Mielestäni on moraalisesti väärin että kouluissa harrastetaan hyväntekeväisyys keräyksiä kuten punaisen ristin tai taksvärkikpäiviä jne. Koulu ei mielestäni ole se paikka jossa kerätään pois lasten viikkorahoja tai jossa "pakotetaan" (jotta saa koulusta vapaapäivän) oppilaita keräämään rahoja jollain taksvärkillä jotka yleensä kuitenkin vanhemmat maksavat.
Vielä kun huomioi kuinka suuri osuus keräyksistä menee keräilyfirmoille tai vääriin käsiin niin vielä suuremmalla syyllä lapset kannattaisi pitää mahdollisimman kaukana keräyksistä. Sitten aikuisena voivat itse harkita mihin varojansa laittavat. Koulujen omat keräykset lerikouluja ja muita vastaavia varten on ihan ok. Mitä mieltä te muut vanhemmat olette?
Rahankeräykset koulussa
39
3399
Vastaukset
- tarja
pakollisia,ainakin meillä voi halutessaan/vanhempien halutessa esim. taksvärkkipäivän pitää normaalina koulupäivänä.Meillä kuitenkin se päivä on otettu ilolla vastaan koska tällä tavoin saan lapsilla teetettyä semmoisia hommia mitkä muuten jäisi tekemättä.Leikkimökin suursiivous talvikuntoon,pudonneet omenat pihasta yms.Meillä se ei ole vapaapäivä.Ja taksathan alkavat parista eurosta ja jos on useampi lapsi niin yksi maksu riittää joten ei tuo nyt hirveä summakaan ole.Meillä ainakin tytär on hyvin innostunut ajatuksesta että hän voi auttaa jotakin "ulkomaan" lasta esim. käymään koulua.Miksi pilata lapselta tuo tunne,kerkeää hän sen tajuta myöhemminkin jos joku ei menisikään oikein.Ja meillä nuo rahat ei mene lapsen pussista ja joskus käy jopa niin jos ollaan hommia tehty mummolle vaikkapa niin pienen palkan saattaa saada vielä itselleenkin.Punaisen ristin keräyksiin en välttämättä anna lapsille rahaa jos olen vaikkapa itse käynyt osallitumassa jo keräykseen.Nehän on jotain lipastyylisiä ainakin meillä että lapsilla on mahdollisuus tietyn ajan tiputtaa sinne rahaa,joten siinä ei kukaan edes välttämättä tiedä kuka antaa ja kuka ei,eli kiusausta tai muuta vastaava ei pääse syntymään että joku tuo ja joku ei.
- Tuumaaja
Voi öllö, pakko sanoa mutta kun minä olin skidi ja tuli taksvärkki päivä niin ei minulla ollut mielessä että mihin ne rahat menee, kuhan kaivo kuvettaan sen vertaa ettei tarvinnut mennä sinä päivän kouluun. Ja näin se on 99 % tänäkin päivänä muksujen keskuudessa, usko pois.
Älä tuudittaudu moisiin unelmiin tai ajattele muksujen puolesta. Herää jo ruususen unesta: Vapaata muksut kaipaa ensisijaiseti kun taksvärkistä puhutaan.
- äiti
Omilla sisaruksilla oli taksvärkki päivänä nyt viikko sitten. Toinen lapsista oli isänsä työpaikalla ja toinen oli meidän perheessä siivoamassa ja hoitamassa lapsia.Eli taksvärkki voi tapahtua joissakin yrityksissä tai jossain muualla kuin kotona. Eikä varmasti raha mene lapsen omasta pussista.Itse otin mielelläni vastaan avun ja maksoin siitä pienen liksan:) 8€ oli summa ja tosi hyvään tarkoitukseen meni!
- Pasi
En ole kyseenalaistanut sitä mitä laspet taksvärkkipäivänä tekevät vaan sitä että mihin ne kerätytrahat menevät. Itse olin 70 luvulla vastaan kerätä rahoja Chileen, ja muutama kuukausi sen jälkeen kun oltiin innolla kerätty rahat niin sanoivat uutisissa että rahat menivätkin vastapuolelle, eli itse asiassa suurimman avun tekivät ne jotka eivät osallistuneet taksvärkkiin. Miksi ylipäätään pitää kerätä rahoja vietäväksi ulkomaille kun täälläkin on avohoitoon laitettuja psykopaatteja jotka saavat terrorisoida ympäristöä mielin määrin, eikö niille hoito tulisi olla etusijalla. On turha luulla että suomessa kerätyilä summilla saadaan mitään muuta aikaiseksi kuin hyvää omaatuntoa. Huomioi että joka Suomessa asuvaa kohden on 200 Kiinalaista ja 200 Intialaista.
- Anssi
Pasi kirjoitti:
En ole kyseenalaistanut sitä mitä laspet taksvärkkipäivänä tekevät vaan sitä että mihin ne kerätytrahat menevät. Itse olin 70 luvulla vastaan kerätä rahoja Chileen, ja muutama kuukausi sen jälkeen kun oltiin innolla kerätty rahat niin sanoivat uutisissa että rahat menivätkin vastapuolelle, eli itse asiassa suurimman avun tekivät ne jotka eivät osallistuneet taksvärkkiin. Miksi ylipäätään pitää kerätä rahoja vietäväksi ulkomaille kun täälläkin on avohoitoon laitettuja psykopaatteja jotka saavat terrorisoida ympäristöä mielin määrin, eikö niille hoito tulisi olla etusijalla. On turha luulla että suomessa kerätyilä summilla saadaan mitään muuta aikaiseksi kuin hyvää omaatuntoa. Huomioi että joka Suomessa asuvaa kohden on 200 Kiinalaista ja 200 Intialaista.
Rahan kerääminen kolun yhteydessä on melko arvelluttavaa puuhaa. Ymmärrän että oppilaat kerää rahaa luokkaretkeen, vaikka sekin on vähän arvelluttavaa, kukahan lopulta niidenkin rahojen käytöstä päättää? Se että joku koulun ulkopuolinen taho valjastaa oppilaita rahan keräykseen on jo todella arvelluttavaa puuhaa.
Koululaisten auttamishalu voitaisiin kanavoida paljon hyödyllisemmin. Kolulaisia voitasiin viedä vaikka vanhainkotiin seurustelemaan vanhusten kanssa tai jotain ihan oikeaa tekemistä. - MikZ
Pasi kirjoitti:
Meidän koulussamme takvärkki-päivä on vapaaehtoinen. Tarkoittaa sitä, että siihen ei ole pakko osallistua. Myöskään luokkaretkelle ei ole pakko osallistua. Peruskoulun pitäisi olla täysin maksuton koululaiselle.
Takvärkkipäivän rahat menivät Jorvin sairaalaan. Meille koululaisille näytettiin vielä video kustantamastamme laitteesta, sekä hinta. Muutama euro jäi yli, ne laitettiin koulumme muutenkin kohtalaisen laihalle tilille. - marius
eikö periaatteessa lapsen kuulu saaha se raha omasta tehdystään työstä.. vaan hän tekee työt ja kerää rahat ja antaa ne jonnekin..minne??
- tarja
marius kirjoitti:
eikö periaatteessa lapsen kuulu saaha se raha omasta tehdystään työstä.. vaan hän tekee työt ja kerää rahat ja antaa ne jonnekin..minne??
tuohon mihin rahat sitten menevät niin onhan tämäkin keino kasvattaa lapsia tekemään jotain muutenkin kuin oman edun tavoittelemiseksi.Ettei aina tarvitse saada palkkaa itselleen muuta kuin hyvän mielen.Itse pidän ainakin tätä yhtenä tärkeänä osana kasvatusta....maailmassa tarvitaan kuitenkin vappaehtoistyötäkin...
- Anssi
tarja kirjoitti:
tuohon mihin rahat sitten menevät niin onhan tämäkin keino kasvattaa lapsia tekemään jotain muutenkin kuin oman edun tavoittelemiseksi.Ettei aina tarvitse saada palkkaa itselleen muuta kuin hyvän mielen.Itse pidän ainakin tätä yhtenä tärkeänä osana kasvatusta....maailmassa tarvitaan kuitenkin vappaehtoistyötäkin...
