Liikunta astman hoitona

Minäkö

Heips vaan kaikille astmaa sairastaville, ajattelin kirjoittaa liikunnan merkityksestä astman hoidossa. Olen itse sairastanut astmaa lapsesta lähtien (olen 44v.)

Vasta nyt viime vuonna olen alkanut harrastaa aerobista liikuntaa (kuntoa ja hapenottokykyä kehittävää liikuntaa) säännöllisesti 3 kertaa viikossa ja olen huomannut miten tärkeää se on astman hoidossa lääkkeiden lisänä.

Nyt kun olen yli puoli vuotta käynyt säännöllisesti kävely/hölkkälenkillä 3 krt. viikossa olen huomannut miten rasituksensieto on parantunut eikä hengästy niin helposti kuin ennen. Myös pakkasta siedän paljon paremmin eikä se aiheuta hengenahdistusta enää vaikka olisi reilumminkin pakkasta.

Suosittelenkin lämpimästi jokaista astmaa sairastavaa harrastamaan kuntoa kehittävää liikuntaa omien kykyjen mukaan. Sen ei tarvitse alussa olla todellakaan mitään kovin kummoista, pieni kävelylenkki 3krt. viikossa, kunhan on vain säännöllistä! Kuukausien kuluttua varmasti huomaa että rasituksensieto paranee jonkin verran. Lääkkeitä pitää tietysti käyttää, muuten ei liikunta onnistu. Ennen lenkille lähtöä voikin tarvittaessa ottaa Ventolinea että "röörit" pysyy auki liikkuessa.

Itse teen tällä hetkellä 2 puolen tunnin kävely/hölkkälenkkiä ja yhden tunnin lenkin viikossa. Pystyn nyt käymään -20 asteen pakkasessakin lenkillä.
Lääkkeitä minulla on käytössä Seretide, Spiriva ja Ventoline tarvittaessa. Spirivastakin on hyötyä astmaan vaikka se onkin alun perin keuhkoahtauma-
lääke.

Ei muuta kuin lenkkeilemään oman jaksamisen mukaan niin astmakin voi paremmin. Ja säännöllisyys on tärkeintä!

5

193

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paranna ittes
      • Minäkö

Olisi mielenkiintoista tietää onko yhtään sellaista tapausta olemassa jossa ihmiseltä jonka astma vaatii jatkuvaa kortisonihoitoa, olisi astma parantunut lopullisesti ruokavalion avulla. Itse en valitettavasti tiedä yhtään ihmistä.
        Mukavaahan se olisi jos saisi lääkityksen lopettaa kokonaan mutta aika kova epäilys on, kun ei ole noita ennakkotapauksia hirveästi kuulunut.

• näin menee
        Minäkö kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista tietää onko yhtään sellaista tapausta olemassa jossa ihmiseltä jonka astma vaatii jatkuvaa kortisonihoitoa, olisi astma parantunut lopullisesti ruokavalion avulla. Itse en valitettavasti tiedä yhtään ihmistä.
        Mukavaahan se olisi jos saisi lääkityksen lopettaa kokonaan mutta aika kova epäilys on, kun ei ole noita ennakkotapauksia hirveästi kuulunut.

Eipä ne parantuneet missään kerskaile eikä niitä tilastoida, kun lääkäri ei saa terveestä potilaasta rahaa, niin ei kiinnosta.

• Minäkö
        näin menee kirjoitti:

Eipä ne parantuneet missään kerskaile eikä niitä tilastoida, kun lääkäri ei saa terveestä potilaasta rahaa, niin ei kiinnosta.

No ilmoittautuis joku edes täällä..

• 100µg

Vuotavan suolen oireyhtymä harhautti!

http://www.superterve.fi/2014/02/paleo-ja-blogit-pelastivat-terveyteni/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2656
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2282
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2160
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1772
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      290
      1454
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1408
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    Aihe