Asumisoikeusasuntojen jonotusnumerot

asoonko?

Miksi ASO kämppien jonotusjärjestys ei ole julkinen? Mielestäni numerojärjestys, siis lista käyttämättömistä numeroista pitäisi olla kaikille saatavissa olevaa julkista tietoa. Numeroon ei tietenkään liitettäisi henkilötietoja, vaan tarkoitus olisi ainoastaan listata ne numerojärjestykseen

Mitä haittaa siitä olisi kenellekään? Siitä näkisi, että kuinka hyvä jonotusnumero oikeasti itsellään on.

41

1665

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei asoon.

Siksi, kun kukaan ei halua julkisesti myöntää joutuvansa Asoon asumaan.
      Hieman nöyryyttävä asumismuoto.

• Tätä olen itsekin

ihmetellyt. Mikä jono se sellainen on, missä et edes tiedä omaa paikkaasi?

• fsjajfjdshjfhdsl

Haetttu ASO-numero ei ole missän jonossa, ennen kuin sillä haetaan jotain asuntoa. Silloin vasta tietää kuinka "hyvä" se numero on suhteessa muihin ko. asunnon hakijoihin.

• Järjestysnumero

tarkoittaa sitä, että numerot jaetaan järjestyksessä. Miksei listaa voitaisi julkistaa? Siitä näkisi, kuinka hyvä numero on verrattuna muihin.

• näinmeilläentäs

Jos oot hakenut numeron tänä vuonna on se huonompi kuin minun vuodelta 2001. Numero varalla, jos satun tarvitsemaan.

• Mitä sitten?
        näinmeilläentäs kirjoitti:

Jos oot hakenut numeron tänä vuonna on se huonompi kuin minun vuodelta 2001. Numero varalla, jos satun tarvitsemaan.

Miksi en saisi nähdä, että numerosi vuodelta 2001 on käyttämättä? Näkisin siis vain numeron, en tietojasi.

• fafdfdsfsdfsdf
        Mitä sitten? kirjoitti:

Miksi en saisi nähdä, että numerosi vuodelta 2001 on käyttämättä? Näkisin siis vain numeron, en tietojasi.

No siitä vain sitten tekemään kansalaisaloitetta: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite

• näinmeilläentäs
        fafdfdsfsdfsdf kirjoitti:

No siitä vain sitten tekemään kansalaisaloitetta: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite

Vielä tähän minulla on kaksi (2) numeroa, käytössä oleva ja tuo varalla oleva, samoin puolisollani on oma numero varalla. Lapsillanikin on omat numerot vaikka tuskin käyttävät (omistusasujia). Eli numeroissa paljon niitä jotka todennäköisesti eivät tule käyttöön ollenkaan.
        Parempi ois siis kyseiseen kohteeseen hakevien numeroiden listaus ja haetut asuntojen koot.

• 5095050

Aloittaja on tainnut käsittää jotain väärin.

Se oman jonotusnumeron paremmuus vaihtelee kohteesta toiseen, koska se katsotaan vasta silloin kohteen tullessa myyntiin, että mitkä numerot ovat aktiivisia ja osaa ei kuitenkaan loppupeleissä kiinnosta, vaikka olisivat olleet haussa mukana.

• Kaislalintu

Toki vaikuttaa mistä ja millaista asuntoa hakee, mutta..
      olishan se ihan hyvä tietää kuinka monta noin 160 000:sta numerosta on oikeasti käytttämättä. Kuinka monta numeroa on käytetty.
      Miksi sen tiedon pitää olla niin suuri valtionsalaisuus.
      Ja pitäis nykyaikaisilla menetelmillä olla ihan iisi juttu ylläpitää?
      Läpinäkyvyyden vuoksi kannattaisi pistää ihan julkiseksi kuinka monta numeroa oikeasti on käyttämättä, mikä on jonon ihan oikea määrä ( ihan mihin asutnoon vaan, ei ole tässä merkitystä ).
      Mitä enempi tietoa on siellä lipaston laatikossa sitä epäluuloisemmaksi tulee, meneekä asunnotkin pöydän alta??

Kuinka esim. valmistuvissa kohteissa voi olla kaksiot varattu ennenkuin kohde tulee netin kautta hakuun?

• Komppaan

kaislalintua. Olisi kiva tietää mikä on esim. pienin käyttämätön numero tällä hetkellä. Itselläni on vuodelta 2003 ja mielelläni näkisin, miten korkealle sijoitun kaikista nroista.

• 162xxx

Tässä nyt menee jotain pieleen. Eihän sillä numerolla ole mitään virkaa ellei hae johonkin asuntoon !!!! Muuten se on vaan numero muiden joukossa.

http://www.hel.fi/hki/kv/fi/Asuntoasiat/Asumisoikeus

"Järjestysnumeron saatuaan hakijan tulee itse ilmoittautua niille talonomistajille tai rakennuttajille, joiden omistamia asuntoja hän hakee."

Ei sitä kämppää kukaan tule kädestäpitäen tarjoamaan. Numerolla on merkitystä vasta kun samaan asuntoon on useampi hakia. Jolloin pienempi numero saa valita ensin.
      Mullakin on kaksi numeroa ja tiedä sitten tarvinko koskaan. On vaan hyvä olla varalla.

Numeroita on tällä hetkellä jaettu yli 170000. Et hyvää odotusta vaan.

• jsdfjiojiofjewiojwe

Mistä muuten tiedät että numeroita on 170000? Missä? Kunnillahan on omat rekisterinsä noista numeroista, joten tietäänkö joku kaikki Suomen numerot.

• tyhmäkö olet?

Ei tässä mene mitään pieleen. Ketjun aloittaja ei puhu asuntoon jonottamisesta, vaan numeron "hyvyydestä". Eihän sillä ole mitään väliä, että numeroiden keskinäinen paremmuus ratkaistaan tiettyä asuntoa haettaessa/jonotettaessa. Ei liity käyttämättömien nroiden listaan millään tavalla.

• tyhmäkö olet?

Niin ja tosiaan mustaa helkutista tiedät kuinka paljon numeroita on jaettu? Raidat työskennellä kiinteistöviraston lahko tutki saarilla....

• 162xxx
        tyhmäkö olet? kirjoitti:

Niin ja tosiaan mustaa helkutista tiedät kuinka paljon numeroita on jaettu? Raidat työskennellä kiinteistöviraston lahko tutki saarilla....

Itse olet tyhmä. Istuhan nyt keskenkasvunen ales ja mieti tätä asiaa. Et tee mitään tiedolla montako numeroa on aktiivisena.
        Jos asunnot jaettaisiin suoraan numerojärjestyksessä niin silloin toi tieto olisi hyödyllinen.
        Nyt kun sinun kaltaisten vajakkien täytyyy itse hakea sitä asuntoa niin se numeron suuruus ei ratkaise vasta kun ko asunnon hakijajonossa.
        Jos joku on saanut eilen numeron 17x xxxx ja hakee tänään asuntoa johon on ainut hakija niin hän sen myös saa. Jos kelpuuttaa. Oli sun numero mikä tahansa. Kukaan ei tule sulle kertomaan että sellainen asunto on haettavissa ellet itse toimi.
        Tässä ihmeteltiin asuntojen menevän ennen kun ne tulevat nettiin. Tottakai ne menee kun on ajoissa yhteydessä. LUE LAINAUS HITAASTI ETTÄ YMMÄRRÄT SEN.

"Järjestysnumeron saatuaan hakijan tulee itse ilmoittautua niille talonomistajille tai rakennuttajille, joiden omistamia asuntoja hän hakee."

Eli selitän tämän yksinkertaisesti. Asuntoa voi hakea vaikka sitä ei olisi vielä olemassa.

• tyhmäkö olet?
        162xxx kirjoitti:

Itse olet tyhmä. Istuhan nyt keskenkasvunen ales ja mieti tätä asiaa. Et tee mitään tiedolla montako numeroa on aktiivisena.
        Jos asunnot jaettaisiin suoraan numerojärjestyksessä niin silloin toi tieto olisi hyödyllinen.
        Nyt kun sinun kaltaisten vajakkien täytyyy itse hakea sitä asuntoa niin se numeron suuruus ei ratkaise vasta kun ko asunnon hakijajonossa.
        Jos joku on saanut eilen numeron 17x xxxx ja hakee tänään asuntoa johon on ainut hakija niin hän sen myös saa. Jos kelpuuttaa. Oli sun numero mikä tahansa. Kukaan ei tule sulle kertomaan että sellainen asunto on haettavissa ellet itse toimi.
        Tässä ihmeteltiin asuntojen menevän ennen kun ne tulevat nettiin. Tottakai ne menee kun on ajoissa yhteydessä. LUE LAINAUS HITAASTI ETTÄ YMMÄRRÄT SEN.

Eli selitän tämän yksinkertaisesti. Asuntoa voi hakea vaikka sitä ei olisi vielä olemassa.

Hakuprosessi on harvinaisen selvä. Eihän tässä puhe siitä ollutkaan,kuten jo aiemmin sanoin. Lue hitaasti niin saatat ehkä ymmärtää, että en nyt puhu asunnon hakemisesta.

Haluan vain tiedon siitä, mitkä kaikki numerot niistä 170000 on vielä käyttämättä.

Lopeta se jauhaminen asunnon hakemisesta, kun ei siitä missään vaiheessa ollut kyse.

• Numerolla on väliä.

Myydään hyvällä hinnalla hyvä numero!

Kiinnostaako?

• sfsdjfjsdjfjsdl

" Järjestysnumeroa ei voi siirtää toiselle henkilölle. Mikäli järjestysnumero on kahden nimissä, järjestysnumeron voi siirtää toisen nimiin, luopuvan henkilön suostumuksella ja siitä on ilmoitettava kirjallisesti sen kunnan asuntotoimistoon, mistä järjestysnumero on haettu. "

• mummopupu
        sfsdjfjsdjfjsdl kirjoitti:

" Järjestysnumeroa ei voi siirtää toiselle henkilölle. Mikäli järjestysnumero on kahden nimissä, järjestysnumeron voi siirtää toisen nimiin, luopuvan henkilön suostumuksella ja siitä on ilmoitettava kirjallisesti sen kunnan asuntotoimistoon, mistä järjestysnumero on haettu. "

Voi siirtää lapselleen.

• vcbbcvtrrtgtr
        mummopupu kirjoitti:

Voi siirtää lapselleen.

Ei järjestysnumeroa. Hankitun asumisoikeusasunnon voi siirtää.

• Siirrä ja keinottele
        mummopupu kirjoitti:

Voi siirtää lapselleen.

Lapsenlapselleen - lumepuolisolleen, parisuhteelleen ( "vaikka olisi vain viikon suhde") ja isovanhemmilelen... jne.!

Voi siirtää siis. Ja asunnon voi myös vuokrata edelleen!

Lapsillasi ja suhteillasi on tulevaisuus, siirrä ajoissa jo että he pääsevät nauttimaan!

• fsfsafsdfsdfsd
        Siirrä ja keinottele kirjoitti:

Lapsenlapselleen - lumepuolisolleen, parisuhteelleen ( "vaikka olisi vain viikon suhde") ja isovanhemmilelen... jne.!

Voi siirtää siis. Ja asunnon voi myös vuokrata edelleen!

Lapsillasi ja suhteillasi on tulevaisuus, siirrä ajoissa jo että he pääsevät nauttimaan!

Järjestysnumero ei voi siirtää.

• Historiatiedot

Itse kaipailisin tilastoja vastaanotetuista asunnoista. Miten hyvällä järjestysnumerolla on mitäkin asuntoja saatu. Lista voisi olla esim. tälläinen:

Vuosi, Asunnon koko, paikkakunta, järjestysnumero
      2013, 80m2, helsinki alue 2, 107450
      2013, 92m2, helsinki alue 4, 120348
      2013, 45,5m2, vantaa, 45788
      2013, 67m2, espoo, 90777
      2013, 39m2, helsinki alue 1, 13602

Listan voisi järjestää eri tekijöiden mukaan jne. Eri tekijöitä voisi rajata pois yms. ihan perustoiminnot mitä nyt tietotekniikassa käytetään. Saisi pyöritellä tilastoja miten haluaa ja hieman katsoa minkäkokoisia kämppiä lohkeaa milläkin numerolla. Lisäksi toki ajan tasalla oleva numerolista saataville, mistä täällä onkin jo puhuttu.

Palvelu voisi olla netissä saatavilla esim. kiinteistöviraston sivuilla. Tämä on helppo toteuttaa esim. tietotekniikan AMK lopputyönä.

Ei uhkaa yksityisyydensuojaa millään tavalla

• 162xxx

Ihan aluksi.
      Myönnettyjä numeroita pääkaupunkiseudulla on 172 000 jotain. Tarkalla tiedolla ei tee mitään koska se lisääntyy kokoajan.
      Aktiivisia numeroita on n.30000 . Silläkään tiedolla ei tee mitään.
      Millä numerolla mikin asunto on saatu? Silläkään tiedolla ei tee mitään. Koska yhteen asuntoon voi olla vaikka 1000 hakijaa joiden numerot on random jolloin ei tiedetä kuinka moni on hylännyt asunnon.
      Miten näin yksinkertainen asia voi olla niin vaikea ymmärtää?

Numerolla sinänsä ei tee mitään ellei hae jotain asuntoa.

Hakutilanteessa hakijat asetetaan sitten numerojärjestykseen jolloin pienin valitsee ensin. Ei pitäisi olla vaikeaa. Mitä kukaan tekee tiedolla että numero 12153 on aktiivinen? Kuitenkaan ei tiedetä mitä numeron haltija on hakemassa, koska sitä ei kysytä missään.

Itsellä on kaksi numeroa. Niitä en koskaan tule itse tarvitsemaan mutta ovat murkkuja varten valmiina jos katsovat että ASO on heidän juttu. Silloin ollaan tilanteessa jolloin numerolla on jotain merkitystä.

• tyhmäkö olet?

Kaikki varmasti tietää, miten hakuprosessi menee. Ei tarvitse enää kertaakaan selittää sitä.

Jos tuo 30000 käyttämätöntä numeroa pitää paikkansa, niin kiitän kovasti tiedosta. Mistä näet sen? Juuri tämänlaista tietoa kaipaisin ASO numeroista. Ja kyllä, ymmärrän, että asunnon haussa vasta ratkaistaan numeroiden keskinäinen paremmuus. Älä enää kirjoita sitä tänne, kiitos. Minulle on myös aivan sama millä tiedolla SINÄ teet jotain. Jos sinua ei kiinnosta, se ei tarkoita, etteikö muita kiinnostaisiko.

Lisää avoimuutta asojärjestelmään!!!!

• Pöytälaatikkossa
        tyhmäkö olet? kirjoitti:

Kaikki varmasti tietää, miten hakuprosessi menee. Ei tarvitse enää kertaakaan selittää sitä.

Jos tuo 30000 käyttämätöntä numeroa pitää paikkansa, niin kiitän kovasti tiedosta. Mistä näet sen? Juuri tämänlaista tietoa kaipaisin ASO numeroista. Ja kyllä, ymmärrän, että asunnon haussa vasta ratkaistaan numeroiden keskinäinen paremmuus. Älä enää kirjoita sitä tänne, kiitos. Minulle on myös aivan sama millä tiedolla SINÄ teet jotain. Jos sinua ei kiinnosta, se ei tarkoita, etteikö muita kiinnostaisiko.

Lisää avoimuutta asojärjestelmään!!!!

Heh, järjestysnro 9xxx.

Saatan käyttää, jos tulee sopiva kohde jonain päivänä. Tai säästän jälkikasvulle.

• 162xxx

Olet ymmätänyt jujun. Vanhempien aikoinaan saamasta numerosta voi olla jälkipolville arvaamaton etu :o) Menee ohi jonon että heilahtaa.

• problems

Jos haluat antaa jälkipolvillesi ongelmia, anna asumisoikeus asossa.

• l.myrsky

Tiedoksi nimimerkille 162XXX. Numeroa ei voi siirtää jälkipolville vaan numero on henkilökohtainen.

V. 2001 valmistuneesta talosta sain sen asunnon, jota hainkin. Numeroni oli 8XXX. Lähes kaikkien hakijoiden numero oli alle 10000. Pienin numero oli 200. Hakuaika oli loppuvuosi 1999. Heti kun olin muuttanut ko. asuntoon eli käyttänyt vanhan numeroni, hain uuden numeron, joka on 54XXX. Sen käytän tarvittaessa.

• Kaislalintu

Miten voi olla niin vaikeeta ymmärtää kaksi eri asiaa,
      käyttämättömien numeroiden reaalinen määrä ja asunnon haussa
      käytettävä numero
      ( ja ps. mua ei tässä ketjussa kiinnosta kenenkään henkilökihtainen numero, mitä sillä meinaa tehdä, kelle sen testamentaa jne.. )
      Nimimerkki 'Historiatiedot' oli kiteyttänyt oleellisen asian.
      Ei luuulisi mainitun informaation olevan vaikeata nykytekniikalla..
      Toisi avoimuutta ja tarvittavaa infoa.

• 162xxx

No vielä kerran. Niitä käyttämättömiä numeroita on 30000 jotain. Tilanne elää joten aivan reaaliaikaista tietoa ei ole saatavissa.
        En kyllä vieläkään ymmärrä mitä sillä tiedolla tekee. Sehän on herttasen sama jonossa onko niitä 10 000 vai 100 000.

• Kaislalintu
        162xxx kirjoitti:

No vielä kerran. Niitä käyttämättömiä numeroita on 30000 jotain. Tilanne elää joten aivan reaaliaikaista tietoa ei ole saatavissa.
        En kyllä vieläkään ymmärrä mitä sillä tiedolla tekee. Sehän on herttasen sama jonossa onko niitä 10 000 vai 100 000.

"En kyllä vieläkään ymmärrä mitä sillä tiedolla tekee. Sehän on herttasen sama jonossa onko niitä 10 000 vai 100 000. "

Edelleen, rautalangasta vääntäen..
        Kyllä sillä nyt on jonkinlainen 'herttasen sama' ,onko jonossoa 10 000 vai 100 000.
        Kehoittaisin lukemaan tarkkaan ja sisäistämään lukemansa.
        Jos julkaistaisiin kunkin asunnon saannin yhteydessä numero, jolla asunto on saatu, niin normaalijärkinen ja hiemankin suhteellista arviointia ymmärtävä henkilö voisi päätellä, millaiset mahdollisuudet hänen numerollaan 135 xxx on saada tietynlainen asunto tietynlaiselta seudulta.
        1. Jos kantakaupungista saatu kaksiot menneet lähinnä alle 10 000 numeroisille,
        Vuosaaressa vastaavat asunnot menneet n.numeroille 50 000 - 70 000.
        2. Espoossa kolmiot numeroille 70 000 - 100 000
        Jne..
        Muutamia vuosia vastaavia tietoja seuraavana voi osata päätellä millaisella numerolla mistäkin päin pääkaupunkiseuua saattais olla mahdollisuus asumisoikeusasuntoon.
        Ja samalla päivitettäsiin julkista tilastoa myönnetyistä/ käytetyistä numroista,
        esim. aina vuoden alussa edellisen vuodet tilastot;
        numeroita myännetty v 2013 xxxx kpl , yhteensä xxxx xxxx kpl, joista käytetty vuonna 2013 xxxx kpl, yhteensä xxxxxx kpl.
        Ei ole kvanttitiedettä.
        Eikä nyt tarvitse takertua noihin minun laittamiijn numeroihin, ne on ihan 'hatusta vedetty', niillä ei ole mitään totuuden kanssa tekemistä ( Koska mitään tietoja ei julkaista )
        Ja tämä julkaiseminen auttaisi myös mahdollisesti mieleen hiipivään ajatukseen, meneekö asunnot ihan oikeasti ja rehellisesti..
        Jos olen itse ( tai joku tuttuni.. ) hakenut tiettyä asuntoa ja se on myönnetty määrätylle numerolla, voin päätellä onko kaikki ok. Jospa minulla tai tutullani, naapurillani, serkulla olisikin ollut pienempi numeroa ja asunto silti jäänyt saamatta.
        ( nythän asuntokohtaisia tietoja ei ole missään julkisesti nähtävissä, ainoastaan epämääräisä heittoja noin numeroista.. )

Ja vielä, miksi jankutatte vastaan numeroiden julkaisua?
        Onko kyseessä vain 'olen ihan vaan vastaan, periaatteessa, aina ja kaikkea'
        vai onko julkisemman ja enempi avoimen toiminnan estämiselle jokin muu, peraatteelinen tai uskonnollinen tms. syy??
        ( vastarannankiiskeksi tällaista yleensä sanotaan.. )
        Tää kun ei nimittäin ymmärrä.
        Siirryttäsiin nyt tässä aso- asuntojen numeroleikissäkin tälle vuosituhannelle,
        avoimeen ja demokraattiseen systeemiin!

• fdhjhdsjahfkjfhs
        Kaislalintu kirjoitti:

"En kyllä vieläkään ymmärrä mitä sillä tiedolla tekee. Sehän on herttasen sama jonossa onko niitä 10 000 vai 100 000. "

Edelleen, rautalangasta vääntäen..
        Kyllä sillä nyt on jonkinlainen 'herttasen sama' ,onko jonossoa 10 000 vai 100 000.
        Kehoittaisin lukemaan tarkkaan ja sisäistämään lukemansa.
        Jos julkaistaisiin kunkin asunnon saannin yhteydessä numero, jolla asunto on saatu, niin normaalijärkinen ja hiemankin suhteellista arviointia ymmärtävä henkilö voisi päätellä, millaiset mahdollisuudet hänen numerollaan 135 xxx on saada tietynlainen asunto tietynlaiselta seudulta.
        1. Jos kantakaupungista saatu kaksiot menneet lähinnä alle 10 000 numeroisille,
        Vuosaaressa vastaavat asunnot menneet n.numeroille 50 000 - 70 000.
        2. Espoossa kolmiot numeroille 70 000 - 100 000
        Jne..
        Muutamia vuosia vastaavia tietoja seuraavana voi osata päätellä millaisella numerolla mistäkin päin pääkaupunkiseuua saattais olla mahdollisuus asumisoikeusasuntoon.
        Ja samalla päivitettäsiin julkista tilastoa myönnetyistä/ käytetyistä numroista,
        esim. aina vuoden alussa edellisen vuodet tilastot;
        numeroita myännetty v 2013 xxxx kpl , yhteensä xxxx xxxx kpl, joista käytetty vuonna 2013 xxxx kpl, yhteensä xxxxxx kpl.
        Ei ole kvanttitiedettä.
        Eikä nyt tarvitse takertua noihin minun laittamiijn numeroihin, ne on ihan 'hatusta vedetty', niillä ei ole mitään totuuden kanssa tekemistä ( Koska mitään tietoja ei julkaista )
        Ja tämä julkaiseminen auttaisi myös mahdollisesti mieleen hiipivään ajatukseen, meneekö asunnot ihan oikeasti ja rehellisesti..
        Jos olen itse ( tai joku tuttuni.. ) hakenut tiettyä asuntoa ja se on myönnetty määrätylle numerolla, voin päätellä onko kaikki ok. Jospa minulla tai tutullani, naapurillani, serkulla olisikin ollut pienempi numeroa ja asunto silti jäänyt saamatta.
        ( nythän asuntokohtaisia tietoja ei ole missään julkisesti nähtävissä, ainoastaan epämääräisä heittoja noin numeroista.. )

Ja vielä, miksi jankutatte vastaan numeroiden julkaisua?
        Onko kyseessä vain 'olen ihan vaan vastaan, periaatteessa, aina ja kaikkea'
        vai onko julkisemman ja enempi avoimen toiminnan estämiselle jokin muu, peraatteelinen tai uskonnollinen tms. syy??
        ( vastarannankiiskeksi tällaista yleensä sanotaan.. )
        Tää kun ei nimittäin ymmärrä.
        Siirryttäsiin nyt tässä aso- asuntojen numeroleikissäkin tälle vuosituhannelle,
        avoimeen ja demokraattiseen systeemiin!

No tuo olisikin ihan hyödyllistä tietoa. Mutta tuotapa ei alkuperäisessä kysymyksessä esitettykään.

• kaikki ei ole kuten.

MIHIN nyt 3-vuoden takaisella päätyy ja yltää kun numerosarja on 133***, joka on mulla, ja nyt siis jaossako jo yli 170 000 numero-alkuiset`?

Nykyiseen pääsin varasijalla numerolla alle 70 000 joka oli vajaat 10-vuotta hallussa.

• Kaislalintu

Tää mun vastaus ei nyt liity mitenkään ketjun aloittaneeseen kysmykseen, mutta kun aikamoista huuhaata tuli luettua, niin tarkennetaan nyt muutama asia koskien asoasuntoja ja noita numeroita..

Asunnon voi 'testamentata' sellaiselle henkilölle joka muuton tai kuoleman aikaan asuu ( on kirjoilla ) kyseisessä asunnossa ja jolla on oma henkilökohtainen numero.
      Numeroita ei voi testamentata tai siirtää kenellekään toiselle, ne on henkilökohtaisia
      ( sen henkilön, joka numeroa hakiessaan on antanut omat tietonsa, oman 'hetunsa' )
      Asunnon voi vuokrata poikkeustapauksissa, max 2 vuotta, jos itse muuttaa esim. työn tai opiskelun takia muualle. Mutta huom. pääkaupunkiseudun asunnon ollessa kysymyksessä pitää henkilön muuttaa pääkaupunkiseudun ulkopuolelle.

Kun lukee viestejä, kuinka monta numeroa yhdellä ja samalla henkilöllä on, voisi senkin julkaista, siis yhdellä ja samalla henkilöillä olevat vapaat numerot.
      Jos nyt jaetaan numeroita 170 000 tienoilla, niin voisi päätellä kait, että asuntoja valmistunut parikymmentätuhatta ( pääkaupunkiseudulle ).. muutot, ns. luonnollinen poistuma ( tätä kai vaikea tilastoida? ), nämä tulpanumrot samalla henkilöllä,
      niin päästäisiin jonkilaiseen realistiseen 'vaapana' olevien numeroiden määrään, joilla ainakin jossain vaiheessa tarkoitus hakea aso-asuntoa
      ( tietty numerot joilla ei ehkä koskaan haetakaan, mutta näiden määräähän ei tiedä kukaan )

Tuntuu vaan huvittavalta, kun kukaan ei osaa sanoa, kuinka paljon näitä todellisia mahdollisia asunnon hakijoita on, Julkisuuteen ( medialle ) heitetään jotain noin lukuja ja puhutaan mutu- tuntumalla. Säälittävää.

• näin on näreet

Kaislalinnulle.
        Turha täällä on ehdotella mitään. Laita ehdotuksesi sen kunnan asuntolautakunnalle, jonka kunnan alueella asut ja asuntoltk:lle voi myös laittaa kirjelmän, jos epäilee, että asuntoja on jaettu väärin. Kirjelmä siis kirjoitetaan omalla nimellä ja mahdollista "väärinkäytöksistä" pitää myös olla faktatietoa. Ei riitä, että naapurin täti kertoi, että näin on käynyt. Voi hyvin.

Asunnon siis voi testamentata joko alenevassa tai ylenevässä polvessa asuvalle lähiomaiselle joka asunnon haltijan kuollessa asuu ko. asunnossa. Lähiomaiseksi luultavasti lasketaan myös avopuoliso.

• Kaislalintu
        näin on näreet kirjoitti:

Kaislalinnulle.
        Turha täällä on ehdotella mitään. Laita ehdotuksesi sen kunnan asuntolautakunnalle, jonka kunnan alueella asut ja asuntoltk:lle voi myös laittaa kirjelmän, jos epäilee, että asuntoja on jaettu väärin. Kirjelmä siis kirjoitetaan omalla nimellä ja mahdollista "väärinkäytöksistä" pitää myös olla faktatietoa. Ei riitä, että naapurin täti kertoi, että näin on käynyt. Voi hyvin.

Asunnon siis voi testamentata joko alenevassa tai ylenevässä polvessa asuvalle lähiomaiselle joka asunnon haltijan kuollessa asuu ko. asunnossa. Lähiomaiseksi luultavasti lasketaan myös avopuoliso.

Se ei nykyään avopuoliso tai elinkumppani ole lain edessä samalla viivalla aviopuolison kanssa. Sama pätee asusuntoihin.

Onko laki ajantasalla tai ei, siitä päätetään piakkoin...

• Kaislalintu

Avopuolisoa ( niin kuin nykylain mukaan ei myöskään elinkumppania )
      ei lasketa mukaan testamentaavien joukkoon.
      Onko se epäkohta tai ei, siitä päätetään piakkoin.
      ( ja tää samanen laki on myös näis asoasunnoissa )

• näin on näreet

Ok.

• Kimur Antti

Eikö kuitenkin ole niin, että testamentata voi miten haluaa, mutta jos on niitä, jotka ovat oikeutettuja lakiosaan, ja vaativat lakiosaa perinnöstä, niin nämä saavat lakiosuutensa. Jollei ole testamenttia ollenkaan, omaisuuden saavat ne, joilla on oikeus lakiosaan. Jollei taas ole testamenttia eikä myöskään niitä, joilla olisi lakiosa perintöön, niin valtiolle kai kaikki menee?

Toki voi testamentata omaisuutta esim. avopuolisolle, ja se on varmasti pätevää, kunhan ei astu lakiosan saajien varpaille, jos heitä on, ja jos he päättävät vaatia osuuttaan.

Miten tämä toimii sitten asumisoikeuskodin kohdalla, en tiedä. Riittääkö, jos tällä yksin jääneellä avopuolisolla on voimassa oleva jonotusnumero, niin ettei hänen tarvitsisi muuttaa asunnosta? Nimittäin, mikäli ei ole lakiosaan oikeutettuja, joiden olisi mahdollisuus vaatia asumisoikeusasuntoa myytäväksi...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6993
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3330
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2939
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2726
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2143
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2077
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2058
    Aihe