Lapsuuden makumuisto

inkaK

Muistaako kukaan 60-luvun lapsista Linnanmäki-keksejä. Oltiin koolla ystäväporukan kanssa ja lapsuuden herkut. Minä (1963) ja veljeni (1962) muistimme Linnanmäki-keksit, joita aina ostimme. Tavallinen pyöreä keksipaketti jossa oli (muistaaksemme) valikoima erilaisia keksejä. Kerran saimme jopa vähän toruja äidiltä, joka lähetti meidät kauppaan ostamaan kahvivieraille keksejä. Mehän toimme tietenkin Lintsi-keksejä, kun ei äiti huomannut antaa sen tarkempaa ohjetta. Ne ei tainneet olla oikein tarpeeksi hienoja aikuisten kahvipöytään, kun olivat kaikki vähän eri näköisiä, mutta meille kelpasi. Tästä kaveriporukastamme ei kukaan muistanut kyseisiä keksejä, joten utelen nyt laajemmalta porukalta muistuuko kenellekään mieleen? Yritimme näitä jo googlettaa ja etsimme eri sivustoilta mistä löytyi vanhoja mainoksia ja keksi- karkki- ja kahvipakkauksia, muttai ilman tulosta. Näitä oli myynnissä ainakin 60-luvulla, saattoi olla vielä 70-luvun alussakin.

33

2166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paimenpoika, maidontuottajien sulatejuusto. Sitä haettiin suoraan maitoautolta samalla kun vietiin maitopänikät maitolavalle. Olipa kiva istua maitolavalla ja odottaa pakettia.

      Joskus muistan sen maun ihan selvästi suussani ja tekisi niin mieli sitä. Mikään muu juusto ei maistu yhtä hyvälle. Ehkä se on siinä että jos on jotain oikeen kunnon kovaan nälkäänsä syönyt, niin se maku jää ikuisti ihanana mieleen.

    • nam, nam

      nekut oli hyviä ja nallekarkit

      • Lippa vinossa

        Jep, se oli polvihousupojille aina riemun hetki kun satuttiin harvakseltaan löytämään jokin pikkukolikko maasta. Ei muuta kuin viivana maitokauppaan ja koko rahalla pennin nalleja. Niitä sitten laskettiin tasan kavereiden kesken hartaan kunnioituksen vallassa.


    • Nyfiken

      Olin n. 5 v kun näin Ranskassa ensi kertaa etanoita aikuisten lautasilla.
      Kun tulimme kesällä Suomeen niin päivät kului serkkujen ja heidän kavereidensa kanssa. Kuljettiin tietä pitkin ja näin kotilon jonka nappasin käteeni. Kerroin toisille että näitä ne syö Ranskassa. Toiset ei uskoneet ja niinpä yritin todistaa niiden syömäkelpoisuuden ja pistin kotilon suuhuni ja puraisin.
      Hyi hiivatti ja kaikki muut paholaiset, miten järkyttävä maku levisi suuhun!
      Kukaan ei nauranut, sain osakseni vain kauhistuneita katseita. Serkut sitten myöhemmin kysyivät aikuisilta ja kyllä heillekin nauru maittoi kun selittivät valmistamisen tarpeellisuuden ennen syöntiä. :-/

    • tanj a

      Enpä muista Lintsi-keksejä . Onkohan ne olleet paikallisen keksitehtaan tuotoksia? Jos muistaisit valmistajan, niin silloin tietoja löytyisi ehkä helpommin suoraan tehtaan arkistoista. Arkistothan ovat aina jossakin tallessa- suurin osa.

      Oma makumuistoni liittyy savustettuihin silakoihin. Himoitsin niitä alle kouluikäisenä . Äiti kävi ostamassa kalastajalta suoraan tuoretta ja jalostettua kalaa, minkä vuoksi kalat maistuivatkin joltain.

      Kerran silakoissa oli paljon mätiä ja koska en ymmärtänyt niitä poistaa yökötti mädit niin paljon, etten voi tänäkään päivänä syödä savustettua silakkaa. Savustetun silakanmädin maku nousee yhä kielelleni.

    • vieläkun joskus sais

      Parhaita oli fazerin toffeetikkarit, tumman- ja vaaleanruskeat, ne littanat pyöreänsoikeat missä oli sellaiset kielikolot. Yritin aina imeskellä niitä tosi varovaisesti että kestäsivät mahdollisimman pitkään :)

      • Alter ego

        Voit keittää niitä itsekin, netissä on ohjeita toffeemakeisille. Muotoilun voit tehdä esikuvasi mukaisiksi sitten itse, luovuutta käyttäen.


      • vieläkun joskus sais
        Alter ego kirjoitti:

        Voit keittää niitä itsekin, netissä on ohjeita toffeemakeisille. Muotoilun voit tehdä esikuvasi mukaisiksi sitten itse, luovuutta käyttäen.

        Niinhän sitä varmaan voi, vaan ei ole keitoksissani onnistunut sama maku ja koostumus


      • Olinkin unohtanu nuo tikkarit .Hyviä olivat, nam .


    • ...

      No joo

      Kävin ensimmäisen keran eläissäni linnanmäellä yli viiskymppisenä- Ei ollut keksejä, lähinnä hampurilaisia.

      Mutta tollasia kadonneita makuelämyksiä kaikilla. Itellä kaipuu sylttyihin. Siis savustettuja elukoitten sisäelimiä, joita myytiin oulun kauppahallissa. Suurta herkkua. Nykyisin niitä ei saa mistään, tuli jokin eu-direktiivi, joka kielsi niitten tekemisen.

      Sun kandee kysellä tosta lintsistä joltain toiselta foorumilta, täällä tsadilaisia ole montaakaan, eikä varmaan tsdilaisetkaan kaikki muista tota asiaa.

      • muistojen kultaa

        Minä muistan ne samat syltyt. Sain niitä Savossa ollessani. Isä osti ja toi kotiin.

        Olivatko ne teurasjuttuja, jotka oli keitetty suolavedessä. Oli jotain vatsalaukkua ja kaikenlaista muuta sisäelintä. Olivat hyviä.

        En tiedä, vieläkö maistuisivat, jos niitä jostain saisi.


      • Nyfiken
        muistojen kultaa kirjoitti:

        Minä muistan ne samat syltyt. Sain niitä Savossa ollessani. Isä osti ja toi kotiin.

        Olivatko ne teurasjuttuja, jotka oli keitetty suolavedessä. Oli jotain vatsalaukkua ja kaikenlaista muuta sisäelintä. Olivat hyviä.

        En tiedä, vieläkö maistuisivat, jos niitä jostain saisi.

        Ukrainassa ne ovat vieläkin herkkuja, suosittuja naposteltavia mm. oluen ja/tai vodkan kanssa. Olen ollut festareilla joissa sellaisia myytiin; joukossa mm. sian korvalehtiä ja -saparoita, keuhkon palasia jne. Ne olivat hyvin tummanruskeiksi paahdettuja tai paistettuja, en ole täysin varma valmistustavasta.
        Ystäväni Alla, joka asui muutama vuosi sitten Suomessa, laittoi kerran meiliä jossa kertoi hyvin hämmästyneenä että heidän festariherkkujaan myydään Suomessa hyvin varustelluissa eläintarvikeliikkeissä, koiranruokahyllyissä somissa annospusseissa!

        Se mikä muualla maailmassa on käypä ruoka, on EU:n myötä kielletty. En oikein tiennyt muuta vastata hänelle.


      • Lintsi -68

        MInä kävin Linnanmäellä ensimmäisen kerran vuonna 1968, kun olin 13-vuotias. Silloin ei huvipuistoja ollut vielä muualla Suomessa. Hattaroita eli sokerivanua siellä kai myytiin silloin. En muista, mitä muuta söin. Oli elämys ajaa vuoristoradalla.


      • muistojen kultaa kirjoitti:

        Minä muistan ne samat syltyt. Sain niitä Savossa ollessani. Isä osti ja toi kotiin.

        Olivatko ne teurasjuttuja, jotka oli keitetty suolavedessä. Oli jotain vatsalaukkua ja kaikenlaista muuta sisäelintä. Olivat hyviä.

        En tiedä, vieläkö maistuisivat, jos niitä jostain saisi.

        Sylttyä tehtiin meillä syksyllä, kun eläimiä teurastettiin. Hirvestäkin äiti sitä keitteli.


    • eioleeennäääsitä

      Herajoen MAAILMAN IHANIN jogurtti ikinä! :)

      • 60-lukulainen

      • ....:)
        60-lukulainen kirjoitti:

        Muistan pähkinäjogurtin, oliko neliskulmaisessa purkissa, paksua ja täyteläistä....nam

        Pähkinäjogurtti oli ensimmäinen jogurtti jota maistoin.....1998 oli Joulun aikaan kausimakuna myynnissä ,maku oli juuri niin ihana kuin muistinkin.Miksiköhän ei enää valmisteta....?


      • Anonyymi
        60-lukulainen kirjoitti:

        Muistan pähkinäjogurtin, oliko neliskulmaisessa purkissa, paksua ja täyteläistä....nam

        Minäkin muistan, että ensimmäinen jugurtti jonka söin oli neliskulmainen pähkinäjugurtti :)


    • mies vm59

      Mullakin muistoja lapsuusesta. Nekut, kieku ja kaiku, oliko jotain 5 pennin karkkiakin. Mummo söi uskovaisten pastilleja. Töttöröjäätelöä. Ennen vanhaan pysyi tekemää purkalla ilmapalloja. Miksei nykyisillä purkalla. Kaivoimme sodankylässä mannermaan takana tynnyreistä pikeä. Se oli purukumia en muista makua ja sitä, että tuliko hampaat mustiksi.

      • PikiPoikanen

        Tuota pikeä mekin purkkana jauhettiin, taisi olla hyvinkin terveellistä kun olen saanut viettää lääkkeettömän elämän ;)


      • Anonyymi

        Samat harrastukset oli Kemijärvellä, pikeä purtiin purukumin puutteessa.


    • oi niitä aikoja

      En muista tuollaisia keksejä, mutta ihanin muisto lapsuudesta on valkeakuulas-omenalajike. Meidän puutarhassa oli vanha omenapuu ja sen vankoilla oksilla pienenä istuin ja söin noita omenia. Keltaiset luumut ja kaneliomenat olivat myös hyviä. Jouluksi vietiin vintille talviomenia, jotka sitten aattona sieltä haettiin alas tupaan.

      Tietenkin metsämansikat muistan, niitä laitettiin heinänkorsiin ja metsästä haettiin mustikoita. En ole kasvissyöjä, mutta parhaiten muistan nuo raikkaat maut.

    • Karneval

      Asuin Pohjanmaalla, että Linnanmäki ei ollut tuttu, mutta muistan Fazerilla oli ,keksipakkauksia, joissa oli erilaisia keksejä. Yksi sukulaiseni, joka oli töissä Fazerin leipomossa Helsingissä, toi aina niitä keksejä meille, kun tulivat vierailulle. Niitten keksien nimi oli Karneval. Nyt muistan.

      En asu Suomessa. Samoja keksiä taidetaan myydä siellä vieläkin.

      • ,,,--..

        Carneval. Paras minun suuhuni oli tummanruskea, liekö ollut kahvi, suklaa, vai mikä maku?


    • Huh huh

      Purkkilihapullat! Söimme valmisruokia paljon lapsuudessani jo -50, -60 vaihteessa ja muistan vieläkin, kun lihapullapurkki avattiin, sen tuoksun ja syödessä maun. En ole tainnut sen koommin purkkilihapullia syödä. Lapsuudenkodissani ei paljon itse ruokia tehty!

    • Tangon taikaa

      Sinisessä paperikääreessä suklainen Tango-pötkö...muuta en muista. Sellaisia mummu toi tuliaisina ja hyvää oli.

    • -Sibone-

      Mummola oli melki naapurissa. Mummu keitti kahvia ja joi sitä tassilta, taisi olla sokeripala suussa. Mä join kupista.. sokeripala suussa :)
      Soikeita valkoisia piparminttupastilleja tarjosi aina, tai Figarollia.. pahoitteli, jos ei muuta ollut. Ne maistu kyllä, mutta usein oli Fazerin parhaita.

    • elliivo

      Muistan kamferin maun sokeripalassa. Se oli kai yleislääke kaikkeen vaivaan ja kun sen sai sokerin kanssa niin sitähän ruinattiin.
      Pikeä myös pureskelimme ja muistan sen pikisen maun.
      Jossain 50-60-lukujen vaihteessa oli muodissa tehdä rex-kakkua. Se tehtiin Rex kekseistä ja kookosrasvasta, kaakaojauheesta ja tomusokerista tehdystä suklaatahnasta. Sen maun muistan elävästi.
      Kotona kasvatettu tomaatti siivuina äidin leipoman sekaleivän päällä! Ei ollut mitään sen parempaa.

    • Anonyymi

      Oliko ne samoja kuin Carneval keksit? Niitä Fazer on valmistanut vuodesta 1920. Muistan kyllä Linnanmäki keksit. Olen syntynyt 1962.

    • Anonyymi

      "Soikeita valkoisia piparminttupastilleja"

      Minkä nimisiä ne oli silloin?

      2000-luvulla taisi nimenä olla joskus joku "Pohjanmaan pastilli" tms.
      Nyt 2023 on ainakin yksinkertaisesti vaan "Piparminttupastilli".

    • Anonyymi

      Nykyään on muun värisiä.

      • Anonyymi

        On on, mutta kysyn näistä valkoisista - mikä niiden nimi oli ennen vanhaan? :-)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe