Ms & parisuhteellisuus

töttö röö

Palstalla näytetään puhuvan enimmäkseen itse sairaudesta, mutta haluaisin kysyä jotain muuta, jos täällä on joitain mäsää sairastavia, jotka haluaisivat auttaa.

Olen ihastunut mieheen, jolla on vaikeahko ms-tauti. En ole tehnyt aloitetta, enkä tiedä, uskallankokaan. ( Lähinnä siksi, etten tiedä onko minulla mitään mahiksia häneen. Kuulostaa lapselliselta, tiedän :) )

Mutta jos nyt kuitenkin päätän tehdä aloitteen, niin haluaisin kysyä muutamaa asiaa: Miten ms vaikuttaa asioihin, jotka ovat parisuhteen kannalta tärkeitä? Mitä minun pitäisi miettiä etukäteen?

Jotenkin en osaa ajatella sairautta ongelmana, en vaikka olen lukenut siitä paljon ja tunnen toisenkin mäsää sairastavan ihmisen, joten ei edes pelkän lukemisen varaan tarvitse perustaa. En näe häntä sairaana ihmisenä, vaan kiinnostavana miehenä, johon haluaisin tutustua paljon paljon enemmän. Kuitenkin ehkä pitäisi ajatella mahdollista tulevaisuutta ym. Näin minua ainakin neuvoi ystäväni, jolle asiasta avauduin.

Mitä te olette mieltä?

5

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      Tee tuttavuutta vain,MS ei ole este mihinkään.
      Lapsia voitte hankkia ja ihan tavallista elämää elää..
      Turhaan ajattelet tulevaisuutta kauhulla,se tulee mikä tulee.
      Oletko itse terve? Voitko varmasti sanoa,ettei sinulle tule mitään sairautta?
      Ihme ,että edes ajattelet tuolla tavoi.

      • töttö röö

        No en minä edes ajattele millään tavoin, kun mielestäni sairaudella ei ole mitään väliä. Menin vaan juttelemaan (niinkuin naisilla vähän on tapana :) ) asiasta ystävän kanssa ja hän oli sitä mieltä, että pitäisi harkita..

        Eihän tällaisissa asioissa pidä kuunnella muuta kuin omaa sydäntään, vaikka hetken epäröin :)


    • hfgh

      Moi!
      Voihan sitä tuttavuutta tehdä alkuun vaikka ystävä pohjalta? se miten vaikuttaa parisuhteeseen, riippuu plajon myöskin siitä miten mies itse kokee sairautensa. jos on täysin sinut ja ymmärtänyt asian, niin jos se ei ole sulle ongelma ei varmasti myöskään parisuhteelle. jos vasta diagnosoita vuosi pari sitten, niin voi olla ettei mies hyväksy asiaa ihan niin hyvin kuin antaa ymmärtää ja silloin tästä voi onglmia suhteessa.

      • töttö röö

        Hän on saanut diagnoosin yli 10 vuotta sitten. Suhtautuu elämään positiivisesti, tekee paljon asioita.. ei ole ns. jäänyt tuleen makaamaan. Se hänessä on yksi puoleensavetävämpiä asioita, elämänasenne :) Hän ymmärtää ja tietää, mikä on elämässä oikeasti tärkeää ja toteuttaa itseään. Elää täyttä elämää :)


      • hfgh.
        töttö röö kirjoitti:

        Hän on saanut diagnoosin yli 10 vuotta sitten. Suhtautuu elämään positiivisesti, tekee paljon asioita.. ei ole ns. jäänyt tuleen makaamaan. Se hänessä on yksi puoleensavetävämpiä asioita, elämänasenne :) Hän ymmärtää ja tietää, mikä on elämässä oikeasti tärkeää ja toteuttaa itseään. Elää täyttä elämää :)

        no sitten mä en näkis taudin olevan mitenkään haitaksi suhteelle! :) haasteita kyllä, mutta ne kuuluvat jokaiseen suhteeseen! mä antaisin mennä, mitään ette kumpikaan menetä, vaan päon vastoin saatte joko yhteisen tulevaisuuden tai yhden elämänvaiheen lisää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      81
      3504
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      2012
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1968
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1588
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1425
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1415
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1119
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      99
      1075
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      864
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      850
    Aihe