Minkälaisia kokemuksia on hydrauliohjauksesta.
Mikä merkki on hyvä. Vetus vai Teleflex eli Baystar tai Seastar.
Onko ollut ongelmia.
Oliko hankinnasta hyötyä eli onko parempi kuin kaapeliohjaus.
Itse ajattelin laittaa semmoisen 10 vuotta vanhaa Yamarin 5940 veneeseen.
Hydrauliohjaus kokemuksia
18
17988
Vastaukset
- helppoa kuin saippua
Hydrauliohjaus on kevyt ja miellyttävä. Huomattavasti mukavampi kuin kaapeliohjaus, mutta molemmat ovat silti toimivia.
Autopilotin ja toisen ohjauspisteen laittaminen hydraulohjaukseen on helppoa,mutta tuskin veneessäsi tarpeen.
Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia. Toimii jos öljy ei katoa jonekin. - Yanmarilla
http://www.ls-france.com , hae täältä sopiva
- kapu14
Olen joskus vastannut tuohon kysymykseen , mutta ennen kuin aloitan , niin olisi hyvä tietää, millaiseen veneeseen tuo ohjaus laitetaan. Kokemuksesta sen verran ,että jos tarkoitat hydrostaattista ohjausta, jossa on ohjauspyörän akselilla on ns. ruoripumppu, niin se on yksi tapa toteuttaa tuo juttu. Ruoripumppu sitten pumppaa nestettä pääsylinteriin , joka on joko peräsimessä tai vastaavassa laitteessa , joka ohjaa kulkua. Kerro kuitenkin , mllainen on veneesi, niin päästään eteenpäin.
- kapu14
Anteeksi, mainitsit jo venee, enkä huomannut sitä. Toinen kysymys nousee heti mieleen ,että kun kyseessä on alle 6m vene, niin kaikkein halvimmillaan pääset ihan hyvää lopputulokseen vaijeriohjauksella. Hydrostaattinen ohjaus on suhteellisen kallis ratkaisu tuon kokoluokan veneeseen. Ero hydraulisen ja oikein mitoitetun vaijeriohjauksen välillä on aika pieni.
Tavoitteletko jotain muuta tuolla hydraulisella ohjauksella? Mieleen tulee vaikka vetouistelu, johon pitää saada autopilot kytkettyä tmv? - .utelias
kapu14 kirjoitti:
Anteeksi, mainitsit jo venee, enkä huomannut sitä. Toinen kysymys nousee heti mieleen ,että kun kyseessä on alle 6m vene, niin kaikkein halvimmillaan pääset ihan hyvää lopputulokseen vaijeriohjauksella. Hydrostaattinen ohjaus on suhteellisen kallis ratkaisu tuon kokoluokan veneeseen. Ero hydraulisen ja oikein mitoitetun vaijeriohjauksen välillä on aika pieni.
Tavoitteletko jotain muuta tuolla hydraulisella ohjauksella? Mieleen tulee vaikka vetouistelu, johon pitää saada autopilot kytkettyä tmv?Mulla on vator 15 gl olen innostunut uisteluun, mut ohjattavuus on kehno, mikä lie auttais vai auttaako mikään, muuten tanakka vene.
- vielä kerran
10 vuotta vanha Yamarin 5940
- Rami vm64
Tuolla joku jo vastasi puolestani vene kysymykseen.
Ihan retkiajoa.
Ajattelin, että oli kestävämpi, luotettavampi eli kestää rasitusta ja mukavampi.- Båt
Mulla Baystar Silver Shark Yamaha F115 paketissa ja hyvin toimii. Jos hydrauliohjauksen laitat niin älä sorru halpaan. Monilla on ollut ongelmia halpisohjausten kanssa. Jotkut toki ovat niihin tyytyväisiäkin mutta mielestäni ohjaus on huono paikka säästää.
- nfbnyt
Båt kirjoitti:
Mulla Baystar Silver Shark Yamaha F115 paketissa ja hyvin toimii. Jos hydrauliohjauksen laitat niin älä sorru halpaan. Monilla on ollut ongelmia halpisohjausten kanssa. Jotkut toki ovat niihin tyytyväisiäkin mutta mielestäni ohjaus on huono paikka säästää.
Mikä näistä sitten on hyvä ja mikä huono. Halvimmatkin maksaa kuitenkin useita satasia. Mikä halvoissa menee rikki vai onko ne koko ajan huonompia käytössä. Itse olen vaihtamassa kaapelin hydraulikkaohjaukseen (115hp nyt veneessä ja suunnitelmissa 150hp).
- venemiäs.
nfbnyt kirjoitti:
Mikä näistä sitten on hyvä ja mikä huono. Halvimmatkin maksaa kuitenkin useita satasia. Mikä halvoissa menee rikki vai onko ne koko ajan huonompia käytössä. Itse olen vaihtamassa kaapelin hydraulikkaohjaukseen (115hp nyt veneessä ja suunnitelmissa 150hp).
No huonosta en tiedä, mutta ainakin nuo Teleflexin SeaStar ja BayStar on hyviä. Yhden Ultraflexin paketin olen asentanut ja sekin vaikutti hyvältä ja toimi ainakin sen aikaa kun vene olu käytössämme (2 kesää). Tuosta ranskalaisesta Ls Pompes olen eniten huonoa kuullut, lähinnä vetouistelijoilta.
Tuo BayStar olisi kai ihan passeli itsellesi, siinä taitaa max teho olla 150hv. - Yanmarilla
venemiäs. kirjoitti:
No huonosta en tiedä, mutta ainakin nuo Teleflexin SeaStar ja BayStar on hyviä. Yhden Ultraflexin paketin olen asentanut ja sekin vaikutti hyvältä ja toimi ainakin sen aikaa kun vene olu käytössämme (2 kesää). Tuosta ranskalaisesta Ls Pompes olen eniten huonoa kuullut, lähinnä vetouistelijoilta.
Tuo BayStar olisi kai ihan passeli itsellesi, siinä taitaa max teho olla 150hv.Mulla on ollut 5 v. LS-ohjaus käytössä, ajotunteja 700, josta suunnanvaihtopumppu autopilotilla n.650 h, eikä mitään moitetta, ei tipan tippaa vuotoja, johtuisiko siitä, että teetin oikeat hydrauliletkut muoviletkujen sijaan.
- Ei enää kaapelia
Mulla oli halvin versio ja toimi täysin moitteetta. Ilmaus on suoritettava kunnolla.
Ajaminen oli todella nautintoa verrattuna kaapeliohjaukseen.- Ei enää kaapelia
pulpettivene+40 kirjoitti:
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=4876
olisiko halvin? Tekeekö mitään?Just vastaava. Ottaisin uudelleenkin. Ilmaus on Tärkeää!
Mulla oli 70hp koneessa. - Puusuru
pulpettivene+40 kirjoitti:
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=4876
olisiko halvin? Tekeekö mitään?Samanlainen puuilon myymä halpis päästi öljyt ulos männän välistä.
- Vetus
Hyviä ovat. Itselläni kokemusta vain Vetuksen ohjauksesta. Veneen orginaali eli asennettu vuonna 1986. Tietojeni mukaan orginaalikuntoinen ja pitää öljyt sisässä. Ainut moite mitä mieleen tulee.. käänsin hieman liian reipaasti ja letkuliitos aukesi. Vika enemmänkin järjestelmän kasaajassa, kun ei ollut laittanut nailonputkien sisälle tukiholkkia. Toimii ilman niitäkin, kun oppi tavoille ja kääntelee kevyesti "rajoille". Tänä keväänä tullut jo holkit ja uudet putket. Ettei tarvi liikkua motolla "tuurilla ne laivatkin seilaavat"!
- ruorijamppa
Nyt en tiedä mun hydrauliohjauksen merkkiä' mutta se ilmaus.
Vene on hidaskulkuinen eli uppoamarunkoinen tarkemmin,
hydrauliohjauksen öljysäiliö on siinä ruorin takana heti ja korkki myös.
Ohjaus vähän vuotaa ja paikallistin sen olevan alapuolella öljysäiliötä ja
tein väliaikaisen korjauksen joka auttoikin ja lisäkin öljyä sinne säiliöön.
Pitääkö se ilmata myös ja kuinka täyteen se säiliö täytetään?
Ok, pitää kattoa kai se tuotteen merkki ja ehkä kysellä ohjeita valmistajalta tai joltain myyjältä mutta käyn tässä seuraamassa että osaako joku jotain vastata.- Johansson2
Ei sitä sen kummemmin tarvi ilmata, jos ohjaus toimii normaalisti. Vähäiset ilmakuplat tulee pois säiliön kautta kun ruoria tarpeeksi pyörittelee.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1881341Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 70870
- 48864
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva49753- 53712
- 33692
- 60689
- 47670