuu siltä, että lestadiolaisetkin tarvitsevat työntöapua taivaasen menonsa kanssa.
Tyntösuunta ei ollut teun kirjoitus, vaan minun jota täällä panettelet.
Etkö ymmärrä, että tämä ei ole sinun keskustelupalstasi, koska et ymmärrä mitään niistä asioista joista täällä keskustellaan.
- su***
Sinä hevosmies tunnet vähän ihmisiä. Mutta eihän sieltä karsinasta voi kaikkea tuntea kuin omat pässinsä ja mustat lampaansa. Että ymmärrän.
Jätän nyt kuitenkin sinun höpinäsi omaan arvoonsa. Enemmän tulee huoli sinun hevosesi tarkemisesta näin pakkasella. Juota vain lämmintä apetta ja lointa lautasille.
Älä rasvaa niitä kärryjesi pyöriä vaseliinilla. Näin pakkasella se on liian jäykkää rasvaa. Oletko ajatellut kumisia pyöriä kärryysi. Olisi vähemmän kitinöitä ja melua.
Keskustele sen sarvipää isännöitsijän kanssa, jospa hyvinkin antaisi varat kumisiin pyöriin. Sano sille, että lestadiolaiset valittavat tärinästä, niin kyl se antaa varoja, onhan se hyvinkin tuttu muutamien insesti isien kanssa.
terveisin su- eipä olisi uskonut
Tunnen vähän ihmisiä? Mistä sinä sen tiedät? Etkö ihan oikeasti tiedä ettet sinä voi tietää kuinka paljon ihmisiä minä tunnen, vai mistä on kysymys?
Jos sinulla olisi ymmärrystä, niin et olisi kirjoittanut yhtäkään viestiä tänne. Koko maailmankuvasi asenteesi ja uskontosi on Kristusta ja hänen palvelijoitaan vastaan.
Jos sinulla on asiaa niin kirjoita, mutta tuollaista tekstiä on turha suoltaa. - su***
eipä olisi uskonut kirjoitti:
Tunnen vähän ihmisiä? Mistä sinä sen tiedät? Etkö ihan oikeasti tiedä ettet sinä voi tietää kuinka paljon ihmisiä minä tunnen, vai mistä on kysymys?
Jos sinulla olisi ymmärrystä, niin et olisi kirjoittanut yhtäkään viestiä tänne. Koko maailmankuvasi asenteesi ja uskontosi on Kristusta ja hänen palvelijoitaan vastaan.
Jos sinulla on asiaa niin kirjoita, mutta tuollaista tekstiä on turha suoltaa.Jos teillä on asiaa, nii ajakaa se hevosmies talliinsa täältä tuomitsemasta, niin osasto rauhoittuu. Jättäkää tuomiointi ja itsekehu pois, menkää myös asiaan.
- lopetalöpinätpelle
su*** kirjoitti:
Jos teillä on asiaa, nii ajakaa se hevosmies talliinsa täältä tuomitsemasta, niin osasto rauhoittuu. Jättäkää tuomiointi ja itsekehu pois, menkää myös asiaan.
Onko tämä edelleen epäsevää.
Täällä kaikki kristityt todistavat kaikki samaa, eikä joukossamme ole yhtään hevosmiestä. - su***
lopetalöpinätpelle kirjoitti:
Onko tämä edelleen epäsevää.
Täällä kaikki kristityt todistavat kaikki samaa, eikä joukossamme ole yhtään hevosmiestä.Tähän tarinoden lopuksi sopisi pari tositapausta , "hevosmiehestä" ja minusta.
Miestenillassa tuli väitös kypärän tarpeellisuudesta hevoskäryjä ajettaessa. "Hevosmies"sanoi ei tarvitse kyllä hattukin riittää. Niimpä hevosmies päätti näyttää vertauksen kypärästä ja hatusta, onko kypärä turvallisempi.Hän kiipesi 8 kerroksisen talon katolle ja pudotti hatun ja kypärän alas asvalttiin. Kypärä meni rikki, mutta hattu säilyi ehjänä. Tämä on todiste, samallainen kuin minun taivaasennpääsyn oikean tien valintani, sanoi hevosmies.
Kun täytin 60 vuotta, sain lahjakortin taikurille jonka sanoivat oleva taikuri joka taikoo mitä pyydän. Minä vähän epäilin sen taikurin taitoja. Taikuri kysyi minulta: Mitä toivot nyt hartaimmin? No minä siinä aivan piruuttani vastasin kun en uskonut taikurin taikoihin: Haluan olla 15 vuotta vanhempi ja kokeneempi kuin tuo teu. Heh, hokkus pokkus se tapahtui,nyt ole ylin kahdeksankymppinen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1432956- 502442
- 1072401
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382101Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2361633- 991632
Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4231509Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää141482Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j81469R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi201269