Heipä hei nurmeslaiset! Olen ajatellut, että muutan Nurmekseen. Siis jos onnistun saamaan työpaikan. Tällä hetkellä asun pääkaupunkiseudulla ja haluan täältä pois, jonnekin pienelle paikkakunnalle. Ja Nurmeshan on kuitenkin kaupunki :) Kertokaa asiantuntijat; kannattaako? Hyviä ja huonoja puolia kaupungista ja sen ihmisistä. Mieluummin tietysti niitä hyviä puolia, mutta realistisesti.
Olen pieneltä paikkakunnalta kotoisin, joten se on tuttua. Niin ja minulla on lapsi, joten kouluista ja harrastuksistakin kuulisin mieluusti.
Muutto Nurmekseen
88
2972
Vastaukset
- Suurin Virhe
Älä tee lapsi hyvä elämäsi suurinta virhettä muuttamalla Nurmekseen!!!:)
- SUURI VIRHE
Pohjois-kurjalasta löytyy pieniä paikkakuntia muitakin,kuin nurmes.
- SuhteillaMenestytään
Nurmeksessa suhteilla saa työ paikan.
- muuttanut
Muuta vain Nurmekseen.Minäkin kävin siellä pääkaupunkiseudulla töissä mutta palasin takaisin Nurmekseen.Kyllä täällä kaikkipelaa esim.Koulutus ja vapaa-aika työnsaanti voi olla tiukkaa riippuu mitä töitä olet hakemassa.Joka paikassahan on hyvät ja huonot puolet.Mutta sinne pääkaupunkialuelle en palaa.Tervetuloa.
- stoop
Muuta lieksaan!siellä on ihmisiä ja KAUPPOJA,kaupunki nurmekseen verrattuna.
- Pie-emäntä
Jos töitä saat, niin muuta pois, ainahan sitä pois pääsee jos ei hyvältä tunnu.
Siellä kun on niin montaa mielipidettä, kuin on ihmistäkin !
Äläkä pienistä sanomisista säpsähdä, jos joku " kettuilee ", sanot näpsäkkäästi
takaisin, tai olet sanomatta, ihan miltä itsestäsi tuntuu, silleen sitä pärjää.
Kaupunki on todella kaunis, yksi kauneimmista, varsinkin kesällä.
Ps. Opeta myös lapsesi ajoissa pitämään puolensa jos joku kiusaa, tai lyö :
" Lyöt takaisin,ihan vain pikkuisen kovempaa ja niin ettei kukaan näe ", niin
loppuu varmasti kiusaaminen siihen paikkaan !
Älkää nyt sosiaalipuolen väki säikähtäkö, tällaiset " eväät " minä olen lapsena
äidiltäni saanut ja hyvin on toiminut ! Ja jos joku keksii paremman keinon tähän
järkyttävään lasten kiusaamisongelmaan, niin kertokoon sen heti. - näinvielä
Tervetuloa Nurmekseen täältä löytyy alkuperäinen Pohjois-Karjalan kantaväestö. Harvoin kadulla törmää vielä nykyisin maahanmuuttaja taustaiseen henkilöön. Naapurikaupungissa taitaa maahanmuuttajia olla liikaakin työttömänä.
- SuihkuPiirejä
Tulgua tungua vaan Nurmekseen. Täältä löytyy kaksi naamaisia kantaväestöön kuuluvia kateelisia ja vahingon iloisia ulospäin suuntautuvia ihmisiä.
- 30v Työtön
Nurmeksessa on pilvin pimein 30 vuotiaita nuoria jotka ovat valmistuneet amiksesta 10 vuotta sitten ja olleet siitä asti työttöminä!!!!!!:)
- Pie-emäntä
No, ei ole " herkkua " tuokaan, ei !
En kyllä käsitä, miksi nuoria koulutetaan ammatteihin, jos taatusti tiedetään,
ettei tule valmistuttuaan ainakaan kotikunnastaan, tai lähistöltä töitä saamaan. Ei sen varaan pidä laskea : "voihan sitä hakeutua vaikka hevon kuuseen töihin !"
Kuka nyt kotoaan haluaa pois lähteä ?
- sutki fan
Sutki saa lisää lihaa!
- juu ei
En suosittele, jos on järkeä päässä
Nurmeksessa asuu sairas, kateelinen ja toisia kyttäävä kansa.- Ei Juu
Hissi ei nouse ja matot eivät ole suorassa yläkerrassa.
- Usko pois !
Hei juu ei
Eipä enää kohta asu toisiaan kyttäävä kateellinen kansa, vaan
kohtapuoliin teistä tulee ylimmät ystävät keskenänne, kun
" Muuttokuorma saapuu " - Uusi nurmeslainen
Olen huomannut, että nurmeslaiset ovat hyvin sisäsiittoisia... kaikki sukua tai ainakin melkein ja kaikki "tuntee" toisensa ja tietää paremmin toisten asiat kuin nämä asianosaiset itse :)
- HYI KOKO MAASEUTU, Y
Uusi nurmeslainen kirjoitti:
Olen huomannut, että nurmeslaiset ovat hyvin sisäsiittoisia... kaikki sukua tai ainakin melkein ja kaikki "tuntee" toisensa ja tietää paremmin toisten asiat kuin nämä asianosaiset itse :)
JOS Sulla on vähänkin järkeä päässä, älä vain muuta Nurmekseen äläkä
minnekään pikkukaupunkiin, älä ikinä maaseudulle, josta lähtevät
pois kaikki fiksut jo nuorena. Jäljellejääneet ovat todella sisäsiittoisia,
kateellisia ja juoruvat sinusta ja muista kaiket päivät.
SULLA EI OLE MITÄÄN VAPAUTTA PIKKUPAIKKAKUNNALLA.
Olet vain muiden silmätikkuna. Ahdistavaa ennen pitkää, monet eivät jaksa.----- Pitää olla sukusiteitä pikkupaikkakunnalla. Kyllä suuressa kaupungissa saa aina töitä ja saa olla aivan oma itsensä ja ystäviä löytyy. Maalla on vain paskaa....
Muuta vaikka Ruotsin kaupunkeihin, Hyi koko Nurmes..... Yäk, yäk..
- mie vaan
Eli kun osaan sanoa kaksinaamaisille seläntakanapuhujille takaisin niin että luu menee kurkkuun, niin saan tulla :)
Kun muutin tänne isolle kirkolle, niin huomasin melko pian, että täällä on paljon pienemmät piirit kuin esim. Joensuussa, jossa olen hetken aikaa asunut. Kun tutustuin uusiin naapureihin, niin huomasin, että samassa taloyhtiössä asuu serkuksia ja parhaita kavereita ja ex-puolisoa ja vihamiestä. Onpa sitä joutunut lähikaupassa laittamaan shown pystyyn, kun näin naapurin, joka oli laittanut minusta juoruja liikkeelle. Sen jälkeen ei ole ainakaan minun korviin tullut juoruja minusta :) Mutta siis, en pelkää paskanpuhujia, osaan antaa samalla mitalla takaisin.
Mitä tämä kiusaaminen on, mistä joku puhui? Kouluissa ilmeisesti? - muuttoeste
Tämä samainen trollinaloittaja on muuttamassa milloin minnekkin! Älkää uskoko, pelkkää potaskaa koko homma!
- mie vaan
Trollipa hyvinkin. Tämä on ensimmäinen keskusteluavaus tälle foorumille yli kymmeneen vuoteen.
- muuttanut
Kuulehan Tyttö älä usko näitä hörhöjä ne puhuvat mitä sattuu.Minulla ei ole ollut mitään ongelmaa asuessani Nurmeksessa.
- muuttokuorman tuoma
Tervetuloa vaan Nurmekseen ja toivottavasti löydät täältä työpaikan ja mieleisesi asunnon (raha ratkaisee tietenkin sen asian)! Seutu on kaunis ja omalla tavallaan toimivakin. Ihmissuhteisiin pätee vanha sanonta: niin metsä vastaa kuin sinne huudat. Ollessasi asiallinen ja yslenkatsomatta paikallisia asukkaita olet myös tervetullut ja joukkoon hyväksytty! Uskon niin!!!!
- Benzo Hoidossa
Kaikki inkkarit eivät ole kanootissa.
- p-a
Kukaan ns. täysjärkinen ei muuta Nurmekseen, keskelle ei mitään. Se on tämä työttömyys ja pysyy ! Jotain hantti hommia pätkä palkkatuella silloin tällöin ja se siinä, kun työn antajatkin ovat pers aukisia, niin että ei tänne rikastumaan ainakaan kannata tulla kuolevaan kylään .
- pulu1
"Nurmeksessa asuu sairas, kateelinen ja toisia kyttäävä kansa." lisään tuohon vielä että täältä kotoisin olevat ovat kaikki sukua toisilleen, todella sisäsiittoinen pitäjä.
Olen asunut täällä kohta viis vuotta, ja piirit on pienet, niihin ei pääse mukaan jos ei ole kiinnostunut vatuloimaan päivät pääksytysten toisten asioita. Minua kiinnostaa oma elämä ja omat asiat, joten en voi ymmärtää tätä paikallista ajanvietettä että puhutaan toisten ihmisten asioista; käsittämätöntä? puuttuuko ihmisiltä se oma elämä vai mistä tässä on kyse? puheet muuttuvat matkan varrella utopistisiksi.
Kukaan ei uskalla olla oma itsensä vaan ollaan muita miellyttääkseen aina samaa mieltä muiden kanssa. Sitten kun joku ei välitä yleisistä normeista, siis siitä toisista puhumisesta, niin se ei kuulu joukkoon.
Itse olen asunut isoissa kaupungeissa ja nämä pikkupaikan kirot on tullut huomattua. Ystäviä olen saanut lähinnä niistä jotka ovat tänne muualta muuttaneet.
Hoitoalalla on töitä, niitä riittää. Eli sille alalle työllistyy hyvin, muuten voi olla tiukkaa.
Harrastaminen on halpaa, on tanssia, urheilua, ratsastusta, musiikkia, kansalaisopistoa. Asuminenkin on halpaa. Mutta, julkista liikennettä ei ole, täällä asuessa pitää omistaa auto. Kauppojakaan ei ole, joten jos jotakin tarvitsee, pitää tilata netistä tai käydä isommassa kaupungissa.- Pie-emäntä
NO VOI HYVÄNENAIKA , kun lähes " joka toinen " kirjoittaa, minkälaisia Nurmes-
laiset ovat : vajakkeja, sisäsiittoisia, kateellisia yms.
Kaitpa sitten minäkin olen vajakki ?. No, on se siunaus sekin, kun ei sitä itse
tiedä, eikä tajua tilaansa !
Öitä ! - Juuh...
"Sitten kun joku ei välitä yleisistä normeista, siis siitä toisista puhumisesta, niin se ei kuulu joukkoon."
Aivan oikein päättelit. Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa puhua toisista selän takana. Varmasti minustakin on juoruja, mutta olen sitä otetumpi mitä enemmän minusta on juoruja. :) - Pie-emäntä
Pie-emäntä kirjoitti:
NO VOI HYVÄNENAIKA , kun lähes " joka toinen " kirjoittaa, minkälaisia Nurmes-
laiset ovat : vajakkeja, sisäsiittoisia, kateellisia yms.
Kaitpa sitten minäkin olen vajakki ?. No, on se siunaus sekin, kun ei sitä itse
tiedä, eikä tajua tilaansa !
Öitä !Lisäys.
Jäin miettimään edellisen " vuodatusviestiä ", että oli pakko vielä kirjoittaa :
Mikä sinä Pulu olet noin törkeästi arvostelemaan karjalaisten luonteenpiirteitä ?
Mietipä, eikö joka kunnassa ja kukkulalla asusta oma kantaväestönsä Suomessa,
olematta sisäsiittoisia?
Jos ei PULU viihdy, niin voi sitten LENTÄÄ vaikka HUITSIN NEVADAAN !
Ps. Taitaa se vika löytyä Pulun omista korvienvälistä ! - Pie-emäntä
Juuh... kirjoitti:
"Sitten kun joku ei välitä yleisistä normeista, siis siitä toisista puhumisesta, niin se ei kuulu joukkoon."
Aivan oikein päättelit. Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa puhua toisista selän takana. Varmasti minustakin on juoruja, mutta olen sitä otetumpi mitä enemmän minusta on juoruja. :)Et sä mitään otetumpi ole, mitä enempi susta juorutaan, vaan peloissasi !
Lopeta omaan " napaan tuijottaminen ", mitä väliä, jos puhutaan ? Puhetta
mahtuu tähän maailmaan, yritä sinä itse elää elämääsi välittämättä moisesta.
Ole itse ystävällinen niin varmasti pärjäät, hyvää jatkoa sinulle.
Itseasiassa me ihmiset olemme aikalailla samanlaisia kaikki, näin minä
ajattelen.
- sunshine2
Aloittajahan kyseli kokemuksia Nurmeksesta ja eiköhän jokaisella ole oikeus omaan mielipiteeseensä, oli se sitten positiivinen tai negatiivinen. Tässäkin keskustelussa näkyy paikallisten joustamattomuus ja suhtautuminen asiaan. Ei kyetä keskustelemaan asiallisesti ja hyvässä hengessä kuten Pie-emännän kommentit osoittavat.
Ollaan joko tai. Joko pidät Nurmeksesta/nurmeslaisista tai et.
On ihan vieras käsitys että paikalla ja ihmisillä on sekä hyvät että huonot puolensa.
Puluhan tuossa kertoi niistä huonoista, sekä hyvistä puolista, kummallisesti vaan ne hyvät on jääneet huomaamatta tämän keskustelun kävijöiltä, puututaan vain niihin negatiivisiin asioihin? Juuri tälläinen on paikallinen mentaliteetti.
Että tervetuloa vaan jos tällaisessa joku haluaa asua, ihmisten keskellä joiden kanssa on mahdotonta keskustella normaalisti.
P.S kunhan lapseni on koulunsa käynyt, muutan täältä heti pois =D- Pie-emäntä
Pulu1:n kirjoitus :
" Nurmeksessa asuu sairas, kateellinen ja toisia kyttäävä kansa lisään tuohon
vielä että TÄÄLTÄ KOTOISIN OLEVAT OVAT KAIKKI SUKUA TOISILLEEN,
todella SISÄSIITTOINEN PITÄJÄ "
Hyvää päivää ja kirvesvartta! Kukahan se pystyy keskustelemaan asiallisesti,
jos Pulu puhuu täysin asiattomasti, vailla minkäänlaista totuutta.
Jos puhutaan,niin puhutaan sitten edes totta !
- HELYfi
Sinulle nimimerkki mie vain, kertoisin että olen syntyisin Nurmeksesta ja olin pääkaupunkiseudulla yli 30v ja nyt olen paluumuuttaja tänne. Päätös palata synnyinkaupunkiin oli elämämme paras, samaa mieltä miehenikin. mm. Eläminen täällä on todella halvempaa kuin esim Hesassa, vuokrat ja omistusasunnot, ihmiset ihania, valmiita juttelemaan aivan ventovieraankin kanssa.Palvelut pelaavat, ei mitään moitteita terkkarin, hammashoidon ym kanssa. Kouluja on ja kauppoja suht riittävästi, isompia hankintoja on järkevä lähteäkin katselemaan joko Joensuusta tai Kuopiosta. Oma auto on kyllä a ja o mieli haluaa liikkua, mutta välimatkat ovat lyhyitä ei polttoainettakaan kulu liikaa ja mm. vuokra-asunto löytyy tosi kätevästi, myöskin omistusasunto. Lisäksi tämä luonto ja siihen liittyvät harrastukset ovat mahtavia. TERVETULOA NURMEKSEEN. Tunnen olevani onnellinen täällä, monestakin syystä, suosittelen!
- asunut nurm
Totta mar näin pienelläpaikkakunnalla on hyvät ja huonot puolensa koska lähes puolet asukkaista tuntee toisensa tunnettua on että juoruja tulee asupa missä hyvänsä aina joku juorunpoikanen on liikkeelä uudesta asukkaasta mitä siitä välittämäään aikansa vie ja siihen haihtuu . Nurmes on hyvä paikka asua
- rqw1
Jos tekee mieli muuttaa niin muuta pois! Tietysti olisi tärkeää saada työpaikka ensin, ei täällä niitä niin kovin paljon ole.
Toisaalta täällä on elinkustannukset paljon halvempia kuin pääkaupunki seudulla.
Jos tykkäät käydä viihteellä niin eipä täällä kovin paljon ole missä käydä ainakaan viikolla.
- hastalavista1
Joo on hyvää se nusessa jotta ei muslimeja tänne oteta,riittää kun tuota karjaa aikoinaan jouduttiin ottamaan,siis suojärven köyhällistö tänne pakolla siotettiin sodan takia.Muuten tämä alkuperäisväistö on ollut yritteliästä ja sitä kautta työllistävää ja nosti teollisuuden ja liikeelämän jotenkuten kasvuun ja saatiin pitäjä sodan jälkeisinä vuosina toimintakuntoon.
Nythän tämä pitäjä on hiipuva,joten ei ainakaan uusia yritysideota synny,joten jos et keksi toimivaa myyntiniksiä niin adios . - EtKuuluJoukkoon
Muutatko kiusattavaksi nurmekseen.
- 1983
Niin metsä vastaa kun sinne huutaa nusessakin, omalla käytökselläsi saat olos
helvetiksi. - Karsastuksesta
Nurmekselaisten pienet piirit pyörii ja niihin ei muualta muuttanut pääse. Ei tarvitse huutaa kun metsästä tulee jo vastaus .
- r-kioski
Täällä on kuitenkin liikennevalot ja r-kioski!
- Nainen maalta
Nurmeksessa asuin minäkin muutaman vuoden. Muutin pois työn perässä pois. Joten työmarkkinat on heikot siellä, toki riippuu miltä alalta haet työtä.
Suosittelen muuttoa :) Pieni kaupunki ja mukavia ihmisiä. Harrastus mahdollisuuksia löytyy, kuntosalilta ladulta jne...
Joten tervetuloa vaan! - ripa3
Täysin samaa mieltä kuin Karsastuksesta nimimerkki: "Nurmekselaisten pienet piirit pyörii ja niihin ei muualta muuttanut pääse. Ei tarvitse huutaa kun metsästä tulee jo vastaus ."
Koskaan et tule kuulumaan joukkoon jos et ole täällä syntynyt ja asunut.- EiKuuluPiireihin
Ei tarvitse olla muualta muuttanut kun on karsastusta havaittavissa nurmekselaisten sulkeutuneissa pienissä piireissä.
- k---yrvät
TÄNNE VAIN EI TÄÄLLÄ ASUJISTA TARVITSE VÄLITTÄÄ NE TYKKÄÄ KUN TULIS JOKU ETTEI AINA TARVITSE KATELLA JA KUUNNELLA SAMOJA NAAMOJA :
- vakoa kyntämään
Niin, ja sutki panomies kaipaa tuoretta lihaa!
- piiripyörii
Nurmeksessa pienet piirit ja pienet rahat, isoissa kaupungeissa isot piirit ja isot rahat yksien käsissä.
- proffa von nuse
tule ja kokeile onneasi et voi hävitä mitään
- Kepulikonsta1
Oma on asiasi, jos haluat muuttaa Nurmekseen. Jos olet sinisilmäinen, vartalolla ei ole väliä sekä luonteeltasi hutsahtava.; pärjäät varmasti Nurmeksessa. Ja jos sattumalta miellytät paikallista Kaupungin talolla työskenteliviä porvareita, menestyt varmasti...
Vie vaan kaikki miehet paikallisväestöltä sekä työpaikat... Ota vaikka bussikuski, sellaiset miehet ovat sutkeja puheissaan ja muissa asioissa. - mie vaan
Työpaikat siellä tuntuu kyllä olevan kiven alla, joka paikasta vastataan ettei töitä ole. No, jatkan yrittämistä. Minä itse viihdyn omissa oloissani ja harrastuksissa, ettei sen niin väliä vaikken piireihin pääsekään, mutta tarvittaessa osaan sanoa takaisin. Lapseni sen sijaan on huomattavan paljon sosiaalisempi kuin minä ja kaipaa kavereita. Saako siellä muualta muuttaneet lapset kavereita vai jätetäänkö kylmästi yksin? Juhlimista en harrasta, joten kuppiloiden puuttuminen ei haittaa. Myöskään sängynlämmittäjää en ole etsimässä.
- Pääkaupunki=seutu?
Suomesta löytyy korpi kyliä muitakin kuin Nurmes.
Mikä helvetti sinua muka nurmekseen vetää?
- teretuloa
Tänne vaan :)
- sähikäinen
Juu muuta ihmeessä.Kaikki kyttää ja kyylää.Töihin ei tarvitse mennä.Helvetin kivaa täällä on silti.
- Ulkomaille....
EN minä hankin sellaisen ammatin, jolla saa töitä vaikka ulkomailta
esim. hoitoala, siivous ym. Nurmes ja jokainen muukin pikkupaikkakunta
on kamala asua juorujen ym. takia.
Olen itse sen kokenut. Ruotsin Norköping on todella ihana, paljon
ihmisiä, töitä. ystäviä.....
- Huijaus
Venäjältäkö väärennetyn hoitoalan todistuksen meinasit hankkia.
- sutki auttapi
Tänne vuan suat sitä junttoo sillä maulla ettet muuta laluukkaa
- Anonyymi
Jos tänne ei ala pia muuttamaan ihmisiä tahi syntymään lapsia, ei nurmeksessa pian ole kuin sutsi-satsi ja muutama juoppo pitämässä seiniä pystyssä!
Nurmes on hieno paikka! - Anonyymi
Tähän aikaan vuodesta Nurmes. varsinkin keskusta vesistöineen ja koivukujineen on komeimmillaan, eli kannattaa tulla tutustumaan, tai vaikka jäämään.
- Anonyymi
Mahtoikohan tämä aloittaja lopulta muuttaa nurmekseen?
- Anonyymi
Ei, muutti velattomaan valtimoon.
- Anonyymi
Älä vaan muuta nurmes on niin sisäsiittoinen paikka että siellä ei asu ku täysiä vajakkeja koska sukurutsaus 100 prosenttista.
- Anonyymi
Ihme tohinaa ja pöhinää.
Nurmes on hyvä paikka jos tällaista haluaa. Normaalit palvelut kyllä löytyy.
Kauniimpaa paikaa tuskin edes löytyy, ehkä vanhat jäärät on turtuneet?
kaikki on mukavasti lähellä, siis mitä nyt on. Itse olen pärjännyt ihan ok.
Jos tykkää kunnon city fiilareista, niin eihän sellaine tänne tule, eikä edes moista pohdi.
Miinuksena sanoisin sen, että auto täällä on oltava, itse tulin helsingistä, missä ei autoa tarvi. Täällä tarvii. Joskus joutuu käymään lieksassa tai joensuussa ostoksilla. Toisaalta, netin kautta saa jo kaiken,
Nurmes on tavattoman kaunis paikka, ja minusta nurmeslaiset on tosi mukavia ihmisiä, ei moittimista. Tosin olen vasta vuoden täällä asunut, ja tämä korona on värittänyt ikävästi varmasti kaikkien elämää.
Ja bonuksena, asunnot on täällä todella edullisia, sekä vuokra että omistus. Itse olen vuokralla ja aivan mainio kämppä.
Nurmes on ihan ok, jos tällaseen haluaa, eli pieneen ja ehkä hitaaseen kuntaan asumaan.- Anonyymi
Hyvin sanottu :)
- Anonyymi
Tuo on se tyyppi joka on "muuttamassa" kaikille paikkakunnille. Ja sitten luultavasti nautii siitä kun asukkaat/vastaajat haukkuu paikkakuntaansa.
Katselkaa muistakin paikkakuntien ketjuista niin huomaatte.
Tokihan voitte kehua tai pilkata omaa paikkakuntaanne. - Anonyymi
Näinb positiivinen viesti on sensoorin hetimiten poistettava, johan meillä alkaa mennä mainen "suomen paskimpana kuntana"
- Anonyymi
Nurmes on kai ihan jees!
- Anonyymi
Muutan tammikuussa Nuseen. Hieman ihmetytti tämä ketju, onneksi sentään muutamalla järki päässä.
Hellareihin en ajatellut mennä, menen ihan lut kirkkoon, tavattoman kaunis on Nusen kirkko :)
Teillä on hupaisa ketju hellareista, ihmisiä nekin on, näyttää ainakin huumorin kukka kukkivan Nurmeksessa. - Anonyymi
Tällä palstalla pyörii yksi tai muutama henkilö jolla kellokoneiston rattaissa liikaa toleranssia. Tuskin asuvat edes paikkakunnalla, joten ei kannata välittää. 😉
- Anonyymi
Siun soteha pamautti kaikille tänne tullelleille hoitsuille 500 ekkee per kk poonusta.
Siis jos tulet.
Ymmärettävästi jo täällä olevat ei oikeen tykkää. Miten sitä sanotaan, kateus vie kalatkin vedestä :) - Anonyymi
Koneisto kunnossa aina
- Anonyymi
Älä tee sitä virhettä.
- Anonyymi
Nurmes on ihan mukava paikka. Ihmiset ovat ystävällisiä ja auttavaisia. Täällä on hyvä asua ja olla.
- Anonyymi
Yritäpä tilata vaikka murskekuorma pihallesi niin huomaat miten palvelu toimii.....siis ei toimi. Tervetuloa Nurmekseen ;)))))
- Anonyymi
Jäikö edellinen maksamatta?
- Anonyymi
Nurmes on pieni paikkakunta pohjois-Pohjois-Karjalassa. Se on maan eniten supisuomalaisia tuottava "kaupunki". Tämä johtunee siitä, että Nurmeksen kaikki koulut ovat homeessa, minkä vuoksi oppilaiden kasvatus epäonnistuu ja he jäävät henkisiksi vajakeiksi homesienen vallatessa heidän aivotoimintonsa. Jos mietit kumpi koulu olisi parempi vaihtoehto lapsillesi, muista että Kirkkokadun koulussa ruokakin hymyilee, vaikkakin pääasiassa sen vuoksi, ettei sitä kokkausvaiheessa muistettu tappaa. Yleensähän lihakarja teurastetaan jo teurastamossa eikä kokkausvaiheessa, mutta ei siitä sen enempää.
Nurmes on Suomen yleisesti ehkä nauretuin "kaupunki". Iltalehdessäkin mainittiin vuonna 2006, kuinka Nurmeksen kylänraitilta löytyvät supisuomalaisimmat miehet (tai jotain vastaavaa).
Nurmeksen nähtävyydet
Nurmes ei ainakaan ole tunnettu nähtävyyksistään. Suosituimpia turistikohteita ovat Bimbon talo (josta kerrotaankin alla) ja sen über olematon kylpylä (sama kuin uiskentelisit pihalammikossa) sekä "kaupungin" ainoat liikennevalot, jotka erottivat Porokylän ja keskustan ennenkuin ne purettiin. Joten nyt, Nurmeksessa on vain kaksi hyödytöntä liikenneympyrää.
Bimbon talo
Nurmeksen Bimbon talo ja mainitun tönön ympärille rakennettu kurjalaishökkelikylä, hakee vertaansa suomalaisessa homerakennusperinteessä. Bimbon talo rakennettiin Kurjalanliiton, Suomen valtion ja Nurmeksen kaupungin tukiaisten tuloksena vuonna 1978. Kuten kehitysalueilla olevilla rakennushankkeilla yleensä, Bimbon talon rakentamiseen liittyviä epäselvyyksiä ei ole vieläkään selvitetty – eikä tulla selvittämään. Alkujaan koko talohanke osoittautui suureksi flopiksi, sillä 1970-luvun Nurmeksessa ei ollut mitään kurjalaisperinnettä, vaan kurjalaisperinne piti sinne synnyttää.
Suojärvi Pitäjäseuralaiset olivat aiemmin vaatineet Kurjalaa takaisin pullo kerrallaan, mutta pullojen juomiselle ei ollut idyllistä atmosfääriä, jolloin virisi ajatus oman juottolan rakentamisesta. Sopiva kurjalaispaikka löytyi yllättäen Venjälle menetetystä Kurjalasta, Suojärveltä, josta kopioitiin Bimbon talon kuva arkkitietien avustuksella. Alkuperäisessä Bimbon talon navetan juottoautomaatit päätettiin korvata ravintolalla. Kurjalan liitolta, Suomen valtiolta ja tietenkin Pohjois-Karjalan kaikilta kunnilta anottiin ensin avustukset, jotka nautittiin useaan otteeseen alueen lomakeitaissa ja ravintoloissa 70-luvun puolivälissä. Sijoituskilpailun talon paikasta voittivat nurmeslaiset kunnan isät, joiden viinapää oli naapureitaan parempi. Talo päätettiin rakentaa keskelle ei-mitään, Nurmekseen. Talon valmistuminen myöhästyi useaan otteeseen, sillä pahoin alkoholisoituneilla rakennusmestareilla, kirvesmiehillä ja timpureilla hirtti ryyppy pahoin päälle. Kuin ihmeen kaupalla, talo vihittiin käyttöön uudenvuoden ryyppäjäispäivänä vuonna 1978.
Bimbon talo osoittautui heti alkuunsa väärin tehdyksi, rakennusvirheitä täynnä olevaksi kyhäelmäksi, jota paikalliset nurmeslaiset vieroksuivat. Se ei kuitenkaan estänyt kunnan virkamiehiä ideoimasta lisää, ja hanke laajeni kun ympärille rakennettiin oma Kurjalaiskylä: pieniä, homeen harmaita mökkejä, joissa omat viinat voi nauttia itse ennakkoon, eikä tarvitse ostaa baaritiskiltä kalliita drinkkejä. Idea oli hyvä, kunnes havaittiin, että pihit nurmeslaiset, valtimolaiset, lieksalaiset, juukalaiset ja joensuulaiset ryyppäävät pohjat jo tulomatkalla, eivätkä majoitukaan alueen homemökkeihin. Suuruudenhulluuus ei loppunut Kurjalaiskylään, vaan alueelle rakennettiin oma kirkko, tsisouna, jonka ilmaisen ehtoollisviinatarjoilun toivottiin houkuttelevan paikalle kirkkoviinin ystäviä. Rakennettiin teatteri, jonka lasikuituinen kallio hakee vertaansa Rovaniemen joulupukin maasta ja Naantalin muumimaailmasta. Kun Pieliseen kuseminen ei ollut enää muodikasta, vähän matkan päähän Bimbon talosta rakennettiin oma pissipaikka – Nurmeksen kylpylä, sillä kaupungissa ei ollut ennestään uima-hallia, jossa olisi voinut tutustua naapurin emännän uimapukumallistoon.
Kun kyse oli kylpylästä, piti kylpylään saada myös lorisevaa, juoksevaa vettä. Kylpylän lippujen hinnat mitoitettiin suuren maailman malliin seurauksella, että kylpylä meni konkurssiin ja sen osti Sutki-yhtiö. Rakennettiin reikäpallokenttä, jonka toivottiin houkuttelevan paikalle golf-kärryjä vetäviä, isoilla Audeilla ajavia raharikkaita juppeja – toisin kävi. Myös Sutki-yhtiö meni konkurssiin ja apuun tuli paikallinen Osulanbaari, Osuuskauppa Jukola, joka osti konkurssikypsän yhtiön.- Anonyymi
Tuo ei älyä kysy.
- Anonyymi
Historia
Nurmeksen syntyperää ei tiedetä tarkasti, mutta arvellaan että se olisi alkanut muodostumaan noin 5000 vuotta sitten kun paikallinen CroMagnon -johtaja sai uskonnollisen herätyksen juotuaan villiporon kusesta tekemäänsä viinaa. Hän perusti järjestelmällisen porojen kesyttämiseen tähtäävän yhteiskunnan. Tästä yhteiskunnasta syntyi erilaisia alaryhmiä, ja nämä eri ryhmittymät eivät ajan mittaan enää sietäneet toisiaan. Kaikkein poromyönteisimmät (tai joidenkin huhujen mukaan porojen kanssa risteytyneet) muuttivat Lappiin porojensa kanssa ja ne jotka tyytyivät nuokkumaan hökkeleissään ja juomaan ihan tavallista viinaa jäivät lorvimaan nykyisen Nurmeksen alueelle. "Maailman persereiäksi" kutsuttu "kaupunki" on siis syntynyt keskelle ei-mitään ja väestöluvun kehitystä seuraava voi huomata että kohta se myös on ei-mitään. Nimi Nurmes tälle kyläpahaselle tuli humalaisen Jorkin, paikallisen kansansankarin ja Nurmeksen elävän legendan, örvellettyä sekavia jossakin juomingeissa ja ihmisten otettua tuon nimen käyttöön ilman mitään sen järkevämpää syytä. - Anonyymi
Olisin iloinen jos koko Nurmes ja kaikki sen asukkaat vaan häviäisivät maapallolta.
- Anonyymi
Anna nyt sen Nurtsilandian olla ja kukoistaa!
- Anonyymi
Nurmes on hieno paikka.
- Anonyymi
Kaikki talot on homeessa nurmeksessa 😕
- Anonyymi
Porokylän r kiska ei ole homeessa!
- Anonyymi
Kuinkas olisi, kun ei ole olemassakaan, oletko pilvessä ollut pitkäänkin.
- Anonyymi
Kyllä Nurmes on maailman paskin paikka mitä tiedän ja asukkaat on kyllä sitä tasoa että yhdenkään nurmekselaisen kanssa ei kannata olla missään tekemisissä. Sukurutsaus on tehny näistä Jumalan hylkäämistä vajakeista niin tyhmiä että ihan pahaa tekee.
- Anonyymi
Onneksi rosvo huijari romanit lähti ajettiin pois itäkaupungista muuten olisi tullu haulisuihku autoihin
- Anonyymi
Elä muuta
- Anonyymi
ihan ok!
- Anonyymi
Monipuolinen nurmesjärven koulu on purkulistalla, siellä oli monipuolista harrastustoimintaa niin kauvan, kun keksittiin joku hiukkasmittaaja, jolla saatiin koulu tyhjäksi ja lapset parakkeihin koulun pihalle.
- Anonyymi
Jos sinä haluat kiduttaa lapsesi homeessa, tee niin. Me muut emme sellaiosta halua.
- Anonyymi
Aina tänne joku muuttaa ja ei täällä kaikki senhän homeessa ole 😂
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä913020Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3001717Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461597IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4051417- 871411
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4031323Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21149Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381077Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun337923Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden264895