eri tapoja

Jeremy

Voisiko yhtenä kriteeriona uskontoja tarkastellessa olla se, että onko lähtökohtasi, menetelmäsi ja päämääräsi sinä ja vain sinä, ilman ulkoisia auktoriteetteja?

Minusta buddhalaisuus täyttää nämä kriteeriot ja hindulaisuuskin, ainakin jos ajattelee joogaa. Mutta Krishna-liike ei täytä näitä kriteerioita. Siinä uskotaan ennen kaikkea gurun succesioon. Tällä tavalla ihmiset saadaan tottelemaan auktoriteettia sokeasti, kritiikittömästi. Kuka lienee sellaisen takana, jossa annetaan elämän ohjakset jollekin? Ettei vaan pimeyden voimat. Itsensä oivaltaminen ei ole sokeaa uskoa.

Haluan vain keskustelua siitä, mikä on bona fidee uskonto.

8

1025

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bhaga

      Itse pidan Krishna-liikkeessa juuri siita, etta kaiken voi kyseenalaistaa ja aina saa loogisen vastauksen. En tosin ole asenteeni vuoksi enaa tervetullut Krishna-liikkeen Suomen temppeliin, mutta nykyaan kuulunkin IRM:iin. Lisaa irmi:sta sivuilla: http://www.iskconirm.com

      On totta, etta joukko "guruja" teki vallankaappauksen ISKCON:issa 80-luvun alussa, mutta silti on viela paljon niita, jotka ajattelevat omilla aivoillaan, eivatka seuraa sokeasti naita guruheppuja. Tassa yksi: http://www.pratyatosa.com

      Hare Krishna!

      • Jermy

        Minkähän asenteen vuoksi? Olisi mielenkiintoista tietää, mikä asenne voi olla sellainen, joka ei sovi pakkopaitaan? Ilmeisesti asut englanninkielisessä maassa, kun et kirjoita ään pisteitä.


      • Bhaga
        Jermy kirjoitti:

        Minkähän asenteen vuoksi? Olisi mielenkiintoista tietää, mikä asenne voi olla sellainen, joka ei sovi pakkopaitaan? Ilmeisesti asut englanninkielisessä maassa, kun et kirjoita ään pisteitä.

        Olen talla hetkella toissa Hollannissa. Niin siita asenteesta. Kysyin Helsingin temppelin johtajalta, miksi Srila Prabhupadan (ISKCON:in perustaja) testamenttia ei noudatettu hanen jatettyaan taman planeetan. Testamentissa luki, etta vain Srila Prabhupadan oppilaat saavat toivia eraissa ISKCON:in johtotehtavissa, mutta kuitenkin nykyaan naissa tehtavissa on paljon muiden gurujen oppilaita, mika on siis vastoin testamentin suoria maarayksia. Pyysin selitysta asiaan, jolloin minut pyydettiin akkia sivummalle toimistoon ja kehotettiin kysymaan tallaisia kysymyksia hiljempaa. Sitten temppelin johtaja totesi, etta taidan olla itse paastani vialla, kun kuvittelen, etta ISKCON:in opetuksissa tai toimintatavoissa olisi jotain vialla. Han ei kuitenkaan osannut vastata kysymykseeni ja siita asti han ei enaa tervehtinyt minua ja katsoi minua todella vihaisesti kun vierailin temppelissa. Pitaisi varmaan joskus kysaista sama kysymys sunnuntaijuhlassa. :D


        Srila Prabhupadan testamentti loytyy osoitteesta:
        http://www.pratyatosa.com/Prabhupadas_Will.htm

        Hare Krishna!


      • harinamananda108

        Haribol!

        Katso www.iskconirmfinland.se olisi kiva joskus tavata!


        Terveisin, Henrik Dahlström, Tammisaari


    • Vaisnava

      Eräs muslimiystävistäni on ihmetellyt, miten ihminen voi tietää tekevänsä oikein jos hän ei seuraa pikkutarkkaa uskonnollista sääntöjärjestelmää (jollainen löytyy esim. Koraanista). Tämä sisäinen epävarmuus on yksi, mikä ajaa ihmiset gurujen helmoihin. On niin helppoa antaa jonkun toisen päättää puolestaan.

      Bhagavad Gita ei kuitenkaan ole ehdottomien sääntöjen kirja. Se on soveltajan kirja, joka kehottaa aina etsimään vähiten väärää vaihtoehtoa. Joissakin tapauksissa jopa tappaminen voi olla tällainen vaihtoehto.

      Gitan opetusten ymmärtämiseen voi tarvita jonkun, joka elää jo sen opetusten mukaan. Krishna neuvookin näin tekemään, etsimään opettajia. Ikävä kyllä se, joka julistaa olevansa tällainen opettaja, voi olla jotain ihan muuta...

      Itse olen kiitollisuudenvelassa ennen kaikkea eräälle toiselle muslimilleystävälleni siitä, että sain Gitan sanoista otteen. Hän eli Islamin mukaan mutta esitteli siitä huolimatta minulle Gitan sanomaa käytännössä - miten eletään ihan tavallista elämää Jumalan palvelijana, miten avataan sydän niin että Jumala voi tuhota sisäisen ahdistuksen. Näíssä puuhissa ei ole niin tärkeää, minkä uskonnon sääntöjä seuraa, vaan muutos lähtee sisältä ja säteilee Jumalan valoa kaikkialle sydämestä käsin.

      Tuo ihminen on ollut minulle guru jos joku, mutta en minä häntä silti lähtisi sokeasti ja kritiikittömästi seuraamaan ;) enkä kääntymään muslimiksi vaikka hän siitä ilahtuisikin.

    • Vrinda

      Minulle guru on ikäänkuin matkaopas, joka osaa neuvoa tien paikkaan, jonne haluan mennä. Jos opas ei ole tehtävänsä tasalla hän taatusti johtaa opastettavansa harhaan. Toisaalta eksyminen voi onnistua varsin hyvin myös omin avuin, vaikka kuinka olisi tarkkana ja yrittäisi pitää silmänsä auki...

      Bona fide uskonto on minulle jotain sellaista, joka avaa silmiä, avartaa ja pehmentää sydäntä, tekee ihmisestä suvaitsevaisemman ja lempeämmän. Pidän lopputulosta tärkeämpänä kuin menetelmää jolla määränpää saavutetaan...

      • Jeremy

        Pidätkö lopputulosta tärkeämpänä kuin menetelmää jolla päämäärä saavutetaan? Really?

        Tämä on iänikuinen tie harhaan - tarkoitukset pyhittää keinot. Muslimit pääsevät taivaaseen tappamalla vääräuskoiset jne. Jo aloituksessa painotan, että menetelmä ja päämäärä eivät ole erillisiä. Menetelmä = päämäärä. Se ei ole jossain kaukana tulevaisuudessa.

        Ajattelemalla noin joudut hirveään suohon ja gurusi tulee väittämään, että olet hyvällä tiellä. Tuolla tavalla oikeutetaan juutalaisten hirmuteot jne. Koska päämäärä on luvattu maa, niin julmuudet sallitaan. Terveen järjen käyttö on kiellettyä.


      • Vrinda
        Jeremy kirjoitti:

        Pidätkö lopputulosta tärkeämpänä kuin menetelmää jolla päämäärä saavutetaan? Really?

        Tämä on iänikuinen tie harhaan - tarkoitukset pyhittää keinot. Muslimit pääsevät taivaaseen tappamalla vääräuskoiset jne. Jo aloituksessa painotan, että menetelmä ja päämäärä eivät ole erillisiä. Menetelmä = päämäärä. Se ei ole jossain kaukana tulevaisuudessa.

        Ajattelemalla noin joudut hirveään suohon ja gurusi tulee väittämään, että olet hyvällä tiellä. Tuolla tavalla oikeutetaan juutalaisten hirmuteot jne. Koska päämäärä on luvattu maa, niin julmuudet sallitaan. Terveen järjen käyttö on kiellettyä.

        No, minä uskon, että on olemassa yksi Jumala, jonka luokse johtaa monenlaisia teitä. Yksi etsii Jumalaa älynsä avulla, toinen rakastaa Jumalaa tekemällä hyviä tekoja, kolmas ehkä omistaa elämänsä suoremmin ja kokonaisvaltaisemmin Jumalan palvelemiseen.

        Koen turhana kiistelyn siitä, mikä tie (=menetelmä) näistä on korkein ja paras. Jokainen niistä voi olla täydellinen omalla tavallaan ja "paras" tietynlaisille ihmisille. Menetelmä ja päämäärä eivät ole erilliset. (Jumalan valtakunta on jo läsnä tässä ja nyt.) Kuitenkin näkisin, että menetelmissä voi olla tiettyä variaatiota kun taas päämäärä on kaikessa muuttuvaisuudessaankin ikuinen ja muuttumaton.

        Itse en ole kenenkään gurun initioitu oppilas enkä myöskään kuulu mihinkään uskonnolliseen järjestöön tai yhteisöön. Toisaalta koen, että olen kasvanut ihmisenä paljon juuri sen takia, että olen saanut kohdata itseäni viisaampia ihmisiä ja keskustella heidän kanssaan uskoon ja elämään liittyvistä kysymyksistä. Minulle guru ei ole pelkästään henkilö, joka sijoittuu tietyn uskonnollisen hierarkian yläpäähän. Guru tarkoittaa minulle jokaista ihmistä, jolta voin oppia jotakin uutta. Esimerkiksi minusta tuntuu, että omat yläasteikäiset oppilaani ovat opettaneet minulle ehkä jopa enemmän kuin aikanaan koulussa opettajat. :)

        Uskon toki, että jumalalliset ominaisuudet ja jumalallinen viisaus on meissä jokaisessa valmiina jo olemassa. Itse taidan kuitenkin tarvita toisten apua niiden löytämiseen. Jos Sinä selviät matkallasi yksin, olen tietenkin onnellinen puolestasi. :)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2695
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2282
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2030
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1759
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1666
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe