ADHD/ADD ja yliopisto-opiskelu

Pottu3

Voiko yliopistossa pärjätä lääkitsemättömällä ADHDlla tai ADDllä? Epäilen kärsiväni jonkinlaisesta keskittymishäiriöstä. Kykenen kyllä suunnittelemaan asioita tarkkaan mutta vain koska se on mielestäni pakollista eli siihen liittyy myös ahdistusta joka painostaa suunnittelemaan.

Koulussa sain hyviä arvosanoja vain jos minut pakotettiin opiskelemaan tai jos olin aineessa luonnostaan hyvä (kuten englannissa koska käytin sitä paljon), muuten ei oikein kiinnostanut ja jopa yo-kirjoituksissa halusin vain nopeasti pois paikalta.

Nykyään olen kuitenkin kiinnostuneempi akateemisuudesta, kaikenlaisesta tiedosta ja esim. sosiologiasta ja mietinkin että minkälainen vaara olisi opintojen viivästymisellä tai jopa keskeytymisellä jos omaisi jonkinlaisen lääkitsemättömän keskittymishäiriön, vaikka olisi motivoitunut?

6

1677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liiku ulkona

      Aiheuttaako väärä ruokavalio ADHD:ta ja ADD:tä? Tämä epäjohdonmukainen tapa käyttäytyä voi johtua ruoasta, ympäristön allergeeneistä ja monesta muusta seikasta. Tämä kirja näyttää tien luonnonmukaisempaan hoitoon ADD:sta ja ADHD:sta kärsiville. Kirja löytyy myös kirjastosta. http://cdon.fi/kirjat/bell%2c_rachel_ym-/add-_ja_adhd-ruokavalio-19199578



      ADHD:n lääkehoito kyseenalaista!
      http://www.youtube.com/watch?v=S77DlFclNGM&feature=relmfu


      Japanilais-amerikkalais-saksalainen kaksoissokkotutkimus vahvistaa tietoa, jonka mukaan soijasta uutettu fosfoseriini lievittää lasten ADHD:n oireita. Lapset saivat päivittäin joko 200 mg fosfoseriiniä tai lumevalmistetta kahden kuukauden ajan. Fosfoseriini paransi tarkkaavaisuutta, vähensi yliaktiivisuutta ja impulsiivista käyttäytymistä ja paransi lyhytaikaista kuulomuistia.

      Fosfoseriiniä saa terveyskaupoista, markettien luontaistuotehyllyiltä ja apteekeista. ADHD:n lisäksi se voi ehkäistä dementiaa ja olla avuksi stressissä. Fosfoseriini on turvallinen luonnonaine, jota on runsaasti esimerkiksi säilykkeinä myytävissä pikkumakrilleissa. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jhn.12090/abstract


      ADHD:n ja ADD:n hoito ravinnolla!
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=111


      Lukuisat tutkimukset eri maista (Ruotsi, Englanti, Espanja, Saksa, Yhdysvallat ja Australia) osoittavat, että ainakin osa ADHD-lapsista hyötyy selvästi kalaöljyn omega-3-rasvahapoista ravintolisänä. Asiaa on tutkittu jo pitkään mm. Australiassa, josta nyt julkaistiin jälleen uusi raportti aiheesta.
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2564


      Lukivaikeus ja ADHD
      Monet lukivaikeudet ja ADHD:n oireet johtuvat aivojen aineenvaihdunnan häiriöistä, joita voidaan korjata rasvahappojen avulla. Oxfordin yliopiston tutkimuksissa EPA valmisteella saatiin ADHD lasten kognitiiviset taidot kehittymään ja käytös rauhoittumaan merkittävästi, mitä ei tapahtunut oliiviöljyä käyttäneessä placeporyhmässä. Myös magnesiumin merkitystä ADHD:ssa on tutkittu. Eräässä 94 pojan ja 20 tytön aineistossa 95%:lla oli piilevä magnesiumin puute ja 200 mg vuorokausiannos lisäravinteena rauhoitti levottomia lapsia.

    • dg:n saanut

      Riippuu ihan ongelman vakavuusasteesta ja opintojenkin rakenteesta.

      Minä selvitin lukion ja kirjoitukset ihan ongelmitta huipputasolla, ja pääsin ns. vaikealle koulutusalalle pääsykokeella. Vasta gradu ja jotkin tosi pienet tylsät opintojaksot ajoivat umpikujaan ja lopettamaan opinnot.

      Itselläni ongelmat ovat pääosin muualla kuin opinnoissa eli asiaa kannattaa katsoa laajemmin. Hyvä opiskelutekniikka ja motivaatio voivat auttaa opinnot läpi, varsinkin jos ongelma on pelkässä keskittymisessä, mutta työelämä ja perhe-elämä kärsivät hoitamattomasta ADHD:sta myös - aivojen toiminta on kokonaisuus.

    • karamellimustelma

      Jos oot kiinnostunut jostain aiheesta, niin totta pirussa haet opiskelemaan sitä! Jos kärsit ADDstä tai ADHDstä sillä ei ole väliä minkä tasoisia opintoja teet, jos ne eivät kiinnosta, ne eivät kiinnosta (ellei sulla ole ylivoimaisen suuri tahdonvoima).

      Totta kai pärjäät yliopistossa, jos luet pääosin mielestäsi kiinnostavia asioita. Muutamat epämieluisat opinnot voi sitten suorittaa niin kuin suorittaa. Oon melko varma että jos lukiostakin ihan siedettävin arvosanoin oot päässyt niin pääset yli niistäkin. Työtä se totta kai vaatii, niin kun kaikilta muiltakin ihmisiltä, mutta netistä ja kirjastosta voi etsiä niksejä jotka auttaa esim. opintojen suunnittelussa tms.

      Lisäksi niinkun aiemmin tuolla sanottiin, niin ruokavaliolla on mahdollista saada suurtakin helpotusta. Kun itsellä ei vielä ollut diagnoosia söin muistaakseni paljon sinkkiä ja d ja c vitamiinia, sekä kalaöljyä ja piristyin paljonkin. Ne sitten jäi kun aloitin concertan mutta parempi se oli kuin ei mitään.

      Mutta niin, jos haluat ja jos sua kiinnostaa, niin aivan varmasti pystyt siihen! Ei tarkkaavaisuushäiriö tarkota sitä että olisit jotenkin tyhmä tai huonompi kun muut, se vaan tuo pari haastetta lisää ja niistä on selvittävä opiskelet sitten yliopistossa tai ammattikorkeassa tai missä ikinä ja myöhemmin vielä työelämässäkin.

      Eli hae vaan, hyvin se menee! :)

    • Kerosiinihöyry

      "dg:n saanut": Oliko sinulla perheessä ADD:tä tai ADHD:tä? Olen nyt perehtynyt ilmiöön huolellisesti ja pidän hyvin todennäköisenä että minulla on ADD. Kuitenkin vanhemillani ei ole tästä häiriöstä viitteitä ja keskiarvosanani oli vuosia kahdeksan, mutta sain nostettua päättötodistuksen keskiarvon reiluun yhdeksään, kirjoitin lukiosta E:n paperit ja etenen yliopisto-opiskeluissa lähes tavoiteajassa. Lisäksi en rehellisesti sanoen muista kovin hyvin, millainen olin lapsena.

      Kuinka paljon diagnoosissa tuijotetaan tällaisiin tekijöihin? Perusteita ADD-diagnoosiin siis kuitenkin löytyy, mutta onko vaaraa että se evätään siksi että olen pystynyt kompensoimaan tarkkaavaisuuden suuntamisen häiriöitä "liian hyvin"?

    • Ole hyvä!

      www.adhdfraud.net

    • Kerosiinihöyry

      Kuten sanoin, minulla on hyvät perusteet epäillä ADHD:tä. Pelottavaa, jos minun tulee ryssiä elämäni ennen kuin saan lääkettä, sillä siihen suuntaan asiat ovat menneet kun elämä on muuttunut vähemmän strukturoiduksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4176
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2179
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1684
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1497
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1458
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1380
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1258
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1174
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1099
    10. 22
      1066
    Aihe