Ujo aikuinen

Mitä teen?

Olen 30-vuotias nainen ja edelleen ujo. Lukiossa tilanne oli pahimmillaan, punastelin jos piti avata suu tunnilla. Jännitin ja tärisin.

Sitten menin ammattikouluun ja siellä oli paljon ryhmätöitä ja niiden esittelyjä koko ryhmälle. Esiintyminen meni jo paremmin ja välillä jopa tuntui mukavalta. Siirryin työelämään ja olin kyllä edelleen ujo, mutta sain kuitenkin sen jotenkin hallintaani, enkä enää punastellut, vaikka olisinkin kokenut oloni tukalaksi ja epävarmaksi. Osasin kuitenkin rentoutuakin ja olla oma itseni ja sain esim. suuni auki kokouksissa tarpeen vaatiessa.

Viime vuoden puolella aloitin työt uudessa paikassa ja yhtäkkiä huomasin olevani yhtä ujo kuin joskus nuorena. Kokouksessa piti esitellä itseni ja hyvä jos sain sanaa suustani ja tunsin kuinka naama alkoi punoittaa, ei nyt niin pahasti kuin joskus, mutta järkytys oli suuri, sillä en ollut punastellut lukion jälkeen.

Nyt hieman masentaa tämä taantuminen ujouden kanssa. Vaikka kuinka päätän olla rohkea ja uskaltaa, niin kroppa ei tottele, punastelen ja tärisyttää. Inhoan tätä. Onko muille käynyt näin, että ujous ottaa vallan uudelleen? Haluaisin, että ihmiset näkevät sen mukavan ja huumorintajuisen ihmisen, joka oikeasti olen. Pitääkö tässä lähteä hakemaan apua lääkäriltä?

5

1479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitä samaa

      Olen 27-vuotias mies ja olen huomannut olevani vähemmän ujo vuosi vuodelta. Muistan että vielä lukiossa esitelmät olivat tosi hankalia.
      Luulen että itseäni on helpottanut ujouden syiden miettiminen ja kokemuksen kautta tullut itseluottamus.

      En osaa muita neuvoja antaa kuin että pitää olla itselleen armollinen. Joskus mokaa ja siitä seuraa morkkis ja siitä pitää vain jaksaa eteenpäin. Eihän se ole maailmanloppu.

      Tietysti vaikea sanoa olenko itse nyt siinä vaiheessa että ujous on hetkellisesti voitettu mutta se voi tulla takaisin...

      Lääkäriltä jos haet apua niin todennäköisesti saat lääkkeitä. Kenties vertaistuki on yksi vaihtoehto?

      Paras neuvo jonka voin antaa on olla armollinen itseään kohtaa. Punastuminen ja täriseminen on okei.

    • hjehu

      Se lähtee korvien välistä, millaisia paineita itselleen luo. Itsekin ujostelen ja voin punastella, mutta en ota siitä stressiä jos punastelen. Pitää ajatella, että se on normaalia eikä ihmiset tuijota sitä vaan kyllä ne kuuntelee mitä toisella on sanottavaa. Keskittyy vaan siihen asiaan, eikä itseensä. Varsinkin hiljaisen tyypin sanoja kuunnellaan korva tarkkana kun puhevuoro tällä kerrankin on.

      Jotkut on myös sanonu, että se helpottaa kun sanoo sen ääneen, että jännittää.

      Loppujen lopuksi pitää muistaa, että ihmisiä mekin vaan ollaan. Ja ihmisiä ne muutkin vain on. Jokaista jännittää joskus. Eikä se puhuminen tai itsensä nolaaminen tapa.

    • Ujo AS ?
    • jansa

      Olen 35 v nainane ja koko elämä ollut ujo .Muutetiin 2v takaisin Itä-uusimaalle ja ystäväitä ei ole.Käydään leikkipuistossa ja Perhekahvilassa leikkimas lapsen kans mutta uusi ystäväitä ei ole löydänyt .Jos joku tule puhumaan sit vastaan mielellään mutta pelkään itse aloittaa keskustelua!!Harmitta välillä kovasti että olen niin ujo ja ystäväitäkin ei ole kovin paljon!

    • Jos sä pärjäät töissä, niin anna palaa siellä vaan.
      Älä luovuta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3108
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1265
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1251
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1056
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      947
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      914
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe