Onko totta, ettei merkonomin papereilla tee mitään?

Kanga

Näin olen kuullut. Haluaisin opiskella tradenomiksi, erikoistua tuonne taloushallinnon puolelle. Mutta ei ole varaa opiskella pelkällä opintotuella. Ja haluaisin keskittyä ihan oikeasti niihin opintoihin, ettei tarttis joka päivä koulun jälkeen raataa vielä iltamyöhään saadakseen leipää kaappiin (olen käynyt sen rundin jo kerran läpi, oli kyllä semmonen kokemus että en haluis uudestaan). Työkkäri tukee paljon mieluummin toisen asteen opintoja. Merkonomiksi varmasti pääsisin työkkärin tukemana. Onko siinä vaan sitten mitään järkeä? Olen siis käynyt lukion ja myös opiskellut ammatin, vähän erilaisen. Sen jälkeen kuusi vuotta töissä. Nyt haluaisin vaihtaa alaa. Mulle on sanottu, että merkonomin paperit on yhtä tyhjän kanssa, kaikkien pitää nykyisin olla tradenomeja ja merkonomeja on nyt hirveesti työttömänä. Näin mulle on siis sanottu monelta suunnalta, ja nyt kysyn, onko tämä mielestänne totta? Ja mitä pitäisi tehdä?

80

11138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työn ohessa

      Tradenomiksi opiskelu hoituu aivan mainiosti täysipäiväisen työn ohessa.

      • laattaa putkea

        ammattikouluun.ja hankit laatoittajan,ja putkimiehen koulutuksen.sen jälkeen hankit oman firman.tulot 60 euroa tunti.onko parempaa hommaa.jos teet viikossa työtä 40 tuntia.tulot 2400 euroa viikko.9600 euroa kuukausi vuodessa tekee 115200 euroa.jokohan tuli kansanedustajan palkkaa.jos tiedät paremmat tulot olisin kiitollinen ja töitä riittää omakotitalot rivitalot uudisrakennukset kerrostalot.niitä on 1920 luvulta aina 2014 vuoteen.ja töitä riittää hangosta petsamoon


      • nähty niin nähty
        laattaa putkea kirjoitti:

        ammattikouluun.ja hankit laatoittajan,ja putkimiehen koulutuksen.sen jälkeen hankit oman firman.tulot 60 euroa tunti.onko parempaa hommaa.jos teet viikossa työtä 40 tuntia.tulot 2400 euroa viikko.9600 euroa kuukausi vuodessa tekee 115200 euroa.jokohan tuli kansanedustajan palkkaa.jos tiedät paremmat tulot olisin kiitollinen ja töitä riittää omakotitalot rivitalot uudisrakennukset kerrostalot.niitä on 1920 luvulta aina 2014 vuoteen.ja töitä riittää hangosta petsamoon

        Yhtään tommosta putkimiestä en tunne, 2000€/kk netto on ihan realistinen AMMATTILAISELTA. Yrittäjälle ei juuri sen enempää käteen jää, 20€ tunti käteen on todella kovan työn takana. Ja tunnen useita alalla olevia. Jollain taholla on vaan intressi hehkuttaa tota paskahommaa. Varmaan jotkut kiinteistöfirmojen lobbarit, joitten kiinteistöissä tulossa reilusti putkiremontteja?


      • Tutki vähän asioita
        laattaa putkea kirjoitti:

        ammattikouluun.ja hankit laatoittajan,ja putkimiehen koulutuksen.sen jälkeen hankit oman firman.tulot 60 euroa tunti.onko parempaa hommaa.jos teet viikossa työtä 40 tuntia.tulot 2400 euroa viikko.9600 euroa kuukausi vuodessa tekee 115200 euroa.jokohan tuli kansanedustajan palkkaa.jos tiedät paremmat tulot olisin kiitollinen ja töitä riittää omakotitalot rivitalot uudisrakennukset kerrostalot.niitä on 1920 luvulta aina 2014 vuoteen.ja töitä riittää hangosta petsamoon

        Meinaat että se 60€/tunti tulee puhtaana käteen? Joku 50€/tunti (minimi eläkemaksuilla) tarkoittaa sitä että yrittäjälle jää kaikkien muiden maksujen ja verojen jälkeen ~perusduunarin peruspalkka käteen. 60€ jos veloittaa niin saattaa 1-2€ ekstraa jäädä tunnissa käteen.


      • nähtyä hommaa
        Tutki vähän asioita kirjoitti:

        Meinaat että se 60€/tunti tulee puhtaana käteen? Joku 50€/tunti (minimi eläkemaksuilla) tarkoittaa sitä että yrittäjälle jää kaikkien muiden maksujen ja verojen jälkeen ~perusduunarin peruspalkka käteen. 60€ jos veloittaa niin saattaa 1-2€ ekstraa jäädä tunnissa käteen.

        Juuri tätä tarkoitin. Ja ei tarvi olla kummoinen matikkapää että pystyy tuon laskemaan. Lisäksi noissa hommissa tulee "hukkatunteja" kohtuu paljon, asiakkaat narisee (yksityiset), jättää laskuja maksamatta ynnä muuta paskaa. Jos käy jonkun viemärin avaamassa johon menee puoli tuntia ja lyö laskuun hyvin kohtuullisen tunnin työn niin soitto tulee perään kun olit vaan puolituntia... Ei oo tän päivän ihmisillä varaa maksaa tommosia 60€ tuntihintoja


    • tee mmitä teet

      Yritä hakee suoraan tradenomiksi, olen kuullut ettei se vaadi ihan ihmeitä. Eikö amk opiskelija saa isompaa opintotukea kuin amis? Onhan niitä jotain taloushallinnon kurssejakin, kestää vuoden. Merkonomin papereilla ei kyllä hirveesti mitään tee.. Kauppaan otetaan kaikista näteimmät ja puheliammat riippumatta siitä ovatko merkonomeja vai ompelijoita, ja toimistoon ei merkonomit kelpaa.

      • liisa3

        Hei huom!, muistakaapa, että vanhat opistomerkonomit rinnastaa moni yritys ja julkinen hallinto tradenomin kanssa samaksi. Haen usein samoja paikkoja kuin tradenomitkin ja kahdesti on trdenomien ohi tärpännytkin. Nytkin olen vakkarihommissa kunnalla.


