mitä se 6 kk sääntö siinä asumistuessa on? jos siis saa palkkatyön niin 6 kk jälkeen vasta tarkastetaan asumistuki vai mitä se tarkoittaa? vai vaikuttaako siihen palkan suuruus et jos tienaa tarpeeksi niin asumistuki katkeaa heti?
asumistuessa
7
398
Vastaukset
- Suurin piirtein
No tulee olla oikea palkkatyö - mitä sitten tarkoittaakaa. Ja sitten esimerkillä kuinka SAA palkkatuen työnaloituksen suhteen. Siis vuositarkastus on vaikkapa heinäkuussa. Niin kannattaa aloittaa työ elokuussa tai tammikuussa niin saa täyden 6 kk asumistuen itselleen.
- työtön
Itse kerran sain tukityöpaikan 6kk:ksi ja sitten se jatkettiin vielä 6kk:lla. Ilmoitin kelalle heti kun menin töihin (suullisesti että kirjallisesti), etten ole enää työtön ja tuloni muuttuivat. Mutta mitään ei tapahtunut ja asumistuki on pysynyt samana. Luulin, että tukityön palkka on niin pieni, ettei se vaikuta asumistukeen. Mutta sitten 1,5 vuoden päästä tuli Kelasta kirje, että olen huijannut heitä ja saanut liikaa asumistukea, ja nyt se aletaan peritä takaisin. Vaikka olin ilmoittanut heille työstä kaksi kertaa ja he muutenkin tiesivät, että olen töissä, kun eivät maksaneet työttömysrahakaan.
Kaksi vuotta sitten jouduin työttömysrahasta maksamaan 50€/kk asumistukea takaisin Kelalle. Vaikeimmat 2 vuotta elämässäni, kun uskalsin vihdoinkin osaa osamaksulla sohvan ja pesukoneen, kun vihdoinkin sain töitä ja sitten tuollainen isku, osamaksujen lisäksi piti maksaa asumistuki Kelalle takaisin. Harkitsin jo itsemurhakin...
PS: Opetus, älä ikinä luota Kelaan! - Takaisinperitty
työtön kirjoitti:
Itse kerran sain tukityöpaikan 6kk:ksi ja sitten se jatkettiin vielä 6kk:lla. Ilmoitin kelalle heti kun menin töihin (suullisesti että kirjallisesti), etten ole enää työtön ja tuloni muuttuivat. Mutta mitään ei tapahtunut ja asumistuki on pysynyt samana. Luulin, että tukityön palkka on niin pieni, ettei se vaikuta asumistukeen. Mutta sitten 1,5 vuoden päästä tuli Kelasta kirje, että olen huijannut heitä ja saanut liikaa asumistukea, ja nyt se aletaan peritä takaisin. Vaikka olin ilmoittanut heille työstä kaksi kertaa ja he muutenkin tiesivät, että olen töissä, kun eivät maksaneet työttömysrahakaan.
Kaksi vuotta sitten jouduin työttömysrahasta maksamaan 50€/kk asumistukea takaisin Kelalle. Vaikeimmat 2 vuotta elämässäni, kun uskalsin vihdoinkin osaa osamaksulla sohvan ja pesukoneen, kun vihdoinkin sain töitä ja sitten tuollainen isku, osamaksujen lisäksi piti maksaa asumistuki Kelalle takaisin. Harkitsin jo itsemurhakin...
PS: Opetus, älä ikinä luota Kelaan!Juurikin näin, kaikki tulojen muutokset on syytä ilmoittaa kelaan... ja se ilmoitus tapahtuu asiaan tarkoitetulla kaavakkeella, ei siis riitä, että käy siellä sanomassa "hei en oo enää työtön, mun tulot muuttui" vaan ne pitää tosiaan ilmottaa kirjallisesti siihen asumistukeen omalla erillisellä kaavakkeella. Itse olen joutunut takaisinperintään sotilasavustuksen & asumistuen takia, kela keksi jälkikäteen, ettei niiden oliskaan kuulunut maksaa ja sitä sai sitten pulittaa takaisin vuosikausia... pidättivät siis myöhemmin saamastani asumistuesta niin kauan, että summa oli kuitattu. Hassua tuossa on se, että sotilasavustusta ja asumistukia sai silloinen vaimoni, mutta eron jälkeen se olin minä joka niitä takaisinperittäviä joutui makselemaan...
- ThoseWereTheDays
Tuo 6 kk sääntö on tarkoitettu oikeille työsuhteille ja jos työsuhde sitten yllättäen katkeakin liian aikaisin, niin takuulla perivät liikamaksetun asumistuen takaisin. Itse kun pääsiin oikeaan hyvin palkattuun työhän, kävin Kelassa lakkauttamassa asumistukeni. Kovasti kuitenkin yrittivät pullikoida vastaan, että minulle kuuluu tuo 6 kk:n asumistuki. Kerron suoraan, että 3500 euron kuukausipalkalla ei voi järkeni mukaan saada asumistukea. Ja kirjoitin kirjallisen vaatimuksen asumistukeni lakkauttamiseksi. No lopulta uskoivat ja asumistuki lakkasi työnaloittamisesta seuraavana kuukautena.
- james-112
eli parasta on kun aloittaa työn 1.6. jolloin ei satu asumistuen tarkastusta tuohon 6kk työn aloituksesta jälekeen ajanjaksolle.
mites vaikuttaa kesätyöt? meneekö sitten hetia sumistuki koska se ei ole pysyvä työsuhde? - pee4
Asumistuen 6 kk:den tarkastuslykkäykseen vaikuttavat pitkäaikaistyöttömyys ja tulevan työn palkka ja työsuhteen kesto.
Ja pitkäaikaistyötön on Kelan mukaan vain sellainen henkilö, joka on saanut työmarkkinatukea Kelasta vähintään vuoden. Jos työtön on ollut välillä sairauslomalla tai kuntoutustuella, niin hän ei ole pitkäaikaistyötön Kelan näkökulmasta, vaikka nuo tuet olisivat olleet samansuuruiset ja vaikka olisit ollut TE toimistossa työnhakijana vuoden tai yli.
vajaan puolen vuoden määräaikainen työ ei välttämättä poista kokonaan asumistukea, jos arvioitavissa on että toinen osa vuoden sisällä olet työtön.
Eli se että kannattaa lykätä töihin menoa vuositrkistuksen yli, ei välttämättä kannata. Vuositarkistuksessa sun asumistuki voi pudota enemmän kun välitarkistuksessa. - näin meni mulla
Mulla meni silleen, että kun olin 2kk töissä ja tein sitten tietenkin ilmoituksen tulojen muuttumisesta ja viä 3 kertaa kun yhtä tappelua se oli. No ei asumistuki kuitenkaan laskenut vaan sain sitä siltä ajaltakin kun olin töissä. Laskettiin koko vuoden tulona eli kun sain työttömyyskorvausta 10kk 520€ ja palkkaa 2kk yhteensä 3600€ niin laskettiin 10x520€ on 5200€ plus 3600€ nää yhteen 8800€ ja sit jaetaan 12 niin saadaan kk tuloksi n.733€ jonka mukaan laskettin asumistuki. Tää on aika typerä tsydeemi. Kun mistä ihmiset tietää mitä tulee saamaan tulevaisuudessa palkkaa, Niin sitten täytyy maksella takaisin jne. Tyyliin voit olla 6 kk tuloton sitten nouseekin tulot yli 2000 ja lakkautat asumistuen, mutta silti olet sitä saanut liikaa ja joudut sitä pois maksamaan. Ei mitään järkeä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047