Onko normaalit arvot?

Timoteii

Minä olen jo pitkän ajatellut että minulla on kilppareissa jotain häikkää, ja muistin että minulta vuosi sitten otettiin kilppari kokeita ja nyt pyysin ne TKsta ja ne on tällaiset

S -Tyreotropiini 2.58 mU/l Viirearvot: 0.4-4.5,aamunäyte/aikuiset
S -Tyroksiini, vapaa Viitearvot: 14.9 pmol/l 10.2-21/aikuiset

On kuulemma normaalit, mutta aattelin kuitenkin kysyä täällä onko todella niin? Mitä mieltä arvoistani?

Minulla on kovaa väsymystä ja palelua ja vapinaa joskus.

16

705

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Timoteii

Minusta vaikuttaa että tuo on todella suppea koe ollu ku vaan kaksi arvoa.

• .......

Joo, onhan nää vielä sinänsä normaalit, mutta päälle 2 TSH saattaa viitata ainakin kehittymässä olevaan vajikseen. Vaikea saada edes koelääkitystä tällaisilla arvoilla, vaikka ois selvät oireet. Jos nää on kuitenkin jo vuoden vanhat arvot kannattaa ehdottomasti pyytää uudet kokeet - vuodessa ehtii tapahtua vaikka mitä kilpparirintamalla.

• Timoteiii
        ....... kirjoitti:

Joo, onhan nää vielä sinänsä normaalit, mutta päälle 2 TSH saattaa viitata ainakin kehittymässä olevaan vajikseen. Vaikea saada edes koelääkitystä tällaisilla arvoilla, vaikka ois selvät oireet. Jos nää on kuitenkin jo vuoden vanhat arvot kannattaa ehdottomasti pyytää uudet kokeet - vuodessa ehtii tapahtua vaikka mitä kilpparirintamalla.

Joo sain lähetteen uusiin kokeisiin niin saanpa nähdä. Ei tällainen palelu ja 35 ruumiinlämpä oikeen muuhun viittaa.

• vihjeitä

Mittaa lämpö aamuisin ennen sängystä nousua ja kirjaa ylös parin viikon ajan. Naisilla lämpö nousee normaalisti ennen ovulaatiota, joten sitä ei kannata ihmetellä. Ja lämpö nousee ja laskee vähän kaikilla vuorokausirytmin mukaan. Siksi lämpö tulisi ottaa aamulla samaan aikaan.

Mittaa myös lepopulssi ja kirjaa sitäkin. Ota kirjanpito mukaan, kun menet lääkäriin kilpirauhasasioissa.

Pyydä otettavaksi myös kilpirauhasen vasta-ainekoe TPOAb, etenkin jos lähisuvussasi on kilpirauhasen vajaatoimintaa tai muita autoimmuunisairauksia kuten 1. tyypin diabetes, astma tai MS-tauti. Kilpparin vajaatoiminta aiheutuu useimmiten autoimmuunitulehduksesta ja sellaisiin on perinöllinen alttius. Jos suvussasi siis on kilpparisairaita, kerro se lääkärille.

• Timoteii

sain uudesta kokeesta tulokset ja ne on:

S -Tyreotropiini 2.5 mU/l Viirearvot: 0.4-4.5,aamunäyte/aikuiset
      S -Tyroksiini, vapaa Viitearvot: 15.4 pmol/l 10.2-21/aikuiset

eli ei siis ole kilpparissa vikaa vaikka oireet on.

Jotenkin toivoin että kokeet olisivat osoittaneet vajiksen niin olis löytynyt oireille syy.

Eilenki töistä kotiin tullessa paleli ja ruumiinlämpö oli mittarin mukaan 35.2

• Timoteii

Tosin unohdin kahvin juonti kiellon ja join mukillisen kahvia 2h ennen koetta.

• ........
        Timoteii kirjoitti:

Tosin unohdin kahvin juonti kiellon ja join mukillisen kahvia 2h ennen koetta.

Moneltako kävit kokeissa? Kannattaa mahd. aikaisin ja pian herättyään mennä, jotta arvot ois "mahd. huonot".

• Timoteii

Kävin kokeissa klo11 ja heräsin klo6. Khavin join puoli 9.

• .......

Eli arvosi (erit. TSH) on kerennyt parantua selvästi aikaisen aamun tasosta :/ . Jos nyt vielä saat seurantaa (ja varmaankin saat jos/kun oireet jatkuu) labraan heti kun sen ovet aukeaa. Tällä voi olla se "ratkaiseva merkitys".

• Klo 7-10
        ....... kirjoitti:

Eli arvosi (erit. TSH) on kerennyt parantua selvästi aikaisen aamun tasosta :/ . Jos nyt vielä saat seurantaa (ja varmaankin saat jos/kun oireet jatkuu) labraan heti kun sen ovet aukeaa. Tällä voi olla se "ratkaiseva merkitys".

labraan. Kerran myöhästyin puoli tuntia -eivät ottaneet kokeita. Ilmeisesti todella tarkkaa.

• Timoteii
        ....... kirjoitti:

Paljonhan puhutaan että suomessa viite arvot liian laajat, eli jossain maissa tsh yläraja on tuo 2.5 ali rajoilla olisin siinä mielessä. En vaan oikeen tiedä että johtuuko mun oireet kilpparista vai ei. Mun oireet kun saattaa liittyä myös henkisiin juttuihin, eli kun on ollut vähän paniikkihäiriötä ja ahdistusta rajujen elämänmuutosten takia. Mitä luulette paljonko tuo arvo olisi saattanut olla heti aamulla otettuna? Onko joitain oireita joista varmasti vois tunnistaa kilpirauhasen vajaatoiminnan??

• .........
        Timoteii kirjoitti:

Paljonhan puhutaan että suomessa viite arvot liian laajat, eli jossain maissa tsh yläraja on tuo 2.5 ali rajoilla olisin siinä mielessä. En vaan oikeen tiedä että johtuuko mun oireet kilpparista vai ei. Mun oireet kun saattaa liittyä myös henkisiin juttuihin, eli kun on ollut vähän paniikkihäiriötä ja ahdistusta rajujen elämänmuutosten takia. Mitä luulette paljonko tuo arvo olisi saattanut olla heti aamulla otettuna? Onko joitain oireita joista varmasti vois tunnistaa kilpirauhasen vajaatoiminnan??

En nyt tähän hätään löytänyt erästä vanhempaa näkemääni lähdettä, jossa olis ihan graafisesti esitetty TSH:n vuorokausivaihtelu, mutta jotain tuoretta viitettä saat täältä (jos linkki nyt toimii) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22857384

TSH on korkeimmillaan aamuyöllä (jos nukutaan ihan normiunet normiaikaan) mistä se sitten päivän edetessä laskee selvästi. Itse en jättäs labrojen ottoa sinne kymmenenkään kantturoille vars. jos tilanne on "siinä ja siinä" (lääkityillä on toki eri asia, ei oo ihan niin millinnuukaa, kunhan ei lääkettä ota ennen koetta).

Eipä taida olla mitään "satavarmaa" oiretta, oireet ovat hyvin yksilöllisiä, vain yhdessä labrojen ja joskus koelääkityksen avulla voidaan selvittää onko vika kilpparissa.

• Timoteii

Pitää vähän kysellä lääkäriltä että mitä tehdään vai tehdäänkö mitään.

• Arvot ovat hyvät. Älä tee kilpirauhaselle mitään.

• Timoteii
        boxi kirjoitti:

Arvot ovat hyvät. Älä tee kilpirauhaselle mitään.

Millä perusteella hyvät?? Perustele vähän.

• Vertaile

Vertaa vajaatoiminnan oirelistaa kokemuksiisi asteikolla vähän, jonkin verran, runsaasti ennen vastaanottoa. Arvauskeskuksessa ei annettu minulle Thyroxinia (T4V 12 viite 10-21), mutta endokrinologi antoi voimakkaiden oireiden "ansiosta". Yleensä suositellaan, että T4V on ylimmässä kolmanneksessa sekä TSH 1-2.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Paljonko meidän ikäero on?

Ois kiva tietää.
      Ikävä
      121
      1250
    2. Nainen onko kaikki

Onko sinulla nainen kaikki hyvin? mies
      Ikävä
      113
      951
    3. Työttömät risusavottaan

Tuli tässä juhannusnuotiolla sellainen idea mieleen, että miksei työttömiä velvoiteta tekemään hanttihommia, kuten risus
      Maailman menoa
      274
      683
    4. Mies onko sinulla

Kaikki hyvin? 🌞 -nainen
      Ikävä
      42
      680
    5. Kuka tai ketkä tappo eilen?

Kenet ja miksi?
      Varkaus
      15
      620
    6. Jos tunnistit...

Voit hyvin ottaa yhteyttä...olisi mukava jutella☺️
      Ikävä
      59
      597
    7. Väsynyt odottamiseesi, M.

Vaikka et minua haluaisi tai huolisi, asia pitäisi käydä lävitse. Siksi etten sinusta pääse ylitse. Pystyisinkö tyytym
      Ikävä
      38
      495
    8. Arvostele kaivattusi

ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      36
      491
    9. Mitä teet mies?

Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      59
      485
    10. Miksi voit niin

Huonosti? Ei se voi johtua vain minusta?
      Ikävä
      54
      470
    Aihe