    • 12+1

      Työttömiä tradeja on paljon ja työtöntä tradea ottaa pannuun vielä enemmän kuin työtöntä merkonomia. Ehkä merkonomi kannattaa enemmän, sillä töihin otetaan ennemmin ahkera kuin älykäs, ja tradeja luullaan älykkäämmiksi kuin merkonomeja.
      Työkkäri tukee mitä tahansa opiskelua, jos jäät ensin työttömäksi ilman omaa syytäsi ja koulutus katsotaan tarpelliseksi työllistymistäsi varten.

      • kiit71

        täällä bisneksesessä menee niin että joutuu tekee siidejä ilmatteks datanomihommia palveluksina niei kukaa osta tradenomipalveluja tai merkonomi palveluja ja sitten kun on jo yli 20 vuotta tehny myynti hommii niei viiti koulunpenkillä istuskella enää


    • Opiskelijaja

      Oisko sun mahdollista vähentää menoja että tulisit opintotuella ja opintolainalla toimeen? Opintoraha asumislisä laina=about 600 €/kk. Hyvin riittää opiskelija-asunnon vuokraan ja ruokaan. Jää vähän ylimääräistäkin.

      • .sdafsdf

        Epävarmana aikana lainan otto opiskeluun ilman varmaa työpaikkaa kuulostaa hullulta. Mitä jos ei saa töitä ja joutuu makselemaan jostain olemattomasta(tosin paremmasta kuin opintotuki) työttömyyskorvauksesta sitä takaisin?


      • valmis2014
        .sdafsdf kirjoitti:

        Epävarmana aikana lainan otto opiskeluun ilman varmaa työpaikkaa kuulostaa hullulta. Mitä jos ei saa töitä ja joutuu makselemaan jostain olemattomasta(tosin paremmasta kuin opintotuki) työttömyyskorvauksesta sitä takaisin?

        Opintolainan korot on hyvin pienet. Sen lisäksi opintolainaa voi maksaa takaisin miltein minkälaisissa pätkissä tahansa. Mieluummin sitten on hetken työttömänä ja maksaa päivärahasta vaikkapa 100-200 e kuukaudessa lainaa pankille, kuin virua lopun elämäänsä minimipalkkaisessa työssä ja vuokrakämpässä.

        Aiheeseen: Merkonomintutkinto on yhtä hyödyllinen työpaikan kannalta kuin ylioppilastutkinto. Vaihtoehdot on kaupan kassa tai siivooja, siivojaksikin (vakituiseksi) tarvitaan nykyisin koulutus mikäli pitempiaikaisen pestin haluaa. Näistä siis melkein suosittelen laitoshuoltajan tutkintoa (siistijä), palkkakin on samaa luokkaa (kokemusta on). Jos vain rahkeita on, niin suosittelen jotain toista ammattia :)

        terv. amiksessa opiskeleva ylioppilas


      • valmis2014
        valmis2014 kirjoitti:

        Opintolainan korot on hyvin pienet. Sen lisäksi opintolainaa voi maksaa takaisin miltein minkälaisissa pätkissä tahansa. Mieluummin sitten on hetken työttömänä ja maksaa päivärahasta vaikkapa 100-200 e kuukaudessa lainaa pankille, kuin virua lopun elämäänsä minimipalkkaisessa työssä ja vuokrakämpässä.

        Aiheeseen: Merkonomintutkinto on yhtä hyödyllinen työpaikan kannalta kuin ylioppilastutkinto. Vaihtoehdot on kaupan kassa tai siivooja, siivojaksikin (vakituiseksi) tarvitaan nykyisin koulutus mikäli pitempiaikaisen pestin haluaa. Näistä siis melkein suosittelen laitoshuoltajan tutkintoa (siistijä), palkkakin on samaa luokkaa (kokemusta on). Jos vain rahkeita on, niin suosittelen jotain toista ammattia :)

        terv. amiksessa opiskeleva ylioppilas

        Niin muuten, sain ennen opintojeni alkua säästettyä muutaman tonnin ja sain siihen opintotuen päälle. Seuraavana vuonna en saanut säästettyä kesätöistä melkein mitään, joten otin opintolainan 8:lle kuukaudelle. Viime kesäksi pääsinkin opiskelemani alan töihin ja saan parille kuukaudelle opintotukea, lopput kuukaudet olen elänyt kesätöistä saamillani rahoilla ja hyvin ovat tähän mennessä riittäneet :)


    • totuus sitten

      No joo, kyllä merkonomeja on työttömänä samoin trademoja, on muuten hoitajiakin. Akaateemisiakin on työttömänä, jos ei mäkkärin tiski nappaa.

    • Näin on näreet

      Tottahan tuo on. Nykyään vaaditaan tradenomin tutkinto esim. pelkkään puhelimeen vastaamiseen. Työantajilla kovat vaatimukset koulutuksen suhteen, mutta ei se vaikuta palkkaan.!!!

    • RockyMountainOyster

      Aikuispuolella voit työskennellä normaalisti ja edetä opinnoissa omaan tahtiin. Kysele AMK:stasi.

    • merkonomisiivooja

      Ei kannata.. Paljon arvokkaampiakin papereita tippuu postiluukusta.

    • Prisma.

      Olen opiskellut amiksen liiketalouden perustutkinnon merkonomi, olen kaupan kassalla töissä, vakihomma, mutta liksa on pieni.

    • mitä jos

      Oisko mahollista opiskella aikuislinjalla jotain niin että pystyis käymään samanaikaisesti töissä?

    • työkkärin täti

      Suomessa on karjuva työvoimapula! Merkonomit suorastaan revitään käsistä. Onneksi otamme taas tänävuonna kymmeniätuhansia moniosaajia työvoimapulaa paikkaamaan.

      • gunhild

        epäilen suuresti ett' missä se työvoimapula on, kun joka paikasta sanotaan irti tai ainakin kohta yttt alkamassa... HYVÄ HOMMA JOS TÖITÄ LÖYTYY, SILLÄ KOHTA EI VARMAA ENÄÄ HOMMIA OLE, KYLLÄ ON VIttumaista odotella että millonkas ne isokenkäset jaksais ilmoitella duunareille että tarviiko enää tulla töihin... saatana


      • Nyt kättelen
        gunhild kirjoitti:

        epäilen suuresti ett' missä se työvoimapula on, kun joka paikasta sanotaan irti tai ainakin kohta yttt alkamassa... HYVÄ HOMMA JOS TÖITÄ LÖYTYY, SILLÄ KOHTA EI VARMAA ENÄÄ HOMMIA OLE, KYLLÄ ON VIttumaista odotella että millonkas ne isokenkäset jaksais ilmoitella duunareille että tarviiko enää tulla töihin... saatana

        "työkkärin täti" kirjoitti ihan vaan huumorilla, koska tätä hömppäähän meille on tarjoiltu "kannustimena" jo niin kauan, etten enää edes muistakkaan. -90 luvun lopulla itsekkin kävin työkkärin "työnhakukurssin" ja kovin meille vakuuteltiin, että jokainen sielläolija ihan revitään käsistä, on se työvoimapula ihan niin hirveä! Toisin kävi! Vaan eipä mennyt siitäkään "kurssista" yhteiskunnan varoja hukkaan, opittiin nääs kättelemään oikein ja sain kehuja hyvin suoritetusta kättelystä! =))))

        Ei pidä mennä ihan konkreettisesti uskomaan kaikkea mitä kirjoitetaan. Ainakin savolaiset käyttävät usein ns.kääntökieltä ja itsekkin sitä paljon käytän. Näin Hölmölänkin väki ehkä herää todellisuuteen!


    • @£$€

      Itse opiskelen aikuiskoulutustuella, mikä on samansuuruinen kuin työttömyyspäiväraha ja siihen lisänä opintolaina (300€/kk) minkä kela takaa ja oma pankkisi myöntää ja hyvin pärjää.
      Haet opintovapaata töistä, se on lakisääteinen sitä ei voi työnantaja estää,
      tosin voi siirtää puolivuotta, jos ei ajoissa ilmoita. Näin voi opiskella 2v..
      Itse olen tyytyväinen omaan ratkaisuun..
      Eli rohkeasti vaan opiskelemaan uutta ammattia :)

      Tsemppiä Sinulle :)

    • OscarGold

      Merkonomi ja datanomi ovat varmaan turhimmat ammatit ikinä. Tiedän tämän kun itse opiskelin datanomiksi. En saanut alan töitä 5 vuoteen. Opiskelin uuden ammatin ja pääsin suoraan koulunpenkiltä vakituiseen työhön.

    • .......

      Merkonomin papereilla pääsee lähinnä kauppaan töihin, kassalle tai osastoille. Toisaalta myyjiäkin on työttömänä paljon tällä hetkellä ja lisää tulee (esim. Anttilan irtisanomiset) joten aika heikkoa taitaa merkonomien työllistyminen olla. Tietenkin jos suhteilla saat hommia niin sitten asia erikseen.

      • 15+18

        Plus kohta "työväenpuolue" kokoomuksen fantastisesta aloitteesta työttömät pakotetaan hommiin työmarkkinatukea vastaan, niin kaupat ei sitten työllistä enää senkään vertaa.

        Hyllyttäminen oli juuri yksi niistä "vastikkeellisen sosiaaliturvan" ihanuuksista.


      • Ripe (:

        Entäpä leipurit riittääkö töitä?


      • höpö höpö
        15+18 kirjoitti:

        Plus kohta "työväenpuolue" kokoomuksen fantastisesta aloitteesta työttömät pakotetaan hommiin työmarkkinatukea vastaan, niin kaupat ei sitten työllistä enää senkään vertaa.

        Hyllyttäminen oli juuri yksi niistä "vastikkeellisen sosiaaliturvan" ihanuuksista.

        Kyllä ne siellä te-keskuksissa ensisijaisesti työntävät koulutusta vastaaviin hommiin eli merkonomilla se tarkoittaa esim. toimistosihteerin, palkanlaskijan, kirjanpitäjän, reskontranhoitajan tai assarin työtä. Tässä vain muutamia mainitakseni. Koulutusta vastaaviin töihin ei kuulu kaupan kassalla istuskelu eikä hyllytys. Sitä paitsi ammattisuojan jälkeenkin tuppuuttavat vain koulutusta vastaavaa työtä.


      • Anonyymi

        Kyllä, huonoa on merkonomien työllistyminen. Ei todellakaan kannata opiskella merkonomiksi. Kaupan kassalle pääsee ilman koulutustakin.


    • opiskelijaaaaaaa

      Kyllä opintotuella elää jos on valmis vähän joustamaan elintasostaan, esim asumalla opiskelijasolussa ja ostamalla ruokaa lidlista. Kesällä voi olla kesäduunissa ja viikonlopuiksi voi ottaa jotain hanttihommia lisätienestiksi.

      Ei se opiskeluelämä ruusuilla ttanssimista ole, mutta luulisi sen ainakin lisäävän halua valmistua nopeasti. Sitä paitsi pohjalta pitää aloittaa. Sitä nämä nykyajan pullamössönössöt eivät vain tunnu ymmärtävän.

    • K. K.

      Itse aikoinaan opiskelin lukion jälkeen merkonomiksi. Kyllä töitä sain, mutta sitten ura kuitenkin tyssäsi. Aika suoraan minulle sanottiin, jos haluan seuraavaa siirtoa urallani (työpaikassani), koulutustasona vaaditaan jokin korkeakoulututkinto, opistotaso ei enää riitä.

      Joten, opiskelin ihan täysipäiväisen työni ohella (ja minulla on lapsi ym.) tradenomiksi. Ei ollut vaikeaa. Minulla siihen meni 2.5 vuotta, siis töiden ohella.

      Voin ihan suositella, itselleni sen kautta urkeni ura, pääsin parempiin tehtäviin ja liksaa tuli jonkin verran lisää. Nyt opiskelen töiden ohella taas, tällä kertaa yliopistossa. :D Suoritettuna on vasta perusopinnot ja osa aineopinnoista...

      • K. K.

        Lisäys, ilmeisesti ihan helppoa ei suuressa kaupungissa ole tradeksi päästä opiskelemaan, ihan tälle iltalinjallekin oli paljon hakijoita. Kuulemma jokaista avointa opiskelupaikkaa kärkkyi tuolloin 8 opiskelijaa. Pääsykokeethan siellä on, mielestäni ne kyllä olivat aivan naurettavan helpot... suorastaan lapselliset.


      • data/merkonomi

        Opistotasoa ei enään ole ollut 10 vuoteen, vaan merkonomi , datanomi on ammattikoulun käynyt toisen asteen tutkinto liiketalouden peruslinja.


      • sivistystä hieman
        data/merkonomi kirjoitti:

        Opistotasoa ei enään ole ollut 10 vuoteen, vaan merkonomi , datanomi on ammattikoulun käynyt toisen asteen tutkinto liiketalouden peruslinja.

        On olemassa ammattiopisto sekä ammattikoulu. Ammattiopisto tarkoittaa, että sieltä valmistutaan tutkintoon, ei siis ammattiin. Ammattikoulusta valmistutaan ammattiin. Merkonomi ei ole ammatti. Ammattiopisto, ammattikoulu sekä lukio ovat kaikki kolme toisen asteen tutkintoja.


      • hieman lisää
        sivistystä hieman kirjoitti:

        On olemassa ammattiopisto sekä ammattikoulu. Ammattiopisto tarkoittaa, että sieltä valmistutaan tutkintoon, ei siis ammattiin. Ammattikoulusta valmistutaan ammattiin. Merkonomi ei ole ammatti. Ammattiopisto, ammattikoulu sekä lukio ovat kaikki kolme toisen asteen tutkintoja.

        No ainakin lukion kohdalta tutkinnon nimi on ylioppilastutkinto.


    • think positive

      Ennen tätä taantumaa minut revittiin töihin merkonomin koulutuksella ja suoraan sanottuna tultiin hakemaan ihan kotoa käsin töihin. Palkka yli pari tonnia. (Minun kohdalla ongelmana on vaan, että minua ei ole koskaan kiinnostanut p*skaakaan merkonomin työt tai koko ala) Mielummin palkkaavat merkonomeja kuin tradeja. Sinne kaupan kassalle ei päädy koskaan merkonomin papereilla, jos ei sinne ikinä haekaan. Tärkeintä on itse hakea oman alan töitä ja tutkinnon mukaista palkkaa ihan alusta alkaen. Kyllä niitä töitä vielä riittää, ei koko maailma kaadu yhden Anttilan irtisanomisiin. Ainahan muistetaan hehkuttaa kuinka mikäkin firma irtisanoo ja kuinka paljon, koskaan ei vaan lehdissä näy kuinka paljon taas palkataan ihmisiä töihin, ei edes nousukaudella.

    • tättäräää

      Siis aivan varmasti totta. Merkonomeja on ollut liikaan jo kolmekymmentä vuotta. Ja nyt sama kohtalo uhkaa tradenomeja. Keksi jotain muuta, jos haluat työllistyä.

    • Tradenomi2011

      Tradenomiksi, ehdottomasti vain! Osa-aikatyötä opintojen oheen 10-15h/vko, niin avot, hyvin pärjää! Itse pärjäilin mainiosti ja aikaa jäi "opiskelijaelämäänkin" ja harrastuksiin, töiden ja opintojen ohella. Vaihtoajalle nostin opintolainaa parisen tonnia ja Nordean tekemä maksusuunnitelma valmistuttuani oli 60€/kk parin vuoden ajan. Ei lainasta kukaan joudu konkurssiin, kun sen takaisinmaksuaika koittaa ja lisäksi siihen saa maksuvapaita kuukausia pyydettäessä.

      Sanoisin, että paljon on itsestä kiinni asiat. Ajattelin että voi turhuuden turhuus mikä tutkinto, eihän tällä tutkinnolla mennä kuin kaupan kassalle. - VÄÄRIN! Etenkin tutkintoon sisältyvä harjoittelujakso (20 vko:a) kannattaa valita hyvin, se avaa portteja tulevaan. Itse olen oikeustradenomi ja suoritin opintoihin sisältyvän harjoittelun käräjäoikeudessa. Valmistuttuani oikeustradenomiksi olen työskennellyt mm. Suomen suurimmassa tuomioistuimessa, Suomen suurimmassa ulkomaanedustustossa ja Suomen suurimmassa asianajotoimistossa. Ja mikä parasta tradenomin/ BBA:n tutkinnolla voi myös maisteriksi jatkaa, jos intoa ja motivaatiota riittää. Itse muutin hetkittäin Ruotsiin jatkamaan opiskelua MBA:ksi. Korotetulla opintotuella ja -lainalla pärjää ulkomailla loistavasti. :)

      Tsemppiä! :)

    • kclkcvlk

      Susta ei tuu koskaan mitään.

    • Uraputkessa

      Jos ylipäätään odottaa - oli tradenomi tai mikä vaan - että työpaikka aukeaa kuin taivaanportit ja työnantajat maksavat sulle heti valmistuttua min. 3000 palkkaa autoedulla, niin tottakai ei työllisty.

      Olen itse trade, työllistyin valmistumisen jälkeen heti ja erittäin hyvään työhön josta aukenee mahtavat uramahdollisuudet.
      Tosin, olen oma-aloitteinen, ystävällinen, nöyrä oppimaan, helppo työkaveri ja tehnyt paljon huonoja hanttihommia joten en sylje työlle.
      Kyllä ahkeralle ja motivoituneelle löytyy aina työ, jos on valmis uhrauksiin. Joskus ei tarvitse edes uhrautua, vaan työ löytyy läheltä.

      Ei pidä maalailla piruja seinille, tradenomin paperit on oikein hyvät ja hyödylliset työmarkkinoilla.
      Kuten elämässä yleensäkin, pitää tehdä fiksuja päätöksiä mitä kannattaa opiskella ja sitten opiskelee kunnolla. Miksi kukaan viitsisi kouluttautua ja kituuttaa vaan sen takia että saa kakkosen arvosanan paperit?

    • suuuvioo

      Miksi opintotuki ei riitä? Mä elän 400 eurolla kuukaudessa ja 150 jää ylinmääräiseksi käteen. Asun siis omillani, yksin, kaupungilla vuokralla.

    • lämmintä on

      Opiskelu ei kannata, koska Suomessa ollaan sammuttamassa jo valoja. Kannattaa myydä itsensä orjaksi monikansalliseen yritykseen ja pyytää siirtoa Intiaan kutomaan sukkia.

    • merkonomijamuut

      Ei niillä nykyisillä merkonomin papereilla oikeastaan mitään tee, se koulutus onkin tarkoitettu, että aikuiskoulutuksessa kouluttajilla riittää töitä ja liksaa.
      Niinkuin moni muukin koulutus.

      • esim.kirjanpitäjäksi

        jaa en nyt sanoisi noikaan, ettei niillä mitään tee...itse kävin aikuispuolella yo-merkonomi linjan ja kyllä se työpaikka löytyi ja on pysynytkin.


    • einomi1

      Nämä nomit ovat yhteiskunnan pohjasakkaa. Mitään hyvää sanottavaa heistä ei löydy, joutaisivat Siperiaan.einomi

    • Ekonomi.

      Ei noilla merkonomin papereilla tee yhtään mitään. Omaa osaamistasi toki kartuttaa.

    • LIIKAA KOULUTETAAN!

      Olen ajatellut aivan samaa että ihmisiä koulutetaan nykyisin aivan liikaa - ja turhaan. KOULUTTAJAT ne repivät ne rahat ja mitään takuuta työpaikoista ei ole. Usein jopa vannotaan kuut taivaalta, mihin kaikkeen sillä tutkinnolla pääsee. NO MIHIN?
      TYÖTTÖMÄKSI ja uudelleen kouluun!

    • tirlittan4

      Olen merkonomiksi opiskeleva (lopetan) ja voin sanoa että ei älyä näihin opintoihin tarvita ja kanssa opiskelijatkaan eivät ole mitään penaalin terävimpiä kyniä ;-).
      Jos on vaikeuksia oppia, niin merkonomin koulutus on oikein sopiva sinulle (koska opiskelut ovat lastenleikkia, turhaa scheissea)
      Minä suuntaan "vähän" paremmille vesille, oli iso moka päätyä merkonomin koulutukseen!

    • revi tuosta

      Alla vuoden alusta uutislähteistä. Jos varmoja töitä haluat siirry Ruotsiin.

      2.1.14 M&M: A-lehdet aloittaa yt-neuvottelut
      7.1.14 Sanoma vähentää 37
      7.1.14 Pöyry lomauttaa ja irtisanoo - 200 työntekijää
      7.1.14 Stockmann vähentää markkinoinnista 50 työpaikkaa
      8.1.14 Endomines aloittaa yt-neuvottelut
      8.1.14 Työt loppuvat sadalta työntekijältä THL:lla
      8.1.14 Kouvolan kaupunki: vähennetään 320 työntekijää
      9.1.14 Kalustevalmistaja Martela aikoo vähentää väkeä
      9.1.14 Lisää yt-neuvotteluja näköpiirissä: 50 työntekijää vaarassa Atealla
      10.1.14 Mikkelin Puhelimen yt-neuvotteluissa karu päätös - ainakin 30 irtisanotaan
      14.1.14 Santen aloitti taas yt:t Tampereella
      14.1.14 Turun Kirjekuoritehtaan tuotantoa uhkaa lopettaminen - Koko henkilökunta YT
      15.1.14 Ålandsbanken aloittaa yt-neuvottelut
      15.1.14 Hartwall aloittaa yt:t – enintään 140 lähtee
      15.1.14 Total Kiinteistöpalvelut irtisanoo yksitoista
      15.1.14 Räjähdeyhtiö Forcitissa yt-neuvottelut – 20 voi lähteä
      16.1.14 Fazer aloittaa yt-neuvottelut
      16.1.14 Margariinivalmistaja Bunge Finland Oy aloittaa jo neljännet YT:t
      16.1.14 Lappeenranta aloittaa YT:neuvottelut
      16.1.14 Olvi aloitti 90 työntekijää koskevat yt-neuvottelut
      17.1.14 Polarica irtisanoo 19
      17.1.14 Pohjola Vakuutus aloittaa yt-neuvottelut
      20.1.14 Nurminen aloittaa yt:t
      20.1.14 Moventas Gears vähentää 65 työpaikkaa
      21.1.14 Viking Line aloitti yt-neuvottelut Suomessa
      21.1.14 Lappeenrannan ja Varkauden lentokentillä yt-neuvottelut
      22.1.14 Yt-pommi Suomeen ja Ruotsiin: 870 työpaikkaa vaarassa
      24.1.14 Järkyttävä yt-pommi: Itella vähentämässä yli 1200 työpaikkaa
      25.1.14 Stora Enso aikoo sulkea paperikoneen Veitsiluodossa - 90 henkilöä
      25.1.14 Basware käynnistää yt-neuvottelut
      27.1.14 Satakunnan ammattikorkeakoulu vähentää yli 60
      27.1.14 Pyhätunturi Oy irtisanoo ja lomauttaa
      28.1.14 Ikkunayhtiö Fenestra jätti konkurssihakemuksen - Suomessa 335 henkilöä
      29.1.14 Wärtsilältä yt-pommi: 1000 henkilöä lähtee, Suomesta 200
      29.1.14 KYMP Oy aloittaa yt-neuvottelut
      30.1.14 Ahlstrom leikkaa odotettua enemmän: 400 saa potkut
      31.1.14 Aurinkomatkat lopettaa Turussa ja Tampereella – 30:lle potkut
      3.2.14 Stockmann valmistautuu vähentämään 200 Suomen varastoista
      3.2.14 Reittiverkostoa karsitaan - Flybe Group selvinnee 450 ihmisen vähentämisellä
      4.2.14 Kabus Oy lopettaa linja-autojen valmistuksen - kymmenille potkut
      4.2.14 Anttila-pommi: Kesko aloittaa yt-neuvottelut - satoja saatetaan irtisanoa
      4.2.14 Nordkalk sulkee kalkkiuunit Lappeenrannasta - 27 saa lopputilin
      4.2.14 Kenkäliike Bianco sulkee ovensa Suomessa - 47 saa kenkää
      5.2.14 Marimekko aloittaa yt:t - 65 työpaikkaa vaarassa
      5.2.14 S-Pankki starttaa säästöillä – 76 saatetaan irtisanoa
      5.2.14 Jyväskylä julkisti 900 henkilötyövuoden suuruisiin säästöihin tähtäävät yt-neuvottelut
      5.2.14 Ovako vähentää vuoden loppuun mennessä Imatralla yhteensä 35 henkilötyövuotta

      • töissä...

        Oletko työtön sosiaalidemokraatti? Ei kai kenelläkkän muulla ole aikaa harrastaa moista tilastointia.


    • En tiedä työllistyykö merkonomit, mutta kauppaopiston naiset todella kääntää mun pään.

    • taloushallinto

      Ei kannata opiskella vain merkonomiksi vaan vähintään tradenomiksi ja mieluiten suuntautua juuri siihen taloushallintoon. Tradenomejakin on paljon työttömänä (itseni mukaanlukien) mutta merkonomeilla on vieläkin huonommat työllistymismahdollisuudet. Työpaikka ilmoja kun katsoo niin melkein jokaiseen toimistohommaan vaaditaan tradenomi.

      Eniten kysyntää on taloushallinnon tradenomeista, vähiten markkkinointi. Itse olen markkinointiin suuntautunut mutta aloitin vuoden kestävän muuntokoulutuksen taloushallintoon. Vähän paremmat mahikset siellä. Tosin ikää jo sen verran, ettei kovin hyvät mahikset missään. Nuoremmilla on. Merkonomiopintoihin ei kannata aikaa tuhlata. Itse opiskelin työn ohessa tradenomiksi (silloin kun vielä töissä olin) raskasta oli mutta jotenkin se vaan meni.

      • vähempi ehkä parempi

        Merkonomilla voi olla kyllä ehkä hiukan parempi mahdollisuus saada töitä, kun ei tarvitse maksaa niin kovaa palkka kuin tradenomeille...


    • taloushallinto

      Lisään vielä edelliseen, että kirjanpitäjillä on töitä, alalla on paljon sen verran iäkästä porukkaa, että lähivuosina eläköityy paljon. Ja nimenomaan tilinpäätöstaitoisilla kirjanpitäjillä kysyntää. Jos vielä jaksaa lisää opiskella niin tilintarkastajistakin on pula. Mutta siis vähintään tuo tradenomi.Työn ohessa menee n.4v tai jos oikein nopea niin 3:ssa saattaa saada tai 3,5v.

      • osaatko jotakin?

        Tradenomin opinnoista ei ole mitään hyötyä. Jos haluat toimia kirjanpitäjänä, kannattaa opiskella kunnolla kirjanpidon tekeminen ihan oikeasti. Osaaja saa paika, tradenomin papereilla saa pyyhkiä hanurin.


    • Yrittäjä

      Meillä on töissä nuori merkonomi myyntiedustajana hän tienaa 3000-4000 brutto kk.itse otan mielummin merkonomeja töihin kun tradenomeja.

      • kysyn vaan

        Oletkin poikkeus joukossa? Miksi otat mieluummin merkonomeja?


      • vilunkia
        kysyn vaan kirjoitti:

        Oletkin poikkeus joukossa? Miksi otat mieluummin merkonomeja?

        Ovat a) sopivan tyhmiä b) ovat halvempia c) eivät karkaa kilpaileville firmoille d) kunnianhimo puuttuu, joten eivät lähde jatkokouluttautumaan e) eivät huomaa, että johtoporras harrastaa vilunkia f) ovat sopivan nöyriä ja epätoivoisia g) Myyntiedustajaksi ei tarvitse oikeastaan mitään kouluja käydäkään, työssä oppii.


    • 16+13

      Elämä tällä hetkellä perustuu siihen, että saamme valita ulkoisista vaihtoehdoista, jotka muut ovat määritelleet, eikä omaa tahtoa ole siinä valikoimassa. Näin ollen ajaudumme elämämään jonkun toisen elämää. Jos kiinnostaa tehdä jotakin asialle, kannattaa tutustua Alkuajatukseen. Kotisivulta voi ladata maksutta Aito Itse sähkökirjan, jolla pääsee hyvin alkuun. Löytynee googlaamalla.

    • ei vellihousuille...

      Hei

      Riippuu millainen merkonomi olet. Eli jos keskityt ulkoiseen laskentaan ja verotukseen eli opiskelet kirjanpidon hyvin, saat 124% varmasti töitä. Esim.
      pääkaupunkiseudulla on jatkuvasti noin 300 kirjanpitäjän paikkaa auki. Mielenkiintoinen työ ja mahdollisuus päästä ihan asiallisille ansioille. Ei tietenkään sovellu niille, jotka haluaa tehdä töitä 09-15 pääjohtaja nimikkeellä tai muuten elävät sosiaalituella.

    • Maisa-maisa

      Itse olen valmistunut merkonomiksi 2005 enkä ole ollut päivääkään työttömänä valmistumisen jälkeen. Jo opiskelujen ohessa sain opintoja tukevaa työtä. Eikä palkassani ole valitettavaa. Ainahan palkkaa voisi lisääkin ottaa ja kaikki menee mitä tuleekin, mutta hyvin pärjään pk-seudulla yksin asuvana ja lainaakin vielä asunnosta lyhennän. :)

      • oikea merkonomi

        Noniin.. kaikille työttömille johtajille tiedoksi.

        Minä olen merkonomi ja olen hyvä palkkaisessa toimistotyössä. Kaikki työkaverini ovat tradenomeja. Teemme samaa työtä samalla palkalla.. minä vain olen säästänyt 4 vuoden opiskelun :) Olen ollut samassa yhtiössä töissä jo 8 vuotta. Palkkani on 3200 euroa/kk.

        Kun minut palkattiin tänne minulla ei ollut työkokemusta juurikaan.. kyse oli ihmistyypistä jonka he halusivat mukaan tähän hommaan. Jos olisin ollut epäileväinen löysä-mato joka haki tänne töihin, niin ei minua olisi kukaan palkannut. Näytin jo työhaastattelussa, että tulen pärjäämään vaikka koulutukseni onkin "huono".

        Nyt olisi tarkoitus jossain vaiheessa ottaa itseään niskasta kiinni ja ottaa opintoja työnohelle. En vain tiedä mikä olisi se suunta.. tradenomi ei kannata, koska yhtälailla työkaverini ovat tradenomeja ja samalla viivalla minun kanssani.

        Jotain muuta.. mitä?


    • assari vaan

      Olen itse alunperin merkonomi ja luin myöhemmin työn ohessa tradenomiksi. En suosittele alaa, vaikka itse olenkin työllistynyt kohtuullisesti. Alalla on ihan liikaa tarjontaa. Samoja paikkoja hakevat merkonomit, tradenomit ja jopa kauppatieteen maisterit. Nyt juuri tänä vuonna on ollut julkisuudessa, että tulevaisuudessa toimistoalalta poistuu valtava määrä työpaikkoja.

      Entisaikaan oli sihteerit ja matkalaskujen tekijät, laskuttajat jne. Jo nyt myyntimiehet tekevät itse matkalaskunsa ja kirjoittavat itse sähköpostinsa. Verkkolaskutus on yleistynyt huikeasti, joten ei enää tarvita postittajia ja toimistoapulaisia. Kahvinkeittokin on korvattu kahviautomaateilla. Kunnissakin kun on säästöpaineita, niin nimenomaan aletaan karsia toimistopuolen ihmisiä.

      Toimistoalalla riittää töitä vain, jos olet myyntitykki-tyyppinen tai pystyt erikoistumaan johonkin alaan esim. ohjelmointiin, tietokantoihin, kirjanpitoon tai verotukseen. Asiantuntijoille riittää töitä, ei pelkille yleiskonttoristeille. Totta kai tulevaisuudessakin voi olla työtä pikkufirmojen yleistoimistotyöntekijöille, mutta aika vähäistä sellaisen tarve on. Itsekin olen pikkufirmassa töissä, joten töitä on paljon, ylenemisen mahdollisuutta ei ole, palkka on pieni ja jos olet sairaana tai lomalla, niin kukaan ei tuuraa sinua.

      • tutkinto uusiks

        Vihdoinkin oikeaa asiaa. Toimistoala on kokonaisuudessaan kuoleva ala. Itse alaa vaihtamassa tällä hetkellä. Tietäisi vain minne suuntaan lähtisi kouluttautumaan. Vaihtoehdot ICT tai sosiaaliala. Merkonomi tutkinto pohjalla sekä jonkin verran tietotekniikan opintoja. Monet ei ymmärrä sitä miten valtavaa tuo tietotekninen kehitys on tällä hetkellä. Se vie monet monet työpaikat aivan muutaman vuoden sisällä.


    • Riippuu ja roikkuu

      Riippuu mihin tähtään, mutta jos tavoitteena on korkeakouluttaa 75% väestöstä ja nytkin jo korkeakoulutettuja on todella paljon, voi olla ainakin muutaman vuoden päästä hankala saada toisen asteen tutkinnolla ainakaan sellaisia töitä, mistä olisi mahdollisuus mihinkään edetä myöhemmässä vaiheessa. Jos tiedät edes suurinpiirten mitä haluat tulevalta ammatilta, kannattaa katsella työpaikkailmoituksia ja niiden vaatimuksia sopivasta koulutuksesta.

    • ylämäki-alamäki

      Merkonomi pääsee Lidlin kassalle..nimimerkillä kokemusta on

    • sirpukka1

      Merkonomin tutkinto on ihan jees, jos sen kautta on tarkoitus hakeutua esimerkiksi ammattikorkeeseen. Mutta eipä sillä juuri muuta taida tehdä. Tietenkin jos unelmien duuni on esmes Siwan kassa ni mikä ettei. Täytyy olla melko kunnianhimoton ihminen jos nykymaailmassa pelkkiin merkonomin papereihin tyytyy. Eräs tuttuni suoritti merkonomin paperit kymmenkunta vuotta sitten ja totesi jo silloin ettei näillä tee mitään. Seuraava askel ammattikorkeeseen ja tällä hetkellä taitaa olla valmistumaisillaan KTM:ksi. Itse olen joutunut työpaikallani osallistumaan uusien työntekijöiden rekrytointiin tiimin osana ja ei kieltämättä ole tullut mieleenkään ottaa merkonomia edes haastatteluun. Ahkeruus pitää palkita, joten mieluummin joku esim. tradenomi. Asia on tietenkin eri, jos kyseessä on joku ns. vanhanliiton yo-merkonomi, jolla on rutkasti työkokemusta.

    • Kyllä kannattaa

      Itse olen taloushallinnon yo-merkonomi, ja sain vakkarityöpaikan melko helposti ja vielä ihan oman alankin hommia. Kassalla olin lähinnä opiskeluaikoina, että sain vähän ekstraa. Siitähän kyllä jälkikäteen sitten Kela muisti 800€ laskulla... Kyllä taloushallinnon merkkarit saa töitä, toimistotyöt kun ei koskaan lopu.

    • toimintamalli

      Rakennusalalla ulkomaalaiset tekevät Suomessa työtä työllistämisrahoilla. 500 - 1 000 euron palkkatuki on virolaiselle kahden - kuuden kuukauden palkka.

      Suomessa velkapääoman määrä on niin suuri että toimeentuleminen onnistuu vain eläkelläisiltä. Eläkelläisten toimeentulo on kaikesta aineettomasta palvelusta, jalostamisesta 80 prosenttia. Tarkoittaa, että Suomessa kaikki toiminta on eläkelläiskotitalouksien tuotantoa. Sama asia kuin turismi jossakin maassa. Suomessa eläkelläiset.

      • finlandiii

        Loput 20 prosenttia on lapsien ja nuorten tuotantoa esim. lastentarhat, koulut, järjestöt, harrastukset jne.

        Suomessa työn tekeminen perustuu eläkelläisten ja nuorten varaan. Kaikki muu työ on työkalujen tuotantoa tehdä työtä eläkelläisille ja nuorille.

        Työtä jos haet niin työtä on tehtäväksi eläkelläisille, nuorille ja työntekijöille. Kolme kategoriaa jotka sisältävät erillaisia tehtäviä kyseisissä kategorioissa.


    • vaihtoehdot

      Yrityksien palveluksessa on miljoona suomalaista. Näistä 300 000 on kaupan alalla, teollisuudessa (suurimmaksi osaksi jalostusteollisuutta) 230 000, rakentamisessa 160 000, sosiaalialalla 180 000 jne.

      Yrittäjiä on yli 400 000 joista 60 - 65 prosenttia on (yhden ihmisen yrityksiä). Elinkeinonharjoittajien keskimääräiset tulot 15 000 euroa bruttona vuodessa.

    • Vinkki

      Eläkelläisten tulot kasvaa vuodessa noin 900 milj - miljardi euroa vuodessa (indeksikorotus ja eläkelläisten määrän kasvessa). Eläkelläisten toimeentulemisessa on rahaa, jos työtä haet.

    • tyhjäntoimittaminen

      Sosiaaliturvana jaetaan jouka vuosi rahaa 45 mrd euroa. Julkiset menot kokonaisuudessaan vuonna 2012 oli 109 miljardia auroa noin 20 200 euroa per suomalainen vuodessa. Sosiaaliturvasta vanhuksien sosiaaliturva yli 60 prosenttia.

      Verotulojen osuus bkt:sta 2011 oli 43,4 prosenttia. BKT:sta aineettomat palvelut 72,2%, jalostaminen 26% ja alkutuotanto 2,8%. Tilastollinen kehitys työpaikkojen suhteen on, että aineettomat palvelut kasvattavat prosentuaalista osuutta ja muut laksevat. Helsingissä aineettomien palvelujen osuus on 86 prosenttia.

    • päättäjät

      Suomessa raha kierätetään julkisen talouden kautta esim. asumistuki. Ilman asumistukea vuokrahinta olis alempi toisin sanoen esim. yrittäjällä jäisi enemmän rahaa käteen. Nyt pitää maksaa asumituki esim. 500 euroa kuukaudessa jos ylität tulotason. Ilman asumitukea maskaisit vain muutaman sata euroa samalla tulotasolla, jos tulotaso ylittäisi asumistuen saamisen määrän.

      Sama on myöskin vähittäiskapassa. Ilman työttömyyskorvausta ym tukia hintataso olisi alempi ja rahaa jäisi enemmän käteen. Nykyään jos tulotaso ylittää esim. työttömyyskorvauksen niin työttömyyskorvausta ei makseta. Sinun pitää maksaa vähittäiskauppa työttömyyskorvauksen määrä kaupan hintatasossa. Jos työttömyyskorvausta ei maksettaisi niin hintataso olisi alempi ja rahamäärä olisi sama.

    • Griizelda

      Opiskelen tällä hetkellä merkonomiksi aikuispuolella. Yrittäjänä tarvitsen tätä koulutusta, voin tämän jälkeen tehdä markkinoinnin ja kirjanpidon itse, mikä on ollut tällä hetkellä ulkoistettuna. Oppi ei koskaan ojaan kaada, joten ei muuta kuin koulun penkille :)

    • Muumit laaksosta

      Merkonomin tutkinnolla pääsee hanttihommiin. Jos haluat siivoojaksi, puhelinmyyjäksi kauppaan, blokkariksi ravintolaan, myyjäksi huoltoasemalle tai kioskiin, vahtimestariksi tai puhelinpäivystäjäksi yksinkertaiseen asiakaspalveluun kannattaa opiskella merkonomiksi. Myös tradenomeja koulutetaan pilvin pimein ja suurin osa heistä on koulutusta vastaamattomissa hanttihommissa.

    • roikkuu ja riippuu

      Se on aikalailla itsestä kiinni, että työllistyykö merkonomina vai ei. Ja hieman myös linjasta, minkä valitsee. Markkinoinnin ja asiakaspalvelun merkonomeja on paljon ja he usienkaan eivät työllisty niihin töihin joihin opiskelevat. Yksi tärkeimmistä asioista on valita tarkoin paikka johon lähtee työssäoppimaan. Jos mielenkiinto on markkinoinnin puolella, mutta tekee työssäoppimisen kaupan hyllytyksessä, niin työnhaku prosessi voi olla hitusen rankempi, kuin opiskelutoverilla joka teki harjoittelun markkinoinnin parissa. Myös kesä ym. töissä kannattaa ensisijaisesti hakea niitä alan töitä joihin haluaa työllistyä.

      Itse opiskelen kmyös tällähetkellä aikuispuolella merkonomiksi ja suuntaudun taloushallintoon. Toki olen tehnyt ihan peruskoulupohjalta kirjanpitotöitä ennenkin ja ala on se joka itseäni kiinnostaa. Asikaspalvelu ja markkinointi ei niinkään ja se johtuneen siitä, että olen niitä hommia tehnyt melkeinpä koko tähänastisen työikäni. Opiskelu sillä puolella toisella asteella ei antaisi oikeastaan paljoakaan uutta itselleni.

      Mutta jos itselläni olisi ollut toisenasteen tutkinto takataskussa, niin olisin ilman muuta lähtenyt etenemään AMK:n puolelta, koska siellä mennään amista syvemmin asioihin.

      Poissuljettua ei ole sekään,e ttä jso opiskelee amiksessa niin otata alan opintoja avoimesta yliopistosta tai amkista rinnalle. Esimerkiksi verkko-opetuksena. Itse tulen todennäköisesti näin tekemään ensi kevätlukukaudella, kun teoriaopintoja on amiksessa enää vähän ja lukiossakaan ei montaa kurssia ole, ennen kirjoituksia. Näin ollen voin jatkaa verkkopainotteisesti opintoja sekä hyväksilukea ne sitten, kun haen ammattikorkeaan tutkinto-opiskelijaksi, joka itselläni on suunnitelmissa. Ensin annan kuitenkin perheen ja miehen hengähtää ainakin vuoden verran, keskittymällä pääsääntöisesti töiden tekemiseen sekä perheen kanssa olemiseen :)

    • 3000€ kk brutto

      Kuin helv*tin tyhmiä nää iso osa vastaajista oikein on? Missä kosketus oikeaan elämään? Mulla on 25v työkokemus kaupasta, toimistosta ja yrittäjän elämästä - peruskoulupohjalla.
      Nyt kun työtapaturma vei työkyvyn vanhoihin töihini, luen itseni merkonomiksi ja _tiedän_ olevani heti työelämässä täysillä kun valmistun.
      Työtä kyllä tekevälle piisaa.

      • Viisineljä

        Useimmat näistä vastaajista taitaa olla 22-27 vuotiaita vellihousupoikia, jotka ei osaa tehdä mitään muuta kuin opiskella mitä hienoinpia ammatteja, valmistumatta koskaan. Eivätkä varmaan tule olemaan koskaan vakituisessa työssä, koska heistä ei yksinkertaisesti ole siihen!
        Minä, aikuinen nainen aion opiskella merkonomiksi ja päätyä vakituiseen työhön johonkin mukavaan kauppaan, esm. vaateliikkeeseen tai sisustusliikkeeseen. Minulla on 15 vuoden työkokemus kaupan alalta ja nyt mielenkiinnon vuoksi haluan lukea merkonomiksi.


    • heiujt9re0

      Mä oon ihan töissä pankissa, ja olen merkonomi. Liksa perus hyvä ja viihdyn siellä. Ei valittamista, joten shuut uppp

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1439
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe