Laattojen saumat läpäisee veten ?

Kosteri35

Miten on onko tyypillistä kun olen 5 kylpyhuonetta mittaillut ja kaikissa mittarin mukaan kosteutta ! On sininen kosteus-sulku koka paikassa. Tuntuu ,että vesi imeytyy laattojen alle. Olen nyt kuivatellut kylpyhuonetta 4 viikkoa ja nyt alkavat pikkuhiljaa lukemat laskea. Onko näin ,että laatat ja saumat ovat silmänlumetta ja jos halutaan tiivis pitävä pohja pitää laittaa muovilattia. ???

40

11956

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PilliPulla

Laattojen saumat laskevat kosteuden läpi. Siksi laattojen ja saumojen alla TÄYTYY olla vedeneristys, ettei vesi pääse edemmäksi.
      Ne laatat ja saumat eivät siis ole vedeneristys, vaan sen pitäisi olla niiden ALLA.
      Oikein ja asiallisesti tehty vedeneristys toimii kyllä.

• 3+3+

onhan se normaalia.
      kosteuttahan siellä vesieristeen ja laatan välissä on. ja silloin se on siellä missä kuuluukin.
      vanhoissa taloissa ei ole vesieristettä ja siellä taas ei kosteutta ole laattojen alla kun se on imeytynyt rakenteisiin syvemmälle. (toimii se niinkin jos muuten rakenteet sellaisia että pääsee jotenkin kuivumaan.)

• henrik ijäs72

silikonit mustana kosteudesta

• Toteamus

Onko lattojen alle valunut vesi haitaksi kun kosteus näkyy mittareilla vai pitääkö kuivattaa ,ja mitä sitten. Joku sanoi ,että ennen on saumauslaastit ollut huonoja jotka läpäisevät veden helposti. Itse olen kuivatellut pesuhuonetta 5 viikkoa ja nyt alkaa pikkuhiljaa luvut laskea. Kauan meni ennenkö tapahtui mitään. Pyysin ammatilaisen paikalle arvioimaan ja se käski ravata saumat auki ja kuivattaa kunnolla.. olen tehnyt niin olihan homma mutta nyt rupee oleen loppusuoralla ja laitan pian uuden saumauslaastin.

• HullunMylly

Niin ja nyt ei pidä sitten kuin toivoa, ettet ole raapinut sitä allaolevaa vesieristystäkin rikki, riski on kyllä melkoinen. Sitten oletkin joutunut ojasta allikkoon.
        Yleensä mitään tuollaisia saumojen uusimisia ei voi tehdä, koska sitä vanhaa saumaa voi olla hankala saada pois ilman alapuolisen vesieristeen rikkoutumista - ainakaan amatöörin.
        Eikö niihin saumojen uusimisiin pitäisi olla mitään syytäkään.

• UUsiin puihin

Äh kyllä sen nyt näkee kun sitä pikkuhiljaa hioo ettei vesieristettä riko ....ei nyt niin amatööri tartte olla.

• VanhoihinLuihin

Niin jos pikkuhiljaa hioo.. Mutta jos vetää porakoneella tai vasaralla ja taltalla, lähtee paljon nopeammin kuin millään hiomalla. Ja mitään järkeähän tuossa saumojen uusimisessa juurikaan ei ole.

• Onks tietoo

Osaako joku ammattilainen kommentoida saako laattojen ja vesieristeen alla olla vesi ? Senverran voin itse kommentoida ,että 4 viikkoa olen ollut ilman vettä ja nyt alkaa hiljaa lukemat laskea. odotan ,että tulee täysin kuivaksi ja laitan paremmin tai paremmat laastit . Tehty 10vuotta sitten.

• 20+16

Nyt on kyllä epäselvää MIKSI sun pitää sitä kuivata?
        mitä teet sitten kun lukemat laskeneet?
        Sehän kastuu heti seuraavana saunapäivänä uusiksi.... laattojen alla on kosteutta mutta mitä sitten?

• ammattilainen1

Saa olla

• Tiedä sitten.
        20+16 kirjoitti:

Nyt on kyllä epäselvää MIKSI sun pitää sitä kuivata?
        mitä teet sitten kun lukemat laskeneet?
        Sehän kastuu heti seuraavana saunapäivänä uusiksi.... laattojen alla on kosteutta mutta mitä sitten?

Moi.kun arvot on kohdallaan laitan uudet paremmat laastit. ( ja ehkä maton laattojen päälle saumauksen jälkeen )

• Ei minusta

Epäilen ettei saa olla sillä se pikkuhiljaa muodostuu homeeksi.

• Hometta ei synny hapettomassa tilassa, eikä etenkään ollessaan kosketuksissa emäksisen laastin kanssa. Ainoa paikka johon sitä voi syntyä on vanhojen laattasaumojen pinta ja silloinkin se lähtee pesemällä.

• Onwather

Miksi vesi pääsee niin helposti saumauslaastin läpi ? Onko siinä mitään järkeä. Kovaa tehdään hieno kylpyhuone joka kusee laattojen alle. Onks siinä mitään järkeä.

• Haloooo

Minkähän takia sinne tehdään vesieristys.
        Mieti tätä.

• Onwather 55,.,

Niin minäkin mietin mutta eikö sen vesieristeen pitäisi olla äärimmäisen katastrofin takia ? Näin ainakin itse luulin. Mutta olis yksi aika viisas remonttimies ruvennut purkamaan ja sanoin ,että hion saumat ja kuivatan kun kuulemma muutama vuosi sitten ollut huonoja saumauslaasteja ? Tiedä sitten ja sanoi uuden laastin myyjä , että laastit ovat nyt paljon parempia eikä läpäise vettä. Tiedä sitten ! Olisi kiva tietää totuus . Tottahan vesieriste jotain pitää sitä en epäile , mutta irtoaako laatat pikku hiljaa.

• HullunMylly

Se vesieriste on siellä estämässä veden pääsyn rakenteisiin, ilman sitä vedeneristystä se alla oleva betoni (tai mitä ikinä missäkin kylppärissä on ) kastuu pikkuhiljaa. Näin sen takia, koska saumauslaastit eivät ole mitään vedenpitäviä ja ne aina laskevat kosteutta läpi. Eivät ne tietenkään mitään sieniä ole, eli ei siellä nyt veden pitäisi ihan lillua jos kyseessä on normaali kylpyhuonekäyttö, mutta hieman ne kosteutta laskevat. Jos sinne jostain syystä pääsee kunnolla vettä ja laattojen alus kostumaan kunnolla, niin ne laatat alkavat lopulta irtoilemaan.
        Jos laatat ja saumat pitäisivät vettä, niin mitään vedeneristystä sinne alle ei tarvittaisi. Niinkuin muovimaton tapauksessa siellä alla ei tarvita mitään, koska matto itsessään on vedeneriste.

• Kovassa käytössä

Suomessa on satoja tuhansia sellaisia kylpyhuoneita missä ei vesieristeitä ei ole oikeastaan laisinkaan ,mutta taloja kaupataan kovalla hintaa eteenpäin kun vesi valuu betooniin ja haihtuu pikkuhiljaa rakenteisiin. Myyjät eivät vielä tiedä mitä myyvät. Onhan se saumauslaastin tekiöiden vika kun tuollaista sontaa myivät. Lilluuhan se vesieristeiden päällä tosi nopeasti jos joka päivä monesti suihkussa tai esim hana hieman tiputtaa niin kuin monessa huomaa. Sitt kun saumauslaastit viä laitetaan hieman alemmas kuin laatan pinta niin vesi kertyy suoraan saumojen päälle ja ei lasta kaikkia vie pois.

• Vesimies53

Kun saumoissa on huokosia kohtia tai halkeilua vesi pääsee todella helposti laattojen alle ja ne on hyvä korjata ajoissa.Ei pidä tuudittautua vesieristeeseen. Muuten normaalit ja ehjät saumat läpäisee pikkuhiljaa kosteutta ja saattavat kuivuakin pois niin ettei mitään kosteutta synny.

• Huolestunut-.,

Millä ilvellä pystyy toteamaan kosteudet laattojen alla tai jopa betonissa kun on tehty ns vesieristys. Pintamittarit kun kohoaa tosi monessa kohteessa. Ei kylläkään kaikissa jossa itse olen mittaillut. Kaikki tehty suurin piirtein saman tyyppisesti. Onko niin jos vedeneristystä tehdä lainkaan niin mittarit saattavat näyttää kuivemmalta siis niin kuin mitattuna. Tiedetäänkö vieläkään kuinka kylpyhuone pitää tehdä ??.

• Hope 33

Millä pystyy toteamaan mikä kosteus on liikaa mikä ei ?

• Ammatilainen

• Parempi video
        Ammatilainen kirjoitti:

http://www.rakennusteollisuus.fi/RATEKO/Koulutusohjelmat/Henkilösertifiointi- ja pätevöitymiskoulutukset/Rakenteiden kosteuden mittaaja/

Katsoin videon ja tuohan ei kerro mitään jo käytössä olevasta kylpyhuoneesta johon on tehty huolella vedeneristys. Olis kiva nähdä kuinka laattojen alla oleva kosteus mitataan ja poistetaan jne... Sehän on päivänselvä ettei rakentamis vaiheessa saa rakenteisiin päästää kosteutta. Eli video oli siltä osin tosi amatöörille. Reikiä en itse tekisi.

• Olisiko näin
        Parempi video kirjoitti:

Katsoin videon ja tuohan ei kerro mitään jo käytössä olevasta kylpyhuoneesta johon on tehty huolella vedeneristys. Olis kiva nähdä kuinka laattojen alla oleva kosteus mitataan ja poistetaan jne... Sehän on päivänselvä ettei rakentamis vaiheessa saa rakenteisiin päästää kosteutta. Eli video oli siltä osin tosi amatöörille. Reikiä en itse tekisi.

Linkin tarkoitus on varmaan ollut ettei pitäisi kaikille antaa kosteusmittareita jos ei osaa käyttää niitä (pintamittari)
        Minulle ainakin tuli ekaksi mieleen tuosta linkistä koulutus.

• Lauri 58
        Olisiko näin kirjoitti:

Linkin tarkoitus on varmaan ollut ettei pitäisi kaikille antaa kosteusmittareita jos ei osaa käyttää niitä (pintamittari)

Niin jäi kyllä epäselväksi ketä pitäisi kouluttaa. Tekijöitä vai asujia. Tähänasti melkeinen jokainen kylpyhuone on jonku sortin yrityksen tekemä. Minun tupaan teki kylpyhuoneen vanha rakennusyritys joka tekee tosi paljon kaikenlaisia talokohteita. Mistä sen voi tietää mitä nämä nyky tekotavat saavat aikaan.

• kari789
        Olisiko näin kirjoitti:

Mielenkiintoinen tuo koulutusvideo. Siinä todetaan, että kosteutta ei pidä tehdä pintamittarilla. Video kuitenkin alkaa sillä, kun mitataan Trotecin pintamittarilla. Samainen keltainen Trotec esiintyy jatkuvasti videolla porareikämittarin lisäksi.

• Toteamus45

Taitaa olla niin ,että kun laatat irtoo on liikaa ja kun on kiinni kaikki hyvin.
      Toki en tiedä asiasta mitään mutta voipi olla paha ennemmin todeta. Rukoilkaa ,että vesieristys pitää ! Mutta siihen ,että joku poraa betooniin reijän ja mittaa sieltä sanoisin ettei kannata rikkoa vesieristystä. Pintamittareista en tiedä ollakko vai ei.

• 4+13

Ja sitten on 23 v vanhoja asuntoja joissa ei ole vesieristystä eikä silti kosteusmittari anna korkeita lukemia.

• Pihasaunaan:)

Lattialämmitys on riittävä. Siis ollut päällä. Muutenkin tuuletusta pitää olla.
        On se sellaista, ettei käsitä, miksi joku kestää. Onko saumat jossakin liian suuret?
        Suihkuttelujen määräkin vaikuttaa. Jokapäiväinen kosteus kylppärissä tuo ongelmia.

• Buffe 47

Kannataako vedeneristystä tehdä betonin päälle.

• KukaHäh

No se on niin sanotusti pakollinen, jos haluat noudattaa hyvää rakennustapaa. Jos asunto-osakeyhtiöön teet ja jätät laittamatta, niin jos tulee yhtiön tietoon, niin uusiksi menee.

• henrik ijäs72

laatat irti betonia niin paljon kun lähtee ekovillaa.

• henrik ijäs72
        henrik ijäs72 kirjoitti:

laatat irti betonia niin paljon kun lähtee ekovillaa.

yahooman mun salasana kauanko pc kestää
        user profile failed to load

• sen nähnyt

Olen nähnyt, miten vesi suihkuaa saumojen läpi. Totta se on. Kyseessä oli vesivahinkotapaus ja seinä oli keittiöön auki, joten sen tilanteen näki, ja kauhistuin.

Ihmettelenkin tätä suomalaisten intoa kaakeleihin. Tässä ilmastossa niiden kanssa tulee vain ongelmia.
      Rakentaja kertoikin, että niissä taloyhtiöissä, missä on muovit seinissä ja lattioissa, ovat vahinkovapaita.
      Vesi valuu pois ja ilma pääsee pinnat kuivattamaan. Kaakelien alla ei kuivu. Kauniithan kaakelit on, mutta epävarmoja.

• ombus

Joo pelkkiä koristeita ,ei käyttöä varten.

• maalaisjärki123

sitä vesieristystä lattiaan tarvi jos kaakelin alla on lämmin betoni ja sen alapuolella ei ole kuin tyroxit ja hiekka. sanomattaki selvä ettei ne saumat niin paljoa vettä läpäise, että siitä jotaki katastroofia syntyis. ja niiden saumojen läpi se sitten myös kuivaa. jos sinne vesi eristeen alle pääsee kosteus niin silloin ainoa kuivumistie on sitten se väliseinä. eli viisas selviää vähemmällä ja joskus ylilyövien ohjeistusten laiminlyönti on aivan viksua. maalaisjärkeä.

• sääntö

Vanha hyvä sääntöhän vesieristyksessä on, että vedellä pitäisi voida läträtä kylpyhuoneessa mielin määrin jo ennen laattojen asennusta.
      Laatat ovat vain koristelua, ei muuta.
      Jos epäilee vähänkin vesieristeen pitävyyttä, kannattaa hankkia altaallinen suihkukaappi.

• nysä

laitoin suihkukaapin joka laskee vedet suoraan lattiakaivoon ,kahden viikon oli kosteus häipynyt ,paras ratkaisu jos ei ole lattia lämmitystä on laatoitettu muovimaton päälle . kosteushan on laatan kiinnityslaastissa

• yahooman

helsingissä tehtiin kylppäriremppa virolaisilla sale alepan talossa.
        kulmatalo museokadun vieressä
        hyvää työtä

• henrik ijäs72
        yahooman kirjoitti:

helsingissä tehtiin kylppäriremppa virolaisilla sale alepan talossa.
        kulmatalo museokadun vieressä
        hyvää työtä

uusia ikkunoita kaipailii sinne
        tiivisteitä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      18
      5593
    2. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      16
      3045
    3. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      119
      2896
    4. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      629
      2144
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      149
      2012
    6. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      70
      1402
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      42
      1385
    8. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1168
    9. Veda uskonto vs. muut uskonnot

Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan
      Ateismi
      406
      1116
    10. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1087
    Aihe