Sydän oireet

Timoteii

Yleensä puhutaan että vajaatoiminnassa oireena on alhainen syke, mutta kuuluuko siihen myös korkea syke eli tykyttely? Mietin että kun vajaatoiminnassa kroppa käy "hitaalla" niin silloin kaiken tekemiseen tarvii ponnistella normaalia enemmän ja rasitus tuntuu raskaammalta ku jos ei olis vajista. Kysyn tätä itse ku mulla on kilpparin tutkinta käynnissä ja mulla on oireena että pienessäkin rasituksessa sydän hakkaa ihan hullunlailla ja nimenomaan syke on voimakas ja myös aika nopea.

12

1493

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

Sydän tarvitsee riittävästi T3:a toimiakseen normaalisti. Herkästi pelotellaan ylilääkityksellä ja sydänongelmilla, vaikka myös vajaatoiminta ja sen rittämätön hoitokin voi ongelmia aiheuttaa.

Aikoinaan valittelin outoa hengästymistä ja sykkeen nousua TK-lääkärille, joka "diagnosoi" paniikkihäiriön ;) . "Mystisesti" (tämäkin) vaiva korjaantui, kun endo kirjoitti T3:a tyroksiinin lisäksi. Syke kyllä minullakin nousee, kun lääkitystä turhan paljon, mutta se korjaantuu pienellä annoslaskulla.

• Timoteiii

Mun outoja tykytyksiä ja korkeaa sykettä tutkittiin ekg:llä ja holterilla mutta mitään ei löytynyt ja kaikki pitäis siis sydämessä olla ok, ja itekkin sain paniikkihäiriö diagnoosin, mutta nyt olen ite tajunnut että ei kyse ole sellaisesta. Paljon puhutaan että kun on kilppari vajari niin se voi tuoda sellaista hermostuneisuutta ja paniikin omaisia tuntemuksia, mutta siis syy on kilpparissa, eikä siinä että olis paniikkihäiriö.

• et semmosta...

Meinaatko sellasta tuntemusta, että sydän alkaa yhtäkkiä jumputtaa?
      Itselläni joskus tekee sellasta, että pumppu käy hetken niinku ylikierroksilla.

• Timoteii

Joo kyllä. etenkin aamulla sydän hakkaa ihan liian voimakkaasti ja aika nopeetakin ihan syyttä.

• et semmosta..
        Timoteii kirjoitti:

Joo kyllä. etenkin aamulla sydän hakkaa ihan liian voimakkaasti ja aika nopeetakin ihan syyttä.

Mulla se tekee iltaisin niin, kun olen mennyt nukkumaan. Joskus alkaa hetkittäinen jumputus, kun lähden töistä pyörällä. Enpä ole koskaan tiennytkään, että nuokin oireet voi olla kilpparin toiminnan takana.

• äitiliini
        et semmosta.. kirjoitti:

Mulla se tekee iltaisin niin, kun olen mennyt nukkumaan. Joskus alkaa hetkittäinen jumputus, kun lähden töistä pyörällä. Enpä ole koskaan tiennytkään, että nuokin oireet voi olla kilpparin toiminnan takana.

Tykyttelyt voi johtua matalasta ferritiinista eli rautavarastosta veressä. Vaikka Hb olisi normaali voi ferritiini olla matala joka aiheutti tyttärelleni pahaa tykyttelyä ja kilppari vajiksen oireita. Nyt hän on siitä päässyt kun on tankannu nestemäistä rauta-vitamiini valmistetta. Tuon ferritiini kokeen määrää kyllä TK lääkäri, pyydä labravastaukset aina itselle niitä voi itekin tulkita ei siinä aina lääkäriä tarvita.

• Timoteii
        äitiliini kirjoitti:

Tykyttelyt voi johtua matalasta ferritiinista eli rautavarastosta veressä. Vaikka Hb olisi normaali voi ferritiini olla matala joka aiheutti tyttärelleni pahaa tykyttelyä ja kilppari vajiksen oireita. Nyt hän on siitä päässyt kun on tankannu nestemäistä rauta-vitamiini valmistetta. Tuon ferritiini kokeen määrää kyllä TK lääkäri, pyydä labravastaukset aina itselle niitä voi itekin tulkita ei siinä aina lääkäriä tarvita.

Mulla hemoglobiini 121 eli miehen arvoksi alhainen, ellei jopa anemian puolella, eli voi tosiaan johtua tykyttelyt siis siitäkin. Mulla on sellaista nestemäistä rauta-vitamiini litkua ja sitä otankin välillä, mutta en muista koskaan ottaa sitä säännölisesti. Pitääpä alkaa ottamaan.

• Lisärauta vaarallist
        Timoteii kirjoitti:

Mulla hemoglobiini 121 eli miehen arvoksi alhainen, ellei jopa anemian puolella, eli voi tosiaan johtua tykyttelyt siis siitäkin. Mulla on sellaista nestemäistä rauta-vitamiini litkua ja sitä otankin välillä, mutta en muista koskaan ottaa sitä säännölisesti. Pitääpä alkaa ottamaan.

Maailmanlaajuisesti, lähinnä kehitysmaissa kärsitään raudanpuuteanemiasta, mutta Suomessa se on harvinaista. Anemia on yksi kilpparin vajiksen oire. Anemiasi johtuu todennäköisesti liian alhaisesta Thyroxin-annostuksesta, ei raudanpuutteesta.

Raudan liikasaanti on vaarallista!! Runsaiden kuukautisten takia jotkut naiset hyötyvät rautalisästä, mutta Suomessa miesten ei pidä syödä rautatabletteja eikä sellaisia monivitamiineja, joissa on rautaa. Rautaa ei koskaan pidä syödä lisäravinteena "varmuuden vuoksi" vaan vain verikokein todetun raudanpuutteen korjaamiseksi.

Googlaa "rauta liikasaanti" tms. ja lue liikaraudan terveydellisistä haitoista/vaaroista. Tässä yksi linkki rauta-aiheeseen:
        http://ravitsemustiede.hpage.co.in/rauta_91741657.html

• annoslasku

Minulla ainoat sydänoireet ovat tulleet alkukesästä, kun aurinko on ollut riittävän korkealla. Oireet tuntuvat rintakipuna myös ilman rasitusta. Toimiva kotikonsti on ollut lääkityksen laskeminen kesän ajaksi.

Endo on aina tarkistanut sykkeen eikä ole ollut mitään mainittavaa, myöskään alhainen syke.

• kilpirauhasmies

Minulla oli ennen lääkitystä nopean sykkeen kohtauksia varsinkin krapulassa. Kahvin juonnin lopetin kokonaan kun se provosoi kohtauksia. Samoin tietysti alkoholin käyttö jäi vähäiseksi kunnes oireet poistuivat.

Syke nousi 140 ja tuli huono ja voimaton olo. Aika paljon samoja piirteitä kuin paniikkihäiriössä mutta kohtaukset kestivät tuntitolkulla. Joskus tuli ambulanssikin tilattua. Lääkityksen alussa tuli myös sydänoireita, tuntui siltä kuin sydän löisi paljon normaalia lujempaa ja raskaammin. Rytmioireet ovat kadonneet sittemmin ja kaikki muut epämääräiset sydäntuntemukset. Lopetin kertaalleen lääkkeen melkein vuodeksi koska sain annoksen nostosta niin pahat sydänoireet. Aloitin lääkityksen 25 mikrogramman tabletin 1/8 osalla, eli äärimmäisen pienellä totutteluannoksella ja nostin annosta todella hitaasti. Normaaliin 1 milligramman annokseen pääsin vuoden kuluttua lääkityksen aloittamisesta.

• vuodenaika

Jos yhtäkkiä tulee sydän- tai rintakipuja, voi olla tilapäinen liikatoimintavaihe. Minulla se on tyypillistä kesällä, jolloin lääkitykseni on yhden tabletin verran pienempi kuin talvella.

Säätele omin päin lääkitystä, koska tiedät parhaiten olosi.

• melvet

minulla tuo tykyttely osoittautui Addisonin taudiksi. Eli onko sinulta seurattu kortisoliarvoja? Labrassa testi S-korsol

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5233
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5034
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4104
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3188
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2781
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2287
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1904
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      39
      1764
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe