Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Liikunta astman hoitona

Minäkö

Heips vaan kaikille astmaa sairastaville, ajattelin kirjoittaa liikunnan merkityksestä astman hoidossa. Olen itse sairastanut astmaa lapsesta lähtien (olen 44v.)

Vasta nyt viime vuonna olen alkanut harrastaa aerobista liikuntaa (kuntoa ja hapenottokykyä kehittävää liikuntaa) säännöllisesti 3 kertaa viikossa ja olen huomannut miten tärkeää se on astman hoidossa lääkkeiden lisänä.

Nyt kun olen yli puoli vuotta käynyt säännöllisesti kävely/hölkkälenkillä 3 krt. viikossa olen huomannut miten rasituksensieto on parantunut eikä hengästy niin helposti kuin ennen. Myös pakkasta siedän paljon paremmin eikä se aiheuta hengenahdistusta enää vaikka olisi reilumminkin pakkasta.

Suosittelenkin lämpimästi jokaista astmaa sairastavaa harrastamaan kuntoa kehittävää liikuntaa omien kykyjen mukaan. Sen ei tarvitse alussa olla todellakaan mitään kovin kummoista, pieni kävelylenkki 3krt. viikossa, kunhan on vain säännöllistä! Kuukausien kuluttua varmasti huomaa että rasituksensieto paranee jonkin verran. Lääkkeitä pitää tietysti käyttää, muuten ei liikunta onnistu. Ennen lenkille lähtöä voikin tarvittaessa ottaa Ventolinea että "röörit" pysyy auki liikkuessa.

Itse teen tällä hetkellä 2 puolen tunnin kävely/hölkkälenkkiä ja yhden tunnin lenkin viikossa. Pystyn nyt käymään -20 asteen pakkasessakin lenkillä.
Lääkkeitä minulla on käytössä Seretide, Spiriva ja Ventoline tarvittaessa. Spirivastakin on hyötyä astmaan vaikka se onkin alun perin keuhkoahtauma-
lääke.

Ei muuta kuin lenkkeilemään oman jaksamisen mukaan niin astmakin voi paremmin. Ja säännöllisyys on tärkeintä!

5

174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paranna ittes
      • Minäkö

        Olisi mielenkiintoista tietää onko yhtään sellaista tapausta olemassa jossa ihmiseltä jonka astma vaatii jatkuvaa kortisonihoitoa, olisi astma parantunut lopullisesti ruokavalion avulla. Itse en valitettavasti tiedä yhtään ihmistä.
        Mukavaahan se olisi jos saisi lääkityksen lopettaa kokonaan mutta aika kova epäilys on, kun ei ole noita ennakkotapauksia hirveästi kuulunut.


      • näin menee
        Minäkö kirjoitti:

        Olisi mielenkiintoista tietää onko yhtään sellaista tapausta olemassa jossa ihmiseltä jonka astma vaatii jatkuvaa kortisonihoitoa, olisi astma parantunut lopullisesti ruokavalion avulla. Itse en valitettavasti tiedä yhtään ihmistä.
        Mukavaahan se olisi jos saisi lääkityksen lopettaa kokonaan mutta aika kova epäilys on, kun ei ole noita ennakkotapauksia hirveästi kuulunut.

        Eipä ne parantuneet missään kerskaile eikä niitä tilastoida, kun lääkäri ei saa terveestä potilaasta rahaa, niin ei kiinnosta.


      • Minäkö
        näin menee kirjoitti:

        Eipä ne parantuneet missään kerskaile eikä niitä tilastoida, kun lääkäri ei saa terveestä potilaasta rahaa, niin ei kiinnosta.

        No ilmoittautuis joku edes täällä..


    • 100µg

      Vuotavan suolen oireyhtymä harhautti!

      http://www.superterve.fi/2014/02/paleo-ja-blogit-pelastivat-terveyteni/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1337
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      69
      1216
    Aihe