Alkoholin käyttö raskausaikana!

Vaikka mies olenkin ihmettelen suuresti miten vastuuttomia jotkut varsinkin nuoret naiset ovat nykyään kun käyttävät alkoholia ja polttavat tupakkaa raskausaikana ja imetysaikana.On toki vastuullisiakin nuoria äitejä mut sit on niitä ketkä ajattelevat vain itseään.Eikö heille tule mieleen että sisällä on aivan puolustuskyvytön ihmisen alku,joka voi pahimmassa tapauksessa kärsiä raskausaikana tehdyistä virheistä.Tai sitten ainakin saatte levottoman lapsen joka on pienenä valvottava ja vilkas.Kannattaa muistaa et imetysaika on myös osa "raskausaikaa".

mies28

38

472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarkkuutta

      Ja sinulle mies kuitenkin tiedoksi, että imetysaikana voi aivan turvallisesti nauttia alkoholia yhden tai kaksi annosta silloin tällöin. Varsinkin, jos vauvalla on jo pitkät imetysvälit ja äiti haluaa juoda esim. lasillisen viiniä ruoan kanssa, ei vauvan elimistöön joudu lainkaan alkoholia.

    • Itse oon eri mieltä.Kyllä siitä maitoon kulkeutuu vahingoittavia aineita vaikka ehkä näin nykyään sanotaankin.Ja sitä kautta vauvaan vaikuttaa.Äidinmaito tärkeää lapsen kehitykselle todettu tutkimuksissa.

    • Lastenneuvolakäsikirja THL löytyy tietoo missä todetaan että alkoholinkäytöstä imetyksen aikana on vasta vähän tietoa.Todetaan myös että pienikin määrä voi vahingoittaa vauvaa,kun lukee pidemmälle,vaikka todetaan että voi ruoan kanssa ottaa lasin viiniä.Turha ottaa riskejä mitkä voi aiheuttaa kymmenien vuosien tuhoa pahimmas tapaukses.

      • Tarkkuutta

        Siis mikä jäi nyt ymmärtämättä? Jos äiti juo lasin viiniä ja imettää siitä kolmen tunnin kuluttua, niin alkoholia ei ole enää veressä -> ei ole maidossakaan. Ei siitä mitään lapsellle kulkeudu. Oletko ottanut huomioon, että osa imettää lastaan myös hieman pidempään kuin Suomen suositusten mukaan? Itseäni ei erityisemmin huvita pistää ruokajuomaviinejä kahdeksi vuodeksi tauolle, kun voin aivan hyvin nauttia lasillisen silloin tällöin lasta vahingoittamatta.

        Sen lisäksi on nyt sanottava, että vaikka äidin veressä olisi vielä hitunen alkoholia, niin sitä on maidossa esim. desissä niin minimaalinen määrä, että kannattaa sitten varoa myös esimerkiksi kypsiä hedelmiä, jos on huolissaan lapsen elimistöön joutuvasta alkoholista. En itse imetä, jos veressä on alkoholia, mutta piti tuo fakta nyt silti jakaa.


      • Tarkkuutta
        Tarkkuutta kirjoitti:

        Siis mikä jäi nyt ymmärtämättä? Jos äiti juo lasin viiniä ja imettää siitä kolmen tunnin kuluttua, niin alkoholia ei ole enää veressä -> ei ole maidossakaan. Ei siitä mitään lapsellle kulkeudu. Oletko ottanut huomioon, että osa imettää lastaan myös hieman pidempään kuin Suomen suositusten mukaan? Itseäni ei erityisemmin huvita pistää ruokajuomaviinejä kahdeksi vuodeksi tauolle, kun voin aivan hyvin nauttia lasillisen silloin tällöin lasta vahingoittamatta.

        Sen lisäksi on nyt sanottava, että vaikka äidin veressä olisi vielä hitunen alkoholia, niin sitä on maidossa esim. desissä niin minimaalinen määrä, että kannattaa sitten varoa myös esimerkiksi kypsiä hedelmiä, jos on huolissaan lapsen elimistöön joutuvasta alkoholista. En itse imetä, jos veressä on alkoholia, mutta piti tuo fakta nyt silti jakaa.

        Ja siis noista kypsistä hedelmistä, ennen kuin joku takertuu asiaan: kannattaa siis varoa antamata niitä lapselle.


    • Mieti pidemmälle

      Itelleskö mies laitat noita plussia? :D :D

      Tiesitkö mies sitä, että jos äiti haluaa ottaa sen lasin pari punaviiniä tai ehkä enemmänkin, niin voi hän rintapumpulla lypsää tuoretta puhdasta maitoa talteen ennen kuin juo alkoholia ??? ;)

    • Kyllä sulla on kova alkoholintuska kun et pysty kahta vuotta olemaan ilman juomatta.Sulla pitäs olla pumppu kaljatynnyristä mahaan!

      • Mieti pidemmälle

        Kyllä olet todellinen lapsellinen ja epäkypsä juippi kommentistasi päätellen! Teet minusta suurinpiirtein alkoholistin siitä syystä, että on mahdollista ottaa alkoholia imetysaikana, niin ettei tuota lapselle minkäänlaista vahinkoa! Tästähän oli kysymys? Eikö niin ;)
        Niin ja kerron myös senkin, että olen absolutisti, en ole käyttänyt alkoholia 12 vuoteen, joten koitappa pysyä aiheessa äläkä eksy kaljatynnyreihin....juippi!!!


      • Tarkkuutta

        Mitäs traumoja sinulla itselläsi on alkoholin suhteen, kun et ymmärrä, että kaikki eivät juo alkoholipitoisia tuotteita päihtyäkseen? Ja tuolla kahdella vuodella tarkoitin pelkkää imetysaikaa, raskausaika mukaan luettunahan se on melkein kolme vuotta. Millä lailla se on alkoholintuskaa, että haluan juoda joskus lasillisen aterian kanssa sopivaa viiniä? Lasillisen, ei yhtään enempää. Ja se minun lasilliseni on yleensä vähemmän kuin 12 cl. Siitä ei päihdy. Se ei tunnu olossa millään lailla. Satun pitämään hyvistä viineistä niiden maun takia. Koeta oppia tajuamaan, että alkoholi ei ole kaikille ongelma, vaikka sitä kohtuudella käyttäisikin.


      • Tarkkuutta
        Tarkkuutta kirjoitti:

        Mitäs traumoja sinulla itselläsi on alkoholin suhteen, kun et ymmärrä, että kaikki eivät juo alkoholipitoisia tuotteita päihtyäkseen? Ja tuolla kahdella vuodella tarkoitin pelkkää imetysaikaa, raskausaika mukaan luettunahan se on melkein kolme vuotta. Millä lailla se on alkoholintuskaa, että haluan juoda joskus lasillisen aterian kanssa sopivaa viiniä? Lasillisen, ei yhtään enempää. Ja se minun lasilliseni on yleensä vähemmän kuin 12 cl. Siitä ei päihdy. Se ei tunnu olossa millään lailla. Satun pitämään hyvistä viineistä niiden maun takia. Koeta oppia tajuamaan, että alkoholi ei ole kaikille ongelma, vaikka sitä kohtuudella käyttäisikin.

        Ps. Ei kiitos kaljapumpulle. En juo kaljaa, koska en erityisemmin pidä oluesta.


    • ei hyvää päivää

      Siinä taas yks Lissu tuomitsemassa muita! Vain oma mielipide se ainut ja oikea.

      Ompas omituista nähdä, että mies tulee tänne Raskaus palstalle jakamaan "neuvojaan", kun ei itse edes pysty tekemään lasta, ei kantamaan sitä 9k, ei synnyttämään eikä imettämään....Just just!

    • mami1987

      Olen samaa mieltä aloittajan kanssa että nykyään aivan liikaa näkee odottavia äitejä jotka juo ja polttaa ihan koko raskauden ajan. Itse en kyllä tunne vähääkään kiusausta alkoholiin,miksi se alkoholi on niin tärkeää että siitä ei voisi luopua? Odotus ja imetys ajaksi.. Sitten vielä usein kuulee viimeisillään olevien sanovan että kunhan tän lapsen ulos saan ni vien mummolaan hoitoon ja baanalle, kyllä itse ainakin odotan että saa sen oman nyytin syliin ja sen kanssa kotiin perheen kanssa olemaan enkä edes ole ajatellut mitään hoitoon viemisiä varsinkaan siksi että pääsis juomaan!
      Eniten kyllä harmittaa ja surettaa tupakoivien äitien vauvat kun sen tupakoinnin voi lopettaa raskaus ajaksi niin ei edes jotkut siitä luovu...
      Jokainen omalla tavallaan mutta kyllä itselleni ainakin tärkein on se oma lapsi ja terveys.

      • Titttidii

        Minä taas ymmärsin, että oli kysymys lasillisesta tai kaksi imetyksen aikana. Ei niinkään ollut juomisesta ja ryyppäämisestä kysymys.
        Itsellänikään ei ole minkäänlaista kiusausta juoda raskausaikana pisaraakaan, enkä ole juonutkaan. Olen juomani juonut kakskolmikymppisenä, joten ei häiritse ollenkaan tuo puoli. Olen 39 ja minulla on paljon annettavaa vauvalleni, ei enään nuoruuden liittyvät houkutukset iske. Koettu on ja olen niistä erittäin tyytyväinen, että tein ne silloin kuin siihen oli aikaa. Nyt tulee vauva ja annan kaiken sen mitä hän tarvitsee...koulut käyty, työpaikka on, oma talo ja kaikin puolin elämä ja taloudellinen tila kunnossa.

        Voin juoda viininlasin rauhassa sitten kun siltä tuntuu ja siihen on sopiva aika.


      • Tarkkuutta

        Mutta miksi näissä keskusteluissa on tasan kaksi vaihtoehtoa? Joko ei juo pisaraakaan alkoholia imetysaikanakaan (ja on kunnon äiti), tai sitten on baarissa juokseva rapajuoppo, jolla on niin kova viinanhimo, että lapsi menee hoitoon suoraan synnäriltä. Eikö tähän väliin todellakaan mahdu mielestänne mitään? Kuten itse sanoin, juon joskus lasillisen viiniä hyvän aterian kanssa. En päihdy siitä, enkä edes halua päihtyä. Lapseeni se lasillinen ei vaikuta millään lailla, kuten ei muihinkaan läheisiini. Mikä tässä on paheksuttavaa. Kertokaa ihmeessä, kun en vain ymmärrä.


    • :D :D

      Minulla on 2vuotias lapsi ja odotan toista. Raskausaikana en ole juonut yhtään alkoholia. Esikoista imettäessä otin ravintolassa käydessä viiniä ruuan kanssa (olisinko 1-2kertaa imetysaikaan käynyt ravintolassa) ja kun imetys loppui olen käynyt kokonaista 2 kertaa viihteellä, noilla kerroilla olen siis juonut jopa 2-.3alkoholiannosta.. Mahdan olla rapajuoppo akka koko ämmä :D

    • oma mielipide

      Itse en hyväksy tupakointia tai minkäänlaista alkoholin käyttöä raskausaikana, mutta eri asia onkin sitten kun lapsi on syntynyt. Mielestäni silloin tällöin on ok ottaa se pari lasia viiniä, kaljaa, mitä nyt sattuukin juomaan, vaikka imettäisikin. Rintamaitoa voi pumpata valmiiksi pulloon ja seuraavan kerran kun vauvalla on nälkä, voi maidon antaa pullosta. Ei absolutistiksi tarvitse ryhtyä vaikka lapsi olisikin. Jotkut tietty eivät juo koskaan ja sekin on hyvä valinta. Se on jokaisen oma päätös juoko vai ei. Itselläni on reilun 3kk ikäinen lapsi, ja voin rehellisesti kertoa, että kyllä mä juon. Eikä musta mitään absolutistia tulekaan. Hänen seurassaan saatan joskus juoda korkeintaan sen 2-3 kaljaa, ja silloin isä on juomatta kun minä otan. Ja kerran on lapsi ollut yötä hyvässä hoidossa, kun ollaan miehen kanssa viihteelle menty. Ja näin tulee tapahtumaan myös jatkossa, aina silloin tällöin. Totta kai rakastamme lastamme ja hän on tärkein asia maailmassa, mutta rehellisesti myönnän, että oli mukavaa pitää yksi vapaailta ja lähteä tuulettumaan. Se oli kivaa vaihtelua.
      Mutta kuten sanoin, nämä juomiskuviot jne ovat jokaisen oma valinta, ja tämä oli vain mun mielipiteeni. Tärkeintä on, että lapsella on kaikki hyvin ja hänet hoidetaan.

    • On täällä edes pari järkevää äitiä.Kukin tietenkin tyylillään.Ite en kuitenkaan vaarantais lastani tarkotuksellisesti.

      • Tarkkuutta

        Koska oletan, että viittaat järkevillä absolutisteihin, niin voitko kuitenkin kertoa, millä lailla minä vaarannan lapseni juomalla joskus vajaan desin viiniä ruoan kanssa? Kerro ihmeessä, itse kun en millään keksi.


    • Tee ihan mitä lystäät omapahan on asias!

      • Tarkkuutta

        Niin. Eli ei sitten ollutkaan mitään perusteita niille haukuille. Eipä yllättänyt.


    • En jaksa vaan sun kans väitellä! Juota lastas vaikka umpikännis!

      • Tarkkuutta

        Sori, mutta noilta sinun ensimmäisiltä sinänsä järkeviltä viesteiltäsi alkaa mennä nyt pohja. Minun alkoholinkäyttöni on edelleen imetysaikana ollut se vähemmän kuin yksi annos kerrallaan, silloin tällöin. En juota lastani, enkä päihdy. Miten voi olla mahdotonta keskustella ja perustella väittämänsä asiallisesti? Tuli selväksi, että sinun mielestäsi pienikin alkoholinkäyttö imetysaikana vahingoittaa lasta. Koska itse juon alkoholini siten, ettei alkoholia joudu lainkaan lapsen elimistöön, kysyin sinulta perusteluita väitteellesi. Niitä ei nyt kuulu, vaan reagointisi on noin kolmevuotiaan tasolla. Toisaalta, mitäpä muuta tällä palstalla voi odottaakaan.


    • Helppohan miehen on

      kieltää naiselta sitä sun tätä, koska itse ei tarvitse raskauden aikana luopua mistään. Jos mies haluaa olla naisen tukena, niin silloin hän luopuu myös itse näistä kyseisistä nautintoaineista samaksi ajaksi, kuin nainenkin.

      Joissain maissa juodaan lasillinen viiniä päivässä, vaikka oltaisiinkin raskaana. Humalahakuinen juominen on aivan eriasia, koska, jos äiti on humalassa, niin silloin luultavasti vauvakin on.

      Enemmän varmaan jokapäiväinen tupakointi aiheuttaa ongelmia, kuin kerran viikon saunasiideri/lasillinen viiniä.

    • voe voe

      Hitto mikä puupää toi kellä pitäs olla munat....mäki ootan perusteluja!

    • Mulle ei ainakaan teettäis mitään ongelmia olla kolmisen vuotta juomatta alkoholia.Nykyään käyn 2-3 kertaa baaris kuukaudes, mut yhtä hyvin voisin olla vaimon kans saman ajan juomatta.

      • äiti+isä+3lasta

        Hitto, sinähän olet lähes rapajuoppo, kun juokset noin usein baareissa! Onneksi aviomieheni on sinua paljon raittiimpi.


    • kolmen äiti

      Minä en ottaisi miehekseni ja lapseni isäksi tyyppiä, joka käy baarissa 2-3 kertaa kuukaudessa, vaikka ei joisikaan kuin yhden oluen per kerta. :) Tämä naiselta, joka raskausaikana ei juo tippaakaan alkoholia, mutta imetysaikana saattaa juoda hyvän siiderin saunan päälle kerran parissa-kolmessa kuukaudessa. Mies juo saunaoluen (1 pullo tai tölkki) noin kerran kuukaudessa, jos silloinkaan.

      Imettävän naisen maidon alkoholipitoisuus on sama kuin imettäjän veren, näin kertovat ALKO, WHO ja THL. Tällöin heti tuon yhden siiderin juotuani tällaisen hieman ylipainoisen naisenpuolen veren alkoholipitoisuus on noin 0,26 promillea eli 0,026 prosenttia. "Väkevyydeltään" rintamaito on tällöin Pommacia (0,16 tilavuusprosenttia alkoholia) laimeampaa. Kahden tunnin kuluttua tuokin alkoholimäärä on haihtunut jo verestäni, ja ajoitan sen ainokaisen siiderini yleensä niin, ettei lapsi syö ainakaan kolmeen tuntiin siiderin nauttimisen jälkeen.

      "Viihteellä" en ole käynyt vuosikausiin ennen lapsen syntymääkään, jos viihteellä käymisellä tarkoitetaan nimenomaan humalanhakuista juomista tai ylipäätään humalassa olemista. Alkoholistiperheen lapsena suhteeni alkoholiin on sen verran vääristynyt, etten tahdo humalassa olla.

      Mitä alkoholin käyttöön raskausaikana tulee, olen ehdottoman kielteisellä kannalla, kuten kai kaikki tervejärkiset aikuiset. Imetysaikana en kuitenkaan näe mitään pahaa siinä satunnaisessa siiderissä saati sitten viinilasillisessa, kunhan kyse ei ole jokailtaisesta tissuttelusta. Jos sen viinidesin tai pikkuisen siideripullon kuitenkin juo ihan vain maun vuoksi (koska usko tai älä, hyvä viesker1985, alkoholijuomia voi juoda myös siksi, että vilpittömästi nauttii niiden mausta, vaikka humalatilaan ei tahdo tullakaan eikä tulekaan) harvakseltaan, ei imettäjää voi mielestäni teilata alkoholiongelmaiseksi tai syyllistää häntä tästä. Eivät ainakaan ne samaiset tervejärkiset aikuiset. :) Kiva, jos joku on ihan kokonaan absolutisti, mutta kaikilta sitä ei mielestäni tarvitse vaatia. Vaihtoehtoja kun on muitakin kuin absolutisti, ns. kohtuukäyttäjä ja rapajuoppo. Itse sijoitun mielestäni absolutistin ja kohtuukäyttäjän väliin.

      Ugh, olen puhunut. :)

    • mami1987

      Tarkentaakseni vielä, on olemassa kyllä se kultainen keskitie alkoholin kanssa imetys aikana. Tarkoitin enemmänkin sitä kun kaikki eivät sitä rajaa ota huomioon ei raskausaikana eivätkä myöskään imetysaikana.
      Enkä tarkoittanut lasin viiniä ruuan tai siiderin tmv. saunan kanssa tekevän kenestäkään rapajuoppoa.

      Mutta valitettava tosiasia on se että on tulevia äitejä ja äitejä jotka ottavat sen humalatilan riippumatta siitä onko vauva vielä kohdussa,imetettävä tai muuten läsnä kun humalassa ollaan(ilman selvää hoitajaa). Samoin kuin tupakoivia ja jopa huumeita käyttäviä äitejä...

      • pysy asiassa

        Mutta tässähän olikin alunperin kysymys viinilasista parista, eikä humalan hausta tai tupakoivista äideistä. Sinä poikkeat mami1987 nyt asiasta väärälle polulle.


      • mami1987
        pysy asiassa kirjoitti:

        Mutta tässähän olikin alunperin kysymys viinilasista parista, eikä humalan hausta tai tupakoivista äideistä. Sinä poikkeat mami1987 nyt asiasta väärälle polulle.

        Aloittajahan puhui vain alkoholia nauttivista raskauden ja imetyksen aikana ja tupakoivista äideistä... Ensimmäisessä kirjoituksessa oli puhe vain näistä! ei määristä onko se yksi lasillinen tai kymmenen vaan ylipäätänsä alkoholia nauttivista.


      • Lilli74
        mami1987 kirjoitti:

        Aloittajahan puhui vain alkoholia nauttivista raskauden ja imetyksen aikana ja tupakoivista äideistä... Ensimmäisessä kirjoituksessa oli puhe vain näistä! ei määristä onko se yksi lasillinen tai kymmenen vaan ylipäätänsä alkoholia nauttivista.

        Joo mut jos luet koko ketjun, niin puhutaan parista lasillisesta ja vaikuttaako se äidin maitoon ja kuinka paljon/kauan. Ja voiko sitä lasillista paria juoda ettei vahingoita lasta.
        Mutta toki, voihan sitä poiketa keskustelun oikeasta luonteesta ja mennä äärilaitaan!


    • Tuskin löydän ketään kumppania jos istuskelen kaikki viikonloput kotisohvalla tv:een ääres,tämä nim. kolmen äiti.Tuskimpa kukaan nainen tulee kotiovea koputtelee,epäilen.En milloinkaan juo kuin yhden oluen kotona ja toisen ravintolas.
      Sinkkuna olemista ja avioliitossa olevaa paria,joilla on lapsia ei mielestäni kannata verrata toisiinsa.

      • kolmen äiti

        En minä kotisohvalla väittänyt istuvanikaan kaikkia viikonloppuja. :) Miehen tapasin sinänsä tylsästi yhteisten kavereiden kautta, iltaisin kyläillään kaverien luona, harrastetaan yhdessä ja erikseen - jos alkoholia raivolla välttelevän puolison tahdot, kannattaa moista ehkä etsiä jostain muualta kuin baarista. :)

        Ja mainittakoon, etten olisi siis edes parisuhteeseen ryhtynyt baareissa noinkaan usein käyvän miehen kanssa. Niin metsä vastaa jne.


      • Perheellinen äiti
        kolmen äiti kirjoitti:

        En minä kotisohvalla väittänyt istuvanikaan kaikkia viikonloppuja. :) Miehen tapasin sinänsä tylsästi yhteisten kavereiden kautta, iltaisin kyläillään kaverien luona, harrastetaan yhdessä ja erikseen - jos alkoholia raivolla välttelevän puolison tahdot, kannattaa moista ehkä etsiä jostain muualta kuin baarista. :)

        Ja mainittakoon, etten olisi siis edes parisuhteeseen ryhtynyt baareissa noinkaan usein käyvän miehen kanssa. Niin metsä vastaa jne.

        En minäkään tommosen Kapakkahain kanssa ryhtyisi suhteeseen. Kyllähän niitä sinkkuja muuallakin on kuin kapakoissa. Siinä olet oikeassa, että tuskin kukaan ovikelloa tulee soittamaan, juu ei! Mene harrastamaan jotain muuta järkevää!
        Aika ristiriitainen tämän kapakkahain ajattelumaailma. Jos näin mustavalkoinen on mielipide, niin miten voi kuvitella löytävänsä suunnilleen absolutistia kapakasta tai melkein sinne päin olevaa naista. En ymmärrä!
        Mies joka juo itsekkin, käy kapakoissa melkein joka viikonloppu, eikä ole itsellään edes kumppania saatikka sitä lasta, niin tulee sitten tänne neuvomaan muita kuinka elellä! Huh huh!
        Luulen, että kaikki nämä äidit jotka tähän ketjuun ovat vastanneet ovat hyviä äitejä, jotka ihan varmasti tietävät alkoholin rajat paremmin kuin kapakkahai itse jo ihan siksi, koska heillä on perhe ja kokeneet ehkä vähän enemmän elämässään muuta kun joka viikonloppuista kapakassa notkumista

        Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan!


    • Älä hauku kapakkahaiksi kun et tunne minua!

      • Jarnuliinu

        ....se koira älähtää johon kalikka kalahtaa!

        Älä tule haukkumaan alkoholisteiksi tai huonoiksi äideiksi joita et itsekään tunne!

        Kapakkahai.......Aaaaaahahahahaaaaa, aika hyvän keksi joku :D :D


    • jumalaaeiolepiste

      hei! viesker1985 huomasin profiilistasi että olet etelä-pohjanmaalta. kuulutko kenties johonkin lahkoon kuten lestadiolaisiin? kun katsoin kommenttejasi niin miten voit sanoa että abortin tekijä on lapsenmurhaaja? entä miten voit sanoa että jos on homo niin silloin pitäisi mennä hoitoon? miksi noin nuori ihminen8kuitenkin vasta 28v) haluaa edustaa vielä nykypäivänä tuollaista 50 vuotta vanhaa ajatusmallia?

    • herätysherätys

      ja vielä edelliseen kommenttiin lisäten. hei viesker1985! herää jo siitä mielikuvitusmailmastasi jossa näköjään elät! täytyy olla aika hullu jos uskoo jotain 2000 vuotta vanhaa homeista kirjaa ja tottelee sen typeriä käskyjä! älä tule enää koskaan tälle palstalle ahdasmielisine ajatuksinesi! luin siis lisää kommenttejasi viesker1985 ja totesin tosiaan että sinut täytyisi oikeasti herättää sieltä 1950-luvulta! homot ovat normaalaita ihmisiä,jotka ovat sinua parempia! samoin abortti ja alaikäisten seksi ja muut sellaiset ovat mormaaleita asioita! sinun elämästäsi tulee paljon helpompaa jos sinulla ei ole tuota jumala-jeesus hömpötystä riesanasi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      244
      2253
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      161
      1468
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1310
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1075
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1039
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      960
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      943
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      855
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      679
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      670
    Aihe