E-pillerit/minipillerit

i need it

Oletteko huomanneet että e-pillereiden tai etenkin minipillerien syöminen olisi vähentänyt epilepsiakohtauksia? Itselläni kohtaukset ovat selkeästi yhteyksissä hormonaaliseen toimintaan (tästä olen löytänyt jopa useita artikkeleita), mutta en ole mistään saanut varmoja mielipiteitä tai ohjeita. Uskoisin silti että minun kohdalla kohtauksissa on kyseessä estrogeenin nopea/runsas nousu tms. Minipillerit voisi olla tässä tapauksessa apukeino, sillä ne ne eivät sisällä estrogeenia.

Tai onko teillä ylipäätään kokemusta minipillereiden käytöstä vaikka eivät nyt epilepsiaan liittyisi. Hyviä tai huonoja puolia?

11

420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anzukka

      Juuri eilen gynegologini määräsi minulle minipillerit kaksinkertaisella annoksella, koska minulla on epilepsialääkityskin.
      Onko sinullakin kaksinkertainen annos? Itse en ole ennen moista kuullut. En uskalla aloittaa koko pillereitä sillä suuren annostuksen aiheuttamat haitat pelottavat.

      • ansku2412

        olen joskun 6-vuotta sitten syönyt e-pillereitä samanlaisella ohjeella. Kokeile vain rohkeasti! Itselleni tästä meni kroppa aivan sekaisin.


      • Anzukka
        ansku2412 kirjoitti:

        olen joskun 6-vuotta sitten syönyt e-pillereitä samanlaisella ohjeella. Kokeile vain rohkeasti! Itselleni tästä meni kroppa aivan sekaisin.

        Hui! Ei tuo kyllä rohkaissut kokeilemaan. Kiitos kuitenkin vastauksesta.


      • ansku2412
        Anzukka kirjoitti:

        Hui! Ei tuo kyllä rohkaissut kokeilemaan. Kiitos kuitenkin vastauksesta.

        Älä huoli, oireet on varmasti ihan yksilöllisiä. Se mikä ei sovi toiselle ei tarkoita että ei sovi sinulle. Ehkäisynä tämä toimi kuitenkin erinomaisesti.
        Nyt lapsen syntymän jälkeen käytössä on ollut hormonikierukka noin 8 kuukautta ja tästä ei ole ollut mitään oireita ja on ajanut ainakin asiansa.


    • Ceda

      Minunkin gynekologini on kertonut, että hormonaalinen toiminta / kukautiskierto ja epilepsiakohtaukset olisivat yhteydessä toisiinsa, Tätä kautta e-pilleri olisi avuksi - itse tosin en ole huomannut kohtauksien lisääntyvän kuukautiskierron tietyssä vaiheessa. Aloitin kuitenkin pillereiden syönnin, enkä ole huomannut mitään negatiivisia piirteitä - tosin minulla kohtausmäärään ei ole vaikuttanut suuntaan tai toiseen.

      Minua myös neuvottiin syömään e-pillereitä kolmen kuukauden syklissä ilman taukoa, jotta kuukautisia (= hormonaalisia huippuja) ei olisi niin usein. Tämä voisi vähentää kohtauksia sinullakin? Itse en kuitenkaan kyennyt tähän, sillä kehoni alkoi oireilla niin vahvasti (rintojen kipu) - on kuitenkin yksilöllistä, eli toisilla hyvin onnistuukin pidempi sykli. Minusta voisit olla yhteydessä lääkäriisi / gynekologiisi ja kysyä, olisiko tämä mahdollista.

    • Anzukka

      Kiitos taas asiallisesta vastauksesta. :)

      Minua pelottaa lähinnä pillereiden haittavaikutukset eli painonnousu, mielialan muutokset, vuotohäiriöt yms. joita on jo normaalillakin annostuksella monilla.

      Minulla on Trileptal lääkitys. Trileptal sopii minulle loistavasti eli kohtaukset ovat täysin kurissa. Mitään epilepsiaoireita minulla ei ole.

      Minä siis tarvitsen nimeonomaan ehkäisyn, mutta muut ehkäisytavat on jouduttu sulkemaan pois. Tämän jälkeen on mahdollista enää kondomi eikä se todellakaan innosta vakiintuneessa parisuhteessa.

      • Trileptal

        Minusta tuntuu, että Trileptalissa itsessään on e-pillereiden kaltaisia aineita, koska haluamattani olen lapseton, vaikka en ole koskaan käyttänyt e-pillereitä. Trileptal on ollut päivittäiskäytössä vuodesta -01 alkaen.


      • paras tarkistaa
        Trileptal kirjoitti:

        Minusta tuntuu, että Trileptalissa itsessään on e-pillereiden kaltaisia aineita, koska haluamattani olen lapseton, vaikka en ole koskaan käyttänyt e-pillereitä. Trileptal on ollut päivittäiskäytössä vuodesta -01 alkaen.

        Tämän varaan en kyllä laskisi, jos ehkäisyä itselleen etsii!


    • tyy.mirenallinen

      "Minä siis tarvitsen nimeonomaan ehkäisyn, mutta muut ehkäisytavat on jouduttu sulkemaan pois." Miksi esim. Mirena, hormonikierukka on suljettu pois? Itselläni epiä takana liki 30 vuotta, menossa nyt neljäs horm.kierukka.

      • Anzukka

        Haittavaikutukset oli niin paljon, että kierukka jouduttiin poistamaan. Sama kävi kuparikierukan kanssa.


      • rengas
        Anzukka kirjoitti:

        Haittavaikutukset oli niin paljon, että kierukka jouduttiin poistamaan. Sama kävi kuparikierukan kanssa.

        Minulle yksi neurologi ehdotti ehkäisyrengasta (itse en vaan ole niin luottavainen, eli en ottanut käyttöön). Onko se ollut sulla vaihtoehdoissa mukana?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4493
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      116
      4095
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2740
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      21
      1653
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      92
      1590
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1563
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe