Moneksiko yöksi hoitoon?

ääiippä

Olenko mielestänne tehnyt väärin, kun olen nyt puolen vuoden ajan noin kerran kuussa laittanut lapseni mummulaan hoitoon 3-4 yöksi? Lapsi on parin kuukauden päästä 3 vuotta. Sitä ennen lapsi on ollut pisimmillään vain 1 yön hoidossa. Olemme aikaisemminkin tavannut isovanhempia kerran kuussa viikonlopun tai joskus pidempäänkin yhdessä lapsen kanssa, joten lapsi tuntee ja tykkää kovin isovanhemmistaan. Nämä pidemmän kyläilyt jolloin lapsi on ollut yksin isovanhemmillaan on sujunut ihan hyvin. Ei ole huomattu esim. mitään itkuisuutta.

Siksi olen laittanut lapsen niin moneksi yöksi koska olen yksinhuoltaja ja halusin joskus levätä vähän pidempään, sitten oli pari mukavaa matkaa jonne halusin mennä ystävieni kanssa sekä tapasin uuden miehen jonka luokse menin aluksi yksin ihan lapsen takia ettei kiinny liikaa, jos jutusta ei olisi tullutkaan enempää. Ja kun tämä mies asuu vähän kauempana niin matkoihinkin menee niin paljon aikaa että halusin olla siellä pidennetyn viikonlopun.

Onko 3-4 yötä siis liikaa mummolassa?

9

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Siis lapsi on ollut noin 2v4kk, kun tämä yökyläily alkoi? No, itsestäni ei olisi ollut tuollaiseen, mutta en myöskään ole ollut koskaan yksinhuoltaja, joten heidän tarpeensakin on minulle vieraat.

      Kaipa isovanhemmat olisi kertoneet, jos lapsi olisi kovasti ikävöinyt iltaisin kotiin tai he itse olisivat pitkäaikaisesta ja säännöllisestä lapsenhoidosta liikaa rasittuneet?

    • Mymmelimammel1

      Samankaltaisia asioita mietin..

      Olen yh ja nyt lapseni isovanhemmat ovat ehdottaneet että jos 2v tyttöni pääsisi heidän kanssaan mökille 2-3yöksi. Tähän asti lapsi ollut yökylässä sillontällön, harvemmin ku kerta kuussa ja aina yhden yön (ilta 18-aamu10). Tykkää olla mummolassa, ei itke ja nukkuu siellä paremmin kun kotonaan :D
      Eli niiltä perusteilta en evää lapsen yökyläilykä' vaan otan oman aikani ja nautin kun saan kodin kuntoon kerralla ja nukkua kunnolla.

      Ainut syy miksi mietin tuota pitempää aikaa on se että kerran lapseni oli mummolassa aamusta aamuun ja silloin meni yksi päivä kotona äidille kiukutellessa. Olishan se ihanaa jos välillä ehtis tehdä suursiivouksen, saunoa yksin ja hoitaa kauppa-asiat sekä rentoutua hetken itsekseen mutta jos se lapsen kotiinpaluu on sitä hankalampi mitä kauemmin on mummolassa?

    • lapsen tähden

      Kauheeta!! Miten joku voi olla erossa omasta lapsesta???Miksi teit lapsia jos et pysty heitä hoitamaan? Anna lapsi pois rakastavaan perheeseen, joka jaksaa.

      • ...

        Kait sä nyt tajuut, että yh-äipän täytyy löytää uusi mies ja siksi aikaa lapsi täytyy laittaa sivuun, että saa uuden pullan uuniin?


    • ääiippä

      En mä näitä pidempiä yökyläilyjä meinannut enään jatkaa, kun on uusi mies hoitoapuna. Ja vaikkei olisikaan niin en mä siltikään noin usein hoitoon noin pitkäks aikaa laittais. Ajattelin että se on vaan väliaikaista noi hoitokerrat. Ja kun noita hoitokertoja oli 5 puolessa vuodessa ja hyvin ne meni niin ehkä ei ollut haitallista, mutta eihän siitä varma voi olla.

      Enkä mä tahallani yksinhuoltajaks ryhtynyt. Ja onko muka parempi viedä lapselta hyvä äiti, (vaikka välillä vie lasta hoitoon), johonkin ihan uuteen perheeseen! Siinä vasta lapsi kärsiikin! Ja äiti on onnellisempi jos sillä on uusi rakastava mies. Ja tämä oli ainut poikkeus joka ei ollut paikallinen mies, ja jätin siksi lapsen hoitoon mummolaan.

    • On liikaa

      Mun mielestä on liian pitkä aika, ainakin noin usein eli kerran kuussa!
      Mutta tämä on vain mun mielipiteeni.

    • ei stressiä

      Pyh... älä aloittaja kuuntele näitä "superäitejä".

      Lapsellasi on turvallinen olo varmasti isovanhempien luona, jos kerran on heihin jo hyvin tutustunut. Usein isovanhemmat aidosti rakatavat lastenlapsiaan ja välittävät tunteen ilmapiirissä.

      Ehkä kuitenkin välttäisin ihan noin pitkiä erossaoloja. Eikö sinulle lepäämiseen riitä pari vuorokautta? Minulle kyllä on riittänyt, mutta tilannekin on ollut eri, kun hoitaja on ollut lapsen isä tai paljon tiheämmin tavatut sukulaiset. Isovanhempiakin olemme aina nähneet vähintään kerran viikossa.

      Eli älä huoli asiasta, mutta mahdollisuuksien mukaan lyhennä aikaa. Noin pienelle neljä päivää on todella pitkä periodi. Onhan se aikuisellekin, kun on vaikka kaupunkilomalla ma-to -reissussa. Tuntuu kuin olisi ollut ainakin pari viikkoa poissa.

      • mammuli80

        Tuntuu nyt vain uusi mies olevan lastasi tärkeämpi. En ymmärrä!


    • 2v eri ku 3v

      Itse jätin lapseni ekaa kertaa yökylään (tosin vain yksi yö) tädilleen kun oli 2v7kk. Tapahtui tytön omasta aloitteesta.. oli silloin ilmeisen valmis yökyläilyyn. ehkä olisi ollut jo hieman aiemminkin, mutta oli kuitenkin hieman yli 2v:nä vielä kovin äidin perään. Nyt kun hän on 3v3kk, voisin ihan huoleti/ hyvillä mielin jättää viikonlopuksi, ehkä kolmeksikin yöksi.. Kypsyminen lienee yksilöllistä.. Mutta kyllä se sunnilleen 3v ON sellanen todella merkittävä vaihe lapsen kehityksessä, erityisesti tuossa erillisyyden kehittymisessä ja vanhemmista erossa olemisen sietämisen suhteen. Meillä lapsi siis ollut kotihoidossa (aloitti osapäivähoidossa tasan 3v:nä) ja hyvin vähän päivisinkään oli kahden ekan vuoden ajan muiden hoidossa. Ja koskaan ei ole tarvinnut jättää itkevää lasta toisen hoitoon. EIkä ole ollut mitään palaamisen jälkeisiä kiukutteluja tms. Vaan jää luontevasti hoitoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8406
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe