tässä äitinä ihmettelen, voiko tyttömme jo oikeasti osata sanoja vai onko tämä vain äidin omaa kuvittelua...? puolen vuoden iässä hän sanoi eka kerran : vavva, mamma, pullo. ihan selkeästi perässä. nyt tyttö 7 kk ja tulee edelleen noi samat, mutta lisäks äittä, iti, pappa, vaippa,,, onko tämä vaan ns. kanonista jokeltelua elikkäs jokeltelu muuttuu äänteiltään puhemaiseksi vai voiko tätä sanoa jo sanojen oppimiseksi... ? minusta tuntuu, että tyttö ei kuitenkaan ymmärrä sanojen merkitystä.
sanojako?
4
1067
Vastaukset
- äiti myös
Minun tyttäreni toisti jopa yhdyssanoja 2 kk:n ikäisenä parin viikon ajan. Sitten se loppui ja puoli vuotiaana kuului jo selvä "äiti" kiukkuisesti. 8 kk:n iässä lapsi vastasi jo lauseilla tiettyyn kysymykseen. Tuntui, että hän osasi ne vain ulkoa. Tyttö on erittäin lahjakas, varsinkin kielissä. Puhuu nykyään viittä vierasta kieltä sujuvasti. Uskon, että lapsesi on myös lahjakas kielellisesti.
- 3:n äiti
Voi illa mahdollista, että ne ovat ihan oikeita sanoja. Etenkin jos sanoo jotain ihan oma-aloitteisesti ja sellaisessa tilanteessa, johon se sopii.
Erään ystäväni poika sanoi 5 kk ikäisenä "ukki" aina kun hänen ukkinsa tuli käymään. Poika oli hyvä keskustelukumppani jo 1 vuotiaana. Ei tosin pitkiä lauseita jutellut, mutta vastaili kysymyksiin ja kommentoi näkemäänsä. Oma tyttöni tuntui lähes jälkeen jääneeltä, kun sanoi ekan sanansa vasta n. 9 kk ikäisenä. - Kellokas
Meidän pinnasängystä karjaisi 6 kk:n ikäinen vauveli identtiselle kaksoselleen: "Älä rääkkää sitä räkättiä!" Johon toinen vastasi "En mää rääkkääkkää!"...
- mss
Meidän tyttömme (2-vuotias) alkoi puhumaan myös aikaisn ja nyt juttelee vallan kamalasti, oikea räpätäti! Päivän tapahtumat kerrataan illalla ennen nukkumaanmenoa, nukeille tarjoillaan päiväkahvit ja osataan kertoa ajatuksistakin. Ei hullumpaa. Tyttö sai 2 viikkoa sitten aapisen synttärilahjaksi ja kun sitä on luettu, osaa jo noin puolet aakkosista. Taitaa laittaa paremmaksi lukemisen oppimisessa, itse opin kuulemma 4-vuotiaana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?843442- 252023
- 1941931
PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä
Toivottavasti on s i n i v u o k k o nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w3421319Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell861303Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale891137Varoitus kyläläisille Suomussalmella
Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo12935- 82933
Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi
Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.23855Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen
Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha61790