Miksi aina omistaja leimataan syylliseksi?

koirissakin vikoja

Jos koira on syntymästä asti luonnevikainen (itsepäinen ja dominoiva rähisijä), onko väärin syyttää sen omistajaa koiransa käytöstavoista? Kun aina ihmiset syyttävät vain omistajaa, vaikka se on koira, joka rähjää ja ärhentelee. Mistä ihmiset tietävät, onko koiran luonnevika ihmisen vai koiran syytä?

10

185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dwfewqf

      vaikka mistä... jos esim dominoivalle koiralle opettaa paikkansa, se lakkaa dominoinnin, ei se nyt kerrasta tapahdu, mutta koulutus auttaa. Ihminen on se joka dominoi koiraa. Johtajuus on kunnossa, koira laulaa vaikka ukko nooa.

    • molossi ei rek

      Itsepäisyys ei ole luonnevikaa,jollain rodussa se on mm.rotutyypillinen ominaisuus...
      Dominointi ei ole luonnevikaa,vaan tietty ominaisuus jossain yksilössä,enemmän tai vähemmän.Omistaja sitten saa sen joko pidetty hallinnassa tai ei...
      Rähinöiminen on pääasiassa huonon koulutuksen tulos.Tosin tietyissä roduissa on taipumusta isotella omalle sukupuolelle,jotkut koirat rähinöi epävarmuuttaan ym.Mutta ihminen on se,joka koulutuksella ratkaisee,miten koira saa itseään ilmentää.Jos on liian vaativa koira,eikä sitä pysty hallitsemaan,niin silloin se vaan on väärällä ihmisellä.
      Oikeasti luonnevikaisia on toooosi vähän,ne pystytään toteamaan,ja jos näyttää siltä,että koira on siinä mallissa,ettei sille mitään voi,niin silloin sen paikka on pilvenreunalla.

    • 6+4

      Naurettava aloitus! :D Itsepäisyys ja dominointi luonnevikoja? Taitaa aloittaja itse olla melkoisen luonnevikainen.

      Omistaja itse tekee koirasta rähisijän. Koulutuksen puute, johtajuus sekaisin, huono sosiaalistaminen, ylisuojelu, numeron tekeminen ohituksesta....

    • kouluttaja 20v

      Jos ottaa hallitsevamman ja vativamman rodun on siihen varauduttava että joutuu perehtyy kunnolla koulutukseen.

      Eli silloinpitää ottaa ns.helppo rotu luonteeltaan jonka kanssa varmasti pärjää vaikka cavaljeerin spanieli, tiibetinspanieli tms..jos ei siltikään pärjää niin hankittava muu lemmikkieläin.

      Kyllä se lähtee 99% omistajasta ja sen kyvyttömyydestä tai laiskuudesta ne koiran "viat". :(

    • 17+3

      Omistaja vaan on 100% vastuussa koirastaan mukaanlukien koiran hyvinvointi ja se että koira ei aiheuta vaaraa muille ihmisille tai koirille.

    • Itsevarma,

      itsepäinen ja dominoiva koira ei todellakaan yleensä ole mikään rähisiä tai jos on niin syy on todellakin vain ja ainoastaan omistajassa.

    • Kaikki koirat on koulutettavisa -kaikista ihmisistä ei vain ole kouluttamaan kaikenlaisia koiria.

      Hyviä kommentteja, omistaja on 100% vastuussa, ja 99% koirista on koulutettavissa kohtuullisella työmäärällä; Aniharva koira on oikeasti luonnevikainen.

    • koirasvikaa???

      Olen samaa mieltä, ei omistaja tietenkään ole syyllinen. Vähintään kymmenen vuotta kuritushuonetta purevalle hurtalle ja samalla sille ihmiselle jota purtiin.

      Näin se homma menee oikeudenmukaisesti, eikös?

    • faktan tynkää

      On omistajan vika jos ei vie piikille sellaista koiraa. Ei koira itse osaa eikä ymmärrä piikille mennä.

    • rgdergdr

      Hyvin harvalla koiralla on päässä niin paljon vikaa, ettei oikeanlaisella koulutuksella sitä saataisi kuriin.

      Ja jos koira todella on tällainen, niin on edelleen täysin omistajan vastuulla arvioida omat taitonsa sekä koiran vaarallisuus/turvallisuus ympäristölle.

      Vika on aina omistajassa. Mitäs jätti sosiaalistamatta/kouluttamatta/lopettamatta vaarallisen koiransa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1238
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      904
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      90
      845
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      20
      769
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      116
      519
    Aihe