Olen töissä optisella alalla. Yritän parhaani mukaan vastata kysymyksiinne.
Kysy optisen alan asiantuntijalta!
46
1051
Vastaukset
- 3+16
Kumpaa suosittelet nisseniä vai instrumentariumia? Tarvisin uudet lasit nopeasti, koska entiset menivät rikki.
- Sama liike
Molemmat ovat yhtä ja samaa konsernia. Instrulla ainakin tehdään harhaanjohtavia optikoiden silmänpohjakuvauksia.
- utelias_nyyrikki
Kummalta saa paremmat lasit optikolta vai silmälääkäriltä?
- .............
Optikko on erikoistunut näöntutkimukseen ja näkemiseen eri lailla kuin lääkäri. Mikäli henkilö tarvitsee silmälasit tai haluaa muuten vain käydä tarkastuttamassa näkönsä, on kannattavampaa käydä optikolla. Silmälääkärit puolestaan voivat diagnosoida mahdollisia silmäsairauksia, toisin kuin optikot.
- laser
Missä kannattaa käydä silmienlaserleikkauksessa. Ja millä tekniikalla kannattaa leikata?
- longtimetowait
Onko totta, että lasien "normaali" toimitusaika on neljä viikkoa? Olen odottanut omia lasejani nyt jo kolme viikkoa (edelliset lasini sain kahdessa päivässä).
- ravalla koko ala
Mitä optikko päivän kurssituksella kuvittelee osaavansa tulkita ala-arvoisesta pohjakuvasta? Mitä optikoille on sepustettu, mitä optikot kuvittelevat voivansa löytää terveiltä kadunmiehiltä tuolla systeemillä? Mitä optikko kertoo Valviran ohjeistuksen mukaan tutkimuksen rajoitteista? Kertooko, että kuvauksella ei löydetä itse asiassa yhtään mitään mutta kuvaus halutaan tehdä siksi että saadaa kassaan rahaa? Optikon näöntutkimus eli lasimääritys on monesti ilmainen, nyt siitä veloitetaan 29 euroa. Kuinka optikko arvioi työpanoksensa "kokonaisvaltaiseksi näöntutkimukseksi" jos valokuvassakin näkyy vain pääsuonten välinen alue?Ja kuvaus on vain kaksiulotteinen eli mistään muutoksesta ei voi sanoa mitään korkeutta tai syvyyttä.
Vai kerrotko ensin mitä töitä oikeasti teet. "Optinen ala" on laaja käsite. Oletko myyjä, optikko, hallinnon numeronikkareita?- juuh elikkäs
En ole ketjun aloittaja, mutta itse olen optometristi. Silmänpohjakuvaus on isojen ketjujen uusi tapa saada asiakkaita. Periaatteessa koulutus meille on annettu tähän, mutta kuten jo itse sanoit niin kuva ei kerro todellakaan kaikkea silmän terveydestä ja silmälääkäri on oikea paikka tutkituttaa silmän yleinen terveys. Yleisimmät sairaudet sillä kyllä saadaan selville ja on ihan hyvä seula, jolla ihmiset saadaan tutkituttamaan silmänsä jos näin ei ole ennen jo tehnyt. Minusta optikon pitää tehdä silmälasimääritykset ja ohjata silmälääkärille ja silmälääkärin diagnoosit ja antaa lääkitys sairauksille eikä mennä toistensa alueille. Silmälääkärienkään ei kannata taittovirheen korjausta tehdä viikonloppukurssin perusteella, kuten ei optikonkaan tautidiagnoosia muutaman kurssin pohjalta.
"Onko totta, että lasien "normaali" toimitusaika on neljä viikkoa? Olen odottanut omia lasejani nyt jo kolme viikkoa (edelliset lasini sain kahdessa päivässä)."
Riippuu aivan liikkeestä. Pienempi pulju voi olla paljonkin nopeampi jos se tekee linssien reunahionnat itse omissa tiloissaan. Isommat ketjut taas lähettävät linssit viroon joissa reunahionta sitten suoritetaan (ja oletettavasti kestää kauemmin) - nyt sitten se asia
juuh elikkäs kirjoitti:
En ole ketjun aloittaja, mutta itse olen optometristi. Silmänpohjakuvaus on isojen ketjujen uusi tapa saada asiakkaita. Periaatteessa koulutus meille on annettu tähän, mutta kuten jo itse sanoit niin kuva ei kerro todellakaan kaikkea silmän terveydestä ja silmälääkäri on oikea paikka tutkituttaa silmän yleinen terveys. Yleisimmät sairaudet sillä kyllä saadaan selville ja on ihan hyvä seula, jolla ihmiset saadaan tutkituttamaan silmänsä jos näin ei ole ennen jo tehnyt. Minusta optikon pitää tehdä silmälasimääritykset ja ohjata silmälääkärille ja silmälääkärin diagnoosit ja antaa lääkitys sairauksille eikä mennä toistensa alueille. Silmälääkärienkään ei kannata taittovirheen korjausta tehdä viikonloppukurssin perusteella, kuten ei optikonkaan tautidiagnoosia muutaman kurssin pohjalta.
"Onko totta, että lasien "normaali" toimitusaika on neljä viikkoa? Olen odottanut omia lasejani nyt jo kolme viikkoa (edelliset lasini sain kahdessa päivässä)."
Riippuu aivan liikkeestä. Pienempi pulju voi olla paljonkin nopeampi jos se tekee linssien reunahionnat itse omissa tiloissaan. Isommat ketjut taas lähettävät linssit viroon joissa reunahionta sitten suoritetaan (ja oletettavasti kestää kauemmin)"Yleisimmät sairaudet sillä kyllä saadaan selville ja on ihan hyvä seula"
Mitkä ovat nämä yleisimmä silmäsairaudet?
Seulonta kuuluu lain mukaan kunnan tehtäviin. Terveiden ihmisten valokuvaaminen ei ole seulontaa. Seulontaan kuuluu OLEELLISENA tunnistettu riskiryhmä. - odotellaan.
juuh elikkäs kirjoitti:
Riippuu aivan liikkeestä. Pienempi pulju voi olla paljonkin nopeampi jos se tekee linssien reunahionnat itse omissa tiloissaan. Isommat ketjut taas lähettävät linssit viroon joissa reunahionta sitten suoritetaan (ja oletettavasti kestää kauemmin)Olisiko aloittajalla kommenttia tähän?
- Sonjatar
Jos olet optikko pytäisin snulta neuvoa seuraavaan:
olen 26 v nainen. Olen muutaman kuukauden kuluessa huomannut että päätäni ja silmiäni särkee varsinkin jos luen, katson telkkaa tai elokuvii. Kirjaimet pomppii ja putoilen riveiltä. Sinänsä nään mielestäni ok.
Sattumalta kokeilin ystävättäreni saamia laseja. Huomasin että näin niillä jotekin rauhoittavasti varsinkin lähelle. Kauaksi oli kyllä hieman sumeaa.
Muutkon kokeili niitä laseja mutta eivät nähneet kuin sumeeta ja ihmettelivät kuin vahvat ne lasit oli.
Heräsi ajatus että voisinko saada avun silmälaseista ja mistä tässä on kysymys.
Toivon pikaista vastausta. Ne sen lasit oli jotain luokkaa 2... 3.
- kymysys
Aloittajalle kysymys.
Silmän taittovoima ilman akkomodaatiota on noin 60 diopteria kauas. Lapsi pystyy akkomodoimalla saavuttamaan 80 diopteria ja 25-vuotias 70 diopteria. 45-50-vuotiaana alkaa lukeminen vaikeutumaan, koska akkommodaatio putoaa tasolle 64-62.
Kysymys: Addin määrä laseissa vaihtelee 1- 3. Kuinka tämä addi voi olla riittävä, kun aiemmin on ollut jopa 20 diopterin akkomodaatio? Kuinka esimerkiksi 1 diopterin addi riittää mihinkään ja kauanko kestää, että addia tarvitaan taas lisää?- .......
Akkomodaatiokyky heikkenee iän myötä, koska mykiö ei enää kykene mukautumaan yhtä hyvin kuin nuoren ihmisen silmässä. Ikänäköä ilmenee yleisesti ottaen 45-vuotiaasta ylöspäin. Lähilisän määrä esim. 45-vuotiaalle voidaan arvioida olevan 0.75, kun taas kymmenen vuotta vanhemmalla se on 2.25 ja 60-vuotiaalla jopa 3.0. Karkeasti ilmaistuna lähilisän tarve kasvaa viiden vuoden välein 0.75 dioptrian verran, toki tämäkin on yksilöllistä.
Esimerkkinä 60-vuotias, joka laskennallisesti näkee parhaimmillaan metrin etäisyydeltä eikä sen lähempää. 3.0 silmälaseilla kyseinen henkilö voi kuitenkin nähdä 33cm etäisyydellä olevat kohteet. Viime kädessä silmälasien käyttö on mukavuuskysymys: paras mahdollinen lasikorjaus ei välttämättä ole asiakkaalle yhtä mielekäs, kuin himpun verran vähemmän miinusta tai enemmän plussaa. - Miten on?
....... kirjoitti:
Akkomodaatiokyky heikkenee iän myötä, koska mykiö ei enää kykene mukautumaan yhtä hyvin kuin nuoren ihmisen silmässä. Ikänäköä ilmenee yleisesti ottaen 45-vuotiaasta ylöspäin. Lähilisän määrä esim. 45-vuotiaalle voidaan arvioida olevan 0.75, kun taas kymmenen vuotta vanhemmalla se on 2.25 ja 60-vuotiaalla jopa 3.0. Karkeasti ilmaistuna lähilisän tarve kasvaa viiden vuoden välein 0.75 dioptrian verran, toki tämäkin on yksilöllistä.
Esimerkkinä 60-vuotias, joka laskennallisesti näkee parhaimmillaan metrin etäisyydeltä eikä sen lähempää. 3.0 silmälaseilla kyseinen henkilö voi kuitenkin nähdä 33cm etäisyydellä olevat kohteet. Viime kädessä silmälasien käyttö on mukavuuskysymys: paras mahdollinen lasikorjaus ei välttämättä ole asiakkaalle yhtä mielekäs, kuin himpun verran vähemmän miinusta tai enemmän plussaa.Mikä on teoreettinen maksimaalinen addi jonka laseihin voi saada/kannattaa ottaa? Vai kannattaako tietyssä lähityössä jo käyttää lukulisän kera suurennuslasia, kuten esim. perhojen ompelussa? Mitkä ovat 2-teholasien edut verrattuna monitehoihin? 3-tehojen edut verrattuna monitehoihin? Monitehothan lienevät lähinnä kosmeettinen juttu, mutta todellinen monipuolinen näkökyky saavutetaan 3-tehoilla?
- fgadfgagafg
Miten on? kirjoitti:
Mikä on teoreettinen maksimaalinen addi jonka laseihin voi saada/kannattaa ottaa? Vai kannattaako tietyssä lähityössä jo käyttää lukulisän kera suurennuslasia, kuten esim. perhojen ompelussa? Mitkä ovat 2-teholasien edut verrattuna monitehoihin? 3-tehojen edut verrattuna monitehoihin? Monitehothan lienevät lähinnä kosmeettinen juttu, mutta todellinen monipuolinen näkökyky saavutetaan 3-tehoilla?
Saisinko ptisen alan asiantuntijalta mielipiteen kysymyksiini:
Mikä on teoreettinen maksimaalinen addi jonka laseihin voi saada/kannattaa ottaa? Vai kannattaako tietyssä lähityössä jo käyttää lukulisän kera suurennuslasia, kuten esim. perhojen ompelussa? Mitkä ovat 2-teholasien edut verrattuna monitehoihin? 3-tehojen edut verrattuna monitehoihin? Monitehothan lienevät lähinnä kosmeettinen juttu, mutta todellinen monipuolinen näkökyky saavutetaan 3-tehoilla?
- ammattihenkilö
Niin siis miten optikko/metristi voi sanoa osaavansa tulkita pohjakuvia?? Siihen tarvitaan erittäin pitkä ja kaita tie ja sittenkin se on vaikeaa. Kyllä menee aika halvalla, jos sanotaan ,että kuvien tulkinta "aukeaa" muutaman päivän opinnoilla.
Tässä pitäisi kyllä olla rehellinen eikä puhua, mitä sylki suuhun tuo. Varsinkin,kun on terveydenhuollon ammattihenkilö. Kuvaus ja kokonaisvaltainen tutkimus on täysi myyntikikka,joka kyllä varsin pian loppuu omaan onnettomuuteensa eli myynti laskee asiakkaiden huomatessa tulleensa huijatuiksi. - Onko näin?
Voiko ikänäön kehittyminen aiheuttaa päänsärkyä? Kun yrittää katsoa lähelle eikä näe kunnolla, lisääkö se päänsäryn tai migreenin mahdollisuutta?
- afafgafg
Saisinko optisen alan asiantuntijalta vastauksen tähän kysymykseen:
Voiko ikänäön kehittyminen aiheuttaa päänsärkyä? Kun yrittää katsoa lähelle eikä näe kunnolla, lisääkö se päänsäryn tai migreenin mahdollisuutta?
- rajallinen paras
Kyllä 2-teholaseilla saadaan parempi ja kaikissa olosuhteissa toimivampi näkeminen aikaan. Rajattomilla monitehoilla ei voi esim lukea makuulla kirjaa ja tarvitsee erikseen lukulasit. Kehyksen valinta on tärkeää,koko,malli miten osaa valita oikean tyyppisen juuri itselleen. Jos tarvitsee jatkuvasti silmälaseja ei kannata ostaa halvinta.
- aaaaivan.
Kuka vastasi, "optisen alan asiantuntija"? (Mikä se lienee, tukkuri vai mikä?)
"Kyllä 2-teholaseilla saadaan parempi ja kaikissa olosuhteissa toimivampi näkeminen aikaan"
Kuinka 65-vuotias näkee kaksiteholla vajaan metrin päässä olevan päätteen ruudun? Kauko-osalla ei näe niin lähelle ja lukuosa on liian vahva.
Voitko selittää.
- kaksitehoja käyttävä
Kaksiteholasien alaosalla katsotaan lähelle ja näkyy hyvin koko näyttö. Jos ei näe niin tietokoneen näyttö on silloin liian kaukana tai henkilön lasit ovat liian heikot,pienet ja väärin valittu. Jos lukuosa on liian vahva niin koneeseen pienempi teksti käyttöön.Kannettavaa tietokonetta laajakuva 15.6" pöytäkoneen tapaan käyttävällä etäisyys on n.40-50cm. Tietokoneen teksti kokoa,fonttia voi muuttaa,asettaa suuremmaksi ja kuten itse joudun tekemään. Vastasin oman pitkän käytännön kokemukseni mukaan en ole alalla. Keväällä taas silmälääkäri aika ja uudet lasit hankittava.
- maketsu3
Hei!
Sain hommattua itselleni uudet silmälasit kun kymmeneen vuoteen en ollut laseja vaihtanut. Mistä johtuu että nämä uudet lasit vääristävät reunoista todella paljon, näkökenttä tuntuu kuin katelisi maailmaa gopro-tyylisestä ovisilmälinssistä? Vanhoilla laseilla näen aivan normaalisti reunat, mutta uusilla laseissa reunat pyöristyvät kamalasti. Voiko laseissa olla jotain vikaa?- ..........
Hei. Yleisesti ottaen linssien reuna-alueet taittavat valoa enemmän kuin keskeisen näkökentän alue, ja ongelmasi saattavat johtua juuri tästä. Myös linssimateriaalit ovat muuttuneet viimeisen kymmenen vuoden aikana, todennäköisesti sinulle määrätyt linssit ovat edellisiin verrattuna suurempitaitekertoimiset tms. Onko kyseessä minkälaiset silmälasit? Yksi-, kaksi- vai monitehot? Niin kehysvalinta kuten myös taittovirheen määrä vaikuttavat osaltaan onnistuneen silmälasiparin valmistukseen.
- 66v
.......... kirjoitti:
Hei. Yleisesti ottaen linssien reuna-alueet taittavat valoa enemmän kuin keskeisen näkökentän alue, ja ongelmasi saattavat johtua juuri tästä. Myös linssimateriaalit ovat muuttuneet viimeisen kymmenen vuoden aikana, todennäköisesti sinulle määrätyt linssit ovat edellisiin verrattuna suurempitaitekertoimiset tms. Onko kyseessä minkälaiset silmälasit? Yksi-, kaksi- vai monitehot? Niin kehysvalinta kuten myös taittovirheen määrä vaikuttavat osaltaan onnistuneen silmälasiparin valmistukseen.
Olen liki- ja ikänäköinen.
Hankimme uuden litteän tietokoneen näytön.
Miksi en sopeudu siihen? Entinen näyttö oli kaareva ja minulle se sopi hyvin. - maketsu3
.......... kirjoitti:
Muoviset paksusankaiset kaukolasit, joissa tehokkuutta -5.75 kummassakin. Aikaisemmat lasit olivat -5 kumpikin. Totesin myös että lasien linssit ovat huomattavasti kaarevammat ja paksummat kuin aikaisempien lasieni linssit.
Oletin kuitenkin uusia laseja hommatessani että itse linssiosuus olisi kuitenkin ollut aikaisempien lasieni tavoin suhteellisen tasainen jolloin reunavääristymiä ei olisi, sillä etäisyyksien hahmottaminen on likimainkin mahdotonta kun katselee maailmaa "kypäräkameran silmin."
Mietin että olisiko lasien erikoisohuella hionnalla ollut vaikutusta mitä minulle myös tarjottiin normihionnan lisäksi ( valitsin siis 1.6) ja tällä taittokertoimella? - Juuhhuuhh
maketsu3 kirjoitti:
Muoviset paksusankaiset kaukolasit, joissa tehokkuutta -5.75 kummassakin. Aikaisemmat lasit olivat -5 kumpikin. Totesin myös että lasien linssit ovat huomattavasti kaarevammat ja paksummat kuin aikaisempien lasieni linssit.
Oletin kuitenkin uusia laseja hommatessani että itse linssiosuus olisi kuitenkin ollut aikaisempien lasieni tavoin suhteellisen tasainen jolloin reunavääristymiä ei olisi, sillä etäisyyksien hahmottaminen on likimainkin mahdotonta kun katselee maailmaa "kypäräkameran silmin."
Mietin että olisiko lasien erikoisohuella hionnalla ollut vaikutusta mitä minulle myös tarjottiin normihionnan lisäksi ( valitsin siis 1.6) ja tällä taittokertoimella?Lasien erikoisohut hionta on syyllinen. Ilmeisesti astigmatian vajaakorjaus kyseessä. Pyydä uudet lasit ilman erikoisohennusta.
- maketsu3
Juuhhuuhh kirjoitti:
Lasien erikoisohut hionta on syyllinen. Ilmeisesti astigmatian vajaakorjaus kyseessä. Pyydä uudet lasit ilman erikoisohennusta.
Hei!
Tarkoitin, että en ottanut laseihini erikoishiontaa vaan ihan normaalin, eli tuo 1,6 siis. Tarkoitan siis kun oli mahdollisuus saada normaalit linssit, kevyet linssit ja erikoisohuet linssit, niin valitsin nuo kevyet linssit sen takia kun sanoi että minun näölläni laseista tulisi pullonpohjat ja erikoisohuet linssit olisivat maksaneet vielä enemmän.
Jotenkin tuo linssien reunoissa oleva paksuus tuntuu häiritsevän tässä, vai olenko oikeassa. Tässä vielä kuva vertailun vuoksi laseistani: http://aijaa.com/5eZo1Y
Ainiin, silmälasireseptissäni lukee:
1,0- = V = 1,0-
sf: -5.75 sf. -5.75
cyl -1,25 ax 180 cyl -0,75 ax 180 - ...........
maketsu3 kirjoitti:
Hei!
Tarkoitin, että en ottanut laseihini erikoishiontaa vaan ihan normaalin, eli tuo 1,6 siis. Tarkoitan siis kun oli mahdollisuus saada normaalit linssit, kevyet linssit ja erikoisohuet linssit, niin valitsin nuo kevyet linssit sen takia kun sanoi että minun näölläni laseista tulisi pullonpohjat ja erikoisohuet linssit olisivat maksaneet vielä enemmän.
Jotenkin tuo linssien reunoissa oleva paksuus tuntuu häiritsevän tässä, vai olenko oikeassa. Tässä vielä kuva vertailun vuoksi laseistani: http://aijaa.com/5eZo1Y
Ainiin, silmälasireseptissäni lukee:
1,0- = V = 1,0-
sf: -5.75 sf. -5.75
cyl -1,25 ax 180 cyl -0,75 ax 180Hei.
Kuvan perusteella uusien silmälasien kehysaukot näyttävät suuremmilta kuin vanhan parin: näin ollen myös linssin reunapaksuus tulee olemaan oletettua paksumpi, vaikka linssien taitekerroin onkin 1.6. Taitekertoimen muutoskin puolestaan voi tuntua häiritsevältä - joidenkin silmät ovat tarkempia huomaamaan linssivirheitä kuin toisten. Toki myös linssin kaarevuudellakin saattaa olla vaikutusta, mikäli on tottunut tietynlaiseen linssityyppiin.
Yksitehoihin pitäisi kuitenkin tottua suhteellisen nopeasti. Ainahan voit varmuuden vuoksi käydä liikkeessä, mistä ostit silmälasisi. Ehkä näöntarkastuksessa tai linssien hionnassa on tapahtunut virhe, mikä luonnollisesti korjataan.
- gefsfsf
Miten ne näköasteikot menevät? itselläni on mitattu näön tarkkuudeksi toisessa silmässä 2,5 ja toisessa 2,0.
- ei näe lukea
Saako mistään suomesta lukulaseja voimakkuudella 6.75, ilman että ne tehdään erikseen ja hintaakin sitten kauheasti? Ja jos ne tehdään optikolla, paljonko tulee hintaa linsseille, jos hionta on 1.6?
Marketin lukulaseilla en näe, ja lääkäri määräsi monitehot. Olen kuullut/ lukenut niin paljon ikäviä kokemuksia monitehoista etten halua laittaa vähäisiä rahojani niihin. Näen nykyisillä peruslaseilla hyvin näyttöpäätteellä ja kauas, mutta huonevalossa lukeminen ei onnistu. Luen makuuasennossa ja kuulemma se ei onnistu monitehoilla? - metallikehykset2teho
Monitehojen vaihtoehtona on rajalliset kaksiteholasit,jotka toimii lähelle ja kauas. Hyvin valituissa kehys ja linssityyppi ohennettu ei se erottuva lukualue reunassa juuri erotu kuin aivan läheltä. Voi pyytää myös lääkäriltä reseptin 2-tehoihin.Maksavat vähemmänkin.Jotkut eivät ulkonäkösyistä halua niitä käyttää ja on myös niitä joille ei monitehot sovi ollenkaan jos on eroa silmien näkökyvyssä ts. vahvuus erot suuret.
- utelias1
Aiemmin ketjussa on vastaamattomia kysymyksiä. Niihin olisi hyvä saada vastaus.
Kysyisin aloittajalta, että mikä on 'Airy disk' ja mikä on sen merkitys optiikassa? - Tiedonjanoinen
Aloittajalta kysyisin, että mikä on sturmin konoidi ja esiintyykö sellaista epäsäännöllisessä astigmatiassa?
- skrhuoirhg
Kävin mainostetussa silmänpohjakuvauksessa toukokuun alussa. Kuukauden päästä ilmoittivat, että lähete lähti oikeaan kuvaukseen, ja että lähiaikoina tulee kutsu keskussairaalaan. Tulihan se heinäkuussa, edelleen odotan aikaa.. Näkö vain huononee, mutta mitä siitä, kelan korvauksilla kun ei mennä yksityiselle. Sitten vielä vannottivat, että pitää tulla heidän lekurille Instruun. FU. En todellakaan ikinä astu tuohon liikkeeseen.
- khggjglkhj
Siis, sieltä (keskussairaalasta) tuli vain ilmoitus, että olen jonossa. Kyllä meitä köyhiä kusetetaan.
- Montatehoa
Miten leveä on tai pitää olla monitehojen lukualue? Kännykän luku juuri onnistuu mutta kirjan sivulla joutuu päätä kääntämään. Linssit liikkeen kalleimmat. Muutenkin luku ja lähinäkö kummallisen epätarkkaa. Edelliset monitehot oli kauan ja niissä ei ollut mitään ongelmia. Miten linssien rajakorkeus vaikuttaa em. asioihin?
- Sonjatar
Hei,
olen 26 v nainen. Olen muutaman kuukauden kuluessa huomannut että päätäni ja silmiäni särkee varsinkin jos luen, katson telkkaa tai elokuvii. Kirjaimet pomppii ja putoilen riveiltä. Sinänsä nään mielestäni ok.
Sattumalta kokeilin ystävättäreni saamia laseja. Huomasin että näin niillä jotekin rauhoittavasti varsinkin lähelle. Kauaksi oli kyllä hieman sumeaa.
Muutkon kokeili niitä laseja mutta eivät nähneet kuin sumeeta ja ihmettelivät kuin vahvat ne lasit oli.
Toivon pikaista vastausta.- Sonjatar
Täydennän vielä että ne ystävättäreni lasit oli jotain 2... 3 luokkaa.
- Sonjatar
Hei, toivoisin et voisit vastata mulle mahd pian. Kysymykseni päivätty 27.8.16.
- apupoikailmari
Mene käymään näöntarkastuksessa, sillä se selviää
- Sonjatar
Hei,
Toivon pikaista vastausta. Ne sen lasit oli jotain luokkaa 2... 3.- apupoikailmari
Hei, kuulostaa sille että olet hyperooppi eli ns.kaukonäköinen ja silmissäsi on myös hajataitteisuutta. Laseista olisi sinulle varmasti apua.
- Sonjatar
apupoikailmari kirjoitti:
Hei, kuulostaa sille että olet hyperooppi eli ns.kaukonäköinen ja silmissäsi on myös hajataitteisuutta. Laseista olisi sinulle varmasti apua.
Heu, mitä tuo hyperooppi käytännössä tarkoittaa?
- optikkolta_lääkäriin
Onko rajoitteita/tilanteita, jolloin optikko ei voi määrätä silmälaseja vaan vaaditaan lääkärintarkistus?
- Jokohama_kusimuki
Näillä nykyisillä laseillani ei näe oikein hyvin.
Onko linsiini kustu, vai johtuuko se aikaisemmasta esimieheni mukiin kusemisesta? - skrhuoirhg
Edelleen odotan aikaa Lappeenrannan keskariin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1862690Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482407Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1061122- 84954
- 64921
Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait239819Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a20810Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka285775Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies89774Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22708