Mielestäni on hullua hassata rahaa jonnekkin kauas, jolloin sen rahan vaikutuksesta ei saa mitään käsitystä. Autettavia kohteita löytysi lapsille lähemppäkin, eikä auttamiseen tarvita yhtään rahaa.
- Tuumaaja
Anssi kirjoitti:
Mielestäni on hullua hassata rahaa jonnekkin kauas, jolloin sen rahan vaikutuksesta ei saa mitään käsitystä. Autettavia kohteita löytysi lapsille lähemppäkin, eikä auttamiseen tarvita yhtään rahaa.
Niin just! Miksi ei auteta omia? Miksi rahat lähtee toiselle puolella maapalloa, miksi ei mennä vaikka vanhainkotiin vierailulle, saisi ajattelemisen aihetta kaikki ja olisi oikeasti jotain hyötyä. Vaikka itselläni ei tee tiukkaa, aina ei ole ollut niin, ja tiedän että mainitsemasi 40 euroa on iso ruokaraha.
- Äiti
Niin on se väärin. Lapsi oppii että aina kun joku keräys tulee, on häpeä olla osallistumatta. Me ei koskaan anneta koskaan rahaa ihmisille jotka keräävät ovelta ovelle.
Ja koulussa on pakko, joko tulet lauantaina kouluun tai maksat 10! Tavallaan kiristystä.
Meilläkin se maksais 40 euroo! Melkein viikon ruuat sais itelle tolla rahalla.- Minä
on nykyaikana tiukassa.
- Anni
Koulu ei ole ilmainen vaan maksuton.
- ????????????????
Mistä nuon halpaa ruokaa saa?
- äiti.......
kyllähän nämä ovat aika pakollisia,kun muksut ei kouluun mene tämmöisinä päivinä,ja kun sitten tosiaan jos on perheessä tiukkaakin niin ala aste kerää rahaa:on retkeä on tietty valokuvia ja keräyksiä ynm.päiväkoti on tosi iso rahankeräys paikka,elokuvaa,retkeä,nyyttäriä ynm.ja yläasteella sitten jotain näitä keräyksiä.
- tarja
olla sitten aika erilaista,ainakin noista kirjoituksista päätellen.Meillä ei kyllä käydäkkään juuri lähimetsiä etempänä,koulu kustantaa kaksi kertaa vuoteen uimahalliretken,luokkaretket on vapaaaehtoisia jos lähtee niin osallistuu jollain tavoin retkirahaston keräykseen,yleensä vanhemmat leipoo ja lapset pitävät myyjäiset,jos jää puuttumaan niin sitten va´nhemmat halutessaan maksavat puuttuvan osuuden.Pari lauantaita on koulupäiviä,mutta se on sitten vanhempien omalla tunnolla tulevatkolapset kouluun,ei siis tarvitse maksaa jos ei tulisikaan,pääsääntöisesti tulevat.Taksvärkkipäivänä voi ihan hyvin mennä kouluun,tosin kouluun tulevat oppilaat yhdistetään siksi päiväksi mutta kuitenkin.Muut rahakeräykset ovat vapaaehtoisia eikä kukaan joudu kiusatuksi jos ei osallistu.
- rituli
mua on kanssa ärsyttänyt nämä keräysjutut, jo päiväkotiajoista. on milloin mitäkin retkeä. kyllä nämä asiat kuuluvat kodin juttuihin ja kodin arvoihin opettaa. minä en ainakaan halua tunkea rahojani ties minkä sissiliikkeen käyttöön. Eri asia jos tuetaan vaikkapa perhettä jonka koti palaa tai joutuu tulvan alle, ei näitä ylikansallisia kotkotuksia. oman lapsen olen lähettänyt taksvärkkipäivänä kouluu, opetelkoon itse omat hyväntekeväisyytensä ja keinonsa siihen.
- Sami
Yläasteikäiset voisi kerätä taksvärkkiinn maanantaiaamuna ja viedä puistoon keräämään tupakan tumppeja, roskia ja rikottuja pulloja. Näkisivät vähän itsekkin minkälaisen työn ovat sinne viikonloppuna järjestäneet. Kunta voi tästä hyvästä pistää pikku lantin keräykseen.
- Nona
Sami kirjoitti:
Yläasteikäiset voisi kerätä taksvärkkiinn maanantaiaamuna ja viedä puistoon keräämään tupakan tumppeja, roskia ja rikottuja pulloja. Näkisivät vähän itsekkin minkälaisen työn ovat sinne viikonloppuna järjestäneet. Kunta voi tästä hyvästä pistää pikku lantin keräykseen.
Vain ja ainoastaan ne jotka siellä viikonloppuja viettää. Älytöntä ajatella että toiset siivoaisivat muiden sotkuja. Sillä eivät KAIKKI edelleenkään ole niitä sottapyttyjä!
- Sami
Nona kirjoitti:
Vain ja ainoastaan ne jotka siellä viikonloppuja viettää. Älytöntä ajatella että toiset siivoaisivat muiden sotkuja. Sillä eivät KAIKKI edelleenkään ole niitä sottapyttyjä!
Armeijassa käytetään menestyksellä ryhmäkuria. Jos joku ei osaa, niin kaikki opettelee. Sosiaalinen paine pistää jääräpäisenkin kaverin ruotuun. Samaa pitäsi soveltaa enemmänkin kasvatukseen.
- anya
Sami kirjoitti:
Armeijassa käytetään menestyksellä ryhmäkuria. Jos joku ei osaa, niin kaikki opettelee. Sosiaalinen paine pistää jääräpäisenkin kaverin ruotuun. Samaa pitäsi soveltaa enemmänkin kasvatukseen.
Ryhmäkuri ja joukkorangaistukset toimivat myös niin päin, että lapset vähät välittävät hyvästä käytöksestä: jos joku tössii, niin rangaistus tulee koko ryhmälle. Eli ihan sama, miten käyttäytyy, rangaistus tulee joka tapauksessa. Ei sovi kasvatukseen mielestäni.
- Sami
anya kirjoitti:
Ryhmäkuri ja joukkorangaistukset toimivat myös niin päin, että lapset vähät välittävät hyvästä käytöksestä: jos joku tössii, niin rangaistus tulee koko ryhmälle. Eli ihan sama, miten käyttäytyy, rangaistus tulee joka tapauksessa. Ei sovi kasvatukseen mielestäni.
Ei se ole ryhmärangastus vaan asioita opetellaan ja harjoitellaan ydessä niin pitkään että kaikki osaa. Toimii hyvin intissä, vaikka siellä on pahimmassa iässä olevia kakaroita. Ryhmäkurin tarkoitus on opettaa kantamaan vastuu omista tekemisistään ja tarvittaessa autetaan myös kaveria.
Armeijan kaltainen paikka tekisi hyvää nuorille naisillekkin. - anya
Sami kirjoitti:
Ei se ole ryhmärangastus vaan asioita opetellaan ja harjoitellaan ydessä niin pitkään että kaikki osaa. Toimii hyvin intissä, vaikka siellä on pahimmassa iässä olevia kakaroita. Ryhmäkurin tarkoitus on opettaa kantamaan vastuu omista tekemisistään ja tarvittaessa autetaan myös kaveria.
Armeijan kaltainen paikka tekisi hyvää nuorille naisillekkin.Mikä toimii armeijassa, ei välttämättä toimi pienten koululaisten kanssa. En ole käynyt armeijaa ja toivottavasti poikanikaan ei käy.
- Anssi
anya kirjoitti:
Mikä toimii armeijassa, ei välttämättä toimi pienten koululaisten kanssa. En ole käynyt armeijaa ja toivottavasti poikanikaan ei käy.
Ei tee kenellekkään yhtään pahaa, että pitää viettää muutama kuukausi paikassa, jossa on pakko koko ajan ottaa muut huomioon.
Intti on loistava kasvatuslaitos.
- huokaus
mutta lapset toivat kukin kotiin kirjeen,koululla keräämme spr rahaa(10e)auttaa siihen,siihen.totta joka sana!neljä lasta ja innolla viemässä sen 10 eurosen kouluun.kustannus 40euroa!saiko muut tämän lapun?ihmettelen että ymmärsinkö oikein?pienempi summa ei oikein käy?vaan juuri se 10e?
- tarja
itse tulkitsin sen niin,että se kymmenen euroa oli vain esimerkki summasta mitä sillä saa siellä paikanpäällä,(enkä nyt halua kommentteja että missäpaikanpäällä ja meneekö se perille)meidän lapussa oli ainakin maininta että lipas on koulussa silloin ja silloin ja osallistuminen on vapaaehtoista.Lapussa oli myös ilmoitus paikallisesta nälkäpäivämyyjäisestä.Meillä eivät lapset vie enää tähän keräykseen koska todennäköisesti itse käyn noissa myyjäisissä ostamassa vaikka arpoja tai kirpputoriosastolla josta oli myös maininta.
- Pasi
Pienille lapsille opettaja on auktoriteetti ja heille tullee sellainen tunne että ellei maksa niin sitä syrjitään tai jotain. Omasta koulusta puuttuu penkit ja penaalit ja sitten pitää vielä maksaa rahaa lähetettäväksi ulkomaille. Mielestäni lapsia ei saisi ahdistaa ulkomaille kohdistuvilla hyväntekeväisyys keräyksillä peruskoulussa, kun heillä ei ole valmiuksia harkita asoiden kokonaisuuksia. Myönteista asennetta keräyksille voi kasvattaa muutenkin.
- Anssi
tarja kirjoitti:
itse tulkitsin sen niin,että se kymmenen euroa oli vain esimerkki summasta mitä sillä saa siellä paikanpäällä,(enkä nyt halua kommentteja että missäpaikanpäällä ja meneekö se perille)meidän lapussa oli ainakin maininta että lipas on koulussa silloin ja silloin ja osallistuminen on vapaaehtoista.Lapussa oli myös ilmoitus paikallisesta nälkäpäivämyyjäisestä.Meillä eivät lapset vie enää tähän keräykseen koska todennäköisesti itse käyn noissa myyjäisissä ostamassa vaikka arpoja tai kirpputoriosastolla josta oli myös maininta.
Sellainen lappu meillekin tuli, jossa oli esimerkki siitä että mitä saa 10 eurolla ja lopussa vielä luki että keräys on vapaaehtoinen.
Täytyykin haastatella lapsia että mitä keräyksestä on kolussa puhuttu. Eli onko vain lapussa vapaaetoista, mutta puheissa patistellaan kaikkia mukaan.
Itse ainakin muistan omasta lapsuudesta, että osallistuminen keräyksiin ainakin tuntui pakolta. Vaimo muisteli että heidän kolussaan olisi ollut "pakko" osallistua johonkin keräykseen 50mk summalla... se oli iso raha siihen aikaan. - tarja
Anssi kirjoitti:
Sellainen lappu meillekin tuli, jossa oli esimerkki siitä että mitä saa 10 eurolla ja lopussa vielä luki että keräys on vapaaehtoinen.
Täytyykin haastatella lapsia että mitä keräyksestä on kolussa puhuttu. Eli onko vain lapussa vapaaetoista, mutta puheissa patistellaan kaikkia mukaan.
Itse ainakin muistan omasta lapsuudesta, että osallistuminen keräyksiin ainakin tuntui pakolta. Vaimo muisteli että heidän kolussaan olisi ollut "pakko" osallistua johonkin keräykseen 50mk summalla... se oli iso raha siihen aikaan.että taitaa täällä maalla olla eri systeemit,meillä ei tosiaankaan lapsilla eikä minulla ole tunne että se ei olisi vapaaehtoista,kun aikaisempina vuosina olen sitten kysynyt että veikö kuka rahaa keräykseen niin vastaus on ollut aina en tiedä tyylinen,eli sitä ei edes lapset toisiltaan seuraa tai kysele vietkö vai et.Ja itse tosiaan sanoin lapsille että äiti osallistuu meidän perheen puolesta siellä myyjäisissä jos tulisi koulussa puhetta niin voisivat kertoa näin.Tässä kävi myös ovella nälkäpäiväkerääjä jolle myös sanoin osallistuvani sitten siellä myyjäisissä eikä hän pahastunut yhtään.
- Anssi
tarja kirjoitti:
että taitaa täällä maalla olla eri systeemit,meillä ei tosiaankaan lapsilla eikä minulla ole tunne että se ei olisi vapaaehtoista,kun aikaisempina vuosina olen sitten kysynyt että veikö kuka rahaa keräykseen niin vastaus on ollut aina en tiedä tyylinen,eli sitä ei edes lapset toisiltaan seuraa tai kysele vietkö vai et.Ja itse tosiaan sanoin lapsille että äiti osallistuu meidän perheen puolesta siellä myyjäisissä jos tulisi koulussa puhetta niin voisivat kertoa näin.Tässä kävi myös ovella nälkäpäiväkerääjä jolle myös sanoin osallistuvani sitten siellä myyjäisissä eikä hän pahastunut yhtään.
Että kerääjät (=kerjääjät) pahastuisivat jos ei osallistu keräykseen :)
Hyvä juttu jos vapaaehtoisuus on ihan todellakin vapaaehtoisuutta.
Oma lapsuuden kouluni oli pieni kyläkolu ja opettajille oli kunia asia että oma luokka pärjäsi hyvin, kun vertasivat oppilasta kohti kerättyä rahaa. Luulen että nykyisin ollaan terveemmällä pohjalla. - tarja
Anssi kirjoitti:
Että kerääjät (=kerjääjät) pahastuisivat jos ei osallistu keräykseen :)
Hyvä juttu jos vapaaehtoisuus on ihan todellakin vapaaehtoisuutta.
Oma lapsuuden kouluni oli pieni kyläkolu ja opettajille oli kunia asia että oma luokka pärjäsi hyvin, kun vertasivat oppilasta kohti kerättyä rahaa. Luulen että nykyisin ollaan terveemmällä pohjalla.niitäkin,jotka "turpa rutussa,ovia paiskoen" lähtevät jos ei satu olemaan rahaa pussissa kun tulevat keräämään.Yleensä nää eläkeläiset jotka keräävät omia keräyksiään...
- äitix4
Pasi kirjoitti:
Pienille lapsille opettaja on auktoriteetti ja heille tullee sellainen tunne että ellei maksa niin sitä syrjitään tai jotain. Omasta koulusta puuttuu penkit ja penaalit ja sitten pitää vielä maksaa rahaa lähetettäväksi ulkomaille. Mielestäni lapsia ei saisi ahdistaa ulkomaille kohdistuvilla hyväntekeväisyys keräyksillä peruskoulussa, kun heillä ei ole valmiuksia harkita asoiden kokonaisuuksia. Myönteista asennetta keräyksille voi kasvattaa muutenkin.
no lapset tulevat siis kotia innolla että on sellainen juttu jne.ja onko rahankeräykset oikea paikka koulu tai päiväkoti tms?ei ole mielestäni,eihän lapset ole yleensäkään itse tienaavia jne.
aloin miettiä jo tän vuoden juttuja(vähän vasta kulunut aikaa.niin kyllä on päiväkodin retkeen mennyt,nyyttikesteihin,10 euroa kerätty jo heti.näin äkkiä mietittynä.koulussa isommista onkin jo tietysti näitä bussikustannuksia,joku retki ja urheilupäivän maksut.ynm.kyllä varmasti jo ylös kirjaisi niin vuodessa kerääntyy.mutta päiväkoti on ehdottomasti suurin rahankerääjä,kivojahan ne retket on mutta kyllä tuntuu että lompakon kanssa saisi kävellä.
- annika
Moraali on suhteellinen käsite. Mikään ei estä vanhempia ottamasta tarkemmin selvää noista kouluissa tapahtuvista rahankeruista ja siitä minne varat todellisuudessa menevät.
Meidän luokallamme (ala-astella) oli kenialainen kummipoika, jonka koulunkäynnin me kustansimme järjestämällä myyjäisiä, tai keräämällä rahaa. Niihin oli vapaaehtoista osallistua. Keräsimme myös välillä lyijykyniä ja vihkoja, jotka saman paikkakunnan kenianmatkailijat toimittivat perille. Tuo luokkamme kummipoika kirjoitti meille kirjeitä (englanniksi, jonka oli koulunkäyntinsä vuoksi oppinut) ja me kirjoitimme tälle. Rahat menivät takuulla juuri sinne, minne pitikin. Tuo myös opetti meille sen, miten tuoikeutetussa asemassa me olemme, kun saamme käydä koulua, ilman että meidän tarvii maksaa siitä.
Taksvärkki on mielestäni ollut ihan hyvä kokemus. Vaihtoehtona on aina mennä viettämään koulupäivä. En ole koskaan ollut taksvärkkinä kotona, tai edes vanhempien työpaikalla, vaan hakeutunut aina jonnekin muualle. Sen sijaan pikkusiskoni on koko lukioaikansa ajan nuo kerran vuodessa olevat taksvärkkipäivät tullut luokseni pesemään ikkunat ja olen siitä maksanut ilomielin, koska inhoan tuota puuhaa. Tämäkin on mieluummin pessyt minun ikkunoitani, kuin mennyt esimerkiksi kouluun, tai jonnekin muualle taksvärkkiin.
Olen kyllä sitä mieltä, että noiden keräyksien järjestäminen ja varojen välittäminen aiheuttaa sen verran työtä jrjestäjile, ettei kukaan ihminen sentään niin aulis ole, että yhtä päivää enemmän ilmaiseksi tuon parissa puuhaisi, joten on siihenkin syynsä, miksi osa varoista menee kerääjille. Keräyksiä markkinoidaan, jotta ihmiset muistavat nuo asiat, eikä mainonta ole suinkaan ilmaista. Keräykset kuitenkin tuottavat niin paljon, että niistä jää hyvä summa itse kohteeseen ja se on aina parempi, kuin ei mitään.
Ajattelen kuitenkin niin, että kouluissa tapahtuvista keruista rahat tulisi ohjata sellaiseen tarkoitukseen, että ne menisivät omaikäisille avuntarvitsijoille. Näin lapsetkin ymmärtävät noiden keräysten tarkoitukset paremmin. esimerkiksi ala-asteikäisoltä lapsilta kerättyjen rahojen olisi hyvä mennä saman ikäisille avuntarvitsijoille ja siitä avustettavasta kohteesta tulisi kertoa perusteellisesti lapsille ja selittää samalla sitä, ettei kaikilla ole yhtä hyvin asiat.
Olen itse ollut joskus "kerjäämässä". Partiolaisena keräsin mm. kuulonhuoltoliiton keräystä ja myin ovelta ovelle Irti Huumeista RY:n maskotteja. Saimme osan keräysvaroista (muistaakseni 1/5) omalle laumallemme/vartiollemme keräyspalkkioksi. Ilmaiseksi tuskin olisimme tuota tehneetkään. noilla keräyspalkkioilla me sitten hankimme joitain tarvikkeita, tai järjestimme vaikka jonkun teemaillan. Jos ei kerääjille annettaisi palkkiota, niin miten esimerkiksi urheilujoukkueet ja juuri partiolaiset keräisivät omaan käyttöönsä varoja? Ei kai voida pitää sitäkään oikeutettuna, että yläasteikäiset vartionjohtajat joutuisivat aksamaan omasta pussistaan kaiken materiaalin? me ainakin tarvitsimme noita keräyksiä voidaksemme opetella partiossa käytännön taitoja. Piti hankkia ensiapuvälineitä, naruja, askarteluvälineitä yms. käytännön tekemiseen. Jos nuo olisi sisällytetty partion jäsenmaksuun (joka menee suomen partiolaiset ry:lle), niin oliimme varmasti saaneet jonkun tietyn peruspaketin tacaraa käyttöömme, jnka olisi pitänyt riittää huolimatta siitä, että ryhmät ovat kaikki erikjokoisia, jäsenmäärä vaihtelee jatkuvasti, kun joku kyllästyy kesken vuoden ja tilalle tulee uusia, kun kaverit innoittavat mukaan ja tämä olisi sitäpaitsi vienyt vetäjiltä pois oman mielikuvituksenkäytön kokousten suunnittelusta. En tiedä muita konsteja, millä olisimme voineet yhtä näppärästi hankkia noita varoja. Keräykset olivat helpoimpia, koska meidän ei tarvinnut itse huolehtia viranomaisten luvista ja meille oli valmiiksi jaettu alueet ja selkeät lainmukaiset ohjeet).
Tämä on vähän monipiippuinen juttu joka kantilta. Itsekään en kovin usein osallistu keräyksiin ja kysyn aina tarkkaan miten suurenpalkkion itse kerääjä saa ja mihin kerättävät varat menevät.- Patu33
Tuo sinun partio esimerkki oli hyvä.
"kuulonhuoltoliiton keräystä ja myin ovelta ovelle Irti Huumeista RY:n maskotteja"
Ihmettelen kyllä vähän että miksi kuulovammaiset kerää rahaa huumevierotukseen? Onko kuulovammaisilla suurikin ongelma huumeista? Vai onko kyse vain siitä että vammaisuus ja huumeet on hyvä keräyskohde?
No joka tapauksessa keräystuotetta myyneet saivat 20% rahasta. Oletettavasti niitä maskotteja ei ole saatu ilmaisksi vaan nekin on ostettu jostain. Oletan myös että keräyksen organisoinut taho ottaa rahoista osansa. Se osuus, joka menee ihan oikesti keräyksen kohteelle, täytyy olla melko pieni. Patu33 kirjoitti:
Tuo sinun partio esimerkki oli hyvä.
"kuulonhuoltoliiton keräystä ja myin ovelta ovelle Irti Huumeista RY:n maskotteja"
Ihmettelen kyllä vähän että miksi kuulovammaiset kerää rahaa huumevierotukseen? Onko kuulovammaisilla suurikin ongelma huumeista? Vai onko kyse vain siitä että vammaisuus ja huumeet on hyvä keräyskohde?
No joka tapauksessa keräystuotetta myyneet saivat 20% rahasta. Oletettavasti niitä maskotteja ei ole saatu ilmaisksi vaan nekin on ostettu jostain. Oletan myös että keräyksen organisoinut taho ottaa rahoista osansa. Se osuus, joka menee ihan oikesti keräyksen kohteelle, täytyy olla melko pieni.siis nuo olivat eri juttuja. kuulonhuoltoliiton keräyksessä olen kerännyt rahaa ja nimet listaan. sitten olen toisena vuonna ollut myymässä irti huumeista ry:n hyväksi maskotteja (ja pinssejä).
- Patu33
KiyaNa kirjoitti:
siis nuo olivat eri juttuja. kuulonhuoltoliiton keräyksessä olen kerännyt rahaa ja nimet listaan. sitten olen toisena vuonna ollut myymässä irti huumeista ry:n hyväksi maskotteja (ja pinssejä).
Saitteko kummastakin 1/5 osan keruutuloksesta itselle?
Patu33 kirjoitti:
Saitteko kummastakin 1/5 osan keruutuloksesta itselle?
saimme. Toisaalta, tuskin olisimme muutoin koko juttuun lähteneetkään mukaan. Pieni osa keräyksen kokonaissummasta itse kohteeseen on kuitenkin parempi, kuin ei mitään :).
- Patu33
KiyaNa kirjoitti:
saimme. Toisaalta, tuskin olisimme muutoin koko juttuun lähteneetkään mukaan. Pieni osa keräyksen kokonaissummasta itse kohteeseen on kuitenkin parempi, kuin ei mitään :).
Jos minun antamasta vitosesta vain euro tavoittaa kohteen, niin enpä tiedä onko se sen arvoista. Ihmiset purnaa veroistakin vaikka ansaitusta palkasta vain kolmasosa menee "hyväntekeväisyyteen".
- äiti
Meillä 7 luokkalaisella oli taksvärkkipäivä ja hän halusi tehdä sen jossain "oikeassa" työssä. Hän kävi kysymässä kunnan ryhmäperhepäivähoidosta ja siellä olisi ilolla otettu vastaan,mutta asiaa piti kysyä kunnan päivähoito"pomolta" kunnasta (päivähoito ei vastaa raha-asioista).
Kunnasta asiaa tiedusteltaessa ei kuulemma ole rahaa varattu tällaiseen(5€). Sanoin kuntaan,että on se kummaa,että järjestetään taksvärkkejä(kunnan koulussa) ja silti ei järjestetä halukkaille "töitä".
Tiedän monta jotka nukkui puolipäivään taksvärkkipäivänä ja eivät tehneet mitään rahan eteen.
Kyllä tyttäremme olisi saanut työskennellä kotonakin, mutta halusi mennä "töihin".Pääsi sitten kummitätinsä kotiin "töihin".